Ухвала
від 03.07.2023 по справі 711/4131/23
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Придніпровський районний суд м.Черкаси

Справа № 711/4131/23

Номер провадження 1-кс/711/1207/23

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2023 року м. Черкаси

Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1

за участю:

секретаря судових засідань : ОСОБА_2

прокурора : ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Придніпровського районного суду м. Черкаси клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 про арешт майна, подане в рамках кримінального провадження №12022250000000154 від 13.06.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про арешт майна, поданим в рамках кримінального провадження №12022250000000154 від 13.06.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України, вказуючи, що СУ ГУНП в Черкаській області проводиться досудове розслідування по кримінальному провадженню № 12022250000000154 від 13.06.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України.

В ході проведення досудового розслідування встановлено, що на території Черкаської області проводить господарську діяльність ТОВ «КАСКАД-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, юридична адреса: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Одеська, буд. 63А, основний вид діяльності надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20).

Так, єдиним власником та засновником Товариства із часткою в статутному капіталі 1 000 000 грн. (100%) є громадянин російської федерації ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець с. десна подольського р-ну московської обл., паспорт громадянина рф № НОМЕР_1 , виданий 13.08.2008 ТП ВУФМС росії по московській області в балашихінському районі в с. салтиковка, код підрозділу 500-011. Має профіль в соціальній мережі Facebook за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 Аналізом соціальної мережі встановлено, що останній має відношення до ресторану ІНФОРМАЦІЯ_3 у Швейцарії, АДРЕСА_1 .

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна встановлено, що:

- в оренді Товариства знаходиться земельна ділянка із кадастровим номером 7110500000:04:002:0071, площею 0,0555 га, під житловим будинком з кафе баром та приміщеннями для тимчасового проживання по АДРЕСА_2 , згідно рішенням Смілянської міської ради від 24.03.2021 № 11-54/VIII та договором оренди землі від 25.06.2021;

- у власності Товариства знаходиться земельна ділянка із кадастровим номером 7110500000:04:002:0070, площею 0,1 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна земельна ділянка);

- у власності Товариства знаходиться кафе бар, житлові приміщення з господарськими будівлями і спорудами та приміщеннями для тимчасового проживання, загальною площею 358 кв.м., по АДРЕСА_2 .

Директором ТОВ «КАСКАД-НВ» (Код ЄДРПОУ 43202303) є ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (іпн. НОМЕР_2 ), уродженка с. Пастирське, Смілянського району, Черкаської області, зареєстрована: АДРЕСА_3 .

Відповідно до відомостей, що містяться в інтегрованій міжвідомчій інформаційно-телекомунікаційній системі щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон України (шифр - «Аркан», Наказ від 03.04.2008 № 284/287/214/150/64/175/266/75 «Про затвердження Положення про інтегровану міжвідомчу інформаційно-телекомунікаційну систему щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон) встановлено, що ОСОБА_4 напередодні початку активних бойових дій з боку російської федерації здійснював виїзд за межі території України, а саме:

- 12.01.2022 о 02 год. 41 хв. перетнув державний кордон України (на виїзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса);

- 15.02.2022 о 07 год. 38 хв. перетнув державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) спільно із гр. ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) який до кінця 2020 року являвся засновником ТОВ «КАСКАД НВ»;

- 20.03.2022 о 01 год. 11 хв. перетнув державний кордон України (на виїзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією «Фольксваген» д.н.з. НОМЕР_4 спільно із ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 ) та ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_7 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 ).

Крім того, директором ТОВ «КАСКАД НВ» ОСОБА_5 також неодноразово здійснювався виїзд за межі території України, а саме:

- 19.10.2022 перетнула державний кордон України (на вїзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_7 ;

- 26.11.2022 о 11 год. 25 хв. перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_8 ;

- 26.11.2022 о 17 год. 42 хв. перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_9 ;

- 25.12.2022 перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі з швейцарською реєстрацією днз. ZH НОМЕР_10 .

Аналізом соціальної мережі «Auto.RIA» встановлено, що остання з моменту початку введення воєнного стану в Україні та по теперішній час надає послуги з підбору та розмитнення авто із Швейцарії, тобто країни, де фактично знаходиться та здійснює господарську діяльність ОСОБА_4 , що в свою чергу свідчить про взаємозв`язок останніх. Дану інформацію також підтверджують відомості Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України відносно перетину кордону директором ТОВ «КАСКАД НВ» ОСОБА_5 .

Також, органом досудового розслідування було отримано тимчасовий доступ до реєстраційної справи ТОВ «Каскад-НВ», що в свою чергу документально підтверджує наявність корпоративних прав ОСОБА_4 у ТОВ «Каскад-НВ», а також те, що по теперішній час останній контролює господарську діяльність та отримує доходи від Товариства.

Враховуючи вищевикладене, в органу досудового розслідування існують достатні підстави вважати, що з території України виводились та на даний час можуть незаконно виводитись кошти до російської федерації, що в свою чергу може забезпечувати фінансування дій спрямованих на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Прокурор зазначає, що незважаючи на те, що Верховна Рада України визнала російську федерацію державою-терористом, що вчиняє геноцид Українського народу (Закон України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» від 22.05.2022), фізичне знищення, масові вбивства громадян України, вчинення міжнародних злочинів проти цивільного населення, використання заборонених методів війни, руйнування цивільних об`єктів та об`єктів критичної інфраструктури, штучне створення гуманітарної катастрофи в Україні або окремих її регіонах, засновник ТОВ «Каскад-НВ» ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , маючи громадянство рф, в умовах збройної агресії рф відносно України, через підконтрольних йому громадян України здійснює безпосередній вплив та контроль за господарською діяльністю Товариства, в тому числі отримує доходи, має вплив на посадових осіб Товариства, а також може в найближчому часі незаконно розпорядитись нерухомим майном Товариства.

При цьому, на території країни агресора ОСОБА_4 може сплачувати значні суми податків в бюджет рф та виконувати там інші дії, спрямовані на зміну території або державного кордону на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

20.06.2023 слідчим винесено постанову про визнання речовими доказами корпоративних прав засновника та кінцевого бенефіціара ТОВ «КАСКАД-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, юридична адреса: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Одеська, буд. 63А, із часткою у статутному фонді «Статутний внесок 1 000 000 грн., 100%», яка належить гр. російської федерації ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. десна подольського р-ну московської обл., паспорт громадянина рф № НОМЕР_1 , виданий 13.08.2008 ТП ВУФМС росії по московській області в балашихінському районі в с. салтиковка, код підрозділу 500-011, оскільки вони мають доказове значення для досудового розслідування та містять відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.

Враховуючи те, що сума корпоративних прав ОСОБА_4 значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму та в подальшому вони підлягають передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів для здійснення його управління, в органу досудового розслідування виникла необхідність у накладенні арешту на корпоративні права засновника та кінцевого бенефіціара ТОВ «КАСКАД-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, юридична адреса: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Одеська, буд. 63А, із часткою у статутному фонді «Статутний внесок 1 000 000 грн., 100%», яка належить гр. російської федерації ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. десна подольського р-ну московської обл., паспорт громадянина рф № НОМЕР_1 , виданий 13.08.2008 ТП ВУФМС росії по московській області в балашихінському районі в с. салтиковка, код підрозділу 500-011.

Так, на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 24.02.2022 «Про введення в дію плану оборони України та Зведеного плану територіальної оборони України», уведеного в дію Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 70/2022, Головним слідчим управлінням Національної поліції України в межах компетенції здійснюється комплекс заходів, передбачених планом оборони України, за сценарієм першим «Ескалація Російською Федерацією збройної агресії проти України, збройна агресія з боку інших держав або коаліцій держав повномасштабне застосування воєнної сили проти України шляхом проведення військових операцій з рішучими цілями, що може супроводжуватись інформаційними кампаніями, інформаційно-психологічними операціями, кіберопераціями та спеціальними операціями проти України, а також блокадою її портів, узбережжя, повітряного простору».

На теперішній час, в умовах запровадженого Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 воєнного стану в Україні, відбувається надзвичайна ситуація в економіці держави, у зв`язку з чим вживаються необхідні заходи, направлені на встановлення фізичних та юридичних осіб проросійської спрямованості, які своїми діями можуть спричинити шкоду національній безпеці України та здійснювати дії, направлені на збір і передачу представникам країни - агресора охоронювану законом інформацію, а також здійснювати фінансування проросійсько-налаштованих організацій в момент дії військового положення.

З метою захисту суверенітету і територіальної цілісності України, національних інтересів, національної безпеки, забезпечення її економічної самостійності, прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави, враховуючи повномасштабну агресивну війну, яку російська федерація розв`язала і веде проти України та Українського народу з порушенням норм міжнародного права, вчиняючи злочини проти людства, виходячи з положень Конституції України, Декларації про державний суверенітет України та загальновизнаних міжнародних норм і правил, зокрема щодо суверенного права України на захист, враховуючи Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, з урахуванням потреби невідкладного та ефективного реагування на наявні загрози національним інтересам України, враховуючи положення IV Гаазької конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додатка до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року, Верховна Рада України прийняла Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів.

Відповідно до Розділу І ст. 1 ЗУ «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», російська федерація - держава, яка рішенням Верховної Ради України відповідно до Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14 грудня 1974 року визнана державою-агресором і здійснює збройну агресію проти України:

- резиденти - юридичні особи (їх філії, представництва), що здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України на території України, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких прямо або опосередковано є російська федерація та/або у яких російська федерація прямо або опосередковано чи юридичні особи, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких є російська федерація та/або у яких російська федерація прямо або опосередковано має частку у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, інше членство (участь у будь-якій формі) у юридичній особі;

- примусове вилучення в Україні об`єктів права власності російської федерації та її резидентів - примусове вилучення об`єктів права власності російської федерації та об`єктів права власності її резидентів з мотивів суспільної необхідності (включаючи випадки, за яких це настійно вимагається військовою необхідністю) на користь держави Україна на підставі і в порядку, встановлених цим Законом;

- об`єкти права власності російської федерації та її резидентів - рухоме і нерухоме майно, кошти, вклади у банках, цінні папери, корпоративні права, інше майно (активи), що знаходяться (зареєстровані) на території України та безпосередньо або через афілійованих осіб належать російській федерації та її резидентам.

Відповідно до Розділу ІІ ст. 2 ЗУ «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності російської федерації та її резидентів», цей Закон не виключає і не обмежує прав держави Україна вимагати відповідно до норм міжнародного права притягнення до відповідальності держави російська федерація, у тому числі вимагати відшкодування (компенсації) шкоди, заподіяної внаслідок повномасштабної агресивної війни, яку російська федерація розв`язала і веде проти України та українського народу з порушенням норм міжнародного права, вчиняючи злочини проти людства.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі Закон), управляючи активами, Національне агентство забезпечує збереження активів, збереження (за можливості збільшення) їх економічної вартості.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі Національне агентство) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та / або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.

Національне агентство функціонує на виконання положень Закону України «Про засади державної антикорупційної політики (Антикорупційна стратегія)» на 2014 2017 роки та Державної програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015 2017 роки, імплементації в законодавство України Директиви ЄС від 03.04.2014 №2014/42/EU про арешт та конфіскацію предметів злочинної діяльності та доходів від неї в ЄС.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 9 Закону на Національне агентство покладено функцію з проведення оцінки, ведення обліку та управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

Відповідно до ст. 21 Закону, управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Відповідно до положень ст. 98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Статтею 100 КПК України визначено, що на речові докази може бути накладено арешт в порядку ст.ст.170-174 КПК України, та згідно ч. ч. 2, 3 ст. 170 КПК України, слідчий суддя накладає арешт на майно, якщо є достатні підстави вважати, що воно відповідає критеріям, визначеним в ч. 1 ст. 98 КПК України.

Крім того, згідно положень зазначеної статті, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Відповідно до ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів.

Також, згідно ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

З огляду на положення ч. 2, 3 ст. 170 КПК України, майно, яке має ознаки речового доказу повинно вилучатися та арештовуватися незалежно від того, хто являється його власником, у кого і де воно знаходиться, незалежно від того чи належить воно підозрюваному чи іншій зацікавленій особі, оскільки в протилежному випадку не будуть досягнуті цілі застосування цього заходу - запобігання можливості протиправного впливу (відчуження, знищення, приховання) на певне майно, що, як наслідок, перешкодить встановленню істини у кримінальному провадженні.

Згідно ч. 10 ст. 170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, віртуальні активи, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

Крім того, відповідно до ч. 11 ст. 170 КПК України, заборона на використання майна, а також заборона розпоряджатися таким майном можуть бути застосовані лише у випадках, коли їх незастосування може призвести до зникнення, втрати або пошкодження відповідного майна або настання інших наслідків, які можуть перешкодити кримінальному провадженню.

Відповідно до ч. 2 ст. 172 КПК України, клопотання слідчого, прокурора, цивільного позивача про арешт майна, яке не було тимчасово вилучене, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, їх захисника, представника чи законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним з метою забезпечення арешту майна.

Згідно ч. 5 ст. 9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.

Європейський суд з прав людини через призму своїх рішень неодноразово акцентував увагу на тому, що володіння майном повинно бути законним (рішення у справі «Іатрідіс проти Греції» (ВП), заява №31107/96, п. 58, ECHR 1999-ІІ. Вимога щодо законності у розумінні Конвенції вимагає дотримання відповідних положень національного законодавства та відповідальності принципові верховенства права, що включає свободу від свавілля (справа «Антріш проти Франції», від 22.09.1994, Series A B 296-A, п. 42, а «Кушоглу проти Болгарії», заява № 48191/99, п.п. 49-62 від 10.05.2007). Будь яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена цілому в структурі статі 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (рішення від 23.09.1982 у справі «Спорронг та Льонрот проти Швеції», п.п. 69 і 73, Series A N 52). Іншими словами, має існувати обгрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та з метою яку прагнуть досягти (рішення від 21.02.1986 у справі «Джеймс та інші проти Сполученого королівства», п. 50, Series A N 98).

А тому, враховуючи викладені вимоги практики Європейського суду з прав людини прокурор вважає, що без накладення арешту на вказане майно, орган досудового розслідування буде позбавлений можливості досягти мети у встановлені істини у кримінальному провадженні.

Крім того, при вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та справедливого рішення, згідно ст. ст. 94, 132, 173 КПК України, необхідно врахувати правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні або застосування щодо нього конфіскації, в тому числі і спеціальної, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.

Враховуючи вищевикладене, прокурор вважає, що матеріали провадження свідчать про те, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна, з метою збереження речового доказу та запобіганню відчуження, що може перешкодити кримінальному провадженню, а тому з метою повного, всебічного досудового розслідування, для збереження речових доказів і недопущення передачі іншим особам шляхом заборони відчуження, розпорядження, прокурор звернувся з даним клопотанням до слідчого судді.

Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримав та просив його задовольнити з підстав викладених в ньому та доданих до нього доказів. Додатково вказав, що оскільки ОСОБА_4 є громадянином російської федерації, то в органу досудового розслідування є підстави вважати, що останній може сплачувати податки в країні агресора, чим спонсорує війну проти України.

Відповідно до ч. 2 ст. 172 КПК України клопотання розглянуто без участі власника корпоративних прав.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя приходить до наступного.

В судовому засіданні встановлено, що СУ ГУНП в Черкаській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12022250000000154 від 13.06.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України.

За результатами досудового розслідування встановлено, що на території Черкаської області проводить господарську діяльність ТОВ «КАСКАД-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, юридична адреса: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Одеська, буд. 63А, основний вид діяльності надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20).

Єдиним власником та засновником Товариства із часткою в статутному капіталі 1 000 000 грн. (100%) є громадянин російської федерації ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець с. десна подольського р-ну московської обл., паспорт громадянина рф № НОМЕР_1 , виданий 13.08.2008 ТП ВУФМС росії по московській області в балашихінському районі в с. салтиковка, код підрозділу 500-011. Має профіль в соціальній мережі Facebook за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 Аналізом соціальної мережі встановлено, що останній має відношення до ресторану ІНФОРМАЦІЯ_3 у Швейцарії, АДРЕСА_1 .

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна встановлено, що:

- в оренді Товариства знаходиться земельна ділянка із кадастровим номером 7110500000:04:002:0071, площею 0,0555 га, під житловим будинком з кафе баром та приміщеннями для тимчасового проживання по АДРЕСА_2 , згідно рішенням Смілянської міської ради від 24.03.2021 № 11-54/VIII та договором оренди землі від 25.06.2021;

- у власності Товариства знаходиться земельна ділянка із кадастровим номером 7110500000:04:002:0070, площею 0,1 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна земельна ділянка);

- у власності Товариства знаходиться кафе бар, житлові приміщення з господарськими будівлями і спорудами та приміщеннями для тимчасового проживання, загальною площею 358 кв.м., по АДРЕСА_2 .

Директором ТОВ «КАСКАД-НВ» (Код ЄДРПОУ 43202303) є ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (іпн. НОМЕР_2 ), уродженка с. Пастирське, Смілянського району, Черкаської області, зареєстрована: АДРЕСА_3 .

Відповідно до відомостей, що містяться в інтегрованій міжвідомчій інформаційно-телекомунікаційній системі щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон України (шифр - «Аркан», Наказ від 03.04.2008 № 284/287/214/150/64/175/266/75 «Про затвердження Положення про інтегровану міжвідомчу інформаційно-телекомунікаційну систему щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон) встановлено, що ОСОБА_4 напередодні початку активних бойових дій з боку російської федерації здійснював виїзд за межі території України, а саме:

- 12.01.2022 о 02 год. 41 хв. перетнув державний кордон України (на виїзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса);

- 15.02.2022 о 07 год. 38 хв. перетнув державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) спільно із гр. ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) який до кінця 2020 року являвся засновником ТОВ «КАСКАД НВ»;

- 20.03.2022 о 01 год. 11 хв. перетнув державний кордон України (на виїзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією «Фольксваген» д.н.з. НОМЕР_4 спільно із ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 ) та ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_7 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 ).

Крім того, директором ТОВ «КАСКАД НВ» ОСОБА_5 також неодноразово здійснювався виїзд за межі території України, а саме:

- 19.10.2022 перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_7 ;

- 26.11.2022 о 11 год. 25 хв. перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_8 ;

- 26.11.2022 о 17 год. 42 хв. перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі із швейцарською реєстрацією д.н.з. НОМЕР_9 ;

- 25.12.2022 перетнула державний кордон України (на в`їзд) через угорську ділянку кордону ПП Чоп (Тиса) на автомобілі з швейцарською реєстрацією днз. ZH НОМЕР_10 .

Крім того, аналізом соціальної мережі «Auto.RIA» встановлено, що остання з моменту початку введення воєнного стану в Україні та по теперішній час надає послуги з підбору та розмитнення авто із Швейцарії, тобто країни, де фактично знаходиться та здійснює господарську діяльність ОСОБА_4 , що в свою чергу свідчить про взаємозв`язок останніх. Дану інформацію також підтверджують відомості Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України відносно перетину кордону директором ТОВ «КАСКАД НВ» ОСОБА_5 .

Отримані в ході досудового розслідування відомості з реєстраційної справи ТОВ «Каскад-НВ», підтверджують наявність корпоративних прав ОСОБА_4 у ТОВ «Каскад-НВ», а також те, що по теперішній час останній контролює господарську діяльність та отримує доходи від Товариства.

За версією органу досудового розслідування, з території України виводились та на даний час можуть незаконно виводитись кошти до російської федерації, що в свою чергу може забезпечувати фінансування дій спрямованих на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Згідно дослідженої в судовому засіданні постанови слідчого від 20.06.2023 корпоративні права засновника та кінцевого бенефіціара ТОВ «Каскад-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, юридична та фактична адреси: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Одеська, буд. 63А, із часткою у статутному фонді «Статутний внесок 1000 000 грн. 100%», яка належить гр. російської федерації ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. десна подольського р-ну московської обл., паспорт громадянина рф № НОМЕР_1 , виданий 13.08.2008 ТП ВУФМС росії по московській області в балашихінському районі в с. салтиковка, код підрозділу 500-011, у даному кримінальному провадженні було визнано речовим доказом.

Згідно ч.1 ст.2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Згідно з ч. 1 ст. 131 КПК України захід забезпечення кримінального провадження застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна (ч. 2 ст. 131 КПК України).

Відповідно до ч. 1-3 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Відповідно абзацу 2 ч. 1 ст. 170 КПК України, завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів.

Згідно ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 10 ст.170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

При цьому закон не вимагає, щоб докази на підтвердження вчинення кримінального правопорушення були повними та достатніми на даній стадії кримінального провадження, однак вони мають бути такими, щоб слідчий суддя був впевнений у тому, що дані докази можуть дати підстави для пред`явлення обґрунтованої підозри у вчиненні того чи іншого кримінального правопорушення. Крім того, наявність доказів у кримінальному провадженні має давати слідчому судді впевненість у тому, що в даному кримінальному провадженні необхідно застосувати зазначений вид заходу забезпечення кримінального провадження з метою досягнення дієвості цього провадження та уникнення негативних наслідків.

Згідно з ч.1 ст. 98 КПК України, - речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

24.02.2022 Указом Президента України було введено воєнний стан в Україні, в зв`язку з чим відбувається надзвичайна ситуація в економіці держави та вживаються необхідні заходи, направлені на встановлення фізичних та юридичних осіб проросійської спрямованості, які своїми діями можуть спричинити шкоду національній безпеці України та здійснювати дії, направлені на збір і передачу представникам країни-агресора охоронюваної законом інформації, а також здійснювати фінансування проросійсько-налаштованих організацій в момент дії військового положення.

Відповідно до Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» його мета полягає у захисті суверенітету і територіальної цілісності України, національних інтересів, національної безпеки, забезпечення її економічної самостійності, прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави, враховуючи повномасштабну агресивну війну, яку Російська Федерація розв`язала і веде проти України та Українського народу з порушенням норм міжнародного права, вчиняючи злочини проти людства, виходячи з положень Конституції України, Декларації про державний суверенітет України та загальновизнаних міжнародних норм і правил, зокрема щодо суверенного права України на захист, враховуючи Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, з урахуванням потреби невідкладного та ефективного реагування на наявні загрози національним інтересам України, враховуючи положення IV Гаазької конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додатка до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року.

Верховна Рада України прийняла цей Закон, який визначає правові засади примусового вилучення з мотивів суспільної необхідності (включаючи випадки, за яких це настійно вимагається військовою необхідністю) об`єктів права власності Російської Федерації як держави, яка почала повномасштабну війну проти України, та її резидентів.

Відповідно до Розділу І ст. 1 ЗУ «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності російської федерації та її резидентів»:

- Російська Федерація - держава, яка рішенням Верховної Ради України відповідно до Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14 грудня 1974 року визнана державою-агресором і здійснює збройну агресію проти України;

- резиденти - юридичні особи (їх філії, представництва), що здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України на території України, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких прямо або опосередковано є російська федерація та/або у яких російська федерація прямо або опосередковано чи юридичні особи, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких є російська федерація та/або у яких російська федерація прямо або опосередковано має частку у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, інше членство (участь у будь-якій формі) у юридичній особі;

- примусове вилучення в Україні об`єктів права власності російської федерації та її резидентів - примусове вилучення об`єктів права власності російської федерації та об`єктів права власності її резидентів з мотивів суспільної необхідності (включаючи випадки, за яких це настійно вимагається військовою необхідністю) на користь держави Україна на підставі і в порядку, встановлених цим Законом;

- об`єкти права власності російської федерації та її резидентів - рухоме і нерухоме майно, кошти, вклади у банках, цінні папери, корпоративні права, інше майно (активи), що знаходяться (зареєстровані) на території України та безпосередньо або через афілійованих осіб належать російській федерації та її резидентам.

Відповідно до Розділу ІІ ст. 2 ЗУ «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», цей Закон не виключає і не обмежує прав держави Україна вимагати відповідно до норм міжнародного права притягнення до відповідальності держави Російська Федерація, у тому числі вимагати відшкодування (компенсації) шкоди, заподіяної внаслідок повномасштабної агресивної війни, яку Російська Федерація розв`язала і веде проти України та Українського народу з порушенням норм міжнародного права, вчиняючи злочини проти людства.

Слідчим суддею за результатами розгляду клопотання встановлено, що власником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «КАСКАД-НВ», яке здійснює свою діяльність на території України, є громадянин російської федерації ОСОБА_4 .

В розумінні ст. 98 КПК України, звертаючись з клопотанням про арешт корпоративних прав, слідчий повинен довести, зокрема, те, що ці права були знаряддям вчинення кримінального правопорушення або зберегли на собі його сліди, були об`єктом кримінально протиправних дій, набуті злочинним шляхом.

В той же час, органом досудового розслідування не надано жодних доказів ведення бізнесу та сплати податків ОСОБА_4 на території країни-агресора чи здійснення платежів з рахунків в банківських установах на адресу підприємств та поставок, що знаходяться на території країни-агресора.

Також не надано будь-яких доказів протиправності діяльності як власника та кінцевого бенефіціара ТОВ «КАСКАД-НВ» ОСОБА_4 , так і самого товариства, та що ТОВ «КАСКАД-НВ» може мати «сумнівну репутацію» чи зв`язки з підприємствами «сумнівної репутації».

Єдиною підставою для накладення арешту зазначено визнання майна речовим доказом, яке, на переконання слідчого судді, не відповідає таким критеріям. Визнання слідчим чи прокурором того, чи іншого майна, речовими доказами за відсутності передбачених законом критеріїв, не тягне безумовного обов`язку слідчого судді у накладені арешту.

З урахуванням вищевказаних обставин, слідчий суддя не вбачає обґрунтованих підстав для накладення арешту на корпоративні права засновника та кінцевого бенефіціара ТОВ «КАСКАД-НВ», код ЄДРПОУ 43202303, із часткою у статутному фонді «Статутний внесок 1 000 000 грн., 100%», яка належить гр. російської федерації ОСОБА_4 , оскільки наявні та зібрані органом досудового розслідування докази та матеріали не підтверджують причетність засновника, посадових осіб чи безпосередньо самого ТОВ «КАСКАД-НВ» до розслідуваного кримінального правопорушення.

Керуючись ст.ст. 7, 170-173, 309, 369-372, 376 КПК України, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 про арешт майна, подане в рамках кримінального провадження №12022250000000154 від 13.06.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України - відмовити.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Черкаського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудПридніпровський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення03.07.2023
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу111927393
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —711/4131/23

Ухвала від 03.07.2023

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Старікова М. М.

Ухвала від 27.06.2023

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Старікова М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні