Рішення
від 26.06.2023 по справі 903/249/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 червня 2023 року справа № 903/249/23

Господарський суд Волинської області у складі судді Дем`як В.М., за участю секретаря судового засідання Кошового В.А., розглянувши справу № 903/249/23

за позовом: Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області., смт. Ратне

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне", Ратнівського р-н., смт. Гірники

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнер", м. Київ

про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки площею 0,5581 га.

Представники сторін:

від прокуратури: Козачук Наталія Іванівна, службове посвідчення №071826 від 01.03.2023;

від позивача: не прибули;

від відповідача: не прибули;

від третьої особи відповідача: не прибули

встановив:

Керівник Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області звернувся з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" в якому просить:

- розірвати договір оренди землі від 21.09.2018 б/н укладений між Гірниківською сільською радою (правонаступником) прав і обов`язків якої є Ратнівська селищна рада (код ЄДРПОУ 04334695) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (код ЄДРПОУ 41379381)

-зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" повернути Ратнівській селищній раді (код ЄДРПОУ 04334695) земельну ділянку з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 загальною площею 0,5581 га, яка знаходиться на території с. Броди, ур. Санище Ратнівської селищної ради.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що заборгованість орендаря - ТОВ "Корнер Озерне" перед місцевим бюджетом Ратнівської селищної ради виникла у внаслідок несплати платежів за два і більше періоди поспіль, що є систематичною несплатою обов`язкових платежів систематичним стороною істотних умов договору, а саме п. 11 договору.

Ухвалою суду від 15.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 03.04.2023, залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог що предмета спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнер".

Ухвалою суду від 03.04.2023 відкладено підготовче засідання на 08.05.2023.

Відзив на позовну заяву та письмові пояснення відповідач та третя особа до суду не подали, а відтак умови ухвали суду від 15.03.2023 не виконали.

Ухвалу суду від 03.05.2023 відповідач отримав 13.04.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 17.04.2023.

Ухвалою суду від 08.05.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 14.06.2023, відкладено підготовче засідання на 29.05.2023, постановлено здійснити офіційне оприлюднення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України про повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Корнер" про розгляд справи №903/249/23.

Ухвалою від 29.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.06.2023р.

Ухвалу суду від 29.05.2023 відповідач отримав 13.04.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №4301040570360.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримала в повному об`ємі та просить суд задоволити позов.

Представники позивача, відповідача та третьої особи не прибули у судове засідання, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи, причин неявки суду не повідомили.

Станом на 26.06.2023 ухвали суду від 15.03.2023, 03.04.2023, 08.05.2023 та 29.05.2023 залишені відповідачем без належного реагування.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує кожному при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків право на справедливий судовий розгляд упродовж розумного строку.

Частинами ч.ч. 1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні рівні умови сторонам для представлення своєї правової позиції та надання доказів і вважає за можливе розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення у відповідності до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, а неявка представників позивача, відповідача та третьої особи не перешкоджає вирішенню справи по суті за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, встановив:

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля та інші природні ресурси є об`єктами права власті Українського народу, від Імені якого права власника здійснюються органами державної влади та місцевого самоврядування.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

В даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що Ратнівська селищна рада не отримує передбачену договором оренди плату за землю.Таке порушення веде до спричинення суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави, оскільки до бюджету не надходять в повному обсязі кошти від оренди земельної ділянки.

Також несплата коштів за користування вищевказаною земельною ділянкою безпосередньо завдає державі збитків.

За інформаціями Ратнівської селищної ради №610/01-12/2-22 від 15.07.2022 та № 1165/01-10/2-22 від 21.12.2022 остання повідомила, що за захистом порушених інтересів сільради, у зв`язку з невиконанням ТОВ "Корнер Озерне" умов договору оренди земельної ділянки, до суду не зверталась та звертатись не буде.

Відтак, Ратнівська селищна рада як компетентний орган на здійснення представництва в суді законних інтересів держави, які порушуються, захист цих інтересів не здійснює, що є достатнім аргументом для підтвердження підстав представництва інтересів держави у даному випадку Ковельською окружною прокуратурою.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, серед іншого, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом (п. 3).

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно ч.3 ст. 3 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Згідно п. п. 3, 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.99 №3-рп/99 прокурори та їх заступники подають до господарського суду позови, саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності.

Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави, чи в чому існує загроза інтересам держави і, чи заява є підставою для порушення справи в господарському суді.

Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад виконують надані повноваження щодо здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом порядку.

Згідно зі ст. 60 Закону Ратнівська селищна рада здійснює правомочності власника землі, що належить територіальній громаді на праві комунальної власності, несе відповідальність за її законне використання, отримання коштів, що надходять від оренди, тощо.

У даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що Ратнівська селищна рада позбавлена можливості ефективно володіти та розпоряджатися спірною земельною ділянкою, а також не отримує у належному розмірі плату за користування наданою в оренду земельною ділянкою, відтак кошти за користування ТОВ "Корнер Озерне" землею не надходять до місцевого бюджету, що впливає на економічне становище територіальної громади.

Забезпечення належного виконання договору становить суспільний інтерес, оскільки лише у випадку належного виконання договору сплачується орендна плата за користування земельною ділянкою, земельна ділянка використовується відповідно до цільового призначення.

Підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області незважаючи на очевидний характер порушень інтересів територіальної громади.

Зокрема, підставою для представництва інтересів держави в особі Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області, яка є власником земельної ділянки та до місцевого бюджету якої надходять кошти за використання спірної земельної ділянки і яка є розпорядником цих коштів, є систематична несплата відповідачем орендної плати за землю, що є істотним порушенням умов договору.

У свою чергу це спричиняє ненадходження коштів до місцевого бюджету та призвело до заподіяння шкоди інтересам держави, що виявляється і у безоплатному використанні земельної ділянки, при тому, що уповноваженим органом, не вжито жодних заходів, в тому числі представницького характеру, щодо припинення речового права на земельну ділянку шляхом розірвання договору та повернення її у комунальну власність.

Подальше перебування спірної земельної ділянки для будівництва комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив у користуванні відповідача є недоцільним, оскільки ТОВ "Корнер Озерне" припинено право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 13.08.2018 №6276.

Окрім цього ТОВ "Корнер Озерне" не виконує обов`язків щодо сплати орендної плати, зазначеної у договорі, а держава позбавлена можливості отримувати належні їй кошти, оскільки земельна ділянка є неповернутою, використовується відповідачем фактично безоплатно і не може бути надана в оренду іншому користувачу, який буде добросовісно сплачувати орендну плату.

Керівник Ковельської окружної прокуратури звертається з даним позовом до суду, оскільки існують правові підстави для представництва прокуратурою інтересів держави в суді, що передбачені ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

На виконання вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Ковельська окружна прокуратура 07.02.2023 листом за № 52-462 ВИХ-23 повідомила позивача щодо звернення до господарського суду в його інтересах із позовом.

Отже, суд вважає, що прокуратурою було дотримано порядок, передбачений статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" при поданні даного позову до суду.

Суд встановив, що Державною службою геології та надр України видано ТОВ "Корнер Озерне" спеціальний дозвіл на користування надрами на території Ратнівського району від 13.08.2018 №6276 з метою видобування сапропелів, придатних для використання в якості добрив для меліорації грунтів, строком на 12 років. Як додаток до вказаного спеціального дозволу укладено угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин та складено програму робіт з видобування сапропелю в родовищі Озеро Мшане

На виконання Програми робіт, що є додатком 2 до угоди про умови користування надрами від 13.08.2018 №6276, зокрема пункту 4, ТОВ "Корнер Озерне" вжито заходів щодо оформлення у встановленому порядку правовстановлюючих документів на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами.

Між Гірниківською сільською радою Ратнівського району Волинської області в особі сільського голови (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (Орендар) 21.09.2018 укладено договір оренди землі з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036, загальною площею 0,5581 га (далі - Договір), який вступив в силу 01.10.2018.

Цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, для обслуговування комплексу по видобутку сапропелю та виробництвом органічних добрив.

За умовами п. 1 договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування комплексу по виробництву сапропелю та виробництву органічних добрив, яка знаходиться на території с. Броди ур. «Санище» Гірниківської сільської ради Ратнівського району Волинської області з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036.

Відповідно до п. 2. договору в оренду передається земельна ділянка для обслуговування комплексу по виробництву сапропелю та виробництву органічних добрив площею 0,5581 га, у тому числі землі промисловості.

На земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна чи інфраструктури (п. 3 договору).

Відповідно до пункту 5 договору сторони погодились, що нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 199 744 грн.

Земельна ділянка для обслуговування комплексу по виробництву сапропелю та виробництву органічних добрив не має недоліків, що можуть перешкоджати ефективному її використанню (п. 6 договору).

Згідно п. 8 договір укладено на строк 25 років.

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить 998,2 грн. в рік.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору).

Відповідно до п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 0,10 % несплаченої суми за кожен день прострочення.

Відповідно до п. 14 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив.

Пунктом 31 договору передбачено, що Орендар зобов`язаний своєчасно сплачувати орендну плату в строки та у розмірах, встановлених договором.

Згідно п. 38 договору розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим договором, а також з інших підстав, визначених законодавством України.

Після укладення вищевказаного договору Орендодавцем фактично передано об`єкт оренди у користування Орендарю, оскільки сторонами підписано акт приймання-передачі земельної ділянки.

Відомості про укладення договору внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 24.09.2018, номер запису про інше речове право 28137348.

Відтак, на підставі договору оренди землі між позивачем та відповідачем виникли орендні правовідносини.

Відповідно до рішення Ратнівської селищної ради від 15.12.2020 №2/8 "Про реорганізацію шляхом приєднання юридичної особи Гірниківської сільської ради" Гірниківську сільську раду (ЄРДПОУ 04334548) реорганізовано шляхом приєднання до Ратнівської селищної ради (код ЄРДПОУ 04334695).

Пунктом 2 вказаного рішення Ратнівська селищна рада стала правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Гірниківської сільської ради.

Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 ТОВ "Корнер Озерне" передана у суборенду ТОВ "Корнер" за відповідним договором №16/01/21 від 18.11.2020 (далі - Договір суборенди).

Відомості про укладення договору суборенди внесені до вказаного реєстру 18.01.2021, номер запису про інше речове право 40242939.

Згідно п.п. 1, 2 договору суборенди Орендар (ТОВ "Корнер Озерне") надає, а Суборендар (ТОВ "Корнер") приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 для будівництва комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив, яка знаходиться на території с. Броди Гірниківської сільської ради Ратнівського району Волинської області.

Пунктом 2 договору суборенди передбачено, що на підставі рішення сесії сьомого скликання Гірниківської сільської ради № 45/10 від 19.10.2020 надано згоду Орендодавця на передачу в суборенду земельної ділянки загальною площею 0,5581 га, у тому числі землі промисловості.

Відповідно до п. 5 договору суборенди орендна плата вноситься суборендарем на розрахунковий рахунок орендаря виключно у грошовій формі. Розмір та умови сплати за суборенду земельної ділянки встановлюється на рівні та умовах орендної плати за землю, визначених договором оренди землі (5% від нормативної грошової оцінки землі).

Пункт 6 договору суборенди землі передбачає, що земельна ділянка передається в суборенду для будівництва комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив, яка знаходиться на території с. Броди Гірниківської сільської ради Ратнівського району Волинської області.

Суд встановив, що земельна ділянка з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 для будівництва комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив була надана в оренду ТОВ "Корнер Озерне" саме з метою користування надрами відповідно до спеціального дозволу №6276.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 26.12.2022 у справі №140/6634/22 припинено право користування надрами ТОВ "Корнер Озерне" шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 13.08.2018 №6276. Рішення суду набрало законної сили 26.01.2023.

Однак, після припинення права користування надрами ТОВ "Корнер Озерне" шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 13.08.2018 №6276 останнім вказану земельну ділянку не повернуто до комунальної власності.

Також ТОВ "Корнер Озерне" допущено заборгованість по сплаті орендних платежів за лютий-грудень 2021 року та січень-листопад 2022 року, що свідчить про неналежне виконання стороною взятих на себе зобов`язань, порушення істотних умов договору оренди та є підставою для його розірвання у зв`язку із систематичною несплатою орендної плати.

Виконавчим комітетом Ратнівської селищної ради 13.07.2022 проведено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036, площею 0,5581 га, яка розташована в с. Броди Ковельського району Волинської області та передана в користування ТОВ "Корнер Озерне" для обслуговування комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив, за результатами якого встановлено, що вказана земельна ділянка за цільовим призначенням не використовується.

За інформацією Ратнівської селищної ради від 21.12.2022 №1165/01-10/2-22 станом на 01.12.2022 за ТОВ "Корнер Озерне" рахується заборгованість орендної плати за користування земельною ділянкою для будівництва комплексу по видобутку сапропелю та виробництва органічних добрив, загальною площею 0,5581 га, яка знаходиться на території с. Броди Ковельського району Волинської області.

Згідно розрахунку заборгованості по сплаті орендної плати за використання ТОВ "Корнер Озерне" земельної ділянки з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036 загальний борг за лютии-грудень 2021 року становить 9154,97 грн та за січень-листопад 2022 року - 9987,17 грн, всього 19142,14 грн.

Систематичність несплати орендарем орендної плати за договором підтверджується також інформацією Головного управління ДПС у Волинській області від 23.12.2022 №7624/5/03-20-04-07-05, згідно якої станом на 23.12.2022 заборгованість з орендної плати за землю ТОВ "Корнер Озерне" становить 171 493,80 грн.

Вказана заборгованість утворилась через несплату платником самостійно задекларованих податкових зобов`язань, відповідно до поданих до Ратнівської ДПІ податкових декларацій з орендної плати за земельні ділянки з кадастровими номерами 0724281800:02:006:0037 площею 4,4419 га, та 0724281800:02:006:0036 площею 0,5581 га, на 2021-2022 роки.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27.01.2022 у справі 140/13083/21, яке набрало законної сили, задоволено позов Головного управління Державної податкової служби у Волинській області до ТОВ "Корнер Озерне" про стягнення податкового боргу по орендній платі за землю в сумі 59 650 грн. У зв`язку із відсутністю коштів на рахунках боржника вказане рішення суду залишається без виконання.

Вищенаведене свідчить про систематичне порушення відповідачем умов договору в частині повноти та своєчасності сплати орендної плати.

У зв`язку із тим, що відповідачем постійно допускається заборгованість з орендної плати за землю, що є порушенням п.п. 9, 10 та 11 договору то відповідно до п. 38 договору це є підставою для припинення договору шляхом його розірвання за рішенням суду.

Суд встановив, що заборгованість орендаря перед місцевим бюджетом Ратнівської селищної ради виникла насамперед як наслідок несплати платежів за два і більше періоди поспіль, що є систематичною несплатою обов`язкових платежів, систематичним невиконанням стороною істотних умов договору, систематичним невиконанням стороною п. 11 договору від 21.09.2018р.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", яка кореспондується зі ст. 93 Земельного кодексу України, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.

Згідно зі статтями 1, 13 Закону України "Про оренду землі" основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Згідно з ч . 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до положень ст. ст. 179, 180 ГК України укладений договір є господарським, а майново-господарські зобов`язання, що виникли внаслідок його укладення, відповідно до ст. 175 ГК України регулюються положеннями ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ст. 193 ГК України не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань. Аналогічні норми передбачені ст. ст. 525, 526 ЦК України.

Частиною 1 ст. 96 ЗК України передбачено, що землекористувачі зобов`язані: забезпечувати використання землі за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем.

Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору.

Згідно ст.ст. 628, 629 ЦК України та ст. 180 ГК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Системний аналіз норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону У країни "Про оренду землі", пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з іншого - однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками податку є, зокрема, землекористувачі. Останні ж як визначає зміст пп. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, Податковий кодекс України визначив обов`язок орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати (висновок Верховного Суду України у постанові від 02.12.2014 в адміністративній справі 21-274а14, №42010791).

Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (ст. 21 Закону України 2Про оренду землі", ст. 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому ГПК порядку (пп. 1.3 п. 1 постанови Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 зазначеного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених ст. ст. 24 і 25 цього Закону, та умовами договору, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Згідно із п. «д» ч. 1 ст. 141 ЗК України підставою для припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відтак, факт систематичного порушення умов договору оренди земельної ділянки щодо не сплати орендної плати є істотним порушенням та вагомою підставою для розірвання такого договору, про що й свідчить усталена судова практика Верховного Суду із застосуванням такого правового наслідку як розірвання договору судом саме з підстави істотності допущеного порушення договору, що відповідає загальним засадам цивільного законодавства.

В пункті 10.1. постанови Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №912/1385/17 (провадження № 12-201гс18) зазначено, що при вирішенні судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати, застосуванню також підлягають положення ч. 2 ст. 651 ЦК України, якою передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Так, у постанові Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №183/262/17 викладено висновок про застосування норм права згідно якого систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеному договором, тобто як невиконання, так і неналежне виконання умов договору, є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, якщо договором оренди передбачена сплата орендної плати щорічно, то систематичною може бути визнана несплата протягом 2 і більше років. Якщо сплата орендної плати передбачена щомісячно, то, відповідно, несплата протягом 2 і більше місяців може бути визнана систематичною. Якщо ж має місце лише затримка виплати орендної плати - це не є підставою для розірвання договору оренди в судовому порядку.

Аналогічна практика викладена Верховним Судом у постанові (справа №479/1073/18) від 31.07.2020.

Згідно п.п. 37, 38 договору оренди дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Зазначене дає підстави для висновку, що вказані положення закону, які регулюють спірні відносини, вимагають саме систематичної (два та більше випадків) несплати орендної плати, передбаченої договором, як підстави для розірвання як договору оренди, так і договору суборенди земельної ділянки, тоді як разове порушення умов договору оренди у цій частині не вважається систематичним і не може бути підставою для його розірвання.

Разом з цим, у даному випадку сплата за землю по договору орендарем не здійснена за лютий-грудень 2021 року, січень-листопад 2022 року, що підтверджено інформацією як Ратнівської селищної ради, так і ГУ ДПС у Волинській області, та така несплата є системною, оскільки орендна плата повинна вноситись щомісячно, а згідно наявної інформації упродовж більше 23 місяців поспіль плата невнесена.

Суд встановив, що відповідач не виконав свої зобов`язання належним чином, у зв`язку з чим, неотримання позивачем очікуваного при укладенні договору результату встановлює істотність порушення відповідачем його умов.

Неналежне виконання умов договору, а саме повне невиконання обов`язку зі сплати орендної плати також є порушенням умов договору оренди земельної ділянки, яке дає право орендодавцю вимагати розірвання такого Договору, незважаючи на те, чи виплачена у подальшому заборгованість, оскільки згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (аналогічний висновок міститься у постановах Верховного Суду від 22.10.2019р. у справі № 923/826/18 та від 24.10.2019р. у справі № 243/322/17).

Отже, враховуючи наведені норми законодавства та беручи до уваги те, що відповідно до умов договору оренди землі від 21.09.2018 земельна ділянка площею 0,5581 га передана відповідачу в строкове платне користування, проте орендна плата в порушення умов договору не сплачувалась за лютий-грудень 2021 року, січень-листопад 2022 року, відповідач допустив істотні порушення умов договору, що відповідно до вимог частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України є підставою для його розірвання за рішенням суду за вимогою наймодавця.

За таких обставин вимога керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ратнівської селищної ради, Ковельського району, Волинської області про розірвання договору оренди землі від 21.09.2018, укладеного між Гірниківською сільською радою (правонаступником прав і обов`язків якої є Ратнівська селищна рада, код ЄДРПОУ 04334695) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (код ЄДРПОУ 41379381), підлягає до задоволення.

Згідно ст. 8 Закону України "Про оренду землі", орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця (крім випадків, визначених законом). Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі. У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.

Згідно постанови Верховного Суду від 24.02.2021 у справі № 912/1592/20, суборенда земельної ділянки, виходячи з положень статті 8 Закону України "Про оренду землі", обмежується умовами договору оренди земельної ділянки та не може суперечити йому, а чинність договору суборенди припиняється при припиненні договору оренди земельної ділянки.

Отже, право суборенди земельної ділянки є похідним від права оренди земельної ділянки та не існує поза існуванням права оренди, а наявність договору суборенди за загальними правилами не може обмежувати чи перешкоджати реалізації орендарем його волевиявлення на зміну чи припинення орендних правовідносин.

Статтею 34 Закону України "Про оренду землі" унормовано, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

У зв`язку із розірванням договору оренди землі ТОВ "Корнер Озерне" зобов`язаний повернути її орендодавцю Ратнівській селищній раді.

Враховуючи викладене, позовна вимога про зобов`язання відповідача повернути Ратнівській селищній раді, Ковельського району, Волинської області земельну ділянку площею 0,5581 га, кадастровий номер 0724281800:02:006:0036, обґрунтована і підлягає до задоволення.

Оскільки земельна ділянка знаходиться на території Ратнівської селищної ради, Ковельського району, Волинської області то, враховуючи приписи ч. 3 ст. 30 Господарського процесуального кодексу України, справа належить до юрисдикції Господарського суду Волинської області.

У зв`язку із задоволенням позову на підставі ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, ст. ст. 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задоволити.

2. Розірвати договір оренди землі 21.09.2018 б\н, укладений між Гірниківською сільською радою (правонаступником прав і обов`язків якої є Ратнівська селищна рада, 44101, Волинська область, Ковельський район, смт. Ратне, вул. Центральна, 19, код ЄДРПОУ 04334695) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (44130, с. Гірники, вул. Центральна, 16-в, код ЄДРПОУ 41379381) з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036, площею 0,5581 га.

3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (44130, с. Гірники, вул. Центральна, 16-в, код ЄДРПОУ 41379381) повернути Ратнівській селищній раді, Ковельського району, Волинської області (44101, Волинська область, Ковельський район, смт. Ратне, вул. Центральна, 19, код ЄДРПОУ 04334695) земельну ділянку з кадастровим номером 0724281800:02:006:0036, загальною площею 0,5581 га, яка знаходиться на території с. Броди, ур. Санище Ратнівської селищної ради.

4. Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнер Озерне" (44130, с. Гірники, вул. Центральна, 16-в, код ЄДРПОУ 41379381) на користь Волинської обласної прокуратури (43000, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 5368 грн. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення

складено 28.06.2023.

Суддя В. М. Дем`як

Дата ухвалення рішення26.06.2023
Оприлюднено03.07.2023
Номер документу111885799
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —903/249/23

Судовий наказ від 08.08.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Судовий наказ від 08.08.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Рішення від 26.06.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні