Рішення
від 08.06.2023 по справі 916/3507/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" червня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/3507/22Господарський суд Одеської області у складі судді Гута С.Ф.,

секретар судового засідання Борисова Н.В.,

за участю представників учасників справи:

від позивача: Соловйов К.С., Рожко І.О.,

від відповідача: Фатєєва І.В.,

від третьої особи 1: не з`явився,

від третьої особи 2: не з`явився,

від третьої особи 3: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту в особі Одеської філії Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту до відповідача: Державного підприємства Кулиндорівський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України, за участю в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Оперативне командування Південь та Одеська обласна військова адміністрація, за участю в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Акціонерне товариство Укрзалізниця в особі Регіональної філії Одеська залізниця, про стягнення 2162523,36 грн заборгованості.

Встановив:

Приватне акціонерне товариство Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту в особі Одеської філії Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту (далі ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ», Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою про стягнення з Державного підприємства Кулиндорівський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України (далі ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП», Відповідач) 2162523,36 грн заборгованості, з яких 1838765,17 грн загальної вартості наданих послуг, 108473,19 грн штрафних санкцій та 215285,00 грн інфляційних нарахувань, у зв`язку із неналежним виконанням умов договору від 16.12.2021 р. № 22/22-Е/194 в частині своєчасної та остаточної оплати вартості наданих послуг.

Обґрунтовуючи тим, що з 03.03.2022 р. до 04.04.2022 р. здійснило послуги з транспортування власними локомотивами 426-ти вагонів з 29455 тонами пшениці до ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП», однак останнім проігноровано обов`язок із оплати вартості наданих послуг.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.12.2022 р. позовній заяві ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 916/3507/22 та визначено суддю Господарського суду Одеської області Гута С.Ф. для її розгляду.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.12.2022 р. прийнято позовну заяву ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/3507/22, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 24.01.2023 р.

23.01.2023 р. ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» реалізовано право на подачу відзиву на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Обґрунтовуючи підстави, які суд має врахувати для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, Відповідач посилається на те, що у період існування між сторонами договірних правовідносин Командувачем військ оперативного командування «Південь» видано директиву від 05.03.2022 р. № 2 «Про вилучення майна», якою зобов`язано ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» забезпечити вилучення майна 29916,05 тон пшениці, яка перевозиться АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» для потреб Збройних сил України, та прийняти на відповідне зберігання, також зобов`язано Одеську обласну військову адміністрацію забезпечити залучення суб`єктів господарювання у сфері транспортних перевезень для виконання відповідних заходів. В силу правового режиму воєнного стану директива є обов`язковою для виконання всіма, кого стосується. Перевезення вантажу у відповідних вагонах здійснювалось без оформлення договору або заявок, виключно на підставі директиви від 05.03.2022 р., відтак, оскільки ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» не є замовником цих послуг, відсутні підстави для стягнення заявленої заборгованості.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.01.2023 р. залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідача Оперативне командування Південь (далі Командування, Третя особа 1) та Одеську обласну військову адміністрацію (далі ООВА, Третя особа 2) та відкладено підготовче засідання на 16.02.2023 р.

09.02.2023 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» реалізовано право на подачу відповіді на відзив, в якій, серед іншого зазначає, що директива військового командування не містить у собі визначення Позивача як її учасника, у зв`язку із чим не може виступати актом індивідуальної дії для нього, у той же час зазначаючи, що наказом від 29.04.2022 р. № 400 директиву від 05.03.2022 р. № 2 скасовано. Оскільки Позивача не було залучено до виконання Директиви, то відповідні послуги з перевезення вантажу надавались виключно в рамках укладеного між сторонами Договору. Додаткового звертає увагу суду, що в силу укладеного 27.12.2017 р. між Позивачем та Регіональною філією «ОДЕСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» Акціонерного товариства «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії тільки у Позивача наявна технологічна можливості здійснити транспортування вагонів до ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП», при цьому Акціонерне товариство «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» нараховує плату за користування ваганами саме Позивачу.

16.02.2023 р. ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» реалізовано право на подачу заперечень на відповідь на відзив, в яких підтримує раніше викладену у відзиві позицію стосовно того, що пересування вантажу у вагонах здійснювалось не на підставі укладеного договору, а на підставі директиви від 05.03.2022 р. Порушення порядку залучення Позивача до перевезення відповідного вантажу не є підставою для стягнення заборгованості з Відповідача, адже фактично ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» вчинено дії на виконання директиви від 05.03.2022 р. Доводить до відома господарського суду, що директиву не було скасовано, а наказом від 29.04.2022 р. № 400 визначено вважати її такою, що втратила чинність, тобто вона припинили свою дію, а не визнана такою, що не породжує правових наслідків. Зазначає, що товаросупровідні документи складались не Відповідачем, а Позивачем та Акціонерним товариством «УКРЗАЛІЗНИЦЯ».

16.02.2023 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» звернулось до господарського суду із клопотанням про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Акціонерне товариство Укрзалізниця в особі Регіональної філії Одеська залізниця.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.02.2023 р. відкладено підготовче засідання на 23.02.2023 р.

Ухвалами Господарського суду Одеської області від 23.02.2023 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Акціонерне товариство УКРЗАЛІЗНИЦЯ в особі Регіональної філії ОДЕСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (далі АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ, Третя особа 3); продовжено строк підготовчого провадження у справі № 916/3507/22 на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 16.03.2023 р.

14.03.2023 р. ООВА реалізовано право на подачу письмових пояснень щодо позову, в якій зазначає, що ООВА не залучала, зокрема ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» для виконання відповідних заходів, відтак між нею та Позивачем відсутні правовідносини. Додаткового звертає увагу суду на принцип комерційного ризику здійснення підприємницької діяльності та відсутність у чинному законодавстві норм, які б надавали легітимне очікування на отримання компенсації за вчинення дій на користь держави в умовах правового режиму воєнного стану.

Призначене на 16.03.2023 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із виникненням технічних причин, які унеможливили забезпечення проведення судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.03.2023 р. призначено розгляд справи на 30.03.2023 р.

29.03.2023 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено додаткові письмові пояснення.

29.03.2023 р. АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ представлено письмові пояснення, в яких зазначає, що на виконання директиви від 05.03.2022 р. № 2 вагони з вантажем «пшениця» були переадресовані на станцію призначення Куліндорове для ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» та надає відповідні накази на переадресацію починаючи з 05.03.2022 р.

Призначене на 30.03.2023 р. підготовче засідання не відбулось у зв`язку із оголошенням системою цивільної оборони у місті Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.03.2023 р. призначено розгляд справи на 20.04.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 20.04.2023 р. закрито підготовче провадження у справі № 916/3507/22 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11.05.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.05.2023 р. відкладено розгляд справи на 08.06.2023 р.

У призначене на 08.06.2023 р. судове засідання представники третіх особі не з`явились. Наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштових відправлень, із залишеними на ними розписками, свідчать про отримання учасниками справи поштової кореспонденції суду, в т.ч. ухвали від 11.05.2023 р.

Окрім того, ухвали господарського суду надсилались на адреси електронної пошти учасників справи, зазначені останніми у своїх заявах та поясненнях.

Верховним Судом у постанові від 28.04.2023 р. у справі № 904/272/22 зазначено, що в умовах воєнного стану надсилання судових рішень на електронну пошту, яка зазначена учасником процесу в поданих ним документах як власна електронна адреса, є доцільним і спрямованим на досягнення мети, яка полягає у повідомленні учасника процесу про ухвалене судове рішення.

В процесі розгляду справи представник ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» підтримував заявлені позовні вимоги та наполягав на задоволенні позову в повному об`ємі, представник ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» натомість заперечував проти заявлених позовних вимог та наполягав на відмові у задоволенні позову.

08.06.2023 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приписами статті 14 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, суд встановив:

Між ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» (Власник) та Регіональною філією Одеська залізниця Акціонерного товариства Укрзалізниця (Залізниця) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Одеська філія ПрАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» при станції Кулиндорове філії Одеська залізниця АТ Укрзалізниця (Договір про експлуатацію), згідно пункту 1 якого згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Власнику та примикає стрілочним переводом № 6 до колії № 11 та стрілочним переводом № 20 у парній горловині станції Кулиндорове і обслуговується локомотивом Власника. Межею під`їзної колії є сигнальні знаки „Межа під`їзної колії, які встановлені на відстані 50,0 м від вістря вістряків стрілочного переводу № 6 та на відстані 44,0 м від вістря вістряків стрілочного переводу № 20.

Вагони для під`їзної колії подаються після повідомлення, яке передається агентом комерційним станції Кулиндорове відповідальному працівнику Власника по телефону: (048) 750-48-79, 750-49-44 цілодобово із зазначенням вантажоодержувача, найменування та кількості вантажу, а також роду й кількості вагонів (контейнерів). Реєстрація повідомлень подавання вагонів здійснюється електронному або паперовому вигляді (пункт 5 Договору про експлуатацію).

Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом Залізниці на передавальні колії №№ 8,10 Власника. Здавання вагонів провадиться на передавальних коліях №№ 8,10 Власника. Подальший рух вагонів виконується локомотивом Власника (пункт 6 Договору про експлуатацію).

Максимальна переробна спроможність вантажного пункту 112 вагонів за добу, в т.ч. колія № 1 (ДП „Куліндоровський КХП): вантажний фронт № 6 (навантажувальний): місткість 5 вагонів, одночасне навантаження 1 вагон: комбікорм, висівки 1 вагон за 0 годин 44 хвилини; колія № 2 (ДП „Куліндоровський КХП): вантажний фронт № 7 (вивантажувальний): місткість 3 вагони, одночасне вивантаження 1 вагон: зернові вантажі 1 вагон за 0 годин 39 хвилин; колія № 3 (ДП „Куліндоровський КХП): вантажний фронт № 8 (вивантажувальний): місткість 5 вагонів, одночасне вивантаження 1 вагон: зернові вантажі 1 вагон за 0 годин 39 хвилин; колія № 5 (ДП „Куліндоровський КХП): вантажний фронт № 9 (навантажувальний): місткість 5 вагонів, одночасне навантаження 1 вагон: борошно 1 вагон за 0 годин 30 хвилин; колія № 6 (ДП „Куліндоровський КХП): вантажний фронт № 10 (вивантажувальний): місткість 5 вагонів, одночасне вивантаження 1 вагон: зернові вантажі 1 вагон за 0 годин 39 хвилин (пункт 11 Договору про експлуатацію).

Власник сплачує Залізниці плату: за користування вагонами та контейнерами, відповідно до вимог Правил користування вагонами і контейнерами; за зберігання вантажу у вагоні або контейнері, які не подані на під`їзну колію з вини Власника, в тому числі з урахуванням статті 36 Статуту Залізниць України; за зайняту спорудами підприємства площу земельної ділянки у смузі відведення земель Залізниці, Власник до 5 числа місяця, наступного за звітним, сплачує Залізниці суму у якості відшкодування земельного податку за земельну ділянку, яка визначена у пункті 3 даного договору, до укладання з Залізницею договору сервітуту або договору компенсації. Інші збори і плати вносяться згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги. Збори і плати вносяться шляхом безготівкового розрахунку між Залізницею та Власником за усіма видами платежів на умовах попередньої оплати через філію „Єдиний розрахунковий центр АТ „Укрзалізниця, згідно Договору про надання послуг (пункт 16 Договору про експлуатацію).

У разі видання нормативних актів, які змінюють Правила обслуговування під`їзних колій, зборів та порядок їх сплати тощо, Сторони зобов`язані привести договір у відповідальність до таких нормативних актів шляхом внесення необхідних доповнень і змін до тексту договору (пункт 22 Договору про експлуатацію).

Договір про експлуатацію підписано представниками сторін та скріплено печатками контрагентів.

16.12.2021 р. між ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» (Виконавець) та ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» (Замовник) укладено договір № 22/22-Е/194 (Договір), у відповідності до пункту 1.1. якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику Послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом та Послуги пов`язані з перевезенням вантажів залізничним транспортом, щодо надання яких виникає технологічна необхідність у Замовника (далі - Послуги), а Замовник зобов`язується провести розрахунки за надані Послуги на умовах цього Договору.

Послуга з перевезення вантажів передбачає переміщення вантажу у залізничних вагонах та іншого рухомого складу, який надійшов на адресу Замовника з колій №№ 3,4 станції Кулиндорове Регіональної філії «Одеська залізниця» та передавальних колій №№ 8,10 на передавальну колію № 4, яка знаходиться на балансі Замовника, (далі - вантажні фронти) та у зворотному напрямку. Послуга користування тепловозом (маневрова робота) передбачає проведення локомотивом Виконавця маневрових робіт, що не є складовими процесу перевезення вантажів. До такої послуги відносяться: перестановка вагонів з одного вантажного фронту на інший (в межах вантажних фронтів вказаних в Акті обстеження умов роботи на під`їзній колії), переміщення вагонів на вантажному фронті, переміщення вагонів на вагонні ваги та/або для дозування, прибирання вагонів після зважування на вагонних вагах та/або дозування, у випадках коли навантаження або вивантаження виконується в присутності локомотива Виконавця, подача стислого повітря від локомотива Виконавця, підбирання вагонів у певному порядку, повторне виконання робіт із тими ж вагонами, інша маневрова робота з вагонами. Інші послуги пов`язані з перевезенням вантажів залізничним транспортом щодо надання яких виникає технологічна необхідність у Замовника включають: надання інформації про час перевезення (подавання) вагонів, зайняття під`їзних колій (відстій вагонів), проведення щоквартального огляду під`їзних колій (пункт 1.3 Договору).

Про надходження вагонів та наступне перевезення до вантажних фронтів Замовника представник Виконавця повідомляє представника Замовника по телефону № 750-45-79, або шляхом розміщення письмової інформації на «Дошці оголошено» в приміщенні диспетчерської за адресою м. Одеса, вул. 21 км. Старокиївського шосе не пізніше ніж за години до початку перевезення, в випадку, якщо по зазначеному номеру телефона відповідальна особа не відповідає (пункт 2.2 Договору).

Час користування вагонами, які прибули на адресу Замовника, обчислюється з моменту прийому Виконавцем від залізниці до моменту повернення всієї партії одночасно поданих вагонів Виконавцем залізниці. Початок та закінчення користування вагоном (вагонами визначається в «Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46». Нарахування плати за користування вагонами власності АТ «Укрзалізниця» проводиться залізницею відповідно до умов «Договору про надання послуг з організації перевезення вантаж залізничним транспортом» укладеного між АТ «Укрзалізниця» та Замовником. Замовник на підставі розділу 12 Збірника «Правил перевезень вантажів залізничні транспортом України» частина 1 проводить розрахунки плати за користування вагонами в разі подавання та забирання вагонів локомотивом залізниці та нарахування плати через Виконавця (пункт 2.3 Договору).

Послуги з перевезення завантажених та порожніх вагонів Замовнику здійснюються локомотивом Виконавця, на передавальну колію № 4 Замовника у присутності представника Замовника за його заявкою. На вантажні фронти вагони подаються локомотивом Замовника… (пункт 2.5 Договору).

Приймання вагонів від Виконавця проводиться представником Замовника і передавальній колії № 4. При передаванні Виконавцем Замовнику завантажених та порожніх вагонів Сторони зобов`язані зовнішнім оглядом пересвідчитись у справності кузова (котла) вагоні, відсутності слідів пошкодження та розукомплектування вагонів, наявності та цілісності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (ЗПП). При перевезенні вантажів на відкритому рухомому складі Сторони переконуються у відсутності слідів утрати й пошкодження вантажу зовнішнім оглядом. Виконавець не несе відповідальність за недостачу і пошкодження вантажу, а також технічні несправності вагону, якщо їх неможливо було: виявити при зовнішньому огляді вагону. Після проведення перевірки відповідальна особа Замовника ставить підпис на «Пам`ятці про подавання/забирання вагонів» (далі - Пам`ятка). Підпис відповідальної особи Пам`ятці підтверджує факт приймання вагона (вагонів) Замовником без зауважень (пункт 2.6 Договору).

Про закінчення вантажних операцій та готовність вагонів до забирання представник Замовника повідомляє представника Виконавця по телефонних засобах зв`язку за номерами 750-48-79,750-49-44 з послідуючим наданням письмового підтвердження про закінчені вантажних операцій відповідно до Додатку 12 Правил користування вагонами 1 контейнерами, введеного наказом МТЗУ від 01.12.2008 року за №1454. Письмове повідомлення є підставою для забирання рухомого складу від Замовника. З під`їзної колії вагони після вивантаження забираються в тій кількості, в якій вони були подані. За погодженням з залізницею вагони можуть забиратися в меншій ніж поданій кількості. В такому випадку дана Послуга оформляється як додаткова маневрова робота. Вагони після завантаження із вантажних фронтів забираються в тій кількості, в як вони були подані. В разі формування маршрутної відправки завантажені вагони залишаються на відстій на коліях Виконавця в очікуванні навантаження та перевезені останнього вагона, за що з Замовника стягується плата згідно Додатку №1 на підставі акту загальної форми. В таких випадках відповідальність за збереження рухомого складу вантажу несе Замовник (пункт 2.8 Договору).

Послуги надаються на умовах попередньої оплати.

Для забезпечення можливості надання Послуг, Замовник постійно здійснює не пізніше ніж за 5 днів до дня надання Послуг, попередню плату в розмірі 100% від суми запланованих послуг, шляхом перерахування коштів на рахунок Виконавця № НОМЕР_1 в ПАТ АБ «УКРГАЗБАНК», Лівобережне відділені № 53 м. Києва, код ЄДРПОУ 04737111. Призначення платежу: код ЄДРПОУ 3429267 Одеська філія, передплата згідно Договору №22/22-Е 16 грудня 2021 р. за послуги (перевезення вантажів залізничним транспортом), у т. ч. ПДВ. Одержані кошти Виконавець обліковує на особовому рахунку Замовника (пункт 4.1 Договору).

Для розрахунку вартості Послуги з перевезення приймається фактична маса перевезеного вантажу, при цьому округлення маси вантажу проводиться відповідно до Додатку № 1 (пункт 5.3 Договору).

Облік наданих Послуг здійснюється Виконавцем у «Відомостях плати за надані Послуги», які складаються Виконавцем на підставі «Відомостей плати за користування вагонами ГУ-46», Актів загальної форми ГУ-23 та Актів затримки вагонів ГУ-23а, натурних листів, які надаються залізницею. Пам`яток, Актів загальної форми за фактично надані Послуги (пункт 6.1 Договору).

«Відомості плати за надані Послуги» повинні бути підписані Замовником у будь-якому разі (без зауважень або з зауваженнями) не пізніше 24 годин після надання її Замовнику (пункт 6.2 Договору).

У випадку не підписання Замовником «Відомості плати за надані послуги» (без зауважень або з зауваженнями) по закінченню строку, зазначеного в п. 6.2. Договору Послуга вважається наданою належним чином, в повному обсязі та підлягає оплаті (пункт 6.5 Договору).

За невиконання або неналежне виконання умов цього Договору винувата Сторона несе відповідальність, згідно чинного законодавства України (пункт 8.1 Договору).

У разі виникнення заборгованості за перевезення вантажів та додаткові послуги Замовник сплачує Виконавцю пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України за кожний день прострочення платежу (пункт 8.7 Договору).

У разі прийняття нормативних актів, які змінюють умови надання Послуг, вартість Послуг, порядок їх сплати і т. ін., Сторони зобов`язані привести Договір у відповідність до таких нормативних актів шляхом внесення необхідних доповнень і змін до цього Договору (пункт 11.1 Договору).

Договір укладено Сторонами на термін з 01.01.2022 р. по 31.03.2022 р. (включно). Кожна із Сторін вправі розірвати Договір до закінчення терміну його дії з попереднім повідомленням іншої Сторони не менше ніж за 30 календарних днів до його розірвання. У всіх випадках цей Договір діє до здійснення всіх розрахунків за надані Послуги (пункт 11.7 Договору).

У разі одночасного надходження на вантажні фронти вагонів інших клієнтів, які мають дозвіл навантаження/вивантаження на колії, зазначеної в пункті 1.3 Договору, черговість подачі та забирання вагонів визначає Замовник. Відповідальність за користування вагонами в, схоронність вантажу та рухомого складу в очікуванні подачі та забирання несе Замовник (пункт 14.2 Договору).

Договір підписано представниками сторін та скріплено печатками контрагентів.

Додатком № 1 до Договору «Протокол погодження договірних цін/тарифів» визначено відповідні тарифи за перевезення вантажу. Окрім того, зазначено, що для правильного застосування Виконавцем тарифу, Замовник до 10 числа поточного місяця надає Виконавцю лист із зазначеними обсягами запланованих перевезень на наступний місяць. Виконавець при проведенні розрахунку вартості Послуг застосовує тариф, який відповідає обсягам перевезення вантажів, вказаних в листі Замовника. В останній день місяця при невідповідності фактичних обсягів перевезення вантажів за поточний місяць об`ємам, які вказані в листі Замовника Виконавець при складанні Акта виконаних робіт за поточний місяць проводить коригування кінцевої вартості наданих Послуг згідно тарифів, зазначених у цьому пункті, в залежності від фактичного обсягу перевезеного вантажу Замовника за поточний місяць.

При ненаданні Замовником Виконавцю листа з указанням обсягів запланованих перевезень на наступний місяць, Виконавець проводить нарахування по тарифу найменшого обсягу перевезень зі місяць. В останній день місяця при складанні Акта виконаних робіт за поточний місяць, у випадку перевезення для Замовника більшого обсягу вантажу, Виконавець проводить коригування кінцеве вартості наданих Послуг, в бік зменшення залежно від фактичного обсягу перевезеного вантажу на адресу Замовника за поточний місяць.

01.03.2022 р. ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» звернулось до ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» із листом № 192, в якому просить подавати на комбінат вагони, адресовані в його адресу. Оплату гарантує при першій же можливості.

18.03.2022 р. р. між ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» (Виконавець) та ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» (Замовник) укладено Додаткову угоду № 1/46 до Договору, відповідно до якої викладено пункт 11.7 Договору в новій редакції: «Договір укладено Сторонами на термін з 01.01.2022 року по 30.04.2022 року (включно). Кожна із Сторін вправі в односторонньому порядку відмовитись від Договору до закінчення строку його дії шляхом направлення письмового повідомлення про розірвання Договору іншій Стороні не менше ніж за тридцять календарних днів до дати розірвання. У всіх випадках цей Договір діє до здійснення всіх розрахунків за надані Послуги».

05.03.2022 р. Командувачем військ оперативного командування «Південь» генерал майором ОСОБА_1 видано директиву № 2 про вилучення майна, відповідно до якої зобов`язано вилучити 29916,05 тон пшениці, яка перевозиться Акціонерним Товариством «Укрзалізниця» у вагонах згідно Додатку для потреб Збройних Сил України (пункт 1); генерального директора державного підприємства «Куліндорівський комбінат хлібопродуктів» Державного агентства резерву України пану Грищуку Ігорю Ігоровичу забезпечити вилучення майна у порядку, встановленому діючим законодавством (пункт 2); Державному підприємству «Куліндорівський комбінат хлібопродуктів» Державного агентства резерву України прийняти на відповідальне зберігання зазначену пшеницю (пункт 3); Одеській обласній військовій адміністрації, за необхідності, забезпечити залучення суб`єктів господарювання у сфері транспортних перевезень для виконання заходів, передбачених пунктом 3 цієї Директиви (пункт 4).

Відповідно до акту про примусове відчуження або вилучення майно, складеного управлінням оперативного командування «Південь» СВ ЗС України за погодженням Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної військової адміністрації, згідно рішення Одеської обласної військової адміністрації від 06.03.2022 р. № 2167/1/01-45/1736/2-22 та директиви про вилучення майна від 05.03.2022 р. № 2 у зв`язку із уведенням правового режиму воєнного стану здійснено вилучення майна. Право власності на майно підтверджується перевізними документами (накладними) наведеними у акті. Опис майна, достатній для його ідентифікації: вантаж пшениці у вагонах №№ 95795076, 95739041, 95745527, 95733531, 95746202, 95793832, 95779534, 95746285, 95745949, 95414389, 95470217, 58516121, 95739611, 53236063, 58522616, 53237871, 58515321, 95234480, 58547357, 95135083, 95160149, 95134652, 58537614, 58529090, 58550310, 58553447, 58545161, 58536293, 95081220, 95081774, 95058418, 53235750, 95159059, 58542267, 95089512, 95157574, 95097754, 95203030, 95928271, 95378154, 95540944, 59782094, 95327557, 95350328, 95390761, 95792370, 58568437, 58567090, 58564824, 58564493, 58567470, 58562943, 95390746, 95833273, 59597385, 95645966, 95616660, 95757670, 95339404, 95330361, 95831483, 95423471, 95369815, 95792149, 95617569, 95833224, 53204707, 95754461, 95669081, 95645230, 95448718, 95678553, 95525556, 95800751, 95792412, 95528063, 95758819, 95012555, 53200630, 95372983, 95799664, 95541447, 95646709, 95796405, 95684148, 95799938, 95380242, 95335873, 95114542, 95211314, 95227203, 95057717, 95183950, 58563933, 95643961, 95395059, 95615480, 95368437, 95666806, 95448262, 95799870, 95526554, 95921250, 95351904, 95369286, 95338810, 95336319, 95793071, 95359121, 58563255, 95398913, 95379269, 95366027, 95638862, 95634630, 95613642, 95451357, 95681342, 95791877, 95351920, 95326633, 95329454, 95388963, 95531075, 53202727, 95350443, 95311163, 95757860, 95707543, 95448445, 58538836, 58525114, 58536707, 58520123, 58506387, 58533548, 58508011, 58551557, 95605507, 95666152, 58524869, 58547654, 58555616, 58514050, 95608659, 58537283, 53226932, 58523564, 58506031, 95112181, 58511262, 58549726, 95223780, 95618963, 95681425, 95394938, 95641569, 95828935, 95525937, 95801809, 95620613, 95797858, 95947032, 95480372, 95726022, 95122131, 95189429, 95188041, 95107421, 95193520, 95102844, 95943452, 95943338, 95596235, 95726352, 95112041, 95190757, 95188827, 95101374, 95566022, 95476800, 95774022, 95761748, 95563854, 95490355, 95490108, 95488680, 95773545, 95969978, 95971065, 95566162, 95563441, 95480406, 95774816, 95964649, 95933586, 95946844, 95946737, 95771234, 95969945, 95946513, 95563607, 95566410, 95774766, 95774584, 95771176, 95770459, 95761904, 95761854, 95230942, 95388286, 95366332, 53500028, 95316444, 95563672, 95873923, 95845178, 95873915, 95838835, 95838801, 95458458, 95774311, 95970141, 95945572, 95770434, 95761821, 95946976, 95946646, 95774386, 95771077, 95770343, 59970968, 95970554, 95564001, 95774675, 95970463, 95970026, 95946885, 95945614, 95947040, 95563888, 95773222, 95773941, 95770970, 95770954, 95762076, 58546342, 95761656, 95417218, 95946927, 95946562, 95523015, 95773016, 95770806, 95770475, 95971057, 95488433, 95565560, 95386769, 95760377, 95898011, 95897989, 95970745, 95970653, 95970364, 95757761, 95946687, 95946620, 95773685, 95773428, 95769352, 95762043, 95773636, 95769337, 95773248, 95771259, 95770723, 95761730, 95528980, 95023008, 95507240, 95801726, 95769311, 95506424, 95491213, 95769279, 95370912, 95371654, 58562760, 95652616, 95666889, 95683330, 95696985, 95613964, 95795118, 95346474, 95753711, 95182275, 95183182, 95068920, 58549825, 95793550, 58545492, 58545690, 95379400, 95639753, 95371142, 95353777, 95077210, 95416376, 58552043, 58552456, 58548983, 58553157, 95820510, 95416921, 58550633, 58550617, 58545310, 58549411, 58539693, 58536087, 58537259, 53237202, 58507849, 58519372, 58518572, 58512336, 58512633, 58520826, 58535154, 58524992, 53233284, 95589388, 58540790, 53236725, 53239398, 53239687, 58519109, 58521246, 58538810, 58540865, 95186979, 95585501, 95551966, 95495172, 53237327, 53223186, 95779476, 58542929, 59504374, 58523457, 58546573, 58528803, 95584983, 58509803, 58507070, 53235669, 58504556, 58519794, 58536749, 58547977, 58525379, 58520008, 58527821, 58525619, 58540816, 58514480, 58510934, 58514886, 58509308, 53224218, 85820834, 53235842, 95599916, 58545989, 58518085, 58542853, 53236634, 58547035, 95577821, 58544156, 58545930, 95738936, 95748182, 58539602, 53236055, 58509118, 53231007, 95591541, 95179784, 95589966, 95746301, 95746152, 58509985, 95268835, 95266136, 58525312, 53235149, 58518762, 95577185, 58547175, 58525965, 58525098, 54544776, 58506429, 95277042, 95320560, 95276275, 95549762, 95111407, 95327300, 95179461, 95251419, 95020509, 95212130, 58531294, 95295333, 95256806, 58516972, 58543091, 58529231, 58526211, 58533332, 53239018. Акт містить підписи уповноважених осіб Старшого офіцеру групи ОМТЗ тилу А.С. Зоріна, Генерального директора ДП І.І. Грищука та від перевізника Регіональної філії Одеська залізниця Акціонерного товариства Укрзалізниця (директора та заступника директора).

АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ представлено до матеріалів справи накази на переадресування №№ 5-34, 36-66, 67-79, 91-96 датовані починаючи з 05.03.2022 р., відповідно до яких здійснено переадресування визначених вищезазначеним актом вагонів на адресу ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» на підставі директиви про примусове вилучення майна за підписом командувача військ ОК Південь генерал-майора Андрія Ковальчука. При цьому у кожному наказі зазначено, що оплата перевізних та інших платежів здійснюється: за перевізними документами без стягнення платежів; по додатковим зборами без стягнення платежів.

ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено до матеріалів справи Натуральні листи потягу, Форми ДУ-1, із станцією формування Кулиндорове, датовані з 04.03.2022 р. по 03.04.2022 р. (відповідно до яких здійснено транспортування досліджених в акті вагонів).

ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено до матеріалів справи Відомості плати за користування вагонами (відповідно до яких здійснено транспортування досліджених в акті вагонів), Форми ГУ-46, в яких ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» значено як платник та вантажовласник. Окрім того, у відповідних відомостях наявні відмітки ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» стосовно того, що Позивачем здійснювалось вивантаження зернових вантажів для потреб Збройних сил України.

ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено до матеріалів справи відомості плати за надані послуги (відповідно до яких здійснено транспортування досліджених в акті вагонів), відповідно до яких ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» (мовою оригіналу ГП ККХП) визначено вантажовласником, за період з 04.03.2022 р. по 29.03.2022 р. Представлені відомості містять підпис ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ», проте підпис вантажовласника (замовника) відсутні.

ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено до матеріалів справи акти загальної форми стосовно того, що представник ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» (мовою оригіналу ГП ККХП) відмовився підписувати відомості, чим порушив умови укладеного Договору.

Окрім того, ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» представлено до матеріалів справи пам`ятки про користування вагонами (контейнерами), із тексту яких вбачається визначення ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» (мовою оригіналу ПАТ К-Д МППЖТ) як вантажовласника (відповідно до яких здійснено транспортування досліджених в акті вагонів).

18.03.2022 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» складено до Одеської обласної військової адміністрації та Регіональної філії Одеська залізниця Акціонерного товариства Укрзалізниця лист № 319/2, в якому повідомляє про отримання як листа Відповідача від 01.03.2022 р. № 192, так і директиви про вилучення майна № 2 (про вилучення 29916,05 тон пшениці). Повідомляє, що перевезення вантажу до вантажних фронтів Відповідача здійснювалось локомотивами Позивача на безоплатній основі, проте відповідне перевезення потребувало дизельного пальна у кількості 4000 л., які представлені АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ після надання гарантійного листа на оплату, останнє не тільки намагається стягнути вартість спожитого дизельного палива, ай плату за користування вагонами, у зв`язку із чим просить не здійснювати нарахування плати за користування вагонами, а також за паливо, що споживається для безоплатного перевезення вантажів у межах виконання директиви військового командування Одеської області.

24.03.2022 р. ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» звернулось до ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» із листом № 76, в якому на телефонограму останнього від 24.03.2022 р. повідомляє, що Відповідача задіяно в програмі Одеської обласної військової адміністрації з прийняття на елеватор підприємства пшениці для забезпечення потреб Збройних сил України, при цьому прийняття та зберігання пшениці здійснюється без оплати. Повідомляє про відсутність підстав для нарахування коштів щодо постачання зерна на підприємство. Пропонує у зв`язку із виконання директиви від 05.03.2022 р. № 2 про вилучення майна звертатись за відповідним роз`ясненням до Одеської обласної військової адміністрації.

Крім того, повідомляє, що за інше зерно, яка надходить на адресу підприємства в рамках виконання його господарської діяльності, Відповідач буде виконувати зобов`язання в повному обсязі.

14.04.2022 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» складено до Одеської обласної військової адміністрації та Регіональної філії Одеська залізниця Акціонерного товариства Укрзалізниця лист № 449/2, в якому повідомляє, що виконуючи директиву військово-оперативного командування № 2 здійснено перевезення відповідних вагонів, проте у директиві Позивача не зазначено. Діяльність із перевезення вагонів з пшеницею виконувались без отримання будь-яких коштів та платежів, без оформлення договорів, лише на підставі директиви та листа Відповідача від 01.03.2022 р. № 192, фактично за власний рахунок Позивача. У той же час, АТ УКРЗАЛІЗНИЦЯ нараховує кошти за користування вагонами, які звичайно нараховуються на вантажовласника та сплачуються з виплачених ним коштів. У зв`язку із чим просить органи місцевої влади та військового командування посприяти у оплаті послуг Позивача, компенсації витрат або іншим чином, який забезпечить подальше фінансування філії.

26.04.2022 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» звернулось до ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» із листом, в якому посилаючись на директиву від 05.03.2022 р. № 2 про вилучення для потреб збройних сил 29916,05 тон пшениці, на те, що транспортування відповідних вантажів в умовах діючого технологічного процесу можливо виключно тепловозами Позивача (при цьому зазначає, що Позивача не було визначено у директиві як виконавця або перевізника, відтак перевезення відбулось в межах укладеного Договору), на те, що представники Відповідача відмовились підписувати відповідні відомості із зазначенням обсягів перевезення, пропонує підписати відомості плати за вагони, розглянути варіанти оплати послуг залізничного перевезення, звернутись до органів місцевої військової адміністрації зі своєї сторони з проханням прийняти участь у вирішенні цього питання та у випадку необхідності залучення тепловозів Позивача для перевезення вантажу прямо вказувати його як безпосереднього транспортувальника та виконавця з означенням шляхів, яким буде сплачено послуги чи відшкодовано витрати на перевезення.

29.04.2022 р. Командиром військової частини НОМЕР_2 генерал-майором ОСОБА_1 видано наказ № 400, відповідно до якої наказано Одеській обласній військовій адміністрації у взаємодії з Державним підприємством Куліндорівський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України (ЄДРПОУ 05519327) організувати роботу щодо повернення 29916,05 тон пшениці, яка передбачалась до вилучення на підставі директиви командувача військ оперативного командування ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05 березня 2022 року № 2 Про вилучення майна, власникам (пункт 1); директиву командувача військ оперативного командування Південь від 05 березня 2022 року № 2 Про вилучення майна вважати такою, шо втратила чинність (пункт 2).

05.05.2022 р. ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» звернулось до ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» із претензією № 1 про стягнення заборгованості у розмірі 1838765,17 грн, в якому посилаючись на обставини, ідентичні викладеним у листі від 26.04.2022 р., пропонує сплатити наявну заборгованість.

07.06.2022 р. ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» звернулось до ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» із листом № 21-Ю, в якому у відповідь на претензію № 1 останнього, повідомляє, що не є замовником перевезення відповідного вантажу, зобов`язань стосовно оплати перевезення вилученої пшениці поза межами укладеного Договору між сторонами не виникло. Зазначає, що правовідносини щодо перевезення вилученої пшениці виникли на підставі вимог директиви від 05.03.2022 р. № 2 про вилучення майна.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:

Частиною 1 статті 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно із частиною 1, пункту 1 частини 2 статті 11, частин 1, 2 статті 509 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені цими актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

До підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, належать договори та інші правочини. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, установлених статтею 11 цього Кодексу.

Зобов`язання повинне належно виконуватись відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що зазвичай ставляться.

Господарським судом встановлено, що 16.12.2021 р. між ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» як Виконавцем та ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» як Замовником укладено Договір № 22/22-Е/194, у відповідності до якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику Послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом, щодо надання яких виникає технологічна необхідність у Замовника. У той же час, умовами пункту 2.5 укладеного договору передбачено, що послуги з перевезення завантажених та порожніх вагонів Замовнику здійснюються локомотивом Виконавця, на передавальну колію № 4 Замовника у присутності представника Замовника за його заявкою, відтак господарський суд доходить до висновку, що підставою для надання ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» як Виконавцем послуг із перевезення вантажу є своєчасно надана заявка ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» як Замовника.

Учасниками справи не представлено до матеріалів справи заявки (заявок) ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» на перевезення вантажу у вагонах (перелік наведено в акті про примусове відчуження або вилучення майна).

У той же час сама лише наявність укладеного між сторонами договору не є достатньою підставою для віднесення до договірних будь-яких правовідносин, що виникають між цими особами. Для визнання відповідних зобов`язань між сторонами договірними необхідним є встановлення факту їх виникнення саме на підставі умов та на виконання відповідного договору (відповідний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 23.07.2020 р. у справі № 916/1577/19).

У відповідності до частини 5 статті 17 Закону України «Про оборону України» (в редакції чинній на час винесення директиви від 05.03.2022 р. № 2) в умовах воєнного стану відповідно до закону допускається примусове вилучення приватного майна та відчуження об`єктів права приватної власності громадян з наступним повним відшкодуванням їх вартості у порядку та терміни, встановлені Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (тут і далі в редакції від 27.01.2022 р., тобто чинній на час винесення директиви від 05.03.2022 р. № 2) воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно із статтею 2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX, в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який в подальшому відповідними затвердженими Верховною Радою України Указами Президента України було продовжено.

Перши та другим абзацом частини 1 статті 3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що військовим командуванням, якому згідно з цим Законом надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану, є: Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач об`єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з`єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

У той же час, частина 2 статті 3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що військове командування, в межах повноважень, визначених цим Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.

В матеріалах справи наявна і досліджена в описовій частині рішення видана 05.03.2022 р. директива оперативного командування «Південь» про вилучення майна № 2, якою зобов`язано вилучити 29916,05 тон пшениці, яка перевозиться Акціонерним Товариством «Укрзалізниця» у вагонах згідно Додатку для потреб Збройних Сил України (пункт 1); генерального директора державного підприємства «Куліндорівський комбінат хлібопродуктів» Державного агентства резерву України пану Грищуку Ігорю Ігоровичу зобов`язано забезпечити вилучення майна у порядку, встановленому діючим законодавством (пункт 2); Державне підприємство «Куліндорівський комбінат хлібопродуктів» Державного агентства резерву України зобов`язано прийняти на відповідальне зберігання зазначену пшеницю (пункт 3); Одеську обласну військову адміністрація зобов`язано, за необхідності, забезпечити залучення суб`єктів господарювання у сфері транспортних перевезень для виконання заходів, передбачених пунктом 3 цієї Директиви (пункт 4).

У відповідності до пункту 4 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (тут і далі в редакції від 12.05.2015 р., тобто чинній на час винесення директиви від 05.03.2022 р. № 2) вилучення майна позбавлення державних підприємств, державних господарських об`єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном з метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

Частиною 2 статті 1 вищезазначеного закону встановлено, що термін "військове командування" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про правовий режим воєнного стану" або Законі України "Про правовий режим надзвичайного стану", залежно від правового режиму, в умовах якого передається, відчужується або вилучається майно.

При цьому частиною 1 статті 4 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» передбачено, що примусове відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради. У той час, як частина 2 статті 4 встановлює, що у місцевостях, де ведуться бойові дії, примусове відчуження або вилучення майна здійснюється за рішенням військового командування без погодження з органами, зазначеними у частині першій цієї статті.

Приписами частини 1 статті 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» встановлені вимоги до акта про примусове відчуження або вилучення майна.

У той же час, положення частини 3 статті 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» встановлюють, що право державної власності на майно виникає з дати підписання акта.

В описовій частині рішення, господарським судом досліджено акт про примусове відчуження або вилучення майна, складений управлінням оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » СВ ЗС України за погодженням Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної військової адміністрації, в т.ч. на підставі директиви про вилучення майна від 05.03.2022 р. № 2. За яким здійснено вилучення майна (вантаж пшениці) у наведеному переліку вагонів.

Окрім того, в описовій частині рішення досліджено наказ командира військової частини НОМЕР_2 від 29.04.2022 р. № 400, відповідно до якої наказано Одеській обласній військовій адміністрації у взаємодії з Державним підприємством Куліндорівський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України (ЄДРПОУ 05519327) організувати роботу щодо повернення 29916,05 тон пшениці, яка передбачалась до вилучення на підставі директиви командувача військ оперативного командування ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05 березня 2022 року № 2 Про вилучення майна, власникам (пункт 1); директиву командувача військ оперативного командування ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05 березня 2022 року № 2 Про вилучення майна вважати такою, шо втратила чинність (пункт 2).

Правова природа втрати чинності нормативного правового документу відрізняється від його скасування, оскільки скасування передбачає недійсність з моменту його прийняття, а втрати чинності, в даному випадку, з моменту винесення іншого наказу. З огляду на що, господарський суд доходить висновку, що у період з 05.03.2022 р. по 29.04.2022 р. директива від 05.03.2022 р. була чинною, та в силу правового режиму воєнного стану обов`язкова до виконання всіма, кого стосується.

Враховуючи вищевикладене, наявність в матеріалах справи як директиви про вилучення майна від 05.03.2022 р., так і відповідного акту про примусове відчуження або вилучення майна, в силу правової конструкції частини 3 статті 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» виникло право державної власності на вилучено майно (вантаж пшениці у наведеному переліку вагонів) з дати підписання відповідного акту.

Відповідно до частини 4 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

У відповідності до пункту 3 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їхньої роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності, а також умов праці відповідно до законодавства про працю.

При цьому стаття 17 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що органи державної влади України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, громадські об`єднання, а також громадяни зобов`язані сприяти діяльності військового командування та військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на відповідній території.

Із дослідженого в описовій частині рішення акту про примусове відчуження або вилучення майна вбачається, що від перевізника його підписали перший заступник директора та заступник директора АТ Укрзалізниця в особі РФ Одеська залізниця, що, окрім того не заперечується останнім, та ним же представлено до матеріалів справи досліджені в описовій частині рішення накази на переадресування починаючи з 05.03.2022 р.

Враховуючи викладене, господарський суд доходить висновку, що саме з 05.03.2022 р. розпочалось переадресування наведених в акті про примусове відчуження або вилучення майно вагонів, що спростовує доводи ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» про початок перевезення вагонів з 03.03.2022 р.

Із представленого ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» до матеріалів справи укладеного з Регіональною філією Одеська залізниця Акціонерного товариства Укрзалізниця договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії Одеська філія ПрАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» при станції Кулиндорове філії Одеська залізниця АТ Укрзалізниця, вбачається, що Позивач має технологічну можливість забезпечити подавання вагонів до ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП».

У відповідності до частини 1 статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Першим абазом частини 2 статті 908 ЦК України встановлено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до частини 1 статті 909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

У той же час, частиною 2 статті 306 ГК України встановлено, що суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі.

Згідно із частиною 3 статті 909 ЦК України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

При цьому частини 1 статті 916 ЦК України передбачає, що за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.

Приписами пункту 6 Статуту залізниць України встановлено, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

До матеріалів справи не представлено накладних, за якими ДП «КУЛІНДОРІВСЬКИЙ КХП» визначено як одержувача вантажу, у той же час, в матеріалах справи наявна директива від 05.03.2022 р. № 2 та акт про примусове відчуження або вилучення майна, відтак, в силу наведених приписів законодавства, господарський суд доходить до висновку, що підписавши відповідний акт (в якому визначено вантаж із пшеницею у наведеному переліку вагонів) виникло право державної власності на це майно. Оскільки директива від 05.03.2022 р. № 2 в умовах правового режиму воєнного стану є обов`язкова до виконання, у ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» в силу технологічної особливості взаємовідносин із Відповідачем виникло зобов`язання по перевезенню відповідних вагонів, отже в даному випадку ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» здійснено перевезення вагонів не в межах укладеного Договору, а в межах виконання директиви від 05.03.2022 р. № 2, тобто ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» здійснювало перевезення майна, яке перебувало у державній власності за завданням оперативного військового командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 », не дивлячись на те, що відповідні зобов`язання взяло на себе АТ Укрзалізниця в особі РФ Одеська залізниця, відтак понесені Позивачем витрати має відшкодовувати замовник послуг, а не особа, яку зобов`язано прийняття на відповідальне зберігання вилучене майно.

При цьому, з листа ПРАТ «КИЇВ-ДНІПРОВСЬКЕ МППЗТ» від 18.03.2022 р. № 319/2 вбачається отримання директиви від 05.03.2022 р. № 2.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписи статті 79 ГПК України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1-3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (пункт 87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005 р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

У рішенні від 03.01.2018 р. Віктор Назаренко проти України (Заява № 18656/13) ЄСПЛ наголосив, що принцип змагальності та принцип рівності сторін, які тісно пов`язані між собою, є основоположними компонентами концепції справедливого судового розгляду у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції. Вони вимагають справедливого балансу між сторонами: кожній стороні має бути надана розумна можливість представити свою справу за таких умов, що не ставлять її чи його у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною. Під загрозою стоїть впевненість сторін у функціонуванні правосуддя, яке ґрунтується, зокрема, на усвідомленні того, що вони матимуть змогу висловити свої думки щодо кожного документа в матеріалах справи (рішення у справі Беер проти Австрії (Beer v. Austria), заява № 30428/96, пункти 17,18, від 06 лютого 2001 року).

Пунктом 2 частини 1 статті 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючисьст.ст.13,20,73,74,76,86,129,165,232,233,237,238,240,241

Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту в особі Одеської філії Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту до відповідача: Державного підприємства Кулиндорівський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України, за участю в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Оперативне командування Південь та Одеська обласна військова адміністрація, за участю в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Акціонерне товариство Укрзалізниця в особі Регіональної філії Одеська залізниця, про стягнення 2162523,36 грн заборгованості відмовити.

Витрати по сплаті судового збору за подачу позовної заяви покласти на Приватне акціонерне товариство Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту в особі Одеської філії Приватного акціонерного товариства Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст складено 19 червня 2023 р.

Суддя С.Ф. Гут

Дата ухвалення рішення08.06.2023
Оприлюднено21.06.2023
Номер документу111643871
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3507/22

Постанова від 07.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 19.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 09.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 17.10.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 14.09.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні