РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань судового контролю за виконанням судових рішень в
адміністративних справах
26 червня 2023 р. Р і в н е№460/233/19Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.А. Борискін, розглянувши у порядку письмового провадження заяву позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі за позовом
ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення дій,
В С Т А Н О В И В:
20.06.2023 до суду надійшла заява ОСОБА_1 , в якій вона просила суд встановити судовий контроль за виконанням рішення суду, шляхом зобов`язання відповідача подати до суду в установлений судом строк звіт про виконання рішення суду від 25.04.2019, з урахуванням окремої ухвали суду від 27.04.2023, у справі №460/233/19.
Заява розглядається у порядку письмового провадження без виклику сторін, оскільки положення ст.382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) не встановлює обов`язку проводити судове засідання при розгляді таких категорій заяв.
Відповідно до положень ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для встановлення відповідачу строку для подання звіту про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.
У провадженні суду перебувала справа за позовом ОСОБА_1 до Зарічненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (правонаступник - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області), Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області (правонаступник - Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації), про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинення певних дій.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25.04.2019, що набрало законної сили 26.07.2019, позовну заяву задоволено та, зокрема, зобов`язано Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області провести позивачу з 17.07.2018 нарахування та виплату щомісячної грошової допомоги у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства, встановленої ст. 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як особі, віднесеній до 3 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, що проживає у зоні гарантованого добровільного відселення, у розмірі 40 процентів від мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
15.04.2020 відкрито виконавче провадження №61838271 з примусового виконання виконавчого листа щодо зобов`язання здійснити нарахування та виплату позивачу спірної щомісячної грошової допомоги.
Ухвалою суду від 02.05.2022 у справі №460/233/19 замінено у виконавчому провадженні №61838271 з примусового виконання виконавчого листа, виданого Рівненським окружним адміністративним судом 05.12.2019 по справі №460/233/19, боржника - Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації (34300, Рівненська область, смт Володимирець, вул. Соборна, буд. 23; код ЄДРПОУ: 44130979).
Постановою Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Рівненській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 15.03.2023 замінено сторону виконавчого провадження №61838271 боржника Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації на правонаступника - Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації.
21.02.2023 позивач звернулася до Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації із запитом про надання інформації щодо виконання рішення суду в адміністративній справі №460/233/19.
Листом від 27.03.2023 №1557/05-22/23 Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації повідомило позивача, що Законом України №76-VIII від 28.12.2014 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" ст. 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" виключено.
На обліку в Управлінні соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації позивач як отримувач вищевказаної допомоги не перебуває, у зв`язку з чим підстави для нарахування їй такої допомоги відсутні.
Також повідомлено, що за період з 17.07.2018 і по день звернення позивача щомісячна грошова допомога у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства, відповідно до ст. 37 згаданого вище Закону, їй не нараховувалась та не виплачувалась.
18.04.2023 позивач подала до суду заяву в порядку ст. 383 КАС України.
Ухвалою суду від 27.04.2023 суд задовольнив заяву позивача про визнання протиправними рішення, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень-відповідачем на виконання рішення суду.
Визнав протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації щодо невиконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25.04.2019 в адміністративній справі №460/233/19 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 за період з 17.07.2018 щомісячної грошової допомоги, встановленої ст. 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", у розмірі 40 процентів від мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Зобов`язав Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації вжити заходи щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону при виконанні судового рішення.
Установив Управлінню соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації тридцятиденний строк з дня отримання (вручення) копії цієї ухвали для подання до суду доказів вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону при виконанні судового рішення.
При вирішенні даної заяви суд враховує наступне.
Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно з ч.2-4 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон № 1402-VIII) судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом.
Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Відповідно до приписів ч.2 ст.14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Статтею 370 КАС України визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення спричиняє відповідальність, встановлену законом.
У рішеннях Європейського суду з прав людини (у справах "Алпатов та інші проти України", "Робота та інші проти України", "Варава та інші проти України", "ПМП "Фея" та інші проти України"), якими було встановлено порушення пункту 1 статті 6, статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) та статті 1 Першого протоколу до Конвенції, прослідковується однозначна позиція, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення, а також констатується, що виконання судового рішення як завершальна стадія судового процесу за своєю юридичною природою є головною стадією правосуддя.
Статтею 382 КАС України передбачений судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах.
Відповідно до ч.1 та 2 вказаної статті суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
З аналізу викладених норм убачається, що судовий контроль за виконанням судових рішень здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови.
Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль.
Така позиція суду узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними ухвалах від 16.09.2020 та від 12.01.2022 у справі №826/9960/15 (№11-1403апп18).
При цьому, зі змісту наведеної правової норми випливає, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.
Обґрунтовуючи подану заяву позивач долучила до її матеріалів заяву про приведення до виконання судового рішення від 02.05.2023.
Доказів надання Управлінням соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації відповіді на заяву позивача з відмовою виконувати судове рішення у праві №460/233/19, як і доказів отримання такої заяви позивачем додано не було.
На переконання суду, заява ОСОБА_1 не містить об`єктивних та підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності вжиття заходу судового контролю в порядку ст.382 КАС України, рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль.
Приймаючи до уваги обставини даної справи, суд дійшов висновку, що на даний час підстави зобов`язувати суб`єкта владних повноважень подавати звіт про виконання судового рішення відсутні.
Керуючись статтями 241, 256, 294, 295, 382 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення Рівненського окружного адміністративного суду від у справі №460/233/19, шляхом подання звіту про його виконання, - відмовити.
Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст ухвали складений 26 червня 2023 року
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2023 |
Оприлюднено | 28.06.2023 |
Номер документу | 111782330 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.А. Борискін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні