Справа № 420/8508/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Фермерського господарства ВЕСЕЛКА до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства ВЕСЕЛКА до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС Одеській області: від 07.02.2023 № 8223531/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 13.01.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 № 8223530/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 № 8223529/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складеніі фермерським господарством ВЕСЕЛКА податкові накладні від 13.01.2023 №2; від 18.01.2023 №3; 18.01.2023 №4, за датою їх подання.
Ухвалою суду від 21.04.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що господарство не погоджується із прийняттям вказаних рішень та просить суд задовольнити позов у повному обсязі. Так, позивач вказав, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень. Натомість, ФГ «ВЕСЕЛКА» на спростування обставин, зазначених у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних надало пояснення та відповідні первинні документи. Позивач зазначив, що оскаржувані рішення не містять конкретної інформації про причини та підстави для їх прийняття, а саме інформації про те, яких саме первинних документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних ФГ «ВЕСЕЛКА». Враховуючи викладене та зазначивши, що позивач, на пропозицію комісії, надав відповідні пояснення з додатками документів, позивач вказав, що оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про відмову в реєстрації податкових накладних є необґрунтованим, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень і такими що підлягають скасуванню.
08.05.2023 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву у якому представник вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Так, як зазначив відповідач, контролюючим органом було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в зв`язку із тим, що позивачем не подано документи, передбачені п. 5 Порядку № 520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Як вказав відповідач, обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача, а первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогами Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». В свою чергу, як вказав відповідач, позивачем не надано ряд документів: інвентаризаційні описи складських приміщень, на яких зберігається товар, що реалізується повідомлення ф.№30-ОПП, жодних документів, що підтверджують якість товару, належних доказів на підтвердження договірних відносин з реєстру ДП «Держреєстри України» та ін. Поряд з цим, як вказав відповідач, позовна вимога про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН є передчасною та задоволенню не підлягає.
11.05.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив у якій представник вказав, що не погоджується із відзивом відповідача та з підстав викладених у адміністративному позові просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
10.01.2023 між Фермерським господарством «ВЕСЕЛКА» та Товариством з обмеженою відповідальністю «МП НІКО» укладено договір поставки №10/01-2023/2, відповідно до п.1.1. якого в порядку та на умовах , визначених цим договором, постачальник зобов`язується передати у власність покупця пшеницю врожаю 2022 року, в покупець в порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов`язується прийняти й оплатити його в повному обсязі(а.с.20-21).
Фермерським господарством «ВЕСЕЛКА» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні від 13.01.2023 №2, від 18.01.2023 №3, 18.01.2023 №4.
За результатами обробки вказаних податкових накладних, документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001; , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, вказаної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в ЄРПН.
Так, на пропозицію відповідача позивачем подано до контролюючого органу пояснювальна записка №4 від 02.02.2023(а.с.47-48) разом із первинними документами, зокрема, копіями: договору купівлі-продажу від 10.01.2023, специфікаціями, видатковими накладними, рахунками, платіжними дорученнями, товарно -транспортними накладними, форм звіту №4сг та №29сг (за 2022 рік)(а.с.20-43; 60-74).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення:
-від 07.02.2023 № 8223531/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 13.01.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-від 07.02.2023 № 8223530/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-від 07.02.2023 № 8223529/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних(а.с.49-51).
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно із п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520(в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, п.11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В свою чергу п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати.
Як зазначалось судом, Фермерським господарством «ВЕСЕЛКА» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні від 13.01.2023 №2, від 18.01.2023 №3, 18.01.2023 №4.
За результатами обробки вказаних податкових накладних, документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001; , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, вказаної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в ЄРПН.
Так, на пропозицію відповідача позивачем подано до контролюючого органу пояснювальна записка №4 від 02.02.2023(а.с.47-48) разом із первинними документами, зокрема, копіями: договору купівлі-продажу від 10.01.2023, специфікаціями, видатковими накладними, рахунками, платіжними дорученнями, товарно -транспортними накладними, форми звіту №4сг та №29сг (за 2022 рік)(а.с.20-43; 60-74).
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання податковим органом загального посилання на ненадання первинних документів без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Разом з тим, суд зазначає, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління ДПС в Одеській області приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 13.01.2023 №2, від 18.01.2023 №3, 18.01.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на те, що позивач не надав копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків- фактури інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити), не зазначила (не підкреслила), яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Натомість, позивач на спростування обставин, зазначених у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, надало пояснення та відповідні первинні документи.
Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС Одеській області: від 07.02.2023 № 8223531/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 13.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 №8223530/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 №8223529/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних та наявності підстав для їх скасування.
Надані позивачем до суду та до контролюючого органу первинні документи, доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації вищевказаних податкових накладних Фермерського господарства ВЕСЕЛКА.
Поряд з цим, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20.
У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення похідних позовних вимог позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Фермерським господарством ВЕСЕЛКА податкові накладні від 13.01.2023 №2; від 18.01.2023 №3; 18.01.2023 №4, за датою їх подання.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача та те, що оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за похідні вимоги позивача не стягувався, суд вважає, що наявні підстави для стягнення солідарно з Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України на користь позивача 8052,00 грн. сплаченого судового збору. Поряд з цим, суд зазначає, що у позивача наявне право на звернення до суду із заявою про повернення надмірно сплаченого судового збору.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Фермерського господарства ВЕСЕЛКА - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС Одеській області; від 07.02.2023 № 8223531/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 13.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 №8223530/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 07.02.2023 №8223529/24761749 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 Фермерського господарства ВЕСЕЛКА від 18.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Фермерським господарством ВЕСЕЛКА податкові накладні від 13.01.2023 №2; від 18.01.2023 №3; 18.01.2023 №4, за датою їх подання.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська, 5) на користь Фермерського господарства ВЕСЕЛКА (код ЄДРПОУ 24761749, Одеська обл., Миколаївський р-н., смт.Миколаївка, вул. Нова,22) судовий збір у розмірі 4026,00 грн. (чотири тисячі двадцять шість гривень).
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 9, м.Київ) на користь Фермерського господарства ВЕСЕЛКА (код ЄДРПОУ 24761749, Одеська обл., Миколаївський р-н., смт.Миколаївка, вул. Нова,22) судовий збір у розмірі 4026,00 грн. (чотири тисячі двадцять шість гривень).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2023 |
Оприлюднено | 21.06.2023 |
Номер документу | 111623450 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні