Справа № 540/879/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Фермерського господарства «Каховське» (ЄДРПОУ 24751455, адреса: 74824, Херсонська область, Каховський район, с. Коробки, вул. Терни, 3) до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 43143201, адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Херсонського окружного адміністративного суду звернулось Фермерське господарство "Каховське" з позовною заявою до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, в якій просить:
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 00418980722 від 17.12.2021 року, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 55862,78 грн. (в тому числі 51 118.27 грн. за податковим збов`язанням та 4744,51 грн. за штрафними санкціями) та нараховано 17361,88 грн. пені;
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 00418990722 від 17.12.2021 року, в частині збільшення позивачу грошового зобов`язання з військового збору на 4655,24 грн. (в тому числі 4259,86 грн. за податковим зобов`язанням та 395,38 грн. за штрафними санкціями) та нараховано 1446.82 грн. пені.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 08.02.2022 року по справі №540/879/22 провадження відкрито, вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розпорядженням Верховного Суду від 06.03.2022 р. №1/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану» змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду Одеському окружному адміністративному суду.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.02.2023 року справу №540/879/23 передано судді Кравченку М.М.
Розпорядженням Одеського окружного адміністративного суду від 07.03.2023 року №127 призначено повторний автоматизований розподіл справи №540/879/23.
Згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.03.2023 року справу передано судді Хурса О.О.
Ухвалою суду від 14.03.2023 року справу прийнято до провадження. Встановлений відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 05.04.2023 року продовжено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву до 26.04.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем було проведено документальну планову виїзну перевірку ФГ «Каховське»
За результатами перевірки ГУ ДПС складено акт №4425/21-22-07-14/24751455 від 19.11.2021.
На підставі вказаного акту відповідачем було прийнято ППР №00418980722 яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 55862,78 грн. (в тому числі 51118,27 грн. за податковим збов`язанням та 4744,51 грн. за штрафними санкціями) та нараховано 17361,88 грн. пені, а також ППР №00418990722, яким позивачу зокрема збільшено грошове зобов`язання з військового збору на 4655,24 грн. (в тому числі 4259,86 грн. за податковим зобов`язанням та 395,38 грн. за штрафними санкціями) та нараховано 1446,82 грн. пені, що ФГ «Каховське» вважає неправомірним.
Позивач вважає, що висновки Акта перевірки не відповідають фактичним обставинам справи, а ППР, винесені на його підставі є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
26.04.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
Щодо ППР №00418980722 від 17.12.2021 року відповідач вказав, що за результатами документальної перевірки встановлено: в порушення в. 288.1, п. 288.4 ст. 288, пл. 164.25 д. 164.2. ст. 164, п. 167,1 ст. 167, пп. 168.1.1, п. 168.1 ст.168, ап. 170.1.1 п. 170.1 ет. 170 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI підприємством ФГ «КАХОВСЬКЕ» занижено податкові зобов`язання з доходів, що нараховуються громадянам-власникам земельних ділянок згідно умов укладених договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення за період з 01.07.2017 року по 30.06.2021 року на суму 51118,27 грн (у т.ч на суму 40096,29 гри у грудні звітного 2017 року, на суму 3674,38 грн у грудні звітного 2018 року, на суму 3674,38 у грудні 2019 року та на суму 3673,22 грн у грудні звітного 2020 року).
Щодо ППР №00418990722 від 17.12.2021 року відповідач вказав, що за результатами документальної перевірки та правильності справляння військового збору з виплаченої орендної плати повноти встановлено: в порушення п. 288.1, п. 288.4 ст. 288, пп. 164.2.5 п. 164.2. ст. 164, п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.1, п.168.1 ст. 168, пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170, пп 1.3-1.6 пункту 16' підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень підприємством ФГ «Каховське» занижено податкові зобов`язання з військового збору з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) громадянам- власникам земельних у вигляді орендної плати за період з 01.07.2017 року по 30.06.2021 року на суму 4259,86 грн (у т.ч на суму 3341,36 грн у 2017 році, на суму 306,20 грн. у 2018 році, на суму 306,20 грн. у 2019 році та на суму 306,10 грн. у 2020 році).
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
Фермерське господарство «Каховське» зареєстровано 15.01.2001 року, номер запису 1 492 120 0000 000321, код юридичної особи 24751455.
Основним видом економічної діяльності є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Відповідно договору оренди землі від 18.12.2009 року №040972900013, орендодавець надає в оренду орендарю визначені цим договором земельні ділянки на строк 25 років.
Відповідно договорів оренди землі від 20.03.2015 року, орендодавець надає в оренду орендарю визначені цими договорами земельні ділянки на строк 49 років.
Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на підставі наказу від 29.09.2021 року № 1139-ж1 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ФГ «Кахвоське», відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п.77.4 ст.77, п.82.1 ст. 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ФГ «Каховське», з питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період діяльності з 01.07.2017 по 30.06.2021, з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.06.2021.
За результатами перевірки, складено акт №4425/21-22-07-14/24751455 від 19.11.2021. Контролюючим органом було встановлено порушення позивачем вимог п.п. «а» п. 176.2 ст. 176, пп.1.6 п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень, пп.168.1.4 п.168.1 ст.168, пп. 170.1.1 п.170.1 ст.170, п. 288.1, п. 288.4 ст. 288, пп. 164.2.5 п. 164.2. ст. 164, п. 167.1 ст. 167, Податкового кодексу України та занижено суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.07.2017 по 30.06.2021.
На підставі акту перевірки контролюючим органом було прийнято податкові повідомлення-рішення №00418980722 від 17.12.2021 року та №00418990722 від 17.12.2021 року.
Вважаючи вказані ППР протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, доводам і запереченням сторін, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України, який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пп. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (п. 75.1 ст. 75 ПК України ).
Відповідно до п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Позивачем не оскаржуються підстави та порядок проведення перевірки.
Однак, позивач не погоджується по суті виявлених порушень в ході перевірки, що стало підставою для прийняття оскаржуваних ППР.
Контролюючим органом було встановлено, що ФГ «Каховське» укладено догоговори оренди з фізичними особами власниками земельних ділянок (паїв). Орендована земля використовувалась для вирощування сільгоспкультур, зокрема, для вирощування зернових культур, що відображено у поданих звітах про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду.
Договірні відносини регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV «Про оренду землі» (далі - Закон №161), іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до п. 288.4 ст. 288 ПК України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до пп. 170.1.1 ПК України податковим агентом платника податку орендодавця щодо його доходу від надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю) є орендар. При цьому об`єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.
При встановленні суми плати за оренду земельної ділянки (паю), відповідно до п. 1 Указу Президента України «Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)» від 02.02.2002 р. №92/2002, плата за оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) має становити не менше 3 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю).
Відповідно до п. 288.4 ст. 288 ПК України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до п. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди у відсотках до нормативної грошової оцінки в межах, визначених п. 288.5 ст. 288 ПК України. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель», видається відповідним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Держгеокадастр).
Згідно наданих до перевірки оборотно сальдових відомостей рах. 377 Фермерським господарством «Каховське» у перевіряємому періоді, було нараховано орендної плати пайщикам у розмірі 205305,31 грн. (таблиця на стр. 16-17 Акту перевірки).
Відповідно до статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та інної діяльності.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до статті 13 ЗУ «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства оренди землі.
Відповідно до статті 21 ЗУ «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесения орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Наведені приписи ЗК України та ЗУ «Про оренду землів повністю узгоджуються з вимогами статті 627 ЦК України, згідно яких відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Суд погоджується з доводами позивача, що до правовідносин сторін за договором оренди землі в частині встановлення мінімального розміру орендної плати не можуть бути застосовані положення Указу Президента України «Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)» від 02.02.2002 року № 92/2002 (далі - Указ Президента України № 92/2002), як на тому наполягає відповідач.
Так, відповідно до пункту першого Указу Президента України № 92/2002 визнано одним із пріоритетних завдань пореформеного розвитку аграрного сектора економіки забезпечення підвищення рівня соціального захисту сільського населення, зокрема шляхом запровадження плати за оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) у розмірі не менше 3 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю) та поступового збільшення цієї плати залежно від результатів господарської діяльності та фінансово економічного стану орендаря.
Аналіз наведених вимог Указу Президента України № 92/2002 свідчить, що наведений розмір орендної плати має рекомендаційний характер.
Вказана позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постановах від 18.05.2020 року у справі № 539/232/18 та від 10.03.2021 року у справі 704/1559/15-ц.
Крім того, як вже зазначалося вище, відповідно до статті 93 ЗК України правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються законом, що виключає можливість їх регулювання іншими, відмінним від законів нормативними актами, в тому числі Указом Президента України № 92/2002.
Порівнюючи положення Указу Президента України № 92/2002 та статті 21 ЗУ «Про оренду землі», суд керується нормами статті 21 ЗУ «Про оренду землі», оскільки норми закону мають вищу юридичну силу, ніж положення підзаконного акту.
Також суд зауважує, що правовідносини між господарством та орендодавцями земельних ділянок за договором оренди землі виникли до набрання чинності Указом Президента України № 92/2002 в редакції Указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)» від 19.08.2008 року № 725/2008.
З урахуванням вимог статті 58 Конституції України та статті 5 ЦК України, вказана обставина с самостійною підставою неможливості застосування до правовідносин сторін за договором оренди землі (за відсутності відповідних змін до такого договору) вимог про мінімальний розмір орендної плати на рівні 3 відсотків від визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки.
Також, до спірних правовідносин не можуть бути застосовані вимоги пунктів 288.1 та 288.4 статті 288 ПК України, оскільки предметом правового регулювання цих норм не є правовідносини сторін за договором оренди земельних ділянок приватної власності.
Так, відповідно до підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками плати за землю визнаються платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Відповідно до підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України землекористувачами визнаються юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки приватної власності не є податком, а її розмір не регулюється нормами ПК України.
Отже, чинним законодавством України не встановлено мінімального розміру орендного платежу за земельні ділянки приватної власності, що вказує на хибність висновків органу ДПС про необхідність застосування до спірних правовідносин підпункту 170.1.1 пункту 170.1 статті 170 ПК України в частині встановлення такого розміру на рівні 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які використовуються ФГ «Каховське» на умовах оренди.
Таким чином, враховуючи встановлені судом факти та обставини справи, суд вважає, що зроблені контролюючим органом висновки є помилковими.
Таким чином, враховуючи вищевикладені та встановлені обставини, суд доходить висновку, що позовні вимоги є правомірними та належать задоволенню.
Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідач, заперечуючи проти позову не довів, з посиланням на відповідні докази правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позов задоволено, сплачений судовий збір належить стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Фермерського господарства «Каховське» (ЄДРПОУ 24751455, адреса: 74824, Херсонська область, Каховський район, с. Коробки, вул. Терни, 3) до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 43143201, адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00418980722 від 17.12.2021 року, яким Фермерському господарству «Каховське» збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 55862,78 грн. (в тому числі 51 118.27 грн. за податковим збов`язанням та 4744,51 грн. за штрафними санкціями) та нараховано 17361,88 грн. пені.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №00418990722 від 17.12.2021 року, в частині збільшення позивачу грошового зобов`язання з військового збору на 4655,24 грн. (в тому числі 4259,86 грн. за податковим зобов`язанням та 395,38 грн. за штрафними санкціями) та нарахуванні 1446.82 грн. пені.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на користь Фермерського господарства «Каховське» судовий збір в розмірі 2481 грн.
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя О.О. Хурса
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111915133 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хурса О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні