Постанова
від 20.06.2023 по справі 502/180/20
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 22-ц/813/1777/23

Справа № 502/180/20

Головуючий у першій інстанції Маслеников О.А.

Доповідач Погорєлова С. О.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.06.2023 року м. Одеса

Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Одеського апеляційного суду у складі:

головуючого судді: Погорєлової С.О.

суддів: Таварткіладзе О.М., Князюка О.В.

за участю секретаря: Зейналової А.Ф.к.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради про визнання недійсними листків непрацездатності та зобов`язання видати нові листки непрацездатності, на рішення Кілійського районного суду Одеської області, постановлене під головуванням судді Масленикова О.А. 29 липня 2020 року у м. Кілія Одеської області, -

встановила:

У лютому 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Кілійського районного суду Одеської області з позовною заявою до Комунального некомерційного підприємства «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради про визнання недійсним листків непрацездатності та зобов`язання видати нові листки непрацездатності.

Рішенням Кілійського районного суду Одеської області від 29 липня 2020 року позов ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано недійсним листок непрацездатності АДЦ 772382, заповнений на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період амбулаторного лікування з 22 червня 2019 року по 26 червня 2019 року, виданий Комунальним некомерційним підприємством «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради та зобов`язати Комунальний некомерційний заклад «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради видати замість нього новий листок непрацездатності на ім`я ОСОБА_1 , оформлений відповідно до положень Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України № 455 від 13 листопада 2001 року та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за № 532/274/136-ос/1406 від 03 листопада 2004 року.

Визнано недійсним листок непрацездатності АДЦ 772385, заповнений на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період амбулаторного лікування з 27 червня 2019 року по 01 липня 2019 року, 02 липня 2019 року по 05 липня 2019 року, виданий Комунальним некомерційним підприємством «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради та зобов`язати Комунальний некомерційний заклад «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради видати замість нього новий листок непрацездатності на ім`я ОСОБА_1 , оформлений відповідно до положень Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України № 455 від 13 листопада 2001 року та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за № 532/274/136-ос/1406 від 03 листопада 2004 року.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

У апеляційній скарзі Виконавчий комітет Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивач, ОСОБА_1 , був попереджений, що він повинен з`явитися на прийом до лікаря-хірурга ОСОБА_2 та надати видані листки непрацездатності № 772382 та № 772385 для відповідного виправлення, тих недоліків на які вказала комісія. Однак позивач не з`явився до лікаря-хірурга, помилки в листках непрацездатності не були виправлені, так як оригінали листків непрацездатності знаходяться у ОСОБА_1 . Крім того, посилання суду першої інстанції на довідку КНЗ «Вилківська міська лікарня» є необґрунтованими, оскільки всупереч п.п. 2.18 та 2.19 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, позивач не надав довідку з тієї установи, куди він був направлений. На підставі викладеного апелянт вважає, що суд першої інстанції, не врахувавши вказані обставини, ухвалив помилкове рішення.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення ОСОБА_1 , дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені у скарзі доводи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно ч.1 ст. 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення та ухвалення нового судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування судом норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , працюючи на посаді заступника Вилківського міського голови з питань діяльності виконавчого комітету, знаходився на амбулаторному лікуванні у лікаря - хірурга консультативно - діагностичного поліклінічного відділення ОСОБА_2 з 22 квітня 2019 року.

Знаходячись на лікарняному, при черговому відвідуванні лікаря - хірурга ОСОБА_2 , листок непрацездатності № 772382 від 22 червня 2019 року позивачу був продовжений з 22 червня 2019 року по 26 червня 2019 року з відміткою в амбулаторній карті «явка на прийом до лікаря 26 червня 2019року».

26 червня 2019 року хворий ОСОБА_1 на прийом до лікаря-хірурга не з`явився. Лікуючий лікар ОСОБА_2 в телефонному режимі вияснив, що хворий, тобто позивач, знаходиться на обстеженні в Одеській обласній клінічній лікарні, куди він був направлений на консультацію. При телефонній розмові було повідомлено, що хворому ОСОБА_1 у листку непрацездатності буде поставлений інший діагноз, а не той що був вказаний на початку проходження лікування.

Враховуючи ці обставини, лікар-хірург в порушенні Наказу №455 від 13 листопада 2001 року «Про затвердження інструкції про порядок надання документів, які посвідчують тимчасову непрацездатність громадян», закрив листок непрацездатності № 772382 26 червня 2019 року з відміткою «до праці 27 червня 2019 року» та відкрив новий листок непрацездатності № 772385 з 27 червня 2019 року з іншим діагнозом без медичного огляду хворого.

02 липня 2019 року ОСОБА_1 з`явився на прийом до лікаря-хірурга, листок непрацездатності був продовжений до 05 липня 2019 року, з відміткою в амбулаторній карті «явка до лікаря 05 липня 2019 року» та хворому, на його прохання, було надано направлення в Одеську клінічну лікарню на консультацію до лікаря-артролога.

05 липня 2019 року відповідач на прийом до лікуючого лікаря-хірурга не з`явився, листок непрацездатності № 772385 був закритий з відміткою «порушення режиму» - 05 липня 2019 року - неявка на прийом.

Виконком Вилківської міської ради подав запит в Департамент охорони здоров`я Одеської обласної адміністрації та Фонд соціального страхування України в Одеській області про перевірку обґрунтованості видачі листків непрацездатності заступнику Вилківського міського голови з питань діяльності виконавчого комітету ОСОБА_1 в КНП «Вилківська міська лікарня».

14 серпня 2019 року заступником начальника відділу перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності управління ВД ФСС України в Одеській області О. Покітко, заступником начальника медичного управління Департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації О. Рокунець-Сорочан та головою обласної ЛКК Л. Твардієвич була проведена перевірка обґрунтованості видачі листків непрацездатності ОСОБА_1 в КНП «Вилківська міська лікарня».

За результатами перевірки, згідно довідки про перевірку листків непрацездатності, виявлені порушення Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом МОЗ України від 03 листопада 2004 року № 1456/10055, а саме листок непрацездатності, № 772385 відкритий по захворюванню, згідно заключення консультанта ОКБ ОСОБА_3 . Це захворювання є ускладненням після травми. Згідно довідки про перевірку, листки непрацездатності № 772382 та № 772385 потребують відповідних виправлень.

Позивач, ОСОБА_1 , був попереджений, що він повинен з`явитися на прийом до лікаря-хірурга ОСОБА_2 та надати видані листки непрацездатності № 772382 та № 772385 для відповідного виправлення, тих недоліків на які вказала комісія. Однак позивач не з`явився до лікаря-хірурга, помилки в листках непрацездатності не були виправлені, так як оригінали листків непрацездатності знаходяться у ОСОБА_1 .

За порушення Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, лікар-хірург консультативно - діагностичного поліклінічного відділення ОСОБА_2 отримав догану.

Ухвалюючи оскаржуване судове рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , суд першої інстанції посилався на те, що відповідні листки непрацездатності підлягали визнанню недійсними на підставі ст. ст. 15-16 ЦК України як такі, що оформлені з порушенням вимог законодавства, що порушує права позивача як особи, яка проходила відповідне лікування, та для відновлення становища, яке існувало до порушення права позивача, відповідача слід зобов`язати видати нові листки непрацездатності на ім`я ОСОБА_1 , які мають бути оформлені відповідно до вимог законодавства.

Однак, колегія суддів не може погодитись з таким висновком суду, з наступних підстав.

Статтею 55 Конституції встановлено, що права і свободи людини та громадянина захищаються судом.

Згідно ст. ст. 3, 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч.1 ст. 5 ЦПК України).

Згідно частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Аналіз вказаних правових норм дає підстави для висновку, що для застосування того чи іншого способу захисту, суд має встановити характер спірних правовідносин, права та інтереси позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та факт їх порушення відповідачами.

Виходячи з принципу диспозитивності цивільного судочинства та змагальності сторін (статті 12,13 ЦПК України), суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

За правилами частин першої та шостої статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Порядок видачі документів, які засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, визначено відповідною Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 грудня 2001 року за № 1005/6196. Відповідно до пункту 8.1. контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров`я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров`я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об`єднання.

Пунктом 6 частини першої статті 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» до основних завдань Фонду соціального страхування України та його робочих органів віднесено здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності.

Згідно частини третьої статті 30 вказаного Закону, рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Комісія із соціального страхування підприємства має право звертатися за необхідності до робочих органів відділень Фонду щодо перевірки правильності видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства відповідно до абз. 4 п. 2.1 «Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23 червня 2008 року № 25, з відповідними змінами та доповненнями на час виникнення спірних правовідносин.

Пунктом 8.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ України від 13 листопада 2001 року №455, з відповідними змінами та доповненнями, передбачено, що контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров`я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров`я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об`єднання.

Вказаною вище інструкцією №455 визначено також порядок, умови видачі та продовження листків непрацездатності.

Положенням про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженим наказом МОЗ України від 09 квітня 2008 року № 189, з відповідними змінами та доповненнями, передбачено здійснення контролю за належним виконанням обов`язків з організації та контролю якості експертизи тимчасової непрацездатності (далі - ЕТН) спеціалістами, відповідальними за ЕТН, у закладах охорони здоров`я з боку відповідальної особи з ЕТН Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров`я обласних, Севастопольської міської державної адміністрації та Головного управління охорони здоров`я Київської міської державної адміністрації (далі - органи охорони здоров`я).

Також, відповідно до абз. 2 п. 2.2 та п. 3.1.1 «Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», затвердженого постановою Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №25 від 23.06.2008 року, з відповідними змінами та доповненнями, якщо за результатами перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності фахівцями Фонду або відповідальними за ЕТН органів охорони здоров`я будуть зроблені висновки про порушення встановленого порядку видачі листків непрацездатності, то комісія із соціального страхування підприємства має право прийняти рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності).

Підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності також визначені статтею 23 Закону «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Питання порядку звернення підприємства до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності регулюється Законом України «Про звернення громадян» від 02 жовтня 1996 року №393/96-ВР та іншими актами законодавства, що видаються відповідно до Конституції України та цього Закону.

Відповідно до пунктів 8.2 зазначених вище Інструкції №455 та 3.4 Положення, відповідальними за стан організації та якості ЕТН є керівники закладів охорони здоров`я незалежно від форм власності. Керівники закладів охорони здоров`я видають накази і надають розпорядження стосовно організації ЕТН у закладі охорони здоров`я та контролюють їх виконання.

Виходячи з викладеного, колегія суддів доходить до висновку, що вищенаведеними нормативними актами передбачена відповідна процедура перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, а також можливі наслідки порушення встановленого порядку їх видачі, тобто встановлений особливий порядок позасудового врегулювання даного питання. Листок непрацездатності не може бути визнаний недійсним, оскільки він не є правочином. Питання щодо видачі та продовження листків непрацездатності врегульовано спеціальним законодавством, а тому підстави для застосування судом аналогії права в даному випадку відсутні.

Отже, ОСОБА_1 обрано невірний спосіб захисту, який в даному випадку не передбачений чинним законодавством, у зв`язку із чим позовні вимоги про визнання недійсними листків непрацездатності та зобов`язання видати нові листки непрацездатності не підлягають задоволенню.

При вказаних обставинах колегія суддів вважає, що суд першої інстанції не з`ясував обставини справи, не визначився з характером спірних правовідносин, нормами права, які підлягають застосуванню, що, відповідно, призвело до неправильного вирішення справи, що є підставою для скасування рішення Кілійського районного суду Одеської області від 29 липня 2020 року та постановлення нового судового рішення про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 , з наведених вище підстав.

Крім того, на підставі положень ч.1, п.2 ч. 2 ст.141 ЦПК України, з ОСОБА_1 на користь Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області підлягають стягненню судові витрати за подання апеляційної скарги в сумі 3783,60 грн.

Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 376, 381, 382, 383, 384, 390 ЦПК України, колегія суддів, -

постановила:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області - задовольнити частково.

Рішення Кілійського районного суду Одеської області від 29 липня 2020 року - скасувати.

Постановити нове судове рішення.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Вилківська міська лікарня» Вилківської міської ради про визнання недійсними листків непрацездатності та зобов`язання видати нові листки непрацездатності - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04057014) судові витрати в сумі 3783,60 гривень.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку за правилами ст. 389 ЦПК України.

Повний текст судового рішення складений 26 червня 2023 року.

Головуючий С.О. Погорєлова

Судді О.В. Князюк

О.М. Таварткіладзе

Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено30.06.2023
Номер документу111823843
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —502/180/20

Постанова від 20.06.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 29.09.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 29.09.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Рішення від 29.07.2020

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

Рішення від 29.07.2020

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

Ухвала від 09.06.2020

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

Ухвала від 12.02.2020

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні