Справа № 420/10/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2023 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді- Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправним та скасування рішення Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу засідання № 3 від 30.06.2022 року, в частині внесення подання щодо анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490, визнання протиправним та скасування наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 191 від 15.07.2022 року «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника» в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490, зобов`язання Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру вилучити відомості про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490 з Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов обґрунтований позивачем тим, що 30 червня 2022 року за результатами розгляду скарги Овідіопольської селищної ради Одеської області від 17.02.2022 року № 02-06/020/324 Кваліфікаційною комісією з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру ухвалено рішення у формі протоколу засідання № 3 від 30.06.2022 року про направлення подання до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490. Кваліфікаційною комісією з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру 7 липня 2022 року на виконання рішення оформленого у вигляді протоколу направлено подання № 22/93 про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 року № 014490. На підставі подання Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника від 07.07.2022 року № 22/93 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру 15 липня 2022 року видано наказ № 191 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів», яким анульовано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 № 014490 від 15.12.2020 року. Позивач вважає, що рішенням Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника про позбавлення його кваліфікаційного сертифікату є протиправним, а скарга Овідіопольської селищної ради від 17.02.2022 року № 02-06/020/324 безпідставною. Вважаючи зазначені рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
З відзиву на позовну вбачається, що відповідач позов не визнає, зазначає, що розробником документації із землеустрою в порушення норм законодавства невірно визначено категорію земель та склад угідь (не виконано вимоги ст. 29 Закону України «Про землеустрій»), не погоджено межі та конфігурації земельної ділянки з Овідіопольського селищною радою (порушено вимоги ч. 2 ст. 28 Закону України «Про землеустрій»), до проекту не додано витяг/викопіювання з містобудівної документації (не виконано вимоги ст. 29 та ст. 50 Закону України «Про землеустрій»). Відповідач вважає, що своїми діями позивач порушив законодавство у сфері землеустрою, містобудівної діяльності та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, тому Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру правомірно та законно прийняла рішення звернутися з поданням до Держгеокадастру щодо позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 кваліфікаційного сертифікату з підстав порушенням ним законодавства у сфері землеустрою при розроблені документації із землеустрою, та Держгеокадастром винесено наказ № 191 від 15.07.2022 «Про позбавленім кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника», який є обґрунтований та законний.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення проти позову, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Рішенням Миколаївської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 669-VІІ 20.10.2020 року ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,01 га в довгострокову оренду терміном на 49 років для розміщення індивідуального гаража за рахунок земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_2 20.08.2021 року звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕОІНФОРМ +» з завданням на розроблення проекту землеустрою.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЕОІНФОРМ +» розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_2 .
Землевпорядна документація була розроблена сертифікованими інженерами-землевпорядниками Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕОІНФОРМ +» ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 року №014490) та ОСОБА_3 (кваліфікаційний сертифікат від 18.01.2013 року №000510).
На підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЕОІНФОРМ +» 13.09.2021 року відділом у Пулинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 5123782500:02:002:0181 з цільовим призначенням 02.05 Для будівництва індивідуальних гаражів, площа земельної ділянки складає 0,01 га за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_2 21.09.2021 року звернулася до Овідіопольської селищної ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років, яка зареєстрована за №М-020-1499.
Овідіопольською селищною радою VIII скликання XIII сесії 28.10.2021 року винесено рішення № 673-VIII про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду громадянці України ОСОБА_2 для будівництва індивідуальних гаражів, у зв`язку з невідповідністю складу проекту землеустрою, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЕОІНФОРМ +», вимогам законодавства.
Також, зазначеним рішенням доручено Овідіопольському селищному голові письмово звернутися до Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника з вимогою анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів - землевпорядників ТОВ «ГЕОІНФОРМ +» ОСОБА_1 та ОСОБА_3
Овідіопольська селищна рада 17.02.2022 року звернулася зі скаргою до Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 02-06/020/324, в якій повідомла про вчинення інженерами-землевпорядниками ОСОБА_1 та ОСОБА_3 порушення вимог положень нормативно-правових актів у сфері землеустрою, з проханням для звернення Кваліфікаційної комісії з поданням про позбавлення (анулювання) Кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників від 15.12.2020 №014490 та від 18.01.2013 №000510 відповідно.
Позивачем 24.06.2022 року подано відповідь на скаргу Овідіопольської селищної ради Одеської області від 17.02.2022 року №02-06/020/324 до Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
За результатами розгляду скарги Овідіопольської селищної ради Одеської області від 17.02.2022 року № 02-06/020/324 Кваліфікаційною комісією з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру 30.06.2022 року на засіданні вирішено направити подання до Держгеокадастру щодо позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 кваліфікаційного сертифікату від 15.12.2020 року №014490 у зв`язку з порушенням законодавства у сфері землеустрою при розробленні документації із землеустрою, про що зазначено у протоколі засідання № 3 від 30.06.2022 року
Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру 07.07.2022 року направила до Держгеокадастру подання № 22/93 щодо позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 кваліфікаційного сертифікату від 15.12.2020 року №014490 у зв`язку з порушенням законодавства у сфері землеустрою при розробленні документації із землеустрою.
На підставі подання Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника від 07.07.2022 року №22/93 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру 15.07.2022 року прийнято наказ № 191 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника», яким, крім іншого, анульовано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №014490 від 15.12.2020 року.
Листом від 20.07.2022 року Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ОСОБА_1 про анулювання кваліфікаційного сертифіката від 15.12.2020 року №014490.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 26, ст. 28, 60, 68 Закону України «Про землеустрій» розробниками документації із землеустрою є юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою, фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Розробники документації із землеустрою зобов`язані дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою та інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою.
У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.
Державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, при розробленні документації із землеустрою здійснюється органами, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.
Особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.
Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання), зокрема у разі встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.
На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.
Згідно з положеннями ст. 66-1 Закону України «Про землеустрій» у Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників зазначається інформація про інженера-землевпорядника, крім іншого, щодо анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката.
Відповідно до положень «Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника», затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 року № 317 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.12.2021 року за № 1582/37204, рішення Комісії приймаються шляхом відкритого голосування присутніх на засіданні членів Комісії та оформлюються протоколом, який підписується головою Комісії та секретарем Комісії. Член Комісії, який не погоджується з прийнятим Комісією рішенням, може висловити окрему думку в письмовому вигляді, що додається до протоколу. Підрахунок голосів проводить секретар Комісії (інший уповноважений головою Комісії член цієї комісії). У разі рівного розподілу голосів голос голови Комісії є вирішальним.
Рішення Комісії може бути оскаржено в суді.
Рішення про зупинення дії, анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника приймаються Держгеокадастром відповідно до статей 61-1, 66 Закону України «Про землеустрій».
Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено в суді.
Письмові звернення розглядаються Комісією на її засіданнях. Члени Комісії (крім голови Комісії та секретаря Комісії) та особи, стосовно яких подані письмові звернення, можуть брати участь у засіданнях у режимі відеоконференції.
Сертифікований інженер-землевпорядник, якого стосується письмове звернення, має право подати письмові пояснення та/або особисто бути присутнім на засіданні Комісії.
За результатами розгляду письмового звернення Комісія у випадках, визначених законом, приймає мотивоване рішення про внесення подання Держгеокадастру про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника або рішення про відмову у внесенні подання.
Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та секретарем Комісії та повинно містити: прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), номер та дату видачі кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника; встановлені під час розгляду звернення (скарги) обставини; мотиви, з яких ухвалено рішення; суть рішення за результатами розгляду звернення (скарги).
Як вже було зазначено, відповідно до протоколу засідання № 3 від 30.06.2022 року після заслуховування скарги Овідіопольської селищної ради Одеської області від 17.02.2022 року №02-06/020/324 щодо порушення сертифікованим інженером - землевпорядником ОСОБА_1 та ОСОБА_3 (кваліфікаційні сертифікати від 15.12.2020 № 014490 та від 18.01.2013 № 000510 відповідно) законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів присутніх на засіданні (15 - «за», 0 - «проти», 4-«утримались») Кваліфікаційною комісією ухвалено рішення про звернення з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 №14490).
Оскільки, згідно наданої документації із землеустрою відповідальним за її розроблення був саме ОСОБА_1 , тому питання щодо позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_3 кваліфікаційного сертифіката Комісія вирішили не розглядати.
Зазначене рішення Кваліфікаційною комісією з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру прийняте оскільки сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 під час здійснення землеустрою порушено законодавство у сфері землеустрою.
Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника направила до Держгеокадастру подання від 07.07.2022 року № 22/93 щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , за наслідком якого Держгеокадастр видав наказ від 15.07.2022 року №191, яким анулював кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .
Відповідно до ч. 2, 6 ст. 28 Закону України «Про землеустрій» розробники документації із землеустрою зобов`язані: а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також норм і правил при здійсненні землеустрою; б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою; в) виконувати всі умови договору; г) виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою, крім документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору; ґ) страхувати свою професійну відповідальність перед замовниками документації із землеустрою та третіми особами.
Документація із землеустрою, складена з порушенням вимог цієї статті, не може бути затверджена.
Згідно положень ст. 29 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов`язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації.
Документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.
Документація із землеустрою у складі текстових матеріалів обов`язково містить пояснювальну записку, в якій зазначаються: підстава проведення землеустрою (у тому числі рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, на підставі якого здійснюється розроблення документації із землеустрою); основні відомості про об`єкт (об`єкти) землеустрою; використані розробником нормативно-правові акти з питань здійснення землеустрою; використані розробником норми і правила у сфері землеустрою; використані розробником документи Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель; використані розробником відомості Державного земельного кадастру, а також Державного реєстру земель у разі внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, сформовані до 2013 року; використані розробником відомості Державного картографо-геодезичного фонду; використана розробником затверджена містобудівна документація, а також викопіювання із такої документації; опис процедури виконання топографо-геодезичних робіт (у разі їх виконання); опис та обґрунтування проектного рішення; інформація про проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою (у разі їх проведення); інформація про наявні в межах об`єкта землеустрою будівлі, споруди та речові права на них (у разі формування земельних ділянок, внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру); інформація про наявні в межах об`єкта землеустрою обмеження у використанні земель (у разі формування земельних ділянок, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовану земельну ділянку, обмеження у використанні земель) із зазначенням підстави встановлення таких обмежень; виконавець робіт із землеустрою, його технічне і технологічне забезпечення; умови щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок (у разі порушення ґрунтового покриву земельних ділянок у результаті реалізації проектного рішення); інформація про виконання передбачених законом вимог щодо погодження документації із землеустрою; інформація про дотримання вимог закону щодо погодження поділу, об`єднання, вилучення земельних ділянок; заява виконавця робіт із землеустрою про дотримання ним обмежень, встановлених статтею 28 цього Закону.
До пояснювальної записки за рішенням розробника можуть бути додані документи, що підтверджують відомості (інформацію), наведені в ній.
У графічній частині документації із землеустрою відображаються існуючі (за наявності) та проектні межі об`єктів землеустрою, відомості про які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», креслення технічних рішень (для робочих проектів землеустрою).
В той же час, у пояснювальній записці до проекту землеустрою у затвердженні якого відмовлено, відсутня інформація про використану розробником затверджену містобудівну документацію, а також у даному проекті відсутні викопіювання із такої документації.
Відповідно до положень ст. 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок може передбачати формування та/або зміну цільового призначення декількох земельних ділянок, за умови що розпорядником земельних ділянок буде один орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, або власником земельної ділянки приватної власності є одна особа.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає: а) пояснювальну записку; б) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); в) розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); г) розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки; д) кадастровий план земельної ділянки.
У разі формування земельної ділянки чи зміни цільового призначення земельної ділянки для потреб, пов`язаних із забудовою, до проекту додається витяг із відповідної містобудівної документації із зазначенням функціональної зони території, в межах якої розташована земельна ділянка, та обмежень у використанні території для містобудівних потреб. Ці вимоги не поширюються на випадки, якщо відповідно до закону передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб може здійснюватися за відсутності зазначеної містобудівної документації.
Суд зазначає, що кадастровий план відповідно до статті 50 Закону України «Про землеустрій» є невід`ємною складовою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, водночас виготовлення кадастрового плану включає в себе кадастрову зйомку.
Згідно ст. 198 Земельного кодексу України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення меж земельних ділянок.
Кадастрова зйомка, серед іншого, включає погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та виготовлення кадастрового плану.
Тобто, при виготовленні проекту землеустрою обов`язковим є погодження меж з суміжними землевласниками, яким зокрема є Овідіопольська селищна рада, а також з огляду на те, що вказана земельна ділянка належить до комунальної власності Овідіопольської територіальної громади, від імені якої діє Овідіопольська селищна рада, селищна рада мала бути повідомлена розробником проекту землеустрою про вчинення дій спрямованих на формування земельної ділянки та визначення її цільового призначення.
Водночас межі та конфігурація земельної ділянки, що пропонуються до відведення в оренду гр. ОСОБА_2 з Овідіопольською селищною радою не погоджувались, жодних повідомлень до селищної ради не надходило.
Таким чином доводи позивача про відсутність необхідності погодження меж земельної ділянки з Овідіопольською селищною радою є безпідставними.
Підставою для висновку щодо порушення законодавство у сфері землеустрою позивачем також є те, що категорія земель та, як наслідок, цільове призначення земельної ділянки визначені невірно, оскільки вказана земельна ділянка належить до земель оздоровчого призначення.
Так, рішенням Овідіопольської районної ради від 05 березня 2009 року № 433-V затверджено Схеми землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель на території Овідіопольського району Одеської області.
У Книзі 1 (Пояснювальна записка) Схеми землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель на території Овідіопольського району Одеської області зазначено, що дана Схема землеустрою розроблена та діє до не менш, ніж до 2022 року включно.
Згідно Схеми землеустрою і техніко економічних обґрунтувань використання та охорони земель на території Овідіопольського району Одеської області місце розташування земельної ділянки, яка відводиться в оренду гр. ОСОБА_2 знаходиться на землях оздоровчого призначення.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 року № 548 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за № 1011/18306, землі житлової та громадської забудови (Розділ 02 Секція В) структурно складається з розділу: землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва); землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування).
Підрозділ 02.05 (Землі житлової забудови) має назву «Для будівництва індивідуальних гаражів». До секції D розділу 5 відносяться землі оздоровчого призначення. Землі оздоровчого призначення (землі, що мають природні лікувальні властивості, які використовуються або можуть використовуватися для профілактики захворювань і лікування людей).
До вказаної секції відносяться такі земля: 06.01 Для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів, 06.02 Для розробки родовищ природних лікувальних ресурсів, 06.03 Для інших оздоровчих цілей, 06.04 Для цілей підрозділів, 06.01-06.03 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
Тобто, землі оздоровчого призначення можуть використовуватись для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів, для розробки родовищ природних лікувальних ресурсів, для інших оздоровчих цілей, для цілей підрозділів 06.01-06.03 та для збереження та використання земель природно заповідного фонду.
З урахуванням зазначеного, суд погоджується з відповідачем, що вказана земельна ділянка не може використовуватись для будівництва індивідуальних гаражів.
Верховний Суд у постанові від 24 березня 2020 року (справа № 640/13670/19, адміністративне провадження № К/9901/36555/19) дійшов наступного правового висновку: «Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на дев`ять категорій, серед яких землі житлової та громадської забудови. Частиною 1 ст. 20 ЗК України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Отже, зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, яка визначена ч. 1 ст. 19 ЗК України, в іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури. Водночас, відповідно до ч. 5 ст. 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Отже, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель (за виключенням земель сільськогосподарського призначення та земель оборони), здійснюється її власником або користувачем самостійно. Таким чином, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо)».
Згідно вимог ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у випадках, визначених абзацами сьомим - дванадцятим цієї частини, за відсутності принаймні одного виду містобудівної документації, визначеного абзацами другим - п`ятим цієї частини, не допускається, якщо земельна ділянка віднесена до категорії земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення, рекреаційного призначення (крім земельних ділянок для дачного будівництва), лісогосподарського призначення.
Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Однак, у складі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 з цільовим призначенням 02.05. - для будівництва індивідуальних гаражів, вид використання - для розміщення індивідуального гаража, відсутні витяг або викопіювання з містобудівної документації, що свідчить про невідповідність складу проекту нормам законодавства.
Відповідно до положень ст. 50, 51, 52, 58 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.
На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель.
На таких землях (крім земельних ділянок зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельних ділянок, зайнятих об`єктами фізичної культури і спорту, інших аналогічних об`єктів) допускається будівництво відповідно до чинної містобудівної документації об`єктів житлового та громадського призначення, що не порушують режим використання земель рекреаційного призначення.
Для створення сприятливого режиму вздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водних об`єктів встановлюються водоохоронні зони, межі яких зазначаються в документації із землеустрою, містобудівній документації на місцевому та регіональному рівнях. Відомості про межі водоохоронних зон вносяться до Державного земельного кадастру.
На підставі вказаних обставин Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника прийшла до висновку, що розробником документації із землеустрою в порушення норм чинного законодавства було невірно визначено категорію земель та склад угідь (не виконано вимоги ст. 29 Закону України «Про землеустрій»), не погоджено межі та конфігурацію земельної ділянки з Овідіопольського селищною радою (порушено вимоги ч. 2 ст. 28 Закону України «Про землеустрій»), до проекту не додано витяг/викопіювання з містобудівної документації (не виконано вимоги ст. 29 та ст. 50 Закону України «Про землеустрій»).
При цьому, обставини порушення норм законодавства при розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду громадянці України ОСОБА_2 встановленні у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 01.08.2022 року у справі № 420/1008/22, що набрало законної сили на підставі постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2022 року.
В цій справі ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні позову до Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області № 673-VIII від 28.10.2021 року «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду громадянці України ОСОБА_2 для будівництва індивідуальних гаражів» та зобов`язання Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_2 , загальною площею 0,01 га, кадастровий номер 5123782500:02:002:0181 для розміщення індивідуального гаража за рахунок земель житлової та громадської забудови розташованих за адресою: АДРЕСА_1 на території Миколаївської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, на підставі поданої заяви №М-020-1499 від 21.09.2021 року.
Щодо посилань позивача, що проектувальники не визначали цільове призначення, категорію, площу, вид використання та місце розташування (це повноваження виключно органів державної влади або місцевого самоврядування), вони були чітко визначені рішенням Миколаївської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, яке і стало підставою для розробки цього проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд зазначає наступне.
Стаття 29 Закону України «Про землеустрій» визначає загальні вимоги до змісту документації із землеустрою, в якій в тому числі повинно бути зазначено відповідну категорію земель та склад угідь на підставі використаних розробником норм і правил у сфері землеустрою, документів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, відомостей Державного земельного кадастру та Державного картографо-геодезичного фонду, використаних затвердженої містобудівної документації та викопіювання із такої документації.
Крім того, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, так само як і розроблення такого проекту, не означає ухвалення позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду), а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування та не є обов`язковою підставою для прийняття органом місцевого самоврядування позитивного рішення про затвердження розробленого проекту землеустрою.
Що стосується посилань позивача, що дія Схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель на території Овідіопольського району Одеської області, затвердженої рішенням Овідіопольської районної ради Одеської області від 05.03.2009 року № 43З-V, не має поширюватись на землі населеного пункту с. Миколаївка, суд зазначає, що вказана земельна ділянка належить до комунальної власності Овідіопольської територіальної громади, від імені якої діє Овідіопольська селищна рада, тому вона фактично знаходиться на території Овідіопольської територіальної громади, тому й на неї розповсюджується зазначене рішення.
Суд враховує, що рішенням Овідіопольської селищної ради від 14.12.2020 року № 10-VIII Миколаївську сільську раду реорганізовано шляхом приєднання до Овідіопольської селищної ради і визначено Овідіопольську селищну раду правонаступником всього майна, прав та обов`язків Миколаївської сільської ради Овідіопольського району Одеської області.
Однак, під час розробки землевпорядної документації сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 межі та конфігурація земельної ділянки з Овідіопольською селищною радою не погоджувались, жодних повідомлень до селищної ради не надходило, що є фактично порушенням вимоги ч. 2 ст. 28 Закону України «Про землеустрій» в частині дотримання законодавства України, що регулює земельні відносини, а також норм і правил при здійсненні землеустрою, інформування зацікавлених осіб про здійснення землеустрою.
Щодо посилань позивача, що оскільки відповідну містобудівну документацію не розроблено, тому її відсутність у складі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є порушенням норм закріплених ст. 50 Закону України «Про землеустрій», суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 25, ч. 1 ст. 45 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
Схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, територій територіальних громад розробляються з метою визначення перспективи щодо використання та охорони земель, для підготовки обґрунтованих пропозицій у галузі земельних відносин, організації раціонального використання та охорони земель, перерозподілу земель з урахуванням потреби сільського, лісового та водного господарств, розвитку сіл, селищ, міст, територій оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення тощо.
Оскільки вказана земельна ділянка не належить до земель житлової та громадської забудови, а відноситься до земель оздоровчого призначення, на якій не передбачено будівництво індивідуальних гаражів, тому під час розробки землевпорядної документації сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 у зв`язку з зміною цільового призначення земельної ділянки для потреб, пов`язаних із забудовою, до проекту землеустрою потрібно було додавати витяг/викопіювання з містобудівної документації із зазначенням функціональної зони території, в межах якої розташована земельна ділянка, та обмежень у використанні території для містобудівних потреб, що не було здійснено.
Щодо посилань позивача на проведене експертне дослідження з питань землеустрою, за результатами якого складено висновок від 18.10.2022 року про те, що склад та правила оформлення розробленої до затвердження документації із землеустрою відповідають вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, а документація із землеустрою по своєму змісту не в повній мірі відповідає вимогам чинного земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування і містить зауваження, які можуть бути виправлені в процесі доопрацювання документації із землеустрою, суд зазначає наступне.
Зазначений исновок жодним чином не спростовує виявлені порушення законодавства у сфері землеустрою при розробленні документації із землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 , що знайшло своє підтвердження в рішенні Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області № 673-VIII від 28.10.2021 року «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду громадянці України ОСОБА_2 для будівництва індивідуальних гаражів» та в подальшому встановлено рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01.08.2022 року у справі № 420/1008/22, що набрало законної сили.
За таких обставин, оскільки при розробленні документації із землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 порушено законодавство у сфері землеустрою, що призвело до порушення прав та законних інтересів замовника документації із землеустрою та територіальної громади, Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника обґрунтовано та правомірно прийняла рішення звернутися з поданням до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо позбавлення його кваліфікаційного сертифікату №014490 від 15.12.2020 року, що стало наслідком винесення на законних підставах наказу №191 від 15.07.2022 року про анулювання кваліфікаційного сертифікату № 014490 від 15.12.2020 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 не обґрунтовані, не відповідають вимогам законодавства та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Святослава Хороброго, 3, м. Київ, 03151, код ЄДРПОУ 39411771) про визнання протиправним та скасування рішення Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу засідання № 3 від 30.06.2022 року, в частині внесення подання щодо анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490, визнання протиправним та скасування наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 191 від 15.07.2022 року «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника» в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490, зобов`язання Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру вилучити відомості про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , кваліфікаційний сертифікат від 15.12.2020 № 014490 з Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2023 |
Оприлюднено | 30.06.2023 |
Номер документу | 111849143 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні