Рішення
від 23.06.2023 по справі 140/4736/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/4736/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Севен Палетс до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Севен Палетс (далі ТОВ Севен Палетс, позивач), з урахуванням уточнених позовних вимог, звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про:

визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області (далі Комісія ГУ ДПС України у Волинській області) від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН);

зобов`язання ДПС України зареєструвати подані ТОВ Севен Палетс податкові накладні від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в ЄРПН датою їх фактичного отримання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем на виконання договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2, укладеного з ДП Волинський військовий лісгосп, надано послуги з заготівлі лісосировини згідно актів приймання-передачі робіт та послуг №779 від 31.10.2022 на суму 27607,30 грн (в тому числі - ПДВ 4601,22 грн), №841 від 31.10.2022 на суму 16800,67 грн (в тому числі - ПДВ 2800,11 грн), №738 від 31.10.2022 на суму 11549,70 грн (в тому числі - ПДВ 1924,95 грн), №849 від 31.10.2022 на суму 6606,72 грн (в тому числі - ПДВ 1101,12 грн), №803 від 31.10.2022 на суму 10872,47 грн (в тому числі - ПДВ 1812,08 грн), №770 від 31.10.2022 на суму 27846,04 грн (в тому числі - ПДВ 4641,01 грн), №786 від 31.10.2022 на суму 26070,70грн (в тому числі - ПДВ 4345,12 грн), №787 від 31.10.2022 на суму 52339,00 грн (в тому числі - ПДВ 8723,17 грн), №799 від 31.10.2022 на суму 20984,84 грн (в тому числі - ПДВ 3497,47 грн), №811 від 31.10.2022 на суму 9752,20 грн (в тому числі ПДВ 1625,37 грн), №816 від 31.10.2022 на суму 29138,02 грн (в тому числі - ПДВ 4856,34 грн), №845 від 31.10.2022 на суму 3064,28 грн (в тому числі - ПДВ 510,71 грн), всього надано послуг на загальну суму 242 631,92 грн.

Оплата за надані послуги була проведена 14.11.2022 на суму 299818,72 грн у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням від 14.11.2022 №2725 та банківською випискою АТ КРЕДОБАНК.

Відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України), позивачем за даними операціями (по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини) було сформовано податкові накладні №27 від 31.10.2022 на суму 27607,30 грн (в тому числі - ПДВ 4601,22 грн), №36 від 31.10.2022 на суму 16800,67 грн (в тому числі - ПДВ 2800,11 грн), №26 від 31.10.2022 на суму 11549,70 грн (в тому числі - ПДВ 1924,95 грн), №35 від 31.10.2022 на суму 6606,72 грн (в тому числі - ПДВ 1101,12 грн), №31 від 31.10.2022 на суму 10872,47 грн (в тому числі - ПДВ 1812,08 грн), №25 від 31.10.2022 на суму 27846,04 грн (в тому числі- ПДВ 4641,01 грн), №28 від 31.10.2022 на суму 26070,70грн (в тому числі - ПДВ 4345,12 грн), №29 від 31.10.2022 на суму 52339,00 грн (в тому числі - ПДВ 8723,17 грн), №30 від 31.10.2022 на суму 20984,84 грн (в тому числі - ПДВ 3497,47 грн), №33 від 31.10.2022 на суму 9752,20 грн (в тому числі- ПДВ 1625,37 грн), №34 від 31.10.2022 на суму 29138,02 грн (в тому числі - ПДВ 4856,34 грн), №37 від 31.10.2022 на суму 3064,28 грн (в тому числі - ПДВ 510,71 грн) та скеровано їх для реєстрації в ЄРПН, однак відповідно до квитанцій від 15.11.2022 їх реєстрація була зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 02.40 відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

З метою реєстрації податкових накладних, позивачем на виконання пункту 4 Порядку №520, відповідачу 1 було подано повідомлення від 02.12.2022 №10, №2, №11, №3, №6, №12, №8, №9, №7, №5, №4, №1 із наданням пояснень та документів щодо обставин складання податкових накладних та підтвердження законності господарської операції.

Проте, комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 з наступної підстави: ненадання платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Крім того, у графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати.

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області та зауважує, що надіслані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять конкретної вимоги щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в таких податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН. У спірних рішеннях не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Поряд з тим надіслані для розгляду комісії регіонального рівня документи підтверджують реальність здійснення господарської операції та правомірність складання податкових накладних.

Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла оскаржувані рішення про відмову реєстрації податкових накладних без зазначення мотивів неврахування поданих позивачем документів. Які саме документи було враховано, а які ні, в рішенні комісії не зазначено. Крім того, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.

Представник позивача зауважує, що спірні податкові накладні були сформовані і подані на реєстрацію в ЄРПН по факту підписання сторонами актів приймання-передачі робіт та послуг, як першої події в розумінні статей 187 та 201 ПК України, що є підставою для виникнення податкових зобов`язань у позивача та формування ним зазначених вище податкових накладних. Відтак, прийняття відповідачем оскаржуваних рішень з підстав неподання позивачем розрахункових документів (платіжних доручень, банківських виписок), що підтверджують факт оплати є неправомірним. При цьому, зазначає, що копії розрахункових документів та/або банківських виписок надавались позивачем до уповноваженого органу з поясненнями та повторно зі скаргами, проте не були взяті податковим органом до уваги.

Крім того, вказує, що 66 інших податкових накладних на загальну суму наданих послуг у розмірі 1441976,17 грн, що складені позивачем на адресу цього ж замовника ДП Волинський військовий лісгосп при виконанні додаткових угод до договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2, були зареєстровані уповноваженим органом та будь-яких питань щодо дійсності господарських операцій, які є аналогічними до заблокованих, у контролюючого органу не виникало.

Будучи незгодним із прийнятими вище спірними рішеннями відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних та в порядку досудового врегулювання спору, позивач подавав до Комісії центрального рівня ДПС відповідні скарги з поясненням від 07.12.2022. Для документального обґрунтування скарги позивач повторно надав документи, аналогічні тим, що він надавав Комісії ГУ ДПС у Волинській області до письмових повідомлень про розблокування зупинених податкових накладних. Проте, дані скарги і додані документи не були враховані та рішеннями про результати розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.12.2022 ДПС України відмовлено у задоволенні скарг, а спірні рішення залишено без змін.

З огляду на вищевикладене позивач вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

З наведених підстав просить позов задовольнити та стягнути з відповідачів понесені витрати на правничу допомогу у розмірі 10000,00 грн.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У поданому до суду відзиві на позовну заяву від 10.04.2023 №1373/03-20-05-04-02 представник відповідачів просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. В обґрунтування такої позиції вказала, що ТОВ Севен Палетс подало на реєстрацію податкові накладні від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37. Рєстрація вищезазначених податкових накладних була зупинена ДПС України згідно квитанцій оскільки, господарська операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у зв`язку із чим платнику запропоновано подати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації зазначеної в податкових накладних.

Для підтвердження реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 позивачем подано повідомлення від 02.12.2022 №10, №2, №11, №3, №6, №12, №8, №9, №7, №5, №4, №1 із наданням пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено з додатками в кількості 2 арк. до кожного повідомлення, а саме: копію договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2 та акт приймання-передачі робіт та послуг від 31.10.2022.

Будь-яких інших документів на розгляд комісії Головного управління ДПС у Волинській області позивачем не надавалось.

Аналізуючи поданий на розгляд регіональної комісії пакет документів, встановлено, що позивачем не було надано платіжних документів для підтвердження розрахунків з ДП Волинський військовий лісгосп та правомірності складення податкових накладних.

За результатами розгляду поданих документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Крім того, у графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати.

Таким чином, ТОВ Севен Палетс не доведено подання до контролюючого органу вичерпного переліку документів, достатніх для реєстрації податкових накладних, які є обов`язковими для платника податку, і які були зазначенні в спірних рішеннях комісії про відмову у реєстрації податкових накладних.

З наведених підстав представник відповідачів вважає, що спірні рішення є правомірними, а позовна вимога про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні також не підлягає задоволенню, оскільки її задоволення є втручанням в дискреційні повноваженні відповідача. Крім того, вважає, що витрати на правничу допомогу у розмірі 10000,00 грн є неспівмірними із даною справою, а їх сума є необґрунтованою.

З наведених підстав представник відповідачів просила у задоволенні позову відмовити повністю.

У поданій до суду 27.04.2023 відповіді на відзив представник позивача підтримала вимоги заявлені у позовній заяві (з урахування уточнень), просила позов задовольнити у повному обсязі,

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТОВ Севен Палетс зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.09.2019. Основним видом діяльності ТОВ Севен Палетс за кодами КВЕД є: 16.10 Лісопильне та стругальне, виробництво; 02.40 надання допоміжних послуг у лісовому господарстві, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.92).

18.01.2022 між ДП Волинський військовий лісгосп (замовник) з однієї сторони та ТОВ Севен Палетс (виконавець) з іншої було укладено договір про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом №18/01/01/2022-2, згідно з п. 1.1. якого виконавець має право та зобов`язується на власний ризик, власними силами і силами найманих працівників, засобами та матеріалами надати послуги, пов`язані з лісівництвом (заготівля лісопродукції) за завданням замовника, який в свою чергу має право та зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги.

Відповідно до п.п. 3.1.-3.4. договору загальна вартість даного договору становить суму всіх підписаних актів виконаних робіт, якими задокументовано виконання робіт, що є предметом договору. Ціна на послуги встановлена в національній валюті України. Вартість та перелік передбачених послуг визначено у протоколі погоджена вартості послуг, які надаються за договором.

Відповідно до п.п. 4.1.-4.3. договору розрахунки проводяться шляхом оплати замовником після надання виконавцем рахунка-фактури на оплату наданих, послуг на підставі підписаного сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт на протязі 30 календарних днів. Форма розрахунку за договором безготівкова. Замовник проводить оплату наданих послуг протягом 30 календарних днів з моменту надання рахунка-фактури згідно підписаного сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт.

На виконання умов вказаного договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2, виконавець ТОВ Севен Палетс виконав, а замовник ДП Волинський військовий лісгосп прийняв роботи (послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), що підтверджується актами приймання-передачі робіт та послуг на загальну суму 242 631,92 грн.

Так, ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №11/02/2022-01лс від 11.02.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №779 від 31.10.2022 на суму 27607,30 грн (в тому числі ПДВ - 4601,22 грн) (а.с.15,23).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №27 від 31.10.2022 на суму 27607,30 грн (в тому числі - ПДВ 4601,22 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.18).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №08/04/2022-01лс від 08.04.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №841 від 31.10.2022 на суму 16800,67 грн (в тому числі - ПДВ 2800,11 грн) (а.с.24,30 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №36 від 31.10.2022 на суму 16800,67 грн (в тому числі -ПДВ 2800,11 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.26).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/07/2022-04лс від 21.07.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №738 від 31.10.2022 на суму 11549,70 грн (в тому числі - ПДВ 1924,95 грн) (а.с.32,39).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №26 від 31.10.2022 на суму 11549,70 грн (в тому числі - ПДВ 1924,95 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.34).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №05/08/2022-01лс від 05.08.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №849 від 31.10.2022 на суму 6606,72 грн (в тому числі - ПДВ 1101,12 грн) (а.с.40,46 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №35 від 31.10.2022 на суму 6606,72 грн (в тому числі - ПДВ 1101,12 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.42).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №05/08/2022-03лс від 05.08.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №803 від 31.10.2022 на суму 10872,47 грн (в тому числі - ПДВ 1812,08 грн) (а.с.47,54).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №31 від 31.10.2022 на суму 10872,47 грн (в тому числі ПДВ 1812,08 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.49).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №770 від 31.10.2022 на суму 27846,04 грн (в тому числі - ПДВ 4641,01 грн) (а.с.55,61 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №25 від 31.10.2022 на суму 27846,04 грн (в тому числі - ПДВ 4641,01 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.57).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №786 від 31.10.2022 на суму 26070,70 грн (в тому числі - ПДВ 4345,12 грн) (а.с.66 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №28 від 31.10.2022 на суму 26070,70 грн (в тому числі - ПДВ 4345,12 грн), та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.62).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №787 від 31.10.2022 на суму 52339,00 грн (в тому числі - ПДВ 8723,17 грн) (а.с.71 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №29 від 31.10.2022 на суму 52339,00 грн (в тому числі - ПДВ 8723,17 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.67).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №799 від 31.10.2022 на суму 20984,84 грн (в тому числі - ПДВ 3497,47 грн) (а.с.76 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №30 від 31.10.2022 на суму 20984,84 грн (в тому числі - ПДВ 3497,47 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.72).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №811 від 31.10.2022 на суму 9752,20 грн (в тому числі - ПДВ 1625,37 грн) (а.с.81 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №33 від 31.10.2022 на суму 9752,20 грн (в тому числі - ПДВ 1625,37 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.77).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №816 від 31.10.2022 на суму 29138,02 грн (в тому числі - ПДВ 4856,34 грн) (а.с.86 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №34 від 31.10.2022 на суму 29138,02 грн (в тому числі - ПДВ 4856,34 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.82).

ТОВ Севен Палетс відповідно до додаткової угоди №21/09/2022-01лс від 21.09.2022 до вказаного договору, виконало для ДП Волинський військовий лісгосп роботи (надало послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка), про що складено акт приймання-передачі робіт та послуг №845 від 31.10.2022 на суму 3064,28 грн (в тому числі ПДВ 510,71 грн) (а.с.91 зворот).

Товариство відповідно до вимог статті 201 ПК України по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини склало на адресу ДП Волинський військовий лісгосп податкову накладну №37 від 31.10.2022 на суму 3064,28 грн (в тому числі - ПДВ 510,71 грн) та надіслало її в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.87).

Оплата за виконані роботи (надані послуги) з заготівлі лісосировини була проведена ДП Волинський військовий лісгосп 14.11.2022 на суму 299818,72 грн у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням від 14.11.2022 №2725 та банківською випискою АТ КРЕДОБАНК (а.с.14,14 зворот).

Як вбачається із квитанцій від 15.11.2022 податкові накладні від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 доставлено до ДПС України, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України їх реєстрація зупинена з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 02.40 відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН .

ТОВ Севен Палетс до контролюючого органу надіслало в електронному вигляді повідомлення від 02.12.2022 №10, №2, №11, №3, №6, №12, №8, №9, №7, №5, №4, №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, a також пакет документів, на підтвердження реальності здійснення господарської операції з виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини в кількості 2 арк. до кожного повідомлення, а саме: копію договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2; акти приймання-передачі робіт та послуг від 31.10.2022 №779, №841, №738, №849, №803, №770, №786, №787, №799, №811, №816, №845.

Проте, Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в ЄРПН з підстави: ненадання платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Крім того, у графі додаткова інформація зазначено: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати.

ТОВ Севен Палетс скористалось правом на адміністративне оскарження та 07.12.2022 подало скарги на спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які рішеннями комісії з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за результатами розгляду скарг від 28.12.2022 залишені без задоволення, а оскаржувані рішення без змін. До скарг позивачем повторно було подано первинні документи у кількості 4 арк. до кожної, які подавались до відповідача 1 та додатково документи для документального обґрунтування скарг, в тому числі платіжне доручення на оплату виконаних робіт.

Позивач, не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, серед іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункт 8 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як зазначено у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 15.11.2022 господарська операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Так, в отриманих позивачем квитанціях від 15.11.2022 контролюючий орган вказав на те, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 02.40 відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Отже, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 15.11.2022 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Сформована комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Суд зауважує, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 по справі №815/2985/18.

Слід зазначити, що конкретний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку №520, може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

В той же час, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу.

У свою чергу, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії державної податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.

На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарських операцій з виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини для ДП Волинський військовий лісгосп, відповідно до укладеного договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2, та є достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37.

На підтвердження здійснення господарських операцій позивачем надано договір про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2 з додатковими угодами до нього, відповідно до якого виконавець ТОВ Севен Палетс виконує, а замовник ДП Волинський військовий лісгосп приймає роботи (послуги) з заготівлі лісосировини (суцільно-лісосічна рубка).

Актами приймання-передачі робіт та послуг від 31.10.2022 №779, №841, №738, №849, №803, №770, №786, №787, №799, №811, №816, №845 підтверджено виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини для ДП Волинський військовий лісгосп на загальну суму 242631,92 грн, на підставі укладеного з ДП Волинський військовий лісгосп договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2 з додатковими угодами до нього, які і стали підставою для складання податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37.

Оплата за виконані роботи (надані послуги) з заготівлі лісосировини була проведена ДП Волинський військовий лісгосп 14.11.2022 на суму 299818,72 грн у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням від 14.11.2022 №2725 та банківською випискою АТ КРЕДОБАНК (а.с.14,14 зворот).

Отже, вищезазначені документи вказують на виконання обов`язків сторонами за договором про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2; первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

А тому, на думку суду, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та є достатніми для реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в ЄРПН, водночас обставин, які б унеможливлювали їх реєстрацію в ЄРПН, судом не встановлено.

Суд критично оцінює пояснення представника відповідачів у спірних рішеннях та у відзиві на позов, що підставою для прийняття оскаржуваних рішень є ненадання платіжних документів, що підтверджують розрахунки з ДП Волинський військовий лісгосп, оскільки такі документи були надані позивачем до скарг на спірні рішення.

Разом з тим, суд вважає за належне вказати, що відповідно до п. 4.3. договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2 замовник ДП Волинський військовий лісгосп проводить оплату наданих послуг протягом 30 календарних днів з моменту надання рахунка-фактури згідно підписаного сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт. А відтак, на момент подання податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН, у позивача могли бути відсутні документи про оплату за виконані роботи (надані послуги) з заготівлі лісосировини для ДП Волинський військовий лісгосп .

Окрім того, суд звертає увагу, що спірні податкові накладні були складені саме по першій події - виконанню робіт (наданню послуг), а не оплати за такі роботи (послуги).

Разом з тим, суд враховує, що 66 інших податкових накладних на загальну суму наданих послуг у розмірі 1441976,17 грн, що складені позивачем на адресу цього ж замовника ДП Волинський військовий лісгосп при виконанні додаткових угод до договору про виконання робіт на надання послуг, пов`язаних з лісівництвом від 18.01.2022 №18/01/01/2022-2, були зареєстровані без будь-яких зауважень уповноваженим органом в ЄРПН та будь-яких питань щодо дійсності господарських операцій, які є аналогічними до заблокованих, у контролюючого органу не виникало.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПКУ). При цьому у разі часткової попередньої оплати товарів різної номенклатури платники податку (контрагенти за операцією) самостійно на підставі договорів та первинних (бухгалтерських) документів визначають, за який товар в межах договору здійснюється така попередня оплата. Врегулювання питань господарських правовідносин між суб`єктами господарювання не належить до сфери компетенції Державної податкової служби України.

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про оплату платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Таким чином, на підставі настання однієї з подій, в даному випадку по факту виконання робіт (надання послуг) з заготівлі лісосировини згідно актів приймання-передачі робіт та послуг від 31.10.2022 №779, №841, №738, №849, №803, №770, №786, №787, №799, №811, №816, №845, у позивача виникло визначене законом право на складання податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37, реєстрацію яких було зупинено контролюючим органом.

Суд зазначає, що за приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Як встановлено судом, відповідачем 1 зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваних рішень від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 дотримано не було, що свідчить про необґрунтованість та протиправність оскаржуваних рішень, які підлягають скасуванню.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в ЄРПН датою їх фактичного отримання, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, подані ТОВ Севен Палетс. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

За наведених вище обставин справи та положень чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області від 07.12.2022 №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.10.2022 №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказані податкові накладні датою їх фактичного отримання.

Щодо відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 10000,00 грн суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частинами першою, другою статті 134 КАС України обумовлено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Згідно із частинами третьою - п`ятою статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Як передбачено частинами шостою, сьомою статті 134 КАС України, у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідно до частин сьомої, дев`ятої статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Виходячи з аналізу вищевказаних правових норм, слід дійти висновку про те, що склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі. Сторона, яка хоче компенсувати судові витрати, повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника інтересів сторони за договором.

На підтвердження понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу суду надано такі документи: договір про надання правничої/правової допомоги від 28.02.2023 №06/23, укладений з адвокатським бюро «Богдани Чорної», рахунок-фактуру №5 від 15.03.2023 на суму 10000,00 грн, платіжну інструкцію від 17.03.2023 №216 на суму 10000,00 грн, ордер на надання правничої (правової допомоги), свідоцтво про право заняття адвокатською діяльністю (а.с.33-35).

Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву заперечує проти стягнення на користь позивача витрат на правову допомогу в розмірі 10000,00 грн. Вважає, що витрати на правничу допомогу є неспівмірними із даною справою, а їх сума є необґрунтованою.

Суд зауважує, що при визначенні суми відшкодування витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, суд має виходити з реальності цих витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру залежно від конкретних обставин справи. Надані послуги повинні бути обґрунтованими, тобто повинно бути доведено доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справ.

Як убачається з договору про надання правничої/правової допомоги від 28.02.2023 №06/23, позивачу були надані юридичні послуги з правничої/правової допомоги по підготовці документів для звернення до суду з оскарження 12 рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області на загальну на суму 10000,00 грн.

Вирішуючи питання обґрунтованості розміру заявлених позивачем витрат на професійну правничу допомогу та пропорційності їх складності правовому супроводу даної справи, суд зауважує, що вивчення наданих документів та їхній аналіз є єдиним комплексом дій, що охоплюються загальною діяльністю адвоката та мають на меті складання позовної заяви і подання її до суду, а визначення суми гонорару за кожну з зазначених дій не є виправданим, а тому підлягає зменшенню.

Окрім того, суд враховує, що справа про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН є спором немайнового характеру незначної складності, предметом судового розгляду у даній справі були ідентичні господарські операції за 12 податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено контролюючим органом та провадження здійснювалося в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами справи.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини щодо присудження судових витрат на підставі статті 41 Конвенції, заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі East/West Alliance Limited проти України від 23 січня 2014 року, заява №19336/04, пункт 268). У рішенні Європейського суду з прав людини від 28 листопада 2002 року у справі Лавентс проти Латвії (Lavents v. Latvia,заява 58442/00) зазначено, що згідно зі статтею 41 Конвенції Суд відшкодовує лише ті витрати, які, як вважається, були фактично і обов`язково понесені та мають розумний розмір.

Верховний Суд в постановах від 22.12.2020 по справі №520/8489/19, від 07.05.2020 по справі №320/3271/19, від 10.03.2020 по справі №520/8489/19 зазначив, що вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати, що розмір відшкодування судових витрат, не пов`язаних зі сплатою судового збору, повинен бути співрозмірним з ціною позову, тобто не має бути явно завищеним порівняно з ціною позову. Також судом мають бути враховані критерії об`єктивного визначення розміру суми послуг адвоката. У зв`язку з цим суд з урахуванням конкретних обставин, зокрема ціни позову, може обмежити такий розмір з огляду на розумну необхідність судових витрат для конкретної справи.

Також, при визначенні суми відшкодування суд має враховувати критерії реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерій розумності, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Об`єднаної палати Верховного Суду від 03.10.2019 у справі №922/445/19.

Таким чином, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовлених документів, витрачений адвокатом час, тощо - є неспівмірним.

На думку суду, виходячи із критеріїв, визначених частинами третьою, п`ятою статті 134, частиною дев`ятою статті 139 КАС України, з урахуванням заперечень відповідачів щодо обґрунтованості та співмірності розміру витрат на правничу допомогу, враховуючи незначну складність справи, заявлена сума до відшкодування витрат на правничу професійну допомогу є неспівмірною із заявленими вимогами немайнового характеру, а тому справедливим розміром відшкодування позивачу фактично понесених витрат на професійну правничу допомогу у цій справі за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправні рішення) є сума 5000,00 грн. Решту витрат на професійну правничу допомогу повинен понести позивач.

За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно із платіжною інструкцією від 16.03.2023 №215 за подання позову у даній справі ТОВ Севен Палетс було сплачено судовий збір в сумі 32208,00 грн (а.с.10а).

Відтак, оскільки цим рішенням позов задоволено повністю, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправні рішення) на користь позивача необхідно присудити судові витрати в сумі 32208,00 грн.

Керуючись статтями 139, 243- 246, 250, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 07 грудня 2022 року №7801297/43245441, №7801300/43245441, №7801298/43245441, №7801301/43245441, №7801304/43245441, №7801305/43245441, №7801302/43245441, №7801306/43245441, №7801307/43245441, №7801303/43245441, №7801308/43245441, №7801299/43245441 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31 жовтня 2022 року №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю Севен Палетс податкові накладні від 31 жовтня 2022 року №27, №36, №26, №35, №31, №25, №28, №29, №30, №33, №34, №37 датою їх фактичного отримання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Севен Палетс судовий збір у розмірі 32208,00 грн (тридцять дві тисячі двісті вісім гривень 00 копійок) та витрати на оплату правничої допомоги у розмірі 5 000,00 грн (п`ять тисяч гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Севен Палетс (44622, Волинська область, Маневицький район, с. Троянівка, вул. Колківська, буд. 56, оф. 1, код ЄДРПОУ 43245441).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, буд. 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Головуючий-суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2023
Оприлюднено29.06.2023
Номер документу111812051
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/4736/23

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 23.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні