ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2023 року м. Житомир
справа № 240/3221/23
категорія 106030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Горовенко А.В.,
розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,-
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Житомирській області щодо не встановлення, не врахуваннята невиплати надбавки за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% від посадового окладу за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року;
- зобов"язати Головне управління Національної поліції в Житомирській області встановити, нарахувати та виплатити надбавку за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% від посадового окладу за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за період проходження служби в органах внутрішніх справ, а саме з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року йому був наданий допуск до роботи з документами, що мали ступені секретності "таємно" та "цілком таємно", однак відповідна надбавка за роботу з вказаними документами не виплачувалася.
Позивач, вважаючи, що має право на виплату надбавки за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% від посадового окладу, звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 провадження у справі відкрито. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у строк, встановлений ч.1 ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначений в ухвалі про відкриття провадження надіслав до суду відзив на позовну заяву (за вх.№18182/23), в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
В обґрунтування правової позиції вказує, що позивач помилково ототожнює надання допуску до роботи в умовах режимних обмежень з постійною роботою з відомостями (документами), що становлять державну таємницю. Наявність допуску до роботи в умовах режимних обмежень не є безумовною підставою для призначення та виплати надбавки, про що сформована судова практика.
23.03.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (за вх.№21718/23), у якій позивач не погоджується із доводами відповідача, зазначеними у відзиві, оскільки вважає, що надання допуску до роботи в умовах режимних обмежень, передбачає для особи певні зобов`язання та обмеження, в яких особа працює постійно, тому у такої особи виникає право на отримання компенсації за таку роботу. Факт невиплати надбавки за роботу в умовах режимних обмежень не є і не може бути свідченням невиконання роботи, пов`язаної з допуском до державної таємниці.
Ухвалою суду від 28.03.2023 у зв"язку із задоволенням клопотання позивача зобов"язано відповідача надати додаткові докази по справі.
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.258 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 01.11.2015 до 31.10.2019 проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Житомирській області на посаді старшого оперуповноваженого СКП Новоград-Волинського відділення поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області.
Вважаючи, що відповідач протиправно не виплатив йому надбавку за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% від посадового окладу за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Листом від 18.01.2023 Головне управління Національної поліції в Житомирській області повідомило позивачу, що на підставі висновку Управління Служби безпеки України в Житомирській області від 22.12.2009 №993 та розпорядження Управління Служби безпеки України в Житомирській області від 19.03.2018 №24д, ОСОБА_2 мав доступ до державної таємниці за формою 2 (два).
У період з 07.11.2015 по 31.07.2021 надбавка до посадового окладу за службу в умовах режимних обмежень не встановлювалась, у зв"язку з відсутність та не подання до Головного управління Національної поліції в Житомирській області мотивованих рапортів про встановлення відповідної надбавки.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Статтею 1 Закону України "Про державну таємницю" від 21 січня 1994 року №3855-XII (далі - Закон №3855-XII) визначено, що державна таємниця (далі також - секретна інформація) - вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою; допуск до державної таємниці - оформлення права громадянина на доступ до секретної інформації.
Відповідно до ч.1 статті 22 Закону №3855-XII залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску до державної таємниці: форма 1 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно"; форма 2 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "цілком таємно" та "таємно"; форма 3 - для роботи з секретною інформацією, що має ступінь секретності "таємно", а також такі терміни дії допусків: для форми 1 - 5 років; для форми 2 - 10 років; для форми 3 - 15 років.
Частиною 2 статті 22 Закону № 3855-ХІІ вказано, що допуск до державної таємниці із ступенями секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно" надається дієздатним громадянам України віком від 18 років, які потребують його за умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної діяльності або навчання, наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи або організації, де працює, перебуває на службі чи навчається громадянин.
Згідно ч. 4 статті 22 Закону № 3855-ХІІ допуск до державної таємниці керівникові органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації надається наказом чи письмовим розпорядженням посадової особи, що призначає його на посаду, а у разі, коли орган державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація не підпорядкована іншому органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємству, установі, організації або не належить до сфери їх управління, допуск до державної таємниці надається зазначеному керівникові наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, яка є замовником робіт, пов`язаних з державною таємницею. Керівникам центральних органів виконавчої влади, які призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України, допуск до державної таємниці надається розпорядженням Кабінету Міністрів України.
Надання допуску передбачає: визначення необхідності роботи громадянина із секретною інформацією; перевірку громадянина у зв`язку з допуском до державної таємниці; взяття громадянином на себе письмового зобов`язання щодо збереження державної таємниці, яка буде йому довірена; одержання у письмовій формі згоди громадянина на передбачені законом обмеження прав у зв`язку з його допуском до державної таємниці; ознайомлення громадянина з мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю (ч. 7 статті 22 Закону №3855-ХІІ).
Статтею 30 Закону №3855-XII визначено, що у разі коли за умовами своєї професійної діяльності громадянин постійно працює з відомостями, що становлять державну таємницю, йому повинна надаватися відповідна компенсація за роботу в умовах режимних обмежень, види, розміри та порядок надання якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 1994 року №414 затверджено Положення про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці (далі - Положення № 414).
Пунктом 2 Положення № 414 визначено, що особам, які працюють в умовах режимних обмежень, установлюється надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) залежно від ступеня секретності інформації: відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "особливої важливості", - 20 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "цілком таємно", - 15 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "таємно", - 10 відсотків.
Відповідно до п.5 Положення №414 такими, що постійно працюють з відомостями, що становлять державну таємницю, вважаються особи, які за своїми функціональними обов`язками або на час виконання робіт згідно з укладеними договорами займаються розробленням, виготовленням, обліком, зберіганням, використанням документів, виробів та інших матеріальних носіїв державної таємниці, приймають рішення з цих питань або здійснюють постійний контроль за станом захисту державної таємниці.
Згідно п.6 Положення №414 персональний склад осіб, які працюють в умовах режимних обмежень, та розмір надбавки визначаються керівником відповідного органу законодавчої, виконавчої та судової влади, органу прокуратури, інших органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, де працюють ці особи. Надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) виплачується лише за наявності дозволу на провадження діяльності, пов`язаної з державною таємницею, наданого відповідно до законодавства про державну таємницю.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок № 260).
Абзацами 10, 11 Порядку № 260 передбачено, що надбавка за службу в умовах режимних обмежень установлюється поліцейським за займаною посадою наказом по особовому складу на підставі мотивованих рапортів керівників структурних підрозділів відповідного органу поліції, погоджених з режимно-секретним підрозділом цього органу. Надбавка за службу в умовах режимних обмежень виплачується поліцейським з дня призначення на посаду, яку включено до номенклатури посад, що підлягають оформленню на допуск до державної таємниці, але не раніше дня оформлення допуску до державної таємниці.
Враховуючи наведені правові норми, необхідною умовою отримання компенсації у зв`язку з виконанням робіт, які передбачають доступ до державної таємниці, є наявність в особи допуску до державної таємниці (на підставі якого надається доступ до державної таємниці), а також виконання робіт/завдань та/або посадових обов`язків, які вимагають доступу до державної таємниці чи з огляду на поставлені завдання передбачають виникнення необхідності у такому доступі.
Якщо особа отримала у встановленому порядку допуск до державної таємниці, працює, зокрема, в державному органі, і характер умов її праці, з огляду на займану посаду, передбачає режимні обмеження, пов`язані з доступом до державної таємниці, керівник відповідного органу зобов`язаний призначити їй надбавку у розмірі, визначеному Положенням, про що видати відповідний розпорядчий документ.
Невиплата надбавки за роботу в умовах режимних обмежень не є і не може бути свідченням невиконання роботи, пов`язаної з доступом до державної таємниці.
Наведене узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 28 січня 2021 року по справі №240/229/20.
Крім того, робота в умовах режимних обмежень покладає на особу, якій у встановленому порядку надано допуск до державної таємниці встановленої форми, певні зобов`язання та обмеження. Якщо така робота зумовлена виконанням професійних обов`язків (зокрема за відповідною посадою у державному органі), це означає, що в умовах режимних обмежень особа працює постійно, у зв`язку з чим у неї відповідно до статті 30 Закону № 3855-ХІІ виникає право на отримання компенсації.
Висновки аналогічного змісту викладені Верховним Судом у постанові від 27 травня 2020 року у справі №806/2056/18.
Судом встановлено, що позивач у період з 25.06.2010 до 31.10.2019 проходив службу в органах внутрішніх справ та Національної поліції України, що сторонами не заперечується.
На підставі висновку Управління Служби безпеки України в Житомирській області від 22.12.2009 №993 та розпорядження Управління Служби безпеки України в Житомирській області від 19.03.2018 №24д, ОСОБА_2 мав доступ до державної таємниці за формою 2 (два).
Відповідно до ч.1 статті 22 Закону №3855-XII залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску до державної таємниці: форма 1 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно"; форма 2 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "цілком таємно" та "таємно"; форма 3 - для роботи з секретною інформацією, що має ступінь секретності "таємно", а також такі терміни дії допусків: для форми 1 - 5 років; для форми 2 - 10 років; для форми 3 - 15 років.
Отже у період з 07.11.2015 до 25.10.2018 ОСОБА_1 мав доступ до державної таємниці з режимом секретності "цілком таємно" та "таємно".
Матеріали справи свідчать, що ОСОБА_1 за період служби не встановлювалася надбавка до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень, що сторонами не заперечується.
На виконання вимог ухвали суду від 28.03.2023 відповідач надав до суду лист відділу режиму та технологічного захисту інформації Головного управління Національної поліції в Житомирській області №534/13/01-2023 від 04.04.2023, в якому зазначено, що у зв"язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України знищено матеріальні носії секретної інформації, службову інформацію, облікові форми, інші документи та справи, які перебували на обліку та зберіганні у Новоград-Волинському РВП ГУНП в Житомирській області.
У зв"язку з чим встановити інформацію та/чи відомості про кількість опрацьованих ОСОБА_1 документів із грифом секретності "таємно" та "цілком таємно" під час виконання функціональних обов"язків на посаді старшого оперуповноваженого СКП Новоград-Волинського ВП ГУ НП в Житомирській області у період з 01.11.2015 по 25.10.2018, щомісячно, у суду відсутня можливість.
Водночас, суд враховує, що позивач проходив службу на посаді старшого оперуповноваженого, виконання обов"язків якого є розслідування злочинів, яке у свою чергу пов"язане зі здійсненням роботи з матеріалами, які можуть становити державну таємницю з грифом секретності «таємно» та «цілком таємно».
Як наслідок суд враховує, що якщо особа отримала у встановленому порядку допуск до державної таємниці, працює, зокрема, в державному органі, і характер умов її праці, з огляду на займану посаду, передбачає режимні обмеження, пов`язані з доступом до державної таємниці, керівник відповідного органу зобов`язаний призначити їй надбавку у розмірі, визначеному Положенням про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 року №414, про що видати відповідний наказ.
Суд зазначає, що відсутність наказу керівника та невиплата надбавки за роботу в умовах режимних обмежень, не означає, що ОСОБА_1 не виконував роботу, пов`язану з доступом до державної таємниці, оскільки такий доступ до державної таємниці у позивача був.
Підсумовуючи наведені обставини, суд дійшов висновку, що обсяг функціональних обов`язків ОСОБА_1 за посадою старшого оперуповноваженого СКП Новоград-Волинського відділення поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області та умови, яким він повинен був відповідати для того, щоб бути призначеним на цю посаду та виконувати роботу/завдання, пов`язані з доступом до документів, інших матеріальних носіїв інформації, що становить державну таємницю, передбачають роботу з відомостями та їх носіями, які становлять державну таємницю.
Оскільки судом встановлено та відповідачем не заперечується отримання позивачем у встановленому порядку допуску до державної таємниці, то йому повинна була призначатися надбавка у розмірі, визначеному Положенням №414, з видачею відповідного розпорядчого документа.
Таким чином, встановлені обставини справи та долучені до матеріалів справи докази підтверджують наявність у позивача передбаченого законом права на отримання надбавки до посадового окладу "За роботу в умовах режимних обмежень" у розмірі 10% за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.
Згідно зі ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
При цьому, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління Національної поліції в Житомирській області встановити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 надбавку "За роботу в умовах режимних обмежень" у розмірі 10% від посадового окладу за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.
Відповідно до положень ст.139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись статтями 4, 6-9, 32, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 258, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд, -
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідн. номер НОМЕР_1 ) до Головного управління Національної поліції в Житомирській області (Старий Бульвар, 5/37, Житомир,10008, код ЄДРПОУ 40108625) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Житомирській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 надбавки "За роботу в умовах режимних обмежень" за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.
Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Житомирській області встановити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 доплату "За роботу в умовах режимних обмежень" у розмірі 10% від посадового окладу за період з 01 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено в повному обсязі 19 червня 2023 року.
Суддя А.В. Горовенко
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2023 |
Оприлюднено | 21.06.2023 |
Номер документу | 111621366 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Горовенко Анна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні