Рішення
від 12.06.2023 по справі 909/327/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/327/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12.06.2023 м. Івано-Франківськ

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Михайлишина В. В., секретар судового засідання Шутка О. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом: Комунального некомерційного підприємства

"Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та

медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради"

(вул. Софіївка, буд. 39, м. Івано-Франківськ,

Івано-Франківська область, 76009)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут"

(вул. Бельведерська, буд. 32А, м. Івано-Франківськ,

Івано-Франківська область, 76010)

про стягнення надмірно сплачених грошових коштів (відшкодування збитків) за Договором на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 в розмірі 14 839, 23 гривень,

за участі:

від позивача: Сміжака Ростислава Романовича,

від відповідача: Сенів Ольги Василівни,

В С Т А Н О В И В:

1. Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

2. Рішення у цій справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.

3. За результатами розгляду справи суд бере до уваги таке.

І. СУТЬ СПОРУ

4. У квітні 2023 року Комунальне некомерційне підприємство "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" про стягнення надмірно сплачених грошових коштів (відшкодування збитків) за Договором на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 в розмірі 14 839, 23 гривень.

ІІ. ВИРІШЕННЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ПИТАНЬ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

5. Ухвалою від 07.04.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи; розгляд справи по суті призначив на 03.05.2023; встановив сторонам строк для подання заяв по суті спору, зокрема відповідачу в строк п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали, подати суду відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову, копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду.

6. 26.04.2023 за вх. № 6405/23 до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

7. 01.05.2023 за вх. № 6646/23 до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.

8. 03.05.2023 суд відклав розгляд справи по суті на 19.05.2023.

9. 11.05.2023 за вх. № 7172/23 на електронну адресу суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут", адвоката Демидюк Т. А. надійшло заперечення на відповідь на відзив позивача.

10. Судове засідання, яке було призначене на 19.05.2023 не відбулося, у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Михайлишина В. В.

11. Ухвалою від 24.05.2023 суд призначив розгляд справи на 12.06.2023.

12. За наслідком судового засідання 12.06.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ СТОРІН

13. Позиція позивача. Позовні вимоги обґрунтовані порушенням законодавства про публічні закупівлі, а саме пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" при укладенні додаткових угод № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 до договору постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021, якими було збільшено ціну на газ. Відтак, посилаючись на нікчемність укладених додаткових угод, та сплату позивачем коштів за поставлений природний газ відповідно до ціни, вказаній у спірних додаткових угодах, тобто за збільшеною ціною, Комунальне некомерційне підприємство "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" просить суд стягнути з відповідача надмірно сплачені грошові кошти в сумі 14 839, 23 гривень.

14. Позиція відповідача. Відповідач у відзиві на позовну заяву заперечує проти задоволення позовних вимог з тих підстав, що додаткові угоди № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 до договору постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 укладені у зв`язку з коливанням цін природного газу на ринку, що підтверджувалось документально, та з дотриманням вимог Закону України "Про публічні закупівлі".

15. Водночас, відповідач вказує, що статтею 43 Закону України "Про публічні закупівлі" у новій редакції, якою встановлено підстави нікчемності договору про закупівлю, не передбачено серед правових підстав нікчемності договору порушення сторонами вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі". Вказане свідчить про те, що у новій редакції Закону України "Про публічні закупівлі", порушення ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" не є законодавчо встановленою підставою нікчемності правочину. Таким чином, відсутні підстави вважати додаткові угоди № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 до договору постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 такими, що є нікчемними в силу закону.

IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

16. 25.01.2021, за результатами закупівлі природного газу № UA-2020-12-17-003443-а, між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" (постачальник) та Комунальним некомерційним підприємством "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" (споживач) укладено договір № 41SB767-451-21 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів (далі договір) (а. с. 9 - 16).

17. Згідно із п. 2.1. договору, постачальник зобов`язується передати у власність споживачу у 2021 році товар: ДК 021:2015 - 09120000-6 (природний газ), включно з урахуванням замовлення (бронювання) потужності (далі - газ), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором. При цьому, замовлення (бронювання) потужності природного газу включається в ціну цього договору та не оплачується споживачем окремо.

18. Річний плановий обсяг постачання газу - до 66 400 куб. м. (п. 2.2. договору).

19. Планові обсяги постачання газу по місяцях: лютий - 11 000 куб. м; березень 7 300 куб. м; квітень 3 500 куб. м; травень 200 куб. м; червень 200 куб. м; липень 200 куб. м; серпень 200 куб. м; вересень 200 куб. м; жовтень - 7 000 куб. м; листопад - 18 000 куб. м; грудень 18 600 куб. м. (п. 2.3. договору).

20. Згідно п. 2.7. договору, істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

21. За умовами п. 4.1. договору, розрахунки за поставлений споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем.

22. Відповідно до п. 4.2. договору, ціна газу становить 5685,74298 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) 1137,1485 грн., всього з ПДВ 6822,891576 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

23. У п. 3.4. договору сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до пунктів 4.2. та 4.3. цього договору, застосовується сторонами при складанні актів приймання-передачі газу та розрахунках за цим договором.

24. Місячна вартість газу визначається як добуток ціни газу та загального обсягу фактично поставленого (спожитого) газу, визначеного згідно з розділом ІІІ цього договору (п. 4.5. договору).

25. Згідно із п. 4.6. договору, загальна сума договору відповідає ціновій пропозиції учасника-переможця торгів і складаєтеся із місячних сум вартості газу та замовлення (бронювання) потужності за даним договором і не може перевищувати без ПДВ - 377 533, 33 грн., ПДВ 20% 75 506, 67 грн., разом з ПДВ - 453 040, 00 грн.

26. В п. 4.10. договору сторони дійшли згоди, що ціна на газ не може змінюватись частіше, ніж один раз на календарний місяць, а підстави для її заміни повинні бути документально обґрунтовані постачальником.

27. Розрахунковий період за договором становить один календарний місяць - з 07.00 години першого дня місяця до 07.00 години першого дня наступного місяця включно (п. 5.1. договору).

28. Пунктом 5.2. договору визначено, що оплата газу з урахуванням замовлення (бронювання) потужності здійснюється споживачем шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок постачальника в наступному порядку:

5.2.1. У разі збільшення в установленому порядку підтвердженого обсягу газу протягом розрахункового періоду споживач здійснює оплату вартості додатково заявлених обсягів газу в п`ятиденний строк після збільшення цього обсягу;

5.2.2. Споживач здійснює оплату за фактично отриманий (прийнятий) природний газ, обсяг та вартість якого зазначається постачальником у актах здачі-приймання природного газу, не пізніше 10 (десяти) робочих днів з моменту підписання споживачем відповідного акту здачі-приймання природного газу, але, в будь-якому разі, не пізніше терміну, погодженому сторонами в п. 5.2.1. цього договору.

29. Відповідно до п. 5.6. договору, у разі переплати вартості газу сума переплати зараховуються постачальником в рахунок оплати газу на наступний розрахунковий період або повертається на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу.

30. Цей договір набирає чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє в частині постачання газу з 01.02.2021 до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 12.1. договору).

31. У пункті 12.5. договору зазначено, що усі зміни та доповнення до договору оформляються письмово, підписуються уповноваженими представниками сторін та скріплюються їх печатками (за наявності).

32. Умови договору про закупівлю не відрізняються від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених ч. 4 та ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (зі змінами). Ціну предмета закупівлі можливо змінити у випадку зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів, які затверджуються компетентними органами відповідними нормативними актами та оприлюднюються в установленому законодавством порядку. Для підтвердження наявності підстав внесення зміни до договору необхідною умовою є посилання на відповідний нормативний акт. Передбачається безумовне внесення змін до договору з моменту нормативного встановлення нових регульованих цін (тарифів). Ціна природного тазу за 1 000, 0 кубічних метрів газу розрахована з урахуванням вартості замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи), що відповідає затвердженому тарифу Регулятором за Постановою НКРЕКП від 21.12.2018 № 2001 "Про встановлення тимчасових тарифів для АТ "УКРТРАНСГАЗ" на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на перший рік другого регуляторного періоду та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП". У випадку зміни тарифів на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи відповідними компетентними органами, нові тарифи є обов`язковими для сторін за даним договором з моменту вступу в дію відповідних нормативних документів.

33. 26.02.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 1 до договору (далі - додаткова угода № 1) (а. с. 17), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 63 238 куб. м. Встановлено ціну газу - 5970,030129 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) -1194,006026 грн., всього з ПДВ - 7164,036155 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

34. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 1 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.02.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

35. 12.03.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 2 до договору (далі - додаткова угода № 2) (а. с. 18), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 60 226 куб. м. Встановлено ціну газу - 6268,531636 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) -1253,706327 грн., всього з ПДВ - 7522,237963 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

36. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 2 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.03.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

37. 13.04.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 3 до договору (далі - додаткова угода № 3) (а. с. 19), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 57 358 куб. м. Встановлено ціну газу - 6581,958217 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) -1316,391644 грн., всього з ПДВ - 7898,349861 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

38. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 3 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.04.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

39. 12.05.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 4 до договору (далі - додаткова угода № 4) (а. с. 20), відповідно до якої пунктів 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 54 627 куб. м. Встановлено ціну газу - 6911,058333 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) -1382,216666 грн., всього з ПДВ - 8293,274999 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

40. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 4 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.05.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

41. 24.06.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 5 до договору (далі - додаткова угода № 5) (а. с. 21), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 52 026, 08 куб. м. Встановлено ціну газу 6911,058333 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) - 1382,216666 грн., всього з ПДВ 8293,274999 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

42. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 5 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.06.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

43. 21.07.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 6 до договору (далі - додаткова угода № 6) (а. с. 22), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 49 548, 63 куб. м. Встановлено ціну газу 7619,45 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) - 1523,89 грн., всього з ПДВ 9143,34 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

44. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 6 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.07.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

45. 16.08.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 7 до договору (далі - додаткова угода № 7) (а. с. 23), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 47 189, 15 куб. м. Встановлено ціну газу 8000,43 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) - 1600,08 грн., всього з ПДВ 9600,51 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

46. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 7 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.08.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

47. 22.09.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 8 до договору (далі - додаткова угода № 8) (а. с. 24), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 44 940, 69 куб. м. Встановлено ціну газу 8400,70 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) - 1680,14 грн., всього з ПДВ 10 080,84 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

48. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 8 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.09.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

49. 26.10.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 9 до договору (далі - додаткова угода № 9) (а. с. 25), відповідно до якої пункти 2.3., 4.2. договору викладено у новій редакції. Зокрема, змінено плановий обсяг постачання газу - до 42 800, 67 куб. м. Встановлено ціну газу 8820,73 грн. за 1000 куб. м., крім того ПДВ (20%) - 1764,15 грн., всього з ПДВ 10584,88 грн., включаючи вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи) коефіцієнт, визначений НКРЕКП на дату підписання даного договору.

50. Відповідно до п. 4. додаткової угоди № 9 дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання, поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.10.2021 і діє до 31.12.2021 включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

51. 06.12.2021, у зв`язку зі зміною кошторису споживача, між сторонами укладено додаткову угоду № 10 до договору (а. с. 26), відповідно до якої сторони внесли зміни до пункту 4.6. договору, зазначивши, що загальна сума договору відповідає ціновій пропозиції учасника-переможця торгів і складаєтеся із місячних сум вартості газу та замовлення (бронювання) потужності за даним договором і не може перевищувати без ПДВ 203 104, 29 грн., ПДВ 20% 40 620, 86 грн., разом з ПДВ 243 725, 15 грн. Дана додаткова угода набуває чинності з дати підписання і діє до 31.12.2021 включно.

52. Додатковою угодою № 11 від 25.01.2021, відповідно до пункту 12.4. договору, сторони вирішили припинити дію договору № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів з 01.11.2021, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

53. Всі вищевказані додаткові угоди до договору підписані представниками сторін та скріплені відтиском печаток сторін.

54. Згідно із наявними в матеріалах справи актами прийому-передачі № ЗІФ81005925 від 31.03.2021, № ЗІФ81009956 від 30.04.2021, № ЗІФ81017373 від 31.05.2021, № ЗІФ81017933 від 30.06.2021, № ЗІФ81024236 від 31.07.2021, № ЗІФ81026595 від 31.08.2021, № ЗІФ81030387 від 30.09.2021, № ЗІФ81034579 від 31.10.2021, Товариство з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" поставило Комунальному некомерційному підприємству "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" природній газ в загальному об`ємі 22,823901 тис. куб. м.

55. Позивачем сплачено на користь відповідача у 2021 році грошові кошти за поставлений природній газ в загальній сумі 176 390, 46 гривень, що підтверджується Актом звіряння взаємних розрахунків від 29.11.2021 (а. с. 49) та не заперечується відповідачем.

56. 25.11.2022 Головним державним аудитором Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області Труш Г. В. проведено перевірку закупівлі природного газу (код за ДК: 2015-09120000-6 - газове паливо) (електронній системі закупівель за номером ID:UA-2020-12-17-003443-а) Комунальним некомерційним підприємством "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" за період з 17.12.2020 по 31.12.2021, за наслідком якої складено Акт перевірки № 05-21/6-п від 21.12.2022 (а. с. 37 - 48).

57. Перевіркою встановлено, що за період з 25.01.2021 по 31.12.2021, сторонами до договору укладено 11 додаткових угод. У період дії договору, відповідно до наданих для перевірки додаткових угод: вартість газу за тис. куб. м. збільшилась з 6 822,891576 грн. до 10 584,88 грн. (на 3 761,988424 грн., або на 155, 14 %); обсяг постачання газу зменшився з 66 400 куб. м. до 42 800, 67 куб. м. (на 23 599, 33 куб. м. або на 35, 54 %).

58. В Акті перевірки № 05-21/6-п від 21.12.2022 зазначено, що сторонами при укладенні додаткових угод № № 1 - 3 до договору № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів порушено п. 2, п. 5 ч. 2 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме необґрунтовано змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення без надання документального підтвердження коливання ціни на газ на ринку за відповідні періоди. Виходячи з вищенаведеного підприємством внаслідок необґрунтованого збільшення ціни на газ зайво сплачено ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" за поставлений природній газ 14 839, 23 грн., чим завдано шкоди (збитків) підприємству на вищезазначену суму.

59. 29.12.2022 КНП "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" отримано лист Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області вих. № 130905-14/2615-2022 від 22.12.2022 (а. с. 50 - 51) з вимогою про усунення порушень, виявлених перевіркою закупівлі, ідентифікатор закупівлі в електронній системі закупівель ID:UA-2020-12-17-003443-а, зокрема, шляхом повернення зайво сплачених коштів місцевого бюджету в розмірі 14 839, 23 гривень.

60. 14.02.2023 за вих. № 175/01-18, на виконання вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області та з метою врегулювання спору в досудовому порядку, позивачем направлено на адресу ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" претензію щодо відшкодування споживачу збитків, заподіяних внаслідок оплати завищеної вартості природного газу згідно договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021. Згаданим документом, ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" запропоновано здійснити відшкодування завданих КНП "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" збитків на суму 14 839 гривень. Згадане відшкодування необхідно здійснити не пізніше 01.03.2023, або надати заперечення на вимогу не пізніше 16.30 год. 20.02.2023.

61. Позивач зазначає, що станом на дату написання позовної заяви, ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" вимогу не виконано, заперечень до вимоги не надіслано.

62. Відтак, посилаючись на нікчемність укладених додаткових угод, та сплату позивачем коштів за поставлений природний газ відповідно до ціни, вказаній у спірних додаткових угодах, тобто за збільшеною ціною, Комунальне некомерційне підприємство "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" звернулося до суду з вимогою про стягнення з відповідача надмірно сплачених грошових коштів в сумі 14 839, 23 гривень.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

63. Згідно із пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

64. Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

65. Частина 1 статті 638 Цивільного кодексу України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

66. Частинами 1, 2 статті 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

67. За приписами статті 712 Цивільного кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.

68. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (тут та надалі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 якого договір про закупівлю - це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

69. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (частина 1 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі").

70. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

71. Частиною 4 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

72. Відповідно до пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

73. Зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10 %; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися. Зазначена правова позиція викладена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.

74. Статтею 526 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору. Частиною 1 статті 525 Цивільного кодексу України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

75. Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України, зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Закон України "Про публічні закупівлі" не містить виключень з цього правила.

76. Отже, зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, що входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку, що обґрунтоване і документально підтверджене постачальником; ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10 %; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

77. Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України).

78. У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 2-383/2010 (провадження № 14-308цс18) зроблено висновок, що стаття 204 ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.

79. У постановах Верховного Суду від 09.01.2019 у справі № 759/2328/16-ц, від 12.05.2020 у справі № 917/84/19 зроблено висновок, що нікчемним є той правочин, недійсність якого встановлена законом і для визнання його недійсним не вимагається рішення суду (частина друга статті 215 ЦК України). Нікчемність правочину конструюється за допомогою "текстуальної" недійсності, оскільки вона існує тільки у разі прямої вказівки закону.

80. Як встановив суд, за результатами процедури відкритих торгів сторони уклали договір № UA-2020-12-17-003443-а, на момент підписання договору сторонами були погоджені всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за Договором, відповідно до вимог ч. 3 ст. 180 Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".

81. Так, відповідно до пунктів 2.2., 4.2., 4.6. договору, обсяг постачання газу складав до 66 400 куб. м.; ціна газу на момент укладання договору становила 6822,891576 грн. за 1000 куб. м., в т. ч. ПДВ 20%; загальна сума договору 453 040,00 грн. в т. ч. ПДВ 20%.

82. Водночас, в подальшому сторонами, шляхом укладання додаткових угод, дев`ять разів змінено істотні умови договору, а саме: збільшено ціну за товар з 6 822,891576 грн. до 10 584,88 грн. за тис. куб. м. та зменшено кількість товару з 66 400 куб. м. до 42 800, 67 куб. м. Фактично ціна за тис. куб. м. збільшилася на 155, 14 %, порівняно з погодженою під час закупівлі.

83. При цьому, позивач посилаючись на нікчемність додаткових угод № № 1 - 3 до договору № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів, у зв`язку з порушенням при їх укладенні п. 2, п. 5 ч. 2 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", та зважаючи на приписи ст. 215 Цивільного кодексу України - відсутність вимог визнання таких недійсними, просить суд стягнути з відповідача надмірно сплачені грошові кошти в сумі 14 839, 23 гривень.

84. Як підтверджується матеріалами справи підставою збільшення ціни на природний газ згідно укладених додаткових угод є листи відповідача з доданими експертними висновками Львівської торгово-промислової палати, надані на запити/заяви відповідача.

85. ВС у постанові від 18.03.2021 у справі № 924/1240/18 з подібних правовідносин вказав, що у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (п. 8.10 постанови).

86. У роз`ясненні Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 3304-04/69987-06 від 24.11.2020 "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" зазначено, що зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених ч. 5 ст. 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі.

87. З аналізу вищенаведеного слідує, що коливання ціни товару на ринку передбачає динаміку ціни товару у бік збільшення за період з моменту укладення договору та до моменту виникнення необхідності у внесенні відповідних змін, зумовлених таким коливанням. Тобто, повинно бути доведено наявність коливання ціни у бік підвищення на ринку природного газу за період з дати укладення основного договору до дати укладення додаткових угод.

88. Крім того, суд зазначає, що постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції). Такої правової позиції щодо імперативної поведінки постачальника дійшов ВС в постанові від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.

89. При цьому, судом встановлено, що збільшення ціни газу додатковою угодою № 1 від 26.02.2022 до договору, плановий обсяг постачання газу зменшено з 66 4001 куб. м. до 6 5 238 куб. м. (або на 4, 76 %) та змінено плановий обсяг постачання газу по місяцях, а також збільшено ціну газу з 6 822,891576 грн. за куб. м. газу до 7 164,03615 грн. за куб. м. газу (або на 5 %). Необхідність укладення додаткової угоди № 1 обґрунтовано відповідачем коливанням ціни газу на ринку, на підтвердження якого було надано копії експертних висновків Львівської торгово-промислової палати: від 08.02.2021 № № 19-09/111, 19-09/112, 19-09/113, які видані на заявку ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" від 05.02.2021 Ж767-СЛ-436-0221.

90. У експертному висновку 08.02.2021 № 19-09/111 зазначено інформацію про середньозважені ціни на природний газ згідно з даними сайту УЕБ за результатами укладених угод на УЕБ станом на 05.02.2021 (ресурс січня 2021 року та ресурс лютого 2021 року і коливання між ними). Середньозважена ціна газу (з ПДВ) (по всіх умовах оплати) склала 7 924, 65 грн. за тис. куб. м (ресурс січня 2021) та 8 200, 55 грн. за тис. куб. м. (ресурс лютого 2021), а коливання між ними склало + 3, 48 %. Середньозважена ціна газу (з ПДВ) (передоплата) склала 7 591, 10 грн. за тис. куб. м. (ресурс січня 2021) та 8 071, 17 грн. за тис. куб. м. (ресурс лютого 2021), а коливання між ними склало + 6, 32 %. Середньозважена ціна газу (з ПДВ) (післяплата) склала 8 040, 77 грн. за тис. куб. м. (ресурс січня 2021) та 8 212, 55 грн. за тис. куб. м. (ресурс лютого 2021), а коливання між ними склало + 2, 14 %.

91. У експертному висновку від 08.02.2021 № 19-09/112 зазначено приведену вартість природного газу на європейських хабах до кордону України (з ПДВ) станом на 05.02.2021 за даними сайту УЕБ: хаб NCG - 9 053, 02 грн. за тис. куб. м.; хаб TTF - 9 261, 91 грн. за тис. куб. м. Коливання ціни газу у експертному висновку не зазначено.

92. У експертному висновку від 08.02.2021 № 19-09/113 наведено ціни обласних газопостачальних товариств на внутрішньому ринку на природний газ, який використовують промислові споживачі та інші суб`єкти господарювання та установи і організації, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів станом на 01.02.2021. Коливання ціни газу у експертному висновку не зазначено.

93. Додатковою угодою № 2 від 12.03.2021 до договору, плановий обсяг постачання газу зменшено з 63 238 куб. м. до 60 226 куб. м. (або на 4, 76 %) та змінено плановий обсяг постачання газу по місяцях, а також збільшено ціпу газу з 7 164,03615 грн. за куб. м. газу до 7 522,237963 грн. за куб. м. газу (або на 5 %). Збільшення ціни газу додатковою угодою № 2 з 01.03.2021 здійснено на підставі експертних висновків Львівської торгово-промислової палати від 05.03.2021 № № 19-09/226, 19-09/227, 19-09/235, 19-09/237, які видані на заявку ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" від 05.03.2021 №767-СЛ-1083-0321.

94. У експертному висновку від 05.03.2021 № 19-09/226 зазначено, середньозважені ціни на природний газ місячного ресурсу березня 2021 за результатами укладених угод на УЕБ станом па 05.03.2021. Середньозважена ціна газу місячного ресурсу березня 2021 (по всіх умовах оплати) склала 7 515, 48 грн. за тис. куб. м; за ціною газу місячного ресурсу березня 2021 (по передоплаті) - 7 700, 31 грн. за тис. куб. м. та за ціною газу місячного ресурсу березня 2021 (післяплата) - 7 509, 76 грн. за тис. куб. м. Коливання ціни газу у експертному висновку не зазначено.

95. У експертному висновку 09.03.2021 № 19-09/235 зазначено, що згідно з даними сайту УЕБ приведена вартість природного газу па європейських хабах до кордону України станом на 05.03.2021 складала (з ПДВ): хаб NCG - 8 627, 23 грн. тис. куб. м.; хаб TTF - 8 448, 43 грн. тис. куб. м. Коливання ціни газу у експертному висновку не зазначено.

96. У експертних висновках від 09.03.2021 № № 19-09/227 та 19-09/237 наведено ціни обласних газопостачальних товариств на внутрішньому ринку на природний газ, який використовують промислові споживачі та інші суб`єкти господарювання та установи і організації, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів станом на 01.03.2021. Коливання ціни газу у експертному висновку не зазначено.

97. Додатковою угодою № 3 від 13.04.2021 до договору, плановий обсяг постачання газу зменшено з 60 226 куб. м. до 57 358 куб. м. (або на 4, 76 %) та змінено плановий обсяг постачання газу по місяцях, а також збільшено ціну газу з 7 522,237963 грн. за куб. м. газу до 7 898,349861 грн. куб. м. газу (або на 5 %). Збільшення ціни газу додатковою угодою № 3 з 01.03.2021 здійснено на підставі експертного висновку Львівської торгово-промислової палати від 06.04.2021 № 19-09/325, виданого на заявку ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" від 01.04.2021 № 761-СЛ-1664-0421.

98. У експертному висновку зазначено інформацію про середньозважені ціни на природний газ згідно з даними сайту УЕБ за результатами укладених угод па УЕБ станом па 05.04.2021 (ресурс березня 2021 року та ресурс квітня 2021 року і коливання між ними). Середньозважена ціна (з ПДВ) (по всіх умовах оплати) склала 7 549, 79 грн. за тис. куб. м. (ресурс березня 2021) та 7 726, 19 грн. за тис. куб. м. (ресурс квітня 2021), а коливання між ними склало 2, 34 %. Середньозважена ціна (з ПДВ) (передоплата) склала 7 573, 32 грн. за тис. куб. м. (ресурс березня 2021) та 7 754,79 грн. за тис. куб. м. (ресурс квітня 2021), а коливання між ними склало 2, 4 %. Середньозважена ціна (з ПДВ) (післяплата) склала 17 546, 9 грн. тис. за куб. м. (ресурс березня 2021) та 7 704, 26 грн. за тис. куб. м. (ресурс квітня 2021), а коливання між ними склало + 2, 08 %.

99. У вказаних експертних висновках, зокрема, зазначено, що розрахунки проведено на основі фактографічної інформації, та вони не містять узагальнюючої інформації щодо рівня цін (рівня зміни цін) товару на внутрішньому ринку.

100. При цьому жоден з перерахованих документів не містить інформації про коливання ціни природного газу на ринку (не наведено розрахунок вартості природного газу станом на попередні календарні дати, у тому числі на дату подання цінової пропозиції, дату укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозиціями внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару, а тому ці експертні висновки не можуть бути об`єктивним підтвердженням коливання ціни природного газу на ринку.

101. Таким чином, суд приходить до висновку, що додаткові угоди № № 1 - 3 укладені за відсутності підтвердження факту коливання ціни на газ за певні періоди дії договору та без урахування принципу пропорційності збільшення ціни на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку.

102. Верховним Судом у постанові від 12.09.2019 у справі № 915/1868/18 наголошено, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених Законом України "Про публічні закупівлі".

103. Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар, за відсутності для цього визначених Законом України "Про публічні закупівлі" підстав, спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.

104. Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 Цивільного кодексу України).

105. У постанові Верховного Суду від 31.05.2022 у справі № 927/515/21 зазначено, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору. Статтею 13 Цивільного кодексу України визначено, що кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам.

106. Також не містять матеріали справи жодних доказів, що постачальник (відповідач) у вказаний період застосування спірних додаткових угод дійсно змушений був придбавати природний газ для його подальшої переді споживачу на виконання обов`язків за договором за цінами, вказаними у відповідних цінових довідках та додаткових угодах.

107. Покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки.

108. Комунальне некомерційне підприємство "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради", яке мало беззаперечне право на отримання газу по ціні, визначеній в укладеному сторонами договорі, без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо необґрунтованих пропозицій відповідача про збільшення ціни, підписало спірні додаткові угоди, внаслідок чого ціна за тис. куб. м. газу збільшилась, а обсяг поставки газу за договором зменшився.

109. Відповідно до частини 2 статті 215 Цивільного кодексу України, недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

110. За наявності спору щодо правових наслідків недійсного правочину, одна зі сторін якого чи інша заінтересована особа вважає його нікчемним, суд перевіряє відповідні доводи та у мотивувальній частині судового рішення, застосувавши відповідні положення норм матеріального права, підтверджує чи спростовує обставину нікчемності правочину.

111. Відповідно до статті 43 Закону України "Про публічні закупівлі", договір про закупівлю є нікчемним у разі: якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.

112. Частиною 4 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

113. У частині 5 вказаної статті Закону унормовано можливість збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

114. Аналіз змісту спірних додаткових угод № № 1 - 3 свідчить про те, що сторони укладали їх з метою зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % із зазначенням коливання ціни такого товару на ринку, при цьому не збільшуючи суму закупівлі визначену в договорі, відтак правовою підставою для їх укладення були норми п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

115. Підстави нікчемності договору про закупівлю визначені статтею 43 Закону України "Про публічні закупівлі". Водночас означеною статтею не передбачено серед правових підстав нікчемності договору порушення сторонами вимог частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

116. Вказане свідчить про те, що Законом України "Про публічні закупівлі" (у редакції, чинній з 19.04.2020) порушення частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" не є законодавчо встановленою підставою нікчемності правочину. Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 07.09.2022 у справі № 927/1058/21.

117. Оскільки договір постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 та додаткові угоди № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 до нього були укладені під час дії Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), тому положення саме цієї редакції закону підлягають застосуванню при визначенні підстав нікчемності зазначених додаткових угод.

118. За наведених обставин у їх сукупності, суд дійшов висновку, що додаткові угоди № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 не є нікчемними, оскільки на момент їх укладення Законом України "Про публічні закупівлі" недійсність таких угод встановлена не була.

119. Відповідно до частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

120. Згідно із частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

121. Частиною 3 статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

122. Відповідно до частини 1 статті 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

123. Позивач просить застосувати наслідки недійсності додаткових угод № 1 від 26.02.2021, № 2 від 12.03.2021 та № 3 від 13.04.2021 шляхом стягнення з відповідача на користь позивача надмірно сплачених грошових коштів за поставлений газ в сумі 14 839, 23 гривень.

124. Разом із тим, вимога про застосування наслідків недійсності правочину може бути заявлена як одночасно з вимогою про визнання оспорюваного правочину недійсним, так і у вигляді самостійної вимоги в разі нікчемності правочину та наявності рішення суду про визнання правочину недійсним.

125. Вимоги про визнання цих додаткових угод недійсними позивачем не заявлялись, а суд дійшов висновку, що вказані додаткові угоди не є нікчемними.

126. У статті 14 Господарського процесуального кодексу України закріплено принцип диспозитивності господарського судочинства, за яким суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

127. Відповідно до частини 2 статті 237 Господарського процесуального кодексу України, при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

128. Предмет спору - це об`єкт спірних правовідносин, щодо якого виник спір між позивачем і відповідачем. Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.

129. Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.

130. Отже, попри обов`язок суду вирішити наявний між сторонами спір з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів відповідних осіб, предмет та підстави позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.

131. Оскільки суд розглядає справу в межах заявлених позивачем вимог та не може самостійно змінювати предмет позову, а позивач не заявляв вимог щодо визнання додаткових угод до договору № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 недійсними, суд доходить висновку про відсутність підстав для застосування наслідків недійсності цих правочинів шляхом стягнення з відповідача на користь позивача надмірно сплачених грошових коштів за поставлений газ в сумі 14 839, 23 гривень.

132. Відповідно до частин 1 - 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

133. Частиною 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

134. Згідно із частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

135. У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

136. Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

137. За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

138. Інші докази та пояснення учасників справи судом до уваги не приймаються, оскільки не спростовують вищевикладені висновки суду.

139. За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах "Трофимчук проти України", Серявін та інші проти України", обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Висновок суду.

140. За наведених у їх сукупності обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

Судові витрати.

141. Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи відмову в задоволенні позову, сплачений судовий збір за подання позовної заяви в сумі 2 684, 00 гривень покладається на позивача.

Керуючись статтями 73, 86, 123, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. У позові Комунального некомерційного підприємства "Обласний клінічний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Івано-Франківської обласної ради" до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" про стягнення надмірно сплачених грошових коштів (відшкодування збитків) за Договором на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021 в розмірі 14 839, 23 гривень відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

5. Повний текст рішення складено - 19.06.2023.

Суддя В. В. Михайлишин

Дата ухвалення рішення12.06.2023
Оприлюднено20.06.2023
Номер документу111609612
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення надмірно сплачених грошових коштів (відшкодування збитків) за Договором на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SВ767-451-21 від 25.01.2021 в розмірі 14 839, 23 гривень,

Судовий реєстр по справі —909/327/23

Рішення від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 07.04.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні