ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/4546/22
15 червня 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Холоденко В.В.
представника позивача адвоката Ярмуся В.Д.
представника відповідача Головного управління ДПС у Тернопільській області Ковальової Н.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, в якій просить визнати протиправними та скасувати:
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509432/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №393 від 31.03.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509434/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №474 від 30.04.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509431/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №476 від 30.04.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518541/37601421, яким відмовлено у реєстрації №596 від 31.05.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518534/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №598 від 31.05.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518539/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №707 від 30.06.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518537/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №709 від 30.06.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518536/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №790 від 31.07.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509420/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №791 від 31.07.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 19.10.2022 №7485091/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН№890 від 31.08.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509422/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №308 від 28.02.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509421/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №388 від 31.03.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509423/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №475 від 30.04.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509424/37601421, яким відмовлено у реєстрації №597 від 31.05.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509419/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №708 від 30.06.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 19.10.2022 №7485090/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №891 від 31.08.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509430/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №450 від 15.04.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509429/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №473 від 25.04.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518538/37601421, яким відмовлено у реєстрації №548 від 10.05.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518535/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №583 від 24.05.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518540/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №622 від 07.06.2022;
рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509433/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №379 від 28.03.2022.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №393 від 31.03.2022, №474 від 30.04.2022, №476 від 30.04.2022, №596 від 31.05.2022, №598 від 31.05.2022, №707 від 30.06.2022, №709 від 30.06.2022, №790 від 31.07.2022, №791 від 31.07.2022, №890 від 31.08.2022, які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Хр. Хансен Україна", №308 від 28.02.2022, №388 від 31.03.2022, №475 від 30.04.2022, №597 від 31.05.2022, №708 від 30.06.2022, №891 від 31.08.2022, які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Родинна ковбаска", №450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №622 від 07.06.2022, які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Хр. Хансен Україна", №379 від 28.03.2022, яка виписана на ПрАТ "МХП".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами господарських операцій складено податкові накладні:
№393 від 31.03.2022, №474 від 30.04.2022, №476 від 30.04.2022, №596 від 31.05.2022, №598 від 31.05.2022, №707 від 30.06.2022, №709 від 30.06.2022, №790 від 31.07.2022, №791 від 31.07.2022, №890 від 31.08.2022, які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Хр. Хансен Україна" згідно з договором суборенди приміщення №01/23 від 23.03.2022;
№308 від 28.02.2022, №388 від 31.03.2022, №475 від 30.04.2022, №597 від 31.05.2022, №708 від 30.06.2022, №891 від 31.08.2022 які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Родинна ковбаска" згідно з договором суборенди приміщення №21/161 від 26.11.2021 та додаткової угоди про збільшення площі суборенди від _.03.2022;
№450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №622 від 07.06.2022, які виписано на Товариство з обмеженою відповідальністю "Хр. Хансен Україна" згідно з договорами про надання послуг по перевезенню вантажу №01/04 від 15.04.2022, №02/04 від 25.04.2022, №24/05 від 24.05.2022;
№379 віл 28.03.2022, яка виписана на ПрАТ "МХП" згідно з договором про надання послуг по перевезенню вантажу №3 від 29.10.2018.
Податкові накладні направлені до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами перевірки, податковим органом прийнято рішення про зупинення реєстрації податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, (далі - ПК України), запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог, позивачем надіслано пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена, в яких містяться пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкових накладних.
Однак комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області прийнято рішення, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних.
Позивач не погоджується з такими рішенням податкового органу та стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за зупиненими податковими накладними, а тому вважає, що податкові накладні підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, відмовляючи у їх реєстрації контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин.
На підставі статті 12 та глави 10 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) Тернопільським окружним адміністративним судом винесено ухвалу від 16.01.2023 про відкриття провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, у якій зазначено строк подання відзиву на позовну заяву.
31.01.2023, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України (спільна позиція) з доказами його надіслання позивачу у справі, в якому зазначено, про наявність підстав для прийняття рішень від 19.10.2022 №7485091/37601421, від 19.10.2022 №7485090/37601421, від 26.10.2022 №7509432/37601421, від 26.10.2022 №7509434/37601421, від 26.10.2022 №7509431/37601421, від 26.10.2022 №7509420/37601421, від 26.10.2022 №7509422/37601421, від 26.10.2022 №7509421/37601421, від 26.10.2022 №7509423/37601421, від 26.10.2022 №7509424/37601421, від 26.10.2022 №7509419/37601421, від 26.10.2022 №7509430/37601421, від 26.10.2022 №7509429/37601421, від 26.10.2022 №7509433/37601421, від 27.10.2022 №7518541/37601421, від 27.10.2022 №7518534/37601421, від 27.10.2022 №7518539/37601421, від 27.10.2022 №7518537/37601421, від 27.10.2022 №7518536/37601421, від 27.10.2022 №7518538/37601421, від 27.10.2022 №7518535/37601421, від 27.10.2022 №7518540/37601421 про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем не надані контролюючому органу належні та достатні копії первинних документів для розгляду питання про прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, а тому рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Ухвалою суду від 01.02.2023 визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено у справі судове засідання на 28.02.2023.
27.02.2023 представником Головного управління ДПС у Тернопільській області до суду подано додаткові пояснення, в яких просила в задоволенні позовних вимог ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, ДПС України відмовити в повному обсязі.
В судовому засіданні 28.02.2023 розгляд справи відкладено до 15.03.2023, в подальшому до 29.03.2023, 26.04.2023, 11.05.2023, 17.05.2023, 08.06.2023, 15.06.2023.
08.06.2023 представник позивача подав до суду заяву про уточнення позовних вимог, в якій просив суд:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" у реєстрації податкових накладних:
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509432/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №393 від 31.03.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509434/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №474 від 30.04.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509431/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №476 від 30.04.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518541/37601421, яким відмовлено у реєстрації №596 від 31.05.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518534/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №598 від 31.05.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518539/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №707 від 30.06.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518537/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №709 від 30.06.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518536/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №790 від 31.07.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509420/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №791 від 31.07.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 19.10.2022 №7485091/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №890 від 31.08.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509422/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №308 від 28.02.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509421/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №388 від 31.03.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509423/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №475 від 30.04.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509424/37601421, яким відмовлено у реєстрації №597 від 31.05.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509419/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №708 від 30.06.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 19.10.2022 №7485090/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №891 від 31.08.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509430/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №450 від 15.04.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509429/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №473 від 25.04.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518538/37601421, яким відмовлено у реєстрації №548 від 10.05.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518535/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №583 від 24.05.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 27.10.2022 №7518540/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №622 від 07.06.2022;
- рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 26.10.2022 №7509433/37601421, яким відмовлено у реєстрації ПН №379 від 28.03.2022;
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №393 від 31.03.2022, №474 від 30.04.2022, №476 від 30.04.2022, №596 від 31.05.2022, №598 від 31.05.2022, №707 від 30.06.2022, №709 від 30.06.2022, №790 від 31.07.2022, №791 від 31.07.2022, №890 від 31.08.2022, №308 від 28.02.2022, №388 від 31.03.2022, №475 від 30.04.2022, №597 від 31.05.2022, №708 від 30.06.2022, №891 від 31.08.2022, №450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №622 від 07.06.2022, №379 віл 28.03.2022 подані Товариством з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД".
Від представника відповідача 14.06.2023 до суду поступили заперечення на заяву про уточнення позовних вимог.
15.06.2023 представник позивача подав до суду письмові пояснення.
Представник позивача в судовому засіданні 15.06.2023 позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у заявах по суті спору, просив позов задовольнити.
Представник відповідача Головного управління ДПС у Тернопільській області у судовому засіданні 15.06.2023 просила відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з мотивів наведених у відзиві, додаткових поясненнях.
Представник відповідача Державної податкової служби України повторно в суд не з`явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними в ній документами.
Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд виходить з наступних підстав і мотивів.
Згідно матеріалів справи Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" зареєстроване як юридична особа, взято на податковий облік 26.04.2011.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" та Приватним підприємством "Омега Тер" укладено: Договір оренди приміщення від 01.12.2020 №б/н за адресою: м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 92 кв.м., Договір оренди приміщення від 01.12.2021 №б/н за адресою: м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 164 кв.м., Договір оренди приміщення від 01.01.2022 №б/н за адресою м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 224 кв.м., Договір оренди приміщення від 01.04.2022 №б/н за адресою м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 330 кв.м.
Предметом Договорів оренди являється оренда складських та офісних приміщень, які передані позивачу орендодавцем згідно з Актами приймання передачі.
Враховуючи визначені умови зазначених Договорів оренди ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" здійснило часткову передачу орендованих в ПП "Омега Тер" складських та офісних приміщень в суборенду ТОВ "Хр. Хансен Україна" та ТОВ "Родинна ковбаска".
Також між Товариством з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" та фізичною особою ОСОБА_1 укладено договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021 про орендну автомобіля марки FIAT DOBLO фургон ізотермічний з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 .
Між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та ТОВ "Хр. Хансен Україна" укладено Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022 про передачу в суборенду складських та офісних приміщень за адресою м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 86 кв.м.
За умовами договору позивач - суборендодавець зобов`язується передати ТОВ "Хр. Хансен Україна" - суборендар, а суборендар в свою чергу зобов`язується прийняти в строкове платне володіння та користування частину складських та офісних приміщень площею 86 кв.м. та постійна щомісячна частина орендної плати становить 35000,00 грн в т.ч. ПДВ - 5833,33 грн.
Позивачем виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні №393 від 31.03.2022; №474 від 30.04.2022; №476 від 30.04.2022; №596 від 31.05.2022; №598 від 31.05.2022; №707 від 30.06.2022; №709 від 30.06.2022; №790 від 31.07.2022; №890 від 31.08.2022, які направлено на реєстрацію засобами електронного зв`язку до органів ДПС України.
За результатами перевірки зазначених податкових накладних, ДПС України направлено позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних.
В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних повідомлено позивача про те, що реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД\ДКПП товари\послуги 68.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари\послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару\послуги та обсяг його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог позивачем щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, подано до контролюючого органу пояснення в яких містились пояснення позивача щодо проведення господарських операцій та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкових накладних.
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення:
від 26.10.2022 №7509432/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №393 від 31.03.2022,
від 26.10.2022 №7509434/37601421про відмову в реєстрації податкової накладної №474 від 30.04.2022,
від 26.10.2022 №7509431/37601421, про відмову в реєстрації податкової накладної №476 від 30.04.2022,
від 27.10.2022 №7518541/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №596 від 31.05.2022,
від 27.10.2022 №7518534/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №598 від 31.05.2022,
від 27.10.2022 №7518539/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №707 від 30.06.2022,
від 27.10.2022 №7518537/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №709 від 30.06.2022,
від 27.10.2022 №7518536/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №790 від 31.07.2022,
від 19.10.2022 №7485091/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №890 від 31.08.2022;
Підставою відмови вказано ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або виписок з особових рахунків.
Між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та ТОВ "Родинна ковбаска" укладено Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021 про передачу в суборенду складських та офісних приміщень за адресою м. Тернопіль, вул. Бродівська, 64, загальною площею 86 кв.м., яка в подальшому була збільшена до 129 кв.м. з врахуванням додаткової угоди до договору суборенди №21-161 від 26.11.2021 №1 від _.03.2022.
За умовами цього договору суборенди позивач - суборендодавець зобов`язується передати, а ТОВ "Родинна ковбаска" - суборендар зобов`язується прийняти в строкове платне володіння та користування частину складських та офісних приміщень площею 86 кв.м. та постійна щомісячна частина орендної плати становить 24500,00 грн. в т.ч. ПДВ -4083,33 грн.
Позивачем виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні №308 від 28.02.2022, №388 від 31.03.2022, №475 від 30.04.2022, №597 від 31.05.2022, №708 від 30.06.2022, №791 від 31.07.2022, №891 від 31.08.2022.
За результатами перевірки зазначених податкових накладних, ДПС України направлено позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних.
В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних повідомлено позивача про те, що реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД\ДКПП товари\послуги 68.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари\послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару\послуги та обсяг його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №791 від 31.07.2022 та №891 від 31.08.2022 повідомлено позивача про те, що реєстрація податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог позивачем щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, подано до контролюючого органу пояснення в яких містились пояснення позивача щодо проведення господарських операцій та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкових накладних.
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення:
від 26.10.2022 №7509422/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №308 від 28.02.2022;
від 26.10.2022 №7509421/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №388 від 31.03.2022;
від 26.10.2022 №7509423/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №475 від 30.04.2022;
від 26.10.2022 №7509424/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №597 від 31.05.2022;
від 26.10.2022 №7509419/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №708 від 30.06.2022;
від 26.10.2022 №7509420/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №791 від 31.07.2022,
Підставою відмови вказано ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або виписок з особових рахунків.
Між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та ТОВ "Хр. Хансен Україна" укладено Договори про надання послуг по перевезенню вантажу №01/04 від 15.04.2022, №02/04 від 25.04.2022, №24/05 від 24.05.2022.
За умовами цих договорів позивач - перевізник зобов`язується доставити автомобільним транспортом довірений йому відправником ТОВ "Хр. Хансен Україна" вантаж згідно із транспортною накладною з місця відправлення до пункту призначення.
Позивачем виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні №450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №622 від 07.06.2022.
За результатами перевірки зазначених податкових накладних, ДПС України направлено позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних.
В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних повідомлено позивача про те, що реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД\ДКПП товари\послуги 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари\послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару\послуги та обсяг його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог позивачем щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, подано до контролюючого органу пояснення в яких містились пояснення позивача щодо проведення господарських операцій та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкових накладних.
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення:
від 26.10.2022 №7509430/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №450 від 15.04.2022;
від 26.10.2022 №7509429/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №473 від 25.04.2022;
від 27.10.2022 №7518538/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №548 від 10.05.2022;
від 27.10.2022 №7518535/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №583 від 24.05.2022;
від 27.10.2022 №7518540/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №622 від 07.06.2022;
Підставою відмови вказано ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або виписок з особових рахунків.
Між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та ПрАТ "МХП" укладено Договір про надання послуг по перевезенню вантажу №3 від 29.10.2018. За умовами цього договору Позивач - перевізник зобов`язується доставити автомобільним транспортом довірений йому відправником ПрАТ "МХП" вантаж згідно із транспортною накладною з місця відправлення до пункту призначення. Позивачем виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №379 від 28.03.2022.
За результатами перевірки зазначеної податкової накладної, ДПС України направлено позивачу квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної. В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної повідомлено позивача про те, що реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД\ДКПП товари\послуги 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари\послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару\послуги та обсяг його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних вимог позивачем щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, подано до контролюючого органу пояснення в яких містились пояснення позивача щодо проведення господарських операцій та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкової накладної.
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення від 26.10.2022 №7509433/37601421 про відмову в реєстрації податкової накладної №379 від 28.03.2022;
Підставою відмови вказано ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних від 19.10.2022 №7485091/37601421, від 19.10.2022 №7485090/37601421, від 26.10.2022 №7509432/37601421, від 26.10.2022 №7509434/37601421, від 26.10.2022 №7509431/37601421, від 26.10.2022 №7509420/37601421, від 26.10.2022 №7509422/37601421, від 26.10.2022 №7509421/37601421, від 26.10.2022 №7509423/37601421, від 26.10.2022 №7509424/37601421, від 26.10.2022 №7509419/37601421, від 26.10.2022 №7509430/37601421, від 26.10.2022 №7509429/37601421, від 26.10.2022 №7509433/37601421, від 27.10.2022 №7518541/37601421, від 27.10.2022 №7518534/37601421, від 27.10.2022 №7518539/37601421, від 27.10.2022 №7518537/37601421, від 27.10.2022 №7518536/37601421, від 27.10.2022 №7518538/37601421, від 27.10.2022 №7518535/37601421, від 27.10.2022 №7518540/37601421, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1.201.7.201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з пунктом 25 Порядку №1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
З аналізу наведених норм слідує, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
У постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №816/2183/18 вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Як слідує зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних у цій справі, підставою для такого зупинення стали пункт 8 Критеріїв ризиковості платника та пункт 1 Критеріїв ризиковості платника податку
У Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку зупинення №1165), одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Ознайомившись зі змістом квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, суд зазначає, що такі відповідають вимогам, що встановлені пунктом 11 Порядку №1165, зокрема, вказано критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі. Також у квитанціях зазначено про пропозицію платнику податку надати пояснення та копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Суд погоджується з твердженням позивача про те, що у квитанціях не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, проте перелік таких документів, чітко визначений у пункті 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
На думку суду, не зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних переліку документів, необхідних для реєстрації податкової накладної, за умови, що такий чітко визначений у Порядку №520, не є достатньою підставою вважати, що податковий орган не дотримався вимог Порядку №1165.
Порядок №520 передбачає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За правилами пункту 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Визначений пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами для реєстрації спірних податкових накладних. Тобто, позивач має довести, що ним було подано документи, достатні для реєстрації податкових накладних. У свою чергу рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Оцінюючи доводи сторін, суд виходить із того, що податкові накладні складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Відповідачем до матеріалів справи додано скріншот з аналітично-інформаційної системи контролюючого органу "Податковий блок", а саме: Журнал розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК з якого видно, що позивачем для реєстрації податкових накладних в ЄРПН подано копії документів, а саме:
Щодо податкових накладних виписаних ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" на ТОВ "Хр. Хансен Україна":
до податкової накладної №393 від 31.03.2022 подано - Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 19.10.2022 №18 з 4-ма додатками; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за березень 2022 року, Акт №ОУ-001 здачі-прийняття робіт (надання послуг), Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022 між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" на ТОВ "Хр. Хансен Україна", Договір оренди від 01.01.2022 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД", Договір оренди від 01.04.2022 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД";
до податкових накладних №450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №476 від 30.04.2022 та №474 від 30.04.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №19, Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021; Договір оренди від 01.01.2022 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД", Договір оренди від 01.04.2022 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД", Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за квітень 2022 року, Додаткову угоду від 23.03.2022 до Договору суборенди №01/23 від 23.03.2022, Акт надання послуг №471 від 30.04.2022, акт надання послуг №606 від 30.04.2022, Акт надання послуг №470 від 25.04.2022, ТТН №СН-000006 від 25.04.2022, Акт надання послуг №446 від 15.04.2022, ТТН №СН-000002 від 13.04.2022, Договір №01/04 послуги по перевезенню вантажу від 15.04.2022, Договір №02/04 послуги по перевезенню вантажу від 25.04.2022;
до податкових накладних №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №596 від 31.05.2022 та №598 від 31.05.2022 подано - Повідомлення від 20.10.2022 №20, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Акт надання послуг №472 від 24.05.2022, ТТН №СН-0000013 від 24.05.2022, Акт надання послуг №471 від 10.05.2022, ТТН №СН-0000010 від 10.05.2022, Додаткову угоду від 23.03.2022 до Договору суборенди №01/23 від 23.03.2022, Акт надання послуг №590 від 31.05.2022, Акт надання послуг №592 від 31.05.2022, Договір №24/05 послуги по перевезенню вантажу від 24.05.2022, Договір №02/04 послуги по перевезенню вантажу від 25.04.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за травень 2022 року, Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022;
до податкових накладних №622 від 07.06.2022, №707 від 30.06.2022, №709 від 30.06.2022 подано - Повідомлення від 20.10.2022 №21, Додаткову угоду від 23.03.2022 до Договору суборенди №01/23 від 23.03.2022, Акт надання послуг №475 від 07.06.2022; ТТН №СН-0000014 від 07.06.2022, Акт надання послуг №709 від 30.06.2022, Акт надання послуг №720 від 30.06.2022, Договір №24/05 послуги по перевезенню вантажу від 24.05.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за червень 2022 року, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022;
до податкової накладної №790 від 31.07.2022 подано - Повідомлення від 20.10.2022 №22, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за липень 2022 року, Акт надання послуг №799 від 31.07.2022;
до податкової накладної №890 від 31.08.2022 подано - Повідомлення від 14.10.2022 №6, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за серпень 2022 року, Акт надання послуг №894 від 31.08.2022, Договір суборенди №01/23 від 23.03.2022.
Суд звертає увагу, що до позовної заяви позивачем додано значно більший обсяг первинних документів щодо спірних податкових накладних, аніж той, що було надано Комісії податкового органу, зокрема надано:
Договір оренди від 01.12.2020 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД";
Акт приймання передачі від 01.12.2020;
Договір оренди від 01.12.2021 між ПП "Омега Тер" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД";
Акт приймання передачі від 01.12.2021;
Заключна виписка від 16.08.2022 АТ КБ "ПриватБанк" за період з 15.08.2022 по 15.08.2022;
Заключна виписка від 15.08.2022 АТ КБ "ПриватБанк" за період з 12.08.2022 по 12.08.2022;
Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за серпень 2022 року по контрагенту ПП "Омега Тер";
Платіжні доручення №4541 від 12.08.2022, №4555 від 15.08.2022, №4550 від 15.08.2022, №1733 від 02.09.2022, №1446 від 22.04.2022, №1470 від 04.05.2022, №1494 від 12.05.2022, №1518 від 25.05.2022, №1563 від 13.06.2022, №1393 від 24.03.2022, №1392 від 24.03.2022, №1489 від 11.05.2022, №1465 від 02.05.2022, №1601 від 30.06.2022, №1540 від 01.06.2022, №1616 від 06.07.2022, №1617 від 06.07.2022, №1686 від 03.08.2022.
Також суд вважає за необхідне зазначити, що долучені платником оборотно-сальдові відомості - це зведені облікові регістри, які формуються на підставі первинних документів.
Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську інформацію (абзац одинадцятий статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV).
Таким чином, у розумінні Закону України №996-XIV належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність зобов`язань сторін, є саме первинні бухгалтерські документи (платіжні доручення, платіжні інструкції тощо).
Щодо податкових накладних виписаних ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" на ТОВ "Родинна ковбаска":
до податкової накладної №791 від 31.07.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №16, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за липень 2022 року, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Акт надання послуг №800 від 31.07.2022, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021 між ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та ТОВ "Родинна ковбаска", Акт приймання передачі від 26.11.2021, Додаткова угода (без номеру та дати) до Договору суборенди №21-161 від 26.11.2021;
до податкової накладної №475 від 30.04.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №13, Акт надання послуг №472 від 30.04.2022, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за квітень 2022 року, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021;
до податкової накладної №597 від 31.05.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №14, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за травень 2022 року, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021, Акт приймання передачі від 26.11.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Акт надання послуг №591 від 31.05.2022;
до податкової накладної №708 від 30.06.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №15, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за червень 2022 року, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021, Акт приймання передачі від 26.11.2021, Акт надання послуг №710 від 30.06.2022, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022;
до податкової накладної №891 від 31.08.2022 подано - Повідомлення від 12.10.2022 №5, Акт надання послуг №895 від 31.08.2022, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021, Акт приймання передачі від 26.11.2021, Додаткова угода (без номеру та дати) до Договору суборенди №21-161 від 26.11.2021, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за серпень 2022 року;
до податкової накладної №308 від 28.02.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №11, Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за лютий 2022 року, Договір суборенди №21-161 від 26.11.2021, Акт приймання передачі від 26.11.2021, Додаткова угода (без номеру та дати) до Договору суборенди №21-161 від 26.11.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Акт надання послуг №331 від 28.02.2022.
Суд зазначає, що Комісії податкового органу не було надано, однак додано до позовної заяви: платіжні доручення №382522 від 16.02.2022, №409115 від 22.04.2022, №415286 від 05.05.2022, №401272 від 04.04.2022, №415373 від 05.05.2022, №433651 від 08.06.2022, №469924 від 11.08.2022.
Щодо податкової накладної виписаної ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" на ПрАТ "Миронівський хлібопродукт".
До податкової накладної №379 від 28.03.2022 подано - Повідомлення від 19.10.2022 №17, Додаткова угода від 01.03.2022 до Договору №3 від 29.10.2018 між ПрАТ "МХП" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД" та Додаткова угода від 01.03.2022 до Договору №3 від 29.10.2018 між ПрАТ "МХП" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД", Акт надання послуг №21 від 29.03.2022, Договір оренди транспортного засобу від 01.01.2021, Договір оренди від 01.01.2022, Договір оренди від 01.04.2022, Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за березень 2022 року - вересень 2022 року.
Суд звертає увагу, що позивачем на розгляд Комісії та до адміністративного позову не надавалась копія основного Договору про надання послуг по перевезенню вантажу №3 від 29.10.2018 між ПрАТ "МХП" та ТОВ "СОЛДЕН ТРЕЙД", а тільки додаткові угоди, щодо встановлення нової ціни перевезень та внесення змін в банківські реквізити сторін, хоча позивач у позові зазначає, що за умовами цього договору позивач - перевізник зобов`язується доставити автомобільним транспортом довірений йому відправником ПрАТ "МХП" вантаж згідно із транспортною накладною з місця відправлення до пункту призначення.
Товарно-транспортна накладна також не була надана позивачем.
Так, згідно правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, визначено єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, такий як Товарно-транспортна накладна...».
Крім того, акт надання послуг №21 від 29.03.2022 складений на наступний день після податкової накладної №379 від 28.03.2022.
Також позивачем на розгляд Комісії податкового органу не було надано, однак додано до позовної заяви копію платіжного доручення №3374490017 від 27.04.2022.
Надаючи оцінку таким обставинам справи, суд зазначає, що Верховний Суд переглядаючи в касаційному порядку таку категорії спорів неодноразово вказував, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією (постанова Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20).
Суд зазначає, що зміст та обсяг поданих первинних та інших документів для висновку про їх достатність для реєстрації податкових накладних повинен узгоджуватись зі змістом та характером господарської операції та свідчити про її фактичне виконання. Саме по собі подання до контролюючого органу доказів проведених перерахунків не є достатнім для підтвердження фактичного руху товарів/послуг і коштів у процесі їх здійснення. Оцінити реальність відповідних фінансово-господарських операцій можливо лише при дослідженні умов договірних відносин і, відповідно, узгодженості наданих первинних документів з такими умовами, що визначили суб`єкти господарювання.
Таким чином, в даному випадку неподання первинних документів позбавило комісію Головного управління ДПС у Тернопільській області можливості встановити та з`ясувати, за фактом виконання яких саме зобов`язань сформовано спірні податкові накладні, подані на реєстрацію.
Так, Верховний Суд у постанові від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 вказав на те, що судами було здійснено дослідження первинних документів, які не були підставами для прийняття рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальшої відмови у реєстрації податкової накладної, що є порушенням судом вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставне розширення предмету доказування.
Таким чином, правомірність оскаржуваних рішень у даному випадку оцінюється судом, виходячи з обставин, що мали місце на момент їх прийняття.
Суд зазначає, що надання доказів на підтвердження факту вчинення господарської операції покладається саме на платника податку, який відправляє податкову накладну на реєстрацію до податкового органу.
За таких обставин на момент прийняття оскаржуваних рішень у податкового органу були відсутні усі необхідні документи, які б підтверджували господарські операції, за якими виписані спірні податкові накладні.
При цьому суд відхиляє твердження позивача про незазначення відповідачем у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних конкретного переліку документів, оскільки позивач був зобов`язаний подати визначений пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, які стосуються інформації, зазначеній у податкових накладних.
Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем Головним управлінням ДПС у Тернопільській області, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, а відтак суд приходить до висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 26.10.2022 №7509432/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової №393 від 31.03.2022, від 26.10.2022 №7509434/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №474 від 30.04.2022, від 26.10.2022 №7509431/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №476 від 30.04.2022, від 27.10.2022 №7518541/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №596 від 31.05.2022, від 27.10.2022 №7518534/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №598 від 31.05.2022, від 27.10.2022 №7518539/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №707 від 30.06.2022, від 27.10.2022 №7518537/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №709 від 30.06.2022, від 27.10.2022 №7518536/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №790 від 31.07.2022, від 26.10.2022 №7509420/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №791 від 31.07.2022, від 19.10.2022 №7485091/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №890 від 31.08.2022, від 26.10.2022 №7509422/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №308 від 28.02.2022, від 26.10.2022 №7509421/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №388 від 31.03.2022, від 26.10.2022 №7509423/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №475 від 30.04.2022, від 26.10.2022 №7509424/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №597 від 31.05.2022, від 26.10.2022 №7509419/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №708 від 30.06.2022, від 19.10.2022 №7485090/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №891 від 31.08.2022, від 26.10.2022 №7509430/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №450 від 15.04.2022, від 26.10.2022 №7509429/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №473 від 25.04.2022, від 27.10.2022 №7518538/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №548 від 10.05.2022, від 27.10.2022 №7518535/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №583 від 24.05.2022, від 27.10.2022 №7518540/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №622 від 07.06.2022; від 26.10.2022 №7509433/37601421, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №379 від 28.03.2022 є законними.
У зв`язку з тим, що судом встановлено правомірність винесення оскаржуваних рішень комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, то відсутні правові підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №393 від 31.03.2022, №474 від 30.04.2022, №476 від 30.04.2022, №596 від 31.05.2022, №598 від 31.05.2022, №707 від 30.06.2022, №709 від 30.06.2022, №790 від 31.07.2022, №791 від 31.07.2022, №890 від 31.08.2022, №308 від 28.02.2022, №388 від 31.03.2022, №475 від 30.04.2022, №597 від 31.05.2022, №708 від 30.06.2022, №891 від 31.08.2022, №450 від 15.04.2022, №473 від 25.04.2022, №548 від 10.05.2022, №583 від 24.05.2022, №622 від 07.06.2022, №379 віл 28.03.2022 в ЄРПН.
Комісія Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, відтак позовні вимоги є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Так як суд відмовляє у задоволенні позовних вимог, то підстави для розподілу судових витрати відсутні.
Повний текст судового рішення складено у перший робочий день після виходу головуючого судді з чергової щорічної відпустки.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено і підписано 03 липня 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЛДЕН ТРЕЙД" (місцезнаходження: вул. Бродівська, 62, с. Біла, Тернопільський район, Тернопільська область, 47707, код ЄДРПОУ: 37601421);
відповідачі:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 44143637).
- Державна податкова служба України (місцезнаходження: площа Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393).
Головуючий суддяМартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2023 |
Оприлюднено | 05.07.2023 |
Номер документу | 111946128 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні