ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2023 року Справа № 160/10354/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лозицької І.О.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОЦЕНТР-ПЛЮС» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОЦЕНТР-ПЛЮС» з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.04.2023 року №8688037/39793818 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 31.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 31.03.2023 року, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОЦЕНТР-ПЛЮС» (пр-т Пушкіна, 4, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 39793818), датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що наданий Товариством обсяг документів був достатній для реєстрації податкової накладної № 8 від 31.03.2023 року, оскільки в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків. При цьому, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції з ТОВ «Коновалівка-Агро», а тому підстав для відмови у реєстрації вказаної податкової накладної не було.
Позивач також вказує про те, що зміст оскаржуваного рішення не дає чіткого розуміння обставин, за яких відповідачем було прийняте негативне для платника податку рішення. Належним способом відновлення порушеного права ТОВ «Агроцентр-Плюс» є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну № 8 від 31.03.2023 року датою її подання на реєстрацію в ЄРПН.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.05.2023 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачам строк для надання відзивів на позов та докази на їх обґрунтування.
06.06.2023 року від відповідачів до суду надійшли відзиви на позовну заяву, які долучено до матеріалів справи.
В обґрунтування своїх заперечень, відповідач - 1 зазначає, що ТОВ «Агроцентр-Плюс» не в повному обсязі надало документи, а саме: до повідомлення прикріплено по 5 документів, серед яких договори оренди (суборенди) земельної ділянки, акт наданих послуг, пояснення та інше. Акт виконаних робіт від 31.03.2023 року не підписаний посадовими особами ТОВ «Коновалівка-Агро», відсутні акти прийому-передачі земельних ділянок, платіжні банківські документ, регістри бухгалтерського обліку та інше.
Відповідач - 1 звертає увагу, що ТОВ «Агроцентр-Плюс» не скористалося правом надання додаткових пояснень та копій документів до комісії.
Крім того, відповідач - 1 вказує про те, що суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідач - 1 просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідач - 2 у своєму відзиві зазначає тотожні доводи відповідача - 1, а також про те, що законодавством не встановлено обов`язок фіскального органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Контролюючий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податку, адже перелік документів, що супроводжують ту чи іншу господарську операцію, може змінюватися залежно від її особливостей. Суд не може зобов`язати податковий орган зареєструвати ПН, оскільки в такому разі фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень.
Відповідач - 2 просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
08.06.2023 року до суду надійшли відповіді на відзиви ТОВ «Агроцентр-Плюс», в яких викладені аналогічні позову доводи. Позивач зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності конкретно визначених документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подані платником податку. Відповідачем 1 недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідному рішенні. Відсутність платіжних документів жодним чином не впливає на правомірність виписки податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи й вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Агроцентр-Плюс (код ЄДРПОУ 39793818) зареєстроване 18.05.2015 року, про що міститься запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 12241020000072916.
Як платник податків позивач перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Видами економічної діяльності ТОВ «Агроцентр-Плюс» за КВЕД є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 80.10 Діяльність приватних охоронних служб; 80.20 Обслуговування систем безпеки; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.
З матеріалів справи вбачається, що 18.05.2020 року між ТОВ «Агроцентр-Плюс» (суборендодавець) та ТОВ «Коновалівка-Агро» (суборендар) було укладено договір суборенди землі, відповідно до п. 1 якого суборендодавець зобов`язується за плату передати суборендареві земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського товариства з кадастровим номером 5324283100:00:012:0027, яка розташована за межами населених пунктів на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області, а суборендар зобов`язується прийняти і використовувати земельну ділянку відповідно до умов цього договору та вимог земельного законодавства. Земельна ділянка, що є об`єктом суборенди знаходиться у володінні і користуванні суборендодавця на підставі договору оренди землі від 09.08.2018 року, який укладено між суборендодавцем, як орендарем, і Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області орендодавцем, строком на сім років, з річною орендною платою, що складає 401271,40 грн. за рік, з урахуванням індексу інфляції. Право оренди за договором оренди землі зареєстроване в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14.08.2018 року за № 27475119.
Згідно з п.2 договору в суборенду передається земельна ділянка загальною площею 26,9800 га, у тому числі ріллі 19,9700 га, сіножаті 7,0100.
Згідно п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2019 р. становить 744751, 23 грн.
Договір укладено на строк до 08.08.2025 р., але в будь-якому разі по день припинення строку дії Договору оренди землі (п.8).
Відповідно до п.9 орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься суборендарем у грошовій формі, у розмірі 401271,40 гривень (чотириста одна тисяча двісті сімдесят одна гривня 40 коп.) в рік, що становить 53,88 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Плата за перший рік (12 місяці) користування земельною ділянкою, у розмірі річної орендної плати, що становить 401271,40 гривень (чотириста одна тисяча двісті сімдесят одна гривня 40 коп.), підлягає сплаті Суборендарем не пізніше тридцяти банківських днів з дня укладення договору суборенди землі на поточний рахунок суборендодавця.
Орендна плата за наступні роки вноситься у такі строки: щомісяця протягом 30 календарних днів, що наступають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (53,88% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) на поточний рахунок суборендодавця (п.10).
Судом встановлено, що 18.05.2020 року між ТОВ «Агроцентр-Плюс» та ТОВ «Коновалівка-Агро» було підписано акт приймання передавання земельної ділянки загальною площею 26,9800 га, у тому числі ріллі 19,9700 га, сіножаті 7,0100, що розташована на території Пащенківськоїсільскої ради Решетилівського району Полтавської області.
31.03.2023 року між ТОВ «Агроцентр-Плюс» та ТОВ «Коновалівка-Агро» було укладено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №14 на суборенду землі на загальну суму 481525,68 грн.
Відповідно до приписів п. 201. 10. ст. 201 Податкового кодексу України Товариством з обмеженою відповідальністю «Агроцентр-Плюс» було складено податкову накладну №8 від 31.03.2023 року на загальну суму 481525,68 грн., у тому числі ПДВ - 80254, 28 грн., та направлено податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції №9074907243 від 11.04.2023 року податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена. В якості підстави зупинення накладних зазначено: «Обсяг постачання товару/послуги 68.20 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів , достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Судом встановлено, що для розблокування податкової накладної Товариством з обмеженою відповідальністю «Агроцентр-Плюс» були направлені до податкової служби пояснення по господарській операції з суборенди земельних ділянок для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 11.04.2023 року №11/1, також до повідомлення додано документи, які підтверджували реальність господарської операції у кількості: 5 шт.
З матеріалів справи вбачається, що 14.04.2023 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на адресу позивача було направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь ДПС України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №8633963/39793818 на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, надати копії первинних документів щодо постачання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки.
В графі «Додаткова інформація» зазначено: акт наданих послуг не підписаний ТОВ «Коновалівка-агро», відсутні платіжні банківські документи, регістри бухгалтерського обліку та інше.
Позивач не скористався своїм правом подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Комісією регіонального рівня приймається Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.04.2023 року №8688037/39793818, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8 від 31.03.2023 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Рішення було оскаржене позивачем шляхом подання скарги на рішення від 25.04.2023 року №8688037/39793818 до Державної податкової служби України.
Не погоджуючись із рішенням податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної, вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України(далі -ПК України).
Згідно з п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу України(далі -ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту201.1 статті 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом201.1 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі Порядок №1246) Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок № 1165).
Пунктами 5, 6 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пунктом 1 додатком 3 Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).
Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстр платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження: інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питанні прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригуванню в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійсненню операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України "Про електронні документи та електронний документообіг"; Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених і порушенням законодавства.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову і реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахувань наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Як встановлено судом, позивачем до контролюючого органу було подано пояснення по господарській операції з суборенди земельних ділянок для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено №11/1 від 11.04.2023 року з додатками у кількості 5 шт.
Суд зазначає, що до пояснень позивачем було додано, зокрема, акт здачі-приймання робіт №14 від 31.03.2023 року на суборенду землі (26,9800 га) за 12 місяців на загальну суму 481525,68 грн., у тому числі ПДВ 80254,28 грн.
Суд встановив, що під час подання позивачем пояснень №11/1 від 11.04.2023 року та під час звернення з цим позовом до суду на документ було накладений електронний підпис лише ОСОБА_1 керівника ТОВ «Агроцентр-Плюс». Натомість, наданий акт №14 від 31.03.2023 року не підписаний іншою стороною «Коновалівка-Агро».
Суд звертає увагу, що позивач надав акт №14 від 31.03.2023 року із підписом ТОВ «Коновалівка-Агро» лише із поданням відповіді на відзив до матеріалів справи. Тобто, суд доходить висновку, що вказаний акт не був підписаний на момент складення та надіслання на реєстрацію спірної податкової накладної, звернення позивача до податкового органу з поясненнями, а також звернення з цим позовом до суду.
З матеріалів справи вбачається, що 14.04.2023 року контролюючим органом на адресу ТОВ «Агроцентр-Плюс» було направлено повідомлення №8633963/39793818 про необхідність надати копії первинних документів щодо постачання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки з метою прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Суд звертає увагу, що згідно матеріалів справи позивач не надав вищезазначені документи до контролюючого органу, що позивачем ніяким чином не спростовано.
Крім того, суд зазначає, що позивачем не надано жодних розрахункових документів на підтвердження суборенди землі згідно договору про суборенду землі від 18.05.2020 року.
Актнадання це документ, якийпідтверджуєфактнаданняробіт/послугі відсутність претензій у замовника до якості їхнадання, але не підтверджує здійснення оплати за надані послуги.
Таким чином, суд доходить висновку, що позивачем не надано доказів перерахування коштів за актом №14 від 31.03.2023 року відповідно до умов Договору від 18.05.2020 року.
Відповідно, зазначене свідчить про недоведеність позивачем обставин, на яких ґрунтуються його вимоги.
Щодо вимоги позивача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, суд виходить з наступного.
Суд зауважує, що розгляд судом адміністративної справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно доКодексу адміністративного судочинства України, та в межах позовних вимог відповідно до пункту 4 частини третьої статті2, частини другої статті9зазначеногоКодексує складовою диспозитивності як одного із принципів адміністративного судочинства.
У разі відмови платнику податку на додану вартість в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних належним способом захисту порушеного права в судовому порядку є позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та, як наслідок, зобов`язання відповідний контролюючий орган вчинити дії щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В частині другійстатті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Також цією нормою встановлено виключення у вигляді можливості у суду вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 07.02.2020р. у справі №826/11086/18, такі повноваження суду щодо визначення меж розгляду адміністративної справи є субсидіарними, вони не можуть змінювати предмет спору, а лише стосуються обсягу захисту порушеного права.
Таким чином, позовна вимога у вказаній частині також задоволенню не підлягає.
Згідно частини 2статті 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Поряд з цим, суд враховує позицію, викладену у пункту 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява № 387/03), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".
Оцінюючи усі вищезазначені та надані документи суд вважає, що такі дають підстави для сумніву щодо реальності здійснення вищенаведених операцій позивача з ТОВ «Коновалівка-Агро» або висновку про її здійснення.
Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Згідно частини 1статті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частинами 1, 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд доходить висновку, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження реальності господарських операцій між ТОВ «Агроцентр-Плюс» та ТОВ «Коновалівка-Агро», на підставі яких було складено спірну податкову накладну, а факт порушення відповідачами вимог чинного законодавства, в тому числіПодаткового кодексу Українита Порядку №1165, не доведено.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, питання щодо розподілу судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246,250,251,257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОЦЕНТР-ПЛЮС» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в строки, передбаченістаттею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 29.06.2023 року.
Суддя І.О. Лозицька
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111878282 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні