ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/10143/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Волинська біоенергетична компанія» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинська біоенергетична компанія» (далі ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія») звернулося з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС у Волинській області від 15.11.2022 №7632380/40827373 про відмову в реєстрації податкової накладної; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 31.10.2022 №3.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивачем було сформовано податкову накладну від 31.10.2022 №3, яку подано для реєстрації в ЄРПН, однак згідно квитанції реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної 10.11.2022 ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» було надано письмові пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарської операції, однак відповідачем 1 прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 15.11.2022 №7632380/40827373 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт оплати залізничних послуг.
Позивач вказує, що при розгляді його пояснень та при прийнятті спірного рішення контролюючим органом не досліджено в сукупності всіх обставин спірних правовідносин, не надано оцінку тим документам, що надані разом із поясненнями. Крім того, разом із поясненнями до Комісії регіонального рівня надавалися копії документів, що підтверджують реальність господарської операції по спірній ПН, окрім розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, оскільки оплата за послуги відбулась після подання пояснень, що підтверджується платіжною інструкцією №16134 від 26.12.2022; оборотно-сальдовою відомістю 361 за 4 квартал 2022 року; карткою рахунку 361 за 4 квартал 2022 року.
Позивач вважає, що відсутність даних документів не є підставою для відмови в реєстрації ПН та даний факт не спростовує реальність операцій.
З наведених підстав просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 19.05.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
Відповідачі у поданому суду відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнали, просили відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» (Продавець, 40827373) виписало податкову накладну №3 від 31.10.2022 на загальну суму - 148 349,20 грн, у тому числі ПДВ - 24 724,87 грн на ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Покупець, 05394995).
Відповідно даних зазначених в описі (номенклатурі) товарів/послуг продавця вищезазначеної податкової накладної до наданих послуг входить: компенсація залізничних послуг на суму - 73 404,33 грн, у тому числі ПДВ - 14 680, 866 грн; компенсація витрат за послуги тепловоза по подачі вагонів на суму - 25 110,00 грн, у тому числі ПДВ - 5 022,00 грн; компенсація витрат за послуги тепловоза по забиранню вагонів на суму - 25 110,00 грн, у тому числі ПДВ - 5 022,00 грн; згідно з договором відповідального зберігання №ЗБ-1 від 04.10.2021.
Податковим органом встановлено, що розрахункові документи, які надавались із повідомленням до комісії Головного управління ДПС у Волинській області не відповідають обсягу здійснення операцій згідно податкової накладної.
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення від 15.11.2022 №7632380/40827373.
В графі «додаткова інформація» зазначено: Відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати залізничних послуг.
Оплата за отримані послуги проводилась шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок ПрАТ «Українська залізниця», Філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень», що підтверджується платіжними дорученнями, завіреними банком: платіжне доручення №125 від 28.10.2022 на суму 50 000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 8 333,33 грн; платіжне доручення №122 від 27.10.2022 на суму 20 000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 3 333,33 грн; платіжне доручення №135 від 18.10.2022 на суму 10000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 1 666,67 грн.
Проте, в жодному з вищезазначених платіжних доручень не зазначено призначення платежу, що унеможливлює однозначну ідентифікацію проведення даної операції.
Представник відповідача зазначив, що відсутність конкретизуючих/предметних даних при проведені платіжної операції призвела до зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Крім того, представник відповідача вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, слід розцінювати саме як вимога про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Щодо клопотання про здійснення розгляду справи за участі сторін.
Відповідно до приписів частин п`ятої та шостої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Частиною шостою статті 12 КАС України визначено перелік справ незначної складності. Відповідно до пункту 10 вказаної норми справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
Частиною четвертою статті 257 КАС України встановлено перелік категорій справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження. Дана адміністративна справа не підпадає під вказаний перелік.
Таким чином, з огляду на характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому, беручи до уваги, що відповідачами було надано суду та позивачу відзив на адміністративний позов, суд не вбачав підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, які беруть участь у справі.
У відповіді на відзив представник позивача вказав, що разом із поясненнями до Комісії регіонального рівня надавалися копії документів, що підтверджують реальність господарської операції по спірній ПН, окрім розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, оскільки оплата за послуги відбулась після подання пояснень, що підтверджується: платіжною інструкцією №16134 від 26.12.2022; оборотно-сальдовою відомістю 361 за 4 квартал 2022 року; карткою рахунку 361 за 4 квартал 2022 року.
Вважає, що відсутність даних документів не є підставою для відмови в реєстрації ПН та даний факт не спростовує реальність операцій. Тому, надані позивачем первинні бухгалтерські та інші документи є достатньою підставою для реєстрації податкових накладних, а реальність господарських операцій може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків. Просив адміністративний позов задовольнити.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що між ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» (Зберігач) та ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Поклажодавець) укладено договір відповідального зберігання №ЗБ-1 від 04.10.2021 (а.с.34-35), відповідно до якого Зберігач приймає та зобов`язується за плату зберігати протягом строку дії цього договору майно (Цукор) у кількості згідно Актів прийому-передачі (надалі іменується Акт), який є невід`ємною частиною цього Договору.
Згідно Додаткової угоди до договору відповідального зберігання від 01.11.2021 п. 4.1.1 визначено, що вартість послуг які підлягають відшкодуванню зазначається у Актах здачі-приймання робіт (надання послуг) (а.с.36).
Залізничні послуги від ПрАТ «Українська залізниця», Філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» по доставці вагонів надані відповідно до договору №Л/ДН-3/17/1068м/п від 22.11.2017 (а.с.38-41).
Послуги по подачі та забиранню вагонів на/з території підприємства підрядною організацією ТзОВ «П`ятидні» відповідно до договору оренди тепловоза з екіпажем №28/10/20-ОР від 28.10.2020 (а.с.43-48).
Згідно укладеного договору між ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» та ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» у жовтні місяці було прийнято на зберігання цукор, внаслідок чого підприємство понесло наступні витрати:
- залізничні послуги від ПрАТ «Українська залізниця», Філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» по доставці вагонів у сумі 88 085,20 грн в.т.ч. ПДВ 20% у сумі 14 680,87 грн;
- накопичувальна картка №05100323 від 05.10.2022 на суму 50,13 грн (без ПДВ);
- відомість плати за подавання забирання вагонів №24100039 від 24.10.2022 на суму 1 503,70 грн без ПДВ;
- відомість плати за користування вагонами №24100040 за 23-24.10.2022 на суму 4 026,00 грн без ПДВ;
- відомість плати за користування вагонами №24100043 за 27-28.10.2022 на суму 13 506,70 грн без ПДВ;
- відомість плати за користування вагонами №24100042 за 24-26.10.2022 на суму 20 650,00 грн без ПДВ;
- накопичувальна картка №27100351 від 27.10.2022 на суму 8 386,80 грн без ПДВ;
- накопичувальна картка №31100356 від 31.10.2022 на суму 15 540,30 грн без ПДВ;
- відомість плати за користування вагонами №30100044 за 27-30.10.2022 на суму 9 740,70 грн без ПДВ.
Оплата за отримані послуги проводилась шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок ПрАТ «Українська залізниця», Філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень», що підтверджується платіжними дорученнями, завіреними банком: платіжне доручення №125 від 28.10.2022 на суму 50 000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 8 333,33 грн; платіжне доручення №122 від 27.10.2022 на суму 20 000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 3 333,33 грн; платіжне доручення №135 від 18.10.2022 на суму 10 000,00 грн в.т.ч. ПДВ 20% 1 666,67 грн.
Також на підтвердження фінансово-господарської операції надано: оборотно-сальдову відомість по рахунку 631 за жовтень 2022 року (AT «Укрзалізниця»); картку рахунку 631 за жовтень 2022 року (AT «Укрзалізниця»).
За наслідками зазначеної господарської операції ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну: від 31.10.2022 №3 на загальну суму 148 349,20 грн (а.с.19).
Відповідно до квитанції від 03.11.2022 реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.21 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с.17).
Для підтвердження реєстрації спірної податкової накладної позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.11.2022 №1 на підтвердження реальності здійснення господарської операції (а.с.27).
За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення від 15.11.2022 №7632380/40827373 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт оплати залізничних послуг (а.с.28).
ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» не погоджуючись із рішенням від 15.11.2022 №7632380/40827373 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернулося із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI /далі - ПК України (у відповідних редакціях).
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 31.10.2022 по факту відшкодування понесених витрат по прийомці та зберіганню цукру.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Так, в отриманій позивачем квитанції контролюючий орган вказав на те, що для реєстрації податкової накладної коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.21 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Суд дійшов висновку, що відповідачем обґрунтовано віднесено господарські операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії державної податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Як установлено судом, рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 15.11.2022 №7632380/40827373 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт оплати залізничних послуг.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).
Пунктами 4 та 5 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений між його сторонами, та вимог законодавства.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, а також документи щодо придбання або виготовлення товару/послуги позивачем, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних документів.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №3 від 31.10.2022 ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» направило контролюючому органу повідомлення №1 від 10.11.2022 із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарської операції з ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод», зокрема: акт здачі приймання робіт (надання послуг) №39 від 31.10.2022 на загальну суму 148 349,20 грн в.т.ч. ПДВ 20% 24 724,87 грн (а.с.85).
Відповідно до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Хоча обсяг документів, який надається платником податку з метою спростування відповідності платника податку/господарської операції відповідному критерію ризиковості та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію якої (якого) зупинено в Реєстрі, і є завжди унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу, суд вважає, що поданими документами платник повинен довести не тільки наявність події, яка була підставою для складання податкової накладної/розрахунку коригування, а й наявність об`єкту оподаткування ПДВ, тобто фактичне вчинення господарської операції з поставки товару (послуги).
Відтак, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податків саме таких документів. При цьому при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Оскаржуване рішення обґрунтовано ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують факт оплати залізничних послуг.
Пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Відповідно до наявного в матеріалах справи договору відповідального зберігання №3Б-1 від 04.10.2021 ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» (Зберігач) приймає та зобов`язується за плату зберігати протягом строку дії цього договору майно (Цукор) у кількості згідно Актів прийому-передачі (надалі іменується Акт), який є невід`ємною частиною цього Договору.
Згідно Додаткової угоди до договору відповідального зберігання від 01.11.2021 п. 4.1.1 визначено, що вартість послуг які підлягають відшкодуванню зазначається у Актах здачі-приймання робіт (надання послуг).
При цьому, п. 4.2. розділу 4 договору відповідального зберігання №3Б-1 від 04.10.2021 передбачено, що ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Поклажодавець) сплачує плату за відповідальне зберігання шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Зберігача щомісячно до 25-го числа місяця, наступного за розрахунковим.
В ході судового розгляду справи встановлено, що позивачем не надано до пояснень контролюючому органу розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що зумовило прийняття спірного рішення.
Згідно з актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №39 від 31.10.2022 на підставі договору №3Б-1 від 04.10.2021 ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» були проведенні наступні роботи (зроблені такі послуги): компенсація залізничних послуг, компенсація витрат за послуги тепловоза по подачі вагонів, компенсація витрат за послуги тепловоза по забиранню вагонів, у загальному розмірі 148 349,20 грн в.т.ч. ПДВ 24 724,87 грн.
Разом з тим, позивачем надано суду платіжну інструкцію №16134 від 26.12.2022 на суму 300 000,00 грн, призначення платежу: оплата за зберігання цукру, компенсація ТП згідно договору відповідального зберігання №3Б-1 від 04.10.2021 в.т.ч. ПДВ 20% 50 000,00 грн.
Суд враховує, що на розгляд комісії контролюючого органу платіжної інструкції №16134 від 26.12.2022 надано не було.
При цьому, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
За приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання події, що сталася раніше: факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.
Таким чином, здійснення оплати за договором №3Б-1 від 04.10.2021 згідно з актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №39 від 31.10.2022 на дату складання податкової накладної позивачем документально не підтверджено.
За таких обставин датою виникнення податкових зобов`язань з надання послуг відповідно до договору, є 26.12.2022 (дата надходження коштів на рахунок позивача) та податкова накладна підлягала складанню 26.12.2022, тобто на дату виникнення податкових зобов`язань.
Водночас позивачем складено податкову накладну №3 від 31.10.2022 за відсутності жодної з подій, передбачених пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.
Суд вважає, що ненадання позивачем до ГУ ДПС у Волинській області розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), які є підставою для складення податкової накладної №3 від 31.10.2022, свідчить про те, що ним не виконано вимоги пункту 4 Порядку №520 у частині надання документів на підтвердження інформації, зазначеної у цій податковій накладній.
На переконання суду, вказана обставина, хоч і опосередковано, але все ж таки ставить під сумнів наявність об`єкту оподаткування з ПДВ (господарської операції з надання залізничних послуг), який є обов`язковим для складання податкової накладної.
Таким чином, у задоволенні адміністративного позову ТзОВ «Волинська біоенергетична компанія» слід відмовити повністю з наведених судом мотивів.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинська біоенергетична компанія» (44700, Волинська область, місто Володимир, вулиця Луцька, будинок 230, код ЄДРПОУ 42268693)
Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393)
Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679)
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 05.07.2023 |
Номер документу | 111942251 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні