ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ПРО ЗАЛИШЕННЯ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ БЕЗ РУХУ
30 червня 2023 року Справа № 908/537/20/(908/2860/22) ЗП/280/16/23 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., розглянувши матеріали справи за позовом Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду 05.06.2023 Вх.№23138 надійшла справа №908/537/20 за позовною заявою Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач 1), Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 2), Державної податкової служби України (далі - відповідач 3), про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, для розгляду в межах справи № 908/537/20 про банкрутство позивача, в якій позивач просить суд:
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області №6275 від 18.11.2020 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія».
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Львівській області і Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області поновити реєстрацію Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія» платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації.
Зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані та записи рахунків інтегрованої картки Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія» в Системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні станом на 18.11.2020 - до прийняття рішення від 18.11.2020 №6275 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, в розмірі в розмірі 5 127 054,25 грн.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 25.05.2023 справу №908/537/20 передано за підсудністю до Запорізького окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 12 червня 2023 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача 1 просить прийняти рішення про залишення позовних вимог по справі №908/537/20(908/2860/22) ЗП280/16/23) без розгляду, на підставі п.4 ст. 123, п. 8 ч. 1 ст.240 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Датою вручення позивачу рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.11.2020 № 627 є 07.12.2020 року. У разі відсутності адміністративного оскарження рішення від 18.11.2020 № 627 граничною датою, за якою спливає шестимісячний строк звернення до суду з позовною вимогою щодо визнання протиправними та скасування вказаного рішення є 07.06.2021. Датою звернення позивача до суду з вказаною позовною заявою є 23.12.2021 року (позов датований 23.12.2022 року). На думку відповідачів, позивачем не було дотримано належних строків для звернення до суду з позовною вимогою про оскарження рішення від 18.11.2020 № 627, оскільки перевищено як шестимісячний строк від дати вручення оскаржуваного рішення.
Вирішуючи подану заяву, суд виходить з наступного.
Позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області №6275 від 18.11.2020 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія».
Посилаючись на статтю 102 Податкового кодексу України позивач вважає, що строк звернення до суду з цією позовною заявою становить 1095 днів.
Відповідно до ч.1, абз.1 ч.2 ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Платник податків, який вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушено його права, свободи та інтереси, для їх захисту, відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) має право звернутися до адміністративного суду.
Порядок оскарження рішень контролюючих органів регламентовано статтею 56 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Відповідно до абз. 1 пункту 56.18 ПК України з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Суд зазначає, що для правильного визначення змісту абз. 1 п. 56.18 статті 56 ПК України необхідно також враховувати положення статті 102 ПК України.
Відповідно до пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39--2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
У свою чергу, грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності (підпункт 14.1.39 пункт 14.1 статті 14 ПК України).
З аналізу наведених норм можна дійти висновку, що в абз. 1 п. 56.18 ст. 56 ПК України закріплено загальне право платника податку оскаржувати в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу в будь-який момент після отримання такого рішення. Зазначене право може бути реалізоване платником податків з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПК України, лише щодо тих рішень контролюючого органу, які впливають на розмір грошових зобов`язань такого платника податків.
Інші рішення, які безпосередньо не впливають на розмір грошових зобов`язань платника податків, можуть бути оскаржені до суду у межах строку, визначеного процесуальним законом, тобто Кодексом адміністративного судочинства України у спірному випадку.
Поряд з цим, предметом позову у цій справі є рішення податкового органу про анулювання реєстрації платником ПДВ, яке не є рішенням про нарахування/визначення грошового зобов`язання, суд доходить висновку, що строк у 1095 днів (пункт 102.1 статті 102 ПК України) в даному випадку не застосовується.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що строк звернення до суду з даними позовними вимогами становить шість місяців з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними та після завершення таких строків, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
При цьому, у випадку пропуску строку звернення до суду підставами для його поновлення є лише наявність поважних причин, якими визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Законодавче обмеження строку протягом якого особа може звернутися до суду, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах.
Частиною 6 ст.161 КАС України передбачено, що у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
Відповідно до ч.1 ст.123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Згідно частиною 3 ст.123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Враховуючи вищевикладене, з метою встановлення всіх фактичних обставин, за яких може бути прийнято рішення про залишення позову без розгляду, суд вважає за необхідне, залишити позовну заяву без руху для надання позивачу строку на усунення недоліків, шляхом подання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску.
Керуючись ст.ст.123, 161, 241, 243,248 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Дочірнього підприємства «Центр реабілітації «Надія» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, - залишити без руху.
Надати позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів від дня одержання копії ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду обґрунтованої заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску.
Роз`яснити позивачу, що відповідно до частини 3 статті 123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Б.В. Богатинський
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111918693 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні