ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/6558/22 Суддя (судді) першої інстанції: Тимошенко В.П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2023 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Федотова І.В., Чаку Є.В.,
при секретарі - Олешко М.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Жашків-Райагрохім" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2022 року позивач - ТОВ "Жашків-Райагрохім" звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, яким просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, неповно з`ясовано обставини справи, неналежно досліджено докази.
Додатково зазначив, що в матеріалах справи відсутні докази того, що в період з 12 березня 2022 року по 20 березня 2022 року ГУ ДПС у Черкаській області перебувало в простої, а суд першої інстанції такі докази не витребував. Крім того, позивачем не надано доказів звернення до відповідача з метою отримання ліцензії до 21 березня 2022 року.
Також наголосив, що позивачем заява відповідно до вимог Порядоку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України стосовно неможливості вчасно виконати податковий обов`язок не подавалась.
Звернув увагу суду на ту обставину, що під час проведення перевірки позивачем не було надано документів на повторний запити контролюючого органу.
Позивач подав до суду відзив, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки він в силу об`єктивних і незалежних від нього причин не міг отримати відповідну ліцензію та зареєструватись платником акцизного податку раніше, водночас одразу після відновлення роботи ГУ ДПС у Черкаській області звернувся з заявою про отримання ліцензії.
Зверну увагу суду на ту обставину, що на момент першої поставки пального (12 березня 2022 року) форс-мажорні обставини продовжували діяти для позивача і останній вживав усіх можливих заходів для отримання ліцензії та реєстрації платником акцизного податку.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи Товариство з обмеженою відповідальністю "Жашків-Райагрохім" зареєстроване суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 05491505.
Позивач здійснює зокрема такі види господарської діяльності (за кодами КВЕД): 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому строк воєнного стану неодноразово продовжувався на підставі відповідних Указів Президента України.
21 березня 2022 року позивач звернувся до Головного управління ДПС у Черкаській області з заявою про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі.
Згідно з витягом з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 06 квітня 2022 року ТОВ "Жашків-Райагрохім" зареєстровано платником акцизного податку.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 29 липня 2022 року №989-п та направлень від 29 липня 2022 року №1697/23-00-09-01-15 та №16987/23-00-09-01-15 у період з 03 серпня 2022 року по 10 серпня 2022 року проведено фактичну перевірку ТОВ "Жашків-Райагрохім" щодо дотримання вимог законодавства з питань обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, та транспортування пального, цільового використання пального, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами лічильниками за місцем фактичного провадження діяльності: Черкаська обл., м. Жашків, вул. Перемоги, 2а.
За результатами перевірки складено акт від 11 серпня 2022 року №2693/23-00-09-01-16/05491505, яким встановлено порушення позивачем ч. 9 ст. 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України, відповідальність за що передбачена п. 117.3 ст. 117 Податкового кодексу України.
Не погоджуючись з висновками акта перевірки від 11 серпня 2022 року №2693/23-00-09-01-16/05491505 позивачем подано до Головного управління ДПС у Черкаській області заперечення від 26 серпня 2022 року №11 з додатками, а саме: копією службової записки головного бухгалтера від 17 серпня 2022 року; копією листа ТОВ "Валентина" від 18 серпня 2022 року; копією листа Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року №2024/02.0-7.1; копії документів про відсутність руху (передачі) пального відображеного в акті перевірки на сторінці 6 (за період з 01 квітня 2022 року по 06 квітня 2022 року); скрін-шот електронної сторінки Черкаської ОДА за 10 березня 2022 року; скрін-шот електронної сторінки Черкаської ОДА за 18 березня 2022 року; копії листів ДПС України від 27 лютого 2022 року, 28 лютого 2022 року та 01 березня 2022 року; скрін-шот електронної сторінки щодо засвідчення ТПП України 28 лютого 2022 року форс-мажору; скрін-шот електронної сторінки ТПП України; скрін-шот сторінки новин електронної системи для бізнесу щодо обмеження електронних сервісів, е-кабінетів, обмеження реєстрації АН в ЄРАН під час воєнного стану.
Головне управління ДПС у Черкаській області листом від 13 вересня 2022 року №10404/6/23-00-09-01-06 залишено без змін висновки акта перевірки від 11 серпня 2022 року №2693/23-00-09-01-16/05491505.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11, яким на підставі норм пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 117.3 ст. 117 Податкового кодексу України, застосовано штраф у розмірі 7 194 455,96 грн, за здійснення суб`єктом господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації такого суб`єкта платником акцизного податку в порядку передбаченому Податковим кодексом України.
Вважаючи протиправним податкове повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11 позивачем подано скаргу до Державної податкової служби України від 03 жовтня 2022 року №15 з додатками.
Рішенням Державної податкової служби України від 30 листопада 2022 року №15702/6/99-00-06-03-02-06 податкове повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11 залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивача притягнуто до відповідальності за здійснення операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації такого суб`єкта платником акцизного податку в порядку передбаченому Податковим кодексом України у період з 12 березня 2022 року по 04 квітня 2022 року, тобто у період дії на території України військового стану, тобто форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Водночас позивач вжив необхідних заходів для подальшого невідкладного узаконення здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі пальним.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (з наступними змінами та доповненнями в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).
Згідно з пп.пп. 14.1.4, 14.1.145 п. 14.1 ст. 14 ПК України, акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції); підакцизні товари (продукція) - товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які цим Кодексом встановлено ставки акцизного податку;
Підпунктом 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПК України передбачено, що під реалізацію пального для цілей розділу VI цього Кодексу розуміються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам. Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України: у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками; при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.
Отже, суб`єкт господарської діяльності, який здійснює операції, визначені пп. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 ПК України, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 ПК України є платником акцизного податку.
Відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 ПК України платником акцизного податку є зокрема особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.
Згідно з пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Згідно з п. 215.1 ст. 215 ПК України до підакцизних товарів належить пальне.
Відповідно до пп. 14.1.141-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України до пального відносять: нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п. п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.
Об`єктами оподаткування відповідно до пп. 213.1.1, пп. 213.1.2 п.213.1 ст. 213 ПК України є операції, зокрема з реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції); реалізації (передачі) підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, здійснення внесків до статутного капіталу, а також своїм працівникам.
Отже, особа (платник податку), яка планує здійснювати будь-які операції з пальним на митній території України, які визначені в абз.2 пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПК України, має до початку здійснення таких операцій зареєструватися платником акцизного податку з реалізації пального та в подальшому складати акцизні накладні на обсяги реалізації.
Пунктом 117.3 ст. 117 ПК України встановлено, що здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального або спирту етилового.
Як встановлено судом першої інстанції ГУ ДПС у Черкаській області проведено фактичну перевірку ТОВ "Жашків-Райагрохім" з питань дотримання вимог законодавства щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, та транспортування пального, цільового використання пального, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами лічильниками за місцем фактичного провадження діяльності: Черкаська обл., м. Жашків, вул. Перемоги, 2а.
За результатами перевірки складено акт від 11 серпня 2022 року №2693/23-00-09-01-16/05491505, яким встановлено порушення позивачем норм пп. 212.3.4 п. 212.3. ст. 212 ПК України, відповідальність за що передбачена п. 117.3 ст. 117 ПК України.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11, яким застосовано штраф у розмірі 7 194 455,96 грн, за здійснення суб`єктом господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації такого суб`єкта платником акцизного податку в порядку передбаченому Податковим кодексом України.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Згідно з пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Абзацом 3 ч. 3 ст. 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Судом першої інстанції встановлено, що Торгово-промислова палата України листом від 28 лютого 2022 року №2024/02.0-7.1 засвідчила, що подія із введення на території України з 24 лютого 2022 року воєнного стану до їх офіційного закінчення є обставиною непереборної сили (форс-мажором), вказане повідомлення стосується необмеженого кола суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
На офіційному порталі Державної податкової служби України 01 березня 2023 року опубліковано інформацію відповідно до якого зазначено, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовувати штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими) по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право, зокрема виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Разом з тим такі обов`язки мають бути виконані суб`єктом господарювання одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Щодо доводів апелянта про те, що позивачем неподано заяву відповідно до вимог Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, передбачених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу стосовно неможливості вчасно виконати податковий обов`язок, колегія суддів зазначає наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №255 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Оскільки Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України набрав чинності 06 вересня 2022 року, останній не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, які виникли у березні та на початку квітня 2022 року.
В обґрунтування апеляційної скарги представник відповідача зазначила про те, що ГУ ДПС у Черкаській області незважаючи на переведення частини співробітників в простій продовжувало працювати, а тому позивач не був позбавлений можливості звернутися до контролюючого органу з заявою про отримання ліцензії до 20 березня 2022 року.
Судом встановлено, що наказом Державної податкової служби України від 24 лютого 2022 року № 243-о "Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах", виданого на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" (далі - Указ), встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах.
Повідомлено, що перебіг строків, встановлених ст. 86 та ст. 56 Податкового кодексу України, зупинено на період по останній календарний день місяця (включно), у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.
Наказом Головного управління ДПС у Черкаській області від 11 березня 2022 року №52 "Про окремі питання організації роботи та встановлення простою у роботі працівників Головного управління ДПС у Черкаській області" встановлено простій у роботі працівників ГУ ДПС у Черкаській області згідно з додатком.
Представник апелянта в судовому засіданні наголосила, що в простої перебували не всі працівники, а виключно ті, які визначені додатком, водночас ГУ ДПС у Черкаській області продовжувало діяльність незважаючи на перебої зі світлом та повітряні тривоги, проте ТОВ "Жашків-Райагрохім" до 21 березня 2022 року з заявою про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним не зверталось, доказів протилежного до суду не надано.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що згідно з наданого апелянтом додатку до наказу ГУ ДПС у Черкаській області від 11 березня 2022 року №52 неможливо встановити осіб, які відповідно до штатного розпису перебували на роботі та виконували свої обов`язки, одночасно з матеріалів справи вбачається, що працівники Відділу обслуговування акцизних складів та податкових постів, контролю за обігом марки акцизного податку, а саме начальник відділу, заступник начальника відділу, головні державні інспектори та старший державний інспектор перебували у простої.
Згідно з службовою запискою від 22 серпня 2022 року №8 головного бухгалтера ОСОБА_1 директору ТОВ "Жашків-Райагрохім" зазначено про те, що починаючи з 04 березня 2022 року, останній систематично (кожен день) намагався з`ясувати у ДПС України та ГУ ДПС у Черкаській області порядок оформлення ліцензії та реєстрації платником акцизного податку у воєнний час, водночас на телефонні дзвінки ніхто не відповідав, сайт податкової служби не працював, електронні сервіси (кабінет платника податку, програма Medoc) не функціонували, вперше поспілкуватись з представниками податкової служби зміг лише 18 березня 2022 року (п`ятниця), а 21 березня 2022 року (понеділок) були подані всі необхідні документи.
Відповідно до листа Жашківської міської ради Черкаської області від 12 вересня 2022 року №704/01-13 у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану відділ "Центр надання адміністративних послуг" виконавчого комітету Жашківської міської ради до червня 2022 року тимчасово не надавав послуги щодо державної реєстрації зміни КВЕД та інших змін до відомостей про юридичних осіб та/або фізичних осіб-підприємців, оскільки доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань був обмежений, водночас ТОВ "Жашків-Райагрохім" протягом березня 2022 року зверталось до відділу ЦНАП виконавчого комітету Жашківської міської ради з приводу реєстрації нового виду КВЕД, однак здійснити таку реєстраційну дію не було змоги.
Інших доказів на спростування зазначених обставин відповідачем до суду не надано.
Також судом встановлено, що тільки 21 березня 2022 року на сайті ГУ ДПС у Черкаській області опубліковано оголошення (https://ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/577138.html) про те, що Державна податкова служба України працює в оперативному режимі (окрім центрів обслуговування платників) та продовжує забезпечувати ведення обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску з метою наповнення бюджету. Електронні сервіси ДПС та Електронний кабінет працюють, але з певними обмеженнями, що зумовлено необхідністю захисту прав платників.
Отже, враховуючи вищевикладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з початком військових дій на території України Державна податкова служба України та її територіальні органи перестали повноцінно виконувати свої обов`язки, що унеможливило звернення позивача з відповідною заявою про отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі.
Крім того, позивач згідно з платіжним дорученням від 21 березня 2022 року №1446 здійснив плату за ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі в розмірі 10 000 грн. та 21 березня 2023 року подав заяву про видачу ліцензії.
Головним управлінням ДПС у Черкаській області видано позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний №990614202200121, дата реєстрації - 01 квітня 2022 року, термін дії з 01 квітня 2022 року до 01 квітня 2027 року. Платником акцизного податку товариство зареєстроване 06 квітня 2022 року.
Суд при розгляді справи зобов`язаний з`ясувати чи було вчинено позивачем правопорушення, чи винне товариство у його вчиненні, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Водночас, вирішуючи питання щодо застосування до позивача відповідальності передбаченої ст. 117.3 ПК України, а саме здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації такого суб`єкта платником акцизного податку у розмірі 100% вартості реалізованого пального, суд враховує відсутність у позивача умислу для свідомого порушення податкового законодавства, оскільки ТОВ "Жашків-Райагрохім" припускаючи настання наслідків не прагнув їх досягнення, а абстрактно розраховував на їх запобігання шляхом невідкладного узаконення здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі пальним та отримання відповідної ліцензії.
Завдяки придбанню у ТОВ "Жашків-Райагрохім" газу протягом березня та на початку квітня 2022 року належна ТОВ "Валентина" АЗС на трасі Київ-Одеса змогла функціонувати і забезпечувати пальним транспорт Міністерства оборони України, Збройних Сил України, військових частин, військових комісаріатів, територіальної оборони, швидкої допомоги та комунальних служб, а також громадян які виїжджали з Київської, Чернігівської, Сумської, Харківської та інших областей.
Як вбачається зі змісту акта перевірки контролюючим органом зазначено також, що позивачем відповідно до податкових накладних від 01 квітня 2022 року №4, №5 та від 04 квітня 2022 року №6, №7 реалізовано дизельне паливо та скраплений газ.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги зазначив, що відповідач під час перевірки оперував даними із податкових накладних, а не з документів, які підтверджують факт реалізації пального, оскільки 01 та 04 квітня 2022 року мало місце реєстрація податкових накладних (помилкова, після отримання авансових платежів), тоді як поставка пального на користь ТОВ "Агросервіс" і ТОВ "Валентина" відбувалась 06 квітня 2022 року, що підтверджується видатковими накладними від 06 квітня 2022 року №86 (газ скраплений у кількості 9,14 т.), від 06 квітня 2022 року №99 (паливо дизельне у кількості 26,795 т.), від 06 квітня 2022 року №100 (паливо дизельне у кількості 26,794 т.), від 06 квітня 2022 року №101 (паливо дизельне у кількості 20,06 т.), ТТН від 06 квітня 2022 року №0001 (газ скраплений у кількості 9,14 т.) та інші документи.
Відповідно до офіційного порталу Державної податкової служби України (розділ консультації для фізичних осіб) накладна - документ, що використовується при передачі товарно-матеріальних цінностей від однієї особи іншій. Є декілька видів накладних, наприклад, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна, тощо. Видаткова накладна фіксує факт отримання/передачі товарів або послуг і по суті завершує купівлю-продажу між продавцем і покупцем.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач на підтвердження факту передачі товару до суду першої інстанції надав зокрема видаткові накладні від 06 квітня 2022 року №86, №99, №100, №101.
Під час розгляду апеляційної скарги представник відповідача наголосила, що 03 серпня 2022 року працівниками ГУ ДПС у Чернігівській області головному бухгалтеру ТОВ "Жашків-Райагрохім" вручено письмове звернення про надання копій документів. Водночас на письмове звернення від 03 серпня 2022 року позивач листом від 03 серпня 2022 року №03/08 надав документи не в повному обсязі, а саме не надав первинні документи по здійсненню фінансово-господарської діяльності за період з 11 серпня 2019 року по 01 квітня 2022 року.
Крім того перевіряючими було направлено позивачу повторне звернення від 04 серпня 2022 року №8399/6/23-00-09-01-06, на яке останній не надав документів.
Представник апелянта наголосила, що видаткові накладні від 06 квітня 2022 року №86, №99, №100, №101, як і інші докази на підтвердження дати передачі товару позивачем до контролюючого органу не надавались, а тому не могли бути враховані під час перевірки.
Відповідно до абз. 2 пп. 44.6 ст. 44 ПК України якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає в порядку пункту 86.7 статті 86 цього Кодексу документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки, такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.
Пунктом 86.7 ст. 86 ПК України встановлено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Як встановлено судом, позивачем подано до ГУ ДПС у Черкаській області заперечення від 26 серпня 2022 року на акт перевірки від 11 серпня 2022 року №2693/23-00-09-01-16/05491505 разом з додатками, а саме копіями документів про відсутність руху (передачі) пального відображеного в акті перевірки за період з 01 квітня 2022 року по 06 квітня 2022 року на 18 арк., які не були враховані контролюючим органом.
З огляду на принцип змагальності сторін та офіційного з`ясування обставин у справі судом враховуються всі наявні матеріали, які можуть бути використані як докази по справі.
На думку колегії суддів, оскаржуване рішення контролюючого органу, яке базується на констатації умовного припущення про відсутність документів має бути скасоване, якщо така відсутність документів спростована в суді.
Відповідно до абз. 2 пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПК України реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного.
Оскільки фактична передача пального відбувалась 06 квітня 2022 року, то реалізація пального здійснена за наявності відповідної ліцензії та після реєстрації позивача платником акцизного податку, а тому висновки відповідача про застосування до товариства штрафу за реалізацію пального з 01 по 04 квітня 2022 року, є необґрунтованими.
Згідно з розрахунком штрафних санкцій по ТОВ "Жашків-Райагрохім" до податкового повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11 до позивача застосовано штрафні санкції за здійснення оптової реалізації паливно-мастильних матеріалів (газу вуглеводневого скрапленого та газу нафтового скрапленого, дизельного палива) без реєстрації платником акцизного податку в період з 12 березня 2022 року по 04 квітня 2022 року.
Оскільки суд апеляційної інстанції приходить до висновку про помилковість доводів контролюючого органу щодо реалізації позивачем пального з 01 по 04 квітня 2022 року, а штраф відповідачем застосовано за весь період з 12 березня 2022 року по 04 квітня 2022 року, колегія суддів зазначає про наявність підстав для скасування податкового повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року №3952/23-00-09-01-11 вцілому, оскільки суд позбавлений можливості самостійно здійснити відповідні розрахунки.
Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Черкаській області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді І.В. Федотов
Є.В. Чаку
Повний текст постанови складено "19" червня 2023 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 22.06.2023 |
Номер документу | 111662151 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні