12.06.23
Справа № 317/34/23
Пр.2/336/1028/2023
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12червня 2023року м.Запоріжжя
Шевченківський районний суд м.Запоріжжя у складі: головуючого судді: Вайнраух Л.А., за участі секретарки судового засідання: Теряник А.С., розглянув в порядку спрощеного позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін (учасників справи), в залі суду в м.Запоріжжі, цивільну справу №317/34/23 за позовом Управління соціального захисту населення Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях,-
за відсутності сторін та їх представників, -
ВСТАНОВИВ:
03.01.2023 представник позивача звернувся до Запорізького районного суду Запорізької області із вказаною позовною заявою, за змістом якої просить стягнути з відповідачки на користь держави в особі позивача надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги сім`ям з дітьми у сумі 27 826,69 гривень.
Згідно з позовною заявою, на обліку у позивача перебуває ОСОБА_1 , яка відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» отримувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 06.11.2020 по 30.04.2021 та допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях з 06.11.2020 по 30.06.2021 у грошовій формі на підставі рішень управління про призначення відповідних видів допомоги за заявою відповідачки.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області внаслідок невиконання ОСОБА_1 батьківських обов`язків діти ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 доставлені 19.01.2021 відділом у справах дітей вказаної селищної ради до Комунального закладу «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей». Про цей факт відповідач управління не повідомила, продовжила отримувати допомогу. Натомість, вказана обставина зумовлювала припинення виплат. Внаслідок її виявлення, управлінням прийнято рішення про зупинення виплати вказаних видів допомоги з 01.02.2021.
Відповідно до розпорядження управління від 16.11.2021, надміру виплачена допомога сім`ям з дітьми за період з 01.02.2021 по 30.06.2021 становить 8500,00 гривень, а малозабезпеченим сім`ям 19326,69 гривень.
Лист, надісланий відповідачу, щодо необхідності повернення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги, залишений без реагування.
На підставі викладеного, оскільки станом на час звернення до суду відповідачкою не повернуто надмірно виплачені кошти, представник позивача начальник управління В.Марко, із посиланням на ст.4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», п. 2, 5, 16 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМУ від 24 лютого 2003 р. № 250, ст.22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», п.1, 11, 15, 15-1 Порядку виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, затвердженого Постановою КМУ від 13.03.2019 №250, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Запорізького районного суду Запорізької області від 06.01.2023 справу передано до Шевченківського районного суду м. Запоріжжя для розгляду на підставі п.1 ч.1 ст.31 ЦПК України.
Справу передано в провадження визначеного головуючого судді 31.01.2023 на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.01.2023.
Ухвалою судді від 06.02.2023 у зв`язку із невиконання вимог ст.175, 177 ЦПК України з підстав, врегульованих ч.1,2 ст.185 ЦПК України, позовну заяву залишено без руху для виправлення недоліків із наданням строку для їх усунення в п`ять днів з дня вручення ухвали, шляхом надання належних доказів. 20.02.2023 від представника позивача на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків, вимоги ухвали виконано..
Ухвалою судді від 21.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її в порядку спрощеного позовного провадження із повідомленням (викликом) сторін. Відповідачу визначено строк на подання відзиву та роз`яснено, що відповідно до ч.8 ст.178 ЦПК України у разі його ненадання у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, на підставі клопотання, поданого відповідно до ч.3 ст.211 ЦПК України, просить розглядати справу без участі сторони позивача, не заперечує проти винесення заочного рішення по справі за відсутності відповідача, підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідачка ОСОБА_5 в судове засідання не з`явилась, про день, час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином шляхом надіслання смс-повідомлення, судових повісток засобами поштового листування, а також у спосіб розміщення оголошення про виклик до суду на сайті судової влади України, що підтверджено матеріалами справи.
Ч.4 ст.223 ЦПК України передбачено, що, у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення).
Як врегульовано ч.1 ст.280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
Заяв по суті справи, клопотань з процесуальних питань відповідачкою до матеріалів справи не надано, про причини своєї неявки ОСОБА_5 суд не повідомила, про причини неявки суд не сповістила.
Тому у відповідності до ч.4 ст.223 ЦПК України, враховуючи думку представника позивача, дотримання вимог ч.1 ст.280 ЦПК України, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів, а саме ухвалює згідно з ч.1 ст. 281 ЦПК України розглядати справу в заочному порядку.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу у зв`язку із неявкою в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, не здійснюється згідно з ч.2 ст. 247 ЦПК України.
Розглянувши позовну заяву, всебічно з`ясувавши обставини справи, дослідивши наявні матеріали, зокрема, надані на підтвердження позовних вимог докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає повному задоволенню у зв`язку з такими встановленими фактичними обставинами справи та відповідними їм правовідносинами.
Так, відповідачка ОСОБА_1 звернулась до УСЗН Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області 06.11.2020 із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, відповідно, перебувала на обліку у позивача, просила перераховувати кошти на рахунок у банківській установі за вказаними у заяві реквізитами. За змістом заяви, заявницю повідомлено, що вона в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. У разі подання неповних та/або недостовірних відомостей ОСОБА_1 обізнана, що має повернути надміру нараховані кошти. Разом зі заявою відповідачкою подано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 06.11.2020, за даними якої до її сім`ї входять діти ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 . ОСОБА_6 навчається в КЗ «Запорізький медичний фаховий коледж» ЗОР, ОСОБА_3 - у КЗ НВК «Джерело» у 2 класі.
Відповідно до рішень про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 01.12.2020 та про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, ОСОБА_1 призначено відповідну соціальну допомогу з 06.11.2020.
Згідно з заочним рішенням Оріхівського районного суду Запорізької області від 20.10.2021, яке набрало законної сили 23.11.2021, позов виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області (як орган опіки та піклування) (вул. Б.Хмельницького, б.49, смт. Комишуваха, Оріхівського району Запорізької області, 70530), що діє в інтересах ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), третя особа, що не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача: Комунальний заклад «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради (вул. Запорізька, буд.28, м. Оріхів, Запорізької області) про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів задоволено у повному обсязі. Позбавлено батьківських прав ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , відносно дітей: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 . Роз`яснено ОСОБА_1 що мати, позбавлена батьківських прав, має право на звернення до суду з позовом про поновлення батьківських прав у разі зміни поведінки особи, позбавленої батьківських прав, та обставин, що були підставою для позбавлення батьківських прав. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Комунального закладу «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради або установ чи осіб, на утриманні яких будуть перебувати діти: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , аліменти щомісячно у розмірі 1/2 частини від всіх видів заробітку (доходу) відповідача, до досягнення кожної дитиною повноліття, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 12 квітня 2021 року. Рішення в частині стягнення аліментів підлягає негайному виконанню (https://reyestr.court.gov.ua/Review/100498612)
Так, враховуючи положення ч.4 ст.82 ЦПК України, суд враховує як обставини, що не підлягають доказуванню, фактичні обставини справи, встановлені судом під час розгляду зазначеної у попередньому абзаці справи, а саме:
згідно з мотивувальною частиною рішення відповідач ОСОБА_1 є матір`ю малолітніх дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , згідно свідоцтво про народження НОМЕР_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , згідно свідоцтво про народження НОМЕР_2 . ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , згідно свідоцтво про народження НОМЕР_3 . Запис про батька стосовно усіх дітей проведено у відповідності до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України. Дане підтверджується повним витягом Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження. Відповідно до довідки виданої виконавчим комітетом Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області, ОСОБА_1 зареєстрована та проживає за адресою: будинок АДРЕСА_2 .
ОСОБА_1 була неодноразово попереджена за невиконання батьківських обов`язків та зловживання алкогольними напоями. На підставі цього, винесено висновок про доцільність відібрання ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , від матері та доцільність тимчасового влаштування до КЗ «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, малолітніх ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Рішенням виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області №1 від 19.01.2021 року, затверджено висновок ради опіки та піклування від 19.01.2021 року «Про доцільність відібрання ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , від матері та доцільність тимчасового влаштування до КЗ «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, малолітніх ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
З 19.01.2021 діти ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 тимчасово влаштовані до КЗ «Оріхівський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, що підтверджується актами прийому дитини до центру від 19.01.2021 року.
Судом також встановлено, що 29.01.2021 постановлено рішення Оріхівського УПСЗН про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та 02.02.2021 на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях. На підтвердження надано розпорядження Управління соціального захисту населення Запорізької районної адміністрації Запорізкої області від 16.11.2021 із посиланням на вказані вище рішення.
За даними довідок від 04.04.2023, ОСОБА_1 має заборгованість по виплаченій державній соціальній допомозі на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях у сумі 8500,00 гривень (по 1700,00 гривень відповідно за кожний місяць за період з лютого 2021 року по червень 2021 року) та по виплаченій державній соціальній допомозі малозабезпечним сім`ям у сумі 19326,69 гривень (по 6442,23 гривні відповідно за кожний місяць з лютого 2021 року по квітень 2021 року).
Лист-повідомлення про необхідність відшкодування сум надмірно виплаченої допомоги від 23.11.2021, надісланий відповідачці, залишений без виконання.
Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить з таких норм чинного законодавства.
За положеннями ч.1 ст.12 ЦПК України цивільне судочинствоздійснюється назасадах змагальностісторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ч.3 ст.12 ЦПК України).
Вказане узгоджується із положеннями ч.1 ст.81 ЦПК України, згідно яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Суд розглядаєсправи неінакше якза зверненнямособи,поданим відповіднодо цьогоКодексу,в межахзаявлених неювимог іна підставідоказів,поданих учасникамисправи абовитребуваних судому передбаченихцим Кодексомвипадках. Збираннядоказів уцивільних справахне єобов`язком суду,крім випадків,встановлених цимКодексом.Суд маєправо збиратидокази,що стосуютьсяпредмета спору,з власноїініціативи лишеу випадках,коли ценеобхідно длязахисту малолітніхчи неповнолітніхосіб абоосіб,які визнанісудом недієздатнимичи дієздатністьяких обмежена,а такожв іншихвипадках,передбачених цимКодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності (ч.1-3 ст. 13 ЦПК України).
Відповідно до ч.5 ст.81 ЦПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків (ст.76 ЦПК України).
При цьому, за вимогами ч.6 ст. 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст. 78 ЦПК України).
Суд звертає увагу, що згідно із усталеною практикою Європейського суду з прав людини за своєю природою змагальність судочинства засновується на диференціації процесуальних функцій і відповідно правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства суду та сторін (позивача та відповідача). Диференціація процесуальних функцій об`єктивно призводить до того, що принцип змагальності відбиває властивості цивільного судочинства у площині лише прав та обов`язків сторін. Це дає можливість констатувати, що принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони. Суд тільки оцінює надані сторонам матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і доказів не збирає.
За нормою ч.5 ст.12, ст.13 ЦК України, якщо законом встановлені правові наслідки недобросовісного або нерозумного здійснення особою свого права, вважається, що поведінка особи є добросовісною та розумною, якщо інше не встановлено судом. Цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині. Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.
Відповідно до ч.3 ст.26 ЦК України фізична особа здатна мати усі майнові права, що встановлені цим Кодексом, іншим законом.
За положеннями ст.1212, 1213 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про, зокрема, відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи. Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Виключення, визначені ст.1215 ЦК України, на правовідносини, що виникли між сторонами у справі, не застосовуються, оскільки переплата у виплаті державої соціальної допомоги виникла саме внаслідок недобросовісності з боку відповідача (набувача майна), яка з 19.01.2021 не займалась вихованням дітей, які передані до комунальної установи, відповідно, не здійснювала їх забезпечення.
Крім того, згідно зі ст.3-5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» в редакції на час виникнення спірних правовідносин між сторонами, право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України. Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.
За положеннями п.2, 5, 16, 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМУ від 24 лютого 2003 р. № 250, в редакції від 29.12.2020, державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням. Для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації. Якщо заявник вже отримує будь-який із видів державної допомоги, які призначаються органами соціального захисту населення, відомості про розмір допомоги враховуються цим органом без необхідності її декларування.
Виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється: якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення. В такому разі на наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця, в якому виявлено порушення.
Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.
За змістом ст.1, 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», в редакції на час виникнення спірних правовідносин між сторонами, громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.
За приписами п.1, 11, 15, 15-1 Порядку виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, затвердженого Постановою КМУ від 13.03.2019 №250, в редакції від 30.10.2020, цей Порядок визначає умови призначення і виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях (далі - допомога).
Виплата допомоги припиняється у разі, зокрема, позбавлення отримувача допомоги батьківських прав; нецільового використання коштів і незабезпечення створення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини; відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення його батьківських прав; влаштування дитини на повне державне утримання.
Отримувач допомоги у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язаний у десятиденний строк повідомити про це органам соціального захисту населення.
Якщо багатодітною сім`єю приховано відомості або подано недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на призначення допомоги, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану багатодітної сім`ї; повідомляють отримувачу допомоги про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.
Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем допомоги самостійно; за згодою отримувача допомоги у повному обсязі за рахунок наступних виплат допомоги; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок наступних виплат допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.
Так, звертаючись до суду з позовом, позивач скористався належним способом захисту відповідно до ст.15,16 ЦК України, а саме, відновлення становища, яке існувало до порушення та відшкодування збитків. Крім того, суду надано належні та допустимі докази того, що відповідачка втратила з лютого 2021 року право на нарахування та отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та багатодітним сім`ям внаслідок відібрання у ОСОБА_1 дітей 19.01.2021 у передбаченому законодавством порядку. Також під час розгляду справи знійшло своє підтвердження, що в судовому порядку відповідачка позбавлена батьківських прав відносно трьох дітей з 23.11.2021.
Отже, зважаючи на зазначені вище положення закону та підзаконних нормативно-правових актів, а також, фактичні обставини справи, надаючи їм належну оцінку, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у загальній сумі 27826,69 гривень, яка підлягає стягненню з ОСОБА_1 на користь позивача.
За змістом ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Так, на користь позивача, як сторони по справі, чиї позовні вимоги задовольняються в повному обсязі, із відповідачки слід стягнути судові витрати у вигляді оплати судового збору у сумі 2481,00 гривні.
Керуючись ст. 12-13, 19, 76-82, 89, 95, 141, 178, 223, 247, 258-259, 263-265, 272-274, 280-283 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов Управління соціального захисту населення Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області надміру виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги багатодітним сім`ям, яка становить 27826,69 гривень (двадцять сім тисяч вісімсот двадцять шість гривень 69 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2481,00 гривень (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).
Реквізити сторін: Управління соціального захисту населення Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, код за ЄДРПОУ 03193181, адреса місцезнаходження: 70450, Запорізька область, Запорізький район, смт Кушугум, вул. Центральна, буд.192, фактична адреса: м.Запоріжжя, вул. Розенталь, буд.3-а.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_4 , адреса реєстрації: АДРЕСА_3 .
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Рішення суду може бути оскаржено позивачем в апеляційному порядку до Запорізького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.
Рішення суду складено та підписано 12.06.2023.
Суддя Л.А.Вайнраух
Суд | Шевченківський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 20.06.2023 |
Номер документу | 111600811 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Шевченківський районний суд м. Запоріжжя
Вайнраух Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні