Рішення
від 12.06.2023 по справі 924/438/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" червня 2023 р. Справа № 924/438/23

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О. за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши матеріали

за позовом Хмельницького обласного центру зайнятості м. Хмельницький

до Комунального підприємства "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області смт. Ярмолинці Хмельницького району Хмельницької області

про стягнення 8000,00 грн

Представники сторін:

позивач: Жмуцька А.Г. - провідний юрисконсульт, діє на підставі довіреності № 22-15/330 від 31.01.2023

відповідач: Польовий В.А. - адвокат, діє на підставі ордера серія ВХ № 1045830 від 24.05.2023, ОСОБА_1 - керівник згідно відомостей з ЄДР.

В судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Хмельницької області 24.04.2023 надійшла позовна заява Хмельницького обласного центру зайнятості до Комунального підприємства "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області про стягнення 8000,00 грн одноразової матеріальної допомоги. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 17.12.2020 до Ярмолинецької районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості звернувся відповідач та подав необхідні документи для отримання одноразової матеріальної допомоги для виплати найманим працівникам відповідно до Порядку надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1231. Вказані документи були розглянуті, прийнято рішення щодо виплати допомоги та згідно з платіжним дорученням № 890 від 25.12.2020 перераховані кошти на рахунок відповідача. Позивач зазначає, що за результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022 аудиторською групою Державного центру зайнятості було виявлено, що КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" подало недостовірні дані щодо нарахування заробітної плати ОСОБА_1 , що стали підставою для розрахунку одноразової матеріальної допомоги (відомості про найманих працівників) - невірно подано суму нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року - до нарахованої заробітної плати включено допомогу по тимчасовій непрацездатності. Факт включення виплат по тимчасовій непрацездатності до заробітної плати для розрахунку одноразової матеріальної допомоги підтверджується результатами обміну з органами Пенсійного фонду України. Як вказує позивач, у зв`язку із тим, що відповідач не дотримався вимог вищевказаного Порядку, подав недостовірні дані про заробітну плату ОСОБА_1 за III квартал 2020 року, Ярмолинецькою районною філією Хмельницького обласного центру зайнятості відповідачу направлено лист - претензію від 19.12.2022 №20-02/89 з вимогою вжити заходів щодо усунення порушень законодавства та повернути 8000,00 грн виплачених як одноразова матеріальна допомога на рахунок Хмельницького обласного центру зайнятості. Однак кошти від відповідача так і не надійшли, в зв`язку із чим позивач звернувся до суду із даним позовом.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.04.2023, вказану позовну заяву передано для розгляду судді Субботіній Л.О.

Ухвалою суду від 28.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №924/438/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10:00 год. 25 травня 2023 року.

До суду 16.05.2023 надійшов відзив на позов, в якому відповідач вказує, що позивач у позові не зазначив підстав для ненадання одноразової матеріальної допомоги. При цьому, відповідач вважає, що немає також і підстав для повернення одноразової матеріальної допомоги згідно з п. 11 Порядку надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1231. Звертає увагу, що посилання позивача на подання відповідачем недостовірних відомостей не відповідає дійсним фактичним обставинам справи. Так, згідно з додатком 7 до позову "Відомості про найманих працівників" рядок 1 колонка 4 сума нарахованої заробітної плати за III квартал 2020 року по ОСОБА_1 складає 84171,19 грн. Дані цифри повністю відповідають відомостям по заробітній платі ОСОБА_1 за III квартал 2020 року та відповідають колонкам 16-17 "Відомостей нарахування заробітної плати за липень, серпень, вересень 2020 року". Окрім того, вказані вище відомості вих. 1253 від 17.12.2020 перевірено заступником начальника відділу надання соціальних послуг Ярмолинецької районної філії, про що свідчить її підпис на документі. З огляду на викладене, відповідач подав достовірні дані для отримання одноразової матеріальної допомоги, тому просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.

Позивач у відповіді на відзив зазначає, що факт включення лікарняних до відомостей про найманих працівників КП "Ярмолинецьке БТІ", що стали підставою для надання компенсації підтверджено додатками до відзиву на позовну заяву, зокрема додатком 2 до відзиву "Відомості по заробітній платі за серпень 2020 року" та додатком 5 "Відомість нарахування та виплати заробітної плати за серпень 2020 року", де зазначено наявність днів тимчасової непрацездатності працівника ОСОБА_1 , оплату яких включено до фонду оплати праці. Також факт включення виплат по тимчасовій непрацездатності до заробітної плати для розрахунку одноразової матеріальної допомоги підтверджується результатами обміну з органами Пенсійного фонду України. Звертає увагу, що відповідно до абзацу 2 підпункту 3.2 пункту 3 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 №5, допомога по тимчасовій непрацездатності не належить до фонду оплати праці. Підпунктом е) пункту 4 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995, визначено, що при обчисленні середньої заробітної плати не враховуються соціальні виплати. Пунктом 10 Порядку передбачено, що суб`єкт господарювання несе відповідальність за достовірність даних, що є підставою для надання одноразової матеріальної допомоги, та цільове використання отриманих коштів відповідно до Закону. Згідно з п. 12 Порядку у разі встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання, на підставі яких надано одноразову виплату матеріальної допомоги, сума отриманої одноразової матеріальної допомоги стягується центром зайнятості із суб`єкта господарювання. З огляду на викладене, позивач вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.

В підготовчому засіданні 25.05.2023 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про закриття підготовчого провадження у справі №924/438/23 та призначення справи до судового розгляду по суті на 14:30 год. 12 червня 2023 року.

Представник позивача в судовому засіданні 12.06.2023 підтримала позовні вимоги у повному обсязі з підстав, що викладені у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представники відповідача в судовому засіданні 12.06.2023 заперечили проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов.

Матеріали справи містять клопотання відповідача від 25.05.2023, згідно з яким останній просив закрити провадження у справі №924/438/23 з тієї підстави, що цей спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства. В обґрунтування клопотання посилається на приписи ст. 4 КАС України та вважає, що дана справа не відноситься до юрисдикції господарських судів, а на ці правовідносини поширюється юрисдикція адміністративних судів. Зазначає, що позивач Хмельницький обласний центр зайнятості здійснював публічно-владні управлінські функції стосовно перерахування одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання як одноразової виплати від імені держави при наданні адміністративних послуг на підставі законодавства, тобто предметом справи є стягнення державних коштів на користь держави в особі позивача, які він вважає, що відповідач отримав незаконно.

Представник позивача заперечувала проти клопотання про закриття провадження у справі.

В судовому засіданні 12.06.2023 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про відмову у задоволенні клопотання відповідача від 25.05.2023 про закриття провадження у справі.

При розгляді вказаного клопотання суд врахував наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Господарський процесуальний кодекс України встановлює, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; інші справи у спорах між суб`єктами господарювання (ст. 20 ГПК України).

Натомість згідно з правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ (ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

При цьому відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відтак, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.

Водночас, визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Помилковим є застосування ст. 19 КАС України та поширення юрисдикції адміністративних судів на всі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки під час вирішення питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосовувати виключно формальний критерій - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин (участь у них суб`єкта владних повноважень), тоді як визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір.

Отже, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (далі - Закон), за змістом п.п. 1, 2, 5 ч. 1 ст.1 якого визначено, що загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття є система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття; суб`єкти страхування на випадок безробіття - застраховані особи, а у випадках, передбачених цим Законом, також члени їх сімей та інші особи, страхувальники та страховик; страховик - Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Частинами 1, 2 ст. 8 та ч. 6 ст. 10 Закону передбачено, що Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) створюється для управління страхуванням на випадок безробіття, акумуляції страхових внесків, контролю за використанням коштів, виплати забезпечення та надання соціальних послуг, здійснення інших функцій згідно із цим Законом і статутом Фонду. Фонд є цільовим централізованим страховим фондом, некомерційною самоврядною організацією. Функції виконавчої дирекції Фонду виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" та цього Закону.

Державна служба зайнятості (далі - Служба) є централізованою системою державних установ, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством економіки України (далі - Мінекономіки). Служба складається з Державного центру зайнятості, міжрегіональних, регіональних центрів зайнятості та їх філій, Інституту підготовки кадрів державної служби зайнятості України, закладів професійної (професійно-технічної) освіти Державної служби зайнятості, інших закладів освіти Державної служби зайнятості (далі - заклади освіти Служби), а також підприємств, установ, організацій, утворених Службою (п. п. 1, 2 Положення про Державну службу зайнятості, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 16 грудня 2020 року № 2663).

З наведених норм чинного законодавства вбачається, що основні функції Фонду, виконувані Державною службою зайнятості України (територіальним органом якої є позивач у цій справі), мають як владний характер, у тому числі щодо управління страхуванням на випадок безробіття, здійснення контролю за використанням коштів Фонду й застосування в установленому законодавством порядку фінансових санкцій та накладення адміністративних штрафів, так і такий, що не містить владної складової, а спрямований на здійснення виплат матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до Закону.

Такий правовий статус Фонду, визначений наведеними нормами чинного законодавства, дає підстави для висновку про те, що Центр зайнятості, діючи як виконавча дирекція Фонду, як юридична особа публічного права, може бути суб`єктом як публічно-правових, так і приватноправових відносин. При цьому в приватноправових відносинах, зокрема під час здійснення виплат матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до Закону, Центр зайнятості не здійснює функцій суб`єкта владних повноважень у розумінні ст. 4 КАС України.

Оскільки позивач у спірних правовідносинах не здійснює владних управлінських функцій, а звертається до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів щодо стягнення оспорюваних грошових коштів, такий спір не є публічно-правовим. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.06.2018 року у справі № 902/291/17.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Наказом КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" №18 від 17.12.2020 "Про тимчасове припинення діяльності підприємства у зв`язку із карантинними обмеженнями" вирішено тимчасово припинити діяльність КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" з 08 січня 2021 року по 24 січня 2021 року.

З огляду на вказане, Комунальне підприємство "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" 17.12.2020 звернулось до Ярмолинецької районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості з заявою про надання коштів для виплати працівникам одноразової матеріальної допомоги. До заяви додано, зокрема відомості про найманих працівників КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації", серед яких зазначено в тому числі ОСОБА_1, сума нарахованої заробітної плати якої за ІІІ квартал 2020 року визначена у розмірі 84171,19 грн, сума одноразової матеріальної допомоги - 14244,36 грн. На відомості міститься відмітка: "Перевірила заступник начальника відділу надання соціальних послуг Ярмолинецької районної філії Осташ С.П. та її підпис".

Наказом Ярмолинецької районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості №17 від 18.12.2020 вирішено надати та виплатити одноразову матеріальну допомогу Комунальному підприємству "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" на підставі пакету документів від 17.12.2020 вх.№ 20-02/2.

Згідно із платіжним дорученням №890 від 25.12.2020 КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" перераховано 41805,11 грн оплати одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання на період здійснення обмеж. протиепід. заходів згідно постанови КМУ від 09.12.2020.

Відповідно до витягу з аудиторського звіту Державного центру зайнятості Мінекономіки №19-13/1 від 10.01.2023 за результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької обласної служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022, було зафіксовано порушення п. 12 Порядку №1231 по КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" - подано недостовірні дані щодо нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 - невірно подано суму нахованої заробітної плати за III квартал, до нарахованої заробітної плати за ІІІ квартал 2020 року була включена допомога по тимчасовій непрацездатності.

В зв`язку із вказаним, 15 грудня 2022 року Хмельницький обласний центр зайнятості листом №22-03/2821 звернувся до Хмельницького міського центру зайнятості, Ярмолинецької районної філії обласного центру зайнятості з вимогою провести роботу з роботодавцями щодо повернення суми одноразової матеріальної допомоги у повному обсязі, зокрема з КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" щодо суми в розмірі 8000,00 грн.

Листом №20-02/89 від 19.12.2022 Ярмолинецька районна філія Хмельницького обласного центру зайнятості просила КП "Ярмолинецьке БТІ" вжити заходів щодо виправлення порушень, зазначених в листі Хмельницького обласного центру зайнятості від 15.12.2022 №22-03/2821.

У відповідь на вказаний лист КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" листом №858 від 21.12.2022 повідомило, що відповідно до постанови КМУ від 09.12.2020 року №1231 при підготовці відомостей про найманих працівників до Ярмолинецької філії Хмельницького обласного центру зайнятості були використані достовірні дані щодо нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 , які були відображені у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІІІ квартал 2020 року. Враховуючи вищезазначене, відповідач не вбачає в своїх діях порушення п. 12 Порядку надання одноразової матеріальної допомоги. ОСОБА_1 отримала матеріальну допомогу в розмірі 8000 грн. згідно постанови КМУ від 09.12.2020 року №1231.

Матеріали справи містять результати звірки з органами Пенсійного фонду України по особі (Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації) за період з січня 2011 року по листопад 2020 року, у яких відображено виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності у серпні 2020 року, з якої утримано ЄСВ в розмірі 312,73 грн.

Заперечуючи проти позову, відповідач подав в матеріали справи відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) за ІІІ квартал 2020 року, що є додатком 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (ДІ), в яких відображено, що ОСОБА_1 у першому місяці ІІІ кварталу 2020 року нараховано 27997,13 грн, у другому місяці ІІІ кварталу 2020 року - 25393,86 грн та 3719,60 грн (нарахована сума ЄСВ 312,73 грн), у третьому місяці ІІІ кварталу 2020 року - 16258,48 грн та 10803,12 грн.

Також відповідач надав відомості нарахування та виплати заробітної плати, відповідно до яких у липні 2020 року ОСОБА_1 нараховано 27997,13 грн заробітної плати, у серпні 2020 року - 29112,46 грн, в тому числі 25393,86 грн заробітної плати та 3718,60 грн лікарняних, у вересні 2020 року - 27061,60 грн, в тому числі 16258,48 грн заробітної плати та 10803,12 грн відпускних.

Аналізуючи надані докази та пояснення сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Згідно із ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

04 грудня 2020 року Верховна Рада України прийняла Закон № 1071-IX "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (далі - Закон № 1071-IX), який спрямований на підтримку у 2020-2021 роках застрахованих осіб та надання допомоги суб`єктам господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Відповідно до ст. 1 Закону № 1071-IX однією із форм реалізації соціальної підтримки є одноразова матеріальна допомога суб`єктам господарювання - одноразова виплата держави суб`єктам господарювання задля збереження робочих місць з метою виплати найманим працівникам суб`єкта господарювання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

Статтею 3 Закону № 1071-IX визначені умови отримання одноразової матеріальної допомоги суб`єктами господарювання та виплата одноразової матеріальної допомоги центрами зайнятості за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 1071-ІХ суб`єкти господарювання - юридичні особи, які на дату набрання чинності цим Законом вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після впровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), за їх зверненням можуть отримати одноразову матеріальну допомогу для виплати таким працівникам.

Розмір одноразової матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати восьми тисяч гривень на одного працівника.

Отже, вищенаведеними нормами чинного законодавства встановлено право суб`єкта господарювання в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), отримати допомогу для працівників за зверненням роботодавця для її виплати.

Для отримання одноразової матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, суб`єкт господарювання надає територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за своїм місцезнаходженням, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань заяву та відомості за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України, в тому числі в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг у строки, визначені Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст.3 Закону № 1071-ІХ).

Згідно із ч. 8 ст. 3 Закону № 1071-ІХ порядок та строки надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, форма заяви та перелік документів, які подаються суб`єктом господарювання, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Для реалізації ст. 3 Закону № 1071-IX постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1231 затверджений Порядок надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми (далі - Порядок № 1231).

Відповідно до п. 3 Порядку № 1231 одноразова матеріальна допомога надається суб`єктам господарювання, які вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, для виплати найманим працівникам на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги згідно з додатком 1 та відомостей про найманих працівників згідно з додатком 2, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону.

Одноразова матеріальна допомога виплачується найманому працівникові, який на момент її отримання перебуває у трудових відносинах із суб`єктом господарювання, що подав відомості про такого працівника відповідно до абзацу першого цього пункту.

Суд встановив, що відповідно до Порядку № 1231 відповідач 17.12.2020 на підставі ст. 3 Закону №1071-IX подав до Ярмолинецької районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості необхідні документи для отримання одноразової матеріальної допомоги для виплати найманим працівникам.

Положеннями ст. 3 Закону № 1071-ІХ встановлено, що рішення щодо виплати або відмови у виплаті одноразової матеріальної допомоги, передбаченої частиною першою цієї статті, приймаються територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за місцезнаходженням суб`єкта господарювання, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до п.п. 5 п. 2 Порядку № 1231 територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, - обласні, Київський міський (далі - регіональні центри зайнятості), міські, районні і міськрайонні центри зайнятості та філії регіональних центрів зайнятості (далі - центри зайнятості).

Згідно з п. 7 Порядку № 1231 рішення про виплату або відмову у виплаті одноразової матеріальної допомоги у разі наявності підстав, передбачених пунктом 4 цього Порядку, приймається центром зайнятості до 22 грудня 2020 включно та оформлюється наказом відповідного центру зайнятості.

Так, згідно з наказом № 17 від 18.12.2020 Ярмолинецькою районною філією Хмельницького обласного центру зайнятості вирішено надати та виплатити одноразову матеріальну допомогу працівникам Комунального підприємства "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації".

За приписами ч. 4 ст. 3 Закону № 1071-ІХ виплата одноразової матеріальної допомоги здійснюється територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

За умовами п. 5 Порядку №1231 розмір одноразової матеріальної допомоги визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати 8 тис. гривень на одного працівника. У разі скорочення тривалості робочого часу працівника, розрахунок розміру одноразової матеріальної допомоги здійснюється за формулою:

РОМД = ?СРЗПз : ?НРЧз х СРЧ.

де РОМД - розмір одноразової матеріальної допомоги;

?СРЗПз - сума нарахованої заробітної плати працівника за III квартал 2020 р.;

?НРЧз - кількість годин нормальної тривалості робочого часу за III квартал 2020 р.;

СРЧ - кількість годин скороченого робочого часу (запланованого до скорочення робочого часу) у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів.

Відповідно до платіжного доручення №890 від 25.12.2020 КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" перераховано 41805,11 грн оплати одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання на здійснення обмежувальних протиепідеміологічних заходів згідно з постановою КМУ від 09.12.2020 №1231.

За приписами ч.6 ст. 3 Закону №1071-ІХ та п. 10 Порядку №1231, саме суб`єкт господарювання несе відповідальність за достовірність даних, що є підставою для надання одноразової матеріальної допомоги, та цільове використання отриманих коштів відповідно до Закону.

Частиною 6 ст. 3 Закону №1071-ІХ визначено, що сума одноразової виплати матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, отримана суб`єктом господарювання на підставі наданих ним недостовірних даних або використана ним не за цільовим призначенням, стягується територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, з суб`єкта господарювання.

Згідно з п. 12 Порядку №1231 у разі встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання, на підставі яких надано одноразову виплату матеріальної допомоги, неперерахування ним відповідних коштів найманим працівникам, зазначеним у відомостях про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги ст. 3 Закону, недопущення представників центрів зайнятості до проведення перевірки та/або неподання документів для її проведення сума отриманої одноразової матеріальної допомоги стягується центром зайнятості із суб`єкта господарювання.

Як вбачається із наявного в матеріалах справи витягу з аудиторського звіту Державного центру зайнятості Мінекономіки №19-13/1 від 10.01.2023 за результатами проведення аудиту діяльності Хмельницької обласної служби зайнятості за період з 01.01.2019 по 01.11.2022, встановлено порушення п.12 Порядку №1231 по КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" - подано недостовірні дані щодо нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 - невірно подано суму нахованої заробітної плати за III квартал, до нарахованої заробітної плати за ІІІ квартал 2020 року була включена допомога по тимчасовій непрацездатності.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду із даним позовом.

Суд встановив, що при зверненні відповідача 17.12.2020 до Ярмолинецької районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості з заявою про надання коштів для виплати працівникам одноразової матеріальної допомоги до заяви було додано, зокрема відомості про найманих працівників КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації", серед яких зазначено в тому числі ОСОБА_1 , сума нарахованої заробітної плати якої за ІІІ квартал 2020 року визначена у розмірі 84171,19 грн.

Водночас, як вбачається із наданої відповідачем відомості нарахування та виплати заробітної плати за серпень 2020 року, у серпні 2020 року ОСОБА_1 були нараховані лікарняні в розмірі 3718,60 грн. Вказані відомості відображені також у додатку 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (ДІ).

Таким чином, у ІІІ кварталі 2020 року ОСОБА_1 було нараховано заробітну плату в сумі 80452,59 грн (з яких 10803,12 грн відпускні) та допомогу по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) в розмірі 3718,60 грн.

Відповідно до абз. 2 п.п. 3.2 п. 3 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 за № 114/8713, допомога по тимчасовій непрацездатності не належить до фонду оплати праці.

Підпунктом "е" п. 4 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995, визначено, що при обчисленні середньої заробітної плати не враховуються пенсії, державна допомога, соціальні та компенсаційні виплати.

За таких обставин, зважаючи на викладені положення законодавства, допомога по тимчасовій непрацездатності (лікарняні) в розмірі 3718,60 грн не підлягала включенню до складу нарахованої ОСОБА_1 заробітної плати за ІІІ квартал 2020 року, що свідчить про подання відповідачем недостовірних даних для отримання одноразової матеріальної допомоги.

Відповідно до положень ч. 6 ст. 3 Закону №1071-ІХ та п. 12 Порядку №1231 встановлення факту отримання матеріальної допомоги в результаті подання недостовірних відомостей суб`єктом господарювання отримувачем такої допомоги, є самостійною та достатньою підставою для її стягнення.

За таких обставин позивач правомірно звернувся до суду із даним позовом.

Доводи відповідача, що надання недостовірної інформації не призвело до отримання допомоги в надмірному розмірі (понад 8000,00 грн) не можуть бути підставою для відмови у позові, оскільки за умовами ч. 6 ст. 3 Закону №1071-ІХ та п. 12 Порядку №1231 сам лише факт подання недостовірних даних суб`єктом господарювання є підставою для стягнення із суб`єкта господарювання суми отриманої одноразової матеріальної допомоги.

Також не спростовують позовних вимог доводи відповідача щодо наявності підпису уповноваженої особи Ярмолинецької районної філії про перевірку відомостей про найманих працівників КП "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації", які подавались для отримання допомоги.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню, вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 8000,00 грн.

Згідно з ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Хмельницького обласного центру зайнятості м. Хмельницький до Комунального підприємства "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області смт Ярмолинці Хмельницького району Хмельницької області про стягнення 8000,00 грн задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства "Ярмолинецьке бюро технічної інвентаризації" Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, смт Ярмолинці, вул. Центральна, буд. 8, код 14171047) на користь Хмельницького обласного центру зайнятості (м.Хмельницький, провул. Шевченка, буд. 10, код 03491381) 8000,00 грн (вісім тисяч гривень 00 коп.) отриманої одноразової матеріальної допомоги, 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат на оплату судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 22.06.2023.

Суддя Л.О. Субботіна

Виготовлено у 3 примірниках:

1- до справи,

2 - позивачу на ел. адресу: khm-ocz@kmocz.gov.ua,

3 - відповідачу на ел. адресу: btiyarmolintsy@gmail.com

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.06.2023
Оприлюднено27.06.2023
Номер документу111738805
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —924/438/23

Рішення від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 28.04.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні