Рішення
від 20.06.2023 по справі 440/3575/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/3575/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/3575/23 за позовом Науково-виробничого товариства з обмеженою відповідальністю "Укремальзахист" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

30.03.2023 позивач, Науково - виробниче товариство з обмеженою відповідальністю "Укремальзахист" (надалі - НВ ТОВ "Укремальзахист"), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (надалі - ДПС), Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), в якому просить суд скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) №7874602/31801187 від 15.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 01.11.2022 на суму 78300,00 грн та рішення №7911388/31801187 від 21.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 07.11.2022 на суму 300000,00 грн, зобов`язавши ДПС зареєструвати помилково виписані НВ ТОВ "Укремальзахист" податкові накладні №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 датою їх подання для подальшого коригування.

Позовні вимоги обґрунтовані поясненнями позивача про те, що спірними рішеннями відмовлено в реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022, помилково складених позивачем за фактом постачання товарів, за яким уже зареєстровано податкові накладні від 18.08.2022 №4 та від 06.10.2022 №5 за фактом отримання авансового платежу (перша подія). Позивач пояснює цей конфуз тим, що на момент отримання спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних чинним порядком дозволялося лише один раз подавати повідомлення до комісії ГУДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Тому НВ ТОВ "Укремальзахист" не змогло вдруге подати повідомлення цій комісії з проханням розблокувати помилково виписані податкові накладні. У свою чергу платник у скарзі до ДПС пояснив обставини помилковості подання на реєстрацію податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022, проте незважаючи на всі надані докази та пояснення ДПС залишила скаргу платника без задоволення, а рішення Комісії ГУДПС - без змін.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 11.04.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного позовного провадження справи залишено без задоволення.

18.04.2023 до суду від відповідачів надійшов спільний відзив на позов, у якому представник висловив свої заперечення проти задоволення позову. Пояснив, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих платником податків до повідомлення щодо податкової накладної від 01.11.2022 №6 по господарських взаємовідносинах з ТОВ "ЛВН Лімітед", пов`язаних з наданням послуг з піскоструменевої очистки внутрішніх поверхонь ємностей на суму 78300,00 грн, у т.ч. ПДВ 12050,00 грн, встановлено, що платником надано акт здачі-приймання робіт №10 від 01.11.2022 на суму 156500,00 грн, що не відповідає сумі податкової накладної та не надано акт звірки взаєморозрахунків з покупцем або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності. До податкової накладної від 07.11.2022 №7, виписаної на ТОВ "ЛВН Лімітед" з приводу надання послуг по зняттю старого захисного лакофарбового покриття із зовнішніх поверхонь трьох силосів, встановлено, що платником у порушення ст. 187.1 ПК України до повідомлення не надано документів, які б підтвердили підставу виписки податкової накладної (акт надання послуг від 07.11.2022 на загальну суму 600 000,00 грн, у т.ч. 100 000,00 грн), а також відсутній акт звірки взаєморозрахунків та оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності (а.с. 173-177).

У відповіді на відзив позивач окрім наведеного у позові додав, що у зв`язку з ситуацією яка склалася в країні після повномасштабного нападу та введенням військового стану бухгалтер НВ ТОВ "Укремальзахист" була вимушена виїхати за кордон, у зв`язку з чим ведення бухгалтерського та податкового обліку підприємств взяв на себе керівник ОСОБА_1 . Після підписання чотирьох актів здачі-приймання виконаних робіт між НВ ТОВ "Укремальзахист" та ТОВ "ЛВН Лімітед" згідно з додатковою угодою №1 від 01.07.2022 до договору на виконання робіт №01/07/22 від 01.07.2022 ним було помилково виписано та відправлено на реєстрацію чотири податкові накладні, дві з яких були зареєстровані для їх коригування. Зауважив, що на зареєстровану тією ж комісією податкову накладну №11 від 28.11.2022 на суму 978 300,00 грн згідно зі зведеним актом здачі-приймання виконаних робіт №13 від 28.11.2022 по тій же додатковій угоді на одні й ті ж дії, що і зупинені в реєстрації податкові накладні №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022. Вказане означає, що НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвавши в ЄРПН податкову накладну №11 від 28.11.2022, збільшило свої зобов`язання по сплаті ПДВ на 63050,00 грн, тобто саме на суму ПДВ зупинених в реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 (13050,00 грн) та №7 від 07.11.2022 (50000,00 грн). Тож якщо податкові накладні №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 не будуть зареєстровані для коригування, то НВ ТОВ "Укремальзахист" по одній і тій самій операції сплатить двічі ПДВ у сумі 63050,00 грн (а.с. 178-182).

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєстровано юридичною особою 26.12.2001 (а.с. 24). Зареєстрованими видами економічної діяльності позивача за КВЕД є: 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (а.с. 26). Позивач має статус платника ПДВ (а.с. 25).

В межах зареєстрованих видів господарської діяльності 01.07.2022 між НВ ТОВ "Укремальзахист" (Виконавець) та ТОВ "ЛВН Лімітед" (Замовник) був укладений договір №01/07/22 (а.с. 36-38), відповідно до пунктів 1.1., 1.2. та 1.3. якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання на виконання робіт по зняттю старого захисного покриття з внутрішніх та зовнішніх поверхонь ємкісного обладнання Замовника, їхній піскоструменевій очистці та нанесенню на них нових захисних покриттів та об`єктів Замовника "Цех виробництва спирту" за адресою Вінницька обл., м. Немирів, вул. Горького, 28. Роботи проводитимуться в декілька етапів. На кожен етап між Виконавцем та Замовником складається окрема додаткова угода. Виконання робіт за Договором обґрунтоване дозволами державної санітарно-епідеміологічної експертизи державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів №12.2-18-1/11617 та №12.2-18-2/11551 від 30.05.2019, дозволом №142.02.53 на початок проведення робіт по антикорозійному захисту від 19.11.2002 та технічними умовами ТУ У 20.3-31801187-001:2019.

За виконані роботи згідно з даним Договором Замовник перераховує Виконавцю грошові кошти у відповідності до додаткової угоди, яка буде складатися окремо на кожен обсяг робіт. Розрахунки за виконані роботи проводяться наступним чином: 50% від вартості робіт визначених у відповідній додатковій угоді, авансові платежі; остаточний розрахунок 50% від вартості робіт визначених у відповідній додатковій угоді, протягом 30-ти днів після підписання Сторонами актів здачі-приймання виконаних робіт (пп. 2.1., 2.2. Договору).

Відповідно до умов цього Договору було укладено додаткову угоду № 1 від 01.07.2022 на загальну суму 1956600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326 100,00 грн (а.с. 40), за якою Виконавець (НВ ТОВ "Укремальзахист") приймає на себе зобов`язання на виконання робіт по: зняттю старого захисного лако-фарбового покриття з зовнішніх поверхонь трьох силосів, їхній піскоструменевій очистці та нанесенню на них нового лако-фарбового покриття на об`єкті Замовника "Цех виробництва спирту" за адресою Вінницька обл., м. Немирів, вул. Горького, 28 на суму 1800000,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% 300000,00 грн; піскоструменевій очистці внутрішніх поверхонь ємкості ХВО та нанесенню на них захисного емалевого покриття на об`єкті Замовника "Цех виробництва спирту" (ректифікаційне відділення) за адресою Вінницька обл., м. Немирів, вул. Горького, 28 на суму 156600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% 26100,00 грн.

Як пояснює позивач, замовник (ТОВ "ЛВН Лімітед") згідно з досягнутими домовленостями надавав НВ ТОВ "Укремальзахист" стиснене повітря, яке потрібне для піскоструменевої очистки металевих поверхонь від старого лако-фарбового покриття та корозії. Ці роботи виконувалися за допомогою власного піскоструменевого апарату, сухим кварцевим піском, який у кількості 22 тонни НВ ТОВ "Укремальзахист" придбало у ПАТ «Новоселівський ГЗК» (код ЄДРПОУ 30773938), яке знаходиться у Харківській обл., Нововодолазький р-н, с. Новоселівка. Його доставку до місця проведення робіт здійснювало ТОВ «Вест-Лайн Компані» (код ЄДРПОУ 44747020) найманим вантажним автомобілем. Фактом підтвердження цих операцій є договір-поставки та рахунок на оплату кварцевого піску, видаткова та товарно-транспортна накладна на його отримання і транспортування до місця проведення робіт, договір, рахунок та акт надання транспортних послуг перевізником, а також паспорт якості, платіжні доручення на придбання кварцевого піску та його транспортування (а.с. 106-117).

Цей кварцевий пісок був відвантажений 29.08.2022 зі складу ПАТ «Новоселівський ГЗК» і доставлений водієм перевізника ТОВ "Вест-Лайн Компані" ОСОБА_2 вантажним автомобілем ДАФ № НОМЕР_1 з напівпричіпом № НОМЕР_2 у м. Немирів Вінницької області 30.08.2022, про що свідчить товарно-транспортна накладна №ГК-0012928 від 29.08.2022 (а.с. 111). Приймання кварцевого піску та його вивантаження на об`єкті Замовника для подальшого зберігання та використання здійснював Замовник (ТОВ "ЛВН Лімітед") власним навантажувачем у присутності директора НВ ТОВ «Укремальзахист» ОСОБА_1 . Після піскоструменевої очистки металевих поверхонь нанесення на них нового лако-фарбового покриття здійснювалося валіками та пензликами вручну. Замовник надавав свою автомобільну вишку та установлював риштування навколо ємностей, наданих для ремонту.

Матеріали, які необхідні для виконання робіт з нанесення нового лако-фарбового покриття (емалі, грунтовки, розчинники) закуповувалися у серпні-листопаді 2022 року у ТОВ "ГРОС А ЛТД" (код ЄДРПОУ 44319807), яке знаходиться за адресою м. Київ, вул. Зрошувальна, 15 та доставлялися зі складу Постачальника до місця проведення робіт (м. Немирів, Вінницька обл., відділення Нової Пошти № 1), не потрапляючи до складу НВ ТОВ "Укремальзахист", автотранспортом ТОВ "Нова Пошта" (код ЄДРПОУ 31316718), а малярний інструмент, що необхідний для виконання вищевказаних робіт, був придбаний у ТОВ "Хардекс" (код ЄДРПОУ 33598178), яке знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Колекторна, 3А, і доставлений зі складу Постачальника до місця проведення робіт (м. Немирів, Вінницька обл., відділення Нової Пошти №1) також не потрапляючи до складу НВ ТОВ "Укремальзахист" автотранспортом ТОВ "Нова Пошта". Фактом підтвердження цих операцій є договори поставки з вищевказаними Постачальниками, рахунки, видаткові накладні, паспорти якості, акти надання ТОВ «Нова Пошта» транспортних послуг по доставці вищевказаних матеріалів, платіжні доручення по оплаті придбаних товарів та наданих транспортних послуг (а.с. 118-149).

Перевезення до місця проведення робіт працівників, обладнання (піскоструменевий апарат, кисневі рукави, повітронагнітач, силовий кабель) та інвентарю, необхідного для виконання робіт, здійснювалося 01.09.2022 автомобілем НВ ТОВ «Укремальзахист» (VIN-код НОМЕР_3 ) мікроавтобусом Фольксваген Транспортер Комбі, реєстраційний номер НОМЕР_4 , зі складу НВ ТОВ «Укремальзахист», який знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Баяна, 20. Після остаточної здачі виконаних робіт 28.11.2022 все вищевказане обладнання та залишок інвентарю був перевезений тим же автомобілем з місця проведення робіт на склад НВ ТОВ "Укремальзахист", де зараз і знаходиться.

Замовник на весь час проведення робіт поселяв працівників НВ ТОВ "Укремальзахист" у свій власний гуртожиток, який знаходиться на території заводу, надавав окрему побутову кімнату для зберігання матеріалів, необхідних для виконання робіт, виробничого обладнання та інвентарю.

Позивач у позові вказує, що 28.08.2022 НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №4 на суму 978 300,00 грн (а.с. 42) за фактом отримання 18.08.2022 авансового платежу в розмірі 978300,00 грн (перша подія) від ТОВ "ЛВН Лімітед" згідно з додатковою угодою №1 від 01.07.2022 (а.с. 41).

Пояснює, що з моменту отримання авансового платежу до 31.10.2022 включно акти здачі-приймання робіт між НВ ТОВ "Укремальзахист" та ТОВ "ЛВН Лімітед" не складалися. Першим актом здачі-приймання робіт був акт №10 від 01.11.2022 на суму 156 600,00 грн (а.с. 43), згідно з яким НВ ТОВ "Укремальзахист" помилково виписало та відправило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №6 від 01.11.2022 на суму 78300,00 грн (а.с. 44).

Аналогічно, за фактом складення акту здачі-приймання робіт (надання послуг) від 07.11.2022 №11 (а.с. 52) НВ ТОВ "Укремальзахист" помилково виписано податкову накладну від 07.11.2022 №7 на суму 300 000,00 грн (а.с. 53).

Означені податкові накладні від 01.11.2022 №6 та від 07.11.2022 №7 були направлені для реєстрації в ЄРПН.

Однак контролюючий орган через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.46" направив до НВ ТОВ "Укремальзахист" дві однотипні квитанції (а.с. 45, 54), у яких зазначив: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.61.22-30.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних...".

НВ ТОВ "Укремальзахист" направило до податкового органу повідомлення від 12.12.2022 №1 та від 15.12.2022 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 46, 55). В поясненнях позивач навів обставини щодо суті господарських операцій, які зазначені вище.

Проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН були прийняті рішення:

- №7874602/31801187 від 15.12.2022 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 01.11.2022 №6 (а.с. 48) у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; навантаження, розваження продукції, складних документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: до повідомлення платником надано акт здачі-приймання робіт №10 від 01.11.2022 на суму 156 600,00 грн, що не відповідає сумі податкової накладної. Не надано акт звірки взаєморозрахунків з покупцем або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності;

- №7911388/31801187 від 21.12.2022 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 07.11.2022 №7 (а.с. 57) у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених порушенням законодавства. Додаткова інформація: порушено ст. 187.1 ПКУ, оскільки до повідомлення не надано документів, які б підтвердили підставу виписки податкової накладної (акт надання послуг від 07.11.2022 на загальну суму 600 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 100 000,00 грн). Відсутній акт звірки взаєморозрахунків та оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 для підтвердження заборгованості або її відсутності.

У зв`язку з цим позивач направив повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №6 від 01.11.2022, №7 від 07.11.2022, реєстрацію яких зупинено, за результатами розгляду яких комісією ГУДПС відмовлено в реєстрації вищевказаних податкових накладних.

Після консультації з працівником комісії ГУДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, НВ ТОВ "Укремальзахист" визнало правомірними дії вищевказаної комісії про відмову в реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022.

В наступних поясненнях до повідомлень від 30.12.2022 №3 та №4 щодо зупинених податкових накладних №8 від 11.11.2022 та №9 від 16.11.2022 за фактом складених актів здачі-прийняття виконаних робіт №12 від 11.11.2022 та №13 від 16.11.2022 відповідно підприємство визнало те, що ці податкові накладні виписані для реєстрації з помилками і попросило зареєструвати їх в ЄРПН для коригування (а.с. 62, 67).

Як наслідок рішеннями ГУДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації податкові накладні № 8 від 11.11.2022 та №9 від 16.11.2022 були зареєстровані, як це видно з рішень від 03.01.2023 №8007479/31801187 та №8007480/31801187 відповідно (а.с. 63, 69).

На ці дві розблоковані помилково складені платником податкові накладні НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало розрахунок коригування №6 від 08.02.2023 на суму 300 000,00 грн до податкової накладної №8 від 11.11.2022 та розрахунок коригування №7 від 08.02.2023 на суму 300 000,00 грн до податкової накладної №9 від 16.11.2022 (а.с. 65, 70).

Так як загальна сума за актами здачі-прийняття виконаних робіт №10 від 01.11.2022, №11 від 07.11.2022, №12 від 11.11.2022 та №13 від 16.11.2022 склала 1 956 600,00 грн, у т.ч. ПДВ - 326 100,00 грн, а в реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 було відмовлено, НВ ТОВ "Укремальзахист" та ТОВ "ЛВН Лімітед" анулювати усі вищевказані акти здачі-приймання виконаних робіт, а замість них склали та підписали один зведений акт здачі-прийняття виконаних робіт за №13 від 28.11.2022 на загальну суму 1956600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326 100,00 грн.

Сума авансового платежу по додатковій угоді №1 від 01.07.2022 склала 978 300,00 грн, у зв`язку з чим НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №4 від 18.08.2022 на суму 978300,00 грн, а загальна сума за зведеним актом здачі-прийняття робіт №13 від 28.11.2022 склала 1956600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326 100,00 грн. На різницю НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №11 від 28.11.2022 на суму 978 300,00 грн, як це видно з рішення Комісії ГУДПС від 23.02.2023 №8329878/31801187 (а.с. 73).

Позивач оскаржив рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН №7874602/31801187 від 15.12.2022 та №7911388/31801187 від 21.12.2022 про відмову у реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 в адміністративному порядку, направивши скарги до ДПС з проханням розблокувати та зареєструвати такі накладні (а.с. 49, 58).

У скаргах позивач вже зазначив, що заблоковані податкові накладні №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 були виписані помилково з наведених у заявах підстав.

Незважаючи на це, за наслідками розгляду скарг НВ ТОВ "Укремальзахист" Комісією ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН були прийняті рішення №5776/31801187/2 від 18.01.2023 (а.с. 51) та №5753/31801187/2 від 18.01.2023 (а.с. 60) про залишення скарг без задоволення, а рішень комісії регіонального рівня - без змін.

Підставою для відмови у задоволенні скарг НВ ТОВ "Укремальзахист" слугували обставини ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

НВ ТОВ "Укремальзахист" вважає, що незареєстровані податковим органом податкові накладні №6 від 01.11.2022 на суму 78300,00 грн та №7 від 07.11.2022 на суму 300 000,00 грн охоплюються сумою 978 300,00 грн, яка зареєстрована в ЄРПН за податковою накладною №11 від 28.11.2022 відповідно до зведеного акту здачі-приймання виконаних робіт №13 від 28.11.2022 на суму 1 956 600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326 100,00 грн за додатковою угодою №1 від 01.07.2022 до договору на виконання робіт №01/07/22 від 01.07.2022. А це означає, що підприємство двічі заплатило ПДВ по одній і тій самій дії, а саме - 13 050,00 грн за податковою накладною №6 від 01.07.2022 та 50 000,00 грн за податковою накладною №7 від 07.11.2022.

Тому, як на переконання позивача, рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН №7874602/31801187 від 15.12.2022 та №7911388/31801187 від 21.12.2022 слід скасувати задля надання позивачу можливості відкоригувати показники ПДВ.

З цих підстав НВ ТОВ "Укремальзахист" звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України (надалі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пп. "а" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України також визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку №1165).

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як передбачено ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Як встановлено судом, позивач фактично визнає правомірність оскаржуваних рішень комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН №7874602/31801187 від 15.12.2022 та №7911388/31801187 від 21.12.2022 про відмову у реєстрації податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 відповідно.

Разом з тим, у заявах по суті позивач пояснює, що означені податкові накладні були виписані помилково на господарську операцію, щодо якої вже було складено, виписано та зареєстровано податкову накладну №4 від 18.08.2022 на суму 978 300,00 грн (а.с. 42) за фактом настання першої події - отримання 18.08.2022 авансового платежу в розмірі 978 300,00 грн від ТОВ "ЛВН "Лімітед" згідно з додатковою угодою №1 від 01.07.2022.

Як пояснює позивач, власноруч усуваючи свої помилки, НВ ТОВ "Укремальзахист" та ТОВ "ЛВН Лімітед" анулювали всі попередні акти здачі-приймання виконаних робіт, а замість них склали та підписали один зведений акт здачі-прийняття виконаних робіт за №13 від 28.11.2022 на загальну суму 1956600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326100,00 грн (а.с. 71).

Так як сума авансового платежу по додатковій угоді №1 від 01.07.2022 склала 978 300,00 грн, НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №4 від 18.08.2022 на суму 978 300,00 грн, загальна сума зведеного акту здачі-прийняття робіт №13 від 28.11.2022 склала 1 956 600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326100,00 грн, а на різницю - НВ ТОВ "Укремальзахист" зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №11 від 28.11.2022 на суму 978 300,00 грн, як це видно з рішення Комісії ГУДПС від 23.02.2023 №8329878/31801187 (а.с. 73).

Такий стан свідчить про правильність тверджень позивача відносно того, що НВ ТОВ "Укремальзахист" двічі задекларувало податкове зобов`язання зі сплати ПДВ до бюджету за одну й ту саму дії, а саме - 13 050,00 грн за податковою накладною №6 від 01.11.2022 та 50 000,00 грн - за податковою накладною №7 від 07.11.2022.

У відзиві на позов відповідачі стверджують, що оскаржувані рішення прийняті в межах чинного законодавства, а тому є правомірними.

Варіантів розв`язання такої спірної ситуації чинне законодавство не містить.

Але відповідно до ч. 4 ст. 6 КАС України, забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

Тож з метою досягнення розумного балансу між публічним інтересом, на забезпечення якого спрямована фіскальна функція відповідачів, та приватним інтересом НВ ТОВ "Укремальзахист", як добросовісного платника податків, а також задля недопущення подвійного оподаткування такого платника, суд з урахуванням вчинених платником дій на повторне декларування в ЄРПН податкового зобов`язання з ПДВ за фактом отримання зведеного акту здачі-прийняття робіт №13 від 28.11.2022 на суму 1 956 600,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 326 100,00 грн, яке зареєстровано податковим органом, вважає за можливе скасувати рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7874602/31801187 від 15.12.2022 та №7911388/31801187 від 21.12.2022 без визнання їх протиправними з метою забезпечення можливості платнику податків відкоригувати помилкові показники, що були відображені у податкових накладних №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх юридичних та фактичних підстав для задоволення позову НВ ТОВ "Укремальзахист" у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що причиною виникнення цього спору слугувало існування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН, прийнятих Комісією ГУДПС, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору у розмірі 5368,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Науково - виробничого товариства з обмеженою відповідальністю "Укремальзахист" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 15.12.2022 №7874602/31801187 та від 21.12.2022 №7911388/31801187.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №6 від 01.11.2022 та №7 від 07.11.2022 днем подання їх на реєстрацію Науково - виробничим товариством з обмеженою відповідальністю "Укремальзахист" (код ЄДРПОУ 31801187).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) на користь Науково - виробничого товариства з обмеженою відповідальністю "Укремальзахист" (вул. Баяна, буд. 20, м. Полтава, 36002, код ЄДРПОУ 31801187) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено22.06.2023
Номер документу111658039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/3575/23

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні