Постанова
від 27.06.2023 по справі 580/5695/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/5695/22 Суддя (судді) першої інстанції: Лариса ТРОФІМОВА

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губська Л.В., Мєзєнцева Є.І., секретар судового засідання Євгейчук Ю.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України, апеляційну скаргу Головного управління апеляційної скарги Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 березня 2023 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Орловецьке" до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування індивідуальних актів та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

21.11.2022 Фермерське господарство "Орловецьке" (надалі - ФГ «Орловецьке») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2022 № 7525381/40377582;

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2022 № 7525382/40377582;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну ФГ «Орловецьке» від 23.08.2022 №1 щодо постачання ТОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) товару «насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2022 р.», код за УКТЗЕД 1205109000 у кількості 48,988 т у сумі 602 777, 41 грн, в т.ч. ПДВ у сумі 74 025, 30 грн;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну ФГ «Орловецьке» від 26.08.2022 №2 щодо постачання ТОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) товару «насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2022 р.», код за УКТЗЕД 1205109000 у кількості 27,165 т у сумі 324 842, 68 грн, в т.ч. ПДВ у сумі 39 892, 96 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач надав документи на спростування висновків податкового органу, що стали підставою для зупинення реєстрації податкових накладних.

Крім того, позивач зазначив, що процедура зупинення реєстрації податкових накладних визначена Положенням Критеріїв ризиковості здійснення операцій, проте ця процедура не повинна заміняти податкову перевірку, яка має проводитися з дотримання положень Податкового кодексу України.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 р. задоволено повністю:

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову ФГ «Орловецьке» у реєстрації податкової накладної від 23.08.2022 №1;

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову ФГ «Орловецьке» у реєстрації податкової накладної від 26.08.2022 №2;

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну фермерського господарства «Орловецьке» від 23.08.2022 №1 щодо постачання ТОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) товару «насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2022 р.», код за УКТЗЕД 1205109000 у кількості 48,988 т у сумі 602 777, 41 грн, в т.ч. ПДВ у сумі 74 025, 30 грн.;

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну ФГ «Орловецьке» від 26.08.2022 №2 щодо постачання ТОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) товару «насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2022 р.», код за УКТЗЕД 1205109000 у кількості 27,165 т у сумі 324 842, 68 грн, в т.ч. ПДВ у сумі 39 892, 96 грн.

Приймаючи таке рішення суд першої інстанції послався на практику Верховного суду, згідно якої Верховний Суд у постанові від 22.10.2020 у справі №160/3055/19 зазначив, що відповідно до судової практики (постанови Верховного Суду від 16.07.2019 у справі №805/686/17-а, від 12.07.2019 у справі №808/109/18, від 09.07.2019 у справі №810/1762/16) сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій (безтоварність), якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.

Відповідач, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати судове рішення через порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірне рішення є правомірним через те, що перевіряючи керувались Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Апелянтом зазначено, що підставою відмови у реєстрації податкових накладни було недостатність подання позивачем кількості необхідних документів для розблокування податкових накладних.

Зокрема, апелянта підтримав свою позицію висловлену у суді першої інстанції, а саме предметом оскарження є рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРНП) від 28.10.2022 № 7525381/40377582 та від 28.10.2022 №7525382/40377582 про відмову в реєстрації ПН ФГ «Орловецьке» в ЄРПН від 23.08.2022 №1 та від 26.08.2022 №2: щодо ПН від 23.08.2022 №1, то відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН від 23.08.2022 №1 була зупинена 12.09.2022, відповідно до квитанції № 9180104439 (коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. 21.10.2022 № 21/10/22-1 позивач надав пояснення до повідомлення контролюючого органу та копії документів щодо ПН від 23.08.2022 № 1, реєстрація якої зупинена; щодо ПН від 26.08.2022 № 2, то відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН від 26.08.2022 № 2 була зупинена 13.09.2022, відповідно до квитанції № 9181351482. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. 21.10.2022 № 21/10/22-1 та № 21/10/22-2 позивач надав пояснення до повідомлення контролюючого органу щодо надання пояснень та копій документів стосовно ПН від 23.08.2022 № 1 та ПН від 26.08.2022 № 2, реєстрація яких зупинена. На засіданні комісії ГУ ДПС у Черкаській області розглянуті подані ФГ «Орловецьке» додаткові пояснення до ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2, проте прийняте рішення від 28.10.2022 № 7525381/40377582 та від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову у реєстрації ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 в ЄРПН - підставою відмови у реєстрації ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 є недостатня кількість наданих документів платником податків для розблокування даних ПН, а саме: документи на придбання посівного матеріалу; дизпалива; 4СГ; документи з перевізником (договір, рахунки, акти, оплата); договір на надання с/г послуг; оплата за аміачну селітру (відповідно до пояснень оплата була здійснена), в таблиці даних позивача було виявлено невідповідність кодів УКТЗЕД до ПН, не було зазначено розрахункових документів та/або банківських виписок. Позивач не скористався правом на адміністративне оскарження, тому рішення ГУ ДПС у Черкаській області від 28.10.2022 № 7525381/40377582 та від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову у реєстрації ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 прийнято відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач зазначає, що приймаючи вищезазначене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, комісією з питань зупинення реєстрації ПІІ/РК в ЄРПН здійснювалися дискреційні повноваження.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому наголошено про правильність висновків суду першої інстанції.

Сторони в судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін не перешкоджає розгляду справи.

Справу розглянуто у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України.

Обставини, встановлені судом.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Фермерське господарство «Орловецьке» (код ЄДРПОУ 40377582) є суб`єктом господарювання, засноване 29.03.2016, з 01.07.2016 є платником ПДВ за ІПН 403775823095. Позивач перебуває на обліку як платник єдиного податку 4 групи та є сільськогосподарським товаровиробником.

Згідно з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності позивача є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11); вирощування інших однорічних і дворічних культур (КВЕД 01.19); розведення великої рогатої худоби молочних порід (КВЕД 01.41); розведення овець і кіз (КВЕД 01.45); розведення свиней (КВЕД 01.46); розведення свійської птиці (КВЕД 01.47); допоміжна діяльність у рослинництві (КВЕД 01.61); післяурожайна діяльність (КВЕД 01.63); виробництво дерев`яної тари (КВЕД 16.24); виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння (КВЕД 16.29); оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21); оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (КВЕД 46.32); вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41); складське господарство (КВЕД 52.10). (т.1, а.с.3-4).

23.08.2022 між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» укладений договір купівлі-продажу № RGS3DAP-22/973 щодо поставки насіння ріпаку 1-го класу урожаю 2022 року. Відповідно до п. 2.2 Договору ФГ «Орловецьке» прийняло зобов`язання поставити ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» товар у кількості 80 тонн. (+/- 10% залікової ваги в опції покупця), відповідно до розділу 4 Договору Продавець в період з 23.08.2022 до 31.08.2022 зобов`язується здійснити за свій рахунок поставку Товару у визначене місце поставки (т. 1 а.с. 67-74). Відповідно до додаткової угоди від 23.08.2022 № 1 до Договору встановлено остаточну ціну на партію Товару у кількості 48,988 т у сумі 10793,5027 грн, без ПДВ - вартість складає 602777,41 грн, у т.ч. ПДВ 74025,30 грн (т. 1 а.с. 75). Відповідно до додаткової угоди №2 від 26.08.2022 до Договору встановлено остаточну ціну на партію Товару у кількості 27,165 т у сумі 10489,5903 грн без ПДВ - вартість складає 324842,68 грн, у т.ч. ПДВ 39892.96 грн (т. 1 а.с. 76). На виконання договору купівлі-продажу № RGS3DAP-22/973 щодо поставки насіння ріпаку 1-го класу урожаю 2022 року між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» укладений договір від 22.08.2022 № 22/08/22 про надання послуг з перевезення вантажу (т. 1 а.с. 83-88), для підтвердження перевезення вантажу надані ТТН від 23.08.2022 № 3, від 23.08.2022 № 4 та від 26.08.2022 № 12 (т. 1 а.с. 80-82).

Насіння ріпаку, що є предметом договору купівлі-продажу № RGS3DAP-22/973 за твердженням представника позивача вирощене ФГ «Орловецьке» у 2022 році, що підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року за формою № 4-СГ (т. 1 а.с. 52-54) та звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 жовтня 2022 року за формою № 37-СГ (т. 1 а.с. 49-50).

З метою вирощування та збору врожаю насіння ріпаку ФГ «Орловецьке» укладало договори з ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро». 27.08.2021 між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» укладений договір надання послуг № 25 (предметом договору є послуги з посіву ріпаку з використанням насіннєвого матеріалу ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» (т. 1 а.с. 104-105), 01.09.2021 між сторонами складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 38 (т. 1 а.с. 106).

22.03.2022 між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» укладений договір надання послуг № 4. Предметом договору є послуги внесення мінеральних добрив (т. 1 а.с. 89-90). 31.03.2022 між сторонами складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 5 (т. 1 а.с. 91).

17.05.2022 між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» укладений договір надання послуг № 18 (предметом договору є послуги з внесення засобів захисту рослин (ЗЗР) з використанням ЗЗР ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» (т. 1 а.с. 94-95), 17.05.2022 між сторонами складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 25 (т. 1 а.с. 96).

15.08.2022 між ФГ «Орловецьке» та ТОВ «Черкаси-Дніпро Агро» укладений договір надання послуг № 37 (предметом договору є послуги зі збору урожаю ріпаку (т. 1 а.с. 99-100), 22.08.2022 між сторонами складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 40 (т. 1 а.с. 101).

Відповідно до п. 201.1 статті 201 Кодексу №2755 на виконання договору купівлі-продажу № RGS3DAP-22/973 позивачем було складена та направлена для реєстрації у ЄРПН ПН від 23.08.2022 № 1.

12.09.2022 позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої ПН від 23.08.2022 №1 було прийнято, але реєстрацію зупинено (т. 1 а.с. 58).

Відповідно до п. 201.1 статті 201 Кодексу №2755 на виконання договору купівлі-продажу № RGS3DAP-22/973 позивачем було складена та направлена для реєстрації у ЄРПН ПН від 26.08.2022 № 2.

13.09.2022 позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої ПН від 26.08.2022 №2 було прийнято, але реєстрацію зупинено. Зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK від 26.08.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

21.10.2022 вих. № 21/10/22-1 Фермерське господарство «Орловецьке» надає відповідачу пояснення до повідомлення щодо надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної від 23.08.2022 № 1 з додатковоими документами (т. 2 а.с. 80-87).

21.10.2022 вих. № 21/10/22-2 Фермерське господарство «Орловецьке» надає відповідачу пояснення до повідомлення щодо надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної від 26.08.2022 № 2 з додатковоими документами (т. 3 а.с. 72-79).

На засіданні комісії Головного управління ДПС у Черкаській області розглянуті подані ФГ «Орловецьке» додаткові пояснення до ПН від 23.08.2022 № 1 та ПН від 26.08.2022 № 2 та ухвалене рішення від 28.10.2022 № 7525381/40377582 та від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову у реєстрації ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 в ЄРПН. Підставою відмови у реєстрації ПН від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 є недостатня кількість наданих документів платником податків для розблокування даних ПН, а саме: документи на придбання посівного матеріалу; дтзпалива; 4СГ; документи з перевізником (договір, рахунки, акти, оплата); договір на надання с/г послуг; оплата за аміачну селітру (відповідно до пояснень оплата була здійснена пл ПД). В таблиці даних позивача було виявлено не відповідність кодів УКТЗЕД до ПН, не було зазначено розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивач не скористався правом на адміністративне оскарження, не погоджуючись із рішеннями контролюючого органу від 28.10.2022 № 7525381/40377582 від 23.08.2022 № 1, від 28.10.2022 № 7525382/40377582 про відмову в реєстрації податкової накладної від 26.08.2022 № 2 звернувся до суду.

Вказані обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами і не є спірними.

Нормативно-правове обґрунтування.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України даний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165 чинний на день постановлення рішень).

Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

За приписами п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до вимог п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог п. 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з вимогами п. 44-46 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Крім того, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 р. затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків в ЄРПН (далі - Порядок № 520).

Відповідно до вимог п. 4 цього Порядку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі наведений у пункті 5 Порядку № 520 та може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з вимогами п. 6 цього Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.

Отже, зі системного аналізу вищевказаних норм можна зробити висновок, що податковий орган зобов`язаний зазначити в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерій (критерії) ризиковості платника податку з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку та з обов`язковим зазначенням переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано до контролюючого органу необхдні документи з поясненнями та копіями документів на підтвердження правомірності формування податкових накладних.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.10.2022 № 7525381/40377582 та від 28.10.2022 № 7525382/40377582 прийняті без врахування всіх обставин.

Колегія суддів погоджується з таким висновком, оскільки відповідач висновки суду першої інстанції не спростував належним та допустимими доказами як то передбачено положеннями стаття 77 КАС України.

У спірних рішеннях підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку деяких документів.

Проте, позивач на підтвердження своєї позиції надав суду документи щодо господарських операцій, а невмотивовані підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 23.08.2022 № 1 та від 26.08.2022 № 2 у ЄРПН не спростовують наявність активної поведінки платника у підтвердженні здійснення платником податків господарських операцій за першою подією (надання послуг або отримання коштів).

Отже, на виконання вимог пункту 201.7 статті 201 Кодексу №2755 позивачем правомірно 23.08.2022 та 26.08.2022 були складені податкові накладні № 1, 2 відповідно про поставку товару, виписаних (оформлених) за правилом першої події (підписання сторонами видаткових накладних від 23.08.2022 № 11 та від 26.08.2022 № 12 (т. 1 а.с. 77-78) щодо товару за ТТН від 23.08.2022 № 3,4 та від 26.08.2022 № 12 (т. 1 а.с. 80-82).

Судом першої інстанції правильно досліджено і надано оцінку первинним документам, які позивачем були надіслані відповідачу на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зокрема, пояснення, копії первинних документів, що підтверджують правомірність оформлення позивачем податкової накладної поданої до реєстрації.

Таким чином, аналіз вищенаведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, про що правильно вказано судом першої інстанції.

Крім того, судом першої інстанції зроблений правильний висновок, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить вичерпного переліку документів, які необхідно було подати платнику податків з огляду на те, що надані позивачем документи є достатніми для спростування висновку відповідача про необхідність зупинення реєстрації податкових накладних.

Вказане апелянтом не спростовано.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені норми та встановлені судом обставини, надані позивачем первинні документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, які має подати платник податків на спростування висновків податкового органу про нереальність господарської операції позивача з контрагентом, та враховуючи, що відповідач не довів перед судом недостатність документів, - свідчить про протиправність спірних рішень, та, як наслідок, задоволення позову.

Таким чином, доводи апелянта не заслуговують уваги, оскільки не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем доведено належними та допустимими доказами протиправність спірних рішень відповідача.

Посилання суду першої інстанції на практику Верховного суду є правильним, а саме те, що Верховний Суд у постанові від 22.10.2020 у справі №160/3055/19 зазначив, що відповідно до судової практики (постанови Верховного Суду від 16.07.2019 у справі №805/686/17-а, від 12.07.2019 у справі №808/109/18, від 09.07.2019 у справі №810/1762/16), сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій (безтоварність), якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.

Щодо інших доводів апелянта колегія суддів враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Справу розглянуто в межах доводів апеляційної скарги.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Повний текст постанови виготовлено 27.06.2023.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 250, 0, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 березня 2023 р - залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 березня 2023 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Орловецьке" до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування індивідуальних актів та зобов`язання вчинити дії - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

Л.В. Губська

Є.І. Мєзєнцев

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2023
Оприлюднено29.06.2023
Номер документу111819180
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —580/5695/22

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 27.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 27.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні