Рішення
від 20.06.2023 по справі 905/981/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20.06.2023 Справа №905/981/22

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОТЕК СОЛЮШНЗ УКРАЇНА»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОД ЗДОРОВ`Я»

про стягнення 5 669 975,17 грн

Суддя Хабарова М.В.

Секретар судового засідання: Алієва А.Г.

за участю представників:

від позивача не з`явились

від відповідачане з`явились

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОТЕК СОЛЮШНЗ УКРАЇНА» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «КОД ЗДОРОВ`Я» заборгованості у розмірі 5669975,17 грн.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договорів купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021, №1-25 від 19.11.2021, №01122021/ЧТ від 01.12.2021, №08122021/ЧТ від 08.12.2021.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 19.12.2022 відкрито провадження у справі №905/981/22, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 25.01.2023.

16.01.2023 на поштову адресу Господарського суду Донецької області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує в повному обсязі, оскільки настали форс-мажорні обставин (а саме військова агресія Російської Федерації проти України), які підтверджуються листом Торгово-промислової Палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1. Також відповідач зазначає, що в результаті бойових дій знищено майже всі активи підприємства, в тому числі і обладнання, поставлене позивачем за договорами купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021, №1-25 від 19.11.2021, №01122021/ЧТ від 01.12.2021, №08122021/ЧТ від 08.12.2021, знищено всю первинну документацію з ведення бухгалтерського та кадрового обліку. Крім того, 24.03.2022 наказом №87/03К призупинено дію трудових договорів з робітниками підприємства, що призвело до переривання господарської діяльності підприємства. Станом на 31.12.2022 загальна сума невиконаних зобов`язань перед фінансовими установами та контрагентами становить більше 40 млн грн, а спроби відновити діяльність підприємства на підконтрольній території не мали результату через відсутність фінансування, наявність заборгованостей та повну відсутність матеріально-технічної бази для здійснення ліцензійної діяльності з медичної практики. Також відповідачем до відзиву було долучено клопотання про поновлення процесуального строку для подачі відзиву на позов.

25.01.2023 через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшло клопотання про повернення надмірно сплаченого судового збору у розмірі 17009,93 грн.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 25.01.2023 клопотання відповідача про поновлення процесуального строку для подачі відзиву на позов задоволено, поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю «КОД ЗДОРОВ`Я» встановлений судом процесуальний строк для подання відзиву на позов та прийнято його до розгляду, продовжено строк підготовчого провадження у справі №905/981/22 на 30 днів, встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив до 13.02.2023, відкладено підготовче засідання у справі на 22.02.2023.

Судове засідання, призначене на 22.02.2023, не відбулось, у зв`язку з проходженням суддею Хабаровою М.В. з 20.02.2023 по 24.02.2023 підготовки суддів місцевих господарських судів для підтримання кваліфікації у Харківському регіональному відділенні Національної школи суддів України.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.02.2023 призначено підготовче засідання на 15.03.2023.

Судове засідання, призначене на 15.03.2023, не відбулось, у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги по території України.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 16.03.2023 призначено підготовче засідання на 12.04.2023.

12.04.2023 через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій останній зазначає, що наявність форс-мажорних обставин звільняє від штрафних санкцій, а не від обов`язку виконати основне зобов`язання. Позивач вважає пояснення відповідача, викладені у відзиві, обґрунтованими, однак вони не можуть бути підставою для невиконання зобов`язання за укладеними договорами. Крім того, позивач просить поновити строк для подання відповіді на відзив.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 12.04.2023 клопотання позивача про поновлення процесуального строку для подачі відповіді на відзив на позов задоволено, поновлено позивачу встановлений судом процесуальний строк для подання відповіді на відзив на позов та прийнято її до розгляду. Відкладено підготовче засідання на 03.05.2023, встановлено відповідачу строк до 28.04.2023 для подання заперечень на відповідь на відзив.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач можливістю подання заперечень на відповідь на відзив відповідно до ст. 167 Господарського процесуального кодексу України, не скористався.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 03.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.05.2023.

Протокольною ухвалою Господарського суду Донецької області від 25.05.2023 відкладено розгляд справи на 20.06.2023.

Позивач та відповідач у судове засідання 20.06.2023 представників не направили. Про дату, час та місце судових засідань були повідомлені належним чином.

У судовому засіданні 20.06.2023 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, Господарський суд Донецької області

ВСТАНОВИВ:

20.05.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОТЕК СОЛЮШНЗ УКРАЇНА» (продавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «КОД ЗДОРОВ`Я» (покупець, відповідач) укладено Договір купівлі-продажу №20052021/ЧТ1, відповідно до умов п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити Систему ультразвукову діагностичну Logiq E в комплекті, названу в подальшому «Товар», у кількості відповідно до Специфікації (Додаток №1 до даного Договору), що є невід`ємною частиною даного Договору.

Загальна вартість товару за даним Договором визначається в гривнях і становить 893100,00 грн без ПДВ. Загальна вартість товару включає вартість товару відповідно до Специфікації вказаному в Додатку №1 до даного Договору та всі витрати на доставку товару, пуско-налагоджувальні роботи та введення в експлуатацію даного товару (п. 3.1 Договору).

Загальна вартість товару згідно з цим Договором є еквівалентом 32500 доларів США, згідно з курсом 1 долар США дорівнює 27,48 грн станом на 20.05.2021 згідно даних на міжбанківському валютному ринку України (п. 3.2 Договору).

Розрахунки за цим Договором здійснюються покупцем у національній валюті України шляхом перерахування безготівкових коштів на поточний рахунок продавця (п. 4.1 Договору).

Оплата покупцем здійснюється наступним чином: 107172,00 грн (12% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 3 900,00 доларів США, протягом 5 робочих днів з дати підписання Договору; 160 758,00 грн (18% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 5 850,00 доларів США, протягом 20 робочих днів з дати поставки товару; і 625 170,00 грн (70% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 22 750,00 доларів США, шляхом здійснення щомісячних періодичних платежів згідно наступного графіка платежів: до 25.08.2021 ... -до 25.07.2022 кожного місяця по 52 097,50 грн (1 895,833 доларів США) (п. 4.2 Договору).

Покупець здійснює оплату сум, визначених у розділах ІІІ та ІV даного Договору, в гривнях, що визначається за офіційним курсом долара США до гривні, встановленим на міжбанківському валютному ринку України (згідно даних сайту https://minfin.com.ua/currency/mb/ на 12:00 годин дня), на момент оплати і підлягає коригуванню у випадку зміни курсу долара США, встановленого на міжбанківському валютному ринку України, на дату здійснення платежу, по відношенню до курсу долара США, встановленого на міжбанківському валютному ринку України, на дату укладення цього Договору за наступною формулою: (А1/АО)?СО=ПСО, де А1 офіційний курс долара США на дату платежу, встановленого на міжбанківському валютному ринку України, але не нижче ніж 1,00 долар США дорівнює 27,48 грн; АО - офіційний курс долара США на дату платежу, встановленого на міжбанківському валютному ринку України; СО сума оплати; ПСО проіндексована сума оплати (п. 4.3 Договору).

Продавець зобов`язується поставити товар згідно Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору, протягом 35 календарних днів з дня отримання від покупця оплати у розмірі 107 172,00 грн (12% від суми Договору, визначеної у розділі ІІІ даного Договору) відповідно до п. 4.2 Договору (п. 5.1 Договору).

Товар постачається за адресою покупця: м. Маріуполь, вул. Металургів, 164 (п. 5.2 Договору).

При передачі товару сторони підписують акт приймання-передачі товару (п. 5.4 Договору).

Сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим Договором у разі виникнення обставин непереборної сили, які не існували під час укладення Договору та виникли поза волею сторін (аварія, катастрофа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, війна тощо) (п. 8.1 Договору).

Сторона, що не може виконувати зобов`язання за цим Договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна не пізніше ніж протягом 3 днів з моменту їх виникнення повідомити про це іншу сторону у письмовій формі (п. 8.2 Договору).

Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються уповноваженими на те органами (п. 8.3 Договору)

Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2022, а в частині взаєморозрахунків та гарантійних зобов`язань до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п. 10.1 Договору).

Крім того, сторони підписали Специфікацію до Договору, якою визначили назву товару, його кількість та ціну.

На виконання умов Договору, позивач передав, а відповідач прийняв у власність товар, що підтверджується підписаними належним чином обома сторонами:

- видатковою накладною №ЛО000822 від 22.06.2021 на суму 893 100,00 грн;

- товаро-транспортною накладною №ЛО000822 від 22.06.2021 на суму 893 100,00 грн;

- актом прийому-передачі обладнання від 23.06.2021;

- актом проведення навчання-інструктажу за місцем постачання товару від 23.06.2021

- актом передачі в експлуатацію медичного обладнання (товару), проведення монтажних та пускових робіт від 24.06.2021;

- актом прийому-передачі обладнання від 03.08.2021;

- актом прийому-передачі обладнання від 03.08.2021;

- актом прийому-передачі обладнання від 10.08.2021;

Крім того, сторонами був підписаний акт узгодження цін товарів №ЛО000036 від 27.07.2021, згідно з яким сторони відкоригували ціну товару за Договором та домовилися, що вона складає 989 280,00 грн (що еквівалентно 36000,00 доларів США).

Як зазначає позивач, та не заперечує відповідач, останнім за товар було сплачено 571180,00 грн (що еквівалентно 21 183,87 доларів США), що підтверджується довідкою про обороти грошових коштів по рахунках позивача.

Таким чином, заборгованість відповідача за Договором купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021 складає 14 816,13 доларів США, що станом на день звернення позивача до суду з позовом (07.12.2022) еквівалентно 547159,68 грн (за курсом 36,93).

01.12.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю позивачем та відповідачем також підписано Договір купівлі-продажу №01122021/ЧТ, відповідно до умов п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити Систему ультразвукову діагностичну Voluson P8 в комплекті, названу в подальшому «Товар», у кількості відповідно до Специфікації (Додаток №1 до даного Договору), що є невід`ємною частиною даного Договору.

Загальна вартість товару за даним Договором визначається в гривнях і становить 745450,00 грн без ПДВ (п. 3.1 Договору).

Загальна вартість товару згідно з цим Договором є еквівалентом 27500,00 доларів США, згідно з курсом 1 долар США дорівнює 27,18 грн станом на 01.12.2021 згідно даних на міжбанківському валютному ринку України (п. 3.2 Договору).

Оплата покупцем здійснюється наступним чином: 74745,00 грн (10% від вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 2750,00 доларів США, протягом 3 робочих днів з дати підписання Договору; 149490,00 грн (20% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 5500,00 доларів США, протягом 3 робочих днів з дати поставки товару та підписання видаткової накладної; і 523 215,00 грн (70% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 19250,00 доларів США, шляхом здійснення щомісячних періодичних платежів згідно наступного графіка платежів: до 25.02.2022 ... -до 25.07.2022 кожного місяця по 87193,44 грн (3 208,00 доларів США) (п. 4.2 Договору).

Продавець зобов`язується поставити товар згідно Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору, до 31.12.2021 (п. 5.1 Договору).

Пункти 4.3, 5.2, 8.1-8.3, 10.1 Договору є аналогічними п.п. 4.3, 5.2, 8.1-8.3, 10.1 Договору купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021.

Крім того, сторони підписали Специфікацію до Договору №01122021/ЧТ, якою визначили назву товару, його кількість та ціну.

На виконання умов Договору, позивач передав, а відповідач прийняв у власність товар, що підтверджується підписаними належним чином обома сторонами:

- видатковою накладною №ЛО001801 від 13.12.2021 на суму 747450,00 грн;

- товаро-транспортною накладною № ЛО001801 від 13.12.2021 на суму 747450,00грн;

- актом прийому-передачі обладнання від 15.12.2021;

- актом проведення навчання-інструктажу за місцем постачання товару від 15.12.2021

- актом передачі в експлуатацію медичного обладнання (товару), проведення монтажних та пускових робіт від 15.12.2021.

Як зазначає позивач, та не заперечує відповідач, останнім за товар було сплачено 181912,00 грн (що еквівалентно 6521,52 доларів США), що підтверджується довідкою про обороти грошових коштів по рахунках позивача.

Таким чином, заборгованість відповідача за Договором купівлі-продажу №01122021/ЧТ від 01.12.2021 складає 20 978,48 доларів США, що станом на день звернення позивача до суду з позовом (07.12.2022) еквівалентно 774735,27 грн (за курсом 36,93).

Крім того, 08.12.2021 між позивачем та відповідачем підписано Договір купівлі-продажу №08122021/ЧТ, відповідно до умов п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити Систему ультразвукову діагностичну Logiq P9 в комплекті, названу в подальшому «Товар», у кількості відповідно до Специфікації (Додаток №1 до даного Договору), що є невід`ємною частиною даного Договору.

Загальна вартість товару за даним Договором визначається в гривнях і становить 1556670,00 грн без ПДВ (п. 3.1 Договору).

Загальна вартість товару згідно з цим Договором є еквівалентом 57000,00 доларів США, згідно з курсом 1 долар США дорівнює 27,31 грн станом на 07.12.2021 згідно даних на міжбанківському валютному ринку України (п. 3.2 Договору).

Оплата покупцем здійснюється наступним чином: 155 667,00 грн (10% від вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 5700,00 доларів США, протягом 5 робочих днів з дати підписання Договору; 1401003,00 грн (90% вартості товару, визначеної в п. 3.1), що на момент укладення цього Договору еквівалентно 51 300,00 доларів США, шляхом здійснення щомісячних періодичних платежів згідно наступного графіка платежів: до 25.02.2022 ... -до 25.09.2022 кожного місяця по 175125,38 грн (6 412,50 доларів США) (п. 4.2 Договору).

Продавець зобов`язується поставити товар згідно Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору, до 31.12.2021 (п. 5.1 Договору).

Пункти 4.3, 5.2, 8.1-8.3, 10.1 Договору є аналогічними п.п. 4.3, 5.2, 8.1-8.3, 10.1 Договору купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021.

Крім того, сторони підписали Специфікацію до Договору, якою визначили назву товару, його кількість та ціну.

На виконання умов Договору, позивач передав, а відповідач прийняв у власність товар, що підтверджується підписаними належним чином обома сторонами:

- видатковою накладною №ЛО000001 від 04.01.2022 на суму 1556670,00 грн;

- товаро-транспортною накладною № ЛО001803 від 15.12.2021 на суму 1556670,00грн;

- актом прийому-передачі обладнання від 04.01.2022;

- актом проведення навчання-інструктажу за місцем постачання товару від 04.01.2022;

- актом передачі в експлуатацію медичного обладнання (товару), проведення монтажних та пусконалаштувальних робіт від 04.01.2022.

Як зазначає позивач, та не заперечує відповідач, останнім за товар було сплачено 255667,00 грн (що еквівалентно 9 262,07 доларів США), що підтверджується довідкою про обороти грошових коштів по рахунках позивача.

Таким чином, заборгованість відповідача за Договором купівлі-продажу №08122021/ЧТ від 08.12.2021 складає 47737,93 доларів США, що станом на день звернення позивача до суду з позовом (07.12.2022) еквівалентно 1762961,75 грн (за курсом 36,93).

19.11.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОТЕК СОЛЮШНЗ УКРАЇНА» (продавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю ««КОД ЗДОРОВ`Я» (покупець, відповідач) підписано Договір купівлі-продажу №1-25, відповідно до умов п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити Систему рентгенівську діагностичну XGEO GU60A-65, названу в подальшому «Товар», у кількості відповідно до Специфікації (Додаток №1 до даного Договору), що є невід`ємною частиною даного Договору.

Загальна вартість товару за даним Договором визначається в гривнях і становить 1864480,00 грн без ПДВ (п. 3.1 Договору).

Загальна вартість товару згідно з цим Договором є еквівалентом 70000,00 доларів США, згідно з курсом 1 долар США дорівнює 26,64 грн станом на 22.11.2021 згідно даних на міжбанківському валютному ринку України (п. 3.2 Договору).

Оплата покупцем здійснюється наступним чином: 319680,00 грн, що на момент укладення цього Договору еквівалентно 12 000,00 доларів США, протягом 10 робочих днів з дати введення обладнання в експлуатацію; і 1545512,00 грн, що на момент укладення цього Договору еквівалентно 58000,00 доларів США, шляхом здійснення щомісячних періодичних платежів протягом 5 місяців після здійснення першої оплати: до 31.12.2021 ... -до 30.04.2022 кожного місяця по 309 024,00 грн (11 600,00 доларів США) (п. 4.1 Договору).

Продавець зобов`язується поставити товар згідно Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору, до 10.12.2021 (п. 5.1 Договору).

Товар поставляється за адресою покупця: 87504, м. Маріуполь, вул. Радіна, 2 (п. 5.2 Договору).

Крім того, сторони підписали Специфікацію до Договору, якою визначили назву товару, його кількість та ціну.

Пункти 4.2, 8.1-8.3, 10.1 Договору є аналогічними п.п. 4.3, 8.1-8.3, 10.1 Договору купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021.

Як зазначає позивач у позовній заяві, за вказаним Договором позивачем виконано свої зобов`язання в повному обсязі та поставлено відповідачу товар на суму 70000,00 доларів США, який було прийнято відповідачем.

Відповідач у відзиві на позовну заяву жодним чином не заперечив факт поставки та отримання товару за даним Договором. Натомість всі заперечення відповідача проти позову зводяться виключно до настання форс-мажорних обставин та відсутності обов`язку сплачувати за товар за всіма чотирма Договорами через виникнення таких обставин.

Як вбачається з оборотно-сальдових відомостей по рахунках відповідача, а також довідки про обороти грошових коштів по рахунках позивача, відповідачем не було здійснено жодної оплати за вказаним Договором.

Таким чином, заборгованість відповідача за Договором купівлі-продажу №1-25 від 19.11.2021 складає 70000 доларів США, що станом на день звернення позивача до суду з позовом (07.12.2022) еквівалентно 2585100,00 грн (за курсом 36,93).

Статтями 11, 509 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватися належним чином і в установлений строк відповідно до вказівок закону, договору.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Статтею 526 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Аналогічна норма міститься і в ст. 193 Господарського кодексу України, яка регламентує, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Таким чином, з урахуванням умов чотирьох Договорів, відповідач повинен був розрахуватись з позивачем в наступні строки:

- за Договором купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021 до 25.07.2022;

- за Договором купівлі-продажу №01122021/ЧТ від 01.12.2021 до 25.07.2022;

- за Договором купівлі-продажу №08122021/ЧТ від 08.12.2021 до 25.09.2022;

- за Договором купівлі-продажу №1-25 від 19.11.2021 до 30.04.2022.

Судом встановлено, що позивач свої зобов`язання виконав належним чином, а саме передав товар за вищезазначеними Договорами на загальну суму 190500,00 доларів США, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується відповідачем.

Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідач свої зобов`язання щодо здійснення повної та своєчасної оплати отриманого товару виконав неналежним чином та не у повному обсязі, у зв`язку з чим у відповідача перед позивачем утворилась непогашена заборгованість в сумі 153532,54 долари США, що на момент подачі позову (07.12.2022) еквівалентно 5669956,70 грн, зі сплати якої відповідачем допущено прострочення.

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

За приписами ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ст. 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідачем належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України обставин, повідомлених позивачем, не спростовано, доказів погашення заборгованості в добровільному порядку не надано.

Враховуючи викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 5669975,17 грн підлягають частковому задоволенню, оскільки позивачем під час підрахунку остаточної суми боргу була допущена арифметична помилка. Таким чином, суд вважає обґрунтованими, документально підтвердженими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги у розмірі 5669956,70 грн .

Посилання відповідача на невиконання зобов`язання зі сплати за товар у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин, що підтверджені листом ТПП України № 2024/02.0-7.1, суд відхиляє з огляду на наступне.

Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 за № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою запровадження воєнного стану, та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору.

Втім, порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) чітко визначено в Законі України «Про торгово-промислові палати в Україні» та деталізовано в розділі 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням президії ТПП України від 15.07.2014 за № 40(3), з наступними змінами.

Відповідно до ст. 14-1 Закону України «Про Торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

За умовами п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи щодо кожного окремого договору, контракту, угоди тощо, а також податкових та інших зобов`язань/обов`язків, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

В сертифікаті про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) вказуються дані заявника, сторони за договором (контрактом, угодою тощо), дата його укладення, зобов`язання, що за ним настало чи настане найближчим часом для виконання, його обсяг, термін виконання, місце, час, період настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які унеможливили його виконання, докази настання таких обставин (п. 6.12 Регламенту).

Отже у Законі та Регламенті зазначено, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються виключно сертифікатом, а не листом на сайті ТПП України.

Як зазначено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 23.03.2023 у справі № 920/505/22 форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання.

В будь-якому разі сторона зобов`язання, яка його не виконує, повинна довести, що в кожному окремому випадку саме ці конкретні обставини мали непереборний характер саме для цієї конкретної особи при виконанні нею конкретних договірних зобов`язань.

Лист ТПП України від 28.02.2022 не містить (і не може містити) ідентифікуючих ознак конкретного договору, контракту, угоди тощо, виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Більш того, загальний офіційний лист ТПП України від 28.02.2022 видано без дослідження наявності причинно-наслідкового зв`язку між військовою агресією Російської Федерації проти України та неможливістю виконання конкретного зобов`язання (у цьому випадку - за Договорами купівлі-продажу №20052021/ЧТ1 від 20.05.2021, №1-25 від 19.11.2021, №01122021/ЧТ від 01.12.2021, №08122021/ЧТ від 08.12.2021).

В матеріалах справи відсутній сертифікат ТПП України щодо вищезазначених Договорів.

Таким чином, відповідачем не доведено та не надано належних і допустимих доказів на підтвердження того, що форс-мажорні обставини мали непереборний характер саме для відповідача при виконанні ним спірних зобов`язань.

Крім того, суд звертає увагу на те, що за загальним правилом неможливість виконати зобов`язання внаслідок дії обставин непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (ч. 1 ст. 617 Цивільного кодексу України, ст. 218 Господарського кодексу України).

Тобто, можливе звільнення від відповідальності за невиконання, а не від виконання основного зобов`язання в цілому. А предметом спору у цій справі є стягнення саме основної заборгованості за Договорами.

Щодо розподілу витрат по сплаті судового збору суд зазначає наступне.

25.01.2023 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про повернення надмірно сплаченого судового збору у розмірі 17009,93 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України «Про судовий збір».

Згідно зі ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

У відповідності до п. п. 1, 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру справляється судовий збір у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; позовної заяви немайнового характеру - 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Судом розглядались позовна вимога майнового характеру про стягнення 5669975,17грн.

Отже, з огляду на приписи вказаного Закону позивачем у даному випадку повинно бути сплачено за зазначені позовні вимоги судовий збір у розмірі 85049,63 грн.

При поданні даного позову позивачем згідно квитанції про сплату №9677-1103-2460-5426 від 07.12.2022 сплачено судовий збір у розмірі 85049,63 грн.

В той же час, ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

У Постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.11.2022 у справі №916/228/22 зазначено про те, що особи, які після 04.10.2021 подають до суду документи в електронній формі з використанням системи «Електронний суд», мають правомірні очікування, що розмір судового збору, який підлягає сплаті ними, у такому разі буде розрахований із застосуванням понижуючого коефіцієнта, що прямо передбачено в Законі України «Про судовий збір» (п. 8.23).

Відтак, враховуючи, що даний позов подано в електронній формі за допомогою системи «Електронний суд», то для визначення розміру судового збору підлягає застосуванню встановлений наведеною нормою коефіцієнт пониження, виходячи з якого розмір судового збору, яким підлягає оплаті заявлена за поданим позовом майнова вимога становить 68039,70грн.

Таким чином, 17 009,93 грн судового збору сплачено позивачем надмірно.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі, зокрема: зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Враховуючи зазначені положення Закону, суд дійшов висновку про необхідність повернення на користь позивача з Державного бюджету України судового збору у розмірі 17009,93 грн.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 74, 76, 129, 236, 237, 238, 240, 241, Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КОД ЗДОРОВ`Я» (02081, м. Київ, Дніпровська набережна, 25-Б, нежилі приміщення з №1 по №13 (групи приміщень №12) (в літері А), ідентифікаційний код 37793580) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОТЕК СОЛЮШНЗ УКРАЇНА» (01042, м. Київ, пров. Новопечерський, 18, оф. 32, ідентифікаційний код 36519759) заборгованість у розмірі 5669956 (п`ять мільйонів шістсот шістдесят дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятдесят шість) грн 70 коп. та судовий збір у розмірі 68039 (шістдесят вісім тисяч тридцять дев`ять) грн 48 коп.

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Протек Солюшнз Україна» (01042, м. Київ, пров. Новопечерський, 18, оф. 32, ідентифікаційний код 36519759) з Державного бюджету України судовий збір у розмірі 17009 (сімнадцять тисяч дев`ять) грн 93 коп., сплачений згідно квитанції про сплату №9677-1103-2460-5426 від 07.12.2022.

Після набрання рішенням законної сили видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 26.06.2023

Суддя М.В. Хабарова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111799789
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —905/981/22

Судовий наказ від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Судовий наказ від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Рішення від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Рішення від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

Ухвала від 28.02.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Хабарова Марія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні