Рішення
від 21.06.2023 по справі 160/1021/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2023 року Справа № 160/1021/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в м. Дніпро у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 7525358/44252774 від 28.10.2022 та № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 04.10.2022 та податкову накладну № 5 від 11.10.2022, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.».

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 31.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» і Товариством з обмеженою відповідальністю «КОЛДВІН» було укладено договір № 31/01-2022 про надання автотранспортних послуг. Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем після оплати послуг було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 04.10.2022 на суму 31088,34 грн, у тому числі ПДВ 5181,39 грн, та податкову накладну № 5 від 11.10.2022 на суму 31088,34 грн, у тому числі ПДВ 5181,39 грн. За наслідками обробки податкових накладних контролюючий орган надіслав позивачеві квитанції про зупинення їх реєстрації, у яких зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Однак у квитанціях не було вказано конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних. 26.10.2022 позивач направив до контролюючого органу повідомлення з поясненнями та документами на підтвердження реальності здійснення господарських операцій для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022, у тому числі договори надання послуг техніки, акти наданих послуг, технічні паспорти на техніку, банківські виписки на підтвердження оплати. Проте податковим органом було прийнято рішення № 7525358/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 04.10.2022 та рішення № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 11.10.2022. Підставою прийняття таких рішень зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У розділі «Додаткова інформація» було зазначено, що не надано подорожні листи та інше. Рішення не містили конкретного переліку документів, які податковий орган вважав неподаними та яких не вистачило для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. 03.11.2022 позивач подав скарги на вказані рішення в порядку адміністративного оскарження. За результатами розгляду скарг 14.11.2022 було прийнято рішення № 61389/44252774/2 та № 61387/44252774/2 про залишення скарг без задоволення та рішень про відмову в реєстрації податкових накладних без змін. Позивач вважає оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної необґрунтованими і протиправними, що стало підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою суду від 24.01.2023 позовну заяву було залишено без руху та встановлено позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви.

08.02.2023 до суду надійшла подана у встановлений строк заява представника позивача в порядку усунення недоліків позовної заяви з доданим до неї документом про доплату судового збору.

Ухвалою від 13.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

У відзиві Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, який надійшов до суду 08.03.2023, відповідач-1 просив відмовити в задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, зокрема, що ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» обліковується як платник податків за основним місцем обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Криворізький район), 46.90 неспеціалізована оптова торгівля. ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» не внесено до переліку ризикових. У реєстрації поданих позивачем податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022 було відмовлено у зв`язку з тим, що платник податку не надав подорожні листи та інше. Відповідач-1 у відзиві вказав, що квитанція не є рішенням податкового органу, а лише підтверджує факт прийняття податкової накладної в електронному вигляді. Квитанцією було повідомлено платника податку про зупинення реєстрації податкової накладної та зазначено причини зупинення її реєстрації. Податковий орган не зобов`язаний вказувати у квитанції перелік документів, які необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачено нормативно-правовими актами. Натомість, платник податку є обізнаним із тим, які первинні документи, що підтверджують факт господарської операції, ним було складено. Також відповідач-1 посилався на дискреційні повноваження контролюючого органу щодо прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. Зазначив, що перевірка відповідності поданої на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної усім критеріям відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, здійснюється податковим органом автоматично та не може бути проведена судом. Тому вважав відсутніми підстави для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну.

У відзиві Державної податкової служби України відповідач-2 проти задоволення позовних вимог також заперечував з підстав, наведених у відзиві відповідача-1, посилаючись на те, що дії з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, тому позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Станом на час розгляду справи інші заяви по суті справи до суду не надійшли. Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» (код ЄДРПОУ 44252774) зареєстроване 06.08.2021. Основним видом діяльності є: 46.90 неспеціалізована оптова торгівля. У числі видів діяльності зазначено, зокрема, 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 77.12 надання в оренду вантажних автомобілів.

31.01.2022 між ТОВ «КОЛДВІН» (код ЄДРПОУ 42594760) (замовник) і ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» (виконавець) було укладено договір № 31/01-2022 про надання автотранспортних послуг, відповідно до пункту 1.1 якого виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з роботи спеціалізованих автотранспортних засобів (техніки), а замовник зобов`язується прийняти зазначені послуги та оплатити їх на умовах договору.

Згідно з пунктом 1.2 договору надання послуг здійснюється спеціалізованими автотранспортними засобами виконавця, зазначеними у додатку № 1, згідно із заявками замовника.

Пунктом 4.1 договору передбачено, що здавання послуг виконавцем та приймання їх результатів замовником оформлюється актом здавання-приймання наданих послуг, який складається виконавцем та надається замовнику для підписання протягом усього терміну надання послуг за даним договором.

Розмір плати за надання послуг визначається сторонами в акті здавання-приймання наданих послуг, відповідно до товарно-транспортних накладних (пункт 4.2 договору).

Відповідно до пункту 4.3.1 договору оплата послуг здійснюється замовником на підставі підписаних актів приймання-передачі робіт/послуг та надання виконавцем рахунку. Сплата грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця здійснюється замовником протягом 3 (трьох) робочих днів.

У додатку № 1 до договору № 31/01-2022 про надання автотранспортних послуг від 31.01.2022 (переліку спеціалізованих автотранспортних засобів (техніки)) зазначено КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

31.01.2022 сторонами договору було складено специфікацію № 1 (додаток № 2 до договору № 31/01-2022 надання автотранспортних послуг від 31.01.2022), у якій погоджено умови перевезення спеціалізованим автотранспортним засобом КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид, реєстраційний номер НОМЕР_1 , зокрема, вартість 575,71 грн без ПДВ за маш/год.

04.10.2022 ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» було подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 3, складену на отримувача (замовника) ТОВ «КОЛДВІН» за описом (номенклатурою) товарів/послуг продавця: робота автомобіля КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид НОМЕР_1 , послуги згідно з ДКПП 49.41, на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 31088,34 грн, з них: обсяги постачання за основною ставкою 25906,95 грн (45 маш/год за ціною 575,71 грн без ПДВ), ПДВ 5181,39 грн.

11.10.2022 ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» було подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 5, складену на отримувача (замовника) ТОВ «КОЛДВІН» за описом (номенклатурою) товарів/послуг продавця: робота автомобіля КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид НОМЕР_1 , послуги згідно з ДКПП 49.41, на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 31088,34 грн, з них: обсяги постачання за основною ставкою 25906,95 грн (45 маш/год за ціною 575,71 грн без ПДВ), ПДВ 5181,39 грн.

21.10.2022 складено квитанції про прийняття податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022 та зупинення їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України. У квитанціях зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

26.10.2022 ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» було направлено повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, у тому числі щодо податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022. До повідомлення було додано письмові пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, у тому числі копії договору № 31/01-2022 про надання автотранспортних послуг від 31.01.2022, технічного паспорту на автомобіль КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид НОМЕР_1 , виписки з рахунку ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» в АТ КБ «ПРИВАТБАНК» з інформацією про надходження оплати 04.10.2022 та 11.10.2022 від ТОВ «КОЛДВІН», актів надання послуг № 125 від 07.10.2022 та № 127 від 14.10.2022.

Відповідно до акту надання послуг № 125 від 07.10.2022 на підставі договору № 31/01-2022 від 31.01.2022 виконавцем ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» було надано замовнику ТОВ «КОЛДВІН» такі послуги: робота автомобіля КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид НОМЕР_1 45 маш/год за ціною 575,71 грн, загальна вартість без ПДВ 25906,95 грн, сума ПДВ 5181,39 грн, загальна вартість із ПДВ 31088,34 грн.

Згідно з актом надання послуг № 127 від 14.10.2022 на підставі договору № 31/01-2022 від 31.01.2022 виконавцем ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» було надано замовнику ТОВ «КОЛДВІН» такі послуги: робота автомобіля КАМАЗ-КАМАЗ 5511, спеціалізований вантажний-спеціалізований самоскид НОМЕР_1 45 маш/год за ціною 575,71 грн, загальна вартість без ПДВ 25906,95 грн, сума ПДВ 5181,39 грн, загальна вартість із ПДВ 31088,34 грн.

Відповідно до інформації у заключних виписках з рахунку ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» в АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за 04.10.2022 та 11.10.2022, від ТОВ «КОЛДВІН» надійшла оплата за роботу автомобіля КАМАЗ-КАМАЗ 5511, самоскид за договором № 31/01-2022 від 31.01.2022: 04.10.2022 за рахунком № 118 від 03.10.2022 в сумі 31088,34 грн, у тому числі ПДВ 20% - 5181,39 грн; 11.10.2022 за рахунком № 122 від 11.10.2022 в сумі 31088,34 грн, у тому числі ПДВ 20% - 5181,39 грн.

28.10.2022 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7525358/44252774 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 04.10.2022, та рішення № 7525359/44252774 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 11.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому в рішеннях не було підкреслено документи, які не надано, та у рядку «Додаткова інформація» зазначено, що не надано подорожні листи та інше.

У подальшому Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» було направлено до Державної податкової служби України скарги від 03.11.2022 щодо рішень № 7525358/44252774 від 28.10.2022 та № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних.

14.11.2022 комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення № 61389/44252774/2 та рішення № 61387/44252774/2 про залишення скарг без задоволення та рішення № 7525358/44252774 від 28.10.2022 та рішення № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної, відповідно, без змін з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Незгода позивача з оскаржуваними рішеннями про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складених ним податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022 стала підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Реєстрацію податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022, складених ТОВ «ТОРГ О.П.Т.», було зупинено з підстави відповідності здійснення операції пункту 1 Критеріїв ризиковості.

Пунктом 1 додатку № 3 до Порядку № 1165 (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено такий критерій ризиковості здійснення операцій: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Згідно із пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно з пунктом 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики (п. 74.3 ст. 74 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України ризик - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Здійснивши зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач-1 посилався на відповідність п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів. При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.

У надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.

У постанові Верховного Суду від 18.12.2019 в справі № 560/435/19 касаційний суд сформував правовий висновок, що конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.

У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначена Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18, № 815/2791/18, від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18, від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.

Платником податків до пояснень контролюючому органу додано первинні документи для підтвердження зазначених у податкових накладних господарських операцій.

Відмовляючи у реєстрації податкових накладних № 3 від 04.10.2022 та № 5 від 11.10.2022, відповідач-1 зазначив, що платником податку не надано подорожні листи та інше. Однак подорожні листи не було запропоновано подати при зупиненні реєстрації податкової накладної, а зазначення формулювання «та інше» в частині переліку документів, ненадання яких стало підставою для вімови у реєстрації податкових накладних, не відповідає критерію обґрунтованості, якому має відповідати рішення суб`єкта владних повноважень.

У рішеннях комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.11.2022 № 61389/44252774/2 та № 61387/44252774/2 про залишення скарг ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» без задоволення та рішень про відмову в реєстрації податкових накладних без змін підставою їх прийняття зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси. При цьому в рішеннях від 14.11.2022 № 61389/44252774/2 та № 61387/44252774/2 не було вказано про ненадання ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» подорожніх листів.

Разом з позовною заявою позивач надав суду копії складених ТОВ «ТОРГ О.П.Т.» подорожніх листів № 000901 від 03.10.2022, № 000902 від 04.10.2022, № 000903 від 05.10.2022, № 000904 від 06.10.2022, № 000905 від 07.10.2022, № 000958 від 10.10.2022, № 000963 від 11.10.2022, № 000968 від 12.10.2022, № 000973 від 13.10.2022, № 000981 від 14.10.2022 на автомобіль КАМАЗ 5511, самоскид, реєстраційний номер НОМЕР_1 , які містять, зокрема, інформацію про завдання водієві з перевезення вантажу у розпорядженні ТОВ «КОЛДВІН», кількість годин, найменування вантажу.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субёєкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідачем-1 у відзиві не наведено належного обґрунтування підстав прийняття контролюючим органом рішення № 7525358/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 04.10.2022 та рішення № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 11.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних та не доведено правомірність оскаржуваних рішень.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, що є підставою для їх скасування.

Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними рішеннями.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, із врахуванням правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем понесено судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви до суду в сумі 5368,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 191 від 10.01.2023 на суму 2684,00 грн та платіжною інструкцією № 201 від 31.01.2023 на суму 2684,00 грн.

Відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5368,00 грн.

У зв`язку з тим, що матеріали справи не містять доказів понесення позивачем у зв`язку з розглядом даної справи витрат на професійну правничу допомогу, підстави для розподілу таких витрат станом на час розгляду справи відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 7525358/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 3 від 04.10.2022, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 04.10.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.», датою її подання платником податку на реєстрацію.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 7525359/44252774 від 28.10.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 5 від 11.10.2022, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 11.10.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.», датою її подання платником податку на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГ О.П.Т.», місцезнаходження: 53020, Дніпропетровська область, Киворізький район, с. Лозуватка, вул. Миру, буд. 30, код ЄДРПОУ 44252774.

Відповідач-1: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Відповідач-2: Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393.

Повний текст рішення складено 21.06.2023.

Суддя В.В. Рянська

Дата ухвалення рішення21.06.2023
Оприлюднено23.06.2023
Номер документу111686383
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/1021/23

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні