Рішення
від 19.06.2023 по справі 200/1543/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 червня 2023 року Справа№200/1543/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаш Г.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Товариство с обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» (ЄДРПОУ: 40283877, 85320, Україна, Донецька область., м. Мирноград, вул. Шахтарська, буд. 71) до Головного управління ДПС у Вінницькій області (ЄДРПОУ: 44069150, 21028, Україна, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якій просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісій Головного управління ДПС у Вінницькій області № 7398296/ 40283877 від 28.09.2022 та Державної податкової служби України № 59806/ 40283877/2 від 08.11.2022 про вiдмову у реєстрацiї податкових накладних в Єдиному реєстрi податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 65 від 29.08.2022 р. на суму 370160,42 в т. ч. ПДВ - 61693.40 (реєстраційний № 9181396343 від 13.09.2022), реєстрацію якої зупинено.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він має всі первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції. Натомість податковий орган, відмовляючи в реєстрації податкових накладних, не вказав конкретного переліку документів, які необхідно надати, та не обґрунтував причин не прийняття до уваги поданих позивачем документів.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19.04.2023 позивачу поновлено строк звернення до суду, відкрито провадження в адміністративній справі, за правилами спрощеного судового провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

ГУ ДПС у Вінницькій області подало відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що не погоджується з позицією позивача, вважає, що в задоволенні позовних вимог потрібно відмовити, оскільки при прийнятті рішення відповідач діяв на підставі та в спосіб, передбачений законодавством. До того ж, відповідач вказує, що виходячи з обставин, які передували прийняттю оскаржуваного рішення документи, які надані до суду при прийнятті рішення орган ДПС не мав змоги дослідити. Таким чином, із матеріалів справи слідує, що відповідач приймав рішення за одних обставин та відсутністю документів, а позивач просить суд скасувати вказане рішення, обґрунтовуючи іншими обставинами та документами. Відповідач також посилається на те, що реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу. ГУ ДПС у Вінницькій області у відзиві стверджує, що у разі встановлення судом протиправності рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування є передчасним. Належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України повторно розглянути питання щодо реєстрації відповідної податкової накладної.

ДПС України також надала відзив на позовну заяву, в якому просила відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки ДПС України при прийнятті рішення діяла на підставі та в спосіб, передбачений законодавством. Відповідач посилається на те, що спірне рішення ДПС України від 08.11.2022 № 59806/40283877/2, яким відмовлено в задоволенні скарги на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.09.2022 №7398296/40283877, не є юридично значимим для позивача через те, що не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки ТОВ «Укрвуглепоставка» шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак не порушує права та інтереси позивача.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25.04.2022.

На теперішній час дію воєнного стану в Україні продовжено.

02 березня 2022 опублікованими Радою суддів України Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.

Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Товариство с обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» (код ЄДРОУ 40283877) є юридичною особою, дата державної реєстрації: 18.02.2016, номер запису: 1 259 102 0000 000816.

18.05.2022 ТОВ «Укрвуглепоставка», постачальник, уклало із ТОВ «ТФ Оптимус» (код ЄДРПОУ 38052977), покупець, Договір поставки вугільної продукції №180522-1, за умовами якого постачальник зобов`язується передати вугільну продукцію у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар, найменування, асортимент, кількість, строки і спосіб поставки якого вказані у специфікації(ях) і оплатити товар на умовах цього Договору.

Відповідно до п.1.2 Договору поставки вугільної продукції специфікації, підписані уповноваженими представниками сторін, є невід`ємною частиною договору.

Пунктом 2.1. даного Договору сторони визначили, що ціни на товар встановлюються відповідно до специфікації на кожну партію товару.

Згідно з п.3.1. Договору найменування, асортимент і кількість кожної партії товару, що замовляється, термін і пункт доставки, спосіб доставки товару вказується ся в специфікації.

Пунктом 3.3. Договору сторони визначили, що постачальник здійснює поставки кожної партії товару з додачею необхідної документації на товар: рахунок-фактура (рахунок), видаткова накладна, акт прийому-передачі партії товару, інша товаросупровідна документація.

Відповідно до п.4.1., п.4.2. Договору поставки вугільної продукції термін оплати товару з відтермінуванням платежу до 10 (десяти) календарних днів з дня отримання товару покупцем або в інший термін, який буде узгоджений сторонами в специфікації. Оплата товару здійснюється шляхом безготівкового перерахування коштів на поточний рахунок постачальника на підставі виставленого до оплати рахунку (рахунку-фактури).

Судом встановлено, що 29.08.2022 ТОВ «Укрвуглепоставка», постачальник, та ТОВ «ТФ Оптимус» (код ЄДРПОУ 38052977), покупець, підписали специфікацію №3 до Договору поставки вугільної продукції №180522-1 від 18.05.2022, в якій визначили, що постачальник зобов`язується передати у власність покупця (відвантажити автомобільним транспортом на умовах поставки DDP склад вантажоодержувача), а покупець прийняти та оплатити наступну вугільну продукцію вугілля марки Г (Г2) (0-200) у кількості 52,880 т на загальну суму 370160,42 грн., у т.ч., ПДВ 61693,40 грн.

У специфікації №3 від 29.08.2022 сторони узгодили, що умови оплати протягом 10 (десяти) календарних днів з дня отримання товару покупцем. Строк поставки товару серпень 2022 згідно із заявками покупця.

З метою виконання умов Договору поставки вугільної продукції №180522-1 від 18.05.2022 відповідно до видаткової накладної №39 від 29.08.2022 ТОВ «Укрвуглепоставка» відвантажило ТОВ «ТФ Оптимус» товар на загальну суму 370160,42 грн., у т.ч., ПДВ 61693,40 грн. Транспортування товару здійснено згідно із ТТН №2908/1 та 2908/2 від 29.08.2022. Оплата за товар ТОВ «ТФ Оптимус» здійснена відповідно до платіжного доручення від 29.08.2022 №2035 на суму 370160,42грн., що підтверджується банківською випискою АТ КБ «Приватбанк» за поточним рахунком ТОВ «Укрвуглепоставка» за 29.08.2022 та платіжним дорученням №2035 від 29.08.2022.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник ПДВ зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Податковим кодексом термін (пункт 187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України).

За операціями з постачання вугілля та/або продуктів його збагачення платником податку застосовують касовий метод податкового обліку ПДВ, передбачений п.44 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.

ТОВ «Укрвуглепоставка» було складено податкову накладну №65 від 29.08.2022 та направлено на реєстрацію в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством з накладанням електронного підпису уповноваженої платником особи за касовим методом.

13.09.2022 позивачеві надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022 відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з тих причин, що коди УКТЗЕД/ДКПП товар/послуг 2701 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=18.6052%, «Р»=0.

Судом встановлено, що ТОВ «Укрвуглепоставка» в електронному вигляді направило на адресу контролюючого органу повідомлення №1 від 22.09.2022 до якого додало: 1) посвідчення якості товару №70 від 31.05.2022; 2) фінансову звітність за 1 півріччя 2022 року від 30.06.2022; 3) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 21.09.2022; 4) оборотну відомість за рахунком 10 «Основні засоби» станом на 01.07.2022; 5) фінансову звітність за 1 квартал 2022 року від 31.03.2022; 6) повідомлення про об`єкти оподаткування форма 20-ОПП (реєстраційний номер 9137687070 від 26.05.2021); 7) повідомлення про об`єкти оподаткування форма 20-ОПП (реєстраційний номер 9152977286 від 09.08.2022); 8) повідомлення про об`єкти оподаткування форма 20-ОПП (реєстраційний номер 9069290173 від 08.06.2022); 9) повідомлення про об`єкти оподаткування форма 20-ОПП (реєстраційний номер 9210842402 від 26.08.2020); 10) оборотну відомість за рахунком 10 «Основні засоби» станом на 01.01.2022; 11) фінансову звітність за 2021р. від 01.01.2022; 12) договір позики транспортних засобів №020122-1 від 02.01.2022; 12) договір лізингу №904-АБУ-Ф-209/1 від 28.08.2021; 13) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 20.07.2022; 14) договір позики транспортних засобів №020122-2 від 02.01.2022; 15) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 20.07.2022; 16) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 20.07.2022; 17) договір лізингу №070-АБУ-Ф-209/6 від 26.05.2021; 18) договір оренди приміщення №040122-1 від 04.01.2022; 19) акти прийому-передачі об`єкта лізингу №904-АБУ-Ф-209/1 від 28.08.2021, №904-АБУ-Ф-209/2 від 28.08.2021, 070-АБУ-Ф- 209/6 від 26.05.2021; 20) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 20.07.2022; 21) штатний розпис на 01.06.2022; 22) свідоцтво про державну реєстрацію транспортних засобів від 20.07.2022; 23) накази на працівників підприємства від 20.07.2022; 24) наказ, яким оформлені повноваження осіб, що одержують та відпускають товар ТОВ «Укрвуглепоставка» (наказ №5 від 21.06.2019); 25) оборотну відомість за рахунком 281 «Товари на складі» за травень 2022 від 31.05.2022; 26) ттн №2908/1 та 2908/2 від 29.08.2022; 27) довідку про рух номенклатури товару, зазначеного в податковій накладній та залишок товару на складі від 21.09.2022; 29) акт прийому-передачі від 29.08.2022; 30) оборотну відомість за рахунком 281 «Товари на складі» за серпень 2022 від 31.08.2022; 31) видаткову накладну №39 від 29.08.2022; 32) банківську виписку за 29.08.2022; 33) договір поставки №180522-1 від 18.05.2022 із специфікаціями; 34) акт взаєморозрахунків від 31.05.2022; 35) платіжне доручення №2035 від 29.08.2022; 36) посвідчення якості товару №61 від 18.05.2022; 37) акт зарахування зустрічних однорідних вимог від 31.05.2022; 38) податкову накладну №109 від 31.05.2022; 39) акт приймання-передачі вугільної продукції від 19.05.2022 №1905/1 ДП «Добропіллявугілля-Видобуток»; 40) акт приймання-передачі вугільної продукції від 18.05.2022 №1805/2 ДП «Добропіллявугілля-Видобуток»; 41) ттн №1, 2, 3, 4, 5, 6 від 18.05.2022; 42) ттн №7, 8, 9, 10 від 19.05.2022; 43) посвідчення якості товару №62 від 19.05.2022; 44) посвідчення якості товару №64 від 26.05.2022; 45) договір поставки №341-22 ПТУ від 05.05.2022 з ДП «Добропіллявугілля-Видобуток»; 46) ттн №11, 12, 13, 14, 15 від 26.05.2022; 47) ттн № 16, 17, 18, 19, 20 від 31.05.2022; 48) акт приймання-передачі вугільної продукції від 26.05.2022 №2605/2 ДП «Добропіллявугілля-Видобуток»; 49) акт приймання-передачі вугільної продукції від 31.05.2022 №3105/2 ДП «Добропіллявугілля-Видобуток»; 50) пояснення до повідомлення про надання пояснень від 22.09.2022.

Рішенням від 28.09.2022 №7398296/40283877 відмовлено у реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022. Підставою для прийняття рішення визначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства відповідно баз даних встановлено невідповідність об`єктів оподаткування відносно пунктів розвантаження, зазначених в ттн.

ТОВ «Укрвуглепоставка» скористалось правом адміністративного оскарження вищевказаного рішення від 28.09.2022 №7398296/40283877.

За результатами розгляду контролюючим органом вищевказаної скарги ТОВ «Укрвуглепоставка» отримало рішення ДПС України №59806/40283877/2 08.11.2022 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладених без змін.

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Правовідносини сторін, що виникають у сфері справляння податків і зборів, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податковою контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).

Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V Податкового кодексу України (надалі ПК України).

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).

Починаючи з 01.01.2022 припинено дію режиму звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, який був тимчасово встановлений пунктом 45 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

Таким чином, починаючи з 01.01.2022 операції з постачання вугілля та/або продуктів його збагачення підлягають оподаткуванню ПДВ. При цьому за такими операціями платники податку застосовують касовий метод податкового обліку ПДВ, передбачений пунктом 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

П.п.14.1.266 п.14.1. ст.14 ПК України визначено, що касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V цього Кодексу - метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов`язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на рахунки платника податку, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, у касу платника податків або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з рахунків платника податку, відкритих в установах банків, та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, дата видачі з каси платника податків або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг);

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в подальшому - Порядок №1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 постановою Кабінету Міністрів України №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому - Порядок №1165).

Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 8 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520.

Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що ТОВ «Укрвуглепоставка» отримало квитанцію від 13.09.2022, яка не містила конкретного переліку документів про підтвердження товариством інформації у податковій накладній №65 від 29.08.2022.

Відповідно до правових висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 30 січня 2020 року у справі №300/148/19: При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 14 Порядку №117, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вищенаведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17, від 28.10.2019 у справі №640/983/19.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Судом встановлено, що 13.09.2022 позивачеві надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022 відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з тих причин, що коди УКТЗЕД/ДКПП товар/послуг 2701 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=18.6052%, «Р»=0.

Отже, надіслана позивачу квитанція не містить конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №65 від 29.08.2022 в ЄРПН, в ній не окреслені чіткі недоліки та порушення при поданні на реєстрацію податкової накладної №65 від 29.08.2022.

Оскільки у сформованій квитанції чітко не зазначено, які саме копії документів пропонується надати позивачу та чого мають стосуватися пояснення, які у свою чергу були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної №65 від 29.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає, що має місце порушення приписів пункту 11 Порядку № 1165.

У зв`язку цим, суд доходить висновку, що при зупиненні реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідач застосував критерій ризиковості здійснення операції, що не відповідає п.6, п.7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації цієї податкової накладної.

Судом встановлено, що на підтвердження здійсненої господарської операції позивачем надано повідомлення №1 від 22.09.2022 разом із додатками, які були перелічені вище.

В поясненнях для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №65 від 29.08.2022 ТОВ «Укрвуглепоставка» вказало, що товариство здійснює оптову торгівлю твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. ТОВ «Укрвуглепоставка» має необхідний кадровий потенціал для забезпечення діяльності. Станом на дату надання пояснень кількість працівників, які працюють на підприємстві, становить 7 осіб (директор підприємства, юрист та 5 водіїв). Для здійснення діяльності товариство використовує орендоване приміщення склад для стоянки транспортних засобів та зберігання вугільної продукції, а саме виробничу базу загальною площею 1509,2 кв.м. за адресою: 85320, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Шахтарська, буд. 71. Приміщення складу забезпечене всіма протипожежними засобами. Вугільна продукція зберігається відповідно до вимог чинного законодавства України та з дотриманням визначених виробником умов зберігання на всіх етапах оптової торгівлі, у тому числі, під час транспортування. Транспортування вугільної продукції від постачальника на склад та зі складу до кінцевих споживачів (організації бюджетної сфери, так і комерційні структури) здійснюється транспортними засобами, які належать товариству на праві власності. До того ж, ТОВ «Укрвуглепоставка» володіє на підставі фінансового лізингу транспортними засобами, а при виробничій необхідності користується на підставі договорів позики транспортними засобами. ТОВ «Укрвуглепоставка» наводить перелік суб`єктів господарювання постачальників вугільної продукції, з якими для здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі вугільної продукції співпрацювало у 2021-2022 роки. Для забезпечення господарської діяльності ТОВ «Укрвуглепоставка» також придбало супутні послуги: вантажно-розвантажувальні, зважування, лабораторні дослідження (послуги з визначення якісних показників вугілля, обслуговування автомобільного транспорту (діагностика, ремонт, шинний сервіс). Більш того, ТОВ «Укрвуглепоставка» зазначило, що товар, зазначений в податковій накладній №65 від 29.08.2022 на суму 370160,42 грн., в т.ч. ПДВ 61693,40грн., був придбаний у ДП «Добропіллявугілля-Видобуток» (код ЄДРПОУ 43895975) на підставі Договору купівлі-продажу товарів №341-22 ПТУ від 05.05.2022. Вугілля марки Г (Г2) ( 0-200 ) було отримано у ДП «Добропіллявугілля-Видобуток» (код ЄДРПОУ 43895975) за актами приймання-передачі вугільної продукції від 18.05.2022 №1805/2 на суму 576503,09 грн. з ПДВ, посвідчення якості товару № 61 від 18.05.2022, від 19.05.2022 №1905/1 на суму 357476,87 грн з ПДВ, посвідчення якості товару № 62 від 19.05.2022, від 26.05.2022 № 2605/2 на суму 432 712,88грн. з ПДВ, посвідчення якості товару № 64 від 26.05.2022 та від 31.05.2022 №3105/2 на суму 588 562,13 грн. з ПДВ, посвідчення якості товару № 70 від 31.05.2022. Товар був доставлений ТОВ «Укрвуглепоставка» відповідно до ТТН від 18.05.2022 №1, 2, 3, 4 ,5, 6, від 19.05.2022 №7, 8, 9, 10, від 26.05.2022 №11, 12, 13, 14, 15 та від 31.05.2022 №16, 17, 18, 19, 20. Оплата за отриманий в травні 2022 року товар ДП «Добропіллявугілля-Видобуток» здійснена шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог відповідно Акта зарахування зустрічних однорідних вимог від 31.05.2022 в сумі 1690698,75 грн., що підтверджується Актом зарахування зустрічних однорідних вимог від 31.05.2022 та Актом звіряння розрахунків. На цю суму ДП «Добропіллявугілля-Видобуток» зареєструвало податкову накладну № 109 від 31.05.2022 (дата реєстрації 07.07.2022 реєстраційний номер 9113837808).

Взаємовідносини з покупцем вугілля ТОВ «ТФ Оптимус» (код ЄДРПОУ 38052977) здійснювалися на підставі Договору поставки від 18.05.2022 №180522-1. У межах господарських взаємовідносин відповідно до Договору поставки від 18.05.2022 №180522-1 (специфікація до договору № 3 від 29.08.2022) згідно з видатковою накладною від 29.08.2022 № 39 було відвантажено товар на суму 370160,42 грн, в т.ч. ПДВ 61 693,40 грн. Товар був доставлений ТОВ «ТФ Оптимус» відповідно до ТТН від 29.08.2022 № 2908/1 та 2908/2. Оплата за товар ТОВ «ТФ Оптимус» була здійснена згідно з платіжним дорученням від 29.08.2022 № 2035 на суму 370160,42 грн., що підтверджується банківською випискою за 29.08.2022 та платіжним дорученням від 29.08.2022 № 2035.

ТОВ «Укрвуглепоставка» здійснило реєстрацію податкової накладної на отримувача (покупця) ТОВ «ТФ Оптимус» в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, з накладанням електронного підпису уповноваженої платником особи за касовим методом. Датою виникнення податкових зобов`язань між ТОВ «Укрвуглепоставка» та ТОВ «ТФ Оптимус» є дата зарахування (отримання) коштів на поточний рахунок платника ПДВ, тобто, 29.08.2022 (зареєстрована ПН № 65 від 29.08.2022 на суму 370160,42грн., в т.ч. ПДВ- 61 693,40 грн., реєстраційний № 9181396343 від 13.09.2022).

Судом досліджено пояснення до повідомлення ТОВ «Укрвуглепоставка» про надання пояснень та копій документів №1 від 22.09.2022, а також документи, надані до позову.

При цьому, матеріалами справи не підтверджено обставину виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення ТОВ «Укрвуглепоставка» господарської операції, дані про що зазначено у податковій накладній №65 від 29.08.2022, що виключає ризик порушення позивачем норм податкового законодавства.

При цьому, судом встановлено, що у рішенні від 28.09.2022 №7398296/40283877 про відмову у реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022 відповідач вказав про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства відповідно баз даних встановлено невідповідність об`єктів оподаткування відносно пунктів розвантаження, зазначених в ттн.

За таких обставин вбачається, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття такого рішення, не зазначив конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття, не вказав які саме документи, складені позивачем з порушенням законодавства та, власне, не конкретизовано якого саме законодавства.

Водночас, загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Враховуючи те, що спірне рішення від 28.09.2022 №7398296/40283877 є правовим актом індивідуальної дії, суд доходить висновку про його невідповідність вимогам чіткості та зрозумілості, що породжує його неоднозначні трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.

Суд дійшов висновку, що сукупність наданих позивачем договірних, первинних документів відображають зміст господарської операції, проведеної між позивачем та його контрагентом-покупцем ТОВ «ТФ Оптимус».

На дату виникнення податкових зобов`язань платник ПДВ зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Податковим кодексом термін (пункт 187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України).

За операціями з постачання вугілля та/або продуктів його збагачення платник податку застосовує касовий метод податкового обліку ПДВ, передбачений п.44 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.

ТОВ «Укрвуглепоставка» було складено податкову накладну №65 від 29.08.2022 та направлено на реєстрацію в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, з накладанням електронного підпису уповноваженої платником особи за касовим методом.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові від 28.06.2022 у справі №380/9411/21 Верховний Суд вказав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Згідно із п. 3, 6, 9 ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони: обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); розсудливо; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

З огляду на викладене, рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7398296/40283877 від 28.09.2022, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Державної податкової служби України №59806/40283877/2 від 08.11.2022, суд зазначає наступне.

Рішення Державної податкової служби України №59806/40283877/2 від 08.11.2022 прийнято за результатом розгляду скарги ТОВ «Укрвуглепоставка» на рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7398296/40283877 від 28.09.2022, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022.

Частиною 1 ст. 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За змістом Рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 поняття порушене право, за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття охоронюваний законом інтерес. У цьому ж Рішенні зазначено, що поняття охоронюваний законом інтерес означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування в межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; е) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Таким чином, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Однак, в даному випадку, спірне рішення Державної податкової служби України №59806/ 40283877/2 від 08.11.2022 не є юридично значимим для позивача, тому що жодних заходів його реалізації щодо позивача не передбачає, а тільки залишає чинним винесене раніше рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної №65 від 29.08.2022.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 07.02.2020 у справі №826/11086/18 міститься правовий висновок, за змістом якого рішення ДПС України про відмову в задоволенні скарги на рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня, не є таким, що прийняте у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень, а є актом вирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права.

Оскільки, рішення Державної податкової служби України №59806/40283877/2 від 08.11.2022 не порушує права, свободи та інтереси позивача у сфері публічно-правових відносин, не перешкоджає реалізації прав ТОВ «Укрвуглепоставка», суд вважає, що воно не підлягає скасуванню, а позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №65 від 29.08.2022 на суму 370160,42грн., в т.ч. ПДВ 61693,40грн. (реєстраційний №9181396343 від 13.09.2022), реєстрацію якої зупинено.

Відповідно до Положення про Державну податкову службу України та Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр.

У разі порушення строку реєстрації податкових накладних застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 120-1 Податкового кодексу України.

З урахуванням цього, для відновлення порушеного права ТОВ «Укрвуглепоставка», суд зобов`язує ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну №65 від 29.08.2022 датою її подання 13.09.2022р., що забезпечить остаточність вирішення спору між сторонами та не є формою втручання у дискреційні повноваження ДПС України.

Як слідує з положень Рекомендації Комітету Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Таким чином дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.

Тобто, дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Під час розгляду справи позивачем доведено надання ним до комісії ГУ ДПС у Вінницькій області документів, які є належними і достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №65 від 29.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, тому суд доходить висновку, що у відповідача відсутня дискреція.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Судом враховано, що вимога до Державної податкової служби України має похідний характер і звернення позивача до суду обумовлено саме рішенням Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Отже, оскільки позов задоволено частково, то позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області підлягає поверненню судовий збір у розмірі 1789,33 грн.

Керуючись статтями227,241-243,246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства с обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області №7398296/40283877 від 28.09.2022 про вiдмову у реєстрацiї податкової накладної в Єдиному реєстрi податкових.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 65 від 29.08.2022 датою її фактичного подання Товариством с обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» - 13.09.2022.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь Товариства с обмеженою відповідальністю «Укрвуглепоставка» судові витрати з судового збору у розмірі 1789,33 грн.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.П. Бабаш

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2023
Оприлюднено22.06.2023
Номер документу111655456
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/1543/23

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 19.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні