Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
26 червня 2023 року № 520/7095/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шляхова О.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (пров. Іванівський, буд. 5, каб. 3, м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 36458225) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 44070166), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області, Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:
1. Визнати протиправними та скасувати:
- Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДПС у Рівненській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.01.2023 №8044373/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.12.2022 в ЄРПН;
- Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДПС у Харківській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.02.2023 № 8285539/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 30.12.2022 в ЄРПН;
- Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДПС у Харківській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2023 № 8274352/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 04.01.2023 в ЄРПН.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:
- № 1 від 09.12.2022, складену та подану на реєстрацію ТОВ «Українські залізничні технології» датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 29.12.2022;
- № 5 від 30.12.2022, складену та подану на реєстрацію ТОВ «Українські залізничні технології» датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 12.01.2023;
- № 2 від 04.01.2023, складену та подану на реєстрацію ТОВ «Українські залізничні технології» датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 26.01.2023.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Харківській області та ГУ ДПС у Рівненській області про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягає скасуванню, оскільки позивачем надані всі первинні документи, що засвідчують факт здійснення господарських операцій та спричиняють правові наслідки в бухгалтерському та податковому обліку.
Ухвалою суду від 24.04.2023 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Представник Головного управління ДПС у Харківській області, надіслав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволені позовних вимог, зазначивши, що у даному випадку відповідач діяв на підставі та у межах чинного законодавства.
Представник позивача не погодився з відзивом та надав відповідь на відзив, в якій зазначив, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, а позовні вимоги про зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати податкову накладну підлягають задоволенню.
Від представника Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області надійшов відзив на позов, в якому вказано, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної Комісією Головного управління ДПС у Рівненській області, на підставі наданого позивачем переліку документів, тому, на думку відповідачів, підтверджено правомірність рішення контролюючого органу. З огляду на вищенаведене, оскаржуване рішення прийняте контролюючим органом у межах та спосіб передбачений чинним законодавством, а отже, не підлягає скасуванню.
Скориставшись правом на надання відповіді на відзив, представник позивача зауважив, що оскаржувані рішення порушують права та інтереси позивача тим, що податкові накладні № 1 від 09.12.2022, № 5 від 30.12.2022 та № 2 від 04.01.2023 складені та направлені на реєстрацію, на підставі дійсних господарських операцій, що підтверджується наданими документами.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд встановив наступні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Українські залізничні технології» (надалі - ТОВ «Українські залізничні технології») зареєстровано як юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців 28.12.2020 за №1004801070008044594, що підтверджується випискою від 28.12.2020. Основним видом діяльності за КВЕД є 46.90 - неспеціалізована оптова торгівля.
Позивач перебуває на загальній системі оподаткування та с платником податку на додану вартість та обліковується в Реєстрі платників ПДВ за індивідуальним податковим номером №364582220300, що підтверджується витягом з Реєстру платників податку на додану вартість №2120304500501 від 13.12.2021.
Загальна чисельність працюючих на ТОВ «Українські залізничні технології», станом на 01.02.2023, становить - 4 особи відповідно до штатного розкладу від 01.10.2022.
Дія виробництва позивач використовує орендовані виробничі, складські та офісні нежитлові приміщення, відповідно до договорів оренди нежитлового приміщення № 11/01-01/21М від 11.01.2021, укладений між позивачем та TOB «ІНК Моноліт», № 05/10 від 05.10.2022, укладений між позивачем та ФОП ОСОБА_1 та актами наданих послуг: № 1 від 31.10.2022; № 2 від 30.11.2022; № 3 від 31.12.2022. Цех, що задіяний в технологічно-господарському циклі, мають відображення у повідомленнях про об`єкти оподаткування за формою № 20-ОПП, що подавалась до контролюючого органу відповідно до квитанції № 2.
Щодо Податкової накладної №1 від 09.12.2022.
Для виробництва мідного кільця 138*122 (код УКТЗЕД 7419) позивачем придбана мідна труба (код товару згідно з УКТЗЕД 7411101000) у ТОВ "ВО "МАШПРОМ" (код ЄДРПОУ 36458225) відповідно до договору купівлі-продажу № 17/01/22-01 від 17.01.2022 та складена видаткова накладна № 3 від 05.01.2023 на суму 1170720,00 грн. (у т.ч. ПДВ- 195120,00 грн.).
На виконання вимог ПК України ТОВ «Українські залізничні технології» відповідно до попередньої оплати від ТОВ «ДНІПРОВСЬКИЙ ЕЛЕКТРОМЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД» в сумі 1139400,00 грн. складено податкову накладну № 1 від 09.12.2022 на суму 1139400,00 грн., у тому числі ПДВ 189900,00 грн.
29.12.2022 ТОВ «Українські залізничні технології» подано до Єдиного реєстру податкових накладних, податкову накладну № 1 від 09.12.2022, проте отримана квитанція, яка містила інформацію - «Документ збережено. Реєстрація зупинена» та зазначені наступні підстави: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН РК від 09.12.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 7419, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. І Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПП РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=57192%. "Р"=0».
ТОВ «Українські залізничні технології» подано контролюючому органу повідомлення № 2 від 30.12.2022, що зареєстровано контролюючим органом 03.01.2023 відповідно до квитанції №2, про подання пояснень та копій документів, щодо податкових накладннх/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, із письмовими поясненнями та копіями первинних документів по цій операції на підтвердження реальності (достовірності) здійснення господарської операції.
Але, згідно з Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в ЄРПН від 09.01.2023 № 8044373/36458225 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.12.2022 в ЄРПН у зв`язку із ненаданням копій первинних документів, а саме: відсутні документи щодо придбання матеріалів для виробництва.
Позивачем подано скаргу від 17.01.2023 на вищевказане рішення, що зареєстровано контролюючим органом 18.01.2023 відповідно до квитанції № 2, разом із повним переліком документів.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ДПС України за результатами розгляду скарги №7650/36458225/2 від 25.01.2023, скаргу залишено без задоволення.
Щодо податкової накладної №5 від 30.12.2022.
На виконання вимог ПК України ТОВ «Українські залізничні технології» за результатом надходження бюджетних коштів на розрахунковий рахунок 30.12.2022 від КП «ХАРКІВСЬКИЙ МЕТРОПОЛІТЕН» в сумі 1605300,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 267 550,00 грн.) згідно договору № 168- 12/НХ від 15.12.2022 складено податкову накладну від 30.12.2022 № 5 на суму 1605300,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 267 550,00 грн.).
12.01.2023 позивачем подано до Єдиного реєстру податкових накладних, податкову накладну № 5 від 30.12.2022, проте засобами електронного зв`язку отримана квитанція, яка містила інформацію - «Документ збережено. Реєстрація зупинена» та зазначені наступні підстави: «Відповідно до п.201. 16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН РК від 31.12.2022 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8428, відсутні в таблиці дата платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються). та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7192%, "Р"=814465.15».
Позивачем подано контролюючому органу повідомлення №2 від 10.02.2023, що зареєстровано контролюючим органом 13.02.2023 відповідно до квитанції № 2, про подання пояснень, та копій документів, щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, із письмовими поясненнями та копіями первинних документів по цій операції на підтвердження реальності (достовірності) здійснення господарської операції.
Але, згідно з Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в ЄРПН від 17.02.2023 № 8285539/36458225 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 30.12.2022 в ЄРПН у зв`язку із ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; відсутні первинні документи щодо транспортування товару.
ТОВ «Українські залізничні технології» подано скаргу від 21.02.2023 на вищевказане рішення, що зареєстровано контролюючим органом 24.02.2023 відповідно до квитанції № 2.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ДПС України за результатами розгляду скарги № 22161/36458225/2 від 03.03.2023, скаргу залишено без задоволення.
Щодо податкової накладної №2 від 04.01.2023.
На виконання вимог ПК України ТОВ «Українські залізничні технології» згідно відвантаження товару (видаткової накладної № 1 від 04.01.2023 на суму 1029840,00 грн. у тому числі ПДВ - 171640,00 грн.) на ТОВ "КОНОТОПСЬКИЙ ЕЛЕКТРОВОЗО-ТЕПЛОВОЗО- РЕМОНТНИЙ ЗАВОД" згідно договору № 2/23 від 02.01.2023 та відповідно до п. 187.1 та 201.1 ПК України складено податкову накладну від 04.01.2023 № 2 на загальну суму 1029840,00 грн., у тому числі ПДВ - 171640,00 грн.
26.01.2023 позивачем подано до Єдиного реєстру податкових накладних, податкову накладну № 2 від 04.01.2023, проте засобами електронного зв`язку отримана квитанція, яка містила інформацію - «Документ збережено. Реєстрація зупинена» та зазначені наступні підстави: «Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.01.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару / послуг 8535, 8607, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=4.2167%, "Р"=0».
ТОВ «Українські залізничні технології» подано контролюючому органу повідомлення № 1 від 08.02.2023, що зареєстровано контролюючим органом 09.02.2023 відповідно до квитанції №2, про подання пояснень та копій документів, щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, із письмовими поясненнями та копіями первинних документів по цій операції на підтвердження реальності (достовірності) здійснення господарської операції.
Але, згідно з Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в ЄРПН від 16.02.2023 № 8274352/36458225 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 04.01.2023 в ЄРПН у зв`язку із ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, Додатково: відсутні первинні документи щодо транспортування придбаного/реалізованого товару.
Позивачем подано скаргу від 21.02.2023 на вищевказане рішення, що зареєстровано контролюючим органом 23.02.2023 відповідно до квитанції № 2.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ДПС України за результатами розгляду скарги № 21515/36458225/2 від 02.03.2023 скаргу залишено без задоволення.
Вважаючи, оскаржувані рішення відповідачів необґрунтованим, безпідставним, ТОВ «Українські залізничні технології» звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає про наступне.
Податковий кодекс України (далі по тексту - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі по тексту Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п.11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 25 Порядку № 1165 визначено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п.26 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Відповідно до п.4, п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019 (далі по тексту Порядок №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п.11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Судом встановлено, що ТОВ «Українські залізничні технології» на підтвердження реальності господарської операції з контрагентами надано до контролюючого органу необхідні документи, що підтверджується повідомленнями про подання пояснень № 2 від 30.12.2022, №2 від 10.02.2023, №1 від 08.02.2023 та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Суд зазначає, що до позивача встановлено критерії оцінки ступеня ризиків, проте не враховано надані позивачем документи на усунення вказаних ризиків.
З огляду на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 по справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, рішення комісії Головного управління ДПС України у Харківській області від 17.02.2023 № 8285539/36458225 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 30.12.2022, від 16.02.2023 № 8274352/36458225 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 04.01.2023 та рішення комісії Головного управління ДПС України у Рівненській області від 09.01.2023 № 8044373/36458225 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.12.2022 є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог у частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 5 від 30.12.2022, № 2 від 04.01.2023, № 1 від 09.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Таким чином, нормами Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Пунктом 20 Порядку №1246 встановлено, що Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, належить до повноважень ДПС України.
Враховуючи, що судом встановлено відсутність правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 5 від 30.12.2022, № 2 від 04.01.2023, № 1 від 09.12.2022, датою їх фактичного надходження, оскільки позивачем направлялась податкові накладні на реєстрацію у встановлений Податковим кодексом України строк.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Судовий збір підлягає розподілу відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (пров. Іванівський, буд. 5, каб. 3, м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 36458225) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 44070166), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Рівненській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.01.2023 №8044373/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 09.12.2022 в ЄРПН.
Визнати протиправними та скасувати Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Харківській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.02.2023 № 8285539/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 30.12.2022 в ЄРПН.
Визнати протиправними та скасувати Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Харківській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2023 № 8274352/36458225, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 04.01.2023 в ЄРПН.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 1 від 09.12.2022, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (код ЄДРПОУ 36458225) датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 29.12.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 5 від 30.12.2022, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (код ЄДРПОУ 36458225) датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 12.01.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 2 від 04.01.2023, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (код ЄДРПОУ 36458225) датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме - 26.01.2023.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (пров. Іванівський, буд. 5, каб. 3, м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 36458225) у розмірі 1789 грн. (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять) грн. 33 коп.
Стягнути з Головного управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 44070166) за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (пров. Іванівський, буд. 5, каб. 3, м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 36458225) у розмірі 1789 грн. (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять) грн. 33 коп.
Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські залізничні технології" (пров. Іванівський, буд. 5, каб. 3, м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 36458225) у розмірі 1789 грн. (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять) грн. 33 коп.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Шляхова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2023 |
Оприлюднено | 28.06.2023 |
Номер документу | 111782699 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шляхова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні