Рішення
від 22.06.2023 по справі 320/11733/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 червня 2023 року 320/11733/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Балаклицького А.І., розглянувши у м. Києві адміністративну справу за заявою Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Приватного підприємства "Автомагістраль" про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту,

в с т а н о в и в:

21 грудня 2022 року о 09 год. 13 хв. Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звернулось до Київського окружного адміністративного суду із заявою до Приватного підприємства "Автомагістраль", в якій просить суд:

- підтвердити обґрунтованість умовного адміністративного арешту майна ПП "Автомагістраль", застосованого рішенням керівника контролюючого органу.

Ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду Войтовича І.І. від 22.12.2022, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2023, заяву Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Приватного підприємства "Автомагістраль" про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків - Приватного підприємства "Автомагістраль", застосованого рішенням керівника контролюючого органу, залишено без розгляду.

Постановою Верховного Суду від 12.06.2023 ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2023 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

16.06.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду надійшли матеріали адміністративної справи №320/11733/22, які 19.06.2023 о 13 год. 43 хв. за результатами автоматизованого розподілу були передані на розгляд судді Балаклицькому А.І.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 відкрито провадження у справі за вказаною заявою та призначено судове засідання на 21.06.2023 о 10:20 год.

В обґрунтування поданої заяви заявник зазначив, що посадові особи Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі наказу від 16.12.2022 №215/ж1, направлень на перевірку від 16.12.2022 №493/ж3/31-00-07-05-02-17 та №494/ж3/31-00-07-05-02-17 здійснили виїзд з метою проведення фактичної перевірки ПП "Автомагістраль" за адресою: Київська область, Вишгородський район, с.Демидів, однак ПП "Автомагістраль" відмовлено у проведенні фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення, у зв`язку з чим у контролюючого органу були наявні підстави для прийняття рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків ПП "Автомагістраль", обґрунтування якого підлягає підтвердженню в судовому порядку.

Відповідач подав до суду відзив на заяву, в якому просить суд відмовити у її задоволенні з тих підстав, що заявник не мав права перевіряти жоден з об`єктів відповідача в селі Демидів Вишгородського району Київської області, оскільки в наказі від 16.12.2022 №215/ж1 не конкретизовано адресу відносно об`єкту відповідача із визначенням вулиці та номеру будинку, за місцезнаходженням якого така перевірка мала бути здійснена, що є порушенням абз. 3 п. 81.1 ст. 81 ПК України, а тому недопуск заявника до перевірки є цілком законним, а відтак не зумовлює права застосовувати адміністративний арешт майна відповідача.

Також відповідач звертав увагу, що з моменту прийняття рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків вже минуло 96 годин, встановленого для його перевірки, а тому застосований адміністративний арешт є припиненим відповідно до п.п.94.19.1 п. 94.19 ст. 94 ПК України, що підтверджується правовою позицією Верховного Суду в постановах від 24.04.2020 у справі №805/4974/18, від 21.04.2021 у справі №820/1895/17.

Враховуючи вищевикладені обставини, відповідач вважає, що у суду не має підстав для задоволення заяви про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви, виходячи з наступного.

Приватне підприємство "Автомагістраль" (код ЄДРПОУ 31481658, місцезнаходження: 07351, Київська область, Вишгородський район, с. Синяк, вул. Київська, буд. 68) зареєстроване в якості юридичної особи 16.05.2001 та як платник податків перебуває на обліку в Центральному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

16.12.2022 Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі п.п.191.1.4 п. 191.1 ст. 191, п.п.20.1.4, п.п.20.1.6, п.п.20.1.8, п.п.20.1.9, п.п.20.1.10, п.п.20.1.11, п.п.п20.1.13, п.п.20.1.14 п. 20.1 ст. 20, п.п.80.2.5 п. 80.2 ст. 80, п. 69.2 ст. 69 підрозділу 10 ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України видано наказ №215/ж1 про проведення фактичної перевірки ПП "Автомагістраль".

Вказаним наказом вирішено провести працівникам Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з 19.12.2022 фактичну перевірку, тривалістю не більше 10 діб, Приватного підприємства "Автомагістраль" з метою здійснення функцій, визначених у сфері регулювання виробництва, обігу та зберігання підакцизних товарів, наявності свідоцтв, ліцензій, дозволів за адресою: Київська область, Вишгородський район, с. Демидів за період з 01.01.2021 по дату закінчення перевірки.

19.12.2022 о 13 год. 15 хв. на підставі зазначеного наказу та направлень на перевірку від 16.12.2022 №493/ж3/31-00-07-05-02-17, №494/ж3/31-00-07-05-02-17 посадові особи Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 прибули для проведення фактичної перевірки ПП "Автомагістраль" на асфальто-бетонний завод Київська область, Вишгородський район, с.Демидів, з метою проведення фактичної перевірки.

Так, керівнику та власнику ПП "Автомагістраль" (прізвище та ім`я не назвав), ОСОБА_3 (перший заступник директора), особі, яка представилась керівником дільниці (ПІБ не назвав) були пред`явлені копія наказу від 16.12.2022 №215/ж1, направлення на проведення фактичної перевірки від 16.12.2022 №493/ж3/31-00-07-05-02-17, №494/ж3/31-00-07-05-02-17 та службові посвідчення осіб, які зазначені в направленнях на проведення перевірки.

Проте, 19.12.2022 о 14 год. 10 хв. особою, яка представилась керівником та власником ПП "Автомагістраль" (ПІБ не назвав), ОСОБА_3 (перший заступник директора ПП "Автомагістраль"), особою, яка представилась керівником дільниці ПП "Автомагістраль" (ПІБ не назвав) відмовлено в допуску до проведення фактичної перевірки посилаючись на військовий стан в Державі та той факт, що посадові особи податкового органу не з`явилисьдо фцентрального офісу підприємства і не попередили керівника про проведення перевірки. Крім того, особа, яка представилась керівником підприємства, застсоувала фізичну силу до представників органів ДПС (перевіряючих), яка супроводжувалась криками та лайками в бік перевіряючих, перевіряючі були виштовхані за межі господарського об`єкта, де потім були зачинені ворота.

У зв`язку з цим посадовими особами Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Барановою О.О. та ОСОБА_2 складено акт від 19.12.2022 №422/ж6/31-00-07-05-02-20 про відмову в допуску до проведення фактичної перевірки.

У зв`язку з відмовою платника податків від допуску посадових осіб до проведення фактичної перевірки начальником Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 20.12.2022 №24-д(07-05), згідно з яким вирішено застосувати повний адміністративний арешт майна ПП "Автомагістраль".

З метою підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків ПП "Автомагістраль", Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звернулось до суду із відповідною заявою.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Загальна процедура і підстави застосування адміністративного арешту контролюючими органами визначені в статті 94 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Згідно з положеннями пункту 94.1 статті 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

Відповідно до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 ПК України арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин, зокрема, платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Тобто, арешт майна може бути застосований за наявністю хоча б однієї з визначених статтею 94 ПК України обставин.

Як вбачається з матеріалів справи, фактичною підставою для прийняття рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 20.12.2022 №24-д(07-05) слугувала обставина недопуску посадових осіб заявника до проведення фактичної перевірки ПП "Автомагістраль".

Згідно пункту 94.6 статті 96 ПК України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається: платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна; іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.

Законність вимоги щодо застосування адміністративного арешту майна платника податків на підставі підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 ПК України пов`язана з наявністю, правомірністю та обґрунтованістю рішення керівника податкового органу щодо застосування арешту майна платника податків.

Відповідно до пункту 94.4 статті 94 ПК України арешт може бути накладено контролюючим органом на будь-яке майно платника податків, крім майна, на яке не може бути звернено стягнення відповідно до закону, та коштів на рахунку платника податків.

Відтак, арешт може бути накладено контролюючим органом саме на майно платника податків.

Відповідно до пункту 94.10 статті 94 ПК України арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Зазначений строк не може бути продовжений в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів, крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не виявлено). У цих випадках таке майно перебуває під режимом адміністративного арешту протягом строку, визначеного законом для визнання його безхазяйним, або у разі якщо майно є таким, що швидко псується, - протягом граничного строку, визначеного законодавством. Порядок операцій з майном, власника якого не встановлено, визначається законодавством з питань поводження з безхазяйним майном.

Строк, визначений цим пунктом, не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.

Згідно з підпунктом 94.19.1 пункту 94.1 статті 94 ПК України припинення адміністративного арешту майна платника податків здійснюється у зв`язку з відсутністю протягом строку, зазначеного у пункті 94.10, рішення суду про визнання арешту обґрунтованим.

Відтак, адміністративний арешт, накладений рішенням контролюючого органу, може бути підтверджений судом протягом 96 годин, а у іншому випадку, такий адміністративний арешт є припиненим.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків №24-д(07-05), згідно з яким вирішено застосувати повний адміністративний арешт майна ПП "Автомагістраль", було прийнято 20.12.2022.

Проте, у строк до 24.12.2022 рішення про обґрунтованість адміністративного арешту судом прийняте не було, оскільки ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду Войтовича І.І. від 22.12.2022, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2023, заяву Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Приватного підприємства "Автомагістраль" про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків - Приватного підприємства "Автомагістраль", застосованого рішенням керівника контролюючого органу, залишено без розгляду.

Отже, наведене свідчить, що адміністративний арешт, застосований рішенням від 20.12.2022 №24-д(07-05), припинив свою дію згідно підпункту 94.19.1 пункту 94.1 статті 94 ПК України.

Відтак, станом на час розгляду даної справи у суду відсутні підстави для задоволення вимог податкового органу, оскільки з моменту прийняття рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 20.12.2022 №24-д(07-05) вже минуло 96 годин, встановленого для його перевірки.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд в постановах від 04.08.2022 по справі №820/5120/18 та від 21.04.2021 по справі 820/1895/17, в яких зазначено, що станом на час звернення контролюючого органу до суду строк у 96 годин, протягом якого має бути перевірена судом обґрунтованість рішення керівника про накладення арешту на майно платника податків, сплинув, що, в свою чергу, згідно з пунктом 94.19 статті 94 Податкового кодексу України, свідчить про припинення адміністративного арешту, накладеного рішенням податкового органу.

Також, подібну позицію щодо строку підтвердження обґрунтованості застосування адміністративного арешту висловив Верховний Суд у постановах від 13.01.2021 по справі №520/9872/18 та від 16.12.2020 по справі №820/5045/18.

Всі інші наведені сторонами обґрунтування суд вважає такими, що не змінюють здійснених висновків суду та не потребують детальної аргументації судом.

Відповідно до п. 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Таким чином, враховуючи, що на час розгляду справи арешт майна платника податків, застосований рішенням від 20.12.2022, є припиненим в силу закону, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення заяви.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 242 - 246, 283 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні заяви Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Приватного підприємства "Автомагістраль" про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом десяти з дня його проголошення .

Суддя Балаклицький А. І.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 22.06.2023 о 12 год. 53 хв.

Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111719315
СудочинствоАдміністративне
Сутьпідтвердження обґрунтованості адміністративного арешту

Судовий реєстр по справі —320/11733/22

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 21.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 22.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Постанова від 13.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні