Кримський апеляційний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/11037/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дмитришена Р.М.
Суддя-доповідач - Курко О. П.
13 червня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Боровицького О. А. Шидловського В.Б. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Нестерук М.І.,
представника відповідача: Тимощука Є.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_1 , Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на посаді, стягнення середньомісячного заробітку,
В С Т А Н О В И В :
в грудні 2022 року ОСОБА_1 звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на посаді, стягнення середньомісячного заробітку.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2023 року, з урахуванням ухвали Вінницького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року позов заяву задоволено частково, а саме:
Визнано протиправним та скасовано рішення 42 сесії 8 скликання Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області від 29.11.2022 року №2327-42/2022 "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1.";
поновлено ОСОБА_1 на посаді секретаря Ободівської сільської ради з 30.11.2022 року;
стягнуто з Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області (ЄДРПОУ 04331107) середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу на користь ОСОБА_1 за період з 30.11.2022 року по 11.04.2023 в сумі 92 489,15 грн. (дев`яносто дві тисячі чотириста вісімдесят дев`ять гривень 15 копійок) з відрахуванням обов`язкових платежів до бюджету;
в частині вимог про протиправність дій депутатів Ободівської сільської ради - відмовлено;
стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Ободівської сільської ради судові витрати на правничу допомогу у розмірі 2000 (дві тисячі) гривень.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач та відповідач подали апеляційні скарги.
Позивач в апеляційній скарзі просив суд скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов. ОСОБА_1 вважає, що оскільки суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване рішення прийнято без дотримання процедур, передбачених Регламентом, без дотримання положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та є протиправним, то спірне рішення відповідача прийнято внаслідок протиправних дій депутатів Ободівської сільської ради. Відтак, позивач вважає, що позов в цій частині підлягає задоволенню.
В апеляційній скарзі відповідач просив суд скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Відповідач вважає, що судом першої інстанції безпідставно було розглянуто вказану справу у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін. Окрім того, відповідачем зазначено, що прийняття рішень стосовно дострокового припинення повноважень у випадках, передбачених Законом №280/97-ВР, належить до виключних повноважень відповідної ради, а тому суд не може здійснювати повторну перевірку роботи щодо належного чи неналежного здійснення наданих повноважень. Також відповідач посилається на те, що в мотивувальній частині оскаржуваного рішення посилається і цитує норми "Закону "№280", якого не існує.
В судовому засіданні представник відповідача доводи апеляційної скарги Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а апеляційну скаргу позивача - залишити без задоволення.
Представник позивача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення апеляційної скарги відповідача та просила суд задовольнити апеляційну скаргу ОСОБА_1 .
Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що рішенням №1-1/2020 1 сесії 8 скликання Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області від 24.11.2020 "Про підсумки виборів депутатів Ободівської сільської ради 8 скликання" взято до відома інформацію Ободівської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району про результати виборів депутатів Ободівської сільської ради 8 скликання та визнано повноваження депутатів, зокрема, і ОСОБА_1 , обраної по Ободівському виборчому округу №1.
Рішенням №13-2/2020 2 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання від 14.12.2020 "Про обрання секретаря Ободівської сільської ради", розглянувши пропозицію голови Ободівської сільської ради Ременюка К.В. , відповідно до пункту 2 статті 19, частини 1, 3 статті 140, частини 1 статті 143, частини 1 статті 144, статті 146 Конституції України, пункту 4 частини 1 статті 26, пункту 4 частини 4 статті 42, частини 1, 4 статті 50, частини 3 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 14, 15 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", на підставі протоколу №2 засідання лічильної комісії, на посаду секретаря Ободівської сільської ради 8 скликання обрано ОСОБА_1 . Також заслухано складання Присяги посадової особи місцевого самоврядування ОСОБА_1 та визнано її такою, що вступила на посаду (а.с. 12).
Цим же рішенням сільської ради ОСОБА_1 присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах 5 категорії посад.
Розпорядженням виконавчого комітету №8/1-к від 14.12.2020 року ОСОБА_1 звільнена з посади головного спеціаліста відділу фінансово-господарської діяльності та економічного розвитку сільської ради, у зв`язку з обранням на виборну посаду.
Рішенням 40 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання від 28.10.2022 №2305-40/2022, у зв`язку з неналежною організацією роботи Ободівської сільської ради, нехтуванням сільським головою законодавства України, правами та інтересами громади, керуючись ст. ст. 42, 59, 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 3 ст.10 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, Ободіська сільська рада ухвалила достроково припинити повноваження сільського голови Ременюка К.В. ; повноваження голови тимчасово покласти на секретаря сільської ради ОСОБА_1. (а.с. 13).
15.11.2022 секретарем сільської ради прийнято розпорядження №124 "Про скликання 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання" про проведення пленарного засідання сесії 17 листопада 2022 року о 10.00 годині в приміщенні сільської ради з дотриманням протиепідемічних заходів. На розгляд сесії винесено ряд питань, указаних в розпорядженні (а.с. 45).
15.11.2022 депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подано секретарю Ободівської сільської ради ОСОБА_1 лист, що зареєстрований 15.11.2022 за вх. №1048, з проханням прийняти і зареєструвати в книзі реєстрації проектів рішень ради проект про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 ; вчинити дії, передбачені ст. 24 Регламенту, щодо попереднього розгляду візування та передачі для включення в порядок денний 40 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання вказаного проекту рішення. Також зазначено про клопотання не менше ніж однієї третини складу депутатів Ободівської сільської ради про скликання позачергової сесії Ободівської сільської ради для розгляду невідкладного питання, мова про яке йдеться у цьому листі (а.с. 43-44).
15.11.2022 депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подано клопотання в порядку ч. 7 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 4 ст. 17 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, яке зареєстровано в сільській раді 15.11.2022 за вх №1044 (а.с. 40).
За змістом даного клопотання вказано, що до Ободівської сільської ради в межах чинного законодавства подано проект рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1. Депутати вважають, що даний проект рішення є невідкладним, таким, що потребує негайного розгляду, а тому є усі підстави для скликання позачергової сесії Ободівської сільської ради у строки, які не перевищують в 2 тижні з дня отримання сільською радою цього клопотання, що просять зробити.
15.11.2022 за вх №1047 зареєстровано проект рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1".
До проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1" долучена пояснювальна записка, яка одержана та зареєстрована 15.11.2022 за вх №1046, про що свідчить штамп виконкому сільської ради (а.с. 47-49).
Відповідно до протоколу 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання в ході пленарного засідання на стадії обговорення порядку денного депутатом Ободівської сільської ради Сокур В.М. запропоновано внести до порядку денного питання про затвердження заступника сільського голови та про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 (а.с. 53-54).
Секретарем сільської ради ОСОБА_1 внесення змін до порядку денного були відхилені з посиланням на відсутність законних підстав, що відображено в протоколі 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання (а.с.54).
За поставлений на голосування запропонований проект порядку денного депутати сільської ради не голосували, що відображено в протоколі 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання (а.с.54).
Секретарем сільської ради оголошено перерву на невизначений строк, про продовження сесії повідомиться додатково, що зазначено в протоколі 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання (а.с.54).
28.11.2022 секретарем сільської ради ОСОБА_1 прийнято розпорядження №127 "Про продовження роботи 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання" 29 листопада 2022 року о 08.30 годині у приміщенні Ободівського сільського будинку культури. До порядку денного сесії додатково включені питання про передачу комунального майна; про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1.
29.11.2022 42 позачергова сесія Ободівської сільської ради 8 скликання прийняла рішення №2327-42/2022 "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 ". Так, відповідно до спірного рішення зазначено, що у зв`язку з неналежним виконанням обов`язків, нехтуванням законодавством України, правами та інтересами громади, керуючись статтями 50, 59, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 11 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, Ободівська сільська рада вирішила достроково припинити повноваження секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 .
Позивач рішення 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання №2327-42/2022 від 29.11.2022 вважає протиправним, тому за захистом своїх прав звернулась до суду.
Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем спірне рішення прийнято без дотримання процедур, що передбачені Регламентом, без дотримання положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а відтак не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Відтак, ОСОБА_1 підлягає поновленню на роботі. Стосовно позовної вимоги про визнання протиправними дій депутатів, то суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовної вимоги в цій частині з підстав того, що депутат місцевої ради є учасником нормотворчої діяльності, та не відноситься до суб`єктів владних повноважень і не наділений владними управлінськими функціями.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР).
Відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону №280/97-ВР, секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Згідно з положеннями ст. 42 Закону №280/97-ВР, у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.
Відповідно до ч. 5 ст. 50 Закону №280/97-ВР, повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
Так, відповідно до матеріалів справи рішенням 40 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання від 28.10.2022 №2305-40/2022, достроково припинено повноваження сільського голови Ременюка К.В. ; повноваження голови тимчасово покладено на секретаря сільської ради ОСОБА_1 (а.с. 13).
15.11.2022 депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подано клопотання в порядку ч. 7 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 4 ст. 17 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, яке зареєстровано в сільській раді 15.11.2022 за вх №1044 (а.с. 40).
За змістом даного клопотання вказано, що до Ободівської сільської ради в межах чинного законодавства подано проект рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1. Депутати вважають, що даний проект рішення є невідкладним, таким, що потребує негайного розгляду, а тому є усі підстави для скликання позачергової сесії Ободівської сільської ради у строки, які не перевищують в 2 тижні з дня отримання сільською радою цього клопотання, що просять зробити.
15.11.2022 за вх №1047 зареєстровано проект рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1".
До проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1" долучена пояснювальна записка, яка одержана та зареєстрована 15.11.2022 за вх №1046, про що свідчить штамп виконкому сільської ради (а.с. 47-49).
Даний проект рішення на розгляд 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання секретарем ради не виносився, що підтверджується протоколом 42 позачергової сесії (а.с. 53-54).
З огляду на те, що за поставлений на голосування запропонований проект порядку денного депутати сільської ради не голосували, що відображено в протоколі 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання, секретарем сільської ради оголошено перерву на невизначений строк.
Наступна сесія ради скликана секретарем сільської ради ОСОБА_1. розпорядженням від 28.11.2022 №127 "Про продовження роботи 42 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання" на 29 листопада 2022 року о 08.30 год. До порядку денного сесії додатково включені питання про передачу комунального майна; про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1.
29.11.2022 року 42 позачергова сесія Ободівської сільської ради 8 скликання прийняла рішення №2327-42/2022 "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 ".
Відповідно до спірного рішення зазначено, що у зв`язку з неналежним виконанням обов`язків, нехтуванням законодавством України, правами та інтересами громади, керуючись статтями 50, 59, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 11 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, Ободівська сільська рада вирішила достроково припинити повноваження секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1.
Згідно з пунктами 1-4 частини третьої статті 50 Закону №280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради: у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови; скликає сесії ради у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради; веде засідання ради та підписує її рішення у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; організує підготовку сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечує оприлюднення проектів рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" та інших законів.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Частиною першою статті 73 Закону №280/97-ВР, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Оцінюючи спірне рішення, в преамбулі якого зазначено, що у зв`язку з неналежним виконанням секретарем сільської ради обов`язків, нехтуванням законодавством України, правами та інтересами громади, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 75 Закону №280/97-ВР, територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.
Порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальними громадами визначаються цим та іншими законами.
Сільська, селищна, міська рада та її виконавчий комітет в силу положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є колегіальними органами місцевого самоврядування.
Відтак, ця особливість потребує наявності окремого внутрішнього нормативно-правового акту, який встановлює загальний порядок підготовки, скликання та проведення засідань колегіального органу, особливості розгляду окремих питань, порядок оформлення рішень та інші процедурні питання.
Таким нормативно-правовим актом є Регламент Ради, обов`язок затвердження якого не пізніш як на другій сесії прямо передбачено пунктом 1 частини першої статті 26, частиною чотирнадцятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до статті 2 Регламенту Ободівської сільської ради (далі - Регламент), затвердженого рішенням від 14.12.2020 №11-2/2020 2 позачергової сесії 8 скликання Ободівської сільської ради (а.с. 15-28), цей Регламент встановлює порядок скликання сесії Ради, підготовки розгляду нею питань, проведення засідань, прийняття рішень Ради, загальні умови формуваня та організації роботи постійних комісій та інших комісій Ради, виконавчих органів Ради, здійснення депутатської діяльності, обрання і затвердження посадових осіб місцевого самоврядування та інші процедури, які випливають з повноважень Ради встановлених Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 23 Регламенту, проект рішення, що планується винести на розгляд Ради, подається секретарю ради у друкованій формі (у текстовому форматі). До проекту рішення додається пояснювальна записка, в якій вказується, зокрема, потреба і мета прийняття рішення; інша інформація, яка на думку проекту є важливою для прийняття рішення.
Так, відповідно до Пояснювальної записки №1046 від 15.11.2022, депутатами ради, відповідно до ст. 23 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання підготовлено проект рішення. Щодо потреби та мети прийняття такого рішення вказано, що для усунення порушень вимог чинного законодавства, які допускаються секретарем сільської ради. Прогнозовані наслідки прийняття рішення: повернення довіри виборців до місцевої влади, економія бюджетних коштів по відшкодуванню судових та інших витрат, а також приведення в правове поле діяльності сільської ради.
Окрім іншого вказано, що погодження проекту рішення відповідними службами відбудеться в процесі підготовки матеріалів сесії сільської ради після надходження цього проекту до сільської ради.
Інші обставини, які мають важливе значення для прийняття сільською радою даного рішення, зокрема, що дії секретаря суперечать ч. 3 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки її за пропозицією сільського голови було включено до складу лічильної комісії та участі в роботі 14.09.2022 року на пленарному засіданні 40 позачергової сесії Ободівської сільської ради при розгляді питання "Про дострокове припинення повноважень Ободівського сільського голови Ременюка К.В.".
Згідно з ч. 1-3 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією.
До складу постійних комісій не можуть бути обрані сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради, голова районної у місті (у разі її створення), районної, обласної ради, їх заступники.
Аналогічного змісту містять положення статті 13 Регламенту Ободівської сільської ради, у яких вказано, що постійні комісії ради є її органами, що утворюються для попереднього розгляду та підготовки питань, які належать до її відання, а також здійснення контролю повноважень щодо виконання рішення Ради, діяльності виконавчих органів Ради у сфері компетенції комісії.
Рішенням № 7-1/2022 від 24.11.2022 року 1 сесії Ободівської сільської ради 8 скликання "Про утворення постійних комісій та їх складу" утворені постійні комісії:
- постійна комісія з питань планування бюджету і фінансів, освіти, культури, спорту, охорони здоров`я, материнства і дитинства, соціального захисту населення та соціально-економічного розвитку сільської території;
- постійна комісія з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, гласності та зв`язку об`єднаннями громадян, законності, правопорядку, боротьби із злочинністю та зв`язків з громадськістю;
- постійна комісія з питань земельних відносин, охорони навколишнього середовища, екології та благоустрою;
- постійна комісія з питань, житлово - комунального господарства, будівництва, побутового, торговельного обслуговування населення.
Відповідно до статті 19 Регламенту:
1. Лічильна комісія є робочим органом сесії Ради, що створюється для підрахунку голосів депутатів під час голосування;
2. Лічильна комісія формується не менш як з трьох депутатів;
3. Лічильна комісія обирається Радою за процедурним рішенням за пропозицією головуючого. Лічильна комісія не може складатися тільки з членів однієї депутатської групи чи фракції. Підрахунок голосів під час обрання першої Лічильної комісії здійснює головуючий;
4. Лічильна комісія обирає зі свого складу голову. Засідання лічильної комісії проводяться гласно і відкрито;
5. У роботі лічильної комісії не можуть брати участі депутати кандидатури яких включені до бюлетеня для таємного голосування;
6. Рішення лічильної комісії приймається більшістю голосів членів комісії.
Отже, Ободівська сільська рада не створювала постійну лічильну комісію, що не заперечувалось представником відповідача у судовому засіданні. При цьому, з аналізу положень чинного законодавства, положень Регламенту, можна дійти висновку, що повноваження постійної комісії ради і лічильної комісії є різними.
А тому, судом першої інстанції обґрунтовано зазначено, що оскільки лічильна комісія не є постійною комісією сільської ради в розумінні положень ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", і кандидатура секретаря ОСОБА_1 не була внесена до бюлетеня для таємного голосування, то включення її до складу лічильної комісії та участь у її роботі не суперечить ч. 3 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Також в пояснювальній записці від 15.11.2022 вказано на неналежну організацію роботи виконуючої обов`язки сільського голови секретаря ОСОБА_1. А саме, станом на ранок 14.11.2022 рішення прийняті на 41 позачерговій сесії Ободівської сільської ради не оприлюднені на офіційному сайті сільської ради.
Відповідно до ч. 11 ст. 59 Закону №280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Частиною 1 ст. 252 Цивільного кодексу України визначено, що строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями й годинами.
Відповідно до ч. 8 ст. 120 КАС України, останній день строку триває до двадцять четвертої години, але якщо в цей строк слід було вчинити процесуальну дію в суді, де робочий час закінчується раніше, строк закінчується в момент закінчення цього часу.
Таким чином, враховуючи, що строк визначення днями триває до двадцять четвертої години останнього дня, тому рішення 41 позачергової сесії сільської ради 8 скликання від 08.11.2022 мають бути оприлюднені на офіційному сайті сільської ради не пізніше п`яти робочих днів з дня їх затвердження, а саме до двадцять четвертої години 15.11.2022.
З приводу доводів представника відповідача, що прийняття рішення про дострокове припинення повноважень секретаря ради, голови ради належить до виключних повноважень відповідної ради, то судова колегія з цим погоджується.
Така правова позиція сформована у численних постановах Верховного Суду, зокрема від 22 квітня 2020 року у справі № 360/2169/19, від 04.06.2020 у справі № 802/1463/18-к.
У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваних рішень про дострокове припинення повноважень міського голови та секретаря ради, у подібних справах Верховний Суд висловив правову позицію, що прийняття таких рішень є законодавчо передбаченим правом Ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом.
Прийняття таких рішень у випадках, передбачених Законом № 280/97-ВР, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Такі повноваження, як вказує Верховний Суд, є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді таких справ не може здійснювати повторну перевірку роботи голови ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих повноважень, допущення ними у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень голови ради.
Отже спірні рішення відповідачів повинні бути перевірені адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності їх прийняття.
Разом з тим, відповідно до позицій Верховного Суду, сформованої у постановах від 21.10.2021 по справі №240/6076/18, від 24.11.2022 по справі №160/7757/21, здійснення таких дискреційних повноважень, як звільнення, в рамках встановленої процедури дострокового припинення повноважень голови сільської ради, має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).
Такі доводи наводяться і позивачем, зокрема у позові вказано, що посада секретаря ради є виборною, на яку особа обирається сільською радою, а тому, при визначенні підстав і критеріїв, як обрання на посаду, так і звільнення з неї (дострокового припинення повноважень) відповідна рада має певну дискрецію (розсуд) у вирішенні цих питань.
Верховний Суд у своїй практиці, зокрема, у постанові від 25 липня 2019 року у справі № 826/13000/18, вже звертав увагу, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.
Подібні висновки Судом зроблено і у постанові від 21.10.2021 по справі №240/6076/18.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що враховуючи завдання адміністративного судочинства та юрисдикцію адміністративних судів під час розгляду та вирішення адміністративної справи, суд наділений усією повнотою повноважень щодо перевірки оспорюваного рішення суб`єкта владних повноважень не лише на предмет його законності, тобто чи було таке рішення прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, але й з точки зору дотримання інших критеріїв, перелік яких наведено у частині другій статті 2 КАС України.
Відтак, доводи відповідача про законність компетенції його як суб`єкта владних повноважень на прийняття оскаржуваного рішення в межах визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права, які він розуміє як дискреційні, не можуть бути прийняті до уваги. Сільська рада та її посадові особи як суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).
Відповідно до п. 4 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
В силу приписів ч. 3 ст. 59 Закону № 280/97-ВР, рішення ради приймаються таємним голосуванням, у випадках, зокрема, передбачених п. 4 статті 26 цього Закону.
Таким чином, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень секретаря міської ради належить до виключних повноважень відповідної ради.
Згідно із висновками Верховного Суду, викладених у постанові від 21.10.2021 по справі №240/6076/18 вказано, що Верховний Суд у своїй практиці неодноразово наголошував, що надання сільській, селищній, міській раді повноважень на дострокове припинення повноважень, зокрема, голови сільської ради не означає, що реалізація цього права нічим не обмежена. Дострокове припинення повноважень голови сільської ради стосується засад місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад так і сільських, селищних міських голів. Дострокове припинення повноважень голови сільської ради є крайнім заходом реагування на його діяльність і для того, щоб виносити на голосування і приймати таке рішення мають бути вагомі причини (мотиви) і об`єктивні обставини, які в сукупності вказували на те, що подальше перебування голови сільської ради як головної посадової особи територіальної громади міста на службі в органах місцевого самоврядування є неможливим (недоцільним) та/або таким, що негативно позначається на діяльності органів місцевого самоврядування. Ці ж мотиви і обставини мають міститися у рішенні органу місцевого самоврядування, зі змісту якого було б зрозуміло, що саме спонукало до його прийняття.
Судом першої інстанції обґрунтовано застосовано вказані висновки Верховного Суду, оскільки секретар ради повноваження якої достроково припинено спірним рішенням, є посадовою особою органу місцевого самоврядування, посада секретаря ради є виборною, в той же час на неї були покладені обов`язки голови сільської ради.
Так, спірним рішенням Ради, яким достроково припинено повноваження позивача на посаді секретаря цієї ради, містить не лише посилання на ч. 5 ст. 50 Закону № 280/97-ВР та ст. 11 Регламенту ради, а й вказано про нехтування ОСОБА_1 законодавством України, правами та інтересами громади, у зв`язку з неналежним виконанням обов`язків, Рада вирішила достроково припинити повноваження секретаря Ободівської сільської ради.
Подібні мотиви містяться у Пояснювальній записці від 15.11.2022, зокрема, секретарем сільської ради не дотримано вимог ч. 6 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", що потягнуло наслідок порушення закріплених у ч. 2 ст. 19 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" прав депутатів Ободівської сільської ради, які підписались під описаним вище клопотанням про скликання позачергового засідання сесії сільської ради, та порушили права громади, які реалізовуються через їх представництво депутатами.
У Пояснювальній записці вказано, що перед секретарем сільської ради, депутати клопотали про скликання в двотижневий строк позачергової сесії Ободівської сільської ради для розгляду поданого 19.09.2022 р. до Ободівської сільської ради проекту рішення
Таким чином, порушення прав депутатів відбулося через не скликання секретерам сесії позачергового засідання сесії сільської ради відповідно до клопотанням про його скликання від 19.09.2022. Про інші клопотання в пояснювальній записці не вказано.
Так, в матеріалах справи міститься звернення до секретаря Ободівської сільської ради від депутатів Ободівської сільської ради від 19.09.2022 (вх №841) відповідно до ст. 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 3 ст. 22, ст. 24 Регламенту, про реєстрацію проектів рішення та з клопотанням не менше ніж однієї третини складу депутатів Ободівської сільської ради про скликання позачергової сесії Ради для розгляду невідкладного питання щодо дострокового припинення повноважень голови Ради (а.с. 29-30).
Згідно із ч. 3 ст. 22 Регламенту, підготовку питань на розгляд сесії Ради організовує секретар Ради.
Стаття 24 Регламенту регламентує порядок узгодження проекту рішення.
Як визначено ч. 1 ст. 50 вказаного Закону, секретар селищної ради працює в раді на постійній основі. Секретар селищної ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного селищного голови.
Відповідно до п. п. 1-3 ч. 3 ст.50 Закону № 280/97-ВР, секретар селищної ради у випадку, передбаченому ч. 1 ст. 42 цього Закону, здійснює повноваження селищного голови; скликає сесії ради у випадках, передбачених ч. 6 ст. 46 цього Закону; повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради; веде засідання ради та підписує її рішення у випадках, передбачених ч. 6 ст.46 цього Закону.
Згідно із ч. 6 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається:
1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;
2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Згідно із ч. 7 статті 46 Закону № 280/97-ВР, сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Отже, виходячи з системного аналізу змісту вказаних вище норм Закону № 280/97-ВР, суд доходить висновку, що дійсно, скликання сесії сільської ради секретарем відповідної ради замість її голови відбувається у виключних випадках, вичерпний перелік яких прямо встановлений Законом № 280/97-ВР.
Такими випадками є - якщо головою ради не скликається сесія у загальні строки, або ж у двотижневий строк без поважних причин не скликав сесію за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради.
При цьому, варто зауважити, що Закон № 280/97-ВР фактично не надає чіткого визначення "немотивованої відмови" або з чим саме пов`язується "неможливість" для голови ради скликати сесію.
Суд не вдається до оцінки дій голови ради, оскільки це виходить за предмет спору.
Як свідчать матеріали справи, 19.09.2022 у виконкомі Ободівської сільської ради зареєстровано два звернення депутатів з аналогічним змістом про скликання позачергової сесії для розгляду невідкладного питання про дострокове припинення повноважень голови ради, проте одне адресоване Ободівській сільській раді, інше - секретарю ради.
Відповідно 03.10.2022 сплинув двотижневий строк у голови ради для скликання позачергової сесії за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, що власне зазначено у зверненні депутатів від 30.09.2022 (а. с. 33).
Відтак, з 04.10.2022 року у секретаря ради виникають підстави для скликання сесії у випадку, передбаченому п. 2 ч. 6 ст. 46 Закону № 280/97-ВР.
Разом з тим, матеріалами справи підтверджується, що листом від 29.09.2022 "Про розгляд клопотань" за підписом голови ради надана відповідь, зокрема і на лист від 19.09.2022 (вх №841) (а.с. 31-32). У листі вказано, що 14.09.2022 відбулась 39 позачергова сесія сільської ради 8 скликання та яка не закрита. Отже, правових підстав для скликання сесії сільський голова не вбачає.
Щодо порушення закріплених у ч. 2 ст. 19 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" прав депутатів, що зазначено у Пояснювальній записці від 15.11.2022, то слід зазначити таке.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначено Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 року №93-IV (далі - Закон №93-IV).
Положеннями статті 15 Закону №93-IV закріплено, що депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу у разі виявлення порушення прав та законних інтересів громадян або інших порушень законності має право вимагати припинення порушень, а в необхідних випадках звернутися до відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів та їх керівників з вимогою вжити заходів щодо припинення порушень законності.
У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об`єднання громадян, керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані негайно вжити заходів до усунення порушення, а в разі необхідності - до притягнення винних до відповідальності з наступним інформуванням про це депутата місцевої ради. У разі невжиття відповідних заходів посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівники правоохоронних і контролюючих органів, до яких звернувся депутат місцевої ради, несуть адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.
Положеннями ч. 2 ст. 19 Закону №93-IV закріплені права депутатів місцевої ради.
Відповідно до ч. 9 ст. 46 Закону № 280/97-ВР, у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Подібного змісту є положення у ч. 5 ст. 17 Регламенту, а саме, у разі якщо Ободівський сільський голова або секретар Ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у ч. 5 цієї статті Регламенту, або у разі якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Таким чином, як Закон № 280/97-ВР так і положення Регламенту передбачають випадок того, що у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу депутатів, то цими нормами унормовано право депутатів на скликання сесії як окремого самостійного суб`єкта.
Стосовно доводів позивача про порушення відповідачем процедури розгляду питання та прийняття спірного рішення, то судом установлено, що 15.11.2022 депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подано секретарю Ободівської сільської ради ОСОБА_1 лист, що зареєстрований 15.11.2022 за вх. №1048, з проханням прийняти і зареєструвати в книзі реєстрації проектів рішень ради проект про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1; вчинити дії, передбачені ст. 24 Регламенту, щодо попереднього розгляду візування та передачі для включення в порядок денний 40 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання вказаного проекту рішення.
15.11.2022 депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подано клопотання в порядку ч. 7 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 4 ст. 17 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання, яке зареєстровано в сільській раді 15.11.2022 за вх №1044 (а.с. 40).
За змістом даного клопотання вказано, що до Ободівської сільської ради в межах чинного законодавства подано проект рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1. Депутати вважають, що даний проект рішення є невідкладним, таким, що потребує негайного розгляду, а тому є усі підстави для скликання позачергової сесії Ободівської сільської ради у строки, які не перевищують в 2 тижні з дня отримання сільською радою цього клопотання, що просять зробити.
15.11.2022 за вх №1047 зареєстровано проект рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1".
До проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1" долучена пояснювальна записка, яка одержана та зареєстрована 15.11.2022 за вх №1046, про що свідчить штамп виконкому сільської ради (а.с. 47-49).
Відповідно до протоколу засідання постійної комісії Ободівської сільської ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, гласності та зв`язку з об`єднаннями громадян, законності, правопорядку, боротьби із злочинністю та зв`язків з громадськістю від 16.11.2022 до порядку денного включено два питання, зокрема, розгляд клопотання депутатів Ободівської сільської ради від 14.11.2022 про розгляд проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1".
За результатами обговорення комісія вирішила погодити проект та рекомендувати даний проект рішення ввести до порядку денного позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання.
Представник відповідача стверджує, що на комісії 16.11.2022 розглядався проект рішення, який зареєстровано сільською радою за вх. №1047. Також представником відповідача вказано, що проект рішення та протокол засідання постійної комісії щодо нього оприлюднено 17.11.2022 сільською радою на сайті Ободівської сільської ради, що, зокрема, підтверджується листом від 25.01.2023 р. №125 секретаря Ободівської сільської ради В. Пироговського, що свідчить про повідомлення громадськості за 10 днів про зміст проекту рішення (ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації").
На противагу цим доводам, позивач заперечує та вказує, що проект рішення був оприлюднений на сайті ради не раніше 29.11.2022. До того ж, проект рішення був датований 15.11.2022, а не 14.11.2022.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 8 ст. 47 Закону № 280/97-ВР, організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії. Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії. У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії.
Частиною десятою статті 47 Закону передбачено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ч. 3 ст. 13 Регламенту, засідання постійних комісій проводиться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством.
Відповідно до ч. 8 ст. 13 голова комісії скликає засідання комісії та повідомляє через офіційний веб-сайт Ради; інформує голову Ради про розглянуті питання, а також про заходи що прийняті з реалізації рекомендацій комісії.
З огляду на вказані положення Регламенту, слід дійти висновку, що з метою забезпечення права кожного бути присутнім на засіданні комісії та дотримання принципу гласності, голова комісії повідомляє про скликання засідання через офіційний веб-сайт Ради. Саме такий порядок щодо повідомлення громадськості визначений Регламентом.
З приводу аргументів представника відповідача, що позивач була обізнаною про засідання комісії і такі засідання ведуться відкрито, що не позбавляло останню реалізувати своє право взяти участь у ньому, то суд оцінює критично.
Докази того, що на офіційному сайті сільської ради було опубліковано оголошення про засідання постійної комісії для забезпечення прозорості та відкритості, та реалізації свого право кожному бути присутнім на засіданні, матеріали справи не містять.
Відповідно до роздрукованого скріншоту файлу з офіційного веб-сайту Ради, що наданий представником відповідача як доказу належного опублікування інформації, здійснено оприлюднення двох файлів в форматі pdf від 09.11.2022 та наступне опублікування чотирьох файлів 17.11.2022, в той час як засідання постійної комісії відбулося 16.11.2022.
Щодо повідомлення громадськості за 10 днів до сесії про зміст проекту рішення, що зазначено відповідачем, то суд такі доводи вважає безпідставними, оскільки в силу положень ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття, а не 10 днів на що вказує представник.
Таким чином, оскільки сесія ради відбулась 29.11.2022, а проект оприлюднено 17.11.2022, на чому наполягає представник відповідача, то у даному випадку це становить 8 робочих дні.
Судом також беруться до уваги доводи позивача, що на засіданні комісії розглядалось клопотання депутатів від 14.11.2022 без номеру про розгляд проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1", що зазначено в протоколі комісії.
Натомість депутатами Ободівської сільської ради 8 скликання подавалось клопотання від 15.11.2022, яке зареєстровано в сільській раді 15.11.2022 за вх №1044 (а.с. 40).
Також відповідно до роздрукованого скріншоту файлу з офіційного веб-сайту Ради, що наданий представником відповідача як доказу належного опублікування інформації, здійснено оприлюднення 17.11.2022, а саме листа депутатів про направлення проекту рішення "Про дострокове припинення повноважень секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1" від 15.11.2022; клопотання депутатів про скликання сесії від 15.11.2022; проект рішення від 15.11.2022; пояснювальна записка від 15.11.2022 (документи в форматі pdf).
Клопотання депутатів від 14.11.2022, протокол засідання комісії від 16.11.2022 на сайті не опубліковано, чим порушено ч. 17 ст. 13 Регламенту в якій вказано, що висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Ради і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Регламенту, включенню питання до проекту порядку денного на розгляд пленарного засідання Ради передує попередній розгляд цього проекту в постійних комісіях Ради, до сфери повноважень яких належать ці питання (якщо рішення не процедурне). Питання, які не були попередньо розглянуті відповідними комісіями Ради, до порядку денного не включаються та не розглядаються на сесії.
Суд не може оцінити клопотання від 14.11.2022, оскільки такого до матеріалів справи не долучено, спростування щодо помилковості в даті не надавались. Однак, матеріалами справи підтверджується, що проект рішення від 15.11.2022 на комісії не розглядалось. Зворотнього суду не надано.
У постанові від 26 червня 2019 року у справі № 1640/3394/18 Верховний Суд указав, що виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило тягнуть настання дефектних наслідків.
Подібного висновку дійшов Суд у постанові від 21.10.2021 по справі №240/6076/18 (п.п. 76, 77 Постанови).
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, що відповідачем спірне рішення прийнято без дотримання процедур, що передбачені Регламентом, без дотримання положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а відтак не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Окрім того, судова колегія вважає безпідставними доводи відповідача, що рішення стосовно дострокового припинення повноважень секретаря ради прийнято шляхом таємного голосування, за яке проголосовано 16 депутатів, оскільки з правової позиції, висловленої в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.03.2019 року у справі №688/3487/16-а, постановах Верховного Суду від 18.07.2018 року у справі №320/11318/14-а, від 20.07.2018 року у справі №664/491/16-а, що процедура дострокового припинення повноважень голови ради навіть за наявності необхідної кількості голосів має здійснюватись відповідно до закону та регламенту.
Суд також вважає помилковими доводи позивача з приводу того, що у спірному рішенні не вказано положень Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", оскільки секретар ради є посадовою особою органу місцевого самоврядування, і така посада є виборною.
Статтею 1 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" визначено, що служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
За правилами статті 3 цього Закону посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону № 280/97-ВР, секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Згідно ч. 1 ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України.
Відтак, з аналізу вказаних положень слід дійти висновку, що посада секретаря ради є виборною посадою, а служба в органах місцевого самоврядування може бути припинена як на загальних підставах, так і за спеціальним законом.
Щодо решти доводів позивача, то згідно з п. 29 рішення ЄСПЛ у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 року статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Стосовно позовної вимоги позивача про визнання протиправними дій депутатів, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для ії задоволення, оскільки депутат місцевої ради є учасником нормотворчої діяльності, та не відноситься до суб`єктів владних повноважень і не наділений владними управлінськими функціями.
Відповідно до основних термінів, що закріплені у Законі № 280/97-ВР, визначено, що представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
Відповідно до частин 1-3 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймається відкритим (у тому числі поіменним) або таємним голосуванням.
За приписами ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно із ст. 1 Регламенту, Ободівська сільська рада є виборним представницьким органом місцевого самоврядування, що складається з депутатів, і відповідно до законодавства представляє Ободівську сільську територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування.
Згідно із ст. 3 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування.
Обсяг повноважень та правовий статус депутатів визначаються Конституцією України та Законами України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про місцеве самоврядування в Україні".
Виходячи з аналізу наведених норм слід дійти висновку, що саме рішення ради як представницького та колегіального органу підлягають оскарженню, а не дії депутата при прийняті цих рішень.
Щодо питання про поновлення позивача на займаній посаді, то суд керується положеннями ст. 235 Кодексу законів про працю України, яка передбачає, що у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
Згідно частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Згідно частини 1 статті 27 Закону України "Про оплату праці" порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 року №100 (далі-Порядок №100) цей Порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадках, зокрема, вимушеного прогулу.
Згідно абзацу 3пункту 2 Порядку №100 у всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.
Із змісту пункту 5 Порядку №100 вбачається, що основою для визначення загальної суми заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу, є розрахована згідно з абзацом першим пункту 8 цього Порядку середньоденна (середньогодинна) заробітна плата працівника.
Відповідно до пункту 8 Порядку №100 нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Середньомісячне число робочих днів розраховується діленням на 2 сумарного числа робочих днів за останні два календарні місяці згідно з графіком роботи підприємства, установи, організації, встановленим з дотриманням вимог законодавства (абз.3 п.8 Порядку).
Відповідно до довідки Ободівської сільської ради від 07.12.2022 №825, середньоденний заробіток позивачки на посаді секретаря сільської ради складає 973 грн. 57 коп., середньомісячна заробітна плата складає 12 656 грн. 41 коп. Для розрахунку середньоденного заробітку секретаря Ободівської сільської ради ОСОБА_1 взято заробітну плату за жовтень-листопад 2022 року.
Загальна кількість робочих днів за період з 30.11.2022 по 11.04.2023 становить 95 днів.
Таким чином, сума яка підлягає стягненню на користь позивача становить (95 * 973, 57 грн. ) = 92 489,15 грн.
Стосовно доводів представника відповідача про те, що судом першої інстанції безпідставно розглянуто вказану справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, суд зазначає наступне.
Так, виключний перелік категорій справ, які повинні розглядатися за правилами загального позовного провадження, визначено ч. 4 ст. 12 КАС України.
Відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 12 КАС України, для цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо, прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби, окрім справ, в яких позивачами є службові особи, які у значенні Закону України "Про запобігання корупції" займають відповідальне та особливо відповідальне становище.
Згідно п. в) ч. 1 ст. 3 Закону України "Про запобігання корупції", суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є, зокрема, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування.
Відповідно до Примітки до ст. 51-3 Закону України "Про запобігання корупції", під службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, в цій статті розуміються, зокрема, особи, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до першої - третьої категорій.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено поняття посадової особи місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Відповідно до ст. 50 "Про місцеве самоврядування в Україні", секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Згідно із статтею 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", посада секретаря сільської ради не відноситься до посад, віднесених до першої - третьої категорій.
Колегія суддів зазначає, що дана справа не підпадає під перелік справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження (ч. 4 ст. 12 КАС України).
Статтею 257 КАС України передбачений порядок, згідно якого при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує, зокрема, категорію та складність справи; обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків; кількість сторін та інших учасників справи, тощо.
Крім того, суд акцентує увагу, що пунктом 10 частини шостої статті 12 КАС України визначено, що для цілей цього Кодексу справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
Аналіз вищевказаних норм дає підстави вважати, що за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута й будь-яка інша справа, за винятком тих, які імперативно заборонено розглядати в порядку спрощеного провадження.
Відтак, судова колегія вважає, що судом першої інстанції правомірно розглянуто зазначену справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційних скарг зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Клопотання представника ОСОБА_1 про стягнення судових витрат на користь позивача у розмірі 5000 грн задоволенню не підлягає, оскільки суд апеляційної інстанції дійшов висновку про залишення апеляційної скарги ОСОБА_1 без задоволення.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційні скарги ОСОБА_1 , Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 19 червня 2023 року.
Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Шидловський В.Б.
Суд | Кримський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2023 |
Оприлюднено | 29.06.2023 |
Номер документу | 111784995 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні