Рішення
від 18.05.2023 по справі 915/1778/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року Справа № 915/1778/21

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Адаховської В.С.,

при секретарі судового засідання Жиган А.О.

за участю прокурора Левкович А.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: заступника керівника Миколаївської окружної прокуратури Миколаївської області (54006, м. Миколаїв, вул. Бузький бульвар, 15, e-mail: mykokrug@myk.gp.gov.ua) в інтересах держави

в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (01135, м.Київ, пр-т Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845, e-mail: contact@dsbt.gov.ua)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ (56602, Миколаївська обл., м. Нова Одеса, вул. Пушкіна, 21, ідентифікаційний код 41119533)

про: стягнення плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування в сумі 16541,99 грн

У С Т А Н О В И В:

07.12.2021 заступник керівника Миколаївської окружної прокуратури Миколаївської області звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою № 50-5916вих-21 від 25.11.2021 (вх. № 18401/21) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю Нік-Транс Юг, в якій просить:

1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ на користь Державного бюджету України (UA 368999980313121216000023759 код ЄДРПОУ 37930566, призначення платежу 22160100 Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, одержувач платежу: ГУК у Черкаській області/тг м.Черкаси/22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 5598,99 грн.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю HІК-ТРАНС ЮГ на користь Державного бюджету України (UA 108999980313151216000014482 в Казначейство України (ЕАП) Миколаївське ГУК/Миколаївська область/22160100, ЄДРПОУ 37992030, призначення платежу 22160100 Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 10943 грн.

3. Стягнути з відповідача на користь Миколаївської обласної прокуратури (54030, м.Миколаїв, вул. Спаська, 28, код ЄДРПОУ 02910048, р/р №UA748201720343150001000000340, ЄДРПОУ 02910048, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172) 4540,00 грн. судового збору, сплаченого за подання вказаного позову до суду.

Ухвалою суду від 13.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 11.01.2022 о 10:00; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

11.01.2022 від відповідача до суду надійшла заява (вх. № 319/22), в якій товариство просить відкласти підготовче засідання, надати позивачу строк для усунення недоліків, вказаних в заяві, оскільки вважає, що вона не відповідає вимогам ст. 162, 164, 172 ГПК України та просить поновити строк на подання відзиву відповідачем.

11.01.2022 від позивача до суду надійшло клопотання про перенесення розгляду справи на іншу дату № б/н від 11.01.2022 (вх. № 321/22), в якому, у зв`язку з розглядом справ №400/8982/21 та № 400/6738/21 у Миколаївському окружному адміністративному суду за участю представника Державної служби України з безпеки на транспорті та неможливістю прибуття до господарського суду, просить розгляд справи відкласти.

Підготовче засідання у даній справі, яке було призначено на 11 січня 2022 року о 10:00, не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого у справі судді.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 24.02.2022, який на даний час продовжено до 18 серпня 2023 року включно.

Ухвалою суду від 23.03.2023 призначено підготовче засідання на 18.04.2023 об 11:30.

17.04.2023 від відповідача до суду надійшла заява (вх. № 4700/23), в якій товариство просить відкласти підготовче засідання, надати позивачу строк для усунення недоліків, вказаних в заяві, та поновити строк на подання відзиву відповідачем.

Ухвалою суду від 18.04.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 18.05.2023 об 11:00.

Відповідач правом, передбаченим ст. 165 ГПК України щодо оформлення відзиву на позовну заяву і документів, що підтверджують заперечення проти позову, не скористався.

В судове засідання 18.05.2023 з`явився прокурор, який підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі.

Позивач та відповідач явку повноважних представників у судове засідання не забезпечили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки суду не повідомили.

Судом також враховано, що явка представників учасників справи не визнавалась судом обов`язковою.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомленні про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі, зокрема повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті за відсутності представників позивача та відповідача.

У судовому засіданні 18.05.2023 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

Посадовими особами Управління Укртрансбезбеки у Миколаївській області (далі ? Управління), на підставі направлення на рейдову перевірку від 19.07.2019 № 003480 (а.с. 85), за щотижневим графіком проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області у період з 22.07.2019 по 28.07.2019 (а.с. 84), 25.07.2019 на пункті габаритно-вагового контролю Миколаївської області на автомобільній дорозі Н-24 Благовещенське Миколаїв 211 км + 920 м проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки MAN TGX 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 з причепом марки ACKERMANN, моделі OSCHERSL реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Згідно свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 від 17.10.2017 та НОМЕР_4 від 09.08.2017 (а.с. 81, 82), автомобіль марки MAN TGX 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ, а причіп марки ACKERMANN, моделі OSCHERSL реєстраційний номер НОМЕР_2 , належить ОСОБА_1 , який згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є засновником та керівником Товариством з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ. Основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ є вантажний автомобільний транспорт (Код КВЕД 49.41) (а.с. 114).

За результатами перевірки 25.07.2019 складено акт № 183047 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с. 71), акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0006697 (а.с. 73) та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №029874 (а.с. 74), якими зафіксовано, що повна маса автомобіля марки MAN TGX 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 з причепом марки ACKERMANN, моделі OSCHERSL реєстраційний номер НОМЕР_2 , який здійснював перевезення вантажу, становила 47,850 т, при нормативно допустимих 44 т, навантаження на здвоєну вісь 22,40 т, при нормативно допустимих 18 т.

До вказаного акту проведений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 25.07.2019, згідно з яким за перевищення нормативних параметрів нараховано до сплати 385,02 Євро (а.с. 75).

Відповідно до товарно-транспортної накладної №50719315 від 25.07.2019 (а.с. 79) автомобільним перевізником визначено ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ, автомобіль MAN НОМЕР_1 , причіп НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , посвідчення водія НОМЕР_5 від 26.10.2018 (а.с. 80); на замовлення ТОВ АДМ ЮКРЕЙН з ТОВ Новоодеський елеватор (Миколаївська обл., Новоодеський р-н, м. Нова Одеса) перевозився вантаж (соняшник) до пункту розвантаження Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 26.

Розмір плати визначено відповідно до п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007, за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою:

П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К

Розрахунок проводився на пройдену відстань: 207 км, за сполученням м. Нова Одеса Миколаївської області м.Чорноморськ Одеської області згідно наданої водієм товарно-транспортної накладної, та проведеного вимірювання відстані за допомогою Інтернет ресурсу, мапа сайту: https://della.ua/distance.

Плата за перевищення загальної маси транспортного засобу становить 0,2 Євро/км.

Плата за проїзд за перевищення нормативних параметрів здвоєної осі контейнеровозу становить 0,42 Євро/км.

Коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового параметру від 10% до 40% К = 3).

П = (0,2 + 0,42) х 207 х 3 = 385,02 Євро.

Станом на 25.07.2019 сума 385,02 Євро за офіційним курсом гривні, встановленим Національним Банком України, складає 10943 грн.

Копії довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 029874, акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0006697 та розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, складених державними інспекторами 25.07.2019, надано водію автомобіля Берекету В.А., останній ознайомився з ними, однак відмовився від письмових пояснень та підпису.

Разом із цим, Управлінням Укртрансбезпеки у Миколаївській області 23.08.2019 на адресу відповідача (м. Нова Одеса, вул. Пушкіна, 21) направлено повідомлення про необхідність внесення нарахованої йому плати за проїзд із долученням розрахунку від 25.07.2019, копії акту № 0006697 (а.с. 87, 88).

Крім цього, 22.09.2021 Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки на адресу відповідача повторно направлено лист про добровільну сплату нарахованої плати за проїзд № 79199/20/24-21, яке вручено відповідачу 23.09.2021, про що свідчать скриншот результату відстеження такого відправлення за трек-номером № 5405610795420 на офіційному вебсайті АТ Укрпошта (а.с. 98-100).

Таким чином, відповідач був належним чином повідомлений про необхідність внесення плати за проїзд протягом 30 календарних днів.

Також, за результатами розгляду справи за актом № 183047 про порушення законодавства про автомобільний транспорт, Управлінням Укртрансбезпеки у Миколаївській області за надання послуг з перевезення вантажу на автомобілі марки MAN TGX 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_6 , з перевищенням вагових обмежень без оформлення дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданого компетентним уповноваженим органом, постановою № 121346 від 08.08.2019 до відповідача застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн.

Зазначену постанову 23.08.2019 направлено на адресу ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ та отримано 27.08.2019, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 88, 89).

Сума штрафу сплачена відповідачем у повному обсязі, що підтверджується відповідною постановою Новоодеського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області від 19.12.2019 про закінчення виконавчого провадження № 60365312 з примусового виконання постанови №121346 від 08.08.2019 у зв`язку з повним фактичним виконанням рішення згідно виконавчого документа та сплатою вищевказаного штрафу відповідачем, що свідчить про визнання ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ вини та факту порушення ним законодавства України про автомобільний транспорт (а.с. 92-94).

Також, посадовими особами Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезбеки (далі ? Управління), на підставі направлення на рейдову перевірку від 10.02.2021 № 012315 (а.с. 36), за щотижневим графіком проведення рейдових перевірок Управління у період 15.02.2021 по 21.02.2021 (а.с. 36), 21.02.2021 на пересувному пункті габаритно-вагового контролю (ваги № 402) на 416 км а/д Київ-Одеса 210 км + 450 м проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки MAN TGX 18.440 BLS, реєстраційний номер НОМЕР_7 з напівпричепом марки KRONE SO, реєстраційний номер НОМЕР_8 .

Згідно свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 від 24.12.2019 та НОМЕР_10 від 05.12.2019, автомобіль марки MAN TGX 18.440 BLS, реєстраційний номер НОМЕР_7 належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ, а напівпричіп марки KRONE SO, реєстраційний номер НОМЕР_8 , належить ОСОБА_1 , який згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є засновником та керівником Товариством з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ. Основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ є вантажний автомобільний транспорт (Код КВЕД 49.41) (а.с. 114).

За результатами перевірки 21.02.2021 складено акт № 255839 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с. 38), акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №044926 (а.с. 39) та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №027787 (а.с. 40), якими зафіксовано, що повна маса автомобіля марки MAN TGX 18.440 BLS, реєстраційний номер НОМЕР_7 з напівпричепом марки KRONE SO, реєстраційний номер НОМЕР_8 , який здійснював перевезення вантажу становила 39,850 т, при нормативно допустимих 40 т, навантаження на строєну вісь 23,15 т, при нормативно допустимих 22 т.

До вказаного акту проведений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 1743 від 21.02.2021, згідно з яким за перевищення нормативних параметрів нараховано до сплати 166,40 Євро (а.с. 42).

Відповідно до товарно-транспортної накладної №32 від 20.02.2021 (а.с. 46) автомобільним перевізником визначено ПП Благодатне, автомобіль MAN НОМЕР_7 , напівпричіп ВЕ1264ХM, водій ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , посвідчення водія НОМЕР_11 від 24.01.2017 (а.с. 47); на замовлення ДП Сантрейд з Чернігівська обл., Менський р-н, м. Мена) перевозився вантаж (соняшник) до пункту розвантаження м. Миколаїв, вул. Заводська, 23/45.

При цьому, старшими державними інспекторами Центрального управління встановлено відсутність документу, що підтверджує правомірність використання транспортного засобу автоперевізником ПП Благодатне згідно товарно-транспортної накладної № 32 від 20.02.2021, про що зазначено в акті № 044926 від 21.02.2021.

Водій автомобіля ОСОБА_3 у своїх поясненнях про причини порушень у акті №255839 від 21.02.2021 підтвердив вказані перевищення вагових параметрів, будь-яких пояснень з приводу автоперевізника не надав.

До того ж, засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України Про автомобільний транспорт.

У розумінні ст. 1 Зазначеного закону автомобільний перевізник це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними і засобами.

Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 48 вказаного Закону автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ, засновником та керівником якого є ОСОБА_1 , є вантажний автомобільний транспорт.

Згідно з п. 7 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1388 від 07.09.1998, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Таким чином, власник транспортного засобу у разі передачі, транспортного засобу у тимчасове користування зобов`язаний здійснити; перереєстрацію такого транспортного засобу, а водій, здійснюючи перевезення вантажів зобов`язаний надавати для перевірки не лише свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, але й документи, на підставі яких на законних підставах використовується транспортний засіб (договір оренди або тимчасовий реєстраційний талон).

Як вбачається з товарно-транспортної накладної № 32 від 20.02.2021, автомобільним перевізником зазначено ПП Благодатне.

Однак будь-яких інших документів, що підтверджують реальне виконання саме ним перевезень (договору оренди, тимчасового реєстраційного талону, тощо), водієм під час здійснення перевірки державним інспекторам надано не було. Крім того, ніяких відомостей про знаходження транспортного засобу у користуванні у третіх осіб під час проведення перевірки водієм не зазначалось.

При цьому, під час з`ясування інспекторами питання щодо відсутності документу, що підтверджує правомірність використання транспортного засобу автоперевізником, який вказаний в товарно-транспортній накладній №32 від 20.02.2021, про що зазначено в акті №046416 від 07.05.2018, водій не повідомив інспекторів про іншого перевізника та не надав додаткових пояснень чи документів з цього приводу.

Отже, вищевказане підтверджує факт надання 21.02.2021 послуг з перевезення на вказаному транспортному засобі з перевищенням вагових обмежень саме ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ.

Розмір плати визначено відповідно до п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007, за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою:

П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К

Розрахунок проводився на пройдену відстань: 416 км, за сполученням м. Мена Чернігівської області м.Умань Черкаської області згідно наданої водієм товарно-транспортної накладної, та проведеного вимірювання відстані за допомогою Інтернет ресурсу, мапа сайту: https://della.ua/distance.

Плата за проїзд за перевищення нормативних параметрів строєної осі з одиночними шинами становить 0,2 Євро/км (згідно ставок плати за проїзд перевищення осьових навантажень, зокрема, на строєну вісь перевищення становить 5,23% (від 5 до 10 відсотків включно) 0,1 Євро/км; строєна вісь з одиночними шинами збільшується у два рази).

Коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового параметру до 10% К = 2).

П = 0,2 х 416 х 2 = 166,40 Євро.

Станом на 21.02.2021 сума 166,40 Євро за офіційним курсом гривні, встановленим Національним Банком України, складає 5598,99 грн.

Копії довідки №027787 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акту №044926 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунку № 1743 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, складених державними інспекторами 21.02.2021, надано водію автомобіля Козаченко С.Г., що підтверджується його підписом на вказаних документах.

04.03.2021 Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки на адресу відповідача (Миколаївська область, м. Нова Одеса, вул. Пушкіна, 21) рекомендованим листом направлено повідомлення про необхідність внесення нарахованої йому плати за проїзд із долученням розрахунку № 1743, копії акту № 044926 та копії довідки №027787, яке вручене 09.03.2021, про що свідчить роздруківка результату відстеження такого відправлення за трек-номером №1800104962793 на офіційному вебсайті АТ Укрпошта (а.с. 43-45).

Таким чином, відповідач був належним чином повідомлений про необхідність внесення плати за проїзд протягом 30 календарних днів.

Також, за результатами розгляду справи за актом №255839 від 21.02.2021 про порушення законодавства про автомобільний транспорт, виконувачем обов`язків заступника начальника Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки відповідачу внесено припис щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт (а.с. 56).

За інформацією Центрального міжрайонного управління Укртрансбезпеки, викладеною у листі за вих.№49564/26/24-21 від 25.06.2021 (а.с. 31-34), відповідачем у судовому порядку дії Державної служби України з безпеки на транспорті щодо проведення габаритно-вагового контролю та його результатів, нарахування плати чи накладення адміністративно-господарського штрафу не оскаржувались.

Прокурор вказує, що за даними позивача, відповідачем вказані кошти добровільно не сплачені, та Укртрансбезпекою, незважаючи на очевидність порушення та усвідомлення свого обов`язку щодо вжиття заходів до стягнення нарахованої плати, упродовж тривалого часу не вжито дієвих заходів до стягнення з ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ у судовому порядку плати за проїзд в сумі 385,02 Євро та 166,40 Євро, що є підставою для пред`явлення цього позову прокурором в інтересах держави в особі Укртрансбезпеки.

На підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам сторін, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 15. 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, у тому числі шляхом звернення до суду.

Статтею 17 ЦК України передбачено, що орган державної влади здійснює захист цивільних прав та інтересів у межах, на підставах та у спосіб. що встановлені Конституцією України та законом. Рішення, прийняте зазначеними органами щодо захисту цивільних прав га інтересів, не є перешкодою для звернення за їх захистом до суду.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 196-р Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з питань безпеки на транспорті та наказу Державної служби України на транспорті від 09.09.2020 Про упорядкування структури Укртрансбезпеки Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області було реорганізовано шляхом злиття в Центральне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки, яке не с самостійною юридичною особою, а є самостійним структурним підрозділом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека). Тому, зважаючи на вищевикладене, Державна служба з питань безпеки на транспорті набуває статусу позивача у спірних правовідносинах.

Водночас, не зважаючи на те, що Укртрансбезпеці про порушення законодавства в частині несплати ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ плати за проїзд відомо у серпні 2019 року та у березні 2021 року, уповноваженим органом не вжито заходів до судового захисту інтересів держави шляхом звернення із відповідним позовом до господарського суду, що підтверджується інформацією Центрального міжрайонного управління Укртрансбезпеки (лист від 22.07.2021 за вих.№3818/26.4/23-21 (а.с. 60-62) та Південного міжрайонного управління Укртрансбезпеки (лист від 17.08.2021 за вих.№4379/20/23-21 (а.с. 65, 66), листом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) від 03.11.2021 за вих. № 7239/6.3/15-21 (а.с. 104, 105), листом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) від 15.11.2021 за вих. № 7513/6.3/15-21 (а.с. 109, 110).

За таких обставин, нездійснення службовими особами Укртрансбезпеки дій, які вони повинні були та могли здійснити, а також відсутність обґрунтованих пояснень щодо своєї бездіяльності беззаперечно свідчить про неналежне виконання позивачем своїх повноважень.

Таким чином, підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка уповноваженого суб`єкта владних повноважень, тобто нездійснення захисту інтересів держави.

Відповідно до ч. 1-4 ст. 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи, державні органи, органи місцевого самоврядування тощо мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду. Відмова від права на звернення до господарського суду є недійсною.

Згідно ст. 5 Бюджетного кодексу України бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевого бюджетів.

Пунктом 6 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України.

Дотримання законності у питаннях наповнення бюджету безпосередньо належить до інтересів держави. Бездіяльність Укртрансбезпеки завдає істотної шкоди економічним інтересам держави, оскільки ненадходження коштів до бюджету перешкоджає здійсненню функцій держави, передбачених Конституцією та законами України.

Несплата коштів ставить під загрозу своєчасне та повне фінансування Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки, метою якої є забезпечення ефективного функціонування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування, будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг.

Беручи до уваги вищевикладене, а також той факт, що несплата відповідачем коштів за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні призводить до ненадходження коштів до спеціального фонду Державного бюджету України та, відповідно, до зменшення коштів на фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, а державний орган (Укртрансбезпека) уповноважений на захист інтересів держави самоусувається від виконання покладених на нього обов`язків, що свідчить про усвідомлену пасивну поведінку уповноваженого суб`єкта владних повноважень, суттєво порушує економічні інтереси держави та вказує на наявність визначених п. 1 ч. 6 ст. 23 Закону України Про прокуратуру підстав для звернення прокурора в інтересах держави з даною позовною заявою.

Таким чином, даний випадок з урахуванням вимог ст. 23 Закону України Про прокуратуру є виключним (нездійснення захисту інтересів держави), а тому у прокурора є всі обґрунтовані підстави для пред`явлення позову в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті.

Частиною 2 ст. 29 Закону України Про дорожній рух передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Відповідно до положень ст. 6 Закону України Про автомобільний транспорт, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Відповідно до п. 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з п. 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними, дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування (далі - Порядок № 879), габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами Національної поліції, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Відповідно до пп. 4 п. 2 Порядку габаритно-ваговий контроль це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законом параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Державними інспекторами за результатами перевірки встановлено, що надання послуг з перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень здійснювалось ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ без дозволу, який надає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентним уповноваженим органом, що є порушенням ч. 3 ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт.

Вищевказане є порушенням п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, якими визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиничну вісь - 11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиничну вісь - 11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Згідно ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Крім того, відповідно до п. 31.1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу) або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частин), яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного ваговою або габаритною параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Ураховуючи зазначені положення законодавства та нормативно-правових актів, державним інспекторами виконано розрахунки плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування б/н від 25.07.2019 до акту від 25.07.2019 № 0006697 та № 1743 від 21.02.2021 до акту від 21.02.2021 № 044926, та нарахована плата у відповідних розмірах 385,02 Євро та 166,40 Євро.

Згідно з пунктом 23 Порядку №879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Перевізник має право на відшкодування вантажовідправником чи замовником коштів, внесених у рахунок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу.

Таким чином, саме ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ як власник великогабаритних транспортних засобів має сплатити визначену суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові параметри, яких перевищують нормативні, оскільки саме його транспортні засоби завдали шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення.

Пунктом 27 Порядку №879 передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Станом на 25.07.2019, за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України, сума 385,02 Євро складає 10943 грн, та станом на 21.02.2021 сума 166,40 Євро складає 5598,99 грн.

Таким чином, загальний розмір нарахованої ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до вищевказаних розрахунків становить 16541,99 грн.

В пункті 26 Порядку №879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Зважаючи на те, що визначена уповноваженим органом плата за проїзд відповідачем в добровільному порядку і в установлені строки не сплачена, вона набуває статусу заборгованості та відтак підлягає стягненню у судовому порядку.

До того ж, судом приймається до уваги, що ТОВ НІК-ТРАНС ЮГ у судовому порядку дії Державної служби України з безпеки на транспорті щодо проведення габаритно-вагового контролю та його результатів, нарахування плати чи накладення адміністративно-господарського штрафу не оскаржувались та штрафні санкції за постановою № 121346 від 08.08.2019 у розмірі 1700,00 грн оплачено, що підтверджується постановою державного виконавця Новоодеського РВ ДВС ГТУЮ у Миколаївській області від 19.12.2019 про закінчення виконавчого провадження №60365312. Вказані обставини відповідачем не спростовано.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь Миколаївської обласної прокуратури.

Керуючись ст. 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю НІК-ТРАНС ЮГ (01135, м.Київ, просп. Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845) на користь Державного бюджету України (UA 368999980313121216000023759 код ЄДРПОУ 37930566, призначення платежу 22160100 Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, одержувач платежу: ГУК у Черкаській області/тг м.Черкаси/22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 5598,99 грн.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю HІК-ТРАНС ЮГ (01135, м.Київ, просп. Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845) на користь Державного бюджету України (UA 108999980313151216000014482 в Казначейство України (ЕАП) Миколаївське ГУК/Миколаївська область/22160100, ЄДРПОУ 37992030, призначення платежу 22160100 Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 10943 грн.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю HІК-ТРАНС ЮГ (01135, м.Київ, просп. Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845) на користь Миколаївської обласної прокуратури (54030, м.Миколаїв, вул. Спаська, 28, код ЄДРПОУ 02910048, р/р №UA748201720343150001000000340, ЄДРПОУ 02910048, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172) 4540,00 грн. судового збору, сплаченого за подання вказаного позову до суду.

5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дати складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені статтями 253, 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено та підписано 26.06.2023 (у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю та знаходженням головуючого у справі судді Адаховської В.С. у відпустці).

Суддя В.С. Адаховська

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення18.05.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111800629
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —915/1778/21

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Рішення від 18.05.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні