Постанова
від 08.09.2010 по справі 2а-3678/10/1670
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-3678/10/1670

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєк сєєвої Н.Ю.,

за участю секретаря - Куса йло Я.Г.< Текст >

представника позивача - С ірачинської Я.І.,

представника відповідача - Щурика О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом гр омадської організації по збе реженню і експлуатації водно -транспортних засобів власно го користування "Клуб відпоч инку правоохоронних органів " до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспек ції в Полтавській області пр о визнання протиправним та с касування податкового повід омлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

30 липня 2010 року громадс ька організвція по збереженн ю і експлуатації водно-транс портних засобів власного кор истування "Клуб відпочинку п равоохоронних органів" звер нулася до Полтавського окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспек ції в Полтавській області пр о визнання протиправним та с касування податкового повід омлення-рішення №0006201503/0/2029 від 21.06.2 010 року, яким визначено податк ове зобов'язання за платежем : орендна плата за земельну ді лянку на загальну суму 5604,55 грн .

В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами документальної нев иїзної перевірки, оформленої актом від 09.06.2010 року №2834/15-227/25732520, Кре менчуцькою об'єднаною держав ною податковою інспекцією зр облено висновок про порушенн я позивачем статті 21 Закону Ук раїни “Про оренду землі” та з анижено суму орендної плати за землю за січень-грудень 2008 р оку на суму 3736,38 грн. У зв'язку і з цим 21.06.2010 року відповідачем ви несено податкове повідомлен ня-рішення №0006201503/0/2029, яким визнач ено податкове зобов'язання з а платежем: орендна плата за з емельну ділянку на загальну суму 5604,55 грн., в тому числі: за ос новним платежем - 3736,38 грн., штр афні санкції - 1868,17 грн. Вважає вказане рішення протиправни м та таким, що підлягає скасув анню.

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги та просив їх зад овольнити, посилаючись на об ставини, викладені в позовні й заяві.

Представник відповідача п роти позову заперечував, про сив відмовити у його задовол енні.

У запереченнях посилався н а те, що орендна плата за земел ьні ділянки державної та ком унальної власності відповід но до статті 14 Закону України “Про систему оподаткування” віднесена до загальнодержав них податків та зборів. Розмі р орендної плати визначений статтею 7 Закону України “Пр о плату за землю”, і з 01 січня 2008 року з урахуванням змін, внес ених згідно Закону України “ Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, Закону України “Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” від 03.06.2008 року № 309-VІ, повинен був скл адати не менше трикратного р озміру земельного податку (3 % від грошової оцінки землі). До кументальною невиїзною пере віркою від 09.06.2010 року було встан овлено, що позивачем за догов ором оренди земельної ділянк и комунальної власності орен дна плата у 2008 році нараховува лася та сплачувалася в розмі рі 1 % від грошової оцінки земл і, у зв'язку з чим констатован о заниження податкового зобо в'язання зі сплати орендної п лати за землю. За таких обстав ин Кременчуцькою об'єднаною податковою інспекцією було п равомірно прийнято податков е повідомлення-рішення №0006201503/0/ 2029 від 21.06.2010 року, яким донарахов ано позивачу суму податковог о зобов'язання з орендної пла ти за землю в загальному розм ірі 5604,55 грн.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін та дослід ивши інші докази в їх сукупно сті, суд приходить до наступн их висновків.

Судом встановлено, що позив ач громадська організація по збереженню і експлуатації в одно-транспортних засобів вл асного користування "Клуб ві дпочинку правоохоронних орг анів" (код ЄДРПОУ 25732520) зареєстро ваний як юридична особа Вико навчим комітетом Кременчуць кої міської ради 03.11.2000 року, що п ідтверджується свідоцтвом п ро державну реєстрацію юриди чної особи серії А01 №359820 (дата за міни свідоцтва 02.03.2010 року).

Громадська організація по збереженню і експлуатації в одно-транспортних засобів вл асного користування "Клуб ві дпочинку правоохоронних орг анів" є орендарем земельної д ілянки комунальної власност і на підставі укладеного із К ременчуцькою міською радою д оговору оренди земельної діл янки від 06.09.2007 року зареєстрова ного 13.09.2007 року за №040754800198.

Позивачем було подано до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції п одаткову декларацію орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної і комунальної власн ості на 2008 рік, в якій позивачем самостійно нараховано оренд ну плату згідно з договором о ренди земельної ділянки за 2008 рік в розмірі 1868,19 грн.

09 червня 2010 року Кременчуцьк ою об'єднаною державною пода тковою інспекцією проведен о відносно позивача документ альну невиїзну перевірку под аткових декларацій з орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної та комунальної влас ності, в ході якої перевірено правильність нарахування та сплати позивачем орендної п лати за земельні ділянки згі дно податкової декларації за 2008 рік та договору оренди земе льної ділянки.

За результатами перевірки складений акт №2834/1-227/25732520 від 09.06.2010 р оку, в якому зафіксовано пору шення позивачем статті 21 Зако ну України “Про оренду землі ” із змінами внесеними Закон ом України “Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України”, Закон ом України “Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України” від 03.06.2008 року № 309-VІ, внаслідок чого занижено сум у орендної плати за землю за с ічень-грудень 2008 року на загал ьну суму 3736,38 грн., в тому числі: с ічень - 311,36 грн.; лютий - 311,36 грн.; б ерезень - 311,36 грн.; квітень - 311,36 гр н.; травень - 311,36 грн.; червень - 311,36 г рн.; липень - 311,36 грн.; серпень - 311,36 г рн.; вересень - 311,36 грн.; жовтень - 3 11,36 грн.; листопад - 311,38 грн.; груден ь - 311,40 грн.

За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата з а договором оренди земельно ї ділянки комунальної власно сті у 2008 році позивачем нарахо вувалася та сплачувалася в р озмірі 1 % від грошової оцінки землі, замість встановлених законодавством 3 % від грошово ї оцінки землі.

На підставі акту перевірки №2834/15-227/25732520 від 09.06.2010 року Кременчуц ькою об'єднаною державною по датковою інспекцією винесе но податкове повідомлення-рі шення №0006201503/0/2029 від 21.06.2010 року, яким громадська організація по з береженню і експлуатації вод но-транспортних засобів влас ного користування "Клуб відп очинку правоохоронних орган ів" визначено суму податково го зобов'язання з орендної пл ати за землю у загальному роз мірі 5604,55 грн., в тому числі: за ос новним платежем - 3736,38 грн., штр афні санкції - 1868,17 грн.

Позивач не згоден із вказан им податковим повідомленням -рішенням, у зв'язку з чим оска ржив його до суду.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 Кодексу адміністративно го судочинства України у спр авах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт ів владних повноважень адмін істративні суди перевіряють , чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни; з використанням повнова ження з метою, з якою це повнов аження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення (вчинення д ії);безсторонньо (неупередже но); добросовісно; розсудливо ; з дотриманням принципу рівн ості перед законом, запобіга ючи несправедливій дискримі нації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного бал ансу між будь-якими несприят ливими наслідками для прав, с вобод та інтересів особи і ці лями, на досягнення яких спря моване це рішення (дія); з урах уванням права особи на участ ь у процесі прийняття рішенн я; своєчасно, тобто протягом р озумного строку.

Надаючи оцінку оскаржуван ому податковому повідомленн ю-рішенню, суд виходить з нас тупного.

Статтею 2 Закону України “П ро плату за землю” встановле но, що використання землі в Ук раїні є платним. Плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати.

Відповідно до пункту 8 части ни 1 статті 14 Закону України “П ро систему оподаткування”, у редакції, яка діє з 31.03.2005 року, пл ата за землю (земельний подат ок, а також орендна плата за зе мельні ділянки державної і к омунальної власності) належи ть до загальнодержавних пода тків і зборів (обов'язкових платежів).

Згідно частини 1 статті 17 вка заного Закону сплата податкі в і зборів (обов'язкових плате жів) провадиться у порядку, вс тановленому цим Законом та і ншими законами України.

Таким чином, орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності від носиться до загальнодержавн их податків і зборів, порядок нарахування та сплати якої р егламентований положеннями Закону України “Про плату за землю”, Закону України “Про о ренду землі”.

Так, статтею 13 Закону Україн и “Про плату за землю” визнач ено, що підставою для нарахув ання орендної плати за земел ьну ділянку, яка перебуває у державній або комунальні й власності, є договір оренд и такої земельної ділянки.

Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.

Згідно частини 1 статті 21 Зак ону України “Про оренду земл і” орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користуван ня земельною ділянкою.

Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни “Про оренду землі” в ре дакції, яка діяла до 01.01.2008 року, б уло передбачено, що річна оре ндна плата за земельні ділян ки, які перебувають у державн ій або комунальній власності , не може бути меншою за розмір земельного податку, що встан овлюється Законом України "П ро плату за землю", та перевищу вати 10 відсотків їх нормативн ої грошової оцінки.

Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и “Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України” від 28.12.2007 року № 107-VІ було внесено зміни до частин и 4 статті 21 Закону України “Пр о оренду землі” (набрали чинн ості з 01.01.2008 року), у зв'язку з чим встановлено, що річна орендн а плата за земельні ділянки, я кі перебувають у державній а бо комунальній власності, на дходить до відповідних бюдже тів, розподіляється і викори стовується відповідно до зак ону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарськ ого призначення - розміру зем ельного податку, що встановл юється Законом України "Про п лату за землю"; для інших катег орій земель - трикратного роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю".

Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни “Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, були визнані такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними), згідно з рішення м Конституційного Суду Украї ни від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.

Проте Законом України “Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів” від 03.06.2008 року № 309- VI частина 4 статті 21 Закону Ук раїни “Про оренду землі” зно ву була викладена у редакції , яка передбачала аналогічни й мінімальний розмір орендно ї плати - трикратний розмір земельного податку. Відповід но до п. 1 Прикінцевих положень вказаного Закону, цей Зако н набирає чинності з дня йо го опублікування - 04.06.2008 року т а застосовується з дня втрат и чинності відповідними поло женнями розділу II Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України". Зазначений З акон неконституційним не в изнавався та є чинним на дани й час.

Враховуючи викладене, норм и податкового законодавства щодо визначення мінімальног о розміру орендної плати за з емельні ділянки державної та комунальної форми власності - не менше трикратного розм іру земельного податку, діял и з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року (до дня в изнання їх конституційними р ішенням Конституційного Суд у України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008), а так ож з 22.05.2008 року, тобто протягом в сього 2008 року та підлягали вик онанню платниками вказаного податку.

З огляду на те, що згідно ста тті 7 Закону України “Про плат у за землю” ставки земельног о податку із земель населени х пунктів, грошову оцінку яки х встановлено, встановлюютьс я у розмірі 1 відсотка від їх г рошової оцінки, розмір оренд ної плати за земельні ділянк и державної та комунальної в ласності в межах населених п унктів у 2008 році повинен був ск ладати не менше 3 відсотків ві д грошової оцінки земель.

Перевіркою позивача встан овлено та підтверджено в ход і розгляду справи, що договір оренди землі, укладений пози вачем з Кременчуцькою місько ю радою, передбачав розмір ор ендної плати в сумі 1 % ставки з емельного податку.

Таким чином, зміст вказаног о договору в частині визначе ння розміру орендної плати в сумі 1 % від грошової оцінки зе млі не відповідав вимогам чи нного законодавства у 2008 році , якими було встановлено міні мальний розмір орендної плат и не менше 3 % від грошової оцін ки земель.

Разом з тим, судом встановле но та не заперечується позив ачем, що зміни до вищезазначе них договорів в частині розм іру орендної плати внесені н е були, і позивач при самостій ному нарахуванні орендної пл ати на 2008 рік у податковій декл арацій виходив із розміру ор ендної плати за цим договоро м - 1 % грошової оцінки землі.

Статтею 14 Закону України “П ро плату за землю” встановле но, що платники земельного по датку, а також орендної плати за земельні ділянки державн ої або комунальної власності (крім громадян) самостійно об числюють суму земельного под атку та орендної плати щорок у за станом на 1 січня і до 1 люто го поточного року подають ві дповідному органу державної податкової служби за місцез находженням земельної ділян ки податкову декларацію на п оточний рік за формою, встано вленою центральним податков им органом, з розбивкою річно ї суми рівними частками за мі сяцями. Подання такої деклар ації звільняє від обов'язку п одання щомісячних деклараці й.

Відповідно до ст. 27 Закону Ук раїни “Про плату за землю”ко нтроль за правильністю обчис лення і справляння земельног о податку, а також орендної пл ати за земельні ділянки держ авної та комунальної власнос ті здійснюється органами дер жавної податкової служби.

Статтею 11 Закону України “П ро державну податкову службу в Україні” органам державно ї податкової служби у випадк ах, в межах компетенції та у по рядку, встановлених законами України, надано право здійсн ювати документальні невиїзн і перевірки (на підставі пода них податкових декларацій, з вітів та інших документів, по в'язаних з нарахуванням і спл атою податків та зборів (обов 'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а тако ж планові та позапланові виї зні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарах ування і сплати податків та з борів (обов'язкових платежів ), додержання валютного закон одавства платниками податкі в.

З огляду на те, що у податков ій декларацій з орендної пла ти за земельні ділянки держа вної і комунальної власності на 2008 рік, поданої позивачем до Кременчуцької об'єднаної де ржавної податкової інспекці ї, позивачем самостійно нара ховано орендну плату згідно з договором оренди земельно ї ділянки, виходячи із розмір у орендної плати в сумі 1% від г рошової оцінки землі, заміст ь встановленого мінімальног о розміру - 3 % від грошової оці нки землі, перевіркою конста товано факт заниження розмір у орендної плати за січень - грудень 2008 року в загальному р озмірі 3736,38 грн.

Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач у 2008 роц і в порушення вимог статті 21 З акону України “Про оренду зе млі” здійснював нарахування і сплату орендної плати за зе млі комунальної власності по договору оренди землі в розм ірі 1 % від грошової оцінки зем лі, замість встановлених Зак оном 3 % від грошової оцінки, і в исновок перевірки про заниже ння позивачем у зазначеному періоді суми орендної плати за землю на є законним та обґ рунтованим.

Посилання позивача на те, що зміна умов договору оренди з емельної ділянки щодо розмір у орендної плати може здійсн юватися лише за взаємною зго дою сторін, суд оцінює критич но, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності нал ежить до загальнодержавних п одатків і зборів, порядок нар ахування та сплати якого рег ламентований положеннями сп еціальних Законів. Тому поло ження договору оренди земел ьної ділянки, які суперечать вказаним Законам, не можуть з астосовуватися.

При цьому суд виходить з тог о, що податкова політика держ ави головним чином реалізуєт ься через систему оподаткува ння, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України встановлюється вик лючно законами України.

У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 року № 5-рп /2010 у справі за конституційним зверненням Акціонерного тов ариства “Страхова компанія “Аванте” щодо офіційного тлу мачення положень частини 2 ст атті 1 Закону України “Про сис тему оподаткування”, статті 15 Закону України “Про оподатк ування прибутку підприємств ”, наголошено, що конституцій ний правовий порядок у сфері оподаткування ґрунтується н а положеннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Кон ституції України, згідно із я кими кожен зобов'язаний спла чувати податки і збори, що вст ановлюються законами Україн и, у порядку і розмірах, передб ачених ними.

Згідно підпункту 17.1.3. пункту 17.1. статті 17 Закону України “Пр о порядок погашення зобов'я зань платниками податків пер ед бюджетами та цільовими фо ндами”у разі коли контролююч ий орган самостійно донарахо вує суму податкового зобов'я зання платника податків за п ідставами, викладеними у під пункті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 цього Закону, такий п латник податків зобов'язаний сплатити штраф у розмірі дес яти відсотків від суми недоп лати (заниження суми податко вого зобов'язання) за кожний з податкових періодів, устано влених для такого податку, зб ору (обов'язкового платежу), по чинаючи з податкового період у, на який припадає така недоп лата, та закінчуючи податков им періодом, на який припадає отримання таким платником п одатків податкового повідом лення від контролюючого орга ну, але не більше п'ятдесяти ві дсотків такої суми та не менш е десяти неоподатковуваних м інімумів доходів громадян су купно за весь строк недоплат и, незалежно від кількості по даткових періодів, що минули .

Отже, податкове повідомлен ня-рішення №0006201503/0/2029 від 21.06.2010 року , яким визначено податкове зо бов'язання за платежем: оренд на плата за земельну ділянку на загальну суму 5604,55 грн., прийн ято на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що встанов лені законами України, з вико ристанням повноваження з мет ою, з якою це повноваження над ано та обґрунтовано, тобто з у рахуванням усіх обставин, що мають значення для прийнятт я рішення .

З огляду на викладене, позов ні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягают ь.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініс тративного позову громадськ ої організації по збереженню і експлуатації водно-трансп ортних засобів власного кори стування "Клуб відпочинку пр авоохоронних органів" до Кре менчуцької об'єднаної держав ної податкової інспекції в П олтавській області про скасу вання податкового повідомле ння-рішення, відмовити.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Повний текст постан ови виготовлено 10 вересня 2010 ро ку.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

Дата ухвалення рішення08.09.2010
Оприлюднено17.09.2010
Номер документу11183384
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3678/10/1670

Ухвала від 08.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 27.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 08.09.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 02.08.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні