Постанова
від 21.06.2023 по справі 280/3013/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 червня 2023 року м. Дніпросправа № 280/3013/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2023 року (головуючий суддя: Сацький Р.В.) по адміністративній справі № 280/3013/22, розглянутої у спрощеному провадженні

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 11.05.2022 року звернувся до суду з позовом до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - ГУ ПФУ в Запорізькій області), в якому просить суд визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Запорізькій області щодо відмови у проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 підставі довідок від 30.04.2021 року № 671/с, 672/с, 673/с; зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача з 01.01.2018 року, 01.01.2019 року, 01.01.2020 року на підставі довідок ІНФОРМАЦІЯ_1 від 30.04.2021 року № 671/с, 672/с, 673/с у відповідності до вимог ст.43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови КМ України від 30.08.2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Позовні вимоги мотивовані тим, що ГУ ПФУ в Запорізькій області не проведено перерахунок пенсії на підставі довідок, виданих ІНФОРМАЦІЯ_1 позивачу у виконання судового рішення, чим порушене його право на отримання пенсії в повному обсязі.

У відзиві на позов відповідач зазначає про безпідставність заявлених позивачем вимог та просить в позові відмовити.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати з підстав порушення норм матеріального права, та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

Відзив на апеляційну скаргу від позивача не надійшов.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі колегія суддів вважає апеляційну скаргу підлягаючою частковому задоволенню виходячи з наступного.

Із матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років, призначену на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04.01.2021 року № 280/7768/20 на ІНФОРМАЦІЯ_1 покладено обов`язок виготовити та направити до ГУ ПФУ в Запорізькій області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 про розмір грошового забезпечення з урахуванням п. 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови КМ від 30.08. 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років з урахуванням 50 % розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законами «Про Державний бюджет України» за відповідні роки, на 1 січня календарного року, помноженого на відповідні тарифні коефіцієнти, для проведення з 01.01.2018 року, 01.01.2019 року, 01.01.2020 року перерахунку основного розміру пенсії позивача.

У виконання судового рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 підготовлено та видано позивачу довідки від 30.04.2021 року № 671/с, 672/с, 673/с про грошове забезпечення ОСОБА_1 станом 01.01.2018 року, 01.01.2019 року, 01.01.2020 року з урахуванням посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення 50% розміру мінімальної зарплати, встановленого Законом на 01.01.2018 року, 01.01.2019 року, 01.01.2020 року, на відповідні тарифні коефіцієнти, для проведення перерахунку пенсії.

Позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив здійснити перерахунок його пенсії на підставі довідок ІНФОРМАЦІЯ_1 від 30.04.2021 року № 671/с, 672/с, 673/с, у перерахунку пенсії відповідач 25.08.2021 року відмовив, що оскаржено позивачем в судовому порядку.

Суд апеляційної інстанції при перегляді справи в апеляційному порядку виходить з наступного.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлення єдиної системи їх соціального та правового захисту, гарантування військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливих умов для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулювання відносини у цій галузі визначено Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 року №2011-XII (далі - Закон №2011).

Згідно положень ч. 2-4 ст.9 Закону №2011-XII, до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються КМ України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та право-охоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються КМ України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, є Закон України від 09.04.1992 року «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ (далі Закон №2262-ХІІ).

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення, зокрема, військовослужбовцям , шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Положеннями ст. 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії, зокрема, військовослужбовцям ,обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому КМ України.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано ч. 1,4 ст. 63 Закону №2262-XII, згідно із якими перерахунок раніше призначених пенсій, зокрема, військовослужбовцям, у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку; усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених КМ України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій .

КМ України постановою від 13.02.2008 року №45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262 та внесення змін до постанови КМ України від 17.07.1992 №393», затвердив Порядок №45(далі - По-рядок № 45), п.1 якого передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених КМ України.

Тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу встановлено Постановою КМ України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі Постанова № 704), згідно з додатком 1.

Відповідно до положень п.2,3 Постанови № 704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення; виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу визначено здійснювати в порядку, що затверджується, зокрема, Міністерством оборони.

Згідно з п. 4 Постанови № 704 (в первісній редакції ) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Також додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

Постанова № 704 набрала чинності 01.03.2018 року.

На момент набрання чинності Постановою № 704, п.4 викладено у редакції п.6 постанови КМ України від 21.02.2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб»(далі Постанови №103), а саме: «Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».

При цьому зміни до додатків 1, 12, 13 і 14 Постанови № 704 не вносилися.

В силу викладеного на момент виникнення спірних правовідносин п. 4 Постанови № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник, як «розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року»

Викладене свідчить ,що згідно з положеннями Постанови № 704 (в редакції Постанови № 103) розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 01.01.2018 року, а мінімальна заробітна плата (чи її частина) для розрахунків розмірів цих окладів у спірний період не застосовується.

Пунктом 4 Постанови № 704 чітко визначено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01. 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 року по справі №826/6453/18 за наслідками апеляційного перегляду справи скасовано рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.10.2019 року в частині відмови в задоволенні позову про визнання протиправним та скасування п.6 постанови і прийнято в цій частині нову постанову, якою визнано протиправним та скасовано п. 6 Постанови № 103.

Оскільки судове рішення про визнання протиправним та скасування п.6 Постанови №103 набрало законної сили 29.01.2020 року, то ,враховуючи положення ст.265 КАС України, до вказано часу відповідач, здійснюючи розрахунок посадового окладу та окладу за військовим званням позивача, виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року, на підставі п.6 Постанови №103, діяв в межах діючого на той час законодавства.

Згідно правових висновків Великої Палати Верховного Суду по справі №240/4946/ 18 від 11.12.2019 року, які обов`язкові до застосування згідно приписів ч.5 ст.242 КАС України, за змістом п.3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1774-VІІІ, мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується в розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 01 січня календарного року, починаючи з 01.01.2017 року.

Верховний Суд дійшов висновку про надання переваги положенням закону як акту права вищої юридичної сили під час розв`язання правової колізії між нормами п.3 розділу ІІ Закону №1774-VІІІ та п.4 Постанови № 704, у редакції до внесення змін Постановою № 103, приміток до додатків 1, 12, 13, 14 Постанови № 704.

В силу викладеного, з 29.01.2020 року - дати набрання законної сили постанови суду апеляційної інстанції по справі №826/6453/18, у позивача виникло право на перерахунок основного розміру пенсії за довідкою ІНФОРМАЦІЯ_1 від 30.04.2021 року №671/с про грошове забезпечення з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, розрахованих з урахуванням 50 % розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом «Про Державний бюджет України» за 2020 рік, на 1 січня календарного року, помноженого на відповідні тарифні коефіцієнти.

Суд першої інстанції помилково послався на правові висновки Верховного суду по справам № 21-484а13 від 22.04.2014 року, № 553/3619/16-а від 10.10.2019 року як підставу для перерахунку пенсії позивача з 01.01.2018 року, 01.01.2019 року згідно довідок ІНФОРМАЦІЯ_1, оскільки зазначені висновки винесені не по подібним обставинам.

Оскільки судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального права, це є підставою для часткового задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду, та часткового задоволення позову.

Керуючись ст.315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного окружного адміністративного суду від 03 січня 2023 року по адміністративній справі № 280/3013/22 - скасувати та прийняти постанову.

Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо відмови у проведенні перерахунку та виплати пенсії на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 30.04.2021 року № 671/с про розмір грошового забезпечення .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 30.04.2021 року № 671/с з 29 січня 2020 року, з урахуванням виплачених сум.

В іншій частині позову відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий - суддя Т.С. Прокопчук

суддя А.В. Шлай

суддя О.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111690769
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —280/3013/22

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Рішення від 03.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 11.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні