Рішення
від 26.06.2023 по справі 560/5926/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5926/23

РІШЕННЯ

іменем України

26 червня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянувши адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Євроінвест" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Фермерське господарство "Євроінвест" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо відмови фермерському господарству "Євроінвест" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 року, викладеної у листі від 21.03.2023 №3006/6/22-01-04-06-12;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та включити фермерське господарство "Євроінвест" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2023 році, про що видати відповідну довідку.

В обґрунтування вимог зазначено, що позивач є платником єдиного податку четвертої групи як особа, яка займається виробництвом с/г продукції, що підтверджується письмовими доказами долученими до матеріалів справи. Вказує, що позивач, маючи намір підтвердити статут платника єдиного податку 4 групи на 2023 рік, відповідно до підпункту 1 п. 8 ст.298 ПК України, подав до ГУ ДПС у Хмельницькій області необхідний пакет документів.

21.03.2023 року Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом №3006/6/22-01-04-06-12 повідомило позивача про відмову у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з посиланням на положення підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295, підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, оскільки останнім у встановлений термін не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік. Оскільки фактична дата її подання 02.03.2023 року.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позову просить відмовити. Зазначає, що згідно квитанції, реєстраційний №9039449048, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва ФГ "Євроінвест" доставлено до ГУ ДПС у Хмельницькій області (Дунаєвецький район) 02.03.2023 о 13:49:09, тобто документ подано вже після граничного строку. Вказує, що станом на 20.02.2023 платником єдиного податку четвертої групи не подано всю податкову звітність, передбачену пп.295.9.1 п.295.9 ст. 295 та пп.298.8.1 п.298.8 ст. 298 ПК України. А тому, прийняття відповідачем рішення від 21.03.2023 №3006/6/22-01-04-06-12, яким відмовлено у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку, є правомірним.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 травня 2023 року у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Хмельницькій області про розгляд справи №560/5926/23 за правилами загального позовного провадження або у судовому засіданні з викликом сторін - відмовлено.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Фермерське господарство "Євроінвест" є юридичною особою основним видом діяльності якої є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).

Згідно довідки від 24.03.2021 року Головне управління ДПС у Хмельницькій області повідомило про те, що ФГ "Євроінвест" у 2021 році є платником єдиного податку четвертої групи.

Відповідно до довідки про набуття (підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи від 29.09.2022 Головне управління ДПС у Хмельницькій області підтверджує статус платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік ФГ "Євроінвест".

ФГ "Євроінвест" з метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подано до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Дунаєвецької ДПІ засобами електронного зв`язку в електронній формі пакет документів, а саме:

- загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №9027478559 від 17.02.2023;

- відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи загальної), реєстраційний №9027478529 від 17.02.2021;

- розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік, реєстраційний №9027478593 від 17.02.2023;

- звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №9027477892 від 17.02.2023;

- відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №9027477819 від 17.02.2023;

- розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік, реєстраційний №9027477853 від 17.02.2023;

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, реєстраційний №9039449048 від 02.03.2023.

Листом №3006/6/22-01-04-06-12 від 21.03.2023 року відповідач повідомив ФГ "Євроінвест" про відмову у підтвердженні для ФГ "Євроінвест" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з посиланням на положення підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295, підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, оскільки останнім у встановлений термін не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік. Оскільки фактична дата її подання 02.03.2023 року.

Вищевказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до Закону України від 28 грудня 2014 року № 71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" (набрав чинності з 01 січня 2015 року) фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему 4 групу).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені гл. І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" р. XIV "Спеціальні податкові режими" ПК України.

Пунктом 291.4 статті 291 ПК України визначено, що суб`єкти господарювання, сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, належать до 4 групи платників єдиного податку.

Підпунктом 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 ПК України врегульовано, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Відтак, до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Платники єдиного податку 4 групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу (пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 ПК України).

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування встановлюється ПК України, п. 298.8 якої передбачено, що порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.4 цієї статті.

Відповідно до пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

За змістом внесених з 01 січня 2015 року у ПК України змін, окрему четверту групу єдиного податку створено замість фіксованого сільськогосподарського податку, і основною умовою для набуття сільськогосподарським підприємством статусу платника єдиного податку є наявність частки сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) період, що дорівнює або перевищує 75 %, а не необхідність встигнути до 20 лютого подати пакет документів.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений ст. 299 ПК України, відповідно до п. 299.1 якої, реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Пунктом 299.10 ст. 299 ПК України встановлено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

Системний аналіз норм доводить, що реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку та є безстроковою. ПК України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, не може бути, або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.01.2019 року у справі № 814/1394/15.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, такої ж позиції дотримується Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові від 19.10.2020 у справі № 240/6426/20.

Пунктом 299.6 статті 299 ПК України встановлено, що підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно: 1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу; 2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; 3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4. пункту 298.1 статті 298 цього Кодексу.

Як уже зазначалось позивачем подано до контролюючого органу: загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №9027478559 від 17.02.2023; відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи загальної), реєстраційний №9027478529 від 17.02.2021; розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік, реєстраційний №9027478593 від 17.02.2023; звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №9027477892 від 17.02.2023; відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №9027477819 від 17.02.2023; розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік, реєстраційний №9027477853 від 17.02.2023; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, реєстраційний №9039449048 від 02.03.2023, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами.

Суд зазначає, що відповідач не наділений повноваженнями не визнавати звітність, у зв`язку з пропущенням платником податку строку на подачу декларації, встановленого пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України (пропущення встановлених цією нормою строків).

Крім того, слід зауважити, що способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття податковим органом рішення саме про анулювання реєстрації платника єдиного податку, а таке анулювання, у свою чергу, вже реалізується шляхом виключення з реєстру платників цього податку.

Разом із цим, відповідачем не приймалося рішення про анулювання реєстрації позивача, а спірним рішення відповідач зазначив, що позивача вже виключено з реєстру платників єдиного податку четвертої групи без анулювання реєстрації, що не відповідає суті повноважень податкового органу.

Суд зазначає, що згідно з пп. 5 п. 299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

Судом встановлено факт подання позивачем податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.

Отже, в разі, коли суб`єкт господарювання вже зареєстрований як платник єдиного податку, то законодавство визначає лише один механізм позбавлення суб`єкта господарювання такого статусу - це прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення суб`єкта господарювання з реєстру платників єдиного податку відповідно до приписів п. 299.10 ст. 299 ПК України, зокрема, у разі неподання податкової звітності.

Також, суд зазначає, що контролюючий орган не застосував та не використав законних підстав та способу позбавлення позивача такого права перебувати на спрощеній системі оподаткування, оскільки підставою такого рішення, враховуючи вимоги Податкового кодексу України, є результати перевірки, яку не проведено відповідачем.

Отже у відповідності до норм чинного законодавства у відповідача були відсутні будь-які підстави для не підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, а тому рішення (у формі листа) від 21.03.2023 №3006/6/22-01-04-06-12 є протиправним та підлягає скасуванню.

При цьому суд відмовляє у задоволенні позовних вимог у частині визнання протиправними дій Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 року, оскільки рішення (у формі листа) від 21.03.2023 №3006/6/22-01-04-06-12, яким було відмовлено, уже скасовано. Тобто порушені права позивача у цій частині вже захищені.

Для належного захисту прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача внести до реєстру платників єдиного податку відомості про фермерське господарство "Євроінвест", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та видати довідку про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачем судовий збір, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов фермерського господарства "Євроінвест" задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення (у формі листа) Головного управління ДПС у Хмельницькій області №3006/6/22-01-04-06-12 від 21 березня 2023 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про фермерське господарство "Євроінвест", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та видати довідку про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області на користь фермерського господарства "Євроінвест" судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2684 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Фермерське господарство "Євроінвест" (Міцівці,Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область,32430 , код ЄДРПОУ - 37328577) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - ВП 44070171)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111783207
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —560/5926/23

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 25.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 26.06.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні