Рішення
від 20.06.2023 по справі 240/3602/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2023 року м. Житомир справа № 240/3602/23

категорія 108010200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування наказу,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) про визнання протиправним та скасування наказу №217 від 10.08.2022 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 07.05.2015 №013004.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оспорюваний наказ прийнятий на підставі висновків Кваліфікаційної комісії, які суперечать положенням Закону України "Про землеустрій" та Закону України "Про державний земельний кадастр", розгляд питання щодо порушення був проведений формально, без врахування заперечень, які подавалися ОСОБА_1 . Звертає увагу, що обов`язковою умовою для винесення подання про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника є не наявність самого звернення певної особи щодо неправомірних дій інженера-землевпорядника, а встановлення за результатами розгляду такого звернення факту правопорушення, вини особи у вчинені даного правопорушення. Водночас, протокол засідання комісії містить лише посилання на обставини, на які посилаються сторони, без наявності висновків про суть порушення, також відсутнє посилання на нормативно-правові акти, які були порушені інженером-землевпорядником, тобто Кваліфікаційна комісія не вчиняла дії щодо дослідження, збору та оцінки додаткових доказів, аналізу попередньої роботи позивача, перевірки кваліфікації та якості його професійної підготовки.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 17.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до вимог статті 262 КАС України.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому заперечує щодо задоволення позовних вимог. Зазначає, що при розгляді звернення ГУ Держгеокадастру у Житомирській області Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру з`ясовано, що позивачем було порушено вимоги ст.11 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та абз.6 ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України, а подані ОСОБА_1 заперечення не спростовують факту порушення ним законодавства у сфері землеустрою та земельного кадастру.

Також звертає увагу, що позивачем не оскаржуються дії чи бездіяльність Кваліфікаційної комісії Держгеокадаетру та її рішення, як основу для прийняття спірного наказу, тобто позивачем обрано недієвий та неналежний спосіб захисту.

ГУ Держгеокадастру у Житомирській області подало письмові пояснення, в яких вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

26.05.2023 за клопотанням відповідача проведено судовий розгляд справи в режимі відеоконференції для представника відповідача.

Позивач та його представник в судовому засіданні підтримали позовні вимоги.

Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог.

Представник третьої особи вважає, що позов не підлягає задоволенню.

Ухвалою суду від 06.06.2023 від сторін витребувано додаткові докази.

На виконання вимог ухвали суду сторони надали докази.

Ухвалою суду від 20.06.2023 відмовлено у задоволенні клопотання третьої особи про залишення позовної заяви без розгляду.

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

07.05.2015 ОСОБА_1 отримав кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №013004.

До Кваліфікаційної комісії надійшов лист Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 щодо порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками, які працюють у складі ТОВ "Терра-Полісся", в тому числі ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру.

Кваліфікаційною комісією шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів присутніх на засіданні (15 - «за», 0 - «проти», 5 - «утримались») було ухвалено рішення про звернення з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників, в тому числі ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 07.05.2015 №013004).

На підставі подання Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру від 03.08.2022 № 22/101 прийнято наказ Держгеокадастру від 10.08.2022 №217 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника", яким, серед іншого, позбавлено кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

Не погоджуючись із правомірністю вищевказаного наказу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV (далі Закон № 858-IV, в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж;

державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ст.1 Закону № 858-IV).

Розробниками документації із землеустрою є:

юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;

фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою (ч.2 ст.26 Закону № 858-IV).

Відповідно до ст.28 Закону № 858-IV розробники документації із землеустрою зобов`язані:

а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також норм і правил при здійсненні землеустрою;

б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою;

в) виконувати всі умови договору;

г) виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.

Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Згідно із вимогами ст.66 Закону № 858-IV відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники.

Сертифікованими інженерами-землевпорядниками є особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою, мають стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склали кваліфікаційний іспит, одержали сертифікат та зареєстровані в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників відповідно до цього Закону.

Інженеру-землевпоряднику, який склав кваліфікаційний іспит, видається кваліфікаційний сертифікат, що підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним вимогам та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель, виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин:

а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника;

б) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою;

в) за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону;

г) на підставі свідоцтва про смерть.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника може бути також анульований за рішенням суду.

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено до суду.

Стаття 68 Закону № 858-IV визначає відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою.

Зокрема, особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

Основні засади роботи Кваліфікаційної комісії визначено Порядком роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 28.01.2016 № 11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.02.2016 №265/28395 (далі - Порядок).

Відповідно до п.5 розділу І Порядку до повноважень Кваліфікаційної комісії належать, серед іншого, розгляд письмових звернень заінтересованих осіб, замовників топографо-геодезичних і картографічних робіт, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності стосовно професійної діяльності сертифікованих інженерів-геодезистів, а також актів, складених за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) Держгеокадастром; прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання сертифіката інженера-геодезиста у випадках, визначених законом.

Відповідно до п.п. 16 та 17 розділу ІІІ Порядку рішення про зупинення дії, анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-геодезиста приймаються Держгеокадастром відповідно до статті 5-1 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність".

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-геодезиста може бути оскаржено в суді.

Підставою для подання про анулювання сертифіката позивача було встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Суд звертає увагу, що обов`язковою складовою даної підстави крім встановлення факту порушення, є наявність наслідку - порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 повідомлялося, що на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надійшла службова записка в.о.заступника начальника начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Житомирській області Романа Козиря від 01.02.2022 №107/3-22-0.112 щодо порушення розробником ТОВ "Терра Полісся" Земельного кодексу, Закону України "Про землеустрій", Закону України "Про державний земельний кадастр". Під час формування плану роботи Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Житомирській області та проведення відповідної перевірки, державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель проведено моніторинг рішень Старосілецької ОТГ Житомирського (Коростишівського) району та документації із землеустрою, розробником яких є ТОВ "Терра Полісся" та на підставі яких вносилась інформація до Державного земельного кадастру.

Вказано, що на підставі рішень Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 16.04.2021 р. №215, від 19.09.2021 р. № 153, від 24.09.2021 р. № 423 ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та сформовані відповідні земельні ділянки за рахунок невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) для подальшої передачі Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро".

Також зазначено, що при розробці технічної документації сертифікованими інженерами-землевпорядниками всупереч проектам організації території земельних часток (паїв) на території Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області змінено склад угідь частини земельних ділянок з пасовищ на ріллю (у проектах організації території земельних часток (паїв) визначено угіддя - пасовища).

Вказано, що сертифікованими інженерами-землевпорядниками порушено статтю 79-1 Земельного кодексу України, а саме земельні ділянки сформовані технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

При цьому, щодо даного порушення ні третьою особою у листі, ні відповідачем у поданні та оспорюваному наказі не вказано чиї права та/або законні інтереси було порушено такими діями позивача та в чому полягає порушення таких прав.

Як вбачається із матеріалів справи, моніторинг діяльності інженера-землевпорядника розпочато за ініціативою Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, будь-яких звернень щодо неправомірних дій позивача від замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади не надходило.

Також суд враховує, що позивачем до Кваліфікаційної комісії було надано заперечення щодо обставин, зазначених третьою особою, проте будь-яких оцінок даним запереченням у поданні не було наведено.

Зокрема, позивач вказував, що у відповідності до ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також за проектами землеустрою щодо організації території земельних ділянок, часток (паїв).

Вищевказані проекти землеустрою були розроблені раніше під час розпаювання земель реформованих КСП "Торчинське, КСП "Кам`янобрідське", КСП "Зоря", відповідно до цих проектів землеустрою вже були сформовані земельні ділянки, які увійшли до технічної документації, розроблення якої було оскаржено.

Таким чином, розроблення проектів землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок було неможливо, так як ці проекти вже існували, а для внесення відомостей щодо земельних ділянок до Державного земельного кадастру необхідно було сформувати технічну документацію, яка і була розроблена ТОВ "Терра Полісся".

Як зазначив представник відповідача, дані заперечення не спростували встановлені факти порушень.

Суд не погоджується із такою позицією відповідача з огляду на наступне.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 був розробником технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) спільної часткової власності:

- загальною площею 188,8900га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Торчинське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (бувш.Торчинською сільською радою) Коростишівського району Житомирської області.

Дана документація розроблялась на підставі рішення восьмої сесії восьмого скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №215 від 16.04.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 195,0000га, що розташована на території Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області з метою передачі у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Торчинське" Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області";

- загальною площею 262,430га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Кам`янобрідське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (за межами с.Кам`яний Брід) Коростишівського району Житомирської області.

Дана документація розроблялась на підставі рішення тридцятої сесії восьмого скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №423 від 24.09.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 262,4300га, що розташована на території Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області з метою передачі у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Кам`янобрідське" Кам`янобрідської сільської ради Коростишівського району Житомирської області";

- загальною площею 18,0000га, яка передається Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Зоря", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (за межами с.Минійки) Коростишівського району Житомирської області.

Дана документація розроблялась на підставі рішення п`ятої сесії восьмого скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №153 від 19.02.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) невитребуваної земельної ділянки спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 20,0000га, що знаходиться за межами населеного пункту с.Минійки Коростишівського району Житомирської області за рахунок земель реформованого КСП "Зоря" для подальшого надання у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Зоря" за межами с.Минійки Коростишівського району Житомирської області".

Статтею 49-1 Закону № 858-IV визначено, що проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляються з метою формування земельних ділянок сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), а також земельних ділянок, що передаються з колективної у комунальну власність.

Частина 5 цієї статті визначає складові проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Слід звернути увагу, що Закон № 858-IV доповнено статтею 49-1 згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" №497-VIII від 02.06.2015, який набрав чинності 27.06.2015.

Відповідно до ст.50 Закону № 858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Згідно із ст.55 Закону № 858-IV встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Статтею 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється:

у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Як зазначалось, технічна документація розроблялась позивачем на підставі проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованих КСП.

Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 №899-IV (далі - Закон №899-IV) визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками

Відповідно до ст.7 Закону №899-IV (в редакції, чинній на момент розроблення проектів проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)) проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється державними та іншими землевпорядними організаціями, які отримали в установленому законом порядку ліцензії на проведення землевпорядних робіт, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.

У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.

У разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).

Стаття 9 Закону №899-IV передбачала, що розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування.

Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.

Протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і є підставою для прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до ст.11 Закону №899-IV (в редакції, чинній на момент прийняття рішень органом місцевого самоврядування) встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Стаття 13 Закону №899-IV передбачає порядок використання нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв).

Зокрема, нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.

Слід врахувати правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, наведеній у постанові від 01.10.2019 у справі №922/2723/17, що земельні ділянки, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв), не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних сільських, селищних, міських рад до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Тоді як згідно вимог ст.79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок лише із земель державної та комунальної власності.

При цьому, проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованих КСП, на підставі яких позивачем розроблено технічну документацію із землеустрою, було визначено площу та місце розташування земельних ділянок.

Разом з тим, дані проекти не відповідають вимогам ч.5 ст.49-1 Закону № 858-IV, а тому державна реєстрація даних земельних ділянок на підставі цих проектів не може бути проведена як це передбачено ст.79-1 ЗК України.

Отже, статтею 79-1 ЗК України не врегульовано питання щодо формування таких земельних ділянок.

Разом з тим, як визначено п.1 розділу X "Перехідні положення" ЗК України внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, місце розташування яких визначено за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), які розроблені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою", відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Враховуючи, що проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованих КСП розроблені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" (дата набрання чинності 27.06.2015), позивач, розробивши технічну документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) діяв із дотриманням земельного законодавства.

Щодо зміни позивачем при розробці технічної документації складу угідь з пасовищ на ріллю суд зазначає наступне.

Як зазначено відповідачем та третьою особою, дане порушення мало місце при розробленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) спільної часткової власності загальною площею 188,8900га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Торчинське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (бувш.Торчинською сільською радою) Коростишівського району Житомирської області.

Дослідивши дану технічну документацію, суд встановив, що до загальної площі 188,8900га, увійшли наступні земельні ділянки:

1.площею 23,4300 га згідно переліку угідь та експлікації земельних угідь "пасовища"

2.площею 8,4000 га згідно переліку угідь "пасовища", експлікації земельних угідь "рілля"

3.площею 18,0000га згідно переліку угідь та експлікації земельних угідь "пасовища"

4.площею 34,0000га згідно переліку угідь та експлікації земельних угідь "пасовища"

5.площею 15,7600 га згідно переліку угідь та експлікації земельних угідь "пасовища"

6.площею 89,3000 га згідно переліку угідь та експлікації земельних угідь "пасовища".

Отже, в усіх випадках, крім ділянки площею 8,4000 га, перелік угідь вказано вірно "пасовища".

Позивач та його представник в судовому засіданні наголошували, що при розробці даної технічної документації позивачем не здійснювалась зміна складу угідь. Звернув увагу, що відповідно до витягу №НВ-6315399672021 від 27.05.2021, орган, що зареєстрував земельну ділянку: відділ у Зачепилівському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області, кадастровий номер 1822587600:06:000:0023, площа 8,4000га, склад угідь "пасовища".

Враховуючи, що із загальної площі земельних ділянок 188,8900га, лише щодо земельної ділянки площею 8,4000 га у технічній документації (експлікації земельних угідь) невірно вказано склад угідь, суд це розцінює як допущення технічної помилки при складанні технічної документації, яка може бути виправлена у порядку ст.37 Закону № 858-IV.

Водночас з огляду на вимогу пропорційності відповідальності та проступку, суд вважає лише цього факту недостатньо для висновку про необхідність застосування до позивача відповідальності у вигляді анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника.

Щодо неврахування права постійного користування при розробці технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 18,0000 га суд зазначає наступне.

У листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 повідомлялося, що на підставі рішення Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 19.09.2021 р. №153, ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га. Зазначена інформація про те, що земельна ділянка є невитребуваною (нерозподіленою) земельною часткою (паєм) спільної часткової власності є недостовірною, так як відповідно до Державного акту на право користування землею, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, земельна ділянка перебуває у постійному користуванні та долучені до документації матеріали мають ознаки підробки.

Тобто, розробивши технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га сертифікованими інженерами-землевпорядниками, які працюють у складі ТОВ "Терра-Полісся" ОСОБА_1 було порушено законодавство у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, але і було порушено право ОСОБА_2 на ведення селянського (фермерського) господарства на земельній ділянці, право постійного користування якою посвідчено державним актом серії Б № 079777 від 1992 року.

Позивач та його представник в судовому засіданні зазначали, що інформації про Державний акт на право користування землею, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року на момент розроблення технічної документації не було у Державному земельному кадастрі, перевірку даних якого здійснював позивач. Крім того, наразі існує господарський спір щодо даної земельної ділянки, в ході розгляду якого виникла необхідність у призначенні судової земельно-технічної експертизи щодо встановлення чи спростування факту накладення земельної ділянки, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, площею 18,0га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" на підставі Державного акту на право користування землею серії Б №079777 1992 року.

Відповідно до Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 №376 (в редакції, яка діяла на момент розроблення технічної документації), комплекс робіт із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: підготовчі роботи, топографо-геодезичні, картографічні роботи та роботи із землеустрою, камеральні роботи, складання і оформлення матеріалів технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками(п.2.3).

Підготовчі роботи включають збір та аналіз виконавцем наявних документації із землеустрою, матеріалів інвентаризації земель, планово-картографічних матеріалів, правових підстав надання земельної ділянки у власність (користування), відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, переліку обмежень у використанні земельної ділянки і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі (п.2.4).

Як встановлено судом, разом з клопотанням ТОВ "Щигліївка Агро" про розроблення вищевказаної технічної документації із землеустрою від 19.04.2021 ТОВ "Терра Полісся", серед інших, було надано копії правовстановлюючих документів, зокрема Державний акт на право колективної власності на землю 1-ЖТ №000164 від 09.01.1996, виданий Минійківською сільською Радою народних депутатів Коростишівського району Житомирської області про право колективної власності на землю КСП "Зоря" із планом зовнішніх меж земель, переданих у власність.

З урахуванням даного правовстановлюючого документа, рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку технічної документації, проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Зоря" за межами с.Минійки Коростишівського району Житомирської області, позивачем розроблено вказану технічну документацію, яку зареєстровано в Державному земельному кадастрі із присвоєнням земельній ділянці кадастрового номеру 1822584000:01:000:0281.

Разом з тим, в ході проведення моніторингу третьої особою встановлено, що відповідно до Державного акту на право користування землею, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, дана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні.

Слід врахувати, що в Державному земельному кадастрі право постійного користування ОСОБА_2 не зареєстровано.

Як зазначив позивач та його представник, вказана інформація була відсутня й в Старосілецькій сільській раді Коростишівського району Житомирської області, яка приймала рішення від 19.09.2021 р. №153 про надання дозволу на розробку даної технічної документації із землеустрою, оскільки Державний акт на право користування землею серії Б №079777 від 1992 року було видано іншим органом місцевого самоврядування - Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області.

Як зазначив представник третьої особи, дані щодо реєстрації вказаного Державного акту на право користування землею містяться лише в ГУ Держгеокадастрі в Житомирські області.

Разом з тим, відповідно до ч.2 ст.28 Закону № 858-IV та п.2.4 вищевказаної Інструкції до обов`язків розробника не входить надсилання запитів до органів Держгеокадастру щодо встановлення речових прав на земельну ділянку інших осіб чи перевірка легітимності прийнятого органом місцевого самоврядування рішення про надання дозволу на розробку документації.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що неврахування позивачем Державного акту на право користування землею серії Б №079777 від 1992 року при розробленні технічної документації відбулось не з його вини, оскільки інформація про наявність даного акту містилась лише в органі Держгеокадастру, тоді як інженер-землевпорядник здійснює збір та аналіз наявних документації із землеустрою, матеріалів інвентаризації земель, планово-картографічних матеріалів, правових підстав надання земельної ділянки у власність (користування), відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, переліку обмежень у використанні земельної ділянки і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі.

Також слід врахувати, що в провадженні Господарського суду Житомирської області перебуває справа № 906/147/22 за позовом Селянського (фермерського) господарства "Мрія" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро", Старосілецької сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: ОСОБА_2 ; на стороні Старосілецької сільської ради: Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, де заявлено наступні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Старосілецької сільської ради №343 від 16.07.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання в оренду невитребуваних земельних ділянок (земельних часток (паїв))";

- визнати недійсним договір оренди землі №11 від 30.07.2021, укладений між Старосілецькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро" земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі відомості про право оренди земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Старосілецької сільської ради за Товариством з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро", рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 59888155 від 17.08.2021;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Старосілецької сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачами його прав на земельну ділянку площею 19,71га, яка розташована за межами населеного пункту с. Минійки Коростишівського району Житомирської області, на території Старосілецької сільської ради, та яка належить йому на праві постійного користування згідно з державним актом на право користування землею серії Б №079777 1992 року.

Разом з тим, в ході розгляду вказаної справи позивачем заявлено клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи щодо встановлення чи спростування факту накладення земельної ділянки, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, площею 18,0га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" на підставі Державного акту на право користування землею серії Б №079777 1992 року.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 20.12.2022 призначено судову земельно-технічну експертизу щодо встановлення вказаного факту. Наразі експертиза триває.

Про наявність вказаної справи позивач повідомив Кваліфікаційну комісію у письмових запереченнях.

Отже, як станом на час прийняття оспорюваного наказу, так і станом на день розгляду даної справи достеменно не встановлено факту накладення земельної ділянки, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, площею 18,0га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" ( ОСОБА_2 ) на підставі Державного акту на право користування землею серії Б №079777 1992 року, а отже і порушення прав даної особи в результаті розроблення ОСОБА_1 технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки (кадастровий номер 1822584000:01:000:0281).

Суд наголошує, що рішення суб`єкта владних повноважень має відповідати критеріям законності рішень згідно із ч.2 ст.2 КАС України та правилам юридичної визначеності як невід`ємної складової, запровадженого ст.8 Конституції України принципу верховенства права.

При цьому, висновки Кваліфікаційної комісії щодо встановлення факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, не можуть ґрунтуватись на припущеннях та мають бути доведені поза розумним сумнівом.

Будь-які фактори не звільняють суб`єкта владних повноважень від обов`язку під час прийняття рішення діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано та добросовісно.

Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень. І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, з яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність рішення.

Водночас, у поданні Кваліфікаційної комісії наведено лише обставини, зазначені у листі третьої особи та заперечення позивача, проте будь-якої оцінки цим обставинам та запереченням не надано, не зазначено й які негативні наслідки виникли в результаті дій позивача.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає, що відповідачем не доведено факту порушення позивачем законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, а тому відсутні підстави для притягнення його до відповідальності шляхом анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника.

За таких обставин, наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №217 від 10.08.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.

Твердження відповідача про обрання позивачем недієвого та неналежного способу захисту порушеного права суд оцінює критично, оскільки відповідно до ст.ст.66,68 Закону № 858-IV рішення про анулювання чи позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

При цьому, подання Кваліфікаційної комісії як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, його оскарження не є належним та ефективним способом захисту права позивача, оскільки скасування такого рішення не може призвести до відновлення порушеного права позивача.

Даний висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, наведеній у постанові від 22.05.2023 у справі № 480/5771/21.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).

В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень не довів обґрунтованість свого рішення, відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 139, 243-246, 263, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №217 від 10.08.2022 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 07.05.2015 №013004.

Стягнути з Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 1073 (одну тисячу сімдесят три) грн. 60 коп. витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.А.Шуляк

Повний текст складено: 20 червня 2023 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено23.06.2023
Номер документу111686624
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —240/3602/23

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 17.02.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні