Рішення
від 28.06.2023 по справі 140/8314/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8314/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Лозовського О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави до Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області про визнання протиправною бездіяльності щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, а також держаної реєстрації права власності на земельну ділянку площею 0,2619 га, на якій розташоване вказане приміщення закладу, що знаходиться за адресою: вул. Тиха, 3, с. Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область; зобов`язання вжити заходів щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, а також держаної реєстрації права власності на земельну ділянку площею 0,2619 га, на якій розташоване вказане приміщення закладу, що знаходиться за адресою: вул. Тиха, 3, с.Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування встановлено, що відповідно до рішення Камінь-Каширської районної ради Волинської області від 17.12.2020 №2/6 «Про безоплатну передачу майна спільної власності територіальних громад міста і сіл району (заклади освіти) у комунальну власність Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району», рішень Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області від 21.12.2020 №3/4 «Про прийняття майна у комунальну власність Прилісненської сільської ради» та від 21.12.2020 №3/14 «Про передачу майна» передано з комунальної власності Прилісненської сільської ради на баланс Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради нерухоме майно, зокрема: приміщення дитячого навчального закладу орієнтовною площею 325 м2 та земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289), що знаходяться за адресою: вул. Тиха, 3, с. Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область. Водночас, правовстановлюючі документ на приміщення навчального закладу у сільській раді відсутні, а також не вжито заходів щодо реєстрації прав на вищевказану земельну ділянку, на якій розташоване приміщення садочку.

Як вбачається з інформації Тоболівського ЗДО «Котигорошко.» Прилісненської сільської ради від 28.02.2023 №07, право власності на приміщення закладу дошкільної освіти Прилісненською сільською радою як засновником закладу у відповідному державному реєстрі на нерухоме майно не зареєстровано. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку, загальною площею 0,2619 га, на якій розташоване приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко» наявні. Водночас, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо Тоболівського ЗДО «Котигорошко» Прилісненської сільської ради та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 10.03.2023 власником вищевказаної земельної ділянки відповідно до Реєстру є Тоболівська сільська рада, що свідчить про невжиття заходів Прилісненською сільською радою щодо державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

На запит Камінь-Каширської окружної прокуратури від 15.03.2023 №51/1-388вих-23 листом від 15.03.2023 № 51/1-388вих-23 Прилісненська сільська рада Камінь-Каширського району Волинської області повідомила, що на даний час останньою замовлено лише виготовлення технічного паспорту на приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко».

Відповідно, використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів (свідоцтва про право власності).

Прокурор також вказує, що єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території с. Тоболи Камінь-Каширського району Волинської області, є Прилісненська сільська рада Каміиь-Каширського району Волинської області. Згідно з витягом з ЄДРПОУ та п. 1.3 Статуту Тоболівського ЗДО «Котигорошко» засновником закладу є Прилісненська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення тощо. Заклад дошкільної освіти підпорядкований Засновнику і підзвітний гуманітарному відділу Прилісненської сільської ради. Враховуючи викладене, Прилісненська сільська рада зобов`язана згідно з чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко» та державної реєстрації земельної ділянки під приміщеннями навчального закладу. Водночас, як вбачається з інформації Прилісненської сільської ради від 15.03.2023 №51/1-388вих-23 на даний час правовстановлюючі документи на приміщення дитячого навчального закладу Тоболівський ЗДО «Котигорошко» орієнтовною площею 325 м2 у сільській раді відсутні.

Тобто, за наявності підстав та відповідних повноважень Прилісненською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж більше двох років з моменту прийняття у комунальну власність об`єктів нерухомого майна, зокрема приміщення Тоболівського ДНЗ «Котигорошко» та земельної ділянки, на якій воно розташоване, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначену вище будівлю та державної реєстрації на земельну ділянку під нею.

Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді, що може призвести до нецільового використання приміщення та земельної ділянки або їх вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави

З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити, зобов`язавши відповідача вжити заходів щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, а також держаної реєстрації права власності на земельну ділянку площею 0,2619 га, на якій розташоване вказане приміщення закладу, що знаходиться за адресою: вул. Тиха, 3, с.Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.

У відзиві на позовну заяву від 29.05.2023 №563/02-10/1-23 Прилісненська сільська рада заперечує щодо задоволення позовних вимог.

Свою позицію обгрунтовує тим, що відповідно до рішення Камінь-Каширської районної ради Волинської області від 17.12.2020 №2/6 «Про безоплатну передачу майна спільної власності територіальних міста і сіл району (заклади освіти) у комунальну власність Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району» та на підставі рішення Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області від 21.12.2020 №3/4 «Про прийняття майна у комунальну власність Прилісненської сільської ради» було передано у комунальну власність Прилісненської сільської ради нерухоме майно, зокрема приміщення дитячого навчального закладу орієнтовною площею 325 м2 та земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289) за адресою вул Тиха, 3, с Тоболи Камінь- Каширського району Волинської області (зазначені рішення наявні в матеріалах судової справи). На момент прийняття нерухомого майна у комунальну власність Прилісненської громади правовстановлюючі документи на зазначене приміщення були відсутні, а земельна ділянка, на якій розташоване це приміщення, зареєстрована за Тобольською сільською радою. Рішенням Прилісненської сільської ради від 21.12.2020 №3/14 «Про передачу майна» приміщення дитячого навчального закладу та земельну ділянку для його обслуговування передано на баланс Тобольського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради.

Вказує, що частиною 2 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно» визначає державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень як офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Разом з цим, законодавець не обмежує в часі оформлення права власності на нерухомість, а лише обмежує певні дії власника такого майна, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, та зазначає, що такі дії можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом

Представник відповідача вважає, що Прилісненська сільська рада набула право комунальної власності на приміщення дитячого садочка та земельну ділянку для його обслуговування шляхом прийняття майна від Камінь-Каширської районної ради Волинської області, але, зважаючи на відсутність правовстановлюючих документів на приміщення, сільська рада не мала змоги зареєструвати право власності на цей об`єкт в установленому законом порядку. З метою здійснення реєстрації права власності на приміщення Тобольського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» на замовлення Прилісненської сільської ради виготовлено технічний паспорт від 19.04.2023, серія та номер Т101.4066-1396-0143-8695, виданий ЄДЕССБ, а також, прийнято рішення сільської ради від 18.05.2023 №31/84 «Про оформлення та реєстрацію права власності на майно», в тому числі на будівлю дошкільного навчального закладу, село Тоболи, вулиця Тиха, 3, Камінь-Каширського району Волинської області.

Вказує, що зазначене рішення, технічний паспорт разом із іншими документами та заявою про державну реєстрацію прав від 19.05 2023 (реєстраційний №55412588) подані державному реєстратору прав на нерухоме майно виконавчого комітету Прилісненської сільської ради для вчинення реєстраційних дій. Однак, рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно від 20.05.2023 № 67680771, у зв`язку з відсутністю відомостей та витягів з Єдиного реєстру об`єктів державної власності про нерухоме майно, запити щодо яких подано до Фонду державного майна України безпосередньо державним реєстратором від 12 05.2023 вих №№ 25 та 26. зупинено розгляд заяви та надано Прилісненській сільській раді термін 30 робочих днів з дня отримання цього рішення для усунення обставин, що стали підставою для його прийняття. Після надходження відповідей з Фонду державного майна України розгляд заяви про державну реєстрацію прав державним реєстратором буде відновлено. Окрім цього зауважує, що ними здійснено реєстрацію права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289) для обслуговування дошкільного навчального закладу за Прилісненською сільською радою, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 18.05.2023, номер довідки 332657255.

З врахуванням викладеного відповідач просить відмовити в задоволенні позову.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача та вказує, що безпідставне зволікання з державною реєстрацією права власності громади в особі сільської ради на приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко» орієнтовною площею 325 м2 та земельної ділянки загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289), що знаходяться за адресою: вул. Тиха, 3, с. Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область, може призвести до нецільового використання приміщення та земельної ділянки або їх вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави.

Разом з тим вказує, що після скерування відповідних листів Камінь-Каширською окружною прокуратурою на адресу Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» від 09.02.2023 вихідний №51/1-364вих-23, Прилісненської сільської ради від 15.03.2023 вихідний №51/1-388вих-23 та пред`явлення даного адміністративного позову до Волинського адміністративного окружного суду відповідачем розпочато вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення дитячого садочку та його державної реєстрації, а також державної реєстрації на земельну ділянку, на якій воно розташоване.

Зокрема, як вбачається з відзиву на адміністративний позов та доданих до нього документів, Прилісненською сільською радою з метою здійснення реєстрації права власності на приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» вжито заходів щодо виготовлення технічного паспорту, який виданий ЄДЕССБ 19.04.2023 (серія та номер Т101:4066-1396-0143-8695) та у подальшому прийнято рішення від 18.05.2023 № 31/84 «Про оформлення та реєстрацію права власності на майно», в тому числі на будівлю дошкільного навчального закладу (за адресою: вул. Тиха, 3, с. Тоболи Камінь-Каширського району Волинської області), а 19.05.2023 подано заяву про реєстрацію прав на нерухоме майно (приміщення садочку) до державного реєстратора з відповідним пакетом документів. Водночас, державним реєстратором прав на нерухоме майно Меркуловою О.В. рішенням від 20.05.2023 №67680771 розгляд вищевказаної заяви зупинено та надано Прилісненській сільській раді термін 30 робочих днів з дня отримання цього рішення для усунення обставин, що стали підставою для його прийняття (відсутність відомостей та витягів з Єдиного реєстру об`єктів державної власності на нерухоме майно - надавач Фонд державного майна України), Разом з цим, станом на 08.06.2023 державна реєстрація прав на приміщення дитячого садочка не завершена. Також встановлено, що відповідачем вжито заходів щодо реєстрації права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289) для обслуговування дошкільного навчального закладу за Прилісненською сільською радою, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 18.05.2023.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позивач вважає, що відповідачем фактично розпочато вжиття дієвих заходів щодо усунення допущеного правопорушення лише після пред`явлення прокурором адміністративного позову до суду та відкриття Волинським окружним адміністративним судом провадження у даній справі.

На даний час, порушення, що стали підставою для звернення прокурора до суду з даним адміністративним позовом, відповідачем виправлені самостійно лише щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку загальною площею 0,2619 та під приміщенням Тоболівського ЗДО «Котигорошко» Прилісненської сільської ради. Водночас, державна реєстрація прав на приміщення дитячого садочка не завершена.

З наведених підстав просить позов задовольнити.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України дану справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до часткового задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що Камінь-Каширською окружною прокуратурою за результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування встановлено, що відповідно до рішення Камінь-Каширської районної ради Волинської області від 17.12.2020 №2/6 «Про безоплатну передачу майна спільної власності територіальних громад міста і сіл району (заклади освіти) у комунальну власність Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району», рішень Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області від 21.12.2020 №3/4 «Про прийняття майна у комунальну власність Прилісненської сільської ради» та від 21.12.2020 №3/14 «Про передачу майна» передано з комунальної власності Прилісненської сільської ради на баланс Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради нерухоме майно, зокрема: приміщення дитячого навчального закладу орієнтовною площею 325 м2 та земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289), що знаходяться за адресою: вул. Тиха, 3, с. Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область. Водночас, правовстановлюючі документ на приміщення навчального закладу у сільській раді відсутні, а також не вжито заходів щодо реєстрації прав на вищевказану земельну ділянку, на якій розташоване приміщення садочку.

Як вбачається з інформації Тоболівського ЗДО «Котигорошко.» Прилісненської сільської ради від 28.02.2023 №07, право власності на приміщення закладу дошкільної освіти Прилісненською сільською радою як засновником закладу у відповідному державному реєстрі на нерухоме майно не зареєстровано. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку, загальною площею 0,2619 га, на якій розташоване приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко» наявні. Водночас, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо Тоболівського ЗДО «Котигорошко» Прилісненської сільської ради та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 10.03.2023 власником вищевказаної земельної ділянки відповідно до Реєстру є Тоболівська сільська рада.

На запит Камінь-Каширської окружної прокуратури від 15.03.2023 №51/1-388вих-23 листом від 15.03.2023 № 51/1-388вих-23 Прилісненська сільська рада Камінь-Каширського району Волинської області повідомила, що на даний час останньою замовлено лише виготовлення технічного паспорту на приміщення Тоболівського ЗДО «Котигорошко».

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII (далі Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Ковельської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Так, прокурор в адміністративному позові вказав, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів. Тобто, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти та зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на будівлю закладу освіти.

Суд також враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 14.02.2023 у справі №580/1374/22, щодо належного обґрунтування прокурором необхідності захисту інтересів держави в судовому порядку у подібних правовідносинах.

Згідно із частинами першою, третьою статті 22 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VIII (далі Закон №2145-VIII) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до частини третьої статті 66 Закону №2145-VIII сільські, селищні ради:

відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти;

засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів;

оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;

здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

За змістом частини першої статті 80 Закону №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За змістом частини першої статті 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами частин першої, другої, п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Частинами першою, другою статті 327 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно із частиною першою статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

За приписами пунктів 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку про те, що Прилісненська сільрада як орган, уповноважений управляти комунальним майном, зобов`язана вжити заходів для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна - приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2.

Відтак, суд погоджується із доводами прокурора, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 чим допущено протиправну бездіяльність.

При цьому, суд не бере до уваги посилання відповідача на ту обставину, що Прилісненською сільською радою з метою здійснення реєстрації права власності на приміщення Тобольського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» на замовлення Прилісненської сільської ради виготовлено технічний паспорт від 19.04.2023, серія та номер Т101.4066-1396-0143-8695, виданий ЄДЕССБ, а також прийнято рішення сільської ради від 18.05.2023 №31/84 «Про оформлення та реєстрацію права власності на майно», в тому числі на будівлю дошкільного навчального закладу, село Тоболи, вулиця Тиха, 3, Камінь-Каширського району Волинської області, оскільки станом на момент розгляду даної справи державна реєстрація права власності на приміщення дитячого садочка не завершена, доказів протилежного суду не надано.

Разом з тим, як встановлено судом в ході розгляду справи, відповідачем вжито заходів щодо реєстрації права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2619 га (кадастровий номер 0721487401:01:001:0289) для обслуговування дошкільного навчального закладу - Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, що знаходиться за адресою: вул. Тиха, 3, с.Тоболи, Камінь-Каширський район, Волинська область, за Прилісненською сільською радою, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 18.05.2023 (номер інформаційної довідки 332657255). Дата державної реєстрації право власності на земельну ділянку 30.03.2023.

Відтак, вказана обставина свідчить про часткове усунення відповідачем вимог чинного законодавства, тому в цій частині в задоволенні позову слід відмовити.

Таким чином, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами в частині визнання протиправною бездіяльності Прилісненської сільської ради щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, та зобов`язання відповідача вжити заходів щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2 за адресою село Тоболи, вулиця Тиха, 3, Камінь-Каширського району Волинської області, тому поданий в інтересах держави позов керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури належить задовольнити частково.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2684,00 грн згідно із платіжною інструкцією №546 від 10.04.2023 з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури (44501, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 7, код ЄДРПОУ 02909915) в інтересах держави до Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області (44614, Волинська область, Камінь-Каширський район, село Прилісне, вулиця Сойне, 1-б, код ЄДРПОУ 04334413) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, що знаходиться за адресою: село Тоболи, вулиця Тиха, 3, Камінь-Каширського району Волинської області.

Зобов`язати Прилісненську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області вчинити передбачені законодавством дії щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на приміщення Тоболівського закладу дошкільної освіти «Котигорошко» Прилісненської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, орієнтовною площею 325 м2, що знаходиться за адресою: село Тоболи, вулиця Тиха, 3, Камінь-Каширського району Волинської області.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено30.06.2023
Номер документу111846745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —140/8314/23

Рішення від 28.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні