КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖ НИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------------------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 червня 2010 року Справа № 2а-1426/10/1170
Кіровоградський окружн ий адміністративний суд у ск ладі головуючого судді Черни ш О.А., при секретарі судового засідання Оводенко І.О., розгл янувши у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді ад міністративну справу за позо вом Кіровоградського обласн ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів до то вариства з обмеженою відпові дальністю "Полтавське" про ст ягнення коштів, -
В С Т А Н О В И В:
Кіровоградське обласне відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів звернуло ся до суду з позовом до товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Полтавське" про стягне ння 17 120, 65 грн.
Позов мотивовано тим, що зві том відповідача про зайнятіс ть та працевлаштування інвал ідів за 2009 рік підтверджено не виконання ним нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів, оскільки на під приємстві не було зайнятими 2 робочих місця, призначені дл я працевлаштування інваліда . У зв'язку з цим позивачем нар аховано відповідачеві адмін істративно-господарські сан кції за невиконання цього но рмативу у розмірі 17 044 грн., а так ож пеня за їх несвоєчасну спл ату у розмірі 76, 65 грн., які позив ач просить суд стягнути на св ою користь.
Відповідач у письмових зап ереченнях позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що н им створено 2 робочих місця дл я працевлаштування інваліді в, які зайнятими не були. Про ц і вакансії відповідач постій но інформував районний центр зайнятості, подаючи відпові дні звіти. Оскільки останнім інваліди до нього не направл ялися, крім того самостійно і нваліди за працевлаштування м також не заверталися, відпо відач стверджує про відсутні сть своєї вини у невиконанні нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів і просить у задоволенні позо ву відмовити.
У судовому засіданні предс тавник позивача Поліщук О.М . позов підтримала повністю та надала пояснення, аналогі чні позовній заяві, стверджу ючи також про те, що виконання м нормативу робочих місць вв ажається не лише створення п ідприємством робочих місць, а саме працевлаштування ним інвалідів, для яких це місце р оботи є основним.
Представник відповідача Добровольська М.М. проти по зову заперечила, додатково п ояснивши, що звіти про наявні сть вакансій подавалися до р айонного центру зайнятості щ омісячно упродовж січня - вер есня 2009 року.
Вивчивши матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази, су д встановив такі обставини т а дійшов до таких висновків.
Товариство з обмеженою від повідальністю "Полтавське" (н адалі - ТОВ "Полтавське") 11.02.03 зар еєстроване як юридична особа Компаніївською районною дер жавною адміністрацією, про щ о свідчить свідоцтво про дер жавну реєстрацію серії А00 №225070 (а.с.39). З 06.04.09 ТОВ "Полтавське" заре єстроване Кіровоградським о бласним відділенням Фонду со ціального захисту інвалідів (а.с. 38).
Відповідачем до Кіровогра дського обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів 09.02.10 подано звіт про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів за 2009 рік, відпові дно до якого середньообліков а кількість штатних працівни ків облікового складу станов ить 50 осіб, з них середньооблі кова кількість штатних праці вників, яким відповідно до чи нного законодавства встанов лена інвалідність - 0; кількіст ь інвалідів - штатних працівн иків, які повинні працювати н а робочих місцях, створених в ідповідно до вимог ст. 19 Закон у України "Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні" - 2 особи. (а.с. 5).
Відповідно до ч.3 ст.18 Закону України "Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні" (надалі - Закон) підпри ємства, установи, організаці ї, фізичні особи, які використ овують найману працю, зобов'я зані виділяти та створювати робочі місця для працевлашту вання інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, ств орювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забе зпечувати інші соціально-еко номічні гарантії, передбачен і чинним законодавством, над авати державній службі зайня тості інформацію, необхідну для організації працевлашту вання інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту і нвалідів про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабі нетом Міністрів України.
Згідно зі ст.19 Закону для під приємств, установ, організац ій, у тому числі підприємств, о рганізацій громадських орга нізацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують най ману працю, установлюється н орматив робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів у р озмірі чотирьох відсотків се редньооблікової чисельност і штатних працівників обліко вого складу за рік, а якщо прац ює від 8 до 25 осіб, - у кількості о дного робочого місця. Підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, самостійно розра ховують кількість робочих мі сць для працевлаштування інв алідів відповідно до нормати ву, встановленого частиною п ершою цієї статті, і забезпеч ують працевлаштування інвал ідів.
Частиною 1 ст. 20 Закону передб ачено, що підприємства, устан ови, організації, у тому числі підприємства, організації г ромадських організацій інва лідів, фізичні особи, які вико ристовують найману працю, де середньооблікова чисельніс ть працюючих інвалідів менша , ніж установлено нормативом , передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують від повідним відділенням Фонду с оціального захисту інваліді в адміністративно-господарс ькі санкції, сума яких визнач ається в розмірі середньої р ічної заробітної плати на ві дповідному підприємстві, уст анові, організації, у тому чис лі підприємстві, організації громадських організацій інв алідів, фізичної особи, яка ви користовує найману працю, за кожне робоче місце, призначе не для працевлаштування інва ліда і не зайняте інвалідом.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону адміністративно-господарсь кі санкції розраховуються та сплачуються підприємствами , установами, організаціями, у тому числі підприємствами, о рганізаціями громадських ор ганізацій інвалідів, фізични ми особами, зазначеними в час тині першій цієї статті, само стійно в строк до 15 квітня рок у, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормати ву, встановленого частиною п ершою статті 19 цього Закону. П ри цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-г осподарських санкцій, передб ачених цим Законом, не застос овуються строки, визначені с таттею 250 Господарського коде ксу України.
При вирішенні спору щодо ст ягнення з відповідача адміні стративно-господарських са нкцій за невиконання нормати ву робочих місць для працевл аштування інвалідів суд вра ховує, що за своєю правовою пр иродою ці санкції є видом гос подарсько-правової відповід альності, які застосовуються до суб'єктів господарювання за порушення ними правил зді йснення господарської діяль ності (ст. 217 ГК України).
Згідно з ч. 1 ст. 218 ГК України п ідставою господарсько-право вої відповідальності учасни ка господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Части ною другою названої статті в становлено, зокрема, що учасн ик господарських відносин ві дповідає за невиконання або неналежне виконання господа рського зобов'язання чи пору шення правил здійснення госп одарської діяльності, якщо н е доведе, що ним вжито усіх зал ежних від нього заходів для н едопущення господарського п равопорушення.
Відповідно до вимог частин 1, 2 ст. 18 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні" забезпече ння прав інвалідів на працев лаштування та оплачувану роб оту, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здій снюється шляхом їх безпосере днього звернення до підприєм ств, установ, організацій чи д о державної служби зайнятост і. Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Частиною 3 ст.18-1 Закону перед бачено, що державна служба за йнятості здійснює пошук підх одящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та зн ань, з урахуванням його побаж ань.
З огляду на викладене, обов' язок по працевлаштуванню інв алідів відповідно до встанов леного Законом нормативу пок ладається як на роботодавців , так і на державну службу зайн ятості.
Обов'язки роботодавців сто совно забезпечення прав інва лідів на працевлаштування ви значені частиною 3 статті 18 За кону, а саме:
- виділення та створення роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів, у тому числі сп еціальних робочих місць,
- створення для них умови пр аці з урахуванням індивідуал ьних програм реабілітації і забезпечення інших соціальн о-економічних гарантій, пере дбачених чинним законодавст вом,
- надання державній службі з айнятості інформації, необхі дної для організації працевл аштування інвалідів,
- звітування Фонду соціаль ного захисту інвалідів про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів у порядку, встан овленому Кабінетом Міністрі в України.
Відповідно до наказу №60 від 10.12.08 в ТОВ "Полтавське" створен о 2 робочих місця для працевл аштування інвалідів (а.с. 20), що відповідає нормативу, встано вленому ст. 19 Закону України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні". Дод атком №1 до наказу №60 від 10.12.08 виз начено перелік посад, на яких може використовуватися прац я інвалідів - охоронники. (а.с. 21 ).
У 2009 році ці робочі місця, при значені для працевлаштуванн я інвалідів, ними зайняті не б ули, що визнав відповідач. При цьому відповідно до довідки ТОВ "Полтавське" №101 від 17.05.10 прот ягом 2009 року інваліди з питань працевлаштування до товарис тва не зверталися (а.с. 31). Позив ачем не надано доказів того, щ о у 2009 році безпосередньо до ві дповідача зверталися інвалі ди для працевлаштування, одн ак отримали відмову у цьому.
Інформація голови Полтавс ької сільської ради №162 від 12.05.10 свідчить, що у 2009 році зверненн я з питань працевлаштування інвалідів до сільської ради не надходили (а.с. 32).
Згідно з інформацією Компа ніївського РЦЗ №613 від 18.05.10 прот ягом 2009 року на обліку в район ному центрі зайнятості інвал іди, які проживають на терито рії Полтавської сільської ра ди, не перебували та з питань працевлаштування до районно го центру зайнятості не звер талися (а.с. 33).
Пунктом 2 ст.19 Закону України "Про зайнятість населення" пе редбачено, що державна служб а зайнятості має право одерж увати від підприємств, устан ов і організацій, незалежно в ід форм власності, адміністр ативні дані по наявність вак антних робочих місць, у тому ч ислі призначених для працевл аштування інвалідів, характе р і умови праці на них, про всі х вивільнюваних, прийнятих і звільнених працівників та і нформацію про передбачувані зміни в організації виробни цтва і праці, інші заходи, що м ожуть призвести до вивільнен ня працівників; направляти д ля працевлаштування на підпр иємства, в установи і організ ації усіх форм власності при наявності там вільних робоч их місць (вакантних посад) гро мадян, які звертаються до слу жби зайнятості, відповідно д о рівня їх освіти і професійн ої підготовки, а інвалідів, кр ім того, - відповідно до рекоме ндацій МСЕК, наявних у них ква ліфікації і знань та з урахув анням їх побажань;
Частиною 1 ст. 20 Закону Україн и "Про зайнятість населення" п ередбачено, що підприємства, установи і організації, неза лежно від форм власності, їх с лужбові особи зобов'язані сп рияти проведенню державної п олітики зайнятості, зокрема, на основі працевлаштування осіб, які потребують соціаль ного захисту і не здатні на рі вних умовах конкурувати на р инку праці, в кількості, визна ченій місцевими державними а дміністраціями, виконавчими органами відповідних рад, та інвалідів у кількості, визна ченій згідно із Законом Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і".
Згідно з п.2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують н айману працю, звітів про зайн ятість і працевлаштування ін валідів та інформації, необх ідної для організації їх пра цевлаштування, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 31.01.07 №70 "Про реал ізацію статей 19 і 20 Закону Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і", інформацію про наявність вільних робочих місць (вакан тних посад) для працевлаштув ання інвалідів роботодавці п одають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як плат ників страхових внесків на з агальнообов'язкове державне соціальне страхування на ви падок безробіття за формою, з атвердженою Мінпраці за пого дженням з Держкомстатом.
Наказом Міністерства прац і та соціальної політики Укр аїни від 19.12.05 №420, зареєстровани м в Міністерстві юстиції Укр аїни 21.12.05 за №1534/11814, затверджено ф орму звітності №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" та Інстр укцію щодо її заповнення.
Відповідно до цієї Інструк ції форма №3-ПН "Звіт про наявн ість вакансій" використовуєт ься для інформування населен ня про наявність вакансій, сп рияння працевлаштуванню гро мадян, зареєстрованих у цент рах зайнятості як такі, що шук ають роботу, для підбору перс оналу на замовлення роботода вців, для оцінки поточної пот реби в кадрах та організації професійної підготовки насе лення відповідно до потреб р инку праці. У графі 15 форми нав одяться дані про можливість працевлаштування на вільне р обоче місце (вакантну посаду ) особи, що належить до окремої категорії громадян, які потр ебують соціального захисту і не здатні на рівних умовах ко нкурувати на ринку праці, зок рема, інвалідів.
Як встановлено у судовому з асіданні, відповідачем у січ ні, лютому, березні, квітні, тр авні, червні, липні, серпні, ве ресні 2009 року до Компаніївськ ого районного центру зайнято сті подавалася звітність №3-П Н "Звіт про наявність вакансі й" з інформацією про наявніст ь 2 вільних робочих місць (вака нтних посад) для працевлашту вання інвалідів на посади ох оронників (а.с.22-30). У жовтні, лист опаді, грудні 2009 року такі звіт и відповідачем не подавалися . Причини неподання цих звіті в представник відповідача не пояснила.
Згідно з Інструкцією щодо з аповнення форми звітності №3 -ПН "Звіт про наявність ваканс ій" відповідно до Закону Укра їни "Про зайнятість населенн я" підприємства, установи й ор ганізації, їх структурні під розділи та філії незалежно в ід форми власності та господ арювання повинні за наявност і вакансій у повному обсязі п одавати інформацію про наявн ість вільних робочих місць (в акансій) центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як пл атника страхових внесків.
З огляду на це, суд розцінює неподання відповідачем у жо втні, листопаді, грудні 2009 року звітності №3-ПН "Звіт про наяв ність вакансій" як доказ відс утності у період з 01.10.09 по 31.12.09 у н ього вакантних посад, зокрем а тих, які призначалися для пр ацевлаштування інвалідів.
За таких обставин суд дійш ов висновку, що відповідач, ст воривши у 2009 році 2 робочих місц я для працевлаштування інвал ідів відповідно до встановле ного Законом нормативу та ін формуючи органи працевлашту вання про їх наявність упрод овж січня - вересня 2009 року, пов ністю виконав свої обов'язки щодо забезпечення прав інва лідів на працевлаштування ли ше упродовж цього періоду, ос кільки робочі місця, створен і на підприємстві для працев лаштування інвалідів, у жовт ні - грудні 2009 року були зайняти ми іншими працівниками або б ули скорочені.
Наведене свідчить, що, допус тивши господарське правопор ушення - невиконання у 2009 році н ормативу робочих місць, приз начених для працевлаштуванн я інвалідів, відповідач не до вів, що у період з жовтня по гр удень 2009 року ним вжито усіх за лежних від нього заходів для недопущення цього правопору шення, а тому згідно з ч.2 ст. 218 ГК України він має нести відпов ідальність, передбачену зако ном, у виді сплати адміністра тивно-господарських санкцій .
Відповідно до п.2 Порядку сп лати підприємствами, установ ами, організаціями та фізичн ими особами, що використовую ть найману працю, суми адміні стративно-господарських сан кцій та пені за невиконання н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів, з атвердженого постановою Каб інету Міністрів України від 31.01.07 №70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні", роботодавці с плачують суму адміністратив но-господарських санкцій від діленням Фонду соціального з ахисту інвалідів за місцем ї х державної реєстрації як юр идичних осіб або фізичних ос іб - підприємців на рахунки, ві дкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року , що настає за роком, в якому ві дбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів. Обчисленн я суми адміністративно-госпо дарських санкцій проводитьс я роботодавцями самостійно з гідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і праце влаштування інвалідів, затве рдженим Мінпраці за погоджен ням з Держкомстатом.
Суд вважає, що фактична трив алість господарського право порушення упродовж звітного періоду впливає на розмір ад міністративно-господарськи х санкцій, які застосовуютьс я за його вчинення.
Враховуючи положення Інст рукції щодо заповнення форми №10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятіс ть і працевлаштування інвалі дів", затвердженої наказом Мі ністерства праці та соціальн ої політики України від 10.02.07 № 42 , та виходячи із середньорічн ої заробітної плати на підпр иємстві відповідача у 2009 році , яка складала 8552 грн., відповід ач повинен сплатити позиваче ві за 2 робочих місця, не зайня ті інвалідами, адміністратив но-господарські санкції за 3 м ісяці 2009 року (з 01.10.09 по 31.12.09) у розмі рі 4 261 грн.
Несвоєчасна сплата відпов ідачем адміністративно-госп одарських санкцій згідно з ч . 2 ст. 20 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні" тягне за со бою нарахування пені, яка обч ислюється виходячи з 120% річни х облікової ставки Національ ного банку України, що діяла н а момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за вес ь її строк.
Відповідно до пункту 2.2 Поря дку нарахування пені та її сп лати, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціал ьної політики України №223 від 15.05.07 (надалі - Порядок), пеня - це ш трафна санкція, що обчислюєт ься у відсотках від суми несв оєчасно сплаченої адміністр ативно-господарської санкці ї, передбаченої Законом, за ко жний календарний день простр очення виконання зобов'язанн я.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій тягне за собою на рахування пені у розмірі 120 ві дсотків річної облікової ста вки Національного банку Укра їни за кожен календарний ден ь прострочення (наведених у п остановах Правління Націона льного банку України), що діял а на момент сплати, нарахован ої на повну суму недоїмки за в есь її строк (п.3.1. Порядку).
Згідно з п.3.7 Порядку у подані й позовній заяві за невикона ння нормативу щодо працевлаш тування інвалідів до відпові дної судової інстанції відді лення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.
На день подання даного позо ву облікова ставка НБУ, устан овлена постановою правління Національного банку України від 10.08.09 № 468, складала 10, 25 %.
Таким чином, розрахунковий розмір пені становить 0,03% (10,25 % х 120% : 100 % : 365 днів); сума пені за один д ень прострочення становить 1, 28 грн. ( 4 261 грн. х 0,03 %). Сума пені за період існування боргу (з 16.04.10 п о 30.04.10) становить 19, 17 грн. (1, 28 г рн. х 15 днів).
Відповідно до частин 9, 10 ст. 20 Закону України "Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні" спори, що виника ють із правовідносин за стат тями 19, 20 цього Закону, вирішуют ься Фондом соціального захис ту інвалідів або в судовому п орядку. Фонд соціального зах исту інвалідів, його відділе ння мають право захищати сво ї права та законні інтереси, у тому числі в суді.
Відповідно до Положення пр о Кіровоградське обласне від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів, затверджено го 01.03.07, відділення є територіа льним органом Фонду соціальн ого захисту інвалідів, що утв орюється для реалізації покл адених на Фонд завдань за пог одженням з Міністерством пра ці та соціальної політики Ук раїни (п.1 Положення). Згідно з п .3 Положення відділення відпо відно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює ко нтроль за виконанням підпри ємствами нормативу робочих м ісць для працевлаштування ін валідів та за своєчасним пер ерахуванням адміністративн о-господарських санкцій, що н адходять від підприємств за недодержання ними цього норм ативу; вживає заходів щодо ст ягнення адміністративно-гос подарських санкцій у разі їх несплати в установлені зако нодавством терміни та порядк у, у тому числі судовому. (а.с. 9-10) .
За таких обставин суд дійшо в висновку, що позов Кіровогр адського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів підлягає частково му задоволенню, з відповідач а на його користь належить ст ягнути адміністративно-госп одарські санкцій у розмірі 4261 грн. та пеню у розмірі 19,17 грн.
Згідно з ч.4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є су б' єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юр идична особа, судові витрати , здійснені позивачем, з відпо відача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов Кіровоградського обласного відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів задоволь нити частково.
Стягнути з товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Полтавське" (28425, Кіровоград ська область, Компаніївський район, с. Полтавка, ідентифіка ційний код 32322387) на користь Кір овоградського обласного від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів (25009, м. Кіровог рад, вул. 50 років Жовтня, 7а, отри мувач: УДК Компаніївського р айону, банк отримувача: ГУДКУ у Кіровоградській області, р ахунок №312118230700225, МФО 823016) адмініст ративно-господарські санкці ї у розмірі 4261 (чотири тисячі дв істі шістдесят одна гривня) т а пеню у розмірі 19, 17 грн. (дев'ятн адцять гривень 17 коп.)
В решті позовних вимог відм овити.
Постанова суду набирає з аконної сили після закінченн я строку подання заяви про ап еляційне оскарження, якщо та ку заяву не було подано. Якщо б уло подано заяву про апеляці йне оскарження, але апеляцій на скарга не була подана у стр ок, постанова суду набирає за конної сили після закінчення цього строку. У разі подання а пеляційної скарги судове ріш ення, якщо його не скасовано, н абирає законної сили після з акінчення апеляційного розг ляду справи. Якщо строк апеля ційного оскарження буде поно влено, то вважається, що поста нова суду не набрала законно ї сили.
Постанова суду може бути о скаржена до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду через Кіровогра дський окружний адміністрат ивний суд шляхом подачі в 10-де нний строк з дня складення її у повному обсязі, а відповіда чем - з дня отримання її копії, заяви про апеляційне оскарж ення і подання після цього пр отягом 20 днів апеляційної ск арги. Апеляційна скарга може бути подана без попередньог о подання заяви про апеляцій не оскарження, якщо скарга по дається у строк, встановлени й для подання заяви про апеля ційне оскарження.
Суддя Кіровоградсько го окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Постанова складена в по вному обсязі 02.07.10.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2010 |
Оприлюднено | 16.09.2010 |
Номер документу | 11164453 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні