Постанова
від 15.06.2023 по справі 280/6388/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 червня 2023 року м. Дніпросправа № 280/6388/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року (суддя Максименко Л.Я.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ОІЛ ПРЕМІУМ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ОІЛ ПРЕМІУМ» звернулось із позовною заявою до Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якій позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України у Запорізькій області форми С від 07.07.2021 №00093490901, яким застосовано фінансову санкцію у розмірі 500 000,00 грн.;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головною управління Державної податкової служби України у Запорізькій області форми ПС від 07.07.2021 №00093450901 про застосування фінансових санкцій у розмірі 5 000,00 грн.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ОІЛ ПРЕМІУМ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задоволено.

Визнано протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України у Запорізькій області форми С від 07.07.2021 №00093490901, яким застосовано фінансову санкцію у розмірі 500 000,00 грн. та форми ПС від 07.07.2021 №00093450901 про застосування фінансових санкцій у розмірі 5 000,00 грн.

Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення спору у вказаній частині.

Мотивуючи апеляційну скаргу відповідач вказав про те, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку, що затримка в отриманні позивачем ліцензії зумовлена відсутністю нормативно визначеного порядку отримання таких ліцензій, оскільки позивач не міг отримати ліцензію у зв`язку з усуненням недоліків при поданні документів, пов`язаних з адресою. Суд першої інстанції помилково вважає, що при передачі з свого акцизного складу на інший не відбувалась реалізація пального без ліцензії. Також скаржником зазначено, що хибним є висновок, що обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального та оптову торгівлю пальним з місця виникає тільки щодо стаціонарних об`єктів. Крім того, вказано, що доказів направлення позивачем довідок про зведені за добу облікові дані в електронному вигляді не має.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі Наказу №1310-П від 18.05.2021 «Про проведення фактичної перевірки», в період з 19.05.2021 по 28.05.2021 головним державним ревізором-інспектором відділу контролю за виробництвом та обігом пального управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Запорізькій області Шкодою С.В. та головним державним ревізорами-інспекторами відділу контролю за виробництвом та обігом пального управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Запорізькій області Хливецькою Ю.І. було проведено фактичну перевірку ТОВ «ТД «ОІЛ ПРЕМІУМ» за адресою: вул. Героїв України, будинок 123/1, м. Мелітополь, з метою здійснення контроль за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні та транспортування пального, виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів.

За результатами проведеної фактичної перевірки складено акт про результати фактичної перевірки №4130/08/01/09/41703482 від 31.05.2021.

Відповідно до розділу 4 «Висновок» Акту перевірки встановлено порушення:

-пп.230.1.3 п.230.1 ст.230 ПКУ в частині незабезпечення своєчасного подання щоденно Довідок про зведені за добу підсумкові облікові лані щодо обсягів обігу та залишків пального на акцизному складі пального за звітну добу:

-ч. 1. ч.8 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» в частині здійснення оптової торгівлі пальним, за наявності місць в період з 01.07.2019 по 06.09.2020 без отримання відповідної ліцензії;

-ч.1 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» в частині зберігання пального у період з 01.07.2019 по 06.09.2020 без отримання відповідної ліцензії.

Не погоджуючись із висновками акту перевірки товариством подано до контролюючого органу заперечення, за результатами розгляду яких управління повідомило товариство про те, що наданими запереченнями не спростовано висновки акту про результати фактичної перевірки, таким чином, висновки акту перевірки в правомірними, такими, що відповідав вимогам діючого законодавства, в обґрунтованими та залишаються без змін.

На підставі Акту перевірки Головним управлінням ДПС у Запорізькій області згідно з підпунктом 54.3.3 п.54.3 ст.54, Податкового кодексу України, 07.07.2021 прийняті наступні податкові повідомлення-рішення:

-форми «С» від 07.07.2021 №00093490901, яким на підставі абз.9 ч.2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» до позивача застосовано фінансову санкцію у розмірі 500 000,00 гри;

-форми «ПС» від 07.07.2021 №00093450901 за порушення п.п.230.1.З.п.230.1 ст.230 ГІКУ (незабезпечення своєчасного подання щоденно Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу), яким застосовано фінансові санкції у розмірі 5000,00 грн.

Позивач із зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями не погодився та звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов до висновку, що підстав для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень не має, оскільки обставини справи та докази спростовують посилання відповідача щодо порушень норм діючого законодавства при здійсненні господарської діяльності.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України).

23.11.2018 Законом України №2628-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» внесено зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-ВР (далі Закон №481/95-ВР), якими, зокрема, запроваджено ліцензування оптової торгівлі пальним, які набрали чинності з 01.07.2019.

Відповідно до ст. 15 Закону №481/95-ВР імпорт, експорт алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності без ліцензії. Оптова торгівля на території України алкогольними напоями та тютюновими виробами здійснюється за наявності у суб`єктів господарювання всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

Суб`єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання.

Суб`єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.

Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

За порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального суб`єкти господарювання притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Абзацом 8 ч. 2 ст. 17 Закону № 481/95-ВР передбачено, що у разі здійснення роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у розмірі 250000 гривен.

Суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності регулює (встановлює, визначає) Закон України від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі - Закон № 222-VIII).

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону №222-VIII (у редакції з 01.07.2019) ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, як, зокрема, виробництво і торгівля пальним, які ліцензуються відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Частиною 1 ст. 8 Закону № 222-VIII передбачено, що у разі запровадження ліцензування нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, ліцензійні умови провадження нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, набирають чинності у строк, необхідний для приведення суб`єктом господарювання своєї діяльності у відповідність із вимогами ліцензійних умов, але не менш як через два місяці з дня їх прийняття.

Згідно з абз. 4 п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону № 222-VIII у разі внесення змін до нормативно-правових актів у сфері ліцензування, передбачається достатній для реалізації цих змін строк, але не менш як два місяці.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону № 222-VIII у разі відсутності ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, відповідальність за провадження такої господарської діяльності без ліцензії не застосовується.

Згідно з підпунктом 27 пункту 4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 Державна податкова служба України відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва пального, з оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального і контроль за таким виробництвом.

Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 19.06.2019 №545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» територіальні органи ДФС визначено органом ліцензування господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального. Вказана постанова набрала чинності 01.07.2019.

У зв`язку зі зміною правового регулювання Державна фіскальна служба України 30.05.2019 направила Головним управлінням ДФС у областях та м. Києві лист №17014/7/99-99-12-01-01-17, яким роз`яснила порядок отримання ліцензії, зокрема, і на роздрібну торгівлю пальним, в якому зазначила, що ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального або рішення про відмову в їх видачі видається заявнику не пізніше 20 календарних днів з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. Суб`єкти господарювання можуть подати документи на розгляд до органу ліцензування для отримання відповідних ліцензій (на адресу Головних управлінь ДФС в областях та м. Києві за місцем розташування місць зберігання та роздрібної торгівлі пальним), починаючи з 12.06.2019 року. При цьому головні управління ДФС у областях та м. Києві мають видавати зазначені ліцензії суб`єктам господарювання починаючи з 01.07.2019 року.

Отже фактично отримати ліцензію для здійснення оптової торгівлі пальним можливо було не раніше 01.07.2019, що є днем набрання чинності нормами Закону №2628-VІІІ (щодо ліцензування, у тому числі й щодо відповідальності за торгівлю пальним без ліцензії) так і Постановою Кабінету Міністрів України №545.

Матеріалами справи встановлено наступне.

28.11.2017 позивач зареєстрований як платника акцизного податку (номер запису у Реєстрі: 1247).

Відповідно до договору оренди №01/06/19-1 від 01.06.2019, укладеного з ФОП ОСОБА_1 , Товариство отримало у користування ємність: бочку-причіп на колесах (цистерну) для користування (переміщення пального) за адресою: АДРЕСА_1 , про що було подано повідомлення форми №20-ОПП від 25.06.2019 року.

Згідно норм п.6 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 №408 заборонялось здійснення реалізації пального без реєстрації акцизного складу.

На виконання вимог зазначеного Порядку, 26.06.2019 позивачем подано заяву про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального та/або акцизних складів за адресою: АДРЕСА_1 та отримано витяг реєстру платників акцизного податку з реалізації пального від 26.06.2019 року ідентифікатор об`єкту оподаткування - 9300001.

Позивачем отримано ліцензію на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний №990614201900563, дата реєстрації 01.07.2019, термін дії з 01.07.2019 по 01.07.2024 року за адресою: АДРЕСА_1 .

Як вже було зазначено, у зв`язку із змінами правового регулювання порядку роздрібної торгівлі пальним, затримка в отриманні позивачем відповідної ліцензії була зумовлена виключно відсутністю нормативно визначеного порядку отримання таких ліценцій станом на день набрання чинності Законом № 2628-VIII 01.07.2019.

Аналізуючи наявність легітимної мети і пропорційність втручання держави у майнові права позивача за обставин, що склалися у цій справі, Суд у справі також бере до уваги те, що держава не створила правового регулювання і фактичних умов, за яких господарська діяльність позивача у спірний період могла б бути законною. Необхідний перехідний період був уведений в дію, проте ретроспективної дії таким положенням законодавець не надав. Отже, притягнення до відповідальності за таких умов не може бути визнане таким, що переслідує законну мету і є пропорційним.

Такі правові висновки узгоджуються з чіткою та послідовною практикою Верховного Суду щодо подібних правовідносин, викладеною, зокрема, у постановах по справам №160/10203/19, №580/1550/20, №520/13020/19, №400/4113/19, у справі №120/4046/19-а.

Крім того, скаржник вважає, що товариство здійснювало торгівлю пальним без ліцензії у період з 01.07.2019 по 06.09.2020 за адресою: м. Мелітополь, вул. Героїв України, буд. 123/1 з чим не погоджується суд апеляційної інстанції, з огляду на наступне.

В акті перевірки вказано, що товариством отримано ліцензію на оптову торгівлю пальним за вказаною адресою 07.09.2020, з терміном дії з 07.09.2020 по 07.09.2025.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» оптова торгівля - діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб`єктам господарювання роздрібної торгівлі, іншим суб`єктам господарювання.

Оптова торгівля пальним це діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктами господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

Поняття «оптова торгівля», наведене в ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять». Оптовою торгівлею є купівля-продаж товарів за договорами постачання пар тіями для їх наступного продажу кінцевому споживачу через роздрібну торгівлю або для виробничого використання (пункт 4.5).

Місце оптової торгівлі пальним - це місце (територія), на якому розташовані споруди і а/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Отже, Законом України № 481 визначено, що оптова торгівля пальним має місце лише у випадку реалізації пального суб`єктам роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим суб`єктами. Іншими словами, оптова торгівля має місце у випадку, коли господарська операція має наслідком перехід права власності на пальне до іншої особи.

Разом з тим, відповідно до пп. 14.1.212 п. 14.1 сі. 14 ПК України реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного склад}: до акцизного складу пересувного: для власного споживання чи промислової переробки: будь-яким іншим особам.

Таким чином, ПК України встановлює, що реалізацією є навіть передача пального зі свого акцизного складу до свого ж акцизного складу пересувного чи власного споживання.

Відповідно до пп. 14.1.6-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України, акцизний склад пересувний транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Згідно пп. 14.1.224-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України, розпорядник акцизного складу пересувного - суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб; реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий; ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

За змістом вказаних норм місцем оптової торгівлі є споруда та/або/обладнання, та/або ємності, розміщені на земельній ділянці, що знаходиться у користування та введені в експлуатацію, тобто є стаціонарними.

Тобто, обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального та оптову торгівля пальним з місця виникає тільки щодо стаціонарних об`єктів, адже із змісту переліку документів, необхідних для отримання ліцензії, вбачається, що такі документи неможливо надати для пересувних ємностей та транспортних засобів, оскільки останні не є нерухомим майном та не мають чіткої прив`язки до місця (території).

В індивідуальній податковій консультації, наданій Державною фіскальною службою України 15.08.2019 за №3814/6/99-99-12-02-02-15/ІПК, було зазначено, що у розумінні Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» суб`єкту господарювання необхідно отримувати ліцензію лише для здійснення зберігання пального у стаціонарних ємностях.

Відповідно до договору оренди №01/06/19-1 від 01.06.2019 року, укладеного з ФОП ОСОБА_1 , Товариству було надано згідно акту приймання-передачі від 01.06.2019 у користування ємність: бочку-причіп на колесах, тобто нестаціонарну ємність, яку було зареєстровано 26.06.2019 як акцизний склад за адресою: АДРЕСА_1 .

З метою отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним за наявності місця, позивач уклав з фізичною особою ОСОБА_2 договір оренди обладнання № 1 від 01.03.2020 та згідно акту приймання-передачі до договору оренди обладнання № 1 від 01.03.2020 отримано у довгострокове користування п`ять стаціонарних металевих ємностей, розташованих за адресою: АДРЕСА_2 , які належать Орендодавцеві на праві власності згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №177496143 від 14.08.2019.

Отримані за актом приймання-передачі від 01.03.2020 п`ять стаціонарних металевих ємностей, були введені в експлуатацію та 31.03.2020 обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, які були зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Саме дані стаціонарні ємності були зазначені у документах на отримання ліцензії на оптову торгівлю з місцем, та адресою їх знаходження: АДРЕСА_2 , зазначена у даній ліцензії як місце торгівлі.

Однак, контролюючий орган стверджує, що в період з 01.07.2019 по 01.03.2020 позивачем здійснювалась оптова торгівля пальним, за наявності місць за адресою: АДРЕСА_2 , що суперечить фактичним обставинам справи та долученим доказам, оскільки за зазначеною адресою у користуванні позивача взагалі не було об`єктів, шо підтверджується, зокрема, повідомленнями форми 20-ОПП.

До укладання договору оренди обладнання 01.03.2020 про надання у користування п`яти стаціонарних металевих ємностей, розташованих за адресою: АДРЕСА_2 , у позивача не було у користуванні стаціонарних ємностей, та до зазначеної дати у користування Товариства знаходилась бочка-причіп (зареєстрована як акцизний склад за місцем знаходження Товариства: м. Мелітополь, вул. Героїв України, буд. 123).

Податковим органом не надано доказів щодо здійснення суб`єктом господарювання господарських операцій до дати отримання у користування п`яти стаціонарних металевих ємностей та обладнання їх витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками за місцем оптової торгівлі пальним (м. Мелітополь, вул. Героїв України, буд. 123/1), зазначеному у ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місця оптової торгівлі, не здійснювалось.

При цьому, використання в господарській діяльності транспортних засобів/технічного обладнанні/пристроїв (пересувних цистернах) для зберігання, навантаження-розвантаження не потребує отримання відповідних ліцензій, оскільки ці резервуари не є нерухомим майном та не мають чіткої прив`язки до місця (території).

З акту перевірки слідує, що позивачем з 01.03.2020 здійснювалось внутрішнє переміщення палива з місць оптової торгівлі пальним за наявності місця оптової торгівлі на пересувні акцизні склади, з яких вже і відбувалась реалізація пального покупцям.

Відтак, в даному випадку не можливо стверджувати про здійснення позивачем оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі без наявності ліцензії на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, а відтак застосування санкцій на підставі абз.9 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» є безпідставним.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області форми С від 07.07.2021 №00093490901, яким застосовано фінансову санкцію у розмірі 500 000,00 грн.

Щодо доводів скаржника на порушення позивачем вимог п.п..230.1.З.п.230.1 ст.230 ПК (незабезпечення своєчасного подання щоденно Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу) та прийняття податкового повідомлення-рішення про застосування фінансових санкцій за вказане порушення, суд зазначає наступне.

Згідно з абз.1 п.п 230.1.2 ст. 230 ПК України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження- розвантаження. зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витрагомірами- лічильпиками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Акцизний склад позивача 31.03.2020 обладнаний витратомірами-лічильниками та рівномірами-лічильниками та здійснено їх реєстрацію в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівномірів-лічильників рівня пального у резервуарі, про що зазначається в Акті перевірки.

Відповідно до абзацу тридцятого пп. 230.1.3 ст. 230 ПК України дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Формат даних та структура Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі Реєстр), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944 (далі Наказ №944).

Реєстр складається із записів з посиланням на електронні документи, які подаються, зокрема, у формі довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального (абзац третій п. 1 розділу 11 Наказу № 944).

Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує держави} податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою (абзац п`ятий підпункту 230.1.3 пункту 230. і статті 230 ПК).

Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується цеп гральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівноміра-лічильника або витратоміра-лічильника - заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу).

Відповідно до вимог ст. 230 ПК України, постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів- лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку (далі - Порядок).

Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Резервуар - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці (підпункт 3 пункту 2 Порядку).

Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника - заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу).

Наявність працюючих витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників, установлених та введених в експлуатацію 31.03.2020 року на резервуарах, що знаходяться у користування позивача з 01.03.2020 р., про що зазначено у Акті перевірки (стор. 36 Акту) доводить факт належного обліку позивачем пального та своєчасного надання контролюючому органу в автоматичному режимі щоденних Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального (надалі-довідок).

Позивачем до позовної заяви долучені роздруківки електронних документів з яких судом встановлено, що за 18.12.2020 згідно електронних документів довідка подавалась 19.12.2020 три рази: о 14:16 год, о 15:43 год та о 23:48 год, проте, згідно інформації комп`ютерної програми Мій Електронний Документ «M.E.Doc» даний звіт до даного часу має статус: «очікується доставка»;

за 31.12.2020 згідно повідомлення про отримання звітності довідку подано - 01.01.2021 в 11:27, очікувану доставку довідки зазначено-01.01.2021 о 11:28, проте квитанція №2 про прийняття довідки ДПС зареєстрована 04.01.2021;

за 01.01.2021 згідно повідомлення про отримання звітності звіт доставлено в поштову скриньку ДПС - 02.01.2021 о 09:57, проте квитанція №2 про прийняття довідки ДПС зареєстрована 04.01.2021;

за 02.01.2021 згідно повідомлення про отримання звітності довідку доставлено в поштову скриньку ДПС - 03.01.2021 в 15:35, проте квитанції №2 про прийняття довідки ДПС зареєстрована 04.01.2021;

за 19.02.2021 згідно повідомлення про отримання звітності звіт відправлено - 20.01.2021 в 09:29, очікувану доставку довідки зазначено-20.02.2021, проте квитанції №2 про прийняття довідки ДПС зареєстрована 28.02.2021.

Причини не опрацювання (не реєстрації) податковими органами отриманих від Товариства довідок саме у добу їх отримання, невідомі, так як у квитанціях не зазначаються причин зволікання ДПІ реєстрації отриманих довідок.

При цьому, щодо неопрацювання довідок за 31.12.2020 року, а також 1-2.01.2021 є загальновідома інформацію щодо обмеження роботи електронних сервісів та інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС у зазначені дні.

Так, Пресслужбою Державної податкової служби України 29.12.2020 о 13:22 опубліковано повідомлення (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/446787.html), що «..31 грудня 2020 року буде тимчасово обмежено роботу електронних сервісів та інформаційно-телекомунікаційних систем у зв`язку з необхідністю проведення технічних та регламентних робіт з 14-00 - 20-00 годин. У зв`язку з перенесенням робочих днів з п`ятниці 8 січня 2021 року на суботу 16 січня 2021 року та з урахуванням визначення тривалості операційного дня 1,2,3 та 7, 8, 9, 10 січня 2021 року - вихідні та святкові дні, протягом яких реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до них не здійснюватиметься.».

Пунктом 128-1.3 ст. 128-1 ПК України передбачено, що незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади. ... електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 грн. за кожний неподаний електронний документ.

Тобто, відповідальність платника податків настає за неподання або несвоєчасне подання до ДПС довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального за кожний неподаний (несвоєчасно поданий) електронний документ та санкція передбачена тільки за наявності вини платника податків, оскільки накладення штрафу передбачене тільки за незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання електронних документів.

Проте, електронні документи про направлення довідок, свідчать про своєчасне направлення Товариством довідок за дати, визначені у Акті перевірки, тобто, позивачем не допущено порушень при поданні щоденних Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані.

Таким чином, акт перевірки містить помилкові висновки щодо не передання засобами електронного зв`язку даних Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу та залишків пального на акцизному складі пального.

Відтак, висновок суду першої інстанції щодо визнання протиправним та таким, що підлягає скасуванню податкове повідомлення-рішення Головною управління Державної податкової служби України у Запорізькій області форми ПС від 07.07.2021 №00093450901 про застосування фінансових санкцій у розмірі 5 000,00 грн. є правильним.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

За змістом статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст. 283, 310, 315, 316, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111596943
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —280/6388/21

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 15.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні