КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 червня 2023 року м.Київ № 320/10416/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби України у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмежено відповідальністю «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» з позовом до Головного управління Державної податкової служби України у м. Києві, Державної податкової служби України, у якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС у м. Києві від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201 від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 про відмову в реєстрації податкових накладних від 08.11.2022 №53 , від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних від 08.11.2022 №53, від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57, поданих ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП», датою їх фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, ним для реєстрації спірної податкової накладної подано до податкового органу увесь перелік первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій передбачених чинним законодавством України. Позивач вважає, що надані документи до контролюючого органу підтверджують здійснення господарських операцій, за результатами яких виписано податкові накладні від 08.11.2022 №53, від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57.
Ухвалою суду від 10.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Відповідачами подано до суду відзиви на позовну заяву, згідно яких позов не визнано. Зазначено, що під час перевірки реєстрації поданих позивачем податкових накладних контролюючим органом встановлено відсутність первинних документів, а також послалися на те, що зобов`язання зареєструвати податкові накладні є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу.
Позивач, не погоджуючись з позицією відповідачів, викладених у відзивах на позовну заяву, надав відповідь на відзив, у якому навів обґрунтування, аналогічні тим, що викладені у позовній заяві, а також вказав, що відповідно до положень ч.1 ст. 639 Цивільного кодексу України, договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом, тому відсутність письмового договору з ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ» не може бути підставою для відмови в реєстрації спірних податкових накладних.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
Товариство з обмежено відповідальністю «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» зареєстровано як юридична особа 02.03.2009, місцезнаходження: 03148, м. Київ, вул. Гната Юри, 9, офіс 414, ідентифікаційний код юридичної особи 36392201, зареєстровано платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 363922026573.
Основними видами діяльності позивача є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 25.12 Виробництво металевих дверей і вікон; 43.31 Штукатурні роботи; 43.34 Малярні роботи та скління; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами.
Щодо податкових накладних від 14.11.2022 №56 та від 15.11.2022 №57:
13.10.2021 між ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» та ТОВ « 5-Й КИЇВСЬКИЙ АВТОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» був укладений договір підряду №13/10-02, за умова якого підрядник ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» на замовлення замовника та згідно затвердженої сторонами специфікації, яка є невід`ємним додатком до цього Договору, зобов`язується надати послуги по виготовленню та монтажу алюмінієвих конструкцій з профільної системи «REYNARS», які в свою чергу відповідають коду УКТЗЕД 7610100000 та коду ДКПП 43.34.2, а також доставити та встановити (змонтувати) Товар на об`єкті замовника, а останній в свою чергу зобов`язується прийняти та оплатити вартість наданих послуг.
Відповідно до пп.3.2 Договору від 13.10.2021 №13/10-02 « 5-Й КИЇВСЬКИЙ АВТОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» на підставі рахунку на оплату від 13.10.2021 №СФ-0000103 сплатило на користь позивача передплату у розмірі 425 861 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжною інструкцією від 13.10.2021 №1796.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 13.10.2021 №173 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Вказана податкова накладна була безперешкодно зареєстрована в ЄРПН.
Виконання робіт з виготовлення та монтажу алюмінієвих конструкцій, які відповідають коду УКТЗЕД 7610100000 та коду ДКПП 43.34.2, підтверджується видатковою накладною від 18.11.2022 №РН-0000040 та актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 18.11.2022 №ОУ-0000025.
Надалі, на виконання умов пп.3.2 Договору від 13.10.2021 №13/10-02 після отримання відповідного повідомлення підрядника про закінчення робіт також здійснив на користь останнього остаточну оплату у розмірі 35,3 % від загальної вартості послуг за цим договором, що становить 231 519 грн., що підтверджується платіжною інструкцією від 15.11.2022 №2478.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 15.11.2022 №57 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Реєстрація податкової накладної була зупинена.
Крім того, як зазначає позивач, ТОВ «ЮКРЕЙ СІ ГРУП» та ТОВ « 5-Й КИЇВСЬКИЙ АВТОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» в рамках договірних правовідносин за договором від 13.10.2021 №13/10-02 та специфікацією до нього на підставі усних домовленостей збільшено кількість алюмінієвих конструкцій, що підлягають поставці та монтажу на об`єкті замовника.
На підставі рахунку на оплату від 01.09.2022 №СФ-0000021 ТОВ « 5-Й КИЇВСЬКИЙ АВТОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» сплатило на користь позивача передплату у розмірі 123 072 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжними інструкціями від 02.09.2022 №2332, від 02.09.2022 №2333.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 02.09.2022 №37 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Вказана податкова накладна була безперешкодно зареєстрована в ЄРПН.
Надалі ТОВ « 5-Й КИЇВСЬКИЙ АВТОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» на виконання
рахунку-фактури від 01.09.2022 №СФ-0000021 здійснило його наступну остаточну оплату у розмірі 30 768, 50 грн. на користь позивача за додаткові алюмінієві конструкції, які підлягають поставці та послуги з монтажу, що підтверджується платіжною інструкцією
від 14.11.2022 №2334.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 14.11.2022 №56 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Реєстрація податкової накладної була зупинена.
Виконання робіт з виготовлення та монтажу алюмінієвих конструкцій,
підтверджується видатковою накладною від 18.11.2022 №РН-0000041 та актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 18.11.2022 №ОУ-0000026.
Щодо податкової накладної від 08.11.2022 №53:
Між ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» та ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ» був укладений усний договір підряду, на підставі якого виконавець ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» зобов`язався виконати на користь замовника роботи із заміни склопакета на об`єкті замовника.
На підставі рахунку-фактури від 04.11.2022 №СФ-0000032 ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ» сплатило на користь позивача 100% передплату, що підтверджується платіжною інструкцією від 08.11.2022 №32580.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 08.11.2022 №53 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Реєстрація податкової накладної була зупинена.
Виконання роботи із заміни склопакету на користь ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ»,
підтверджується актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 28.12.2022 №ОУ-0000028.
Щодо податкової накладної від 11.11.2022 №55:
08.11.2022 між ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» та ТОВ «МЕГАЛІТ ГРУП» був укладений договір підряду №08/11-01, за умова якого підрядник ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» на замовлення замовника зобов`язується надати послуги по виготовленню та монтажу алюмінієвих конструкцій з профільної системи «REYNARS», згідно затвердженої Сторонами специфікації, яка є невід`ємним додатком до цього Договору, а також доставити та встановити (змонтувати) товар на об`єкті Замовника.
Пунктом 1.4. Договору від 08.11.2022 №08/11-01 передбачено, що у загальну вартість товару, вказану у специфікації та цьому договору, входить вартість виготовлення товару, його доставки та монтажу на об`єкті. В пункті 3.1. Договору від 08.11.2022 №08/11-01 визначено, що загальна вартість робіт за цим договором складає 1 098 295 гривень.
Відповідно до п. 3.2.1. договору від 08.11.2022 №08/11-01 сторони обумовили, що замовник здійснює передоплату у розмірі 80% від загальної вартості послуг за цим договором, що становить 878 636 грн. протягом трьох робочих днів з дати підписання вказаного договору.
На підставі рахунку-фактури від 08.11.2022 №СФ-0000035 ТОВ «МЕГАЛІТ ГРУП» сплатило на користь позивача передплату у розмірі 878 636 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжними інструкціями від 11.11.2022 №138, від 11.11.2022 №139, від 11.11.2022 №202.
За фактом настанням першої події зарахування коштів від замовника на банківський рахунок позивача, останнім було складено податкову накладну від 11.11.2022 №55 та направлено на реєстрацію до ЄРПН у передбачені законодавством строки. Реєстрація податкової накладної була зупинена.
Виконання робіт на поставку товарів, які були обумовлені договором від 08.11.2022 №08/11-01 та специфікацією до нього підтверджується актом здачі-прийняття робіт від 03.02.2023 №ОУ-0000002 та видатковою накладною від 03.02.2023 №РН-0000002.
Відповідно до отриманих квитанцій №1 до податкових накладних від 08.11.2022 №53, від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57 направлених відповідачем через "Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів", версія 2.3.8.42, було зазначено: "ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.07.2022 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.34.2, 7610 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.".
Позивачем було направлено повідомлення від 06.12.2022 №1, від 06.12.2022 №2, від 06.12.2022 №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, до якого були додані копії первинних бухгалтерських документів, а також пояснення.
За результатами розгляду повідомлень, ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» отримало рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201, від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 у рішеннях було зазначено: "ненадання платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Позивач надіслав скарги на рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201, від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 разом із копіями підтверджуючих документів реальності здійснення господарських операцій.
Однак, позивач отримав рішення від 04.01.2023 №837/36392201/2, від 04.01.2023 №908/36392201/2, від 04.01.2023 №909/36392201/2, від 04.01.2023 №915/36392201/2 за результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201, від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201, якими було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вважаючи вказані рішення необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (у редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин, далі - ПК України).
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п.74.3 ст.74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики
За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.201.3 і 201.9 ст.2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містяться у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог п.201.16 ст.201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації. перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із п.п. 7, 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10,11 Порядку №1165 встановлено, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З аналізу змісту вказаних норм вбачається, що податковий орган зобов`язаний зазначити в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерій (критерії) ризиковості здійснення операцій з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку та з обов`язковим зазначенням переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як убачається із матеріалів справи, у квитанціях №1 контролюючого органу вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.11.2022 №53 , від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.34.2, 7610, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, у Додатку 3 Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.
Отже, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.
Разом з цим, суд звертає увагу, що у квитанціях не зазначено конкретної інформації щодо ризиковості здійснення операцій позивачем, достатньої для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якої здійснено зупинення реєстрації податкових накладних позивача, а зазначено лише загальне посилання на відповідність критерію ризиковості здійснення операцій.
При цьому, у вказаних квитанціях відсутній перелік документів, необхідних для подання позивачем для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 6 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7 Порядку №520).
Пунктами 9-11 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як убачається з матеріалів справи, рішеннями Комісії контролюючого органу від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201 від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 08.11.2022 №53, від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57, де підставою ухвалення вказаних рішень зазначено: «Ненадання платником податку копій документів», зокрема «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)», «розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків», при цьому вказані рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано.
У довідковій формі у пункті спірних рішень від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201, від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 «Додаткова інформація» зазначено наступне: «відсутні документи із постачальниками, не надано документи щодо наявності на балансі підприємства основних фондів для здійснення господарської діяльності, транспортування товару, договір із замовником ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ».
Проте, як встановлено судом, первинні документи щодо наданих послуг та реалізованих товарів, їх придбання, транспортування та оплати, разом з поясненнями були надані контролюючому органу разом з повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До того ж у відповідності до положень частини першої статті 639 Цивільного кодексу України, договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Як пояснив позивач, договір з замовником ТОВ «ЕРІДОН ТЕХ» було укладено в усній формі, що не суперечить вимогам законодавства.
Суд також зауважує, що посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення Комісією доказів того, що документи, які подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Пунктом 26 Порядку №1165 передбачено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Згідно з пунктом 29 Порядку № 1165 передбачено, що до складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів (пункт 30 Порядку № 1165).
Абзацом 5-6 пункту 40 Порядку № 1165 визначено, що рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні (абзаци 8-9 пункту 40 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 46 Порядку № 1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Пунктом 45 Порядку № 1165 визначено, що розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи:
- доповідь секретаря комісії;
- доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби);
- внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення;
- оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання;
- голосування;
- оголошення головою комісії результатів голосування;
- оформлення протоколу.
Отже, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) передбачає проведення комісією контролюючого органу відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Суд звертає увагу на те, що у спірних рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних не наведені мотиви неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а також не зазначено, якої саме інформації у поясненнях окрім тієї, що наведена позивачем, не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Між тим, надані позивачем документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Проте, Комісія Головного управління ДПС у м. Києві, не зважаючи на надіслані позивачем повідомлення та додані до них документи, прийняла спірні рішення від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201 від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 про відмову в реєстрації податкових накладних від 08.11.2022 №53 , від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Таким чином, рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд зазначає таке.
Згідно з частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Пленум Вищого адміністративного суду України в пункті 10.3 Постанови від 20.05.2013 № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі» зазначив, що суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.
Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 № 1395/5, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта владних повноважень прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі Державною податковою службою України вчиняються відповідні дії по реєстрації, при цьому датою реєстрації є день набрання законної сили рішенням суду, якщо у судовому рішенні не зазначена інша дата. Отже, суд може зазначити у судовому рішенні конкретну дату, яку контролюючому органу необхідно відобразити в якості дати реєстрації податкової накладної у Реєстрі.
Відтак, суд вважає, що податкові накладні від 08.11.2022 №53 , від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57 підлягають реєстрації днем їх фактичного подання 29.11.2022.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 10736,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №330 від 30.03.2023.
Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 10736,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у м. Києві, оскільки спірні рішення саме комісії регіонального рівня призвело до виникнення спірних правовідносин.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Задовольнити адміністративний позов.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 15.12.2022 №7866371/36392201, від 15.12.2022 №7866372/36392201 від 15.12.2022 №7866373/36392201, від 15.12.2022 №7866374/36392201 про відмову в реєстрації податкових накладних від 08.11.2022 №53 , від 11.11.2022 №55, від 14.11.2022 №56, від 15.11.2022 №57 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ43005393, Львівська площа, буд.8, м. Київ) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 08.11.2022 №53 поданої ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП», у день фактичного подання такої накладної - 29.11.2022, від 11.11.2022 №55 поданої ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП», у день фактичного подання такої накладної - 29.11.2022, від 14.11.2022 №56 поданої ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП», у день фактичного подання такої накладної - 29.11.2022, від 15.11.2022 №57 поданої ТОВ «ЮКРЕЙН СІ ГРУП», у день фактичного подання такої накладної - 29.11.2022.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮКРЕЙН СІ ГРУП» (код ЄДРПОУ: 36392201, місцезнаходження: 03148, м.Київ, вул.Гната Юри, 9, офіс 414)судовий збір у сумі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ44116011, місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2023 |
Оприлюднено | 23.06.2023 |
Номер документу | 111687619 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні