Рішення
від 22.06.2023 по справі 909/379/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.06.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/379/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Горпинюка І.Є., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику представників сторін, справу № 909/379/23 за позовом Комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко Індіго" про стягнення 118567,22 грн.

Суть спору.

Комунальне підприємство "Івано-Франківськводоекотехпром" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко Індіго" про стягнення заборгованості в сумі 118567,22 грн, з яких: 35166,25 грн. - заборгованість за надані послуги водопостачання та водовідведення, 44894,20 грн. - підвищеної плати за скид стічних вод з перевищення наднормативного вмісту забруднюючих речовин, 38506,77 грн. - заборгованість по договору розтермінування боргу за надані послуги водопостачання та водовідведення.

Стислий виклад позиції позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором №4796 про надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення від 28.12.2017 та договором розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 в частині оплати наданих послуг водопостачання та водовідведення, а також щодо дотримання вимог нормативів скиду забруднюючих речовин у систему централізованого водовідведення, передбачених договором та Правилами скидання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська. Внаслідок недотримання відповідачем взятих на себе зобов`язань, у нього виник борг у сумі: 35166,25 грн за послуги водопостачання та водовідведення за період серпня-жовтня 2022 року; 38506,77 грн за період до 01.08.2022, яка передбачена договором розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022; та 44894,20 грн боргу з підвищеної плати за скид стічних вод з перевищенням наднормативного вмісту забруднюючих речовин.

Стислий виклад заперечень відповідача.

Відповідач в заперечення позовних вимог покликається на те, що позивач безпідставно просить стягнути з нього подвійну плату за приймання стічних вод, у яких перевищено дозволений вміст забруднюючих речовин: один раз за загальним тарифом водовідведення, а вдруге, уже із застосуванням до тарифу коефіцієнта кратності, у зв`язку з перевищенням рівня забруднюючих речовин. Також відповідач зазначає, що обсяг стоків, взятий при розрахунку плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрації за період з 22.09.2021 по 21.12.2021 не підтверджений доказами і не відповідає дійсності. Крім того, стан розрахунків між позивачем та відповідачем за договором від 28.12.2017 централізованого постачання та водовідведення відображено в акті звірки за 01.01.2022-01.08.2022, дані суми заборгованості в подальшому були розтерміновані в оплаті в договорі розтермінування боргу від 08.08.2022 між позивачем та відповідачем, і є предметом позову в пункті 4 позовної заяви. Тому відсутні підстави для повторного стягнення плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій за актами відбору стічних вод за 21.12.2021, 15.06.2022, які складені в періоди, що охоплені актом звірки та договором розтермінування боргу. Відповідач стверджує, що заборгованість виникла внаслідок не облікованої втрати води на ділянці водопроводу, яка знаходиться на балансі відповідача, і в той же час фізично на території чужих земельних ділянок. Перевищення гранично допустимих концентрацій стічних вод пов`язане з знаходженням контрольного колодязя на території суміжного підприємства ТОВ "Альянс Капітал - ІФ", на якій проводиться мийка вантажних транспортних засобів безпосередньо над контрольним колодязем, що і є джерелом забруднення стічних вод.

Процесуальні дії у справі, вирішення заяв та клопотань.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Господарського суду Івано-Франківської області від 19.04.2023, для розгляду справи № 909/379/23 призначено суддю Горпинюка І.Є.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 24.04.2023 прийнято позовну заяву Комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" до розгляду, відкрито провадження у справі № 909/379/23; відповідно до приписів ст. 252 ГПК України, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами; встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов та запропонував сторонам, у разі наявності заперечень проти розгляду справи без повідомлення (виклику) сторін, подати суду відповідне обґрунтоване клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі суд надіслав сторонам, згідно з вимогами ст. 120 ГПК України, рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адреси сторін, які зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копії ухвали вручені позивачу - 01.05.2023 (рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 76501 0277472 8), відповідачу - 04.05.2023 (рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 76501 0277473 6).

В контексті викладеного, сторони були належним чином повідомлені про розгляд даної справи.

17.05.2023, з дотриманням установлених процесуальних строків, до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 16.05.2023, до якого долучені належним чином засвідчені копії рахунку-фактури № 4796/К від 30.09.2021; рахунку-фактури № 4796/К від 28.12.2021; довідки б/н від 26.04.2023 ТОВ "Альянс-Капітал-ІФ"; витягів з технічного паспорта: відомості про проведену технічну інвентаризацію; технічний план; Експлікація приміщень; фотографії; накладена схема власних приміщень технічного паспорта ТОВ "Еко Індіго" на схему води і водовідведення в частині контрольного колодязя; витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно; викопіювання з публічної кадастрової карти з накладенням схеми водопостачання; повідомлення про форс-мажорні обставини від 19.05.2022; довіреності; доказів надіслання копії відзиву позивачу.

18.05.2023 до суду від відповідача надійшло клопотання про долучення копії довіреності на підтвердження повноважень представника, який подав відзив. До клопотання долучена належним чином засвідчена копія довіреності відповідача № 104 від 28.04.2023.

Подані відповідачем документи долучені до матеріалів справи.

Враховуючи те, що клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило та з огляду на відсутність у суду підстав для виклику сторін з власної ініціативи, згідно з ч. 5 ст. 252 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Фактичні обставини справи, встановлені судом. Оцінка доказів. Норми права, які застосував суд, та інші мотиви ухваленого рішення.

Під час судового розгляду предметом доказування є факти, якими сторони обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення, або які мають інше юридичне значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні рішення.

Предмет доказування - це сукупність обставин, що їх необхідно встановити для правильного вирішення справи. У предмет доказування включаються факти матеріально-правового характеру, що є підставою вимог позивача і заперечень відповідача. У предмет доказування включаються також обставини, що підтверджують право на звернення до суду, тобто факти порушення суб`єктивних прав позивача.

У даній справі предмет доказування становлять обставини виконання сторонами умов укладених між ними договору №4796 про надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення від 28.12.2017, договору розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022, в частині оплати відповідачем наданих послуг водопостачання та водовідведення, а також умови договору та законодавчих актів щодо дотримання відповідачем, як споживачем послуг водовідведення, вимог нормативів скиду забруднюючих речовин у систему централізованого водовідведення.

За змістом ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

На підтвердження своїх вимог та заперечень позивач подав суду копії письмових доказів, які зазначені як додатки до позовної заяви. Відповідач на підтвердження своїх вимог та заперечень подав письмові докази, додані до його відзиву.

Сторони не подавали заяв в порядку ч. 11 статті 80 ГПК України про те, що якісь із письмових доказів викликають сумнів з приводу його достовірності або є підробленим, не заперечували щодо вірогідності, належності, допустимості, законності доказів, наданих іншою стороною.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, заслухавши пояснення представників сторін, об`єктивно оцінивши відповідно до приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України в сукупності всі докази, які мають значення для вирішення спору по суті, з огляду на більшу вірогідність відповідних доказів, суд визнає встановленими (спростованими) такі обставини, що є предметом доказування.

28 грудня 2017 року між Комунальним підприємством "Івано-Франківськводоекотехпром" (далі також - виробник, або позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Еко Індіго" (далі також - споживач або відповідач), укладено Договір № 4796 про надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення (далі також - договір про надання послуг).

За змістом п. 1.1. договору про надання послуг, виробник зобов`язується надавати споживачу послуги централізованого водопостачання і водовідведення у обсягах, зазначених в додатку № 1, який являється невід`ємною частиною даного договору, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати спожиті послуги за встановленими тарифами у строки та на умовах, що передбачені цим договором.

Тарифи на послуги централізованого водопостачання і водовідведення встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та на момент укладення даного договору становлять: водовідведення - 6,16 грн/м3 з ПДВ; водовідведення - 8,68 грн/м3 з ПДВ. У разі зміни тарифів, оплата послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов договору. Повідомлення про зміну тарифів здійснюється через газету "Західний кур`єр". Тарифи діють з моменту встановлення їх уповноваженими на те органами у порядку, визначеному чинним законодавством (п. 2.1, 2.2 договору про надання послуг).

Впродовж дії договору, тарифи на послуги позивача з водопостачання та водовідведення змінювались шляхом, зокрема, внесення змін до п. 96 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1141 від 16.06.2016 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення".

Так, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2499 від 16.12.2020 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141", з 01.01.2021 встановлено тариф на послуги позивача на централізоване водопостачання споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 9,66 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); на централізоване водовідведення - споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 11,38 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.12.2021 № 2880 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Комунальному підприємству "Івано-Франківськводоекотехпром" з 01.01.2022 встановлено тариф на послуги позивача на централізоване водопостачання споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 10,79 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); на централізоване водовідведення - споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 12,74 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість).

У п. 2.3 договору сторони узгодили, що кількість поданої питної води та прийнятих стічних вод, визначається згідно показів зареєстрованих засобів обліку на водопровідних вводах та каналізаційних випусках відповідно. У разі відсутності засобів обліку на каналізаційних випусках кількість стічних вод визначається за кількістю води, що надходить з централізованої мережі водопостачання та інших джерел (власна свердловина, гаряча вода, атмосферні опади тощо).

Пунктами 3.2.4 та 3.2.5 договору обумовлено порядок надання споживачу рахунків та порядок оплати ним послуг централізованого водопостачання та водовідведення. Зокрема, споживач зобов`язався щомісячно в 8 робочий день місяця направляти свого представника у відділ обліку та реалізації послуг виробника для подання додатку № 4 "Звіт про обсяги переданої споживачу питної води і прийнятих від нього стічних вод" та одержання відповідних рахунків на оплату. У разі неподання додатку № 4 нарахування проводиться за середньодобовою витратою згідно п. 5.24 Правил-1. При повторному неподанні додатку № 4 виробник має право, без попередження, припинити споживачу надання відповідних послуг. Прийом звітів і видача рахунків також здійснюється по електронній пошті за адресою: pidp@vodokanal.if.ua. Споживач також зобов`язався здійснювати оплату послуг централізованого водопостачання і водовідведення в 3-хденний термін з моменту отримання рахунку та вносити авансовий платіж до 1-го числа місяця, за який проводиться передоплата, в розмірі вартості наданих послуг у минулому періоді.

Крім того у п. 3.2.2 договору встановлено, що споживач зобов`язаний проводити скид стічних вод в міську каналізацію згідно встановлених показників якості, які наведені у даному пункті договору окремо щодо кожної забруднюючої речовини. Показники якості стічних вод контролюються виробником в контрольному колодязі, який позначається на схемі зовнішніх мереж з прив`язкою до місцевості. При неможливості доступу до контрольного колодязя відбір проб проводиться у попередньому до нього. У разі відсутності контрольного колодязя допускається відбір проб з труби на випуску в міську каналізацію. У випадку перевищення показників якості, споживач зобов`язався оплачувати за скинуті стічні води з застосуванням до діючих тарифів коефіцієнту кратності, який встановлюється згідно Правил-2.

За змістом п. 3.1.1 договору про надання послуг під Правилами-2 сторони мають на увазі Правила приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська.

Відповідно до п. 7.1 договору про надання послуг, у всіх випадках, не передбачених даним договором, сторони зобов`язуються керуватися діючими Законами України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги", а також "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України", затвердженими Наказом Міністерства житлово-комунального господарства України № 190 від 27.06.2008, Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Держбуду України № 37 від 19.02.2002, Правилами приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська та іншими законодавчими актами, що стосуються предмету договору.

Як передбачено п. 8.1 договору про надання послуг, для підпису актів, приписів та інших документів звітності, що стосуються надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення споживач уповноважує Данилів Б.Д. У разі не призначення споживачем уповноважених осіб чи відсутності їх на момент оформлення відповідних документів, вони підписуються будь-якою іншою особою споживача, яка присутня при складанні відповідного документу. У випадку відмови або ухилення від підпису, останній підписується представником виробника в односторонньому порядку про що робиться відповідний запис та відправляється споживачу рекомендованим листом і являється доказом його вручення.

Пунктом 9.1 договору про надання послуг передбачено, що такий набирає чинності з дня його підписання і укладається на термін до 31.12.2018. Договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо протягом останнього місяця терміну його дії жодною із сторін не буде заявлено про припинення або перегляд умов.

Додатком № 1 до договору про надання послуг сторонами узгоджено наступну дислокацію об`єктів: ТОВ "Еко Індіго", завод, вул. Максимовича, 15; вид послуг: в/к; площа даху забудови та твердого покриття: 3503; діаметр вводу: 150; діаметр лічильника: 15, 15; норма розходу води в добу - 481,3 м3, розрахунковий об`єм споживання в місяць: 14438 м3.

Згідно з підписаним обома сторонами актом визначення меж обслуговування водопроводу та каналізації (додаток № 2 до договору № 4796 від 28.12.2017), споживач обслуговує і постійно підтримує в робочому стані водопровідний ввід від місця приєднання до комунального водопроводу включаючи запірну арматуру на місці врізки і колодязь, у якому вона встановлена по вул. Надрічна та Максимовича; споживач обслуговує і постійно підтримує у робочому стані каналізаційний випуск до місця приєднання в комунальну мережу, включаючи колодязь на місці врізки по вул. Надрічна та Максимовича.

05.08.2022 директор ТОВ "Еко Індіго" звернувся до позивача із заявою, в якій просив розтермінувати оплату боргу станом на 01.08.2022 за послуги постачання води та водовідведення в сумі 42506,77 грн терміном на 6 місяців.

08 серпня 2022 року між позивачем та відповідачем укладено договір розтермінування боргу № 4796 (далі також - договір розтермінування боргу), відповідно до якого відповідач визнає за собою заборгованість перед позивачем, що склалась на 01.08.2022 внаслідок не оплати за надані послуги централізованого водопостачання та водовідведення згідно договору № 4796 від 28.12.2017 в сумі 42506,77 грн. Позивач надав на 5 місяців відповідачу розстрочку оплати заборгованості, що починається від 01.08.2022 та закінчується 31.12.2022, а відповідач зобов`язався її сплатити згідно графіка: серпень: водопостачання - 2826,57 грн, водовідведення - 6080,20 грн; вересень: водопостачання - 2700,00 грн, водовідведення - 5700,00 грн; жовтень: водопостачання - 2700,00 грн, водовідведення - 5700,00 грн; листопад: водопостачання - 2700,00 грн, водовідведення - 5700,00 грн; грудень: водопостачання - 2700,00 грн, водовідведення - 5700,00 грн (п. 1.1, 1.2 договору).

Згідно з п. 2.2 договору розтермінування боргу відповідач зобов`язався сплатити розтерміновану суму боргу згідно умов п. 1.2 цього договору та своєчасно оплачувати поточні платежі згідно укладених кредитором договорів про надання послуг.

Відповідно до акту звірки за 01.01.22-01.08.22 заборгованість відповідача перед позивачем за водопостачання та водовідведення станом на 01.01.2022 складала 57402,52 грн, станом на 01.08.2022 - 42506,77 грн.

Крім цього, 21.12.2021, 15.06.2022 та 07.09.2022 КП "Івано-Франківськводоекотехпром" тричі здійснювало відбори проб стічних вод з контрольного колодязя від об`єктів відповідача по вул. Максимовича, 15 в м. Івано-Франківськ, про що складені акти відбору стічних вод від 21.12.2021 № 860, від 15.06.2022 № 276 та від 07.09.2022 № 417. Акт відбору стічних вод від 21.12.2021 № 860 складено представниками КП "Івано-Франківськводоекотехпром" в присутності директора ТОВ "Еко Індіго" Волошинюк Л.І. та підписаний нею. Акти від 15.06.2022 № 276 та від 07.09.2022 № 417 складені представниками КП "Івано-Франківськводоекотехпром" без присутності споживача (споживач відмовився надати представника), та не підписувались споживачем.

Згідно з протоколами вимірювань показників складу та властивостей вод № 242/2021 від 24.12.2021, № 71/2022 від 20.06.2022 та № 95/2022 від 12.09.2022, які складено відділом лабораторного контролю, виявлено перевищення нормативів гранично допустимих концентрацій у відібраних стічних водах з об`єктів відповідача по речовинах азот амоній та фосфати.

Зокрема, протоколом № 242/2021 вимірювань показників складу та властивостей вод від 24.12.2021 виявлено, що в стічних водах відповідача, відібраних згідно з актом відбору стічних вод від 21.12.2021 № 860 показник "азот амоній" становить 46,1 мг/дм3 при нормованому значенні 30 мг/дм3, а показник "фосфати" становить 13,5 мг/дм3 при нормованому значенні 10 мг/дм3.

Протоколом № 71/2022 вимірювань показників складу та властивостей вод від 20.06.2022 виявлено, що в стічних водах відповідача, відібраних згідно з актом планового відбору проб якості стічних вод від 15.06.2022 № 276 показник "азот амоній" становить 80,1 мг/дм3 при нормованому значенні 30 мг/дм3, а показник "фосфати" становить 28,8 мг/дм3 при нормованому значенні 10 мг/дм3.

Протоколом № 95/2022 вимірювань показників складу та властивостей вод від 12.09.2022 виявлено, що в стічних водах відповідача, відібраних згідно з актом планового відбору проб якості стічних вод від 07.09.2022 № 417 показник "азот амоній" становить 31,7 мг/дм3 при нормованому значенні 30 мг/дм3, а показник "фосфати" становить 11,4 мг/дм3 при нормованому значенні 10 мг/дм3.

За результатами виявлених випадків перевищення нормативних значень забруднюючих речовин в стічних водах об`єктів відповідача, КП "Івано-Франківськводоекотехпром" складав розрахунки плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій ТОВ "Еко Індіго", вул. Максимовича, 15, за результатами яких плата за скид стічних вод з перевищенням ГДК (гранично допустимих концентрацій) становить 40910,92 грн (на основі результатів лабораторних аналізів стічних вод, відібраних 21.12.2021); 3419,16 грн (на основі результатів лабораторних аналізів стічних вод, відібраних 15.06.2022) та 1064,12 грн (на основі результатів лабораторних аналізів стічних вод, відібраних 07.09.2022). На підставі зазначених розрахунків позивач виставляв відповідачу рахунки на плату за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин на суми, які відповідали розрахункам плати за скид стічних вод

Повідомлення про результати аналізу стічних вод з доданими протоколами вимірювань показників складу та властивостей вод, розрахунки плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій ТОВ "Еко Індіго", вул. Максимовича, 15, а також рахунки на плату за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин позивач направляв відповідачу засобами поштового зв`язку, докази чого додані до позовної заяви.

Також, за період серпня-жовтня 2022 року в КП "Івано-Франківськводоекотехпром" надало ТОВ "Еко Індіго" послуги з водопостачання та водовідведення загальною вартістю 42692,82 грн. Для оплати зазначених послуг ТОВ "Івано-Франківськводоекотехпром" надсилало ТОВ Еко Індіго" рахунки-фактури № 4796/В, 4796/К від 31.08.2022, № 4796/В, 4796/К від 30.09.2022, № 4796/В, 4796/К від 31.10.2022. Рахунки-фактури містять показники лічильника відповідача, об`єм спожитих послуг тариф вартості послуг. Зазначені рахунки-фактури, згідно з листом позивача від 20.03.2023 № 75.3.4/514, яким дані рахунки надсилались відповідачу засобами поштового зв`язку, сформовані внаслідок електронної звітності відповідача та переданих показників лічильника техніком з обліку та реалізації послуг позивача. Відповідач лише частково оплатив надані позивачем у періоді серпня-жовтня 2022 року послуги, а саме в сумі 7526,57 грн, про що позивач зазначає у позовній заяві. Залишок заборгованості за послуги водопостачання та водовідведення за період серпня-жовтня 2022 року становить 35166,25 грн.

Отже, між сторонами у справі виникли цивільно-правові відносини з надання послуг централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на підставі укладеного Договору. В силу статті 11 Цивільного кодексу України, судом застосовується законодавство що встановлює та регулює договірні зобов`язання, які виникають на підставі договору поставки.

Згідно з ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 629 ЦК України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України (далі - ГК України), господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частиною 1 ст. 179 ГК України визначено, що майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

За змістом ч. 1 ст. 509 ЦК України та ч. 1 ст. 173 ГК України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надані йому послуги в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 903 ЦК України).

Правовідносини з надання такого виду послуг регулюються також нормами Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення".

Так, за ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", істотними умовами договору про надання послуг з питного водопостачання та/або централізованого водовідведення є: режим надання послуг; обсяги питного водопостачання за нормативами питного водопостачання; порядок надання послуг з водовідведення; розмір та порядок оплати послуг централізованого водопостачання і водовідведення; права та обов`язки сторін договору; відповідальність сторін договору.

Частиною другою статті 22 цього ж закону передбачено, що споживачі питної води зобов`язані своєчасно вносити плату за використану питну воду відповідно до встановлених тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення.

Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події (ч. 1 ст. 530 ЦК України).

Приписами ст. 610 ЦК України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 ЦК України).

Застосовуючи наведені правові норми до правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходить, зокрема, з обов`язковості умов укладеного між сторонами договору, якщо такий договір (окремі його умови) не суперечить вимогам законодавства, не є нікчемним чи визнаний судом недійсним.

Як встановлено судом, на підставі укладеного між сторонами договору № 4796 про надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення від 28.12.2017 у відповідача виник обов`язок оплатити надані позивачем послуги з водопостачання та водовідведення, зокрема за період серпня-жовтня 2022 року в сумі 35166,25 грн та також заборгованість в розмірі 38506,77 грн за період, що передував 01.08.2022, розмір якої узгоджено сторонами в договорі розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 та акті звірки за 01.01.22-01.08.22.

Відповідачем оплата наданих позивачем послуг з водопостачання та водовідведення за період серпня-жовтня 2022 року, а також за період до 01.08.2022, розмір якої узгоджено сторонами в договорі розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 та акті звірки за 01.01.22-01.08.22, здійснювалася не в повному обсязі, внаслідок чого утворилася заборгованість у зазначеному розмірі.

Станом на день ухвалення рішення відповідач не надав суду доказів сплати 35166,25 грн заборгованості за період серпня-жовтня 2022 року, та заборгованості в розмірі 38506,77 грн за період, що передував 01.08.2022, розмір якої узгоджено сторонами в договорі розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022. Відповідач у відзиві на позовну не покликався на оплату цієї заборгованості чи не надання позивачем послуг водопостачання чи водовідведення в зазначених в позові обсягах та вартості. За таких обставин справи, позов, в частині стягнення 35166,25 грн заборгованості за період серпня-жовтня 2022 року та заборгованості в розмірі 38506,77 грн за період, що передував 01.08.2022, розмір якої узгоджено сторонами в договорі розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 є підтверджений належними і допустимими доказами, обґрунтованим і підлягає задоволенню.

Доказів оплати заборгованості за вказані періоди відповідач суду не надав, обсяг спожитих послуг централізованого водопостачання та водовідведення у вказані періоди у наданому суду відзиву не заперечував, а тому суд визнає встановленою наявність у відповідача вказаної заборгованості за послуги централізованого водопостачання і водовідведення в розмірі 73673,02

При цьому підтверджено належними і допустимими доказами, в тому числі і результатами лабораторних досліджень, та не заперечуються відповідачем виявлені факти перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, з об`єкта відповідача по вул. Максимовича, 15 в м. Івано-Франківську.

Обов`язком держави згідно зі ст.16 Конституції України є забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу.

Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини є невід`ємною умовою сталого економічного та соціального розвитку України. З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров`я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів (преамбула Закону "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" питне водопостачання - діяльність, пов`язана з виробництвом, транспортуванням та постачанням питної води споживачам питної води, охороною джерел та систем питного водопостачання; централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об`єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов`язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води; централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення.

Згідно з ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Абзацами 3-5, 8 статті 13-1 цього ж закону передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Місцеві правила включають, зокрема, основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму контролю за скиданням стічних вод; розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 316 від 01.12.2017 р. затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Положеннями Розділу VI вищезазначених правил передбачено, зокрема, що споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК (допустимих концентрацій) забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виконавця зазначає про це в журналі або акті.

У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виконавця, виконавець виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №1200 від 08.10.2019 затверджені Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Івано-Франківська" (далі - Місцеві правила).

Згідно з п. 1.3. Місцевих правил ці Правила поширюються на комунальне підприємство "Івано-Франківськводоекотехпром" (код 32360815), яке надає послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - Виробник), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - Споживач).

В цих Правилах установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Споживачами в систему централізованого водовідведення, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Споживачів до системи централізованого водовідведення м. Івано-Франківська (п. 1.6. Місцевих правил).

При перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Споживачів, що скидаються ними у систему централізованого водовідведення, порівняно з встановленими місцевими Правилами, Споживачі сплачують Виробнику плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за тарифом на послугу централізованого водовідведення з урахуванням коефіцієнту кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми (п. 1.14.4 Місцевих правил).

Відповідно до п. 2.3. Місцевих правил, споживач зобов`язаний здійснювати систематичний контроль за режимом, кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із Виробником (при погіршенні якості стічних вод-негайно), надавати Виробнику інформацію про режими, обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення.

У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених місцевими Правилами, Виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах Споживача та результати хімічного аналізу. У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, Виробник направляє Споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів (п. 8.11. Місцевих правил.).

У разі незгоди Споживача з результатами даних лабораторії Виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах Споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, Споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", для проведення аналізу арбітражної проби, яка відбирається одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином Виробником та Споживачем. Результати аналізів арбітражної проби приймаються за основу Споживачем та Виробником ( п. 8.12. Місцевих правил).

Згідно з п.п. 6.10 та 6.11 Місцевих правил, плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного Виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок виробника у порядку та в строки, що передбачені договором.

Суд встановив факти неодноразового виявлення у стічних водах підприємства відповідача перевищення гранично допустимих концентрації забруднюючих речовин та порушенням вимог Місцевих правил та п. 3.2.2 договору, відтак у позивача виникло право на отримання плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, розрахованої внаслідок такого порушення, а у відповідача обов`язок здійснити таку оплату відповідно до отриманого рахунку.

Однак, суд вважає, що позивачем допущено помилки у розрахунках заборгованості, на які правильно вказав відповідач у відзиві на позов.

Зокрема, одним із показників, який враховується при розрахунку плати за скид стічних вод з перевищенням ГДК, є обсяг скинутих стоків за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного Виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів.

У розрахунку плати за скид стічних вод з перевищенням ГДК, виконаному за результатами лабораторних аналізів стічних вод, відібраних 21.12.2021, обсяг скинутих стоків за період з 22.09.2021 по 21.12.2021 складає 3379 м3.

Натомість, з доданих до відзиву відповідача копій рахунків-фактур позивача № 4796/К від 30.09.2021 та від 28.12.2021 слідує, що показник лічильника станом на 01.09.2021 становив 1565 м3, а на 28.12.2021 - 3481 м3, тобто за вказаний період у майже 4 місяці з 01.09.2021 по 28.12.2021), об`єм скинутих відповідачем стічних вод, становив 1916 м3. Крім того, додаткові дощові стоки підприємства відповідача (які включають в обсяг його стічних вод згідно з п. 2.3 договору), згідно рахунків, становлять у 2021 році 179,249 м3 в місяць. За таких обставин, обсяг скинутих відповідачем стічних вод в період з 22.09.2021 по 21.12.2021 очевидно не може становити 3379 м3.

Позивач відповіді на відзив до суду не подавав, не заперечував щодо достовірності доданих до відзиву відповідача копій рахунків-фактур позивача № 4796/К від 30.09.2021 та від 28.12.2021, правильності внесених у ці рахунки-фактури показників лічильника.

У зв`язку з цим, суд проводить власний розрахунок плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій за результатами аналізів стічних вод, відібраних відповідачем 21.12.2021.

При цьому, визначаючи обсяги стічних вод, суд враховує і дощові стоки, які включаються до обсягів стічних вод згідно з п. 2.2 договору про надання послуг, оскільки такі дощові стоки неорганізовано потрапляють в колодязі і каналізаційні мережі відповідача, а отже впливають на визначені лабораторно результати гранично допустимих концентрацій у стічних водах, а також згідно з умовами договору включаються в загальні об`єми стічних вод відповідача, за які останній проводить оплату.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316, величину плати за скид стічних вод у систему централізованого водовідведення виконавця (Pc) розраховує виконавець за формулою:

Pc = T · Qd + 5Т · Qpd + Kk · Т · Qpz,

де: Т - тариф, встановлений за надання послуг централізованого водовідведення споживачам, віднесеним до відповідної категорії, грн/м3;

Qd - об`єм скинутих споживачем стічних вод у межах, обумовлених договором, м3;

Qpd - об`єм скинутих споживачем стічних вод понад обсяги, обумовлені договором, м3;

Qpz - об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями, м3;

Kk - коефіцієнт кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.

При цьому п. 11 розділу ІІ цього ж Порядку визначено, що якщо виконавцем встановлено факт одночасного скиду до системи централізованого водовідведення кількох забруднень у концентраціях, що перевищують ДК, коефіцієнт кратності Kk визначають за формулою:

Кк = ?ni=1 Cfi-Дкі/ДКі, де:

Cfi - фактична концентрація в стічних водах споживача і-ої речовини;

Дкі - допустима концентрація і-ої речовини.

Слід зазначити, що такі самі формули і значення показників передбачено і в розділі 6 Місцевих правил.

Оскільки за результатом лабораторних вимірювань, у стічних водах з об`єкта відповідача було виявлено перевищення нормативів забруднень щодо двох забруднюючих речовин, позивач правильно обраховував коефіцієнт Кк за цією формулою.

Обсяг скинутих стічних вод визначається за період 90 днів (згідно з п. 6.10 Місцевих правил), тобто за період з 23.09.2021 по 21.12.2021 включно.

За період з 23.09.2021 по 30.09.2021 (8 днів вересня 2021 року), обсяг скинутих стічних вод визначається виходячи з середньодобового об`єму стічних вод. Об`єм стічних вод відповідача у вересні 2021 року згідно показників лічильника, вказаних у рахунку-фактурі № 4796/К від 30.09.2021 становить 1430 м3. Отже, за період з 23.09.2021 по 30.09.2021 об`єм стічних вод, згідно показників лічильника, становить 381,333 м3 (1430 м3 8 / 30). Крім того дощові стоки становлять 179,249 м3 в місяць, а отже об`єм дощових стоків за період з 23.09.2021 по 30.09.2021 становить 47,799 м3 (179,249 м3 8 / 30). Відтак, загальний об`єм стічних вод за період з 23.09.2021 по 30.09.2021 становить 429,132 м3.

Як слідує з копій рахунків-фактур позивача № 4796/К від 30.09.2021 та № 4796/К від 28.12.2021, об`єм скинутих ТОВ "Еко Індіго" стічних вод за жовтень та листопад 2021 року становить 365м3 (3360-2995). Крім того, об`єми дощових стоків в кожному місяці (жовтень та листопад 2021) становлять 179,249 м3. Відтак, загальний об`єм стічних вод підприємства відповідача за жовтень та листопад 2021 року становить 723,498 м3 (365 м3 + 179,249 м3 + 179,249 м3).

За період з 01.12.2021 по 21.12.2021 (21 день грудня 2021 року) обсяг скинутих стічних вод також визначається виходячи з середньодобового об`єму стічних вод у місяці. Об`єм стічних вод відповідача за період з 01.12.2021 по 28.12.2021, згідно показників лічильника, вказаних у рахунку-фактурі № 4796/К від 28.12.2021 становить 121 м3. Отже, за період з 01.12.2021 по 21.12.2021 об`єм стічних вод, згідно показників лічильника, становить 90,75 м3 (121 21/ 28). Крім того, дощові стоки становлять 179,249 м3 в місяць, а отже об`єм дощових стоків за період з 01.12.2021 по 21.12.2021 становить 121,427 м3 (179,249 21 / 31). Відтак, загальний об`єм стічних вод за період з 01.12.2021 по 21.12.2021 становить 212,177 м3 (90,75 м3 + 121,427 м3).

З наведених розрахунків слідує, що обсяг скинутих стоків у періоді з 23.09.2021 по 21.12.2021, який має братись при розрахунку плати за скид стічних вод з перевищенням ГДК, виявлених у стічних водах, відібраних 21.12.2021 (показник Qpz) становить 1364,807 м3 (429,132 м3 + 723,498 м3 + 212,177 м3), а не 3379 м3, як безпідставно враховано позивачем.

Інші показники (Кк і Т) обраховані позивачем правильно.

За такого обсягу стічних вод, розмір плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій на основі результатів лабораторних аналізів стічних вод, відібраних 21.12.2021 становить:

0,8866 (показник Кк) 11,38 (тариф, показник Т) 1364,807 (об`єм стічних вод за 90 днів, показник Qpz) = 13770,23 грн без ПДВ, а з врахуванням ПДВ - 16524,28 грн (13770,23 20% + 13770,23).

Натомість позивач безпідставно нарахував відповідачу плату за вказаний період в розмірі 40910,92 грн, а не 16524,28 грн.

Щодо інших розрахунків плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій за результатами аналізів стічних вод, відібраних відповідачем 15.06.2022 та 07.09.2022, то щодо зазначення в таких розрахунках невірних об`ємів стічних вод (63 м3 та 408 м3), або інших показників розрахунку, відповідач у відзиві на позов не заперечував, судом неправильності у таких розрахунках не виявлено.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 165 ГПК України, у відзиві відповідач викладає заперечення проти позову. Якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.

За таких обставин суд виходить з того, що розрахунки плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій за результатами аналізів стічних вод, відібраних відповідачем 15.06.2022 та 07.09.2022, в сумах 3419,16 грн та 1064,12 грн відповідно, є вірними.

Щодо доводів відповідача про те, що позивач двічі вимагає оплати відповідачем за одні і ті самі об`єми стічних вод: один раз нараховує вартість своїх послуг за звичайним тарифом, а вдруге - як плату за об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями, то суд такі доводи відхиляє, оскільки за змістом наведених вище положень Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, Місцевих правил (п. 1.14.4), за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин стягується саме плата за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за тарифом на послугу централізованого водовідведення з урахуванням коефіцієнту кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.

Зміст формули, за якою визначається величина плати за скид стічних вод у систему централізованого водовідведення виконавця (Pc) свідчать про те, що плата за скид стічних вод у систему централізованого водовідведення, яку споживач сплачує виробнику послуг є сумою плати за: а) скид стічних вод в межах, обумовлених договором; б) скид стічних вод понад обсяги, обумовлені договором; в) об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями. Отже, зазначені складові формули підлягають додаванню.

При цьому, у спірному випадку, з урахуванням встановлених обставин справи, позивач правомірно не застосовував першу частину формули (T · Qd), оскільки плата за скид стічних вод в межах, обумовлених договором, уже врахована в заборгованості відповідача, та не враховував другу частину формули (5Т · Qpd), оскільки у відповідача відсутній скид стічних вод понад обсяги, обумовлені договором. За таких обставин, ці частини формули математично дорівнюють нулю, а тому не впливають на розрахунок плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у систему централізованого водовідведення виконавця.

Отже позивач обраховуючи дану додаткову плату правильно використав лише третю частину формули (Kk · Т · Qpz)

Плата за об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями вираховується виходячи з показників обсягу скинутих стічних вод, установленого тарифу за водовідведення та коефіцієнта кратності.

Про неправильність заперечень відповідача в цій частині свідчить і те, що у даному випадку коефіцієнт кратності (Кк) у двох випадках з трьох був меншим одиниці (0,8866, 3,55 та 0,1706). У випадках, коли такий коефіцієнт кратності менше одиниці, плата за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин є меншою ніж звичайна оплата за надані послуги водовідведення. У такому випадку, не врахування об`ємів наданих відповідачем послуг водовідведення при розрахунку об`ємів стічних вод відповідача з наднормативним вмістом забруднюючих речовин, призводитиме до того, що відповідач за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин сплачуватиме менше, ніж він би сплачував за такий же об`єм скинутих стічних вод без перевищення гранично допустимих концентрацій. Зазначене очевидно не відповідало б вимогам розумності, як однієї із засад цивільного права.

Відхиляє суд і доводи відповідача про те, що стан розрахунків між позивачем та відповідачем за договором було відображено в акті звірки за 01.01.2022-01.08.2022, і дані суми були розтерміновані в договорі про розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 між позивачем та відповідачем, а тому, на думку відповідача, відсутні підстави для стягнення плати за скид стічних вод з перевищенням ГДК за актами відбору проб від 21.12.2021 та від 15.06.2022, які складені в періоди, охоплені актом звірки та договором розтермінування боргу.

Відхиляючи такі доводи, суд виходить з того, що підстави припинення цивільно-правових зобов`язань визначені у главі 50 Цивільного кодексу України. Частиною першою статті 598 ЦК України встановлено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

Передбачені законом підстави припинення зобов`язань визначені, зокрема, у статтях 599-609 ЦК, і такими є: належне виконання; передання відступного; зарахування зустрічних однорідних вимог; домовленість сторін; прощення боргу; поєднання боржника і кредитора в одній особі; неможливість виконання; смерть фізичної особи чи ліквідація юридичної особи.

Положення договору про розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022 не передбачають прощення позивачем боргу чи досягнення сторонами домовленості щодо припинення зобов`язань відповідача щодо оплати за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин, виявлених за результатами аналізу проб стічних вод з об`єктів ТОВ "Еко Індіго", відібраних 21.12.2021 та 05.06.2022.

Як слідує з умов про розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022, даний договір укладався щодо розтермінування боргу, нарахованого щодо оплати послуг водопостачання та водовідведення в сумі 42506,77 грн, яка нарахована виходячи зі звичайних тарифів за надання таких послуг. Розтермінування боргу саме в такій сумі 42506,77 грн просив відповідач у своїй заяві від 05.08.2022. Тому укладення договору про розтермінування боргу від 08.08.2022 не припиняє зобов`язань ТОВ "Еко Індіго" щодо оплати за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин.

Щодо акта звірки за 01.01.2022-01.08.2022, то такий акт звірки також складався лише щодо оплати послуг водопостачання та водовідведення в сумі 42506,77 грн, яка нарахована виходячи зі звичайних тарифів за надання таких послуг, і не включав оплати за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин.

Крім того, акт звірки не є первинним бухгалтерським документом, що відображає господарську операцію, а лише складається на підставі таких документів. Мета складання акта звірки, на відміну від первинного бухгалтерського документа (який має на меті відображення господарської операції) полягає у визначенні стану розрахунків між сторонами, виявленні боргу або його відсутності на підставі первинних документів.

Відповідно до вимог чинного законодавства акт звірки розрахунків у сфері бухгалтерського обліку та фінансової звітності не є зведеним обліковим документом, а є лише технічним (фіксуючим) документом, за яким бухгалтерії підприємств звіряють бухгалтерський облік операцій. Акт відображає стан заборгованості та в окремих випадках - рух коштів у бухгалтерському обліку підприємств та має інформаційний характер, тобто має статус документа, який підтверджує тотожність ведення бухгалтерського обліку спірних господарських операцій обома сторонами спірних правовідносин. Сам по собі акт звірки розрахунків не є належним доказом факту здійснення будь-яких господарських операцій: поставки, надання послуг тощо, оскільки не є первинним бухгалтерським обліковим документом.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20.04.2021 у справі № 910/14518/19, від 05.03.2019 у справі № 910/1389/18, від 19.04.2018 у справі № 905/1198/17, від 08.05.2018 у справі № 910/16725/17, від 17.10.2018 у справі № 905/3063/17 та від 04.12.2019 у справі № 916/1727/17.

Тому підписання сторонами акта звірки взаєморозрахунків не позбавляє позивача права та можливості доводити обґрунтованість своїх вимог іншими доказами, якими обґрунтовуються його позовні вимоги, чим позивач і скористався.

Не можуть бути підставою для відмови в позові і доводи відзиву на позовну заяву про те, що заборгованість за послуги водопостачання утворилась внаслідок не облікованої втрати води на ділянці водопроводу, яка знаходиться на балансі відповідача, і в той же час фізично на території чужих земельних ділянок, а разові перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах пов`язані зі знаходженням контрольного колодязя ТОВ "Еко Індіго" на території суміжного підприємства ТОВ "Альянс Капітал-ІФ", де зберігаються та проводиться мийка вантажних транспортних засобів над контрольним колодязем.

Актом визначення меж обслуговування водопроводу та каналізації, який є додатком № 2 до договору № 4796 від 28.12.2017, сторони узгодили, що споживач (відповідач) обслуговує і постійно підтримує у робочому стані каналізаційний випуск до місця приєднання в комунальну мережу, включаючи колодязь на місці врізки по вул. Надрічна та Максимовича. З накладеної схеми власних приміщень з технічного паспорту ТОВ "Еко Індіго" на схему води та водовідведення, схеми водопроводу від точки розмежування адмінкорпусу ТОВ "Еко Індіго", які надані відповідачем, слідує, що контрольний колодязь знаходиться до місця приєднання в комунальну мережу по вул. Надрічна та Максимовича, а отже підлягає обслуговуванню відповідачем, перебуває у його зоні відповідальності. Тому саме на відповідачу лежить обов`язок не допускати необлікованої втрати води та не допускати потрапляння у каналізаційну мережу забруднюючих речовин.

Укладаючи договір про надання послуг, відповідач взяв на себе зобов`язання здійснювати скид стічних вод в міську каналізацію згідно встановлених показників забруднюючих речовин. Доводи відповідача, що джерелом забруднення стічних вод є діяльність іншого суб`єкта господарювання, не звільняють відповідача від обов`язку виконання його зобов`язань перед позивачем.

Крім того, заперечення відповідача про те, що заборгованість за послуги водопостачання утворилась внаслідок не облікованої втрати води на ділянці водопроводу, яка знаходиться на балансі відповідача, і в той же час фізично на території чужих земельних ділянок, а разові перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах пов`язані зі знаходженням контрольного колодязя ТОВ "Еко Індіго" на території суміжного підприємства ТОВ "Альянс Капітал-ІФ", є лише твердженнями відповідача, які не доведені в установленому законом порядку. Проходження частини водопроводу та каналізації, які перебувають на балансі відповідача, через територію інших суб`єктів господарювання, про що відповідач надав докази, не доводить тверджень відповідача щодо не облікованої втрати води та забруднення стічних вод саме внаслідок діяльності ТОВ "Альянс Капітал-ІФ".

Положеннями статей 13, 73, 76 - 76 ГПК України закріплено обов`язок доказування кожною стороною обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Цей обов`язок слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Принцип змагальності передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.

Виходячи з наведеного, позовні вимоги в частині стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями підлягає задоволенню частково, в сумі 21007,56 грн (16524,28 грн + 3419,16 грн + 1064,12 грн).

Загалом до задоволення підлягають вимоги позивача в сумі 94680,58 грн, з яких 21007,56 грн підвищеної плати за скид стічних вод з перевищенням наднормативного вмісту забруднюючих речовин, 35166,25 грн заборгованості за період серпня-жовтня 2022 року та 38506,77 грн заборгованості яка виникла до 01.08.2022 і була розтермінована на підставі договору розтермінування боргу № 4796 від 08.08.2022.

В задоволенні вимог позивача в частині стягнення 23886,64 грн суд відмовляє.

Судові витрати.

Згідно з приписами п. 12 ч. 3 ст. 2 ГПК України до основних засад (принципів) господарського судочинства віднесено, зокрема, відшкодування судових витрат сторони, на користь якої ухвалене судове рішення.

Склад та порядок розподілу судових витрат визначено Главою 8 Розділу I ГПК України.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач, як судові витрати, визначив судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України передбачено, що судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позовні вимоги задоволено судом частково, в сумі 94680,58 грн, то суд стягує з відповідача в користь позивача судовий збір в сумі 2143,17 грн, тобто пропорційно сумі задоволених вимог (94680,58 / (118567,22 = 0,7985, або 79,85%; 2684 · 0,7985 = 2143,17).

Решту судового збору в сумі 540,83 грн суд покладає на позивача.

Керуючись ст. 13, 73, 74, 86, 129, 236, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко Індіго" (вул. Максимовича, буд. 15, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76006, ідентифікаційний код юридичної особи: 39457512) на користь Комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" (вул. Ботанічна, буд. 2, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76011, ідентифікаційний код юридичної особи: 32360815) 94680 (дев`яносто чотири тисячі шістсот вісімдесят) грн 58 коп. заборгованості та 2143 (дві тисячі сто сорок три) грн 17 коп. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відмовити в задоволенні вимог Комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко Індіго" підвищеної плати за скид стічних вод з наднормативним вмістом забруднюючих речовин в частині 23886,64 грн.

Судовий збір в сумі 540 (п`ятсот сорок) грн 83 коп. покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Вебадреса, за якою можна знайти текст судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя І.Є. Горпинюк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111707069
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —909/379/23

Рішення від 22.06.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

Ухвала від 24.04.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні