Постанова
від 21.06.2023 по справі 320/7844/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/7844/22 Суддя (судді) першої інстанції: Головенко О.Д.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ганечко О.М.,

суддів Кузьменка В.В.,

Василенка Я.М.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Деяніра" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Фермерське господарство "Деяніра" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України та просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.06.2022 № 6933174/19421253;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 27.05.2022 № 2;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.06.2022 № 6933175/19421253;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 06.06.2022 № 3.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що ним у встановленому законодавством порядку складено та направлено до контролюючого органу податкові накладні, реєстрація яких необґрунтовано зупинена. Позивач вказав на те, що первинні документи на підтвердження показників, зазначених у податкових накладних були надані, а також відповідачу надані пояснення щодо здійснення господарських операцій. Однак, комісією прийнято рішення про відмову в прийнятті податкових накладних. Оскаржувані рішення позивач вважає необґрунтованими, вчиненими з порушенням норм законодавства та без дослідження наданих ним документів та пояснень. Крім того, контролюючим органом необґрунтовано зупинено реєстрацію податкових накладних від 27.05.2022 № 2 та від 06.06.2022 № 3, без чіткого зазначення в чому полягає ризиковість здійсненої операції. Рішення про відмову в реєстрації поданих позивачем податкових накладних не містять будь-яких мотивів його ухвалення та не зазначено підстав неврахування наданих позивачем документів та пояснень.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 р. адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.06.2022 № 6933174/19421253.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 27.05.2022 № 2.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.06.2022 № 6933175/19421253.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 06.06.2022 № 3.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Головне управління ДПС у Київській області, як відокремлений підрозділ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на неповне з`ясування всіх обставин справи, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2023 відкрито апеляційне провадження та призначено апеляційну скаргу до розгляду у порядку письмового провадження на 14.06.2023.

Апеляційну скаргу 14.06.2023 було знято з розгляду у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відрядженні, судове засіданні призначено на 21.06.2023.

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги, згідно норм ст. 309 КАС України.

Дану справу розглянуто в порядку письмового провадження, оскільки, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ФГ "Деяніра" (код ЄДРПОУ 19421253) зареєстроване як юридична особа Яготинською районною державною адміністрацією Київської області 07.12.1993, як платник податку на додану вартість зареєстровано з 01.11.2018: індивідуальний податковий номер 194212510253, знаходиться за адресою: вул. Ліснянська, буд. 5, м. Яготин, Яготинський район, Київська область.

Так, основним видом діяльності відповідно до видів за КВЕД фермерського господарства є вирощування зернових (крім рису), бобових культур, насіння олійних культур; змішане сільське господарство; вантажний автомобільний транспорт; ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення; виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Відповідно до п. 3.2 Статуту фермерського господарства, основним видом діяльності є виробництво товаро-сільськогосподарської продукції, переробка та реалізація з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства відповідно до закону.

Для здійснення господарської діяльності між ФГ «Деяніра» (постачальник) та ТОВ «Бокарьов» (покупець) укладено договір поставки товару № 147-П. За умовами якого, позивач передає, а ТОВ «Бокарьов» приймає у власність соняшник відповідної якості, в кількості, асортименті та оплачує товар, згідно вимог договору (п. 1.1 Договору). На виконання цього договору, оформлено спірні податкові накладні № 2, № 3.

Відповідно до п. 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 3.3 Договору, Специфікаціями визначаються - найменування товару, його кількість, ціна за одну тону, загальна вартість товару, умови поставки та оплати.

Згідно специфікації № 1 від 27.05.2022 до договору поставки товару № 147-П, постачальник передає у власність соняшник урожаю 2021 року (100 тонн +/- 10%) на загальну суму 1399999,80 грн, у т.ч. ПДВ 171 929,80 грн. Датою поставки вважається дата виписки видаткової накладної. Адреса місця поставки: Чернігівська область, м. Ніжин, вул. Носівський шлях, 54д.

Покупець здійснює оплату вартості товару у розмірі, еквівалентному вартості товару без урахування ПДВ протягом 3-х банківських днів від дати отримання рахунків від Постачальника.

Оплата решти товару здійснюється шляхом перерахування раніше не сплачених коштів протягом 3-х банківських днів від дати реєстрації податкової накладної та вразі необхідності коригування до неї.

27.05.2022 постачальник відпустив на користь ТОВ "Бокарьов" соняшник в кількості 51.577 тону на суму 722 077,89 грн, у т.ч. 88 676,23 грн ПДВ, а без ПДВ - 633 401,66 грн, у зв`язку з цим, ФГ "Деяніра" оформило накладну № 2 від 27.05.2022, товарно-транспортні накладні № 888939 та № 888940 від 27.05.2022, рахунок для оплати № 2 від 27.05.2022.

ТОВ "Бокарьов" оплатило 100% вартості товару без оплати ПДВ на суму 633 402,00 грн. (двома платежами на суми 500 000,00 грн та 133 402,00 грн), що підтверджується виписками по рахунку.

06.06.2022 Постачальник відпустив на користь ТОВ "Бокарьов" соняшник в кількості 49.42 тон на загальну суму 691 879,90 грн, у т.ч. 84 967,71 грн ПДВ, а без ПДВ 606 912,19 грн, у зв`язку з цим, ФГ "Деяніра" оформило накладну № 3 від 06.06.2022, товарно-транспортні накладні № 5, № 6, від 06.06.2022, та рахунок для оплати № 3 від 06.06.2022.

Таким чином за правилом першої події та відповідно до п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивачем було складено податкову накладну № 2 від 27.05.2022 та № 3 від 06.06.2022 та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних Квитанцією № 9067004889 від 07.06.2022 ГУ ДПС в Київській області повідомило ФГ «Деяніра», що податкову накладну № 2 від 27.05.2022 прийнято, її реєстрацію зупинено, запропоновано надати пояснення та документи.

Мотиви зупинення реєстрації податкової накладної вказані у квитанції від 07.06.2022 дослівно наступні: "коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрі ПН/РК в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник "D"-34,7773%, "Р"=0".

При цьому, у квитанції не конкретизовано, які документи повинен подати платник для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, необхідні для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ГІН в ЄРПН.

12.06.2022 ФГ "ДЕЯНІРА" надало пояснення та документи, про що свідчить повідомлення від 12.06.2022 № 2 щодо пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 2 від 27.05.2022.

Квитанцією № 9076524518 від 13.06.2022, ГУ ДПС в Київській області повідомило ФГ «Деяніра», що повідомлення від 12.06.2022 № 2 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято до розгляду.

Однак, 16.06.2022 Комісією ГУ ДПС в Київській області прийнято рішення №6933174/19421253 про відмову в реєстрації податкової накладної з таких мотивів: «у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».

16.06.2022 ФГ «Деяніра» подано скаргу на рішення № 6933174/19421253 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 16.06.2022, однак 11.07.2022 комісією ГУ ДПС в Київській області прийнято рішення № 18755/19421253/2, яким залишено скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПНН - без змін.

Квитанцією № 9067008733 від 07.06.2022, ГУ ДПС в Київській області повідомило ФГ "Деяніра", що податкову накладну № 3 від 06.06.2022 прийнято, її реєстрацію зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано надати пояснення та документи.

Мотиви зупинення реєстрації податкової накладної вказані у квитанції від 07.06.2022 дослівно наступні: "коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризтовості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрі ПН/РК в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник "D" ==68,7550%, "Р"-0".

При цьому, у квитанції не конкретизовано, які документи повинен подати платник для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, необхідні для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

12.06.2022 ФГ "ДЕЯНІРА" надало пояснення та документи, про що свідчить повідомлення від 12.06.2022 № 3 щодо пояснень та копій документів стосовно реальності здійснення операцій по податковій накладній №3 від 06.06.2022 року.

Квитанцією № 9076531084 від 13.06.2022, ГУ ДПС в Київській області повідомило ФГ «Деяніра», що повідомлення від 12.06.2022 № 3 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято до розгляду.

Однак, 16.06.2022 комісією ГУ ДПС в Київській області прийнято рішення № 6933175/19421253 про відмову в реєстрації податкової накладної з таких же мотивів: «у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».

16.06.2022 на виконання ФГ «Деяніра» подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ЄРПН, однак 11.07.2022 комісією ГУ ДПС в Київській області прийнято рішення №18771/19421253/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПНН без змін.

Не погоджуючись із рішеннями контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що: рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, не містять в собі належної та достатньої мотивації; у спірних рішеннях фактично було лише процитоване положення Порядку, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані; контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та не зазначено конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття.

Натомість, апелянт вважає вказані висновки суду необґрунтованими та помилковими, оскільки судом не було враховано норм та вимог постанови Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019. Апелянт вказує на те, що судом не враховано, що позивачем на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивач не виконав усіх умов визначених законом, не надав необхідних документів на підтвердження реальності господарської операції, а тому, контролюючий орган діяв у межах та у спосіб, визначений Податковим кодексом України.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до норм п. п. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

При цьому, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За змістом пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

У відповідності до пункту 201.10. статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно із пунктом 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

За пунктом 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до змісту пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Згідно пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно пункту 5 Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520, передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку № 1165. Згідно з вимогами пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції було досліджено, що підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних від від 27.05.2022 № 2 та від 06.06.2022 № 3, стала невідповідність платника податку п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК. Водночас, як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від від 27.05.2022 № 2 та від 06.06.2022 № 3.

Також, під час розгляду справи в суді першої інстанції було досліджено, що підприємство позивача здійснює сільськогосподарську діяльність, має основні, оборотні та технічні засоби і можливості для вирощування соняшника, в обсягах здійснених поставок, регулярно подає відповідачу податкову звітність, про що відповідачу достеменно відомо. В матеріалах справи міститься повідомлення про об`єкти оподаткування, через які проводиться діяльність зазначені у наявності (форма № 2Р-ОПЩ, подана 25.03.2021).

Даною формою № 20-ОПП підтверджується також факт наявності у позивача, поряд з достатніми площами землі, інших основних технічних засобів - 1 автомобіль, 6 тракторів, 2 автопричепи.

Згідно договору оренди № 8 від 18.02.2019 ФГ "ДЕЯНІРА" орендує у ФГ "КМП НАДІЯ" приміщення складу за адресою: вул. Гречанівська, 13, с. Черняхівка, Яготинський район, Київська область. Вказане приміщення використовується як зерносховище. Договір оренди зерносховища зареєстрований в реєстрі, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 157063149 від 21.02.2019.

Також, ФГ "ДЕЯНІРА" орендує у ФГ "КМП НАДІЯ" сільськогосподарську техніку, що підтверджується договором оренди № 11 від 01.02.2020, актом прийому-передачі нерухомого майна в оренду до договору № 11 від 01.02.2020 та свідоцтвами про право власності транспортних засобів.

Додатково на підтвердження дійсності та реальності господарських операцій свідчать первинні документи про придбання посадкового насіння соняшника, добрив та палива, а саме: видаткові накладні № 1 від 25.03.2021, № 1517 від 06.04.2021, № 1382 від 08.04.2021, № 1463 від 14.04.2021, № 2091 від 27.10.2021.

При цьому, варто звернути увагу й на те, що позивачем було надано контролюючому органу необхідні первинні документи на підтвердження придбання посівного матеріалу, проведення посівних робіт, придбання засобів захисту та мікродобрив, внесення засобів захисту рослин та мікродобрив, виконання робіт зі збирання урожаю (обмолот), поставки сільськогосподарської продукції, доставки сільськогосподарської продукції покупцю.

Відтак, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов цілком обґрунтованого висновку про невідповідність рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних від від 27.05.2022 № 2 та від 06.06.2022 № 3 критерію обґрунтованості. Крім того, самі рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.

У даному ж випадку, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення. Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем Комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу.

Колегія суддів вважає, що оскаржувані рішення були прийняті контролюючим органом необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, такі рішення є протиправними та підлягають скасуванню. Позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації, проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, було прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації ПН.

Так, оскаржувані рішення про відмову реєстрації податкової накладної містять лише загальні твердження: «ненадання платником податку копій документів», проте не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Отже, суд першої інстанції обґрунтовано виснував, що позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядком № 1165, Порядком № 520, є необґрунтованою, а в оскаржуваних рішеннях так і не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених позивачем.

Колегія суддів наголошує на тому, що форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Тож, на переконання колегії суддів, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті без врахування всіх обставин та не у спосіб, визначений законом, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню, із зобов`язанням зареєструвати податкові накладні днем їх направлення.

Колегія суддів наголошує на тому, що сама оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних, фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Тому, суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Отже, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

За наслідком апеляційного розгляду, колегія суддів дійшла висновку про те, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог та не є підставою для скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін. У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 243, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 р. - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з підстав, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді В.В. Кузьменко

Я.М. Василенко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111724135
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/7844/22

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 22.12.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні