Рішення
від 20.06.2023 по справі 280/10814/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 червня 2023 року 11 год. 17 хв.Справа № 280/10814/21 м.Запоріжжя Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., за участі секретаря судового засідання Демченко А.Е. та сторін

від позивача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

від відповідача: адвокат Бобир В.В.

розглянувши у відкритому судовому засідані за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом - Головного управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП 44118663)

до - ОСОБА_3

про стягнення коштів за податковим боргом.

ВСТАНОВИВ:

10.11.2021 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - позивач) до фізичної особи ОСОБА_3 (далі - відповідач), в якому позивач просить суд, з урахуванням уточнень:

- стягнути з відповідача кошти за податковим боргом по орендній платі з фізичних осіб у розмірі 1419013,53 грн.

12.11.2021 ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.12.2021 о/об 09 год. 00 хв.

07.12.2021 ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 27.01.2022 о 09 год. 00 хв.

27.01.2022 ухвалою суду зупинено провадження у справі до 04.04.2022 о 09 год. 00 хв.

14.02.2022 за вх. № 10781 до суду надійшов уточнений адміністративний позов, в якому позивач просить суд - стягнути з ОСОБА_3 податковий борг по орендній платі з фізичних осіб у розмірі 1419013,53 грн (UA 498999980334139815000008395, отримувач - ГУК у Зап.обл/ТГ м. К.-Дніпров/18010900, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ 37941997).

Крім того, позивач в уточненій позовній заяві замінив відповідача по справі з фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 на фізичну особу ОСОБА_3

24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.

05.01.2023 ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 02.02.2023 о 09 год. 10 хв.

Підготовче засідання призначено на 02.02.2023 о 09 год. 10 хв.

02.02.2023 ухвалою суду продовжено зупинення до 14 березня 2023 року о 09 год. 00 хв.

14.03.2023 ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 06.04.2023 о 10 год. 00 хв.

06.04.2023 ухвалою суду продовжено зупинення провадження до 02.05.2023 о 14 год. 00 хв.

02.05.2023 ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі № 280/10814/21 до 25.05.2023 до 14 год. 30 хв. Наступне підготовче засідання призначено на 25.05.2023 о 14 год. 30 хв.

25.05.2023 ухвалою суду поновлено провадження у справі.

25.05.2023 ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі №280/10814/21 до 05.06.2023 до 09 год. 15 хв.

05.06.2023 ухвалою суду поновлено провадження у справі та призначено підготовче засідання на 05.06.2023 о 09 год. 15 хв.

05.06.2023, засобами електронного зв`язку від представника відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату.

05.06.2023 у відкритому підготовчому засіданні, усною ухвалою, яка занесена до протоколу підготовчого засідання, у задоволені клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання, відмовлено.

05.06.2023 у відкритому підготовчому засіданні представник позивача заявила клопотання про закриття підготовчого засідання та призначення справи до судового розгляду по суті.

Відповідач та його представник у підготовче засідання не прибули.

Суд розглянувши клопотання представника позивача закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 20.06.2023 на 10 год. 00 хв.

В обґрунтування своїх податкових вимог позивач посилається на те, що станом на 21.10.2021 ОСОБА_3 має податковий борг по орендній платі з фізичних осіб у розмірі 1419013,53 грн, з яких: основний платіж - 0,00 грн, штрафні (фінансові) санкції - 1419013,53 грн, пеня - 0,00 грн, який отримано останнім у зв`язку з отриманням спадщини від померлого - ОСОБА_4 .

Так, за результатами камеральної перевірки ГУ ДПС у Запорізькій області, був складений акт камеральної перевірки своєчасності сплати платником податків ОСОБА_4 узгоджених сум податкових (грошових) зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки з фізичних осіб за № 000023/08-01-58-02/ НОМЕР_1 від 22.11.2019 (надалі - Акт №000023 від 22.11.2019)

На підставі Акту №000023 від 22.11.2019 були винесені наступні податкові повідомлення - рішення:

- №00000000005 від 22.11.2019, яким зобов`язано ОСОБА_4 сплатити штрафні (фінансові) санкції у розмірі 339781,29 грн (розрахунок штрафних санкцій додається) (термін сплати - 18.01.2020);

- №00000000006 від 22.11.2019, яким зобов`язано ОСОБА_4 сплатити штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1079232,24 грн (розрахунок штрафних санкцій додається) (термін сплати - 18.01.2020).

27.11.2019 вищезазначені Акт №000023 від 22.11.2019 та податкові повідомлення -рішення за №00000000005 від 22.11.2019, №00000000006 від 22.11.2019 були направлені на податкову адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення з трек - номером 71503048144277 та отриманий ним - 02.12.2019 (відправлення отримано дочкою ОСОБА_5 ).

Згідно вимог п. 99.1 ст. 99 ПК України - виконання грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу фізичної особи у разі її смерті здійснюється її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, та пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття.

Претензії спадкоємцям пред`являються контролюючими органами в порядку, встановленому цивільним законодавством України для пред`явлення претензій кредиторами спадкодавця.

Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов`язання та/або податковий борг спадкодавця стають грошовими зобов`язаннями та/або податковим боргом спадкоємців.

Згідно ст. 1216 та ст. 1217 Цивільного кодексу України (надалі - ЦКУ) спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців), а спадкування здійснюється за заповітом або за законом.

Статтею 1218 ЦКУ визначено, що до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Відповідно до ст. 1261 ЦКУ у першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця, той з подружжя, який його пережив, та батьки.

Стаття 1281 ЦКУ регламентує процедуру пред`явлення кредитором спадкодавця вимог до спадкоємців, а статтею 1282 ЦКУ визначено обов`язок спадкоємців задовольнити вимоги кредитора.

Після отримання Акту та податкових повідомлень - рішень донькою орендаря ОСОБА_4 (померлого) ОСОБА_5 до ГУ ДПС у Запорізькій області було направлено листа (вх. №2309/інше) від 16.12.2019), в якому зазначалось, що ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 помер, про що Вознесенівським районним у м. Запоріжжя відділом державної реєстрації актів цивільного стану 29.11.2019 оформлено свідоцтво про смерть серії НОМЕР_2 .

Спадщину відкрито 25.11.2019 за місцем проживання померлого за адресою: АДРЕСА_1 . Спадкоємці покійного перебувають на стадії подання заяв про прийняття спадщини. Податковим органом на адресу двох відомих останньому спадкоємців ОСОБА_5 (доньки померлого) та ОСОБА_3 (сина померлого) було направлено заяву про пред`явлення кредиторських вимог (вих. № 3838/14/08-01-58-08 від 24.02.2020) з проханням прийняти кредиторські вимоги спадкодавця - померлого ОСОБА_4 з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн, здійснити сплату кредиторських вимог з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн та повідомити ГУ ДПС у Запорізькій області про здійснення сплати кредиторських вимог з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн.

25.02.2020 заява про пред`явлення кредиторських вимог (вих. № 3838/14/08-01-58-08 від 24.02.2020) була направлена на податкові адреси спадкоємців рекомендованим листом з повідомленнями про вручення поштових відправлень з трек - номером 7150305036304 та отриманий ОСОБА_5 особисто - 28.02.2020, та з трек - номером 7150305036312 та отриманий ОСОБА_3 особисто - 28.02.2020.

Приватним нотаріусом Пилипенко О.В. на запит ГУ ДПС у Запорізькій області (вих. 34463/10/08-01-58-08 від 12.06.2020) надано відповідь на запит (вих. №129/02-14 від 15.06.2020), яким зазначено, що спадкоємцем померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 є гр. ОСОБА_3 , якому 08.06.2020 були видані Свідоцтва про право на спадщину на право оренди земельних ділянок з зазначенням кадастрових номерів. Податковим органом на адресу спадкоємця, який прийняв спадок, ОСОБА_3 (сина померлого) було направлено заяву про пред`явлення кредиторських вимог (вих. №23894/14/08-01-13-12 від 07.10.2020) з проханням прийняти кредиторські вимоги спадкодавця - померлого ОСОБА_4 з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн, здійснити сплату кредиторських вимог з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн та повідомити ГУ ДПС у Запорізькій області про здійснення сплати кредиторських вимог з орендної плати з фізичних осіб на загальну суму 1419013,53 грн.

Однак вказані вимоги податкового органу не були виконані, що стало підставою для звернення до Запорізького окружного адміністративного суду з відповідною позовною заявою.

Представник позивача підтримав заявлені позовну вимоги у повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, у зв`язку з початком процедури судового оскарження ППР № 0000000005 та № 0000000006 від 22.11.2019, сума визначених податкових зобов`язань у вигляді штрафу на загальну суму 1419013,53 грн не була узгоджена відповідно до норм чинного податкового законодавства і в наслідок цього не міг виникати податковий борг за особовим рахунком ОСОБА_4 на вказану суму.

28.11.2020 за наслідками розгляду адміністративного позову ОСОБА_3 , Запорізьким окружним адміністративним судом прийнято Рішення по справі 280/4339/20 (суддя Максименко Л.Я.), відповідно до якого його визнано належним Позивачем, однак у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.

Не погодившись з вказаним Рішенням суду ОСОБА_3 , оскаржив його до Третього апеляційного адміністративного суду.

05.04.2021 Постановою Третього апеляційного адміністративного суду по справі 280/4339/20 апеляційну скаргу залишено без задоволення, а Рішення Запорізького окружного адміністративного суду без змін.

Не погодившись з Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2020 та Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.04.2021 по справі 280/4339/20, ОСОБА_3 оскаржив їх до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду.

За наслідками розгляду касаційної скарги ОСОБА_3 , Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду відмовлено у задоволені касаційної скарги.

Позов не підлягає задоволенню у зв`язку з тим, що на дату подання адміністративного позову до Запорізького окружного адміністративного суду, податковим органом не надано достатніх доказів щодо наявності у фізичної особи ОСОБА_3 податкового боргу на загальну суму 1419013,53 грн. На адресу ОСОБА_3 Головне управління ДПС у Запорізькій області не надсилало жодної податкової вимоги, відповідно до норм ПК України, яка має спеціальну форму, а саме - податкове повідомлення - рішення.

Відповідно до пп. 14.1.157, п. 14.1, ст. 14 ПК Україниподатковеповідомлення -рішення - це письмовеповідомленняконтролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи…

Згідно за ст. 58 ПК України, контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт: невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації; -завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу; заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.

До податкового повідомлення - рішення додається розрахунок податкового зобов`язання (за наявності) та штрафних (фінансових) санкцій (за наявності).

Форма та порядок надіслання податкового повідомлення - рішення і розрахунку грошового зобов`язання визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 58.1 ст. 58 ПК України).

Податкове повідомлення - рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Податкове повідомлення - рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.

У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

Згідно п. 57.3 ст. 57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення - рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Частинами 1, 3, 5 статті 59 ПК України визначено, що податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.

Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

На даний час Позивачем ніяким чином не визначено суму податкового боргу на ім`я фізичної особи ОСОБА_3 за ППР форми «Ш» № 0000000006 у розмірі 1079 232,24 грн та № 0000000005 від 22.11.2019 у розмірі 339 781,29 грн, які винесено на іншу особу, а саме померлого ОСОБА_4 .

Окрім цього, доказом відсутності податкового боргу є відсутність будь-яких відомостей (даних) щодо податкового боргу в електронному кабінеті платника податків ОСОБА_3 .

У податкового органу відсутні будь - які підстави для звернення з адміністративним позовом на адресу ОСОБА_3 щодо сплати податкового боргу у розмірі 1419013,53 грн, який визначено на іншу особу, а саме померлого ОСОБА_4 до Запорізького окружного адміністративного суду. Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено вичерпний перелік правовідносини на які поширюється юрисдикція адміністративних судів. Відповідно до статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно - правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно - правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Також, відповідно до ст. 1281 ЦК України (Пред`явлення кредитором спадкодавця вимог до спадкоємців), визначено, що:

ч. 2 Кредиторові спадкодавця належить пред`явити свої вимоги до спадкоємця, який прийняв спадщину, не пізніше шести місяців з дня одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину на все або частину спадкового майна незалежно від настання строку вимоги.

ч. 3 Якщо кредитор спадкодавця не знав і не міг знати про прийняття спадщини або про одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину, він має право пред`явити свої вимоги до спадкоємця, який прийняв спадщину, протягом шести місяців з дня, коли він дізнався про прийняття спадщини або про одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину.

ч. 4 Кредитор спадкодавця, який не пред`явив вимоги до спадкоємців, що прийняли спадщину, у строки, встановленічастинами другоюітретьою цієїстатті, позбавляється права вимоги.

08.06.2020 ОСОБА_3 отримав свідоцтво на право на спадщину користування визначеними земельними ділянками та 12.06.2020 повідомив про це податковий орган, відповідно до чинного законодавства. Враховуючи те, що зазначені ППР були оскаржені ОСОБА_3 у судовому порядку, будь - якого податкового боргу або грошового зобов`язання на дату отримання Свідоцтва про право на спадщину та у продовж наступних шести місяців не було.

Податкові зобов`язання на загальну суму 1419 013,53 грн за вказаними ППР, на ім`я ОСОБА_4 , тобто іншу особу, узгоджено на підставі рішення Третього апеляційного адміністративного суду по справі за №280/4339/20 лише 05.04.2021, що становить більш ніж шість місяців з дня отримання ОСОБА_3 . Свідоцтва на право на спадщину.

Отже, враховуючи положення ч. 4 ст. 1281 ЦК України, у податкового органу взагалі відсутні правові підставі для звернення до будь - якого суду з позовом про стягнення суми у розмірі 1419 013,53 грн з ОСОБА_6 .

Відповідач проти позову заперечив, та просив відмовити у задоволені позову.

У відкритому судовому засіданні 20 червня 2023 року судом проголошено вступну та резолютивну частини рішеня.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи оцінивши докази, їх достатність ї взаємний зв`язок у сукупності, приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що 22.11.2019 співробітниками відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Енергодарського управління Головного управління ДФС у Запорізькій області проведено камеральну перевірку своєчасності сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку з фізичних осіб платника податку фізичної особи ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ). За результатами перевірки складений Акт від 22.11.2019 № 000023/08-01-58-02/ НОМЕР_1 . У висновках якого зазначено: Платник податку порушив терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку з фізичних осіб, визначені п. 287.5 ст. 287 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755 - VI (зі змінами та доповненнями).

На підставі зазначеного Акту перевірки ГУ ДПС винесено податкові повідомлення-рішення (далі ППР) форми «Ш» № 0000000006 щодо визначення суми грошового зобов`язання з несвоєчасної сплати орендної плати фізичних осіб у розмірі 1079 232,24 грн (20% загальної суми орендної плати у розмірі 5396 161,23 грн) та № 00000000005 від 22.11.2019 щодо визначення суми грошового зобов`язання з несвоєчасної сплати орендної плати фізичних осіб у розмірі 339781,29 грн (10% загальної суми орендної плати у розмірі 3 397 812,85 грн), а всього на загальну суму 1419013,53 грн.

Вказаний Акт з податковими повідомленнями - рішеннями направлено поштовим зв`язком за місцем проживання фізичної особи ОСОБА_4 , а саме: АДРЕСА_2 , які фактично отримано 03.12.2019.

Відповідно до п. 86.7 ст. 86 Податкового кодексу України, податкові повідомлення -рішення не були оскаржені ОСОБА_4 у зв`язку з його смертю, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджено свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 .

12.12.2019 листом доньки покійного ОСОБА_4 - ОСОБА_5 повідомлено Енергодарське управління ГУ ДПС у Запорізькій області та ГУ ДПС у Запорізькій області про смерть ОСОБА_4 з наданням копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 . Також, повідомлено, що 25.11.2019 за місцем проживання померлого відкрито справу про спадщину, а спадкоємці перебувають у стадії подання заяви про прийняття спадщини.

24.02.2020 листом за вих. № 3838/14/08-01-58-08 Головного управління ДПС у Запорізькій області надіслано Заяву про пред`явлення кредиторських вимог до ОСОБА_5 та ОСОБА_3 - спадкоємці ОСОБА_4 та запропоновано їм прийняти кредиторські вимоги спадкодавця - померлого ОСОБА_4 з орендної плати за землю у розмірі 1419013,53 грн та сплатити до бюджету за наданими реквізитами.

З урахуванням змісту п. 99.1 ст. 99 Податкового кодексу України, вказана Заява не мала статусу належної вимоги, так як на дату її надіслання (отримання) тривала процедура прийняття спадщини спадкоємцями, відповідно до норм Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

08.06.2020 ОСОБА_3 , як фізична особа, на підставі ст. 1261 ЦК України, набув право на отримання майна свого батька - спадкодавця ОСОБА_4 і, відповідно, набув право на оскарження податкових повідомлень рішень (далі - ППР) № 0000000005 та № 0000000006 від 22.11.2019, якими визначено розмір податкових зобов`язань у сумі 1419013,53 грн, винесених Позивачем на адресу (на ім`я) батька ОСОБА_3 - спадкодавця ОСОБА_4 .

12.06.2020 ОСОБА_3 , надіслано листа до Головного управління ДПС у Запорізькій області, яким повідомлено про отримання Свідоцтва на право на спадщину від спадкодавця ОСОБА_4 .

Відповідно до п. 56.1 ст. 56ПК України, рішення, прийняті контролюючим органом, в тому числі податкові повідомлення - рішення, можуть бути оскарженів адміністративному або судовому порядку.

ОСОБА_3 , скориставшись своїм правом, оскаржив у судовому порядку вказані ППР № 0000000005 та № 0000000006 від 22.11.2019, якими визначено розмір податкових зобов`язань у вигляді штрафу на загальну суму 1419013,53 грн, та направлено адміністративний позов до Запорізького окружного адміністративного суду з метою їх скасування.

06.07.2020 за наслідками надходження адміністративного позову до Запорізького окружного адміністративного суду, відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі за № 280/4339/20.

07.10.2020 листом за вих. № 23894/14/08-01-13-12 Головного управління ДПС у Запорізькій області надіслано Заяву про пред`явлення кредиторських вимог до ОСОБА_3 (спадкоємця - ОСОБА_4 ) та запропоновано йому прийняти кредиторські вимоги спадкодавця - померлого ОСОБА_4 з орендної плати за землю у розмірі 1419013, 53 грн та сплатити до бюджету за наданими реквізитами.

01 липня 2020 року ОСОБА_3 звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду, адміністративна справа № 280/4339/20, з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому ОСОБА_3 оскаржив податкові повідомлення - рішення, прийняті Головним управлінням державної податкової служби у Запорізькій області, а саме: №0000000006 від 22.11.2019 щодо визначення суми грошового зобов`язання з несвоєчасної сплати орендної плати фізичних осіб у розмірі 1 079232,24 грн та № 0000000005 від 22.11.2019 щодо визначення суми грошового зобов`язання з несвоєчасної сплати орендної плати фізичних осіб у розмірі 339 781,29 грн.

У зв`язку з початком процедури судового оскарження ППР № 0000000005 та № 0000000006 від 22.11.2019, сума визначених податкових зобов`язань у вигляді штрафу на загальну суму 1419013,53 грн не була узгоджена відповідно до норм чинного податкового законодавства і в наслідок цього не міг виникати податковий борг за особовим рахунком ОСОБА_4 на вказану суму.

28.11.2020 за наслідками розгляду адміністративного позову ОСОБА_3 , Запорізьким окружним адміністративним судом, прийнято Рішення по справі № 280/4339/20, відповідно до якого його визнано останнього належним позивачем, однак у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.

Не погодившись з вказаним Рішенням суду ОСОБА_3 , оскаржив його до Третього апеляційного адміністративного суду.

05.04.2021 Постановою Третього апеляційного адміністративного суду по справі 280/4339/20 апеляційну скаргу залишено без задоволення, а Рішення Запорізького окружного адміністративного суду без змін.

Не погодившись з Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2020 та Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.04.2021 по справі 280/4339/20, ОСОБА_3 оскаржив їх до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду.

За наслідками розгляду касаційної скарги ОСОБА_3 , Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду відмовлено у її задоволені.

Кредитор пред`явив вимоги до спадкоємця, ОСОБА_3 , - 07.10.2020.

01 липня 2020 року ОСОБА_3 звернувся до суду, борг був не узгодженим.

Рішення у справі №280/4339/20 набрало законної сили 05.04.2021. Після 05.04.2021 кредиторська вимога позивачу не направлялась.

Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 -VІ (зі змінами та доповненнями) передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 57.1 ст. 57 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.п. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Відповідно до п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Відповідно до ст. 87.11 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до Закону про виконавче провадження.

Відповідно до п.п. 14.1.157 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податкове повідомлення -рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

Згідно ст. 58 ПК України, контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення - рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:

- невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;

- завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу;

- заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень - рішень за результатами перевірки.

До податкового повідомлення - рішення додається розрахунок податкового зобов`язання (за наявності) та штрафних (фінансових) санкцій (за наявності).

Форма та порядок надіслання податкового повідомлення - рішення і розрахунку грошового зобов`язання визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 58.1 ст. 58 ПК України).

Податкове повідомлення - рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Контролюючий орган веде реєстр виданих податкових повідомлень - рішень щодо окремих платників податків (п. 58.2 ст. 58 ПК України).

Податкове повідомлення - рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Податкове повідомлення - рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.

У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення - рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення - рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення - рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

Згідно п. 57.3 ст. 57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення - рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Частинами 1, 3, 5 статті 59 ПК України передбачено, що податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищуєшістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.

Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Згідно пункту 99.1 статті 99 Податкового кодексу України, виконання грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу фізичної особи (у тому числі фізичної особи - підприємця, фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність) у разі її смерті або оголошення судом померлою здійснюється її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, та пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття. Претензії спадкоємцям пред`являються контролюючими органами в порядку, встановленому цивільним законодавством України для пред`явлення претензій кредиторами спадкодавця. Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов`язання та/або податковий борг спадкодавця стають грошовими зобов`язаннями та/або податковим боргом спадкоємців. Протягом строку прийняття спадщини на грошові зобов`язання та/або податковий борг спадкодавців пеня не нараховується. У разі переходу спадщини до держави грошові зобов`язання померлої фізичної особи припиняються.

Відповідно до ст. 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

Статтею 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, згідно з п. 288.1 ст. 288 ПК України.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки - п. 288.2 ст. 288 ПК України.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду - п. 288.3 ст. 288 ПК України.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем - п. 288.4 ст. 288 ПК України.

Згідно п. 288.5 ст. 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу пп. 288.5.1 - не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування;

- не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь;

- не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

пп. 288.5.2 - не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

пп. 288.5.3 - може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

пп. 288.5.4 - для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку.

Підпунктом 288.7 ст. 288 ПК України визначено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Отже, відповідно до ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Стаття 286 ПК України регламентує порядок обчислення плати за землю.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (п. 286.1 ст. 286 ПК України).

Відповідно до вимог п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум /податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення - рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому у нового власника виникло право власності.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Стаття 287 ПК України визначає строк сплати плати за землю.

Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році - п. 287.1 ст. 287 ПК України.

Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня - п. 287.2 ст. 286 ПК України.

У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення - рішення у строки, встановлені цією статтею, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання - п. 287.9 ст. 286 ПК України.

Відповідно до ст. 126 ПК України за порушення правил сплати (перерахування) податків передбачена відповідальність у вигляді штрафу.

Так, пунктами 126.1 - 126.2 даної статті встановлено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

- при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

- при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

У разі порушення платником податків строку сплати до бюджету узгодженого грошового зобов`язання, передбаченого абзацом другим підпункту 222.1.2 пункту 222.1 статті 222 цього Кодексу, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 20 відсотків суми такого грошового зобов`язання.

24.12.2015 укладено 18 договорів оренди землі між Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (орендодавець) і громадянином України ОСОБА_4 (орендар ( АДРЕСА_2 ; податковий номер НОМЕР_1 ) - померлий) про строкове платне користування земельної ділянки для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Великознамянської сільської ради Камянсько - Дніпровського району Запорізької області, а саме:

кадастровий номер ділянки Площа, га

1. 2322481800:02:004:0011 58,9654

2. 2322481800:02:004:0008 68,8159

3. 2322481800:02:004:0006 83,53

4. 2322481800:02:004:0009 63,9033

5. 2322481800:02:004:0007 63,2072

6. 2322481800:02:005:0010 84,458

7. 2322481800:02:001:0034 138,1893

8. 2322481800:02:001:0033 87,8190

9. 2322481800:02:004:0005 133,3421

10. 2322481800:02:005:0007 112,7437

11. 2322481800:02:005:0005 138,1578

12. 2322481800:02:005:0006 136,7591

13. 2322481800:02:003:0025 157,5612

14. 2322481800:02:004:0004 172,3168

15. 2322481800:02:003:0024 171,9287

16. 2322481800:02:004:0003 179,2453

17. 2322481800:02:005:0004 175,4684

18. 2322481800:02:004:0010 44,4984

Право оренди (інше речове право) вищевказаних земельних ділянок зареєстровані за ОСОБА_4 24.12.2015, що підтверджується Інформаціями з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 14.09.2021 та 27.09.2021.

Згідно вимог п. 99.1 ст. 99 ПК України - виконання грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу фізичної особи у разі її смерті здійснюється її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, та пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття.

Претензії спадкоємцям пред`являються контролюючими органами в порядку, встановленому цивільним законодавством України для пред`явлення претензій кредиторами спадкодавця.

Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов`язання та/або податковий борг спадкодавця стають грошовими зобов`язаннями та/або податковим боргом спадкоємців.

Питання спадщини регулюється Цивільним Кодексом України (далі - ЦК України) від 16.01.2003 № 435-IV зі змінами та доповненнями.

Згідно ст. 1216 та ст. 1217 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців), а спадкування здійснюється за заповітом або за законом.

Статтею 1218 ЦК України визначено, що до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Відповідно до ст. 1261 ЦК України в першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця, той з подружжя, який його пережив, та батьки.

Стаття 1281 ЦК України регламентує процедуру пред`явлення кредитором спадкодавця вимог до спадкоємців, а статтею 1282 ЦК України визначено обов`язок спадкоємців задовольнити вимоги кредитора.

Згідно зі ст. 1281 ЦК України, визначено, що спадкоємці зобов`язані повідомити кредитора спадкодавця про відкриття спадщини, якщо їм відомо про його борги, та/або якщо вони спадкують майно, обтяжене правами третіх осіб.

Кредиторові спадкодавця належить пред`явити свої вимоги до спадкоємця, який прийняв спадщину, не пізніше шести місяців з дня одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину на все або частину спадкового майна незалежно від настання строку вимоги.

Якщо кредитор спадкодавця не знав і не міг знати про прийняття спадщини або про одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину, він має право пред`явити свої вимоги до спадкоємця, який прийняв спадщину, протягом шести місяців з дня, коли він дізнався про прийняття спадщини або про одержання спадкоємцем свідоцтва про право на спадщину.

Кредитор спадкодавця, який не пред`явив вимоги до спадкоємців, що прийняли спадщину, у строки, встановленічастинами другоюітретьою цієїстатті, позбавляється права вимоги.

Відповідно до ст. 1282 ЦК України спадкоємці зобов`язані задовольнити вимоги кредитора повністю, але в межах вартості майна, одержаного у спадщину. Кожен із спадкоємців зобов`язаний задовольнити вимоги кредитора особисто, у розмірі, який відповідає його частці у спадщині.

Вимоги кредитора спадкоємці зобов`язані задовольнити шляхом одноразового платежу, якщо домовленістю між спадкоємцями та кредитором інше не встановлено.

У разі відмови від одноразового платежу суд за позовом кредитора звертає стягнення на майно, яке було передане спадкоємцям у натурі.

Отже, за наявних матеріалів справи судом встановлено, що на момент отримання спадщини ОСОБА_4 , його спадкоємцем ОСОБА_6 , а саме станом на 08.06.2020, у зв`язку з судовим оскарженням податкових повідомлень - рішень за № 00000000005 від 22.11.2019, яким зобов`язано ОСОБА_4 сплатити штрафні (фінансові) санкції у розмірі 339781.29 грн (розрахунок штрафних санкцій додається) (термін сплати - 18.01.2020) та № 00000000006 від 22.11.2019, яким зобов`язано ОСОБА_4 сплатити штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1079232.24 грн (розрахунок штрафних санкцій додається) (термін сплати - 18.01.2020) відсутні будь - які узгоджені зобов`язання щодо сплати зазначених штрафних санкцій.

Окрім цього, у зв`язку з тим, що на момент прийняття спадщини відсутні будь - які узгоджені зобов`язання і податковим органом за відсутності підстав не винесено та не направлено на адресу спадкоємця ОСОБА_3 відповідну податкову вимогу, встановленого зразка у встановлений спосіб і термін, визначеного відповідно до норм чинного ПК України, то спадкоємець ОСОБА_3 , відповідно до вимог ст. 1281 ЦК України звільняється від обов`язку сплати вказаних зобов`язань.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності своїх рішень, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст.2,5,9,72,77,139,241,243 - 246 та255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволені позовних вимог Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663) до ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) про стягнення коштів за податковим боргом - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення виготовлене у повному обсязі та підписане суддею 26 червня 2023 року.

Суддя Р.В. Сацький

Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111780190
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення коштів за податковим боргом

Судовий реєстр по справі —280/10814/21

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні