Рішення
від 28.06.2023 по справі 200/1796/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 червня 2023 року Справа№200/1796/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Аляб`єва І.Г.

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Волноваської окружної прокуратури до Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчини дії,

У С Т А Н О В И В:

26.04.2023 до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Волноваської окружної прокуратури до Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області рада про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчини дії, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Комарської сільської ради (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) та Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) щодо невжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на будівлю Піддубненського сільського будинку культури, розташовану за адресою: проспект Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38009253); зобов`язати Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на будівлю Піддубненського сільського будинку культури, розташовану за адресою: проспект Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38009253).

В обґрунтування позову зазначає, що Волноваською окружною прокуратурою під час виконання повноважень, передбачених ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», за результатами вивчення стану додержання вимог законодавства України у сфері управління об`єктами комунальної власності, розташованими в межах Волноваського району, встановлено порушення вимог Цивільного кодексу України, Кодексу цивільного захисту України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (із змінами).

Опрацюванням відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Реєстр) з`ясовано, що в межах Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області розташовані об`єкти нерухомості, право власності на які в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за Комарською сільською територіальною громадою в особі Комарської сільської ради в результаті адміністративної реформи та децентралізації не зареєстровано.

Згідно з даними Реєстру в межах Волноваського району за адресою: пр-т.Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область розташована двоповерхова будівля Піддубненського сільського будинку культури загальною площею 1505, 2 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212). На даний об`єкт нерухомості 25.12.2015 виготовлено технічний паспорт, згідно з яким будівля Піддубненського сільського будинку культури побудована у 1989 році. Право власності на вказану будівлю зареєстроване в Реєстрі 15.05.2017 за №20459603, власник Піддубненська сільська рада (код ЄДРПОУ 04340945).

Також встановлено, що у підвальному приміщенні зазначеного об`єкту нерухомості за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область, розташована захисна споруда цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16359 (далі ПРУ № 16359) (реєстраційний номер майна 38009253).

Згідно з обліковою карткою та даними технічного паспорту ПРУ № 16359 розраховано на 300 осіб, рік введення в експлуатацію 1989, загальна площа укриття складає 497,7 м2. Будівля ПРУ № 16359 вбудована в будівлю двоповерхового будинку культури.

відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Комарської сільської ради листом від 24.02.2023 № 01-21/19 також повідомив, що державна реєстрація закладу культури не проводилась через відсутність технічної документації, на даний час розробити технічну документацію об`єкту немає можливості через відсутність БТІ та активні бойові дії на території громади.

Наведені обставини в розумінні чинного законодавства не є поважними та не можуть на даний час навіть в умовах воєнного стану унеможливити вчинення Комарською сільською військовою адміністрацією дій щодо проведення державної реєстрації права комунальної власності на спірні об`єкти нерухомості за Комарською сільською територіальною громадою.

Отже, Відповідачами протягом 2021-2023 років, попри наявність підстав та повноважень, а також умов для вчинення реєстраційних дій, протиправно не вжито вичерпних заходів щодо усунення порушень у сфері використання об`єктів права комунальної власності, у зв`язку з чим такі об`єкти тривалий час використовуються з порушеннями у сфері державної реєстрації речових прав, що створює загрозу для їх фактичного існування, належного обліку та збереження.

Ухвалою суду від 01.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідачі правом на подачу відзиву не скористалися.

При цьому суд також врахував, що згідно з частиною шостою статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) та пунктом 10 розділу ІІІ Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженої Рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 № 1845/0/15-21, адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку.

Абзацом сьомим пункту 2 параграфу 2 розділу 4 Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» встановлено, що окремі підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи починають функціонувати через 30 днів з дня опублікування Вищою радою правосуддя у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади України оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

У газеті «Голос України» від 04.09.2021 № 168 (7668) Вищою радою правосуддя опубліковано оголошення про початок функціонування трьох підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: «Електронний кабінет», «Електронний суд», підсистеми відеоконференцзв`язку.

Таким чином, вищезазначені підсистеми (модулі) почали офіційно функціонувати з 05.10.2021.

Відтак з 05.10.2021 усі державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки зобов`язані бути зареєстрованими у підсистемі (модулі) «Електронний кабінет» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Аналізуючи обов`язок органів публічної влади бути зареєстрованими у вищезазначеній підсистемі (модулі), суд підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, зокрема, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (пункт 71 рішення Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ) у справі «Рисовський проти України» від 20.10.2011 (заява № 29979/04), пункт 74 рішення ЄСПЛ у справі «Лелас проти Хорватії» («Lelas v. Croatia») від 20.05.2010 (заява № 55555/08).

Тому суд прийшов до висновку, що внесені з 05.10.2021 в Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему судові рішення, документи у справі тощо вважаються такими, що отримані належним чином відповідними державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання державного та комунального секторів економіки не залежно від факту їх реєстрації у підсистемі (модулі) «Електронний кабінет».

Відповідно до довідки з підсистеми «Електронний Суд» відповідачами отримано копію ухвали 01.05.2023.

З огляду на вищезазначене, керуючись частиною шостою статті 162 КАС України суд вирішив справу за наявними матеріалами.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Згідно частини четвертої статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Реєстр)в межах Волноваського району за адресою: пр-т. Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область розташована двоповерхова будівля Піддубненського сільського будинку культури загальною площею 1505, 2 м2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212).

На даний об`єкт нерухомості 25.12.2015 виготовлено технічний паспорт, згідно з яким будівля Піддубненського сільського будинку культури побудована у 1989 році.

Право власності на вказану будівлю зареєстроване в Реєстрі 15.05.2017 за № 20459603, власник Піддубненська сільська рада (код ЄДРПОУ 04340945).

Також встановлено, що у підвальному приміщенні зазначеного об`єкту нерухомості за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область, розташована захисна споруда цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16359 (далі ПРУ № 16359) (реєстраційний номер майна 38009253).

Згідно з обліковою карткою та даними технічного паспорту ПРУ № 16359 розраховано на 300 осіб, рік введення в експлуатацію 1989, загальна площа укриття складає 497,7 м2. Будівля ПРУ № 16359 вбудована в будівлю двоповерхового будинку культури.

Власником ПРУ № 16359 згідно з даними Реєстру станом на 29.10.2012 була територіальна громада сіл Піддубне, Грушівське, Карла Маркса, Новохатське, Толстой та селища Перебудова в особі Піддубненської сільської ради. Форма власності комунальна, право власності зареєстроване Піддубненською сільською радою на підставі рішення виконкому від 10.10.2012 № 48.

В процесі реформи децентралізації розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області» створена Комарська сільська територіальна громада у складі Комарської, Іскрівської, Піддубненської, Шевченківської громад з адміністративним центром в с. Комар.

Рішенням Комарської сільської ради від 10.12.2020 № 8/2-23 «Про початок реорганізації Піддубненської, Іскрівської, Шевченківської сільських рад, що діяли на територіях, які увійшли до складу територіальної громади Комарської сільської ради», розпочато процедуру реорганізації Піддубненської сільської ради (код ЄДРПОУ 04340945) шляхом її приєднання до Комарської сільської ради (код ЄДРПОУ 04342424), правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Піддубненської сільської ради визначено Комарську сільську раду.

Рішенням Комарської сільської ради від 15.01.2021 № 8/4-46 затверджено передавальний акт щодо передачі майна Піддубненської сільської ради до Комарської сільської ради.

Між Піддубненською та Комарською сільськими радами 14.01.2021 підписано акт приймання-передачі основних засобів. Згідно з даним актом будівля Піддубненського будинку культури передана на баланс відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Комарської сільської ради. На даний об`єкт нерухомості з інвентарним № 10310008 складено інвентарну картку обліку об`єкта основних засобів № 5.

За інформацією відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Комарської сільської ради на теперішній час будівля Піддубненського сільського будинку культури перебуває на балансі відділу, будинок культури внесено до базової мережі закладів у сфері культури Комарської сільської ради.

Крім того, за інформацією Волноваської районної державної адміністрації, у 2021 році усі захисні споруди цивільного захисту Волноваського району були передані територіальним громадам з урахуванням їх територіального місцезнаходження. Згідно з актом приймання-передачі облікових карток, затвердженого головами Волноваської РДА та Комарської сільської ради, Комарська сільська рада у 2021 році прийняла від Волноваської райдержадміністрації облікову документацію (облікову картку) та технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту № 16359.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Піддубненська сільська рада як юридична особа з 03.02.2021 введена в стан припинення та фактично натепер як орган місцевого самоврядування не здійснює повноваження з управління власним комунальним майном, яке обліковується таким згідно з даними Реєстру.

Водночас в результаті реформи децентралізації право власності на дане нерухоме майно фактично набула Комарська сільська територіальна громада в особі Комарської сільської ради.

Втім, всупереч вимогам чинного законодавства власником зазначених об`єктів досі залишається Піддубненська сільська рада.

Відомості про державну реєстрацію права власності на Піддубненський сільський будинок культури та ПРУ № 16359 за новоствореною Комарською сільською територіальною громадою в особі Комарської сільської ради в ДРРП відсутні.

Указом Президента України від 04.07.2022 № 469/2022 створено Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області.

В подальшому Верховною Радою України прийнято постанову від 30.08.2022 № 2542-IX, відповідно до якої у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальник Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району, крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження відповідної сільської ради.

З 30.08.2022 Комарська сільська військова адміністрація фактично здійснює повноваження Комарської сільської ради, в т.ч. щодо управління об`єктами нерухомості, які перебувають у комунальній власності Комарської сільської територіальної громади.

Волноваською окружною прокуратурою до Комарської сільської військової адміністрації спрямовувались запити від 23.12.2022 № 51-1792ВИХ-22, від 30.01.2023 № 51-114ВИХ-23, від 13.02.2023 № 51-168ВИХ-23, в яких повідомлено про наявність порушень у сфері управління об`єктами права комунальної власності у вигляді невжиття дій щодо державної реєстрації речових прав на Піддубненський сільський будинок культури та захисну споруду цивільного захисту № 16359, а також витребувано відомості про заходи, вжиті з метою усунення такого порушення.

Комарська сільська військова адміністрація листами від 28.12.2022 № 02/1-29/494 та від 07.02.2023 № 02/1-29/92 надала копії правовстановлюючих та облікових документів на захисну споруду цивільного захисту № 16359 і підтвердила невжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності на даний об`єкт.

Крім того, відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Комарської сільської ради листом від 24.02.2023 № 01-21/19 також повідомив, що державна реєстрація закладу культури не проводилась через відсутність технічної документації, на даний час розробити технічну документацію об`єкту немає можливості через відсутність БТІ та активні бойові дії на території громади.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.

Вирішуючи питання про наявність підстав для представництва інтересів держави прокурором у суді, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

З урахуванням того, що поняття «інтереси держави», відповідно до Рішення Конституційного суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999, є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Така правова позиція висвітлена Верховним Судом у постановах у справі № 911/620/17 та від 13.11.2018 у справі № 910/2989/18.

При цьому, в основі інтересів держави, згідно даного рішення, завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання. В п. 3 зазначеного судового рішення суд в загальному, не пов`язуючи вказане поняття з конкретними нормами, які підлягали тлумаченню, вказує, що державні інтереси закріплюються як нормамиКонституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України № 3-рп/99 зазначено, що прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відтак, «інтереси держави» (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів). Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами єдиного цілого - «інтересів держави», про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

Таким чином, «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15).

Звернення прокурора до суду у контексті спірних правовідносин спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні відновлення законності у сфері майнових правовідносин. Вказане свідчить про наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва інтересів держави в суді.

Таким чином, наведені вище норми законів та Рішення Конституційного Суду України, надають прокуророві право звертатися до суду з позовами про захист інтересів держави, обґрунтовуючи при цьому, в чому саме полягає таке порушення. Таку ж позицію висловив Верховний Суд у постанові від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15.

Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Ураховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері охорони культурної спадщини.

Разом з тим, тривале невиконання Комарською сільською радою вимог чинного законодавства у сфері обороноздатності держави, що призводить до порушення встановлених державою гарантій забезпечення захисту населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я під час військової агресії стало підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом.

Згідно з ч. 2 ст. 23 Закону України «Про культуру» палаци і будинки культури належать до базової мережі закладів у сфері культури місцевого рівня.

Відповідно до ст. 28 вказаного Закону України держава сприяє забезпеченню закладів культури будівлями, спорудами, приміщеннями, збудованими за спеціальними проектами, або іншими упорядженими приміщеннями, що відповідають потребам закладу культури.

Відповідно до нормативів забезпечення населення клубними закладами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 № 1775, на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. При цьому до закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту населення України (далі КЦЗ України) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Згідно з ч. 1 ст. 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційні укриття, які є негерметичними спорудами для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до пункту 1 розділу II Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 №127, та Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390 захисні споруди цивільного захисту підлягають технічній інвентаризації, на які складаються окремі інвентаризаційні справи і технічні паспорти.

Наказом МНС України від 10.06.2009 № 390 затверджені Методичні рекомендації щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту) (далі Методичні рекомендації).

Згідно з пунктом 3 Методичних рекомендацій, об`єктами технічної інвентаризації є захисні споруди (сховища, протирадіаційні укриття) усіх форм власності, які прийняті в експлуатацію в установленому порядку та знаходяться на обліку в органах виконавчої влади та інших державних органах і установах, органах місцевого самоврядування.

На підставі матеріалів технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна, складається (оновлюється) на кожну захисну споруду комплект необхідних технічних документів (інвентаризаційна справа, технічний паспорт інше) з дотриманням установлених норм та правил (пункт 21 Методичних рекомендацій).

Відповідно до пункту 8 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, захисні споруди ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою КМУ від 13.04.2011 №461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна.

Частиною 2 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" (далі - Закон) визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Частиною 1 ст. 316 ЦК України визначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 331 та ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Спеціальним законом, яким врегульоване питання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, є Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (із змінами) (далі Закон № 1952-IV).

Відповідно до ст. 1 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтями 2, 3 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації, відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

У Державному реєстрі прав відповідно до ст. 5 Закону України реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, зокрема на будівлі та споруди.

Таким чином, національним законодавством передбачено обов`язковість державної реєстрації прав на будівлі та споруди як об`єкти нерухомого майна шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Оскільки будівля Піддубненського сільського будинку культури та приміщення захисної споруди цивільного захисту № 16359 є об`єктами нерухомого майна, речові права на них в обов`язковому порядку повинні бути зареєстровані у вказаному Реєстрі.

Крім того, відповідно до частини 3 статті 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.

Згідно пунктів 6, 7, 44 "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.

Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013, за відсутності документа, що посвідчує набуті права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

З метою підтвердження факту відсутності перебування Піддубненського сільського будинку культури, розташованого за адресою: проспект Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38009253) у державній власності окружною прокуратурою 06.09.2022 до Фонду державного майна України скеровано відповідний запит.

Згідно зі ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. ч. 3, 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності.

Таким чином, протягом 2021-2022 років уповноваженим суб`єктом у сфері розпорядження об`єктами комунальної власності, які фактично перейшли у власність новоствореної Комарської сільської територіальної громади, був орган місцевого самоврядування - Комарська сільська рада.

З огляду на вказане, саме Комарська сільська рада, маючи необхідні для цього підстави та повноваження, протягом розумних строків була зобов`язана здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на Піддубненський сільський будинок культури та ПРУ № 16359 за новоствореною Комарською сільською територіальною громадою.

Разом з тим, з лютого 2021 по серпень 2022 року Комарською сільською радою не вчинено жодних обов`язкових юридично значущих дій, спрямованих на державну реєстрацію такого права в Реєстрі.

Надалі відповідно до згаданої вище постанови Верховної Ради України від 30.08.2022 № 2542-IX на виконання функцій органу місцевого самоврядування з управління об`єктами комунальної власності територіальної громади тимчасово на період воєнного стану уповноважено Комарську сільську військову адміністрацію.

Враховуючи викладене, Комарська сільська військова адміністрація як єдиний уповноважений орган з управління комунальним майном зобов`язана та має реальну можливість згідно з вимогами законодавства вжити належні заходи щодо державної реєстрації права власності на будівлю Піддубненського сільського будинку культури та вбудовану в нього захисну споруду цивільного захисту.

Згідно з п. п. 6, 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (із змінами) (далі Порядок), державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.

Відповідно до п. 49 Порядку для державної реєстрації права власності у зв`язку з передачею у власність фізичним та юридичним особам майна у результаті реорганізації юридичної особи подаються:

- документ, що посвідчує право власності юридичної особи на майно, що передається у власність фізичним та юридичним особам (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);

- передавальний акт, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про злиття, приєднання або перетворення юридичної особи (у разі злиття, приєднання або перетворення юридичної особи).

Згідно з інформацією з Реєстру відомості про спірні об`єкти нерухомого майна станом на січень-лютий 2023 року внесено до даного Реєстру, об`єктам присвоєно реєстраційні номери (1250729714212 будівля Піддубненського сільського будинку культури, 38009253 - протирадіаційне укриття, обліковий № 16359).

Єдиним документом, який необхідно разом із заявою подати суб`єкту державної реєстрації для проведення державної реєстрації на спірне майно у разі реорганізації юридичної особи шляхом приєднання, є передавальний акт, затверджений органом, який прийняв рішення про приєднання юридичної особи.

Як було зазначено вище, рішенням Комарської сільської ради від 15.01.2021 №8/4-46 затверджено передавальний акт щодо передачі майна Піддубненської сільської ради до Комарської сільської ради, а основні засоби, відображені у передавальних актах, вирішено прийняти у власність Комарської сільської ради.

При цьому будівля Піддубненського сільського будинку культури актом приймання-передачі від 14.01.2021 передана від Піддубненської сільської ради до Комарської сільської ради, а захисна споруда цивільного захисту № 16359 у 2021 році передана територіальній громаді разом з наявною обліковою та технічною документацією, про що свідчить акт приймання-передачі облікових карток ПРУ, затверджений Комарським сільським головою та головою Волноваської РДА.

Листи Комарської сільської військової адміністрації є доказом обізнаності відповідача щодо розташування на території громади захисної споруди цивільного захисту № 16359 за адресою: пр-т. Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Волноваський район, на даний час має в своєму розпорядженні правовстановлюючі документи на даний об`єкт (облікову картку, свідоцтво про право власності, технічний паспорт).

Відповідачем не спростовано факту прийняття рішення Комарської сільської ради від 15.01.2021 № 8/4-46, яким затверджено передавальний акт всього майна Піддубненської сільської ради до Комарської сільської ради, та підтверджено, що Комарська сільська рада є правонаступником прав, обов`язків та майна Піддубненської сільської ради.

Будівля Піддубненського будинку культури та приміщення захисної споруди №16359 на теперішній час перебувають у користуванні та управлінні Комарської сільської військової адміністрації, яка тимчасово виконує повноваження Комарської сільської ради.

Однак право власності Комарської сільської територіальної громади на вказані об`єкти нерухомості не реєструвалися відповідачами через відсутність технічної документації на будинок культури, а також через евакуацію всіх документів, створених в процесі діяльності Комарської сільської ради, в т.ч. і передавальних актів, з території громади у зв`язку з активними бойовими діями.

Згідно із зазначеними вище нормами Закону № 1952-IV та Порядку, наявність технічної документації на об`єкт нерухомості, введений в експлуатацію та відомості про який вже внесено до Державного реєстру речових прав, не є обов`язковою та не вимагається при здійсненні реєстраційних дій.

Крім того, документи, які є підставою для вчинення реєстраційних дій, на теперішній час не втрачено та не знищено, а їх евакуація у безпечне місце для забезпечення збереження не є поважною обставиною, яка унеможливлює виконання суб`єктом владних повноважень його обов`язків.

Суд наголошує, що відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону України №1952-IV на підставі рішення Міністерства юстиції України державна реєстрація права власності та інших речових прав у визначених випадках може проводитися незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

Наказом Міністерства юстиції України від 30.08.2022 № 3642/5 «Про внесення змін до наказів Міністерства юстиції України від 28 березня 2016 року № 898/5 та від 25 листопада 2016 року № 3359/5» визначено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, місцезнаходженням якого є, зокрема, Донецька область, проводиться незалежно від місцезнаходження такогомайна.

Комарською сільською військовою адміністрацією у відповідь на запити прокуратури не надано жодних документів, які б підтверджували вжиття відповідачами у період з лютого 2021 року певних дій, передбачених чинним законодавством, щодо звернення до суб`єкта державної реєстрації із відповідною заявою, або інших доказів, які б свідчили про наявність обставин, що об`єктивно перешкоджали вчиненню таких дій протягом зазначеного періоду часу.

Отже, враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку, що відповідачі, упродовж тривалого часу, бездіяльністю щодо не оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю Піддубненського сільського будинку культури, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер майна 38009253), у тому числі в умовах воєнного стану, діяли не на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, що є порушенням частини 2 статті 2 КАС України.

За нормами частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного вище, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Судові витрати, сплачені позивачем при поданні позовної заяви, відповідно до частини другої статті 139 КАС України, з відповідача стягненню не підлягають.

На підстав наведеного, керуючись ст. ст. 32, 139, 243 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовольнити адміністративний позов Волноваської окружної прокуратури до Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчини дії.

Визнати протиправною бездіяльність Комарської сільської ради (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) щодо невжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на будівлю Піддубненського сільського будинку культури, розташовану за адресою: проспект Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38009253).

Зобов`язати Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520) вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на будівлю Піддубненського сільського будинку культури, розташовану за адресою: проспект Київський, буд. 26, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1250729714212), та протирадіаційне укриття з обліковим № 16359, розташоване за адресою: проспект Київський, буд. 26а, с. Піддубне, Великоновосілківський (нині Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38009253).

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено і підписано 28 червня 2023 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено30.06.2023
Номер документу111847312
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —200/1796/23

Рішення від 28.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні