Рішення
від 28.06.2023 по справі 140/5445/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/5445/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю до Луцької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Виробничо-комерційна фірма Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю звернулася з позовом до Луцької міської ради про визнання протиправною бездіяльності Луцької міської ради щодо не прийняття рішення за заявою Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046 площею 0,3237 га, на якій розміщено належне Виробничо-комерційній фірмі Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю нежитлове приміщення для спортивного інвентарю/ літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, яке знаходиться за адресою м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3.

Зобов`язання Луцьку міську раду на пленарному засіданні міської ради у встановленому законодавством порядку повторно розглянути заяву Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю від 02.02.2022 про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046 площею 0,3237 га, на якій розміщено належне Виробничо-комерційній фірмі Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю нежитлове приміщення для спортивного інвентарю/ літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, яке знаходиться за адресою м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3 та за наслідками розгляду прийняти рішення згідно Закону.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є власником нежитлового приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (раніше - пров.Красовського, 7). Право власності позивача на нежитлове приміщення підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим Реєстраційною службою Луцького міського управління юстиції Волинської області 28 березня 2015 року індексний номер 35601300.

Вказане нежитлове приміщення до 21 травня 2019 року було розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га., яка була передана позивачу для користування за Договором оренди землі, укладеного між Луцькою міською радою та позивачем від 01 лютого 2010 року, зареєстрованого в державному реєстрі земель 18 березня 2010 року за №041007700129 та Додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 10 вересня 2013 року терміном на 5 років.

10.01.2017 року за договором купівлі-продажу ВКФ Інтегро ТОВ продало громадянці ОСОБА_1 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м., що також знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці кадастровий номер: 0710100000:31:180:0005 площею 0,462 га. Право власності на вказане нежитлове приміщення у встановленому порядку 11.01.2017 року зареєстроване за ОСОБА_1 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Рішенням №48/59 від 31 жовтня 2018 року Луцькою міською радою надано ВКФ Інтегро ТОВ згоду на поділ орендованої земельної ділянки на АДРЕСА_2 площею 0,4620 га, кадастровим номером 0710100000:31:180:0005, для обслуговування спортивного комплексу. Погоджено поділ орендованої земельної ділянки загальною площею 0,4620 га, а саме: земельна ділянка 1 - площею 0,1383 га, земельна ділянка 2 - площею 0,3237 га.

Листом від 29 березня 2019 року №1.1-16/1711/2019 Луцька міська рада повідомила ВКФ Інтегро ТОВ про втрату чинності рішення Луцької міської ради від 31 жовтня 2018 року №48/59 в зв`язку з закінченням 20 січня 2019 року строку дії означеного вище договору оренди землі. При цьому зазначивши, що лише після припинення договору оренди землі буде можливий розгляд питання поділу земельної ділянки комунальної власності з подальшою передачею новоутворених земельних ділянок в оренду власникам об`єктів нерухомого майна.

21.05.2019 між Луцькою міською радою (орендодавцем) та ВКФ Інтегро ТОВ (орендарем) підписано та зареєстровано акт приймання-передачі земельної ділянки, в якому сторонами зафіксовано факт повернення ВКФ Інтегро ТОВ орендодавцю земельної ділянки кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га на АДРЕСА_2 .

24.06.2020, на підставі розробленої ПП Луцькземресурс технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, сформовано дві земельні ділянки, місце розташування яких: АДРЕСА_1 (раніше АДРЕСА_2 , право власності на які зареєстровано за Луцькою міською радою: земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна позивачки) та земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна ВКФ Інтегро ТОВ).

ВКФ Інтегро ТОВ впродовж 2020-2022 років неодноразово, а саме 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 зверталось до Луцької міської ради через департамент Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку із відповідними заявами та пакетами документів про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, на якій розміщене нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Однак, відповідачем за результатами розгляду звернень позивача не прийнято жодного обґрунтованого рішення ані про надання земельної ділянки позивачу в оренду, ані про відмову, що підтверджується листом Луцької міської ради від 14.10.2022, а також витягами з протоколів сесій Луцької міської ради від 07.10.2020, від 27.01.2021, від 23.06.2021, від 27.10.2021, від 30.03.2022 вбачається, що клопотання позивача були винесені на розгляд сесії міської ради, однак при голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже не було прийнято.

Положення норм Земельного кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні надають Луцькій міській раді повноваження на вирішення питання про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки та зобов`язують прийняти рішення, а також визначають підстави, з яких таке рішення, може бути прийняте.

Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду заяв товариства від 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, на якій розміщено нежитлове приміщення, оскільки відсутність належним чином оформленого рішення відповідача про надання дозволу чи відмову у його наданні у формі наказу чи рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за Законом.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до статті 262 КАС України.

У відзиві на позовну заяву від 17.05.2023 №20-31/951/2023 відповідач позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції зазначив, що згідно із статтею 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків передбачених цим законом.

Товариство зверталося до Луцької міської ради із відповідними заявами про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, зокрема, 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022.

За результатами розгляду вказаних заяв були підготовлені відповідні проекти рішень міської ради про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, однак за результатами розгляду на пленарному засіданні зазначені проекти рішень не були прийняті, оскільки не набрали необхідної кількості голосів.

З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У поданій до суду відповіді на відзив від 05.06.2023 представник позивача підтримав вимоги з підстав, викладених у позовній заяві. Зазначила, що заперечуючи проти позову в цілому, відповідач не спростовує жодних аргументів щодо того, що позивач неодноразово звертався до відповідача впродовж 2020-2022 років із заявами про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, за результатами розгляду яких впродовж двох років не прийнято жодного обгрунтованого рішення, що є триваючим правопорушенням з боку відповідача, як суб`єкта владних повноважень.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлені наступні обставини справи.

Судом встановлено, що Виробничо-комерційна фірма Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю є власником нежитлового приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (раніше - пров. Красовського, 7). Право власності позивача на нежитлове приміщення підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим Реєстраційною службою Луцького міського управління юстиції Волинської області 28 березня 2015 року індексний номер 35601300.

Вказане нежитлове приміщення до 21 травня 2019 року було розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га., яка була передана позивачу для користування за Договором оренди землі, укладеного між Луцькою міською радою та позивачем від 01 лютого 2010 року, зареєстрованого в державному реєстрі земель 18 березня 2010 року за №041007700129 та Додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 10 вересня 2013 року терміном на 5 років.

10.01.2017 року за договором купівлі-продажу ВКФ Інтегро ТОВ продало громадянці ОСОБА_1 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м., що також знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці кадастровий номер: 0710100000:31:180:0005 площею 0,462 га. Право власності на вказане нежитлове приміщення у встановленому порядку 11.01.2017 року зареєстроване за ОСОБА_1 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Рішенням №48/59 від 31 жовтня 2018 року Луцькою міською радою надано ВКФ Інтегро ТОВ згоду на поділ орендованої земельної ділянки на АДРЕСА_2 площею 0,4620 га, кадастровим номером 0710100000:31:180:0005, для обслуговування спортивного комплексу. Погоджено поділ орендованої земельної ділянки загальною площею 0,4620 га, а саме: земельна ділянка 1 - площею 0,1383 га, земельна ділянка 2 - площею 0,3237 га.

Листом від 29 березня 2019 року №1.1-16/1711/2019 Луцька міська рада повідомила ВКФ Інтегро ТОВ про втрату чинності рішення Луцької міської ради від 31 жовтня 2018 року №48/59 в зв`язку з закінченням 20 січня 2019 року строку дії означеного вище договору оренди землі. При цьому зазначивши, що лише після припинення договору оренди землі буде можливий розгляд питання поділу земельної ділянки комунальної власності з подальшою передачею новоутворених земельних ділянок в оренду власникам об`єктів нерухомого майна.

21.05.2019 між Луцькою міською радою (орендодавцем) та ВКФ Інтегро ТОВ (орендарем) підписано та зареєстровано акт приймання-передачі земельної ділянки, в якому сторонами зафіксовано факт повернення ВКФ Інтегро ТОВ орендодавцю земельної ділянки кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га на АДРЕСА_2 .

24.06.2020, на підставі розробленої ПП Луцькземресурс технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, сформовано дві земельні ділянки, місце розташування яких: АДРЕСА_1 (раніше АДРЕСА_2 , право власності на які зареєстровано за Луцькою міською радою: земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна позивачки) та земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна ВКФ Інтегро ТОВ).

ВКФ Інтегро ТОВ впродовж 2020-2022 років неодноразово, а саме 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 зверталось до Луцької міської ради через департамент Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку із відповідними заявами та пакетами документів про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, на якій розміщене нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

За результатами розгляду вказаних заяв були підготовлені відповідні проекти рішень Луцької міської ради про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га.

Як вбачається з витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання позачергової 94-ї сесії міської ради VII скликання від 07.10.2020, витягу з протоколу пленарного засідання 5-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.01.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 13-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 23.06.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 20-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.10.2021, витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання чергової 30-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 30.03.2022 за результатами розгляду на пленарних засіданнях зазначені проекти рішень не були прийняті, оскільки не набрали необхідної кількості голосів за, а отже рішення про надання позивачу земельної ділянки в оренду чи про відмову в наданні земельної ділянки в оренду прийняті не були.

Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, ВКФ Інтегро ТОВ звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку надання земельних ділянок державної або комунальної власності в користування, в тому числі на умовах оренди, громадянам регулюються правовими нормами Земельного кодексу України (далі ЗК України), що були чинні на день виникнення таких відносин та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Частиною 1 статті 3 ЗК України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із пунктами а, в частини 1 статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частини 5 статті 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частин першої-другої статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до частини 11 статті 120 ЗК України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.

Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом.

Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, в тому числі на умовах оренди, врегульовано статтями 123 та 124 ЗК України.

Стаття 123 ЗК України встановлює порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. За змістом частини першої-третьої якої надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно частини 16 статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду встановлений статтею 124 ЗК України. Згідно зазначеної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Це положення узгоджується з вимогами частини другої статті 16 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі, згідно з якою укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (частина 2 статті 124 Земельного кодексу України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина 3 статті 124 Земельного кодексу України).

Отже, відповідно до частини 1 статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 ЗК України.

Як встановлено судом, ВКФ Інтегро ТОВ 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 зверталося до Департаменту Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку Луцької міської ради із заявами аналогічного змісту та пакетом документів про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3 на якій розміщене нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами першою-третьою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Як зазначалось вище, відповідно до пунктів а, в частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вирішення заяви позивача повинно відбуватись в порядку, визначеному Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, тобто на пленарному засіданні ради із прийняттям відповідного рішення, оскільки саме такий спосіб прийняття рішення про надання земельної ділянки в оренду, передбачений законодавством.

Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією. Відтак, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.

З аналізу вказаних норм вбачається, що відповідач, отримавши заяву позивача щодо надання земельної ділянки в оренду, повинен був розглянути її та прийняти за результатом розгляду відповідне рішення.

Проте, як вбачається із матеріалів справи, проекти рішень Луцької міської ради про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га були винесені на розгляд пленарних засідань сесії Луцької міської ради, натомість з витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання позачергової 94-ї сесії міської ради VII скликання від 07.10.2020, витягу з протоколу пленарного засідання 5-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.01.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 13-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 23.06.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 20-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.10.2021, витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання чергової 30-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 30.03.2022 вбачається, що за результатами розгляду на пленарних засіданнях зазначені проекти рішень прийняті не були, оскільки не набрали необхідної кількості голосів за.

Таким чином, судом встановлено, що відповідачем за результатами розгляду заяв позивача від 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 рішення ані про надання позивачу земельної ділянки в оренду, ані про відмову у наданні прийняті не були.

На думку суду, оскільки вказані вище заяви позивача стосувалися вирішення земельних питань, тому вони повинні були бути розглянуті на пленарному засіданні міської ради з прийняттям відповідного рішення, у даному випадку має місце триваюча протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті рішення за наслідками розгляду поданих вище заяв.

Відсутність належним чином оформленого рішення Луцької міської ради про передачу в оренду земельної ділянки чи відмову у такій передачі у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган Луцька міська рада не прийняла жодного рішення з числа тих, які повинна була ухвалити за Законом.

Винесення 07.10.2020, 27.01.2021, 23.06.2021, 27.10.2021 та 30.03.2022 на сесію міської ради проекту рішення про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га та неприйняття такого рішення (через недостатню кількість голосів за депутатів) свідчить про неналежне виконання відповідачем вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ЗК України.

Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за вказаними вище заявами належить задовольнити.

Разом з тим суд зазначає, що заяви позивача від 13.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 02.02.2022 з якими товариство зверталося до Департаменту Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку Луцької міської ради є аналогічного змісту про надання позивачу в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3, що не заперечується відповідачем.

Відтак, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення про надання позивачу в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, на якій розміщено нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, яке знаходиться за адресою: м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3 та зобов`язання у встановленому законодавством порядку розглянути заяву позивача від 02.02.2022 про надання ВКФ Інтегро ТОВ в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3 на якій розміщене нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м. та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів правомірності своєї триваючої бездіяльності, у зв`язку із чим позовні вимоги є обгрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

У позовній заяві представником позивача зазначено, що попередній (орієнтовний) розрахунок суми витрат, які позивач поніс і очікує понести у зв`язку із розглядом справи складає 10000,00 грн, що складається із судового збору та витрат пов`язаних з розглядом справи, зокрема, на професійну правничу допомогу.

Згідно з частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З наявної в матеріалах справи платіжної інструкції №279 від 28.03.2023 вбачається, що позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір в розмірі 2147,00 грн.

Таким чином, у зв`язку із задоволенням позову, позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача документально підтвердженні судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в розмірі 2147,00 грн.

Керуючись статтями 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Луцької міської ради щодо не прийняття рішення за заявою Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046 площею 0,3237 га, на якій розміщено належне Виробничо-комерційній фірмі Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю нежитлове приміщення для спортивного інвентарю/ літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, яке знаходиться за адресою м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3.

Зобов`язати Луцьку міську раду на пленарному засіданні міської ради у встановленому законодавством порядку розглянути заяву Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю від 02 лютого 2022 року про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0046 площею 0,3237 га, на якій розміщено належне Виробничо-комерційній фірмі Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю нежитлове приміщення для спортивного інвентарю/ літер Б-1/ загальною площею 2,9 кв.м, яке знаходиться за адресою м. Луцьк, пров. Галини Коханської, 3 та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Луцької міської ради на користь Виробничо-комерційної фірми Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю судовий збір у розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, встановленого статтею 295 КАС України, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Виробничо-комерційна фірма Інтегро у формі товариства з обмеженою відповідальністю (43023, Волинська область, м. Луцьк, вул. Лідавська, 8, код ЄДРПОУ 23020382).

Відповідач: Луцька міська рада (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Богдана Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204).

Суддя Ю.Ю. Сорока

Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено30.06.2023
Номер документу111846834
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/5445/23

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Рішення від 28.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні