Подільський районний суд міста Києва
Справа № 758/6744/23
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2023 року м. Київ
Подільський районний суд м. Києва у складі слідчого судді ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора Подільської окружної прокуратури ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 та його захисника ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання старшої слідчої слідчого відділу Подільського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві ОСОБА_6 про застосування відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 42022102070000156 від 05.05.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4, 5 ст. 191 КК України,
УСТАНОВИВ:
Старша слідча СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 , за погодженням з прокурором Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , звернулася до суду з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_4 , в рамках кримінального провадження № 42022102070000156 від 05.05.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4, 5 ст. 191 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначено, що у провадженні СВ Подільського УП ГУНП у м. Києві знаходиться кримінальне провадження № 42022102070000156 від 05.05.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 та ч. 5 ст. 191 КК України.
Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у зазначеному кримінальному провадженні здійснюється Подільською окружною прокуратурою міста Києва.
В ході досудового розслідування встановлено, що відповідно до Положення про управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, затвердженого Розпорядженням Подільської районної в м. Києві державної адміністрації № 10 від 14.01.2020 року (далі - Положення), управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації є самостійним структурним підрозділом та має статус юридичної особи публічного права.
Згідно Розділу 5 вказаного Положення, основним завданням управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації є реалізація державної політики в галузі освіти з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища району, створення умов для реалізації гарантованого Конституцією України права громадян на здобуття дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти відповідно до освітніх потреб особистості та її індивідуальних здібностей і можливостей, здійснення управління закладами освіти, що знаходяться в межах Подільського району і належать до сфери управління районної державної адміністрації, та координація діяльності цих закладів освіти.
Розділом 6 вказаного Положення, Управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації:
Здійснює керівництво роботою закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, що належить до сфери управління Подільської районної в м. Києві державної адміністрації;
22. Забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, введенням в дію нових приміщень, комплектуванням меблями, обладнанням, навчально-методичними посібниками, підручниками;
44. Затверджує кошториси у випадках та порядку, визначених законодавством;
45. Здійснює контроль за господарською діяльністю закладів освіти;
51. Забезпечує утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов;
59. Планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі, проводить процедури закупівель, забезпечує рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця, забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, забезпечує оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель;
62. Оприлюднює всю публічну інформацію відповідно до вимог законів України «Про публічну інформацію» та «Про відкритість використання публічних коштів»;
63. Виконує інші функції і завдання визначенні чинним законодавством України та установчими документами закладів освіти.
У п. 7 Положення про управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, передбачено, що Управління освіти має право:
4. Вносити до Подільської районної в м. Києві державної адміністрації пропозиції щодо фінансування закладів освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі району;
8. Перевіряти і контролювати дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, вимог законодавства про працю та державну службу в управлінні освіти та закладах освіти, що мають статус юридичної особи;
Одержувати у встановленому порядку від посадових осіб підпорядкованих йому установ документи, необхідні для виконання покладених на управління освіти функцій.
Згідно до п. 10 вказаного Положення, Управління освіти очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою Подільської районної в м. Києві державної адміністрації за погодженням з Департаментом освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в установленому законодавством порядку.
До повноважень начальника управління освіти Розділом 11 вказаного Положення віднесено:
1. Здійснює керівництво управлінням освіти, несе персональну відповідальність за організацію роботи та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці в управлінні;
2. Готує та подає на затвердження голові Подільської районної в м. Києві державної адміністрації положення про управління;
3. Затверджує посадові інструкції працівників управління та розподіляє обов`язки між ними;
4. Представляє інтереси району в галузі освіти у відносинах з юридичними та фізичними особами;
5. Подає на затвердження голові Подільської районної в місті Києві державної адміністрації проект кошторису доходів і видатків, вносить пропозиції щодо граничної чисельності та фонду оплати праці працівників управління освіти;
6. Затверджує положення про структурні підрозділи управління освіти, функціональні обов`язки його працівників;
7. Розпоряджається коштами у межах затвердженого головою Подільської районної в м. Києві державної адміністрації кошторису на утримання управління та закладів освіти;
19. Несе відповідальність за несвоєчасне виконання роботи, достовірність даних, представлених керівництву та органам статистики;
25. Забезпечує планування службової кар`єри, планове заміщення посад державної служби підготовленими фахівцями згідно з вимогами до професійної компетентності та стимулює просування по службі;
28. Укладає та розриває контракти про проходження державної служби відповідно до п. 3 с. 2 ст. 34 ЗУ «Про державну службу» у порядку, передбаченому КМУ;
35. Виконує функції роботодавця стосовно працівників державного органу, які не є державними службовцями;
37. Здійснює інші повноваження відповідно до чинного законодавства.
Так, згідно до розпорядження № 33-к від 16.06.2021 року про призначення, ОСОБА_4 призначено на посаду начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації з 18 червня 2021 року, як такого, що успішно пройшов конкурсний відбір.
Відповідно до посадової інструкції начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, основні посадові обов`язки начальника:
Здійснення керівництво управлінням освіти та організації його роботи:
Забезпечення виконання завдань і функцій, визначених Положенням про управління освіти, затверджене розпорядженням Подільської районної в місті Києві державної адміністрації від 14.01.2020 № 10 «Про затвердження Положення про управління освіти»;
Забезпечення виконання плану роботи управління;
Визначення відповідальності керівників підрозділів, політики та стратегії діяльності управління освіти;
Організація та контроль своєчасності та якості опрацювання фахівцями управління освіти указів, розпоряджень, доручень, звернень, запитів та інших документів, які стосуються компетенції управління;
Видання у межах компетенції управління освіти наказів, організація і контроль їх виконання.
Здійснення розпорядження коштами у межах затвердженого головою Подільської районної у місті Києві державної адміністрації кошторису на утримання управління та закладів освіти.
Призначення на посаду і звільнення з посади працівників структурних підрозділів управління освіти відповідно до чинного законодавства.
Забезпечення виконання завдань з мобілізаційної підготовки в межах своїх повноважень.
Заохочення та накладення дисциплінарні стягнення на працівників управління освіти.
Крім того, відповідно до посадової інструкції начальника управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації, начальника має наступні права:
Здійснювати перевірки стану дотримання Конституції України, активів законодавства України працівниками управління освіти та керівниками навчальних закладів;
Видавати у межах своєї компетенції накази, організовувати та контролювати їх виконання;
У встановленому порядку запитувати і отримувати від закладів освіти необхідні статистичні та оперативні дані, інформації, звіти з питань, віднесених до компетенції управління;
Вести прийом громадян з питань, що належать до його компетенції та вживати заходів щодо своєчасного розгляду їх пропозицій, заяв, скарг;
Представляти управління освіти в органах виконавчої влади;
Брати участь у нарадах віднесених до компетенції управління освіти.
Таким чином, враховуючи перелічені права та обов`язки, ОСОБА_4 як начальник управління освіти Подільської районної в м. Києві державної адміністрації є службовою особою відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, оскільки на постійній основі в органі місцевого самоврядування виконує адміністративно-господарські та організаційно -розпорядчі функції.
При цьому, відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб`єктів господарювання.
Крім того, відповідно до пункту 2 розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», способи, що рекомендуються для отримання інформації про ціну товарів та послуг: направити не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, офіційним представникам та дилерам, постачальникам конкретного товару, надавачам послуг.
Статтею 5 зазначеного Закону закріплено Принципи здійснення публічних закупівель, зокрема: максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Разом з тим, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжено.
Відповідно до п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об`єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та/або об`єктів електроенергетики, та/або об`єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування;
4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Так, за версією органу досудового розслідування, у невстановлений досудовим розслідуванням час та місці у ОСОБА_4 виник злочинний умисел на розтрату чужого майна - грошових коштів бюджету міста Києва на користь третіх осіб, у великих розмірах, в умовах дії воєнного стану, зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом укладення та виконання договору про закупівлю бензинових генераторів для облаштування найпростіших укриттів навчальних закладів Подільського району міста Києва, які необхідні для забезпечення електроенергією, вартість яких вища за ринкову.
Реалізуючи вказаний злочинний умисел, ОСОБА_4 умисно, протиправно, з корисливих мотивів, зловживаючи своїм службовим становищем, в умовах воєнного стану, достовірно знаючи, що вартість генераторів фактично значно менша ніж встановлено в тендерній документації та запропоновано ТОВ «ЄС ТРЕЙД», діючи в інтересах останнього, 09.12.2022 у денний час доби, перебуваючи за місцем розташування Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, за адресою: вулиця Введенська, будинок 35 в Подільському районі міста Києва, уклав з ТОВ «ЄС ТРЕЙД» договір № 263 від 09.12.2022 про закупівлю та поставку товару, а саме: бензинових генераторів для облаштування найпростіших укриттів у кількості 15 шт.
Крім того встановлено, що 12.12.2022, в умовах дії воєнного стану, службовими особами Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, на виконання положень Закону України «Про публічні закупівлі», підготовлено документи та розміщено оголошення тендеру UA-2022-12-12-001145-а на закупівлю без використання електронної системи «Генераторів» (бензинові генератори для облаштування найпростіших укриттів) з очікуваною вартістю 1 425 000,00 грн., які необхідні для забезпечення електроенергією укриттів навчальних закладів Подільського району міста Києва.
Тендерна пропозиція на вказані торги подана одним учасником - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄС ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39577043) з ціновою пропозицією 1 425 000, 00 грн., якого визнано переможцем Закупівлі.
Після цього, 21.12.2022, між Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації в особі начальника ОСОБА_4 та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЄС ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_7 укладено Додаткову угоду № 1 до договору № 263 від 09.12.2022, яким внесено наступні зміни до Договору:
загальна ціна Договору становить 1 405 000 грн. (один мільйон чотириста п`ять тисяч гривень. 00 коп.) без ПДВ;
викласти Додаток № 1 до Договору від 09.12.2022 № 263 у новій редакції, що додається;
викласти Додаток № 2 до Договору від 09.12.2022 № 263 у новій редакції, що додається.
Окрім того, вказана додаткова угода передбачає, що з моменту підписання, вона є невід`ємною частиною до Договору та діє до 31.12.2022 року, а всі інші умови зазначеного Договору не змінні та залишаються чинними у попередній редакції.
Відповідно до умов Договору № 263 від 09.12.2022 з урахуванням змін внесених Додатковою угодою № 1 до вказаного договору, предметом закупівлі та поставки є бензинові генератори для облаштування найпростіших укриттів, кількість яких зазначена в специфікації (Додаток до договору № 1).
Специфікацією на закупівлю згідно ЄЗС ДК 021:2015 - 31120000-3 «Генератори» (Бензинові генератори для облаштування найпростіших укриттів), що є Додатком № 1 до Договору, передбачено закупівлю та поставку 13 (тринадцяти) бензинових генераторів, марки «SUPTECH 10000TE-II», максимальною потужністю - 8,3 кВт. Вартість одного генератора визначена в розмірі 95 000 грн., а загальна сума становить 1 235 000, 00 грн, а також 2 (двох) бензинових генераторів, марки «SUPTECH 10000E-II», максимальною потужністю - 8,3 кВт. Вартість одного генератора визначена в розмірі 85 000 грн., а загальна сума становить 170 000 грн. Загальна сума договору становить - 1 405 000 грн.
В подальшому, продовжуючи свої злочинні дії, спрямовані на розтрату чужого майна, на виконання умов договору № 263 від 09.12.2022 та Додаткової угоди № 1 від 21.12.2022 до Договору, 27.12.2022 на підставі видаткової накладної № 2022/12/22/1 від 22.12.2022 та платіжного доручення № 6194 від 27.12.2022, начальник Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації ОСОБА_4 забезпечив здійснення перерахування посадовими особами Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації на рахунок ТОВ «ЄС ТРЕЙД» НОМЕР_1 грошових коштів в сумі 1 405 000,00 гривень.
Однак, за версією органу досудового розслідування, станом на дату укладення Додаткової угоди № 1 від 21.12.2022 до Договору № 263 від 09.12.2022, середня ринкова вартість в Україні генератора бензинового марки «SUPTECH 1000TE-II», складає 74 800 грн, а загальна вартість 13 генераторів становить 972 400 грн, а вартість генератора бензинового, марки «SUPTECH 10000E-II», складає 46 777, 68 грн., а загальна вартість 2 генераторів становить 93 555, 36 грн, що загалом складає 1 065 955, 36 грн. та свідчить про наявність різниці вартості предмета закупівлі із його ринковою вартістю у сумі 339 044, 64 грн.
Отже, за версією органу досудового розслідування, ОСОБА_4 , внаслідок реалізації свого злочинного умислу на розтрату чужого майна в інтересах ТОВ «ЄС ТРЕЙД», шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, у великих розмірах, вчиненого в умовах дії воєнного стану, діючи умисно, протиправно, з корисливих мотивів, усвідомлюючи, що вартість генераторів, які поставлені ТОВ «ЄС ТРЕЙД» фактично значно менша ніж визначено умовами вище вказаного договору про закупівлю та додаткової угоди до нього, перебуваючи за місцем розташування Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, за адресою: вулиця Введенська, будинок 35 в Подільському районі міста Києва, за результатами укладення з ТОВ «ЄС ТРЕЙД» договору № 263 від 09.12.2022 про закупівлю та поставку товару, з додатковою угодою до нього, а саме поставки бензинових генераторів, які необхідні для забезпечення електроенергією укриттів навчальних закладів Подільського району міста Києва, у кількості 15 шт., діючи у порушення п. 59 Розділу 6 Положення, п. 7 Розділу 11 Положення, п. 1, п. 2 Розділу 3 Посадової інструкції, ст. ст. 4, 5 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 2 Розділу 3 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», вчинив розтрату чужого майна - грошових коштів бюджету міста Києва на суму 339 044, 64 грн., яка в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян на момент вчинення кримінального правопорушення та становить великий розмір, внаслідок чого завдано майнової шкоди територіальній громаді міста Києва у вказаному розмірі.
Таким чином, ОСОБА_4 своїми умисними діями вчинив кримінальне правопорушення (злочин), передбачене ч. 4 ст. 191 КК України, а саме - розтрату чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненому в умовах воєнного стану та великих розмірах.
У клопотанні слідчої ставиться питання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою до підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , строком на 60 діб, та визначення застави в розмірі не менше ніж 500 000 (п`ятсот тисяч) гривень.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав з наведених підстав, просив його задовольнити.
Підозрюваний ОСОБА_4 та його захисник ОСОБА_5 просили про застосування більш м`якого запобіжного заходу, не пов`язаного з триманням під вартою, особистого зобов`язання або нічного домашнього арешту. Вказували на те, що жодний ризик у клопотанні про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, передбачений ст. 177 КПК України слідчою та прокурором не доведений. Також зазначали, що розмір застави вказаний у клопотанні є невідповідним та обтяжливим.
Заслухавши доводи сторони обвинувачення та захисту, дослідивши надані матеріали, слідчий суддя прийшов до такого.
За приписами ч. 2 ст. 177 КПК України підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті, тобто: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Перевіряючи обґрунтованість підозри, слідчий суддя виходить з практики Європейського суду з прав людини (рішення «Нечипорук і Йонкало проти України»), відповідно до якої «обґрунтована підозра» означає наявність фактів чи інформації, які могли б переконати стороннього об`єктивного спостерігача, що особа, можливо, вчинила злочин.
У розглядуваному клопотанні наведені дані, які вказують на підозру у вчиненні ОСОБА_4 кримінального правопорушення та які не викликають розумних сумнівів у цьому.
З матеріалів провадження вбачається, що ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке інкримінується йому органом досудового розслідування, оскільки в розпорядженні слідчого є зібрані у встановленому законом порядку достатні фактичні данні, які свідчать про наявність ознак кримінального правопорушення, що інкримінується йому органом досудового розслідування.
Зокрема у судовому засіданні встановлено, що підозра ОСОБА_4 у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4, 5 ст. 191 КК України, обґрунтовується наявними матеріалами кримінального провадження, а саме: рапортом о/у УСР в м. Києві ДСР НП України про виявлене кримінальне правопорушення, вилученими документами в порядку ст. 93 КПК України з Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації, які стосуються укладення та виконання договору № 263 від 09.12.2022 про закупівлю та поставку товару, протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 24.12.2022, матеріалами виконаного доручення прокурора від 08.06.2023, висновком експерта № 14/04/23 від 15.05.2023 за результатами проведення судової товарознавчої експертизи, повідомлення про підозру від 09.06.2023 та іншими матеріалами досудового розслідування.
Сторона обвинувачення вважає, що з метою забезпечення нормальної процесуальної поведінки підозрюваного та виконання процесуальних рішень у справі, необхідно застосувати відносно ОСОБА_4 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, оскільки більш м`які запобіжні заходи не зможуть забезпечити виконання підозрюваним покладені на нього процесуальні обов`язки, а також не зможуть запобігти спробам: переховуватися від органів досудового розслідування та суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконного впливу на свідків у кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином та вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Розглянувши доводи сторони обвинувачення щодо наявності ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК слідчий суддя вважає наступне.
Слідчий суддя погоджується з доводами прокурора у тому, що органом досудового розслідування встановлено наявність ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України. На думку слідчого судді, прокурором правильно наведені підстави вважати, що наявні ризики: знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконного впливу на свідків у кримінальному провадженні; та вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Решта зазначених у клопотанні ризиків прокурором належним чином не обґрунтовано.
Перевіряючи доводи клопотання щодо застосування до підозрюваного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою слідчий суддя дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 176 КПК запобіжними заходами є: 1) особисте зобов`язання; 2) особиста порука; 3) застава; 4) домашній арешт; 5) тримання під вартою.
Тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченим статтею 177 цього Кодексу, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 176 цього Кодексу (ч. 1 ст. 183 КПК).
Як зазначалося вище, ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4, 5 ст. 191 КК України, який, відповідно до ст. 12 КК України, відноситься до категорії тяжких злочинів, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк до восьми років.
Однак, на думку слідчого судді, навіть обґрунтована підозра у вчиненні злочину в даному випадку не може бути єдиним виправданням обрання вказаного слідчим запобіжного заходу, а тому при вирішенні клопотання, крім наявності ризиків, передбачених п. 1-5 ч. 1 ст. 177 КПК України, слідчий суддя на підставі наданих матеріалів, оцінює в сукупності всі обставини, зазначені у ч. 1 ст. 178 КПК України, в тому числі й те, що підозрюваний раніше не судимий, має постійне місце проживання, на обліках у лікарів психіатра та нарколога не перебуває, що в сукупності дає слідчому судді підстави вважати, що застосування до підозрюваного виняткового запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою не відповідатиме меті його застосування.
За приписами ч. 4 ст. 194 КПК якщо прокурор доведе обставини, передбачені пунктами 1 та 2 частини першої цієї статті (наявність обґрунтованої підозри та достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків), але не доведе обставини, передбачені пунктом 3 частини першої цієї статті (недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризикам) слідчий суддя має право застосувати більш м`який запобіжний захід, ніж той, який зазначений у клопотанні, а також покласти на підозрюваного, обвинуваченого обов`язки, передбачені частинами п`ятою та шостою цієї статті, необхідність покладення яких встановлена з наведеного прокурором обґрунтування клопотання.
Оскільки підозрюваний має місце постійного проживання за адресою: АДРЕСА_1 , до нього можливо застосувати запобіжний захід у вигляді домашнього арешту в нічний час доби, із забороною залишати місце свого проживання в період часу з 23:00 год до 06:00 год, в межах строку досудового розслідування, з покладенням окремих процесуальних обов`язків, передбачених ст. 194 КПК, який зможе забезпечити належне виконання підозрюваним своїх процесуальних обов`язків та запобігти встановленим ризикам.
Крім того, обираючи запобіжний захід у вигляді домашнього арешту у нічний час доби слідчий суддя бере до уваги, що ухвалою слідчого судді Подільського районного суду м. Києва від 14.06.2023 відмовлено в задоволенні клопотання органу досудового розслідування про відсторонення ОСОБА_4 від посади.
Що стосується заявлених ОСОБА_9 та ОСОБА_10 клопотання про передачу підозрюваного ОСОБА_4 на поруки, суд не знаходить достатніх процесуальних підстав для задоволення поданого до суду клопотання про взяття підозрюваного ОСОБА_4 на особисту поруку, з огляду на наступне.
Відповідно до положень п.2 ч.1 ст.176 КПК України, особиста порука є одним із видів запобіжних заходів, порядок застосування особистої поруки регламентовано ст. 180 КПК України.
За змістом ст.180 КПК України, особиста порука полягає у наданні особами, яких суд вважає такими, що заслуговують на довіру, письмового зобов`язання про те, що вони поручаються за виконання підозрюваним, покладених на нього обов`язків відповідно до ст. 194 цього Кодексу і зобов`язуються за необхідності доставити його в суд на першу про те вимогу.
Розглянувши клопотання, подане директором департаменту освіти і науки КМДА ОСОБА_10 та заступником начальника Управління освіти Подільської районної у м. Києві державної адміністрації ОСОБА_9 про взяття підозрюваного ОСОБА_4 на особисту поруку, суд дійшов висновку, що воно не підлягає задоволенню, оскільки такий запобіжний захід в межах вказаного кримінального провадження, на думку слідчого судді, не буде достатнім для запобігання ризикам, які були встановлені під час судового розгляду, інкримінований ОСОБА_4 злочин є суспільно небезпечним діянням, який вкрай негативно впливає на суспільство та встановлені в ньому соціальні чинники.
Керуючись ст. ст. 177, 178, 181, 183, 194, 196, 196 - 197, 202, 205, 309, 331, 369-372, 395 КПК України, слідчий суддя,
У Х В А Л И В:
Клопотання ОСОБА_9 , ОСОБА_11 про обрання підозрюваному ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжного заходу у вигляді особистої поруки - залишити без задоволення.
Клопотання слідчого відділу Подільського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві ОСОБА_6 про застосування відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 42022102070000156 від 05.05.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4, 5 ст. 191 КК України - залишити без задоволення.
Застосувати до ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , запобіжний захід у вигляді домашнього арешту в нічний час доби у період часу з 23:00 год до 06:00 год із забороною залишати місце проживання, яке знаходиться за адресою - АДРЕСА_1 , без дозволу слідчого, прокурора або суду - на строк 56 днів, тобто до 09 серпня 2023 року в межах строків досудового розслідування.
Відповідно до ч. 5 ст. 194 КПК України покласти на підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 строком до 09 серпня 2023 року обов`язки, передбачені КПК України, а саме:
1. прибувати до слідчого, прокурора або суду за кожним їх викликом та вимогою;
2. не відлучатися з населеного пункту, в якому він проживає (м. Київ) без дозволу слідчого, прокурора або суду;
3. повністю утриматись від спілкування з особами, анкетні дані яких зазначені в поданому до суду клопотанні про застосування запобіжного заходу з додатками, за виключенням сторони обвинувачення та захисту;
4. здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон (за їх наявності).
Роз`яснити підозрюваному, що відповідно до ч. 5 ст. 181 КПК України, працівники органу Національної поліції з метою контролю за його поведінкою, мають право з`являтися в житло, під арештом в якому він перебуває, вимагати надання усних чи письмових пояснень з питань, пов`язаних з виконанням покладених на нього обов`язків.
Строк дії ухвали слідчого судді про тримання ОСОБА_4 під домашнім арештом не перевищує двох місяців, тобто діє до 09 серпня 2023 року.
Копію ухвали вручити учасникам справи - для відома.
Копію ухвали направити до органу Національної поліції за місцем проживання підозрюваного ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 ) - для виконання.
Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з моменту її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_12
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 26.06.2023 |
Номер документу | 111745571 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Кримінальне
Подільський районний суд міста Києва
Петров Д. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні