ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 червня 2023 року м. Ужгород№ 260/2885/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гебеш С.А., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Керівника Ужгородської окружної прокуратури в інтересах держави до Костринської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача - Солянська гімназія Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Ужгородської окружної прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Костринської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача - Солянська гімназія Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області. Так, позивач просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу освіти "Солянської гімназії Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області", що знаходиться за адресою: с. Сіль, буд. 17, Ужгородського району Закарпатської області;
2. зобов`язати Костринську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу освіти "Солянської гімназії Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області", що знаходиться за адресою: с. Сіль, буд. 17, Ужгородського району Закарпатської області, загальною площею 555 кв.м., вартістю 12945152,38 грн.
Позивач свої позовні вимоги аргументував тим, що за наявності підстав та відповідних повноважень Костринською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж більше двох років, з 11.02.2021 року, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачем, 19.05.2023 року подано відзив на позовну заяву, з якого вбачається, що такий проти позову заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Заперечуючи проти позову вказує на те, що жоден із актів національного законодавства не визначає конкретного строку, протягом якого у набувача права власності виникає обов`язок проведення його державної реєстрації.
Треті особи правом на подання пояснень на позовну заяву не скористалася.
Відповідно до положень ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України, з врахуванням положень ст. 263 КАС України.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
Як вбачається із матеріалів справи, за адресою с. Сіль, буд. 17 Ужгородського району Закарпатської області функціонує заклад освфіти "Солянська гімназія Костринської сільської ради" Ужгородського району Закарпатської області, будівля якого використовується без оформлення та реєстрації права власності, що не заперечується відповідачем.
Відповідно до пункту 1.2. Статуту «Солянської гімназії Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області», затвердженого рішенням Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 11.02.2021 № 82 Засновником закладу є Костринська сільська рада Ужгородського району Закарпатської області.
Солянська гімназія знаходиться у комунальній власності Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
Юридична адреса «Солянської гімназії Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області»:89021, Закарпатська область, Ужгородський район, с.Сіль, 17 (п. 1.2. Статуту).
Управління вказаним закладом освіти здійснює Костринська сільська рада Ужгородського району Закарпатської області - засновник; відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Костринської сільської ради - уповноважений орган,; директор закладу освіти; педагогічна рада закладу освіти (колегіальний орган управління закладу (п. 4.1. Статуту).
Безпосереднє керівництво закладом освіти здійснює директор, який, зокрема, розпоряджається в установленому порядку майном і коштами закладу освіти, несе відповідальність за дотримання фінансової дисципліни та збереження матеріально-технічної бази закладу (п. 4.3. Статуту).
Матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортний засіб, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі гімназії (п. 5.1. Статуту).
Майно гімназії належить Костринській сільській раді та передано їй у користування. Оперативне управління майном здійснює відділ освіти, культури, молоді та спорту Костринської сільської ради (п.5.2. Статуту).
Фінансування закладу освіти здійснюється відповідно до встановленого законодавством порядку через відділ освіти, культури, молоді та спорту (п. 6.1. Статуту).
Відповідно до інформації, наданої Костринською сільською радою від 23.03.2023 № 07-08/283 та від 27.03.2023 № 07-08/302 технічний паспорт та реєстрація права власності на вказане приміщення Костринською сільською радою не здійснено.
Відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: Закарпатська область, Ужгородський район, с. Сіль, 17, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.
Загальна площа приміщень навчального корпусу (будівлі) Солянської гімназії Костринської сільської ради, що розташована за адресою с. Сіль, буд. 17, Ужгородського району Закарпатської області становить 555 м. кв.
Згідно довідки від 24.03.2023 оціночна вартість будівлі становить 12 945 152 грн. 38 коп.
Отже, Костринською сільською радою із часу прийняття в комунальну власність закладу освіти, тобто, з 11.02.2021, не вжито дій направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення закладу.
Відповідно, використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів (свідоцтва про право власності).
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Згідно ст. 66 Закону України «Про освіту» сільські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту», до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон) визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передана майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Згідно ст. 316 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Статтями 328, 331, ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-ІV) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Крім того, ст. 4 Закону №1952-ІV передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.
У Державному реєстрі прав, відповідно до ст. 5 Закону №1952-ІV, реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.
Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.
Сільські, селищні, міські ради, згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування», є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п.п. 3 та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.
Тобто, єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території с. Сіль, буд.17 Ужгородського району Закарпатської області, є Костринська сільська рада Ужгородського району Закарпатської області.
Враховуючи викладене, Костринська сільська рада зобов`язана згідно з вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на приміщення закладу освіти "Солянської гімназії Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
Разом з тим, за наявності підстав та відповідних повноважень Костринською сільською радою Ужгородського району Закарпатської області як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж двох років з моменту прийняття у комунальну власність не виготовлено технічний паспорт, фактично, не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначену вище будівлю.
Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.
В свою чергу безпідставне зволікання з державною реєстрацією права власності громади в особі селищної ради на приміщення Солянської гімназії, може призвести до нецільового використання приміщення або його вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями ст. 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи те, що позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, судові витрати по справі з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 9, 14, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Ужгородської окружної прокуратури в інтересах держави до Костринської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача - Солянська гімназія Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області (89202, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Кострино, буд. 47, код ЄДРПОУ - 04350926) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу освіти "Солянської гімназії Костриснької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області", що знаходиться за адресою: с. Сіль, буд. 17, Ужгородський район, Закарпатська область.
Зобов`язати Костринську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області (89202, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Кострино, буд. 47, код ЄДРПОУ - 04350926) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу освіти "Солянської гімназії Костриснької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області", що знаходиться за адресою: с. Сіль, буд. 17, Ужгородський район, Закарпатська область, загальною площею 555 кв.м., вартістю 12945152,38 гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяС.А. Гебеш
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111878847 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гебеш С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні