Рішення
від 26.06.2023 по справі 620/4542/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 червня 2023 року Чернігів Справа № 620/4542/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "АГРІЛАЙН"доГоловного управління ДПС у Чернігівській області Державної податкової служби Українипровизнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України, у якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8380122/41474102 від 06.03.2023, №8380121/41474102 від 06.03.2023, №8380120/41474102 від 06.03.2023, №8380119/41474102 від 06.03.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «АГРІЛАЙН» від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5 датою їх фактичного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки позивачем були надані всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

Представником відповідачів було подано відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначив, що позивачу було зупинено реєстрацію податкових накладних, а при розгляді поданих платником документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалено рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію яких зупинено. Також відповідно до додаткової інформації, вказаної у рішеннях зазначено про не надання документів щодо обсягу готової продукції, отриманої після проведення переробки та документів щодо її оприбуткування в бухгалтерському обліку. Відповідачі вказали, що в рішеннях за результатами розгляду скарг зазначені ті підстави їх прийняття, підтверджується матеріалами справи (ненадання певних документів, ненадання пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено). Повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

У відповіді на відзив позивач заперечував щодо доводів відповідача, посилаючись на обставини, викладені у позові та просив позов задовольнити повністю.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» (далі - позивач, товариство), код ЄДРПОУ 41474102, ІПН 414741025149 зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.07.2017 року за номером 14801020000073904.

Вищим органом управління Товариства є Загальні збори. Виконавчим органом Товариства є Директор - Казарян Арег Артурович.

TOB «АГРІЛАЙН» є платником єдиного податку 4-ї групи та платником ПДВ. Товариство має Статутний капітал у розмірі 5 000 000 грн. Для здійснення своєї діяльності ТОВ «АГРІЛАЙН» має відкритий поточний рахунок в АТ «ПУМБ».

Фактична та юридична адреса Товариства: 15400, Чернігівська обл., Семенівський р-н, місто Семенівка, вул. Новоселиця, будинок 35. Офісне приміщення за вказаною адресою перебуває в користуванні ТОВ «АГРІЛАЙН» на праві оренди згідно Договору оренди нежитлового приміщення № 23/07-1 від 23 липня 2020 року.

Згідно статуту та відомостей з ЄДР щодо ТОВ «АГРІЛАЙН», основним видом господарської діяльності Товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур), код 01.11. З метою здійснення статутної діяльності ТОВ «AГРІЛАЙН» укладає договори купівлі-продажу, поставки з іншими суб`єктами господарювання, згідно з умовами яких ТОВ «АГРІЛАЙН» постачає та передає у власність суб`єктам господарювання продукцію сільськогосподарського призначення (кукурудзу, гречку тощо).

В рамках господарських взаємовідносин, між ТОВ «АГРІЛАЙН» надалі - Продавець та ТОВ «АКТИВКОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 40209490) надалі - Покупець 13 січня 2023 року був укладений Договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції №130123/1 (далі - Договір). Відповідно до п. 1.1 Договору Продавець зобов`язується передавати у власність (поставляти) Покупцеві товар, а саме: крупу гречану проділ швидко розварюваний, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар у порядку та на умовах, встановлених цим Договором.

Пунктом 2.2. Договору обумовлено, що оплата за товар здійснюється покупцем на підставі рахунку на оплату в розмірі 100% від вартості товару.

По вказаних господарських операціях, ТОВ «АГРІЛАЙН» було складено ряд податкових накладних: від 19.01.2023 №2 на суму 1000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 166666,67 грн, від 20.01.2023 №3 на суму 1000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 166666,67 грн, від 23.01.2023 №4 на суму 1000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 166666,67 грн, від 23.01.2023 №5 на суму 1000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 166666,67 грн, які відповідно до вимог ПКУ були подані на реєстрацію в ЄРПН.

За наслідками подання до реєстрації в ЄРПН вказаних податкових накладних, через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України позивачу направлено квитанції від 15.02.2023, у яких зазначено, що реєстрація податкової накладної зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1104, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Надалі позивач засобами електронного зв`язку подав до Головного управління ДПС в Чернігівській області (далі - відповідач, контролюючий орган) пояснення до повідомлення щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких була зупинена, в яких надав відповідні пояснення та документальне підтвердження господарських операцій за вказаними податковими накладними. Зокрема, позивачем до наданих пояснень були долучені копії первинних документів на об`єкти нерухомого майна, зазначених у формі №20-ОПП, договори про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом, поставки посівного матеріалу, вирощеної продукції, інші господарські договори з суб`єктами господарювання, установчі та статутні документи товариства.

За наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення: №8380122/41474102 від 06.03.2023, №8380121/41474102 від 06.03.2023, №8380120/41474102 від 06.03.2023, №8380119/41474102 від 06.03.2023, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5 з підстав ненадання платником неподання платником податку письмових і пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме не надано документи щодо обсягу готової продукції отриманої після проведення переробки та документи щодо її оприбуткування в бухгалтерському обліку.

Не погоджуючись з вказаними рішенням контролюючого органу, позивач в порядку адміністративного оскарження, засобами електронного зв`язку направив до ДПС України скарги на зазначені рішення контролюючого органу. До скарг на вказані рішенні позивачем було повторно долучено повний пакет первинних документів, які розкривають зміст господарських взаємовідносин, за яким була складені податкові накладні від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5, надав повторно обґрунтування щодо достатності поданих позивачем документів для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

За результатами розгляду поданих позивачем скарг щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН, ДПС України (далі - відповідач-2) прийняті рішення про залишення скарг без задоволення та оскаржуваних рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН без змін.

Підставами прийняття таких рішень ДПС України зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Вважаючи оспорювані рішення комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Згідно із підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформленнямитної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує фактпостачання послугплатником податку.Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно допідпунктів 213.1.9і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена впорядкута на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).

Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстраціятакоїподаткової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається зі змісту квитанцій контролюючим органом було сформовано висновки, що відображена у податковій накладній інформація відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Натомість надіслані позивачу квитанції містть вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Також контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.

Отже, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановленим до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Водночас у вказаних квитанціях податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних.

Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять конкретного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Суд вважає за необхідне зазначити, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо конкретного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Суд звертає увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної прямо вказує на те, що рішення, яке прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від10.04.2020 у справі № 819/330/18.

Як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження вчинення господарських операцій з контрагентом, а саме надано копії первинних документів на об`єкти нерухомого майна, зазначених у формі №20-ОПП, договори про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом, поставки посівного матеріалу, вирощеної продукції, інші господарські договори з суб`єктами господарювання, установчі та статутні документи товариства.

Крім того суд вказує, позивач є сільськогосподарським суб`єктом, який спеціалізується згідно КВЕД 01.11 на вирощуванні зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння мийних культур, та є платником єдиного податку третьої групи (юридичні особи). Для цілей, визначених вищезазначеним КВЕД, позивач використовує у своїй діяльності 453,271 га землі сільськогосподарського призначення, в тому числі рілля 448,2578 га, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру прав на нерухоме майно.

Товариство отримує послуги складського зберігання зерна, оренди с/г техніки з екіпажем, с/г послуги (послуги з посіву), оренди складських, офісних та нежитлових приміщень, перевезення вантажів автомобільним транспортом на підставі укладених договорів з іншими суб`єктами господарювання.

На орендованих земельних ділянках ТОВ «АГРІЛАЙН» здійснює вирощування с/г культур, з метою подальшого продажу. Зокрема, між ТОВ Семенівка агро плюс (Продавець) та ТОВ Агрілайн (Покупець) укладено Договір купівлі - продажу сільськогосподарської продукції № 23/05/2022-1 від 23 травня 2022 року.

Оскільки позивач не має власних основних засобів для вирощування, обробітку, збирання сільськогосподарської продукції, ФОП ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) надає послуги ТОВ «АГРІЛАЙН» з посіву на підставі Договору про надання послуг № 11-052022-1 від 11 травня 2022 року.

В процесі вирощування с/г культур позивачем залучено на умовах оренди сільськогосподарську техніку. 02 вересня 2022 року між ФОП ОСОБА_2 («Орендодавець) ТОВ «АГРІЛАЙН» та («Орендар) укладено Договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №0209-2-А. У відповідності до умов даного Договору передано - Комбайн зернозбиральний CLAAS LEXION 560, 2010 року випуску, заводський номер НОМЕР_2 , двигун номер НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_4 - Комбайн зернозбиральний CLAAS LEXION 560, 2010 року випуску, заводський номер НОМЕР_5 , двигун номер НОМЕР_6 , реєстраційний номер НОМЕР_7 - Комбайн зернозбиральний CLAAS LEXION 560, 2010 року випуску, заводський номер НОМЕР_8 , двигун номер НОМЕР_9 , реєстраційний номер НОМЕР_10 , які використані при збиранні урожаю.

Послуги з перевезення товару автомобільним транспортом надаються ТОВ ОЛІАН ТРАНС (код ЄДРПОУ 44507470) на підставі Договору №7.10.22-2 про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом від 07 жовтня 2022 року.

Зібраний урожай гречки з метою доробки (очистки, переробки, сушки) передається ТОВ БІЛОЦЕРКІВХЛІБОПРОДУКТ (ЄДРПОУ 20608169) на зерновий склад на зберігання на підставі Договору складського зберігання зерна №372 від 10 жовтня 2022 року.

Після доробки урожаю гречки ТОВ «АГРІЛАЙН» здійснює зберігання товару в складському приміщенні за адресою: Київська область, Броварський район, с. Тарасівка, вул. 9 Січня 1-Г. Складське приміщення площею 260 кв.м перебуває в користуванні ТОВ «АГРІЛАЙН» на підставі Договору оренди складського приміщення № 20/10/2022-ММП від 20 жовтня 2022 року.

У зв`язку з чим, слід вказати, що позивач має достатній обсяг матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг, а також має необхідні умови для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу наявності управлінського та/або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, зазначені платником податку в документах обліку.

Комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на вказане повідомлення позивача та додані до нього документи, прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд звертає увагу, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної було вказано на відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1104 в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Проте після надання позивачем документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме не надано документи щодо обсягу готової продукції, отриманої після проведення переробки та документи щодо її оприбуткування в бухгалтерському обліку.

Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (відвантаження товару, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складено податкові накладні/розрахунки коригування.

Пунктом 2 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8380122/41474102 від 06.03.2023, №8380121/41474102 від 06.03.2023, №8380120/41474102 від 06.03.2023, №8380119/41474102 від 06.03.2023.

Стосовно позовних вимог позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «АГРІЛАЙН» від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5 датою їх фактичного подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

У цьому випадку зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою їх отримання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «АГРІЛАЙН» від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5 датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України доходить висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позивачем при подачі позову сплачено судовий збір у розмірі 10736,00 грн, то за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області та Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» підлягають стягненню понесені судові витрати у розмірі 5368,00 грн з кожного.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8380122/41474102 від 06.03.2023, №8380121/41474102 від 06.03.2023, №8380120/41474102 від 06.03.2023, №8380119/41474102 від 06.03.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» від 19.01.2023 № 2, від 20.01.2023 № 3, від 23.01.2023 № 4, від 23.01.2023 № 5 датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРІЛАЙН", вул. Новоселиця, буд. 35, м. Семенівка, Чернігівська область, 15400, код ЄДРПОУ 41474102.

Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.

Відповідач: Державна податкова служба України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393.

Дата складення повного рішення суду - 26.06.2023.

Суддя Ю. О. Скалозуб

Дата ухвалення рішення26.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111783814
СудочинствоАдміністративне
Сутьпротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. З урахуванням зазначеного, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України доходить висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» необхідно задовольнити повністю. Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Враховуючи, що позивачем при подачі позову сплачено судовий збір у розмірі 10736,00 грн, то за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області та Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІЛАЙН» підлягають стягненню понесені судові витрати у розмірі 5368,00 грн з кожного. Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Судовий реєстр по справі —620/4542/23

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 26.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 26.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні