Рішення
від 22.06.2023 по справі 674/874/22
ДУНАЄВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 674/874/22

Провадження № 2/674/47/23

РІШЕННЯ

іменем України

22 червня 2023 року м.Дунаївці

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

в складі: судді Посунько Г.А.

секретаря Шельгоріної С.І.

з участю представника позивачів ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому засіданні в залі суду м.Дунаївці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області цивільну справу за позовом ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до селянського (фермерського) господарства "С-Іванна" про витребування земельних ділянок з незаконного володіння та користування, а також про стягнення компенсації за незаконне користування земельними ділянками,

в с т а н о в и в :

27 липня 2023 року до суду надійшла позовна заява ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до селянського (фермерського) господарства "С-Іванна" про витребування земельних ділянок з незаконного володіння та користування, а також про стягнення компенсації за незаконне користування земельними ділянками.

Позивачі посилаються в обґрунтування своїх вимог на те, що позивач ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 1,35 га (кадастровий номер 6821880300:03:001:0006), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Позивач ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 1,8299 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0010), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Позивач ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 3,146 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0009), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Відповідач СФГ "С-Іванна", не маючи жодних правових підстав, користується земельними ділянками позивачів: земельною ділянкою позивача ОСОБА_3 - з 2015 року, земельною ділянкою позивача ОСОБА_4 - з 2017 року, земельною ділянкою позивача ОСОБА_5 - з 2017 року. За користування земельними ділянками відповідач не сплачує плати позивачам.

Відповідно до положень ст.387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним. Відповідно до положень ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкоди у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

На підставі викладеного позивач ОСОБА_3 просить суд: 1) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" належну їй земельну ділянку; 2) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" доходи, отримані ним за період з 2015 року по 01 серпня 2022 року, від незаконного користування земельною ділянкою.

На підставі викладеного позивач ОСОБА_4 просить суд: 1) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" належну їй земельну ділянку; 2) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" доходи, отримані ним за період з 2017 року по 01 серпня 2022 року, від незаконного користування земельною ділянкою.

На підставі викладеного позивач ОСОБА_5 просить суд: 1) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" належну йому земельну ділянку; 2) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" доходи, отримані ним за період з 2017 року по 01 серпня 2022 року, від незаконного користування земельною ділянкою.

01 серпня 2022 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, учасникам справи встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив, заперечень та пояснень.

22 серпня 2022 року від відповідача СФГ "С-Іванна" надійшов відзив на позовну заяву, яким відповідач заперечив проти позову. Свої заперечення відповідач обґрунтовує тим, що СФГ "С-Іванна" ніколи не користувалось земельними ділянками позивачів. На підставі викладеного відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову через необґрунтованість.

28 листопада 2022 року задоволено клопотання представника позивачів ОСОБА_1 про приєднання до матеріалів цивільної справи додаткових письмових доказів: 1) витяг № НВ-9904567982022 від 11 листопада 2022 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:03:001:0006, 2) витяг № НВ-9904567962022 від 11 листопада 2022 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:04:009:0009, 3) витяг № НВ-9904567972022 від 11 листопада 2022 року із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:04:009:0010.

Додаткові письмові докази приєднані до матеріалів цивільної справи.

28 листопада 2022 року представник позивачів ОСОБА_1 подала до суду заяву про зміну позовних вимог, яку суд прийняв до розгляду.

Свою заяву представник позивачів обґрунтовує тим, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок позивачів становить: земельна ділянка з кадастровим номером 6821880300:03:001:0006, яка належить позивачу ОСОБА_3 - 50832,82 грн., земельна ділянка з кадастровим номером 6821880300:04:009:0010, яка належить позивачу ОСОБА_4 - 68630,94 грн., земельна ділянка з кадастровим номером 6821880300:04:009:0009, яка належить позивачу ОСОБА_5 - 72538,50 грн.

Відповідно до положень ч.1 ст.390 ЦК України власники майна мають право вимагати від особи, яка знала або могла знати, що вона незаконно володіє майном, передання усіх доходів від майна, які вона одержала або могла одержати за весь час володіння майном. Отже, відповідач СФГ "С-Іванна", користуючись землями сільськогосподарського призначення, повинен був сплачувати власникам цих земель плату за їх користування.

Відповідно до положень ст.288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки землі.

Відтак, розмір компенсації плати за користування земельними ділянками, яку відповідач СФГ "С-Іванна" повинен сплати позивачам, становить:

-позивачу ОСОБА_3 - 48799,52 грн., з розрахунку: 50832,82 грн. (нормативна грошова оцінка) х 12 % (розмір орендної плати) х 8 років (користування за період з 2015 року по 2022 рік);

-позивачу ОСОБА_4 - 41178,55 грн., з розрахунку: 68630,94 грн. (нормативна грошова оцінка) х 12 % (розмір орендної плати) х 5 років (користування за період з 2017 року по 2022 рік);

-позивачу ОСОБА_5 - 43523,10 грн., з розрахунку: 72538,50 грн. (нормативна грошова оцінка) х 12 % (розмір орендної плати) х 5 років (користування за період з 2017 року по 2022 рік).

На підставі викладеного представник позивачів просить суд:

1) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" земельну ділянку площею 1,35 га (кадастровий номер 6821880300:03:001:0006), розташовану на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, повернувши її у володіння та користування власника - позивача ОСОБА_3 ;

2) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" на користь позивача ОСОБА_3 компенсацію плати за користування її земельною ділянкою за період з 2015 року по 01 серпня 2022 року в сумі 48799,52 грн.;

3) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" земельну ділянку площею 1,8299 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0010), розташовану на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, повернувши її у володіння та користування власника - позивача ОСОБА_4 ;

4) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" на користь позивача ОСОБА_4 компенсацію плати за користування її земельною ділянкою за період з 2017 року по 01 серпня 2022 року в сумі 41178,55 грн.;

5) витребувати з незаконного володіння та користування відповідача СФГ "С-Іванна" земельну ділянку площею 3,146 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0009), розташовану на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, повернувши її у володіння та користування власника - позивача ОСОБА_5 ;

4) стягнути з відповідача СФГ "С-Іванна" на користь позивача ОСОБА_5 компенсацію плати за користування його земельною ділянкою за період з 2017 року по 01 серпня 2022 року в сумі 43523,10 грн.

28 листопада 2022 року задоволено клопотання представника позивачів ОСОБА_1 про витребування доказів: зобов`язано Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Дунаєвецької міської ради Хмельницької області надати суду наступну інформацію: 1) чи реєструвало СФГ "С-Іванна" в період часу з 01 січня 2015 року до 01 вересня 2022 року договори оренди відносно земельних ділянок: кадастровий номер 6821880300:03:001:0006 площею 1,35 га - власник ОСОБА_3 , кадастровий номер 6821880300:04:009:0010 площею 1,8299 га - власник ОСОБА_4 , кадастровий номер 6821880300:04:009:0009 площею 3,146 га - власник ОСОБА_5 , 2) якщо СФГ "С-Іванна" реєструвало вказані договори оренди, то надати належним чином засвідчені копії цих договорів.

07 грудня 2022 року Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Дунаєвецької міської ради Хмельницької області повідомив про неможливість подати докази, оскільки інформація з Державного реєстру прав для судів та адвокатів у зв`язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб`єктом права чи за об`єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав. Крім того, органом зберігання реєстраційних справ у паперовій формі є Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області.

07 лютого 2023 року задоволено клопотання представника відповідача СФГ "С-Іванна" Малькут О.О. про приєднання до матеріалів цивільної справи додаткового письмового доказу - інформаційного листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Додатковий письмовий доказ приєднано до матеріалів цивільної справи.

07 лютого 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

22 червня 2023 року задоволено клопотання представника позивачів ОСОБА_1 про приєднання до матеріалів цивільної справи додаткових письмових доказів: 1) архівний витяг з розпорядження голови Дунаєвецької районної державної адміністрації від 23 грудня 2010 року № 859/2010-р "Про передачу у власність земельних ділянок членам селянсько-фермерського господарства "С-Іванна" на території Балинської сільської ради" відносно ОСОБА_4 , 2) архівний витяг з розпорядження голови Дунаєвецької районної державної адміністрації від 23 грудня 2010 року № 859/2010-р "Про передачу у власність земельних ділянок членам селянсько-фермерського господарства "С-Іванна" на території Балинської сільської ради" відносно ОСОБА_5 , 3) договір оренди земельної ділянки, укладений 12 січня 2016 року між ОСОБА_6 та СФГ "С-Іванна" в простій письмовій формі.

Додаткові письмові докази приєднані до матеріалів цивільної справи.

В судовому засіданні представник позивачів ОСОБА_1 підтримала позов, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві.

В судовому засіданні представник відповідача СФГ "С-Іванна" Малькут О.О. заперечив проти позову, посилаючись на доводи, викладені у відзиві на позовну заяву.

Суд, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення сторін, встановив наступні обставини та визначив відповідно до них правовідносини.

Позивач ОСОБА_7 є власником земельної ділянки площею 1,35 га (кадастровий номер 6821880300:03:001:0006), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Право власності позивача ОСОБА_3 підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯА № 965811, виданим 26 вересня 2005 року Дунаєвецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010575300034.

З витягу № НВ-9904567982022 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок вбачається, що станом на 11 листопада 2022 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:03:001:0006 становить 50832,82 грн.

Позивач ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 1,8299 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0010), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Право власності позивача ОСОБА_4 зареєстровано 06 липня 2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 21321483, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1296897168218.

З витягу № НВ-9904567972022 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок вбачається, що станом на 11 листопада 2022 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:04:009:0010 становить 68630,94 грн.

Позивач ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 3,146 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0009), розташованої на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Право власності позивача ОСОБА_5 зареєстровано 06 липня 2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 21321106, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1296873268218.

З витягу № НВ-9904567962022 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок вбачається, що станом на 11 листопада 2022 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6821880300:04:009:0009 становить 72538,50 грн.

Згідно ч.1 ст.316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно ч.1 ст.317 ЦК України в ласникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно ч.1 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Згідно ч.1 ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно ч.1 ст.373 ЦК України з емля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно ч.2 ст.373 ЦК України п раво власностіна землюгарантується КонституцієюУкраїни. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Згідно ч.3 ст.373 ЦК України п раво власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (грунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об`єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Згідно ч.4 ст.373 ЦК України в ласник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

Згідно ч.1 ст.386 ЦК України д ержава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.

Згідно ч.1 ст.387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно ч.1 ст.390 ЦК України власник майна має право вимагати від особи, яка знала або могла знати, що вона володіє майном незаконно (недобросовісного набувача), передання усіх доходів від майна, які вона одержала або могла одержати за весь час володіння ним.

Згідно ч.1 ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно ч.1 ст.125 ЗК України п раво власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно ч.1 ст.126 ЗК України п раво власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно ч.1 ст.206 ЗК України в икористання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Згідно ч.2 ст.206 ЗК України п лата за землю справляється відповідно до закону.

Позивач ОСОБА_3 стверджує, що в період з 2015 року по 2022 рік відповідач СФГ "С-Іванна" незаконно, не маючи жодних правових підстав, користується належною їй земельною ділянкою площею 1,35 га (кадастровий номер 6821880300:03:001:0006).

Позивач ОСОБА_4 стверджує, що в період з 2017 року по 2022 рік відповідач СФГ "С-Іванна" незаконно, не маючи жодних правових підстав, користується належною їй земельною ділянкою площею 1,8299 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0010).

Позивач ОСОБА_5 стверджує, що в період з 2017 року по 2022 рік відповідач СФГ "С-Іванна" незаконно, не маючи жодних правових підстав, користується належною йому земельною ділянкою площею 3,146 га (кадастровий номер 6821880300:04:009:0009).

Проте, позивачі не надали суду жодних доказів про те, що їхніми земельними ділянками користувався відповідач СФГ "С-Іванна".

Представник позивачів ОСОБА_1 доводить факт незаконного використання відповідачем СФГ "С-Іванна" земельних ділянок позивачів письмовими доказами: розпорядженням голови Дунаєвецької районної державної адміністрації від 23 грудня 2010 року № 859/2010-р "Про передачу у власність земельних ділянок членам селянсько-фермерського господарства "С-Іванна" на території Балинської сільської ради" та договором оренди земельної ділянки, укладеним 12 січня 2016 року між ОСОБА_6 та СФГ "С-Іванна" в простій письмовій формі.

Так, розпорядженням голови Дунаєвецької районної державної адміністрації від 23 грудня 2010 року № 859/2010-р "Про передачу у власність земельних ділянок членам селянсько-фермерського господарства "С-Іванна" на території Балинської сільської ради" затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок членам СФГ "С-Іванна" у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства на території Балинської сільської ради за межами населеного пункту с.Балин Дунаєвецького району Хмельницької області. Цим розпорядженням передано у власність громадянам - членам СФГ "С-Іванна": ОСОБА_4 - земельну ділянку № НОМЕР_1 площею 1,83 га, ОСОБА_5 - земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 3,15 га, із земель, які перебувають у користуванні СФГ "С-Іванна" у розмірі земельної частки (паю) члена КСП "Балинське", розташованої на території Балинської сільської ради для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с.Балин.

Представник позивачів стверджує, що договір оренди земельної ділянки, укладений 12 січня 2016 року між ОСОБА_6 та СФГ "С-Іванна" в простій письмовій формі, був складений та підписаний керівництвом СФГ "С-Іванна", а позивач ОСОБА_3 (яка змінила своє дошлюбне прізвище ОСОБА_8 на ОСОБА_9 після укладення шлюбу в 2005 році) цей договір не підписувала.

Представник позивачів вважає, що оскільки відповідач не надав доказів передання власникам ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 їхніх земельних ділянок, то це свідчить про продовження користування відповідачем СФГ "С-Іванна" земельними ділянками позивачів.

Суд не погоджується з таким твердженням представника позивачів, оскільки самі по собі розпорядження голови Дунаєвецької районної державної адміністрації та договір оренди земельної ділянки, який не був укладений в установленому законом порядку та не набрав чинності, не можуть бути доказами того, що відповідач СФГ "С-Іванна" незаконно користувалось: земельною ділянкою позивача ОСОБА_3 - з 2015 року, земельними ділянками позивачів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 - з 2017 року.

При цьому представник відповідача СФГ "С-Іванна" Малькут О.О. категорично заперечує проти тверджень позивачів про те, що господарство використовувало їхні земельні ділянки.

Разом з тим, Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Згідно ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідно ст.2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Згідно ч.1 ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Згідно ч.2 ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Згідно пп.1п.3Положення проДержавну службуУкраїни зпитань геодезії,картографії такадастру -основними завданнямиДержгеокадастру є,зокрема, реалізація державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наділено повноваженнями щодо здійснення на території Хмельницької області державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Згідно п."д" ч.1 ст.6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" д о повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Згідно ч.4 ст.9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом п роведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Згідно ч.1 ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Отже, державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру, в тому числі шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.

Посадові особи спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель мають право проводити обстеження земельної ділянки з метою визначення її стану та дотримання умов її використання в присутності користувачів земельної ділянки або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при обстеженні земельної ділянки землекористувача або уповноважених ними осіб обстеження проводиться за наявності двох свідків.

При проведенні обстеження: установлюється особа, яка є користувачем земельної ділянки; при встановленні факту зміни власника чи користувача об`єкта нерухомості вживаються заходи для з`ясування особи фактичного власника чи користувача; установлюється правомірність використання земельних ділянок іншими землекористувачами, яким вони не надані у власність чи користування; перевіряється наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; перевіряється дотримання режиму використання земельної ділянки відповідно до цільового та функціонального призначення; уточняється відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості (при необхідності).

За результати обстеження складається акт у двох примірниках у день проведення обстеження.

Акт підписується всіма членами комісії, які проводили обстеження, представником юридичної особи чи фізичною особою, що використовують земельні ділянки, свідками (за їх наявності).

У разі виявлення порушення, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища складають протокол про адміністративне правопорушення, накладають адміністративне стягнення та видають припис щодо необхідності усунення в 30-денний строк.

У разі невиконання припису у 30-денний державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища повторно накладає адміністративне стягнення та видає припис про припинення правопорушення та усунення його наслідків у 30-денний строк.

Факт використання земельної ділянки, що використовується з порушенням вимог законодавства, в тому числі самовільно зайнятої, має бути підтверджений матеріалами справи про адміністративне правопорушення, а саме: актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протоколом про адміністративне правопорушення, приписом (з вимогою усунення порушення земельного законодавства), актом обстеження земельної ділянки.

Такі висновки викладені в постанові Верховного Суду від 10 липня 2018 року в адміністративній справі № 818/1511/17 (адміністративне провадження № К/9901/47597/18).

Позивачі не надали суду жодних документів, складених уповноваженими органами, в яких було б зафіксовано факт використання відповідачем СФГ "С-Іванна" земельних ділянок з кадастровими номерами 6821880300:03:001:0006, 6821880300:04:009:0010 та 6821880300:04:009:0009.

При цьому, з листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (л/с 129) вбачається, що заходи державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6821880300:03:001:0006, 6821880300:04:009:0010 та 6821880300:04:009:0009, які розташовані на території Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за період з 2017 року по 22 грудня 2022 року не здійснювалися. Відповідно, протоколи про адміністративні правопорушення відносно вказаних земельних ділянок не складалось, постанов про накладення адміністративних стягнень не виносилось.

За таких обставин суд приходить до висновку, що позивачі не довели факт незаконного використання їхніх земельних ділянок відповідачем СФГ "С-Іванна".

Оскільки в судовому засіданні не знайшов свого підтвердження факт того, що відповідач незаконно володів та користувався земельними ділянками позивачів, тому немає підстав для перевірки розрахунку компенсації за незаконне користування цими земельними ділянками.

Виходячи з обставин справи та наданих сторонами доказів, суд вважає, що наявність правових підстав для витребування земельних ділянок та стягнення компенсації за незаконне користування земельними ділянками позивачі не довели, чим не виконали вимоги ст.ст.12, 81 ЦПК України, відповідно до яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.

На підставі викладеного суд вважає, що позов задоволенню не підлягає через необґрунтованість.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, судові витрати позивачів відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст.316 - 319, 321, 325, 386, 387, 390, 391, 407, 1212 ЦК України, ст.ст.125, 126, 206 ЗК України, Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-ІV, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V, Методикою розроблення уніфікованих форм актів, що вкладаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 342, Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, ст.ст.4 - 13, 81, 141, 259, 263 - 265, 268 ЦПК України, суд

у х в а л и в :

В задоволенні позову ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до селянського (фермерського) господарства "С-Іванна" про витребування земельних ділянок з незаконного володіння та користування, а також про стягнення компенсації за незаконне користування земельними ділянками - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Хмельницького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне ім`я та найменування учасників справи:

Позивач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м.Потсдам Німеччини, проживає - АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_3 .

Позивач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка с.Балин Дунаєвецького району Хмельницької області, проживає - АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_4 .

Позивач: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженець с.Балин Дунаєвецького району Хмельницької області, проживає - АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_5 .

Відповідач: Селянське (фермерське) господарство "С-Іванна", адреса - вул.Шевченка,3 с.Балин Смотрицької селищної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, код ЄДРПОУ - 31013596.

Повний текст судового рішення складено 26 червня 2023 року.

Суддя Посунько Г.А.

СудДунаєвецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено27.06.2023
Номер документу111759600
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —674/874/22

Рішення від 22.06.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Рішення від 22.06.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 11.05.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 04.04.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 14.03.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 07.02.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 25.01.2023

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 20.12.2022

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 28.11.2022

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

Ухвала від 28.11.2022

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Посунько Г. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні