Постанова
від 21.06.2023 по справі 805/1967/17-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2023 року справа №805/1967/17-а

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г.,

секретар судового засідання - Усенко Т.І.,

за участю: представника позивача - Галичевої О.М.,

представника відповідача - Золотарьова Є.Ю.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2017 року у справі № 805/1967/17-а (головуючий І інстанції Кошкош О.О.) за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» (далі - ПАТ «Маріупольгаз», позивач) звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС (далі - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 13.03.2017 року № 0001481530.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 11.09.2017 року позов задоволений: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 13.03.2017 року № 0001481530.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову, через порушення норм матеріального, процесуального права. Вважає, що висновками акту перевірки підтверджується правомірність спірного податкового повідомлення-рішення.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.

Ухвалою суду від 21.06.2023 року допущено заміну відповідача - Офісу великих платників податків ДФС на Східне міжрегіональне управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник позивача.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

ПАТ «Маріупольгаз» (ідентифікаційний код 03361135, 87515, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Миколаївська, будинок 16) зареєстровано в якості юридичної особи.

28 листопада 2016 року Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Запоріжжі Міжрегіонального Головного управління ДФС проведена камеральна перевірка даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних податкових декларацій з податку на додану вартість за грудень 2015 року, січень - червень, серпень 2016 року за результатом якої складено акт № 678/28-04-42-02/3361135 (т. 1 а.с. 127-139).

Згідно висновків акту перевірки позивачем порушено вимоги п.192.1 ст.192, п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України, п.п. 3,22 наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року № 1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», п.п. 2, 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року № 1246, в результаті чого порушено граничний термін реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 7596016,38 грн., у тому числі,

1. що підлягають наданню покупцям:

- податкові накладні на суму ПДВ - 125985,12 грн. з затримкою реєстрації на 15 і менше календарних днів,

- розрахунки коригування до податкових накладних, які передбачають зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику на суму 466064,08 грн. з затримкою реєстрації на 15 і менше календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 1067572,00 грн. з затримкою реєстрації від 16 до 30 календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 2913440,88 грн. з затримкою реєстрації від 31 до 60 календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 3022954,30 грн. з затримкою реєстрації від 61 і більше календарних днів,

2. що не підлягають наданню покупцям:

- податкові накладні на суму ПДВ - 485231,03 грн. з затримкою реєстрації на 15 і менше календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 174757,75 грн. з затримкою реєстрації від 16 до 30 календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 30696,70 грн. з затримкою реєстрації від 31 до 60 календарних днів,

- податкові накладні на суму ПДВ 271117,29 грн. з затримкою реєстрації від 61 і більше календарних днів.

15 грудня 2016 року Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Запоріжжі Міжрегіонального Головного управління ДФС на підставі акту перевірки винесено податкове повідомлення-рішення №000019479, яким за затримку реєстрації податкових накладних /розрахунків коригувань застосовано штраф у розмірі 2358933,30 грн. (т. 1 а.с. 145).

23 лютого 2017 року за результатом адміністративного оскарження Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби прийнято рішення № 10889/10/28-10-10-4-33, яким скарга на податкове повідомлення-рішення №000019479 від 15.12.2016 задоволена частково (т. 1 а.с. 172-177).

13 березня 2017 року на підставі рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби № 10889/10/28-10-10-4-33 від 23 лютого 2017 року винесене податкове повідомлення-рішення № 0001481530, яким за затримку реєстрації податкових накладних /розрахунків коригувань застосовано штраф у розмірі 2355933,30 грн. (т. 1 а.с. 188).

24 квітня 2017 року за результатом адміністративного оскарження Державною фіскальною службою прийнято рішення №8614/6/99-99-11-03-01-25, яким скарга ПАТ «Маріупольгаз» на податкове повідомлення-рішення №0001481530 від 13 березня 2017 року залишена без задоволення, а рішення без змін (т. 1 а.с. 211-212).

З 01.01.2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 року року № 71-VIII, яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569, що визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

З 01.01.2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 року №71-VIII, яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

Система електронного адміністрування податку на додану вартість запроваджена поетапно відповідно до пункту 35 підрозділу 2 розділу XX ПК України: з 1 січня до 1 липня 2015 року - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.

Згідно п. 187.10. ст. 187 ПК України платники податку, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, квартирно-експлуатаційним частинам, об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов`язань та податкового кредиту за касовим методом.

За п.п.14.1.266 п.14.1 ст.14. ПК України касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V цього Кодексу - метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов`язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата виникнення права на податковий кредит визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).

ПАТ «Маріупольгаз» до 01.07.2015 року здійснювало діяльність з постачання природного газу населенню за регульованим тарифом та діяльність розподілу природного газу, що підтверджується ліцензієями Національної комісії регулювання електроенергетики України, ліцензіями Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, типовими договорами на купілю-продаж природного газу (між власником та постачальником природного газу), договорами на транспортування природного газу магістральними трубопроводами.

За матеріалами справи ПАТ «Маріупольгаз» сформувало у 2015-2016 роках податкові зобов`язання та податковий кредит касовим методом за операціями постачання та транспортування (розподілу) природного газу населенню та бюджетним установам до 01.07.2015 року.

Законом України від 16 липня 2015 року № 643-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», що набрав чинності з 29 липня 2015 року, змінений механізм роботи формули Системи електронного адміністрування ПДВ.

Застосовуючи новий механізм електронного адміністрування, при формуванні декларації з податку на додану вартість та визначенні сум податку на додану варість, що включені до складу податкового кредиту за звітні (податкові) періоди липень-грудень 2015 року/ІІІ-IV квартал 2015 року, на підставі податкових накладних ПАТ «НАК «Нафтогаз України», ДК «Укртрансгаз» складених до 01.07.2015 року у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку відповідно до п.187.10 ст. 187 ПК України, суми ліміту для реєстрації податкових накладних у липні- грудні 2015 року не брали участь, оскільки виписані до 01.07.2015 року. У зв`язку з чим, при від`ємному ліміті позивач не міг здійснювати реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою врегулювання цього питання та вдосконалення системи електронного адміністрування ПДВ позивач звернувся до Міністерства фінансів України та Державної фіскальної служби України із відповідними листами.

30 листопада 2015 року ДФС України надана відповідь №25050/6/99-99-19-03-01-15 в якій зазначено, що зважаючи на всю складність проблемної ситуації, що виникла у платників податків, які застосовують касовий метод податкового обліку, ДФС України при підготовці пропозицій щодо внесення змін до ПК України буде опрацьовано питання із врегулювання цієї проблеми.

Законом України від 24.12.2015 року № 909-VІІІ внесені зміни до Податкового кодексу України, згідно яких внесено пункт 34-1 1 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України відповідно до якого платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, у обрахунку суми ЕНакл беруть участь суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, за якими право на включення таких сум до податкового кредиту виникає після 1 липня 2015 року. Такі суми податку беруть участь у обрахунку суми ЕНакл на підставі податкової декларації з податку за звітний період, у якому платник податку, що застосує касовий метод податкового обліку, відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, включає такі суми податку до податкового кредиту (з урахуванням вимог пункту 198.6 статті 198 цього Кодексу) у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку.

ПАТ «Маріупольгаз» 19.02.2016 року подано декларацію з податку на додану вартість за звітний період - січень 2016 року відповідної форми, що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року № 21.

Згідно додатку №5 даної декларації (таблиця 3) сума податку на додану вартість, яка включена до складу податкового кредиту за звітні періоди січень -грудень 2015 року / ІІІ-IV квартали 2015 року, на підставі накладних, складених до 01 липня 2015 року (ПАТ «НАК «Нафтогаз України», ДК «Укртрансгаз») у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку відповідно до пункту 187.10 ст.187 Кодексу складає 8126386 грн. (т. 1 а.с. 102-106)

Враховуючи неможливість зареєструвати податкові накладні своєчасно (від`ємне значення ліміту) не з вини позивача та подальші зміни, внесені до Податкового кодексу України, з метою врегулювання механізму роботи системи електронного адміністрування ПДВ для платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку, суд приходить до висновку щодо скасування штрафних санкцій, нарахованих за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Щодо розрахунку штрафу за несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних, які передбачають зменшення суми компенсації вартості товарі/послуг їх постачальника на суму ПДВ (-466064,08 грн.).

За п.201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (в редакції, що діяла на момент реєстрації позивачем розрахунків коригування до податкових накладни).

Суд вважає хибними доводи відповідача, що перебіг 15денного строку починається з дати складання податкової накладної чи розрахунків коригування до податкової накладної, оскільки починається з дати виникнення податкових зобов`язань з ПДВ.

Правила визначення дати виникнення податкових зобов`язань з ПДВ встановлюються ст. 187 ПК України, підрозділом 2 розділу ХХ перехідних положень ПК України.

У разі зменшення суми компенсації, податкові зобов`язання з ПДВ зникають, а отже, не вважаються такими, що виникають.

Отже, застосування відповідачем штрафу за несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних, які передбачають зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальника на суму ПДВ є неправомірним.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 13.03.2017 року № 0001481530.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2017 року у справі № 805/1967/17-а за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 21 червня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

Дата ухвалення рішення21.06.2023
Оприлюднено23.06.2023
Номер документу111690335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —805/1967/17-а

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні