Герб України

Рішення від 30.06.2023 по справі 420/12049/22

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/12049/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Херсонській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо невиплати у повному обсязі ОСОБА_1 грошової компенсації за 15 днів невикористаної відпустки; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму грошової компенсації за невикористані дні відпустки у розмірі 7318,80 грн.; визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Херсонській області під час нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з грошового забезпечення без урахування премії за травень 2022 року та індексації; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 суму одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням встановленої премії за травень 2022 року в розмірі 36,210 % грошового забезпечення та індексації, з урахуванням раніше виплаченої суми; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за весь період прострочення розрахунку з дня звільнення до часу винесення рішення судом; визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, а саме щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень за період з 24.02.2022 по 30.05.2022, встановленої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну додаткову винагороду в розмірі 30 000 гривень за період з 24.02.2022 по 30.05.2022, встановлену постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що згідно наказу Головного управління Національної поліції в Херсонській області №290 о/с від 30.05.2022 ОСОБА_1 звільнений зі служби в поліції на підставі п.7 ч.1 ст.77 Закону України «Про Національну поліцію» (за власним бажанням) та він отримав грошову компенсацію за невикористану в році звільнення відпустку та суму одноразової грошової допомоги при звільненні у розмірі 76830 гривень. При цьому, при розрахунку суми грошової компенсації за невикористану в році звільнення відпустку та суми одноразової грошової допомоги при звільненні не були враховані грошове забезпечення, встановлена у травні премія та індексація грошового забезпечення, також не була виплачена додаткова винагорода. Відповідно до виписки по картковому рахунку ОСОБА_1 йому було виплачений розмір грошового забезпечення за останній фактично відпрацьований період, що передував місяцю, в якому відбулося звільнення зі служби, а саме з 01.01.2022 по 30.04.2022 становив 72650,43 грн. Однак, враховуючи положення п.7 Порядку №100, який підлягає застосуванню у спірних правовідносинах, розмір грошової компенсації за невикористану відпустку за 2022 рік у кількості 15 календарних днів становить 13289,70 грн. (885,98 грн.*15 к.д.). ОСОБА_1 встановлено премію за травень 2022 року. Премія розраховувалась зі складових грошового забезпечення посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби, надбавка за специфічні умови проходження служби (Порядок № 260). ГУНП в Херсонській області індексація грошового забезпечення сплачувалась ОСОБА_1 з січня по травень 2022 року включно. 28.07.2022 виплачена одноразова грошова допомога при звільненні. Разом з тим, індексація грошового забезпечення та встановлена наказом ГУНП премія за травень 2022 року не були включені до складу грошового забезпечення ОСОБА_1 , з якого нараховувалась та виплачувалась одноразова грошова допомога при звільненні. Також, ОСОБА_1 звільнено зі служби з 30.05.2022, а розрахунок проведений лише 28.07.2022, то середній заробіток за весь час затримки розрахунку при звільненні підлягає стягненню з дня наступного після звільнення до дня, який передує перерахунку коштів, тобто з 31.05.2022 по день винесення рішення судом за цим позовом. Крім того, УНП в Херсонській області протиправно, всупереч вимогам законодавства, порушуючи гарантовані Конституцією України, Законом України «Про Національну поліцію» права ОСОБА_2 не здійснило виплату належного йому грошового забезпечення в повному обсязі, відповідно до діючого законодавства, а саме: додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень щомісячно відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022.

Представником відповідача Головного управління Національної поліції в Херсонській області до суду надано відзив, в якому представник відповідача вказує, що станом на 30.05.2022 (день звільнення з поліції) ОСОБА_1 наказами ГУНП в Херсонській області установлені наступні складові грошового забезпечення: - посадовий оклад - 3000,00 грн..; - оклад за спеціальним званням - 2200,00 грн.; - надбавка за стаж служби (35%) - 2600,00 грн.; - надбавка за специфічні умови проходження служби (45%) 4680,00 грн. Премія на день звільнення ОСОБА_1 не встановлювалася згідно п. 4 наказу Головного управління Національної поліції в Херсонській області № 259 о/с від 24.05.2022. До розрахунку грошової компенсації за невикористану відпустку були включені всі складові грошового забезпечення право на отримання яких позивач мав в день звільнення, розрахунок здійснений згідно законодавства 30.05.2022. Також, розрахунок одноразової грошової допомоги при звільненні з поліції був здійснений ОСОБА_1 з установлених на день звільнення складових грошового забезпечення та проведений згідно законодавства 30.05.2022. При цьому ГУНП в Херсонській області не допущено бездіяльності в частині індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 . Згідно довідки №154 від 23.09.2022 у травні 2022 року грошовий дохід ОСОБА_1 проіндексовано на суму 589,92 грн.. Встановлення премії поліцейським є правом, а не обов`язком керівника, і її розмір залежить від особистого внеску поліцейського в загальний результат служби та виплачується у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції. Наказом ГУНП в Херсонській області №185 від 10.05.2022 ОСОБА_3 припинено виплати грошового забезпечення у зв`язку з відсутності на службі без поважної причини. Щодо не нарахування та невиплати щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн, встановленою постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 представник відповідача вказує, що Наказом ГУНП в Херсонській області від 24.02.2022 № 87 з 06.00 години 24.02.2022 введено в дію План евакуації (передислокації) ГУНП в Херсонській області та його територіальних підрозділів в безпечний район та визначено основним місцем евакуації Миколаївську область. Додатковими місцями евакуації визначено Кіровоградську, Чернівецьку та Івано-Франківську області. Наказом Національної поліції України від 10.03.2022 №190 «Про деякі питання проходження служби окремій категорії поліцейських на період дії воєнного стану» поліцейським, які перебувають поза місцем несення служби, крім тих, що виконують службові завдання, наказано протягом однієї доби прибути до найближчого органу поліції для реєстрації та поставлення на облік. Поліцейським, які не підпадають під перелік осіб, визначених пунктом першим наказу, зобов`язано невідкладно прибути до органу поліції за місцем несення служби. В подальшому наказом Національної поліції України № 239 від 07.04.2022 «Про деякі питання проходження служби окремій категорії поліцейських на період дії воєнного стану» визнано таким, що втратив чинність наказ НПУ №190 від 10.03.2022, та зобов`язано поліцейських, зокрема ГУНП в Херсонській області після прибуття до відповідного регіону прибути до найближчого органу поліції для реєстрації та постановки на облік, такі поліцейські зобов`язані стати на облік до територіальних органів поліції за місцем свого перебування (евакуації) та продовжити виконання поставлених керівництвом завдань та своїх обов`язків. Поліцейських, категорія яких не віднесена до пункту першого наказу, зобов`язано прибути за місцем несення служби 11.04.2022 року. Таким чином, поліцейські ГУНП в Херсонській області, які знаходяться з 25.02.2022 у визначених наказом ГУНП від 24.02.2022 №87 місцях дислокації чи перебуваючи на обліку та в підпорядкуванні територіальних органів поліції на підставі наказів НПУ від 10.03.2022 №190 та від 07.04.2022 №239, несуть службу, виконують службові обов`язки, беруть участь у заходах із національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії на час дії воєнного стану в Україні мають право на додаткову винагороду. Згідно довідки УКЗ ГУНП від 30.09.2022 ОСОБА_1 не прибув до місць дислокації ГУНП в Херсонській області на день звільнення. Доказів несення служби, здійснення функцій (обов`язків) поліцейського на окупованій території ОСОБА_1 суду не надано, відсутня така інформація і у ГУНП в Херсонській області. ОСОБА_1 на день видання наказів про виплату додаткової винагороди не ніс службу в поліції виконуючи службові обов`язки за штатною посадою, не брав безпосередню участь у бойових діях, не забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії, був відсутня за місцем дислокації (знаходження евакуації) ГУНП в Херсонській області, а також не перебував на обліку в інших територіальних органах Національної поліції України та був відсутній на службі з 24.02.2022 без поважної причини. Виплата додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників). Наказ відносно ОСОБА_1 про виплату йому додаткової винагороди не видавався. Крім того, одноразова грошова допомога при звільненні зі служби підлягає виплаті у строки, визначені п. 8 розділу VI Порядку №260, а визначені цієї нормою строки відрізняються від встановлених ст. 116 КЗпП України, вважаємо, що положення ст.117 КЗпП України також не підлягають застосуванню до спірних правовідносин. Згідно виписки Державної казначейської служби України від 26.07.2022, наявної в матеріалах справи, фінансування на рахунок Головного управління Національної поліції в Херсонській області по КЕКВ 2112 «Грошове забезпечення військовослужбовців», з якого було здійснено виплату одноразової вихідної допомоги позивачу, надійшло 26.07.2022. Таким чином, перерахувавши позивачу одноразову грошову допомогу при звільненні зі служби, 28.07.2022 про що свідчить виписка Державної казначейської служби України від 28.07.2022 тобто протягом п`яти робочих днів після їх надходження до ГУНП в Херсонській області з державного бюджету на утримання органу поліції, ГУНП в Херсонській області діяло у межах та спосіб встановлений п. 8 розділу VI Порядку №260, який є спеціальним у питанні щодо строків виплати одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби поліцейському. Одноразова грошова допомога при звільненні була нарахована ОСОБА_1 30.05.2022 згідно довідки №152 долученої до відзиву та виплачена 28 липня 2022 року після надходження 26.07.2022 бюджетних асигнувань тобто протягом п`яти робочих днів після надходження фінансування.

Ухвалою суду від 19 вересня 2022 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 18 листопада 2022 року витребувано від Головного управління Національної поліції в Херсонській області інформацію та копії документів щодо дати нарахування та виплати ОСОБА_1 грошового забезпечення за травень 2022 року та грошової компенсації за невикористані дні відпустки, та зупинено провадження по справі.

Ухвалою суду від 30 червня 2023 року поновлено провадження по справі.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 проходив службу в ГУНП в Херсонській області та наказом № 290 о/с від 30.05.2022 року був звільнений зі служби (а.с. 14, 51, 104).

ОСОБА_1 звернувся до ГУНП в Херсонській області із заявою щодо виплати йому виплат при звільненні, на яку листом від 02.09.2022 року повідомлено, що на день звільнення були встановлені наказами такі складові грошового забезпечення: посадовий оклад 3000,00 грн., оклад за спеціальним званням 2200,00 грн., надбавка за стаж служби (50 %) 2600,00 грн., надбавка за специфічні умови проходження служби (60 %) 4680,00 грн. Грошова компенсація за невикористану в році звільнення відпустку була нарахована у розмірі 6240,00 грн. та виплачена 30.06.2022 з розміру місячного грошового забезпечення, право на отримання якого він мав на день звільнення. Одноразова грошова допомога при звільненні була нарахована у розмірі 78000,00 грн. та виплачена 28.07.2022 з розрахунку місячного грошового забезпечення установленого наказами на день звільнення (а.с. 52-53).

Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України "Про Національну поліцію".

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про Національну поліцію" у своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами.

Згідно п. 4 ч. 10 ст. 62 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейський своєчасно і в повному обсязі отримує грошове забезпечення та інші компенсаційні виплати відповідно до закону та інших нормативно-правових актів України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 94 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Згідно п. 3 Порядку виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260, грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно ч. 5 ст. 94 Закону України "Про Національну поліцію" грошове забезпечення поліцейських індексується відповідно до закону.

Так, правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України Про індексацію грошових доходів населення.

Відповідно до ст. 1 ЗУ Про індексацію грошових доходів населення індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно ст. 2 ЗУ Про індексацію грошових доходів населення індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Тобто, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Відповідно до п. 12 розділу ІІ Порядку № 260 керівники органів поліції мають право преміювати поліцейських відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та в межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції України. У місяці виконання дисциплінарного стягнення поліцейського премія може не встановлюватися. Розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Рішення керівників органів поліції про преміювання оформлюється наказом, який видається до 25 числа кожного місяця, згідно із затвердженим положенням про преміювання та на підставі списків керівників структурних або відокремлених підрозділів органу поліції. Рішення керівників органів поліції про преміювання заступників керівника органу поліції, керівників структурних підрозділів та відокремлених структурних підрозділів здійснюється на підставі наказу. Залежно від виконання показників преміювання (у тому числі успішного виконання службових обов`язків, допущення проступків, застосування до поліцейських дисциплінарного стягнення в установленому законодавством порядку), які можуть впливати на розмір премії, до наказу про преміювання за відповідний місяць можуть уноситися відповідні зміни та проводитися перерахунок премії на підставі мотивованого рапорта (звернення) керівника. Нарахування премії проводиться у відсотках до грошового забезпечення, яке складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер). Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Виплата премії проводиться щомісяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.

Статтею 9 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб визначено, що особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, при звільненні зі служби за власним бажанням, через сімейні обставини або інші поважні причини, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, які мають вислугу 10 років і більше виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. Поліцейським, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України, співробітникам Служби судової охорони, звільненим зі служби безпосередньо з посад, займаних в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або у сформованих ними органах, на підприємствах, в установах, організаціях і у вищих навчальних закладах із залишенням на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, виплата одноразової грошової допомоги з підстав, передбачених частинами першою та другою цієї статті, здійснюється за рахунок коштів органів, у яких вони працювали.

Згідно п. 4 розділу IV Порядку № 260 виплата одноразової грошової допомоги поліцейським, звільненим із служби безпосередньо з посад, займаних у державних органах, установах та організаціях, здійснюється за рахунок коштів відповідних державних органів, установ та організацій, у яких вони працювали, з підстав та в розмірах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та з урахуванням цього Порядку та умов.

Відповідно до п. 6 розділу VІ Порядку № 260 нарахування одноразової грошової допомоги при звільненні із служби здійснюється з розрахунку місячного грошового забезпечення, ураховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, процентну надбавку за стаж служби в поліції, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, установлених наказами на день звільнення.

Верховний Суд в постанові від 03.04.2019 року по справі № 638/9697/17 зазначив, що індексація грошового забезпечення має враховуватися у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених із військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому разі неврахування індексації при обрахунку пенсії за вислугу років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.

Таким чином, індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому, вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців як обрахункової величини одноразової грошової допомоги при звільненні.

При цьому, п. 6 розділу VІ Порядку № 260 чітко визначено врахування у суми одноразової грошової допомоги при звільненні із служби з розрахунку, зокрема з премії.

З матеріалів справи вбачається, що станом на дату звільнення зі служби позивачу, ОСОБА_1 нараховувалась та виплачувалася в складі грошового забезпечення індексація грошового забезпечення та премія (а.с. 56, 107).

Разом з тим, індексація грошового забезпечення та премія не були включені до складу грошового забезпечення, з якого нараховувалась та виплачувалась одноразова грошова допомога при звільненні (а.с. 147).

При цьому, посилання представника відповідача на те, що премія на день звільнення ОСОБА_1 не встановлювалася згідно п. 4 наказу Головного управління Національної поліції в Херсонській області № 259 о/с від 24.05.2022 року, суд не приймає до уваги, оскільки вказаним наказом, який прийнято до звільнення позивача зі служби, наказано встановити ОСОБА_1 премію з 01.05.2022 року по 09.05.2022 року у розмірі 36,210 % та вирішено не встановлювати премію з 10.05.2022 року (а.с. 114).

За таких підстав, суд дійшов висновку, щодо неправомірності дій Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні без урахування індексації грошового забезпечення та премії, а тому слід зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням індексації грошового забезпечення та премії, із врахуванням раніше виплачених сум.

Також, що стосується позовних вимог про визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо невиплати у повному обсязі ОСОБА_1 грошової компенсації за 15 днів невикористаної відпустки; зобов`язання Головного управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму грошової компенсації за невикористані дні відпустки у розмірі 7318,80 грн. суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 8 розділу ІІІ Порядку № 260 поліцейським, які відповідно до законодавства України мають право на відпустку зі збереженням грошового забезпечення, виплата грошового забезпечення здійснюється в розмірі, що вони одержували на день вибуття у відпустку, з розрахунку посадового окладу, установленого за основною штатною посадою, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії за поточний місяць

При звільненні поліцейського зі служби в поліції проводиться відрахування з грошового забезпечення надмірно нарахованої частини чергової відпустки за час невідпрацьованої частини календарного року. Кількість днів надмірно нарахованої частини щорічної відпустки вказується в наказі про звільнення. За невикористану в році звільнення відпустку поліцейським, які звільняються з поліції, виплачується грошова компенсація відповідно до чинного законодавства. Виплата грошової компенсації за невикористану в році звільнення відпустку проводиться, виходячи з розміру місячного грошового забезпечення, право на отримання якого поліцейський має відповідно до чинного законодавства, на день звільнення із служби. При цьому одноденний розмір грошового забезпечення визначається шляхом ділення розміру грошового забезпечення на 30 календарних днів. Кількість днів для виплати грошової компенсації за невикористану відпустку вказується в наказі про звільнення.

Наказом Головного управління Національної поліції в Херсонській області від 30.05.2022 № 290 о/с звільнено ОСОБА_1 та визначено, що невикористана частина відпустки складає 15 діб (а.с. 14, 51).

Згідно довідки № 151 від 21.09.2022 року ОСОБА_1 виплачено грошову компенсацію за невикористані дні відпустки у розмірі 6240,00 грн., з розрахунку (12480,00 грн. : 30 днів) х 15 днів) (а.с. 146).

Тобто, грошову компенсацію за невикористані дні відпустки згідно наказу від 30.05.2022 № 290 о/с ОСОБА_1 розраховано та виплачено відповідно до Порядку № 260.

Суд не приймає до уваги посилання представника позивача на протиправність дій Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо незастосування Порядку № 100 при розрахунку компенсації за невикористану відпустку, оскільки приписами п. 8 розділу ІІІ Порядку № 260 чітко визначений розрахунок грошової компенсації за невикористану в році звільнення відпустку.

За таких підстав суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо невиплати у повному обсязі ОСОБА_1 грошової компенсації за 15 днів невикористаної відпустки; зобов`язання Головного управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму грошової компенсації за невикористані дні відпустки у розмірі 7318,80 грн. є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Крім того, позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, а саме щомісячної додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень за період з 24.02.2022 по 30.05.2022, встановленої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022; зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну додаткову винагороду в розмірі 30 000 гривень за період з 24.02.2022 по 30.05.2022, встановлену постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації .

Указом Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженого Законом України № 7168 від 16.03.2022 воєнний стан продовжений до 25.04.2022.

Указом Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженого Законом України № 2212-ІХ від 21.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

28 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Згідно п. 1 постанови КМУ № 168 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Тобто, постановою КМУ № 168 врегульовано порядок виплати додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень щомісячно для осіб, зокрема, поліцейським, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка.

При цьому, з метою врегулювання питань нарахування та виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, розроблено Методичні рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Відповідно до п. 2 розділу І Методичних рекомендацій виплата винагороди здійснюється органом, установою за місцем постійного проходження служби поліцейського, де він призначений на штатну посаду на підставі наказів такого органу, установи. Видання наказу здійснюється щомісяця не пізніше 28 числа (до завершення воєнного стану).

Згідно п. 3 розділу І Методичних рекомендацій розрахунковий місячний період для виплати винагород визначається з 24 лютого по 25 березня, а в подальшому з 26-го числа поточного місяця на наступні 30 днів періоду дії воєнного стану. У разі, якщо воєнний стан у розрахунковому місячному періоді визначений у меншій кількості календарних днів, ніж розрахунковий місячний період, то розмір винагород визначається шляхом ділення їхніх місячних розмірів на кількість календарних днів, коли був воєнний стан у розрахунковому місячному періоді.

Відповідно до п. 5 розділу І Методичних рекомендацій додаткова винагорода виплачується в межах асигнувань, передбачених в кошторисі органу, установи.

Згідно п. 1 розділу II Методичних рекомендацій додаткова винагорода встановлюється пропорційно та виплачується поліцейським за календарний період проходження служби в розрахунковому місячному періоді з урахуванням умов щодо періодів, які не враховуються до періоду, за який може бути встановлена винагорода згідно з розділом IV цих Методичних рекомендацій.

Відповідно до п. 2 розділу II Методичних рекомендацій додаткова винагорода встановлюється, ураховуючи кількість календарних днів проходження служби, крім періодів, зазначених у пункті 1 розділу IV цих Методичних рекомендацій. Обрахунок додаткової винагороди проводиться шляхом ділення місячного розміру додаткової винагороди 30 000 на кількість календарних днів у розрахунковому місячному періоді дії воєнного стану та множення на кількість днів проходження служби за виключенням періодів, зазначених у п. 1 розділу IV.

Згідно п. 3 розділу II Методичних рекомендацій для оформлення наказу про встановлення додаткової винагороди керівниками структурних підрозділів або відокремлених підрозділів органу (установи) поліції подаються списки поліцейських з пропорційно обрахованим розміром винагороди, що пропонується до встановлення.

Відповідно до п. 1 розділу IV Методичних рекомендацій додаткова винагорода не встановлюється поліцейським за період, зокрема, відсутності за місцем знаходження органу (підрозділу), закладу, установи з незаконних причин.

З матеріалів справи вбачається, що наказом ГУНП в Херсонській області від 24.02.2022 року № 17 введено з 06:00 24 лютого 2022 року в дію План евакуації (передислокації) підрозділів ГУНП в Херсонській області в безпечний район. Основним місцем евакуації визначено: Миколаївську область. Додатковими місцями евакуації визначено: Кіровоградську, Чернівецьку та Івано-Франківську області (а.с. 115).

Згідно довідки від 30.09.2022 року ОСОБА_1 станом на 30.05.2022 року (на день звільнення зі служби) за місцем дислокації ГУНП в Херсонській області не прибув (а.с. 106).

Тобто, в період з 24.02.2022 року по 30.05.2022 року позивач, ОСОБА_1 , був відсутній за місцем знаходження ГУНП в Херсонській області, а тому з урахуванням приписів п. 1 розділу IV Методичних рекомендацій у відповідача були відсутні підстави для нарахування та виплати йому додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень щомісячно.

За таких підстав, з урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку про відсутність ознак протиправної бездіяльності відповідача, а тому позовні вимоги про зобов`язання Головного управління Національної поліції в Херсонській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну додаткову винагороду в розмірі 30 000 гривень за період з 24.02.2022 по 30.05.2022, встановлену постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022, є необґрунтованими.

Крім того, позивач просить суд зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за весь період прострочення розрахунку з дня звільнення до часу винесення рішення судом.

Відповідно до ст. 116 КзпП України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, роботодавець повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум. В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, роботодавець в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.

Згідно ст. 117 КЗпП України в разі невиплати з вини роботодавця належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку. При наявності спору про розміри належних звільненому працівникові сум роботодавець повинен сплатити зазначене в цій статті відшкодування в тому разі, коли спір вирішено на користь працівника. Якщо спір вирішено на користь працівника частково, то розмір відшкодування за час затримки визначає орган, який виносить рішення по суті спору.

Таким чином, непроведення з вини власника або уповноваженого ним органу розрахунку з працівником у строки, що передбачені статею 117 КЗпП України, є підставою для відповідальності, передбаченої цією статтею.

При цьому, закріплені у статтях 116, 117 КЗпП України норми спрямовані на забезпечення належних фінансових умов для звільнених працівників, оскільки гарантують отримання ними, відповідно до законодавства, всіх виплат в день звільнення та, водночас, стимулюють роботодавців не порушувати свої зобов`язання в частині проведення повного розрахунку із працівником.

Таким чином, враховуючи те, що спеціальним законодавством, яке регулює оплату праці поліцейських, не встановлено відповідальність роботодавця за невиплату або несвоєчасну виплату працівнику всіх належних сум, з метою забезпечення рівності прав та принципу недискримінації у трудових відносинах, суд приходить висновку про можливість застосування норм ст.ст. 116 та 117 КЗпП України як таких, що є загальними та поширюються на правовідносини, які складаються під час звільнення зі служби в поліції.

З матеріалів справи вбачається, що позивача, ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції наказом № 290 о/с від 30.05.2022 року (а.с. 104).

При цьому, одноразова грошова допомога при звільненні виплачена позивачу 28.07.2022 року (а.с. 15-19, 112).

В той же час, пунктом 8 розділу VI Порядку № 260 визначено, що одноразова грошова допомога при звільненні виплачується не пізніше двох місяців з дня звільнення із служби, а в разі надходження коштів пізніше цього терміну - протягом п`яти робочих днів після їх надходження в межах та за рахунок коштів, передбачених державним бюджетом на утримання центрального органу управління поліцією, органів поліції, державних органів, установ та організацій, до яких відряджені (прикомандировані) поліцейські.

З матеріалів справи вбачається, що фінансування на рахунок Головного управління Національної поліції в Херсонській області по КЕКВ 2112 «Грошове забезпечення військовослужбовців», з якого було здійснено виплату одноразової вихідної допомоги позивачу, надійшло 26.07.2022 (а.с. 108).

Таким чином, одноразова грошова допомога при звільненні позивачу виплачена з дотриманням приписів пунктом 8 розділу VI Порядку № 260.

При цьому, позовні вимоги позивача щодо зобов`язання Головного управління Національної поліції в Херсонській області виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за весь період прострочення розрахунку з дня звільнення до часу винесення рішення судом, обґрунтовані невиплатою саме одноразової грошової допомоги при звільненні, яка виплачена відповідачем у строки, передбачені пунктом 8 розділу VI Порядку №260.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню шляхом визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні без урахування індексації грошового забезпечення та премії; зобов`язання Головного управління Національної поліції в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням індексації грошового забезпечення та премії, із врахуванням раніше виплачених сум. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Національної поліції в Херсонській області (код ЄДРПОУ 40108782, адреса місцезнаходження: 73001, м. Херсон, вул. Лютеранська, 4) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Херсонській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні без урахування індексації грошового забезпечення та премії.

Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням індексації грошового забезпечення та премії, із врахуванням раніше виплачених сум.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2023
Оприлюднено03.07.2023
Номер документу111915096
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/12049/22

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 30.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 18.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 18.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні