Рішення
від 19.06.2023 по справі 440/3164/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/3164/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської ради, Управління соціального розвитку Полтавської міської ради, Комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської ради , Управління соціального розвитку Полтавської міської ради , Комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправними дії відповідачів щодо відмови надати ОСОБА_1 грошову допомогу;

- зобов`язати відповідачів надати ОСОБА_1 грошову допомогу у відповідності до "Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади".

В обґрунтування позову зазначено, що позивач звернулася до міського голови м. Полтави із зверненням в якому просила надати грошову допомогу у зв`язку з скрутним матеріальним становищем, спричиненим надзвичайними обставинами. Також позивачем було зазначено, що вона є особою з інвалідністю ІІ групи і на даний час перебуває у скрутному матеріальному становищі, їй було проведено хірургічну операцію на правому оці вартістю 35000 грн. Водночас листом Управління соціального розвитку Полтавської міської ради від 13.09.2022 № 01-15-01.1-06/1830 позивачу відмовлено у наданні такої допомоги. Відмовляючи у наданні грошової допомоги відповідач зазначив, що грошова допомога надається лише мешканцям Полтави.

Ухвалою суду від 29.03.2023 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

18.04.2023 до суду від Полтавської міської ради надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що програма соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» 2022, затверджена рішенням позачергової чотирнадцятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 11.03.2022, якою передбачено надання одноразової матеріальної грошової допомоги (у межах визначеного ліміту) мешканцям Полтавської міської територіальної громади відповідно до Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади, затвердженої рішенням МВК від 25.03.2021 №2. Крім того, зазначено, що рішення про надання матеріальної допомоги приймається колегіальним органом Комісією шляхом голосування і її рішення в подальшому затверджується Полтавською міською радою. Відповідач-1 стверджує, що зазначена програма передбачає надання матеріальної допомоги лише мешканцям Полтавської міської територіальної громади.

18.04.2023 до суду від відповідача -2 надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що рішенням Комісії згідно з Протоколом від 02.09.2023 №Пр/01-15-02-07/12 позивачці було відмовлено у наданні допомоги. Підставою для відмови зазначено відсутність реєстрації у межах місцевої територіальної громади (позивач має статус внутрішньо переміщеної особи, реєстрація Харківська область). Зазначено, що комісією було взято до уваги, що заявник є членом іншої територіальної громади. Крім того, вона подала недостовірні відомості щодо місця свого проживання при отриманні статусу ВПО.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що 18.08.2022 (вх. № 304.1.1-11/6521) позивач звернулася із заявою до міського голови м. Полтави в якій просила у зв`язку із проведеною хірургічною операцією, з скрутним матеріальним становищем, спричиненим надзвичайними обставинами (втратою житла, тяжкою хворобою та дороговартісним лікуванням, обставини, які становлять небезпеку для життя позивача та здоров`я) надати позивачу грошову допомогу. Також у заяві позивачем зазначено, що позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, хворіє на цукровий діабет і на даний час перебуває у скрутному матеріальному становищі.

Листом Управління соціального розвитку Полтавської міської ради № 01-15-01.1-06/1830 від 13.09.2022 позивача повідомлено, що звернення стосовно надання матеріальної допомоги розглянуто Управлінням соціального розвитку Полтавської міської ради в межах повноважень. На території Полтавської міської територіальної громади діє Програма соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на 2022 рік, яка затверджена рішенням позачергової чотирнадцятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання 11.03.2022. Зазначеною програмою передбачено виділення одноразової грошової допомоги (у межах визначеного ліміту) мешканцям Полтавської міської територіальної громади, за особистими зверненнями.

Позивач не погоджуючись із відмовою Управління соціального розвитку Полтавської міської ради щодо надання матеріальної допомоги, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцію та законами України.

За приписами ч. 3 ст. 22 Конституції України при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб /надалі Закон № 1706-VII/.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Положеннями статті 4 Закону № 1706-VII визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

З матеріалів справи вбачається, що позивач є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою від 27.04.2022 №1603-5001805521.

Відповідно до довідки зареєстроване місце проживання позивача: АДРЕСА_1 та фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР /надалі Закон № 280/97-ВР/ визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Положеннями статті 1 Закону № 280/97-ВР передбачено, що територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.

Рішенням позачергової чотирнадцятої сесії восьмого скликання Полтавської міської ради від 11.03.2022 «Про затвердження Програми соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на 2022 рік» затверджено Програму соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на 2022 рік.

Відповідно до Паспорта Програми соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на 2022 рік метою Програми є надання одноразової матеріальної грошової допомоги (у межах визначеного ліміту) мешканцям Полтавської міської територіальної громади за особистими зверненнями відповідно до «Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади», затвердженого рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради.

Положеннями підпункту 5.1.18 пункту 5 Програми соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на 2022 рік визначено, що виконавцем програми щодо надання одноразової матеріальної грошової допомоги (у межах визначеного ліміту) мешканцям Полтавської міської територіальної громади за особистими зверненнями відповідно до «Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади» є Управління соціального розвитку Полтавської міської ради.

Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 25.03.2021 № 2 затверджено Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету Полтавської міської територіальної громади.

Відповідно до пункту 2 Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади матеріальна допомога мешканцям Полтавської міської територіальної громади надається в межах видатків, передбачених на зазначені цілі Програмою соціального забезпечення та соціального захисту населення Полтавської міської територіальної громади «Турбота» на відповідний період. Головним розпорядником коштів, що надаються згідно з цим Положенням є Управління соціального розвитку Полтавської міської ради.

Згідно з пунктом 3 підставою для надання матеріальної допомоги є заява адресована Полтавській міській раді/міському голові від мешканця Полтавської міської територіальної громади із зазначенням фактичних обставин, у зв`язку з якими потребується матеріальна допомога, та відповідних підтверджуючих документів з резолюцією керівництва.

Відповідно до пункту 4 Положення для розгляду звернень громадян, які звертаються з питання надання матеріальної допомоги утворюється комісія для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету Полтавської міської територіальної громади. Крім того, Комісія має право: 1) вирішувати питання щодо розміру матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади залежно від потреб заявників; 2) у разі потреби отримувати у встановленому порядку інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань.

Рішення Комісії приймається більшістю голосів її членів, оформлюється протоколом, який підписується всіма членами Комісії, які були присутні на засіданні та є підставою для підготовки проєкту рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради.

Зазначено, що засідання проводяться за потребою, але не рідше, ніж один раз на місяць, у разі наявності звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги.

Згідно з пунктом 6 Положення під час визначення розміру матеріальної допомоги Комісія обов`язково бер до уваги такі обставини: стан здоров`я заявника, його матеріальне становище, сімейний стан, клопотання депутатів усіх рівнів, установ та організацій (у тому числі і громадських).

Відповідно до пункту 7 Положення у наданні матеріальної допомоги може бути відмовлено: якщо заявником надана недостовірна інформація чи приховано відомості про матеріальне становище сім`ї, які можуть вплинути на надання матеріальної допомоги; у разі відмови від проведення обстеження та відмови у наданні необхідних довідок.

Порядок розгляду заяв про надання матеріальної допомоги: прийняття на розгляд звернень щодо надання матеріальної допомоги відділом звернень громадян управління діловодства Департаменту забезпечення діяльності виконавчого комітету Полтавської міської ради; підготовку та перевірку документів для розгляду на засіданні Комісії здійснює Управління соціального розвитку Полтавської міської ради; результати засідань Комісії про надання допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади оформлює секретар Комісії протоколом, який є підставою для підготовки проєкту рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради; проєкт рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради про виділення одноразової матеріальної допомоги готує секретар Комісії; виплата матеріальної допомоги здійснюється шляхом перерахування коштів на особисті банківські рахунки мешканців Полтавської міської територіальної громади або через відділення АБ «Укргазбанк» на підставі рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради.

Відповідно до статті 24 Статуту територіальної громади м. Полтави територіальна громада це жителі об`єднані постійним проживанням в м. Полтаві. Жителями міста Полтави визначаються: особи, що постійно проживають у межах міста; особи, які прибули з інших місцевостей для навчання або проходження військової чи альтернативної служби (студенти, військовослужбовці та члени їх сімей тощо) за умови їх постійного проживання на цей періоду місті.

Згідно з статтею 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 № 1382-IV місце перебування - житло або спеціалізована соціальна установа для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, у якому особа, яка отримала довідку про звернення за захистом в Україні, проживає строком менше шести місяців на рік або отримує соціальні послуги; місце проживання - житло з присвоєною у встановленому законом порядку адресою, в якому особа проживає, а також апартаменти (крім апартаментів у готелях), кімнати та інші придатні для проживання об`єкти нерухомого майна, заклад для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, стаціонарна соціально-медична установа та інші заклади соціальної підтримки (догляду), в яких особа отримує соціальні послуги.

Як вже зазначалося судом, відповідно до довідки від 27.04.2022 №1603-5001805521 позивач є внутрішньо переміщеною особою, фактичне місце проживання/перебування позивача: АДРЕСА_2 .

Отже, за змістом Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади питання щодо надання та відмови у наданні матеріальної допомоги вирішується Комісією до складу якої входять: начальник Управління соціального розвитку Полтавської міської ради, начальник відділу обліку та звітності Управління соціального розвитку Полтавської міської ради, заступник начальника відділу соціального захисту Управління соціального розвитку Полтавської міської ради, начальник відділу лікувально-профілактичної роботи управління охорони здоров`я Департаменту охорони здоров`я Полтавської міської ради, головний спеціаліст сектору фінансування галузі охорони здоров`я, окремих питань соціального захисту бюджетного відділу Бюджетно фінансового управління виконавчого комітету Полтавської міської ради, голова Полтавської обласної організації Товариство Червоного Хреста України (за згодою).

У відзиві на позов відповідачем -2 зазначено, що на переконання відповідача-2 надання матеріальної допомоги є одноразовим додатковим видом соціальної допомоги в межах доведених Програмою граничних обсягів видатків та отримання асигнувань на її виплату з урахуванням конкретних обставин, які члени Комісії оцінюють на власний розсуд з голосуванням в межах наданих повноважень за принципом дискреції. Водночас, згідно листа Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Шевченківської районної у м. Полтаві ради від 17.04.2023 № 05-2113 позивачка не проживала та не проживає за місцем свого тимчасового перебування на АДРЕСА_3 .

Як убачається з Витягу з протоколу Комісією для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ, комісією прийнято рішення про надання роз`яснення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 .

Інформації про прийняття комісією інших рішень вказаний Витяг не містить.

Отже, у даному випадку Управлінням соціального розвитку Полтавської міської ради та Комісією для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ порушено вимоги Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади, оскільки не прийнято рішення про надання чи відмову у наданні допомоги на засіданні Комісії, а лише надано роз`яснення з порушеного позивачкою питання.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є визнання протиправними дій відповідача-2 та відповідача-3 щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.08.2022 (вх. № 304.1.1-11/6521) та зобов`язання відповідачів розглянути подану позивачем заяву по суті з прийняттям рішення відповідно до Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади.

Таким чином, з огляду на обраний судом спосіб захисту прав позивача, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 24388285), Управління соціального розвитку Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44116933), Комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади (вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44116933) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального розвитку Полтавської міської ради та Комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.08.2022 (вх. №304.1.1-11/6521).

Зобов`язати Комісію для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади щодо надання матеріальної допомоги з бюджету ПМТГ та Управління соціального розвитку Полтавської міської ради розглянути подану ОСОБА_1 заяву від 18.08.2022 (вх. №304.1.1-11/6521) по суті з прийняттям рішення відповідно до Положення про порядок надання матеріальної допомоги мешканцям Полтавської міської територіальної громади та складу комісії для розгляду звернень мешканців Полтавської міської територіальної громади, затвердженого Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 25.03.2021 № 2, з урахуванням висновків суду.

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.

Головуючий суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2023
Оприлюднено21.06.2023
Номер документу111624172
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —440/3164/23

Рішення від 19.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні