ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
30 червня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/522/23
Луганський окружний адміністративний суд у складі судді Пляшкової К.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, про заборону діяльності громадської організації шляхом її припинення,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 16 травня 2023 року надійшла позовна заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі позивач, Управління) до Громадської організації «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» (далі відповідач, Громадська організація) про заборону Громадської організації «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо відповідача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що до позивача 04 квітня 2023 року за вх. № 15365-1-23 надійшов лист Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях від 27 березня 2023 року № 78/3/28-5368 про заборону діяльності Громадської організації з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
Позивач зазначає, що в умовах воєнного стану, зумовленого збройною агресією Російської Федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї ПАТО, Парламентської асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором», Постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VІІІ «Про Заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройній агресії Російської Федерації та подолання її наслідків», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», дії ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» слід розцінювати як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, що носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
Вказані обставини є підставою для заборони громадського об`єднання у судовому порядку.
Ухвалою від 22 травня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (далі третя особа, ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях); запропоновано відповідачу подати до суду відзив; запропоновано третій особі подати до суду письмові пояснення щодо заявленого позову.
Ухвалу про відкриття провадження у справі надіслано на офіційні електронні адреси позивача та третьої особи за допомогою підсистеми (модулю) «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, та отримано останніми в «Електронний кабінет» учасника справи, що підтверджено довідками про доставку процесуального документа в електронній формі.
Оскільки адресою місцезнаходження ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про відкриття провадження у даній справі здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Оголошення з повідомленням відповідача про відкриття провадження у справі опубліковане офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду 24 травня 2023 року, що підтверджено повідомленням уповноваженої особи суду.
Відповідач не скористався правом подати відзив.
Від ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях 01 червня 2023 року надійшли пояснення, в яких зазначено, що Службою безпеки України на постійній основі здійснюються заходи з попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти основ національної безпеки України, миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво-важливим інтересам України. В ході здійснення відповідних заходів з`ясовано, що в діях ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» наявні ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання», що є підставою для заборони діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
Інших заяв по суті справи від сторін не надходило.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив таке.
Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» (код за ЄДРПОУ 36735706) зареєстрована в Реєстрі з 30 вересня 2009 року за № 13821020000016630; місцезнаходження юридичної особи: 91011, Луганська область, місто Луганська, вулиця Оборонна, будинок 9, кабінет 208; види діяльності: 91.33.0 Діяльність громадських організацій; засновники юридичної особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ; керівник: ОСОБА_1 .
До Управління 04 квітня 2023 року за вх. № 15365-1-23 надійшов лист ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях від 27 березня 2023 року № 78/3/28-5368 щодо заборони діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
У листі вказано, що наявні у ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються керовані механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
Від початку збройного конфлікту на Сході України керівник ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» ОСОБА_1 та значна частина членів вказаної ГО увійшли до складу незаконного збройного формування т.зв. «ЛНР». З моменту загострення суспільно-політичної ситуації на Сході України у 2014 році, члени вказаного ГО у т.ч. спрямували свою діяльність на забезпечення гуманітарною допомогою військового призначення (квадрокоптери, військовий одяг) НЗФ, які беруть безпосередню участь у збройному/силовому протистоянні з підрозділами Збройних Сил та правоохоронних органів України.
Члени ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» є активними учасниками пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації.
Крім того, керівник вказаної ГО Уваров М.А. з 2018 року по теперішній час є депутатом т.зв. «Народної ради ЛНР» 3-го скликання, яка є терористичною організацією.
Під час збройної агресії російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VIII «Про заяву Верховної ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків»», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки.
Враховуючи викладене, в діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.
Керівник та члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність, контакти та безпосередньо входять до складу НЗФ т.зв. «ЛНР».
Крім того, за фактом умисних дій, спрямованих на допомогу збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинених з метою завдання шкоди Україні шляхом передачі матеріальних ресурсів збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, 20 березня 2023 року стосовно керівника ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» ОСОБА_1 зареєстровано кримінальне провадження за частиною першою статті 111-2 КК України, наразі здійснюється документування протиправної діяльності.
Враховуючи викладене та наявну інформацію щодо протиправної діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет», відповідно до положень Конституції України, Законів України «Про громадські об`єднання» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях просило Управління ініціювати процедуру заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом його примусового розпуску (ліквідації).
Разом з листом від 27 березня 2023 року № 78/3/28-5368 до Управління надано: акт огляду сайту в мережі Інтернет «Опендатабот»; акт огляду сайту в мережі Інтернет «Миротворець»; акт огляду сайту в мережі Інтернет «Кларіті Проджект»; акт огляду офіційної веб-сторінки громадського руху «Мир Луганщине».
Дослідженням акта огляду веб-сторінки з ідентифікатором https://mir-lug.info/uvarov-maksim-anatolevich від 20 березня 2023 року встановлено, що співробітником Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях проведено огляд матеріалів, розміщених у мережі Інтернет, з метою документування протиправної діяльності керівника Громадської організації «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Об`єктом огляду є публікація, розміщена на офіційному сайті громадського руху т.зв. «Луганської народної республіки» - «Мир Луганщине». У розділі «Новости» за вказаним вище посиланням розміщено відомості щодо діяльності депутата т.зв. «Народного совета ЛНР» ОСОБА_1 . На сторінці розміщені ПІБ ОСОБА_1 , його біографічна довідка, фото, контактна інформація, посилання на офіційні заходи, які проводилися ОСОБА_1 , як депутатом т.зв. «Народного совета ЛНР». Оглядом підтверджено, що ОСОБА_1 є депутатом т.зв. «Народного совета ЛНР».
В акті огляду від 17 березня 2023 року вказано, що співробітником Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проведено огляд сайту в мережі Інтернет «Миротворець» з ідентифікатором: https://lite.myrotvorets.center/ з метою документування ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет». В ході огляду у вкладці «ФИО» після набору тексту ОСОБА_1 та натискання клавіши пошук відкривається інформація стосовно вказаної особи, зокрема про ПІБ, дату народження, місце проживання, варіанти імені, що є членом терористичної організації т.зв. «ЛНР», що є депутатом т.зв. «Народного совета ЛНР», місця роботи, що є керівником ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
В акті огляду від 17 березня 2023 року вказано, що співробітником Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проведено огляд сайту в мережі Інтернет «clarity-project» з ідентифікатором: https://clarity-project.info/edrs з метою документування ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет». В ході огляду у вкладці «Пошук», після набору коду ЄДРПОУ 36735706 та натискання клавіші пошук відкривається інформація стосовно ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет», зокрема щодо організаційної форми, місцезнаходження, дату та номер реєстрації, засновників.
Дослідженням акта огляду від 17 березня 2023 року встановлено, що співробітником Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проведено огляд сайту в мережі Інтернет «Опендатабот» з ідентифікатором: https://opendatabot.ua/ з метою документування ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет». В ході огляду у вкладці «Код компанії, земельної ділянки» після набору коду ЄДРПОУ 36735706 та натискання клавіші пошук, відкривається інформація стосовно ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет», зокрема щодо адреси, дати заснування, ПІБ директора, основного виду діяльності, власників та засновників. Директором ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» є ОСОБА_1 .
Згідно з інформацією, розміщеною на порталі Сучасної інформаційно-аналітичної системи Головного ситуаційного центру країни «СОТА» (далі - ІАС «СОТА») - https://sanctions.nsdc.gov.ua/, ОСОБА_1 є особою, на яку накладено санкції Указом Президента від 19.10.2022 № 726/2022 про введення в дію рішення РНБО від 19.10.2022. Також, відповідно до санкційного досьє № 17611 в ІАС «СОТА» ОСОБА_1 має громадянство російської федерації. Крім того, керівник ГО «СНАК» ОСОБА_1 з 2018 року по теперішній час являється «депутатом» так званої «Народної ради ЛНР» 3-го скликання, яка в свою чергу є терористичною організацією.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами абзаців першого, другого пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228, визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.
Відповідно до пункту 1 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 20.09.2022 № 3959/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 № 759/19497, Міжрегіональні управління Міністерства юстиції України (далі - міжрегіональне управління) підпорядковуються Міністерству юстиції України та є його територіальними органами.
Згідно із підпунктом 4.46 пункту 4 вказаного Положення міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, обласних, регіональних, республіканських, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських та місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів; державну реєстрацію статутів територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до положень абзацу третього пункту 14 частини першої статті 1 Закону України від 15.03.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначено Законом України від 22.03.2012 № 4572-VI «Про громадські об`єднання» (далі Закон № 4572-VI).
Відповідно до частин першої-третьої статті 1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Згідно із частинами першою-третьою статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються.
Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань.
Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях наявна інформація, що ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.
Так, наявні в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти так званої «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
Від початку збройного конфлікту на Сході України керівник ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» ОСОБА_1 та значна частина членів вказаної ГО увійшли до складу незаконного збройного формування т.зв. «ЛНР». З моменту загострення суспільно-політичної ситуації на Сході України у 2014 році, члени вказаного ГО у т.ч. спрямували свою діяльність на забезпечення гуманітарною допомогою військового призначення (квадрокоптери, військовий одяг) НЗФ, які беруть безпосередню участь у збройному/силовому протистоянні з підрозділами Збройних Сил та правоохоронних органів України.
Члени ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» є активними учасниками пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації.
Крім того, керівник вказаної ГО Уваров М.А. з 2018 року по теперішній час є депутатом т.зв. «Народної ради ЛНР» 3-го скликання, яка є терористичною організацією.
У час збройної агресії російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VIII «Про заяву Верховної ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків»», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки.
Керівник та члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність, контакти та безпосередньо входять до складу НЗФ т.зв. «ЛНР».
Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.
Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).
Частиною першою статті 25 Закону № 4572-VI визначено, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (частина друга статті 25 Закону № 4572-VI).
Відповідно до статті 28 Закон № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16 липня 2019 року № 9-р/2019 (щодо конституційності так званого «закону про декомунізацію»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Враховуючи, що в діях ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону (примусовий розпуск) громадської організації підлягають задоволенню.
Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права суд зазначає таке.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
Керуючись наданими суду повноваженнями при вирішенні справ даної категорії, суд вважає, що належним способом захисту, що відповідає об`єкту порушеного права, та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним, є заборона та примусовий розпуск (ліквідація) ГО «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
У задоволенні іншої частини позовних вимог суд відмовляє через їх суперечність повноваженням адміністративного суду, визначеним викладеними вище нормами.
Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи обставини, нормативне регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 371 КАС України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Керуючись наведеною вище правовою нормою, суд вважає за можливе задовольнити заяву позивача та допустити рішення у даній справі до негайного виконання.
За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: 40003, місто Суми, вулиця Герасима Кондратьєва, будинок 28, код за ЄДРПОУ 43316700) до Громадської організації «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет» (місцезнаходження: 91011, Луганська область, місто Луганська, вулиця Оборонна, будинок 9, кабінет 208, код за ЄДРПОУ 36735706), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (місцезнаходження: 84300, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Ярослава Мудрого, будинок 56, код за ЄДРПОУ 20001504), про заборону діяльності громадської організації шляхом її припинення задовольнити частково.
Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Східноукраїнський національний антикорупційний комітет».
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Допустити рішення суду до негайного виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111914044 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні