ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.06.2023м. ДніпроСправа № 910/12357/22
за позовом Комунального некомерційного підприємства "Збаразька центральна лікарня "Збаразької міської ради, м. Збараж, Тернопільська область
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12", м. Дніпро
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення переплати за газ
Суддя Ярошенко В.І.
Секретар судового засідання Маркіна Т.М.
Представники:
від позивача Бабій Г.В;
від відповідача: не з`явився.
ПРОЦЕДУРА
Комунальне некомерційне підприємство "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 188 612, 82 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 910/12357/22 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні 07.12.2022.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 змінено найменування відповідача у справі № 910/12357/22 на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" (49031, м. Дніпро, проспект Олександра Поля, буд. 59). Передано матеріали справи № 910/12357/22 за позовом Комунального некомерційного підприємства "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 188 612, 82 грн за територіальною підсудністю до Господарського суду Дніпропетровської області (49000, м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1А).
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.01.2023 позовну заяву залишено без руху.
Комунальне некомерційне підприємство "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради 24.01.2023 подало до суду заяву про усунення недоліків.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 13.03.2023.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.02.2023 задоволено клопотання Комунального некомерційного підприємства "Збаразька центральна лікарня "Збаразької міської ради" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою додатку EasyCon.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 13.03.2023 розгляд справи відкладений до 11.04.2023.
Ухвалою суду від 11.04.2023 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів. Підготовче засідання відкладено до 16.05.2023.
Ухвалою суду від 16.05.2023 закрито підготовче провадження. Справу призначено до розгляду в засіданні на 14.06.2023.
В судове засідання 14.06.2023 представник відповідача не з`явився, причини неявки суду не повідомив.
В ході судового засідання 14.06.2023 розглянуто справу по суті, встановлено обставини справи та досліджено наявні у матеріалах справи докази.
В судовому засіданні 14.06.2023 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частин.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача викладена у позовній заяві
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Комунальне некомерційне підприємство "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради в порушення вимог 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" уклало додаткові угоди № 1 від 29.01.2021, № 2 від 01.02.2021, № 3 від 03.02.2021, № 4 від 04.02.2021, № 5 від 05.02.2021 та № 6 від 08.02.2021 до договору на збільшення ціни за одиницю товару не пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку. Вищевказані обставини, за доводами позивача, призвели до того, що в період з 01.01.2021 по 10.04.2021 оплата газу здійснювалась по ціні за одиницю товару більшою, ніж передбачено умовами укладеного з відповідачем договору № 22-12-1 від 22.12.2020, що завдало позивачеві збитків у розмірі 188 612, 82 грн.
Позиція відповідача
Відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
09.11.2020 позивачем було оголошено процедуру «відкриті торги» па закупівлю «Закупівля природного газу для КНП "Збаразька ЦЛ" ЗРР на 2021 рік» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-11-09-000135-c). Ідентифікатор даної закупівлі:UA-2020-11-09-000135-с. Очікувана вартість: 1 980 000 грн.
Дана закупівля оголошена Уповноваженою особою Олегом Шуцьким.
Участь у даній закупівлі взяли наступні учасники:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС ГРУПП ЛТД";
- Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГІЯ УКРАЇНИ".
26.11.2020 відбувся аукціон, за результатами якого найменшу цінову пропозицію запропонував Учасник ТОП "ЕКОТЕХНОШВЕСТ".
02.12.2020 прийнято рішення про намір укласти договір з "ЕКОТЕХНОШВЕСТ".
22.12.2020 між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (в подальшому Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12") укладено договір № 22-12-1 постачання природного газу.
Відповідно до пункту 1.1 договору Постачальник зобов`язується передати у власність (поставити) Споживачу у 2020 році код за ДК 021:2015 (CPV 2008) - 09120000-6 газове паливо (ДК 021:2015 (CPV 2008 09123000-7 газ природний), для використання у якості палива, а споживач зобов`язує прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені Договором.
Річний плановий об`єм постачання газу - 180 тис. куб. м (пункт 1.2 договору).
Місячні планові об`єми постачання газу:
січень35 000квітень5 000 м3липень жовтень10 000 м3лютий35 000 м3травень серпень листопад30 000 м3березень30 000 м3червень вересеньгрудень35 000 м3І квартал100 000 м3ІІ квартал5 000 м3ІІІ квартал IV квартал75 000 м3
Передача газу за цим Договором здійснюється у фізичній точці виходу газотранспортної системи оператора ГТС до газорозподільної системи оператора ГРМ, якої підключено об`єкт (-ти) Споживача.
Відповідно до пункту 3.1 договору, Ціна газу становить 3, 661, 67 за 1000 куб. м крім тог ПДВ 732, 33 грн, всього з ПДВ 4 394 грн.
Ціна газу включає, вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф па послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної систем розраховується відповідно до коефіцієнту який дійсний з 01 березня 2020 року застосовується при замовленні потужності на добу наперед. - він становить 1.10 умовні одиниці., (відповідно до Постанова НКРЕКП № 3013 від 24.12.2019).
Як передбачено у пункті 3.2 Договору, ціна, зазначена в п. 3.1 Договору, можна змінюваний протягом строку дії цього Договору. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання між сторонами додаткової угоди до цього Договору за умови, що зазначені зміни не призведуть збільшення суми, визначеної в договорі. Істотні умови цього договору не можу, змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків передбачених cт. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Згідно пункту 3.3 договору, сторони домовились, що ціна газу, погоджена Сторонам відповідно до пунктів 3.1 та 3.2 цього Договору, застосовується Сторонами при складе актів приймання-передачі і азу та розрахунках за цим Договором.
Відповідно до п.3.4. договору, місячна вартість газу визначається як добуток ціни газу загального об`єму поставленого (спожитого) газу, визначеного згідно з розділом 2 цього Договору.
Як передбачено у пункті 3.5 договору, загальна сума цього Договору на 2021 рік станови: 790 920, 00 грн (сімсот дев`яносто тисяч дев`ятсот двадцять гривень 00 коп), у т.ч. ПДВ 131 820, 00 грн.
Розрахунковий період за Договором становить один календарний місяць - з 08.00 години (за Київським часом) першого дня місяця до 08.00 годин; першого дня наступного місяця включно (пункт 4.1 договору).
Згідно пункту 4.2 договору, оплата газу здійснюється Споживачем шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок Постачальника в наступному порядку:
Відповідно до пункту 4.2.1 договору, оплата в повному обсязі вартості фактично поставленого (спожитого) газу здійснюється Споживачем згідно рахунка, наданого Постачальником, не пізніше 5 числа місяця, наступного за місяцем постачання газу.
Як визначено у пункті 11.1.2 договору, Сторони погодились, що умови цього Договору не можуть змінюватись після його підписання, крім випадків, передбачених п.4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, падання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.
За час дії договору позивачем та відповідачем до нього укладено ряд додаткових угод про зміну ціни, встановленої договором.
Додатковою угодою № 1 під 29.01.2021 змінено ціну за одиницю Товару. Ціна за 1 000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспортування та без ПДВ складає: 4 027, 83 грн, крім того ПДВ 20 % - 671, 31 грн. Разом 4 833, 40 грн».
Додаткова угода укладена, зважаючи на лист відповідача до позивача № 101-21 від 06.01.2021 та на підставі наданих експертних висновків Київської торгово-промислової палати № Ц-1/2 від 04.01.2021 та №Ц-1/1 від 04.01.2021.
Додатковою угодою № 2 від 01.02.2021 змінено ціну за одиницю Товару. Ціна за 1000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспортування та без ПДВ складає: 4 430, 62 грн, крім того ПДВ 20% - 738, 44 грн. Разом 5 316, 74 грн». Додаткова угода укладена на підставі наданого експертного висновку № Ц-1/3 від 04.01.2021.
Додатковою угодою № 3 від 03.02.2021 змінено ціну за одиницю Товару. Ціна за 1 000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспортування та без ПДВ складає: 4 869, 25 грн, крім того ПДВ 20% - 811, 54 грн. Разом 5 843, 10 грн». Додаткова угода укладена на підставі наданого експертного висновку № Ц-1/4 від 04.01.2021
Додатковою угодою № 4 під 04.02.2021 змінено ціну за одиницю Товару. Ціна за 1 000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспортування та беї ПДВ складає: 5 351, 30 грн, крім того ПДВ 20 % - 891, 88 грн. Разом 6 421, 56 грн».
Додаткова угода укладена на підставі наданого експертного висновку Ц-1/5 від 04.01.2021.
Додатковою угодою № 5 від 05.02.2021 року змінено ціну нa одиницю Товару. Ціна за 1 000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспорту ванн та без ПДВ складає: 5 886, 43 грн, крім того ПДВ 20% - 981, 07 грн. Разом 7 063, 72 грн». Додаткова угода укладена на підставі наданого експертного висновку № Ц-5/2 від 05.01.2021.
Додатковою угодою № 6 від 08.02.2021 змінено ціну за одиницю Товару. Ціна за 1 000, 00 метрів кубічних природного газу з урахуванням вартості з його транспортовані-та без ПДВ складає: 6 475, 43 грн, крім того ПДВ 20 %-1079, 17 грн. Разом 7 770, 01 грн».
Додаткова угода укладена па підставі наданого експертного висновку № Ц-22/1 від 12.01.2021
Додатковою угодою від 06.04.2021 споживач та постачальник дійшли згоди розірвати з 10.04.2021 договір № 22-12-1 від 22.12.2021.
11.03.2021 по закупівлі UA-2020-11-09-000135-е розпочався моніторинг, що здійснювався Західним офісом Державної аудиторської служби України (UA-M-2021-03-11- 000002).
У висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-11-09-000135-с, який завершився 30.03.2021 зазначено, що в експертних висновках Київської торгово-промислової палати, які слугували підставою для укладення додаткових угод № 1 та № 2 на підняття ціни за одиницю товару, в 04.01.2021 № Ц-1/1 зазначено інформацію щодо ціни на природний газ етапом на 20.11.2020 до подання ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» своєї пропозиції для участі у торгах та у експертні висновках від 04.01.2021 № 1, 2 та № Ц-1/3 зазначено інформацію щодо ціни на природний пі станом на 10.12.2020 та на 22.12.2020 відповідно до укладення та на день укладення договори про закупівлю.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до Договору про закупівлю встановлено, що Замовником в порушення вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону до договорі укладено додаткові угоди № 1 та № 2 на збільшення ціни за одиницю товару без документального підтвердження коливання ціни товару на ринку в сторону збільшенні його ціни в період і 22.12.2020 по 03.01.2021.
За умовою проекту договору (додаток № 4 тендери документації) та укладеним договором від 22.12.2020 № 22-12-1 (пункту 4.2 розділу 4 передбачено, що оплата вартості фактично поставленого (спожитого) газу здійснюється Споживачем згідно рахунка, наданою Постачальником, не пізніше 5 числа місяця, наступної за місяцем постачання газу. В поданих експертних висновках Київської торгові-промислової палати, які слугували підставою для укладання додаткових угод зазначені передоплату. В цілому необхідно зазначити, що згідно додаткових угод №№ 1-6 ціна за природний газ піднялася на 76, 99 %. Тоді як згідно експертних висновків Київської торговий промислової палати, які слугували підставою для укладання додаткових угод № 3, № 4, № 5, № 6 в період з 22.12.2020 (день укладення угоди) по 12.01.2021 (дата останнього підняття ціни) ціна на газ зросла на 25, 07 %.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін Договору про закупівлю встановлено, що Замовником в порушення вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону до договору укладено
Закону до договору укладено додаткові угоди № 1, № 2, № 3, № 4, № 5 та № 6 на збільшення ціни за одиницю товару не пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку.
В липні 2022 року Управлінням Західною офісу державної аудиторської служби України проведено перевірку, яка стосувалася в т.ч., і закупівлі природного газу для КНП "Збаразька ЦЛ" ЗРР па 2021 рік (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-l1-09-000135-c) ID UA-2020-11-09-00G135-c.
За результатами перевірки 29.07.2022 складено акт перевірки № 04-22/4 закупівлі проведеної Комунальним некомерційним підприємством «Збаразька центральна лікарня» Збаразької міської ради за період з 01.11.2020 по 31.12.2021.
В 3 розділі Акту перевірки № 04-22/4 встановлено, що розрахунки між КНП «ЗЦЛ» ЗМР та Постачальником щодо закупівлі природною газу проводилися відповідно до умов договору та додаткових угод на підставі виставлених ТОВ «ЕКОТЕХНОІНВЕСТ» актів прийому-передачі, в яких зазначалися фактичні обсяги спожитого газу, ціни за одиницю товару та загальної вартості з ПДВ.
За результатами торгів між Замовником та переможцем торгів ТОВ «ЕКОТЕХІНВЕСТ» укладено договір від 22.12.2020 № 22-12-1 в якому ціна газу за 1 000 куб. м. становить 4 393 грн з ПДВ.
До укладених додаткових угод на підняття піни додано експертні висновки Київської торгово-промислової палати щодо ціпи на природний газ за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа» на відповідні дати, а саме:
- до укладеної додаткової угоди від 29.01.2021 № 1 на збільшення ціни за одиницю товару з 01.01.2021 надано експертні висновки Київської торгово-промислової палати від 04.01.2021 № Ц-1/1 та № 11-1/2 про ціну газу станом на 20.11.2020 за передоплатою, з ресурсу листопаду 2020 в сумі 5 760 грн з ПДВ та станом на 10.12.2020 за передплатою з ресурсу грудня 2020 в сумі 6 480 грн з ПДВ;
- до додаткової угоди від 01.02.2021 № 2 на збільшення ціни за одиницю товару з 03.01.2021 надано експертний висновок Київської торгово-промислової палати від 04.01.2021 № Ц-1/3 про ціну газу станом на 22.12.2020 за передоплатою, з ресурсу січня 2021 в сумі 7 165, 51 грн з ПДВ;
- до додаткової угоди від 03.02.2021 № 3 на збільшення ціни за одиницю товару з 06.01.2021 надано експертний висновок Київської торгово-промислової палати від 04.01.2021 № Ц-1/4 про ціну газу станом на 29.12.2020 за передоплатою, з ресурсу січня 2021 в сумі 7 721, 99 грн з ПДВ;
- до додаткової угоди від 04.02.2021 № 4 на збільшення ціни за одиницю товару з 09.01.2021 надано експертний висновок Київської торгово-промислової палати від 04.01.2021 № Ц-1/5 про ціну газу станом на 30.12.2020 за передоплатою, з ресурсу січня 2021 в сумі 8 105, 88 грн з ПДВ;
- до додаткової угоди від 05.02.2021 № 5 на збільшення ціни за одиницю товару з 12.01.2021 надано експертний висновок Київської торгово-промислової палати від 05.01.2021 № Ц-5/2 про ціну газу станом на 05.01.2021 за передоплатою, з ресурсу січня 2021 в сумі 8 590 грн з ПДВ;
- до додаткової угоди від 08.02.2021 № 6 на збільшення ціни за одиницю товару з 15.01.2021 надано експертний висновок Київської торгово-промислової палати від 12.01.2021 № Ц-22/1 про ціну газу станом на 12.01.2021 за передоплатою, з ресурсу січня 2021 в сумі 8 962 грн з ПДВ.
При цьому, позивач зазначає, що за додатковими угодами ціну на природний газ збільшено на 76, 83 %, в той час як згідно експертних висновків Київської торгово-промислової палати ціна на газ зросла на 25, 07 % за аналогічний період.
Позивач стверджує, що відповідно до підписаних сторонами актів приймання-передачі ТОВ «Квінтіс Пром 12» поставило Комунальному некомерційному підприємству "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради 88, 884 тис. м3. За результатами виконання вказаного правочину TOB «Квінтіс Пром 12» внаслідок укладення додаткових угод та збільшення внаслідок цього договірної ціни отримало 668, 085, 46 грн.
За таких обставин, внаслідок неправомірного збільшення ціни на природний газ шляхом укладання спірних додаткових угод з порушенням законодавства мала місце переплата коштів у розмірі 188 162, 82 грн.
Комунальне некомерційне підприємство "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради вважає, що вищевказані додаткові угоди, якими внесено зміни до основного Договору № 22-22-1 постачання природного газу від 22.12.2020, підлягають визнанню недійсними, а зайво сплачені грошові кошти на їх виконання поверненню, що і стало причиною звернення позивача до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо визнання недійсними додаткових угод
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) визнання правочину недійсним є способом захисту цивільних прав та інтересів. Частина 2 ст. 20 ГК України серед способів захисту визначає визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
За приписами статті 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків; правочин може вчинятися усно або в письмовій формі.
Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України).
Згідно з частиною першою статті 207 ГК України господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Відповідно до частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
При цьому якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 ЦК України).
Статтею 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
При цьому суд виходить з того, що вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Згідно з ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Статтями 11 ЦК України та 174 ГК України унормовано, що господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Стаття 627 ЦК України передбачає, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною 7 ст. 179 ГК України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ст. 638 ЦК України та ст. 180 ГК України, договір вважається укладеним, якщо між сторонами досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов (предмету, визначених законом необхідних умов для договорів даного виду та визначених за заявою сторін умов).
Відповідно до ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з приписами ч. 1 ст. 265 Господарського кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 ЦК України).
Згідно ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Одночасно, правові та економічні засади закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України "Про публічні закупівлі".
Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
У статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" зазначено, що договір про закупівлю - це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").
Частиною 1 ст. 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з ч. ч. 1 - 3 ст. 180 ГК України, зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Пунктом 11.1.2 договору встановлено, що сторони погодились, що умови цього Договору не можуть змінюватись після його підписання, крім випадків, передбачених п.4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, падання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.
Таким чином, дозволяється збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшення ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Законом України "Про публічні закупівлі" визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Так, у абзаці 2 частини 3 ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
У відповідності до ст. 180 ГК України (істотні умови господарського договору) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
В частині першій ст. 175 ГК України визначено, що майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно із ст. 185 ГК України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.
Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною 1 ст. 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
За змістом ч. ч. 2, 3 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, установлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після виконання не допускається.
За положеннями п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
В абзаці 2 частини 3 ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Таким чином, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених частиною 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема, за пунктом 2 частини 5 наведеної норми - у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Отже, зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися (позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 15.06.2022 року у справі № 924/674/21).
При цьому метою закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10% є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.
Так, ст. 652 ЦК передбачає, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Через зміну істотних обставин договір може бути змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19 висловив правову позицію, що передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону "Про публічні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначену в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).
Таким чином, у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку.
Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.
Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.
При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.
Суд зазначає, що чинне законодавство про публічні закупівлі не визначає, які органи, установи чи організації мають право надавати інформацію щодо коливання цін на ринку і які документи можуть підтверджувати таке коливання.
Разом з тим, судом враховується, що у документах, які видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 13.10.2020 року у справі № 912/1580/18).
Висновки торгово-промислової палати можуть використовуватися для підтвердження коливання ціни товару на ринку.
Проте, експертні висновки Київської Торгово-промислової палати від 04.01.2022 № Ц-1/1, від 04.01.2022 № Ц-1/2, від 04.01.2022 № Ц-1/3, стосувалися ціни на природний газ до моменту укладення Договору № 1 від 22.12.2020. Відповідно, ТОВ "Квінтіс Пром 12", укладаючи договір на постачання природного газу від 22.12.2020, знав ціну газу на ринку (яка була більшою від ціни запропонованої відповідачем) і занизив ціну на товар з метою виграти тендер, а у подальшому почав збільшувати ціну. У вказаних експертних висновках відсутня інформація, яка підтверджує саме коливання ціни на ринку. При цьому, у примітках до висновків зазначено, що вони носять інформаційний характер.
Що стосується інших експертних висновків Київської Торгово-промислової палати, у вказаних експертних висновках міститься інформація, про збільшення ціни на природний газ, але не з моменту укладення договору, а з 29.12.2021, що по суті, не підтверджує коливання ціни на ринку, не містить інформацію про динаміку коливання ціни на природний газ з моменту укладення договору.
Відтак, вищевказані висновки Київської торгово-промислових палат не є належними доказами на підтвердження коливання ціни на природний газ, оскільки, зазначені документи лише констатують рівень загальних ринкових цін на газ (на газорозподільних центрах) на певну дату та не доводять їх коливання.
Одночасно постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції) (правова позиція викладена Верховним Судому складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19).
При цьому судом враховується, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.
З іншого боку, будь-який покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки (позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 13.07.2021 року у справі № 927/550/20).
Так, позивач, який мав беззаперечне право на отримання природного газу за ціною, визначеною в укладеному між сторонами договорі, без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо збільшення ціни товару підписав оспорені додаткові угоди, внаслідок чого ціна за одиницю товару збільшилась, а обсяг поставки, що передбачався за договором, фактично, зменшився.
Крім того, збільшення ціни природного газу у додаткових угодах по відношенню до погодженої у договорі ціни здійснено з порушенням ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема п. 2 ч. 5 ст. 41 цього Закону, яким встановлена не лише вимога пропорційного збільшення ціни за одиницю товару по відношенню до збільшення ціни товару на ринку, а й 10-відсоткове обмеження такого збільшення.
Зокрема, з аналізу додаткових угод слідує, що динаміка зміни ціни за договором у відсотковому значенні становила + 76, 99 %.
При цьому судом звертається увага на те, що сторони не могли не розуміти особливості функціонування ринку природного газу; враховуючи діяльність відповідача, на момент підписання основного договору відповідач знав (не міг не знати) про ціни, які склалися на ринку на природний газ, постачання якого він мав намір здійснювати, та гарантував його поставку замовнику за цінами відповідно до договору.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за принципом 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Верховний Суд у постанові від 12.09.2019 року у справі № 915/1868/18 наголосив, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі".
Отже, сторонами не підтверджено правомірності дій щодо зміни істотних умов договору про закупівлю після його підписання та до виконання сторонами в повному обсязі. За таких обставин зміна ціни згідно з оспорюваними додатковими угодами є безпідставною, суперечить принципам максимальної економії та ефективності, встановлених ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", з огляду на що суд доходить висновку про наявність підстав для визнання оспорених додаткових угод недійсними відповідно до ст. ст. 203, 215 ЦК України.
Щодо стягнення
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним кодексом України і Господарським кодексом України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
Зокрема, положеннями ст. 669 ЦК України визначено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.
Згідно з ч. 1 ст. 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.
Отже, обов`язок з повернення грошової суми, сплаченої за кількість товару, який не був поставлений позивачу, врегульований нормами глави 54 ЦК України "Купівля-продаж". Правова позиція щодо застосування наведених правових норм у аналогічних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної Палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з актами за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 відповідач поставив природний газ позивачу загальним обсягом 88 884 тис. м3 на загальну суму 668 085, 46 грн, які повністю оплачені Комунальним некомерційним підприємством «Збаразька центральна лікарня» Збаразької міської ради.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
З висновку суду про недійсність додаткових угод та вищенаведених положень законодавства слідує, що зобов`язання сторін регулювалися умовами основного договору.
Відповідно до ст. 629 цього Кодексу договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Отже, враховуючи наведене, загальна вартість отриманого позивачем природного газу в кількості 88 884 тис. м3 становить 479 472, 64 грн. Відтак, решта коштів в сумі 188 612, 82 грн позивачем сплачена за товар, поставка якого відповідачем не здійснена підлягає поверненню Комунальному некомерційному підприємству «Збаразька центральна лікарня» Збаразької міської ради.
Доказів повернення вказаних коштів матеріали справи не містять.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору у сумі 5 310, 20 грн покладаються на відповідача.
Позивач заявив вимогу про розподіл витрат на професійну правничу допомогу, яку викладено в прохальній частині позовної заяви, в порядку частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з положеннями частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне відкласти вирішення питання про розподіл таких витрат.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати додаткову угоду № 1 від 29.01.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Визнати додаткову угоду № 2 від 01.02.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Визнати додаткову угоду № 3 від 03.02.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Визнати додаткову угоду № 4 від 04.02.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Визнати додаткову угоду № 5 від 05.02.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Визнати додаткову угоду № 6 від 08.02.2021 до договору постачання природного газу № 22-12-1 від 22.12.2020, укладену між Комунальним некомерційним підприємством "Збаразька центральна лікарня" Збаразької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" недійсною.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" (49031, м. Дніпро, проспект Олександра Поля, буд. 59; ідентифікаційний код 34933742) користь Комунального некомерційного підприємства "Збаразька центральна лікарня "Збаразької міської ради (47302, Тернопільська область, Тернопільський район, м. Збараж, вул. Романа Гралюка, буд. 2; ідентифікаційний код 02000702) суму коштів переплати за газ у розмірі 188 612, 82 грн та витрати зі сплати судового збору в розмірі 5 310, 20 грн.
Відкласти вирішення питання про розподіл витрат позивача на професійну правничу допомогу до моменту подання ним доказів понесення цих витрат у порядку, передбаченому частиною 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 22.06.2023
Суддя В.І. Ярошенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 26.06.2023 |
Номер документу | 111737473 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні