РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 червня 2023 року м. Рівне№460/10856/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Універсал-Агробуд" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Універсал-Агробуд" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області, як відокремлений підрозділ ДПС України № 7938793/03586182 від 26 грудня 2022 року про відмови в реєстрації податкової накладної; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю Універсал-Агробуд податкову накладну № 103 від 18 жовтня 2022 року, датою її подання; 3) визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області, як відокремлений підрозділ ДІС України №8096494/03586182 від 17 січня 2023 року про відмови в реєстрації податкової накладної; 4) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю Універсал-Агробуд податкову накладну № 105 від 28 жовтня 2022 року, датою її подання. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платником було сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкові накладні: № 103 від 18.10.2022 та № 105 від 28.10.2022. Проте, реєстрація таких податкових накладних зупинена з підстав відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Вказує, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи на підтвердження здійснення господарських операцій за вказаними вище податковими накладними, проте комісією прийняті рішення про відмову у їх реєстрації. Позивач вказує, що такі рішення комісії є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржувані рішення не містять жодних належних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідачами подано спільний відзив на позовну заяву у якому проти позовних вимог заперечують, зазначаючи, що оскаржувані рішення приймались комісією та при їх ухваленні брались документи надані платником податків, однак їх було недостатньо для розкриття повного змісту господарських операцій та реальності їх вчинення та як наслідок, прийняті спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Такі рішення уважають правомірними та просять у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Позивач подав відповідь на відзив в якій наводить тотожні за змістом позовної заяви доводи та аргументи.
Ухвалою суду від 04.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 29.05.2023 відмовлено в задоволенні клопотання відповідачів про розгляд справи в судовому засіданні.
Розглянувши заяви по суті та матеріали справи, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд враховує наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Універсал-Агробуд" є діючим суб`єктом господарювання (дата запису в ЄДР: 26.11.2021 року номер запису 1006071070020000424), не перебуває в процесі припинення, в тому числі, є зареєстрованим у контролюючих органах та є платником на загальній системі оподаткування та платником податку на додану вартість у відповідності із свідоцтвом про реєстрацію платника податку на додану вартість № 200026079, відтак, при здійсненні господарської діяльності має право на складання та реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Основним видом діяльності товариства є код КВЕД 23.32 виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини.
Виготовлення цегли ТОВ «Універсал-Агробуд» підтверджується наступними документами: акт № виробництво цегли 80 на списання товарно-матеріальних цінностей /410 Склад ТМЦ / від 31 серпня 2022 року; прибуткова накладна № 31 на отримання товарно-матеріальних цінностей, послуг від 31 серпня 2022 року; акт № виробництво цегли 25 на списання товарно-матеріальних цінностей /410 Склад ТМЦ / від 30 вересня 2022 року; прибуткова накладна № 32 на отримання товарно-матеріальних цінностей, послуг від 30 вересня 2022 року; паспорт на цеглу виготовлену вересень 2022 року від ЗО вересня 2022 року; акт № виробництво цегли 13 на списання товарно-матеріальних цінностей /410 Склад ТМЦ / від 31 жовтня 2022 року; прибуткова накладна № 33 на отримання товарно-матеріальних цінностей, послуг від 31 жовтня 2022 року; паспорт на цеглу виготовлену жовтень 2022 року від 31 жовтня 2022 року.
Цегла була виготовлена із цементу та щебню, що підтверджується наступними документами:
Згідно Договору поставки № 51 від 01 серпня 2022 року який ТОВ «Універсал-Агробуд» купив у ППФ «Будмаркет» портландцемент ГІЦ ІІ/А-Ш-500, що підтверджується видаткової накладною № 2781 від 29 вересня 2022 року на суму 81760,00 грн., в т.ч. ГІДВ - 13 626,67 грн., та платіжними дорученнями №4077 від 29 вересня 2022 року, № 4078 від 29 вересня 2022 року.
Перевезення придбаного цементу здійснювалося власним вантажним автомобілем ТОВ «Універсал-Агробуд» за маршрутом вул. Шевченка, 1, м. Здолбунів Рівненська область - с. Розваж Рівненський район Рівненська область, що підтверджується товарно-транспортною накладною № 1 від 29 вересня 2022 року.
Згідно видаткової накладною № 1978 від 30 вересня 2022 року на суму 5280,00 грн., в т.ч. ПДВ - 880,00 грн. «Універсал-Агробуд» купив у ТОВ «Торговий дім «Гранітінвест» щебінь фр.20x40.
Перевезення придбаного щебню здійснювалося власним вантажним автомобілем ТОВ «Універсал-Агробуд» за маршрутом Україна, Хмельницька область, Щепетівський район, с. Рудня-Новенька - с. Розваж Рівненський район Рівненська область, що підтверджується товарно-транспортною накладною № 660281 від 30 вересня 2022 року.
Для виробництва цегли та її продажу ТОВ «Універсал-Агробуд» використовує власний вантажний транспорт, а саме: Камаз, модель 5511, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_2 від 20 січня 2007 року; ЗИЛ-ММЗ, модель 554, реєстраційний номер НОМЕР_3 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_4 від 13 лютого 2009 року; Камаз, модель 5320, реєстраційний номер НОМЕР_5 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_6 від 24 березня 2010 року; екскаватор, модель ЕО-3122, реєстраційний номер НОМЕР_7 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію великотоннажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу серія НОМЕР_8 від 17 липня 2012 року; ЗИЛ-ММЗ, модель 4502, реєстраційний номер НОМЕР_9 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_10 від 22 серпня 2014 року.
Виробничі потужності, офісне приміщення знаходяться у власності ТОВ «Універсал-Агробуд» та розташовані за адресою - Рівненська обл., м. Острог, вул. Татарська, 204, що підтверджується наступним: Технічним паспортом на виробничий будинок (Будівля гаражів), виготовленим Рівненським обласним бюро технічної інвентаризації 04 січня 2007 року; Технічним паспортом на громадський будинок (Адміністративний будинок), виготовленим Рівненським обласним бюро технічної інвентаризації 04 січня 2007 року; Технічним паспортом на виробничий будинок (Будівля цегельного заводу), виготовленим Рівненським обласним бюро технічної інвентаризації 04 січня 2007 року.
Для виготовлення цегли згідно штатного розпису задіяно тринадцять штатних одиниць, заробітна плата яких вказана у Звітах про суми нарахованої заробітної плати за 2022 рік.
09 вересня 2022 року між ТОВ «Універсал-Агробуд», як Постачальник, та СГВК «Славутич», як Покупець, (код ЄДРПОУ 00449776) було укладено Договір поставки № 1/090922 (надалі - Договір поставки № 1/090922), згідно якого відбувалася реалізація цегли марки М-75 в жовтні 2022 року.
Згідно пп. 1.1. п. 1 Договору поставки № 1/090922, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця Цеглу марки М-100, М-75 (надалі - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар на умовах визначених чинним договором.
Згідно пп. 1.5. п. 1 Договору поставки № 1/090922 право власності на Товар переходить до Покупця з моменту його отримання та підписання Сторонам видаткових накладних. Підставою для розрахунків є чинний Договір та кожна видаткова накладна на приймання-передачу Товару.
Реалізація цегли марки М-75 у кількості 12 тис. шт. ТОВ «Універсал- Агробуд» для СГВК «Славутич» підтверджується видатковою накладною № 136 від 18 жовтня 2022 року на суму 48000 грн., в т. ч. IIДВ - 8000,00 грн.
Доставка цегли марки М-75 здійснювалася на підставі товарно-транспортної накладної № 3 від 18 жовтня 2022 року, автотранспортом ТОВ «Універсал- Агробуд» по заявленому адресу: Хмельницька область, Шепетівський район, м. Славута, вул. Привокзальна, 65.
Для поставки товару в жовтні 2022 року ТОВ «Універсал-Агробуд» використовувало нафтопродукти, а саме:
На підставі Договору поставки нафтопродуктів № 2022/5 від 13 січня 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Оілвей +» поставило для ТОВ «Універсал-Агробуд» дизпаливо, бензин та газ скраплений вуглеводневий паливний, що підтверджується наступними документами: видаткова накладна № 364 від 31 жовтня 2022 року на поставку бензину автомобільного А-95-Євро5-ЕО, кількістю 73,57 л, на суму 3457, 79 грн., в т. ч. ПДВ - 226,21 грн.; видаткова накладна № 365 від 31 жовтня 2022 року на поставку дизельного палива Євро сорт С клас К5 (ДП-Л-К5), кількістю 910,00 л, на суму 45965,00 грн., в т. ч. ПДВ - 3007,06 грн.; видаткова накладна № 366 від 31 жовтня 2022 року на поставку газу скрапленого вуглеводневого паливного марки ПБА, кількістю 49,97кг, на суму 2233,67грн., в т. ч. ПДВ - 146,13грн.; платіжні інструкції № 4081 від 03 жовтня 2022 року на суму 2350,00грн., в т. ч. ПДВ - 153,74грн., № 4082 від 03 жовтня 2022 року на суму 9800,00грн., в т. ч. ПДВ - 641,12грн., № 4088 від 07 жовтня 2022 року насуму 10000,00грн., в т. ч. ПДВ - 654,21грн., № 4090 від 10 жовтня 2022 року на суму 10200,00грн., в т. ч. ПДВ - 667,29грн., № 4095 від 13 жовтня 2022 року на суму 10400,00грн., в т. ч. ПДВ - 680,37грн., № 4099 від 20 жовтня 2022 року на суму 2625,00грн., в т. ч. ПДВ - 171,73грн.
Заправка автомобіля здійснювалася через смарт карти на АЗС ТОВ «Оілвей+», що підтверджується чеками № 36204 від 27 вересня 2022 року, № 37038 від 03 жовтня 2022 року, № 37211 від 04 жовтня 2022 року, № 37218 від 04 жовтня 2022 року, № 37683 від 07 жовтня 2022 року, № 37668 від 07 жовтня 2022 року, № 37628 від 07 жовтня 2022 року, № 38246 від 10 жовтня 2022 року, № 38725 від 13 жовтня 2022 року, № 38856 від 13 жовтня 2022 року, № 38952 від 14 жовтня 2022 року, № 39527 від 17 жовтня 2022 року, № 39468 від 17 жовтня 2022 року № 39976 від 20 жовтня 2022 року.
Оплата за пальне проводилася передоплато, що встановлює забірний ліміт на смарт карту.
Згідно пп. 3.1. п. 3 Договору поставки № 1/090922, розрахунок за чинним Договором здійснюється в безготівковому порядку, шляхом перерахування грошових коштів Покупцем в розмірі визначеному у видаткових накладних на кожну партію Товару на банківський рахунок Постачальника передоплатою, на підставі встановленого Постачальником Покупцю рахунку на оплату.
Оплата за реалізовану цеглу марки М-75 у кількості 12 тис. шт відбулася по факту її отримання СГВК «Славутич» згідно рахунків № 110 від 09 вересня 2022 року та № 111 від 10 вересня 2022 року, що підтверджується платіжними інструкціями № 407 від 18 жовтня 2022 року на суму 24000,00грн. та № 408 від 18 жовтня 2022 року на суму 24000,00грн. та банківською випискою за 18 жовтня 2022 року.
Розрахунки з СГВК «Славутич» підтверджуються також актом звірки взаємних розрахунків № 695 за період з 01 січня 2022 року по 31 жовтня 2022 року по рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями».
18 жовтня 2022 року ТОВ «Універеал-Агробуд» склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 103 від 18 жовтня 2022 року на суму 48000,00грн, в т. ч. ПДВ - 8000,00грн.
За наслідками обробки податкових накладних Головне управління ДПС у Рівненської області зупинило реєстрацію податкової накладної № 103 від 18 жовтня 2022 року з наступним обґрунтуванням, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6904, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «0»А20.2077%, «Р»=10417.33, що підтверджується квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 листопада 2022 року.
На підтвердження здійснення вказаних операцій 01 грудня 2022 року ТОВ «Універеал-Агробуд» до Головного управління ДПС у Рівненській області надіслано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 103 до якого було долучено письмові поясненням № 53 від 01 грудня 2022року, що підтверджується квитанцією № 2 про прийняття повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05 січня 2023 року.
Також до повідомлення № 103 від 01 грудня 2022 року прикріплені скан-копії первинних документів щодо реалізації отриманих та наданих послуг ТОВ «Універеал-Агробуд» для СФГ «Славутич» та які розкривають зміст та обсяг операцій, за наслідками якої була складена податкова накладна № 103 від 18 жовтня 2022 року, реєстрацію якої зупинено.
Розглянувши вказані документи і пояснення Головне управління ДПС у Рівненській області прийняло рішення № 7938793/03586182 від 26 грудня 2022 року щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 103 від 18 жовтня 2022 року у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: не надано ТТН на пальне і документів щодо оплати за пальне. Крім того, в наданих копіях документів встановлено невідповідність, попри те, що до пояснень було долучено скан-копії документів, які підтверджують постачання, придбання товарів, послуг, транспортування, навантаження, розвантаження продукції.
16 січня 2023 року ТОВ «Універсал-Агробуд» подало до Державної податкової служби України скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7938793/03586182 від 26 грудня 2022 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 103 від 18 жовтня 2022 року, в якому просило скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування та долучило скан-копії первинних документів, які підтверджують, постачання, придбання товарів, послуг, транспортування, навантаження, розвантаження продукції саме ТОВ «Універсал-Агробуд» та розкривають зміст та обсяг господарської операції, за наслідками якої була складена податкова накладна № 103 від 18 жовтня 2022 року, що надавалися попередньо, що підтверджується квитанцією № 2 від 15 лютого 2023 року.
Також ТОВ «Універсал-Агробуд» подало письмові пояснення № 24 від 14 лютого 2023 року до рішення № 7938793/03586182 від 26 грудня 2022 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 103 від 18 жовтня 2022 року.
22 лютого 2023 року комісія Державної фіскальної служби України прийняла рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 17952/03586182/2, яким залишено скаргу ТОВ «Універсал-Агробуд» без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Відмовляючи у реєстрації податкової накладної, контролюючий орган в оспорюваному рішенні не зазначив конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
08 червня 2022 року між ТОВ «Універсал-Агробуд» (як «Постачальник») та СФГ «Клепачі» (код ЄДРПОУ 03728897) (як «Покупець») було укладено Договір поставки № 1/080622 (далі - Договір № 1/080622), згідно якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця цеглу марки М-75, М-100 (надалі - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар на умовах визначеним чинним договором (пп. 1.1. п.1 Договору № 1/080622).
Згідно п. 1 Договору № 1/080622 право власності на Товар переходить до Покупця з моменту його отримання та підписання Сторонам видаткових накладних. Підставою для розрахунків є чинний Договір та кожна видаткова накладна на приймання-передачу Товару.
Реалізація цегли марки М-75 у кількості 5,125 тис.шт ТОВ «Універсал- Агробуд» для СФГ «Клепачі» підтверджується видатковою накладною № 138 від 28 жовтня 2022 року на суму 20500грн., в т. ч. ПДВ - 3416, 67грн.
Товар СФГ «Клепачі» отримало на території заводу ТОВ «Універсал-Агробуд» вул. Центральна, 148, с. Розваж Рівненський район Рівненська область, відвантаження відбулося автомобільним транспортом СФГ «Клепачі» само вивозом до с. Клепачі Шепетівський район Хмельницька область, що підтверджується товарно-транспортною накладною № 1 від 28 жовтня 2022 року.
Розрахунок за чинним Договором здійснюється в безготівковому порядку, шляхом перерахування грошових коштів Покупцем в розмірі визначеному у видаткових накладних на кожну партію Товару на банківський рахунок Постачальника передоплатою, на підставі встановленого Постачальником Покупцю рахунку на оплату (п. 3 Договору № 1/080622).
Оплата за реалізовану цеглу марки М75 у кількості 5,125 тис. шт. відбулася по факту її отримання СФГ «Клепачі», на підставі рахунку № 118 від 28 жовтня 2022 року, що підтверджується платіжною інструкцією № 260 від 28 жовтня 2022 року на суму 20500,00 грн., в т.ч. ПДВ - 3416, 67 грн., та банківською випискою за 28 жовтня 2022 року.
Розрахунки з СФГ «Клепачі» підтверджуються також оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 «Розрахунки з покупцями» за жовтень 2022 року.
Дизельне паливо, яке закуповувалось у Товариства з обмеженою відповідальністю «Оілвей+» в жовтні 2022 року Універсал-Агробуд» не використовувалося, так як СФГ «Клепачі» вивозив товар власним автотранспортом.
28 жовтня 2022 року ТОВ «Універсал-Агробуд» склало та подало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 105 від 28 жовтня 2022 року на суму 20500,00грн., в т. ч. ПДВ - 3416,67 грн.
За наслідками обробки податкових накладних Головне управління ДПС у Рівненської області зупинило реєстрацію податкової накладної № 105 від 28 жовтня 2022 року з наступним обґрунтуванням, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6904, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «І3»=20.2077%, «Р»=10417.33, що підтверджується квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 листопада 2022 року.
На підтвердження здійснення вказаних операцій 16 січня 2023 року ТОВ «Універсал-Агробуд» до Головного управління ДПС у Рівненській області надіслано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 105 до якого було долучено письмові пояснення № 10 від 16 січня 2023 року, що підтверджується квитанцією № 2 про прийняття повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 17 січня 2023 року.
Також до повідомлення № 105 від 16 січня 2023 року прикріплені скан-копії первинних документів щодо реалізації отриманих та наданих послуг ТОВ «Універсал-Агробуд» для СФГ «Клепачі» та які розкривають зміст та обсяг операцій, за наслідками якої була складена податкова накладна № 105 від 28 жовтня 2022 року, реєстрацію якої зупинено.
Розглянувши вказані документи і пояснення Головне управління ДПС у Рівненській області прийняло рішення № 8096494/03586182 від 17 січня 2023 року щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 105 від 28 жовтня 2022 року у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: не надано розрахункових документів на оплату за придбанні паливо-мастильні матеріали; товаро-транспортних накладних на перевезення придбаного цементу, по при те, що до пояснень було долучено скан-копії документів, які підтверджують постачання, придбання товарів, послуг, транспортування, навантаження, розвантаження продукції.
14 лютого 2023 року ТОВ «Універсал-Агробуд» подало письмові пояснення № 25 до рішення № 8096494/03586182 від 17 січня 2023 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 105 від 28 жовтня 2022 року.
16 лютого 2023 року ТОВ «Універсал-Агробуд» подало до Державної податкової служби України скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8096494/03586182 від 17 січня 2023 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 105 від 28 жовтня 2022 року, в якому просило скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування та долучило скан-копії первинних документів, які підтверджують, постачання, придбання товарів, послуг, транспортування, навантаження, розвантаження продукції саме ТОВ «Універсал-Агробуд» та розкривають зміст та обсяг господарської операції, за наслідками якої була складена податкова накладна № 105 від 28 жовтня 2022 року, що надавалися попередньо, що підтверджується квитанцією № 2 від 16 лютого 2023 року.
23 лютого 2023 року комісія Державної фіскальної служби України прийняла рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 18361/03586182/2, яким залишено скаргу ТОВ «Універсал-Агробуд» без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Відмовляючи у реєстрації податкової накладної, контролюючий орган в оспорюваному рішенні не зазначив конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок № 1165), які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.
Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата складання податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;
й) індивідуальний податковий номер.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Положеннями пункту 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно ж до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), зокрема його пунктів 4 та 5, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
У відповідності до пунктів 9 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, обов`язок виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.02.2020 по справі № 360/1776/19.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Так, проаналізувавши надані позивачем документи, щодо підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022, на виконання вимог Порядку № 520, суд встановив, що обсяг таких документів був достатній для цілей реєстрації відповідних податкових накладних, а підстав для відмови в реєстрації податкових накладних № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022 у контролюючого органу не було.
Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Як встановлено судом, підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем, що податкові накладні № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022, були складена у зв`язку із настанням обох подій щодо надання послуг згідно видаткової накладної № 136 від 18 жовтня 2022 року на суму 48000грн., в т. ч. IIДВ - 8000,00грн; товарно-транспортної накладної № 3 від 18 жовтня 2022 року; рахунків № 110 від 09 вересня 2022 року та № 111 від 10 вересня 2022 року, платіжними інструкціями № 407 від 18 жовтня 2022 року на суму 24000,00грн та № 408 від 18 жовтня 2022 року на суму 24000,00грн та банківськими виписками за 18 жовтня 2022 року; видаткової накладної № 138 від 28 жовтня 2022 року на суму 20500грн., в т. ч. ПДВ - 3416, 67грн, товарно-транспортної накладної № 1 від 28 жовтня 2022 року; рахунку № 118 від 28 жовтня 2022 року, платіжною інструкцією № 260 від 28 жовтня 2022 року на суму 20500,00грн., в т. ч. ПДВ - 3416, 67 грн., та банківською випискою за 28 жовтня 2022 року.
Також інші первинні документи, які підтверджують факт вчинення вказаних господарських операцій були надано Комісії для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022.
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічна позиція викладена Верховним судом у постанові від 07.12.2022 № 500/2237/20.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за спірними податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.
Мотивування спірних рішень тим фактом, що товарно-транспортні накладні не надані, не заслуговують на увагу, оскільки судом проаналізовано надані позивачем товарно-транспортні накладні і судом встановлено, що такі повністю відповідають вимогам чинного законодавства. Також позивачем надані і податковому органу такі документи та документи. Які підтверджують придбання палива.
Отже позивачем було надано достатньо документів, які підтверджують правомірність складення та реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022.
При цьому, на думку суду, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим.
Проте, оскаржувані рішення суд не може назвати мотивованими та такими, що прийняті з урахуванням всіх фактичних обставин справи.
Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачу первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарської операції.
Відтак, оскаржувані рішення відповідача про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а позов таким, що належить до задоволення.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає таке.
Відповідно до пунктів 2, 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 ПК України, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС.
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1ст.14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п.1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Відповідно до пп. 9 п. 4 Положення № 227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Таким чином, Єдиний реєстр податкових накладних формується та ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто саме Державною податковою службою України.
В контексті наведених норм, за встановлених фактичних обставин суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної позивачем виконані умови, визначені законом, та прийняття рішення щодо реєстрації такої податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України провести реєстрацію податкових накладних № 103 від 18.10.2022 року та № 105 від 28.10.2022 у день їх подання на реєстрацію.
У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення частково.
За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання даної позовної заяви сплачений судовий збір в сумі 5368грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 4140 від 21.04.2023 (оригінал якої знаходиться в матеріалах справи), а тому судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок відповідачів у справі.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7938793/03586182 від 26 грудня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 103 від 18 жовтня 2022 року та № 8096494/03586182 від 17 січня 2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 105 від 28 жовтня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Універсал-Агробуд» податкові накладні № 103 від 18 жовтня 2022 року та № 105 від 28 жовтня 2022 року датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Універсал-Агробуд» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2684грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Універсал-Агробуд» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2684грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 22 червня 2023 року
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Універсал-Агробуд" (вул. Центральна, 148, с. Розваж, Рівненський район, Рівненська область, 35866, ЄДРПОУ/РНОКПП 03586182)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська область, 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)
Суддя Т.О. Комшелюк
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2023 |
Оприлюднено | 26.06.2023 |
Номер документу | 111721056 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Т.О. Комшелюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні